1
MAGYAR KÖZTARSASAG KORMANYA
Zárószavazás elõtti módosító javaslat!
Dr. Gál Zoltán
az Országgyûlés elnöke részére
B u d a p e s t
Tisztelt Elnök Úr!
Az Elõterjesztõ nevében a T/3486/54.. számú - a személyi jövedelemadó
meghatározott részének az adózó rendelkezése szerinti közcélú felhasználásáról
szóló - egységes javaslathoz koherenciazavar megszüntetése érdekében - a
házszabály 107. § (1) bekezdésében foglaltaknak megfelelõen - a következõ
zárószavazás elõtti módosító javaslatot
terjesztem elõ.
1. A törvényjavaslat 2. § (2) bekezdés a következõk szerint változzon:
"(2) Ha a magánszemély rendelkezõ nyilatkozatot tartalmazó adóbevallásának
önellenõrzése, vagy adóhatósági ellenõrzése az 1. § szerinti fennmaradó
adóösszegre kevesebbet állapít meg a bevallott összegnél, akkor annak az egy
százalékára vonatkozó [a] különbözetet - ha az a 100 forintot meghaladja - az
adóhatóság határozata alapján a magánszemélynek meg kell fizetnie."
2. A törvényjavaslat 4. § (1) bekezdés a) pontja a következõk szerint
változzon:
"a) a lelkiismereti és vallásszabadságról, valamint az egyházakról szóló
1990. évi IV. törvény szerinti egyház, vallási felekezet, vallási közösség
(a továbbiakban: egyház) b) pontban felsorolt közszolgálati (közcélú),
illetõleg hitoktatási tevékenysége, ha az egyházat a bíróság a magánszemély
rendelkezõ nyilatkozata évének elsõ napja elõtt legalább három évvel
korábban nyilvántartásba vette; a továbbiakban az adott egyház jogosult az
említett tevékenységeket ellátó egységei (intézményei stb.) között az egy-
egy konkrét közszolgálati (közcélú) tevékenységre vonatkozó összeg
elosztására; a kedvezményezhetõségre igényt tartó egyházak adószám hiányában
az Adó- és Pénzügyi Ellenõrzési Hivataltól technikai adószámot kérnek,
azzal, hogy e törvény alkalmazásában a technikai adószám is adószámnak
minõsül;"
3. A törvényjavaslat 4. § (1) bekezdésének c) pontja a következõk szerint
változzon:
"c) a közalapítvány, feltéve, hogy az alapító okirata szerint [a)] b) pontban
felsorolt tevékenységekkel foglalkozik;"
4. A törvényjavaslat 4. § (2) bekezdésének bevezetõ szövege a következõk
szerint változzon:
"(2) Az (1) bekezdés [a) és] b) és c) pontjában megjelöltek közül kizárólag az
a szervezet lehet kedvezményezett, amely...."
5. A törvényjavaslat 4. § (2) bekezdése d) pontjának 2. alpontja a
következõk szerint változzon:
"2. az alapszabálya, alapító okirata szerinti - a 4. § (1) bekezdése
[a)] b) pontjában meghatározott - tevékenységét a rendelkezõ nyilatkozat(ok)
évét megelõzõ [három év, közalapítvány esetében] egy év óta megszakítás
nélkül ténylegesen folytatja, eleget téve minden rá vonatkozó jogszabályi
rendelkezésnek."
6. A törvényjavaslat 7. § (2) bekezdése a következõk szerint változzon:
"(2) Az e törvény szerint a kedvezményezettnek - kivéve a 4. § (1) bekezdése
a) pontjában megjelöltet - átutalt összeg olyan költségvetési támogatásnak
minõsül, amelynek az e törvény szerinti közcélú tevékenységeknek megfelelõ
felhasználását az APEH az adózás rendjérõl szóló törvény (a továbbiakban:
Art.) megfelelõ szabályai alkalmazásával jogosult ellenõrizni. A közcélú
tevékenységnek nem megfelelõ felhasználás megállapítása esetén az adóhatóság
errõl határozatot hoz, és ennek alapján ezt az összeget - az Art. 95. §-a
szerinti elévülési idõn belül - visszafizetteti."
I n d o k o l á s
1. A törvényjavaslat szövegezése pontosításra szorul, mert a megfizetendõ
összeg nem az adó különbözete, hanem az 1 százalék különbözete (ez a
szövegösszefüggésbõl kiderül ugyan, de a fogalmazás pontatlan). Nem célszerû
továbbá a 100 Ft-ot meg nem haladó különbözetet megfizettetni, figyelemmel a
törvényjavaslat 1. §-ában, továbbá az adózás rendjérõl szóló 1990. évi XCI.
törvény 2. számú mellékletének I/3.. pontjában foglaltakra is.
2. A törvényjavaslat szerint az adózó magánszemélyek az általuk
kedvezményezett szervezeteket az adószámukkal jelölhetik meg. Mivel az
említett számú módosító javaslat az egyházakat kedvezményezhetõvé teszi,
ezért az adott egyház "mint egész" megjelölésére szükség lehet egy ún.
technikai adószámra, amelyet az APEH ad ki.
3. A közcélú tevékenységek felsorolása a 4. § (1) bekezdés b) pontjába
került, ezért ennek megfelelõen szükséges az erre való hivatkozást
korrigálni.
4. A társadalmi szervezetek és a közalapítványok kedvezményezhetõségének e
törvényben meghatározott feltételei vannak. Mivel a 4. § (1) bekezdésének a)
pontjába kerülnek az egyházak, ezért a hivatkozást ennek megfelelõen
módosítani kell.
5. Az indok részben hasonló a 2. pontnál megfogalmazotthoz. A 4. § (1)
bekezdésének a b) pontjába kerülnek a társadalmi szervezetek, ahol a közcélú
tevékenységek körének a felsorolása is található. Erre tekintettel szükséges
a hivatkozás módosítása. Az elhagyni javasolt szövegrész felesleges, miután
a társadalmi szervezetek és az alapítványok vonatkozásában a közcélú
tevékenység folytatásának idõbeli garanciális feltételét a 4. § (1) bekezdés
b) pontja - a megszavazott módosító javaslat alapján - már tartalmazza, a
közalapítványokra pedig egyébként is elégséges az egy év (amelyet a
benyújtott törvényjavaslat is tartalmaz).
6. Az egyházak különleges jogállásával ellentétes lenne, ha az APEH
ellenõrzési jogosítványa kiterjedne az egyházi szférára vonatkozó
felhasználás vizsgálatára.
Budapest, 1996. december
dr. Medgyessy Péter
pénzügyminiszter