1

MAGYAR KÖZTARSASAG KORMANYA

T/3486/55..

Zárószavazás elõtti módosító javaslat!

Dr. Gál Zoltán

az Országgyûlés elnöke részére

B u d a p e s t

Tisztelt Elnök Úr!

Az Elõterjesztõ nevében a T/3486/54.. számú - a személyi jövedelemadó

meghatározott részének az adózó rendelkezése szerinti közcélú felhasználásáról

szóló - egységes javaslathoz koherenciazavar megszüntetése érdekében - a

házszabály 107. § (1) bekezdésében foglaltaknak megfelelõen - a következõ

zárószavazás elõtti módosító javaslatot

terjesztem elõ.

1. A törvényjavaslat 2. § (2) bekezdés a következõk szerint változzon:

"(2) Ha a magánszemély rendelkezõ nyilatkozatot tartalmazó adóbevallásának

önellenõrzése, vagy adóhatósági ellenõrzése az 1. § szerinti fennmaradó

adóösszegre kevesebbet állapít meg a bevallott összegnél, akkor annak az egy

százalékára vonatkozó [a] különbözetet - ha az a 100 forintot meghaladja - az

adóhatóság határozata alapján a magánszemélynek meg kell fizetnie."

2. A törvényjavaslat 4. § (1) bekezdés a) pontja a következõk szerint

változzon:

"a) a lelkiismereti és vallásszabadságról, valamint az egyházakról szóló

1990. évi IV. törvény szerinti egyház, vallási felekezet, vallási közösség

(a továbbiakban: egyház) b) pontban felsorolt közszolgálati (közcélú),

illetõleg hitoktatási tevékenysége, ha az egyházat a bíróság a magánszemély

rendelkezõ nyilatkozata évének elsõ napja elõtt legalább három évvel

korábban nyilvántartásba vette; a továbbiakban az adott egyház jogosult az

említett tevékenységeket ellátó egységei (intézményei stb.) között az egy-

egy konkrét közszolgálati (közcélú) tevékenységre vonatkozó összeg

elosztására; a kedvezményezhetõségre igényt tartó egyházak adószám hiányában

az Adó- és Pénzügyi Ellenõrzési Hivataltól technikai adószámot kérnek,

azzal, hogy e törvény alkalmazásában a technikai adószám is adószámnak

minõsül;"

3. A törvényjavaslat 4. § (1) bekezdésének c) pontja a következõk szerint

változzon:

"c) a közalapítvány, feltéve, hogy az alapító okirata szerint [a)] b) pontban

felsorolt tevékenységekkel foglalkozik;"

4. A törvényjavaslat 4. § (2) bekezdésének bevezetõ szövege a következõk

szerint változzon:

"(2) Az (1) bekezdés [a) és] b) és c) pontjában megjelöltek közül kizárólag az

a szervezet lehet kedvezményezett, amely...."

5. A törvényjavaslat 4. § (2) bekezdése d) pontjának 2. alpontja a

következõk szerint változzon:

"2. az alapszabálya, alapító okirata szerinti - a 4. § (1) bekezdése

[a)] b) pontjában meghatározott - tevékenységét a rendelkezõ nyilatkozat(ok)

évét megelõzõ [három év, közalapítvány esetében] egy év óta megszakítás

nélkül ténylegesen folytatja, eleget téve minden rá vonatkozó jogszabályi

rendelkezésnek."

6. A törvényjavaslat 7. § (2) bekezdése a következõk szerint változzon:

"(2) Az e törvény szerint a kedvezményezettnek - kivéve a 4. § (1) bekezdése

a) pontjában megjelöltet - átutalt összeg olyan költségvetési támogatásnak

minõsül, amelynek az e törvény szerinti közcélú tevékenységeknek megfelelõ

felhasználását az APEH az adózás rendjérõl szóló törvény (a továbbiakban:

Art.) megfelelõ szabályai alkalmazásával jogosult ellenõrizni. A közcélú

tevékenységnek nem megfelelõ felhasználás megállapítása esetén az adóhatóság

errõl határozatot hoz, és ennek alapján ezt az összeget - az Art. 95. §-a

szerinti elévülési idõn belül - visszafizetteti."

I n d o k o l á s

1. A törvényjavaslat szövegezése pontosításra szorul, mert a megfizetendõ

összeg nem az adó különbözete, hanem az 1 százalék különbözete (ez a

szövegösszefüggésbõl kiderül ugyan, de a fogalmazás pontatlan). Nem célszerû

továbbá a 100 Ft-ot meg nem haladó különbözetet megfizettetni, figyelemmel a

törvényjavaslat 1. §-ában, továbbá az adózás rendjérõl szóló 1990. évi XCI.

törvény 2. számú mellékletének I/3.. pontjában foglaltakra is.

2. A törvényjavaslat szerint az adózó magánszemélyek az általuk

kedvezményezett szervezeteket az adószámukkal jelölhetik meg. Mivel az

említett számú módosító javaslat az egyházakat kedvezményezhetõvé teszi,

ezért az adott egyház "mint egész" megjelölésére szükség lehet egy ún.

technikai adószámra, amelyet az APEH ad ki.

3. A közcélú tevékenységek felsorolása a 4. § (1) bekezdés b) pontjába

került, ezért ennek megfelelõen szükséges az erre való hivatkozást

korrigálni.

4. A társadalmi szervezetek és a közalapítványok kedvezményezhetõségének e

törvényben meghatározott feltételei vannak. Mivel a 4. § (1) bekezdésének a)

pontjába kerülnek az egyházak, ezért a hivatkozást ennek megfelelõen

módosítani kell.

5. Az indok részben hasonló a 2. pontnál megfogalmazotthoz. A 4. § (1)

bekezdésének a b) pontjába kerülnek a társadalmi szervezetek, ahol a közcélú

tevékenységek körének a felsorolása is található. Erre tekintettel szükséges

a hivatkozás módosítása. Az elhagyni javasolt szövegrész felesleges, miután

a társadalmi szervezetek és az alapítványok vonatkozásában a közcélú

tevékenység folytatásának idõbeli garanciális feltételét a 4. § (1) bekezdés

b) pontja - a megszavazott módosító javaslat alapján - már tartalmazza, a

közalapítványokra pedig egyébként is elégséges az egy év (amelyet a

benyújtott törvényjavaslat is tartalmaz).

6. Az egyházak különleges jogállásával ellentétes lenne, ha az APEH

ellenõrzési jogosítványa kiterjedne az egyházi szférára vonatkozó

felhasználás vizsgálatára.

Budapest, 1996. december

dr. Medgyessy Péter

pénzügyminiszter

Eleje Honlap