1

K/3507/1..

Szájer József (FIDESZ-MPP)

K/3507. számú írásbeli kérdése

"Egy kormányhatározat utóélete"

címmel a pénzügyminiszter úrhoz

Tisztelt Képviselõ Úr!

A 1996. évi költségvetés Pénzügyminisztérium fejezete az ágazati

célelõirányzatok között 2229,0 millió Ft rendes és 1243,1 millió Ft

rendkívüli elõirányzatot tartalmaz. A legnagyobb tételt a Gépjármû

Felelõsségbiztosítási és Kárrendezési Alaptól átvett feladatok

képviselik, amelyre 2019,0 millió Ft-ot irányoztunk elõ.

I. 1.) A Gépjármû Felelõsségbiztosítási Kárrendezési Alap (GFKA) - a

gépjármûvek kötelezõ felelõsségbiztosítása alapján - azokra a

szolgáltatásokra nyújtott fedezetet, amelyeket az 1991. július 1-je

elõtt bekövetkezett káresemények idõpontjában hatályos jogszabályok

szerint még nem teljesítettek.

A GFKA mintegy 12 ezer járadékos számára folyósított havonta járadékot,

ezen felül 3 ezer esetben került sor még függõben lévõ kárügyek

rendezésére (kórházi ellátás, ismételt gyógykezelési költségek,

gyógyászati segédeszközök, stb.) és évente megközelítõleg 800 peres

ügyet kezelt. Az 1996. évi költségvetésrõl szóló 1995. évi CXXI. tv. a

GFKA-t megszüntette és a Pénzügyminisztérium fejezetbe integrálta.

2.) A 1104/1996. Kormányhatározat végrehajtása során felülvizsgáltuk

a központi költségvetésbe integrált alap felhasználási rendje

szabályozásának, valamint a döntéshozatali folyamat gyakorlatát. A

tapasztalataink az alábbiak voltak:

Az 1991. július 1. napja elõtt - az u.n. benzines biztosítás idején -

bekövetkezett káresemények miatti járadékfizetési és kárügyek

folyósítási és rendezési feladat állami kötelezettség, amely a

károsultakkal szemben áll fenn, köztük jelentõs azoknak a száma, aki

balesetükbõl származó maradandó egészségromlásuk miatt keresõképtelenek

és egyetlen megélhetési forrásuk a havi járadék.

Az évtizedekig fennálló járadékfizetési költségvetési kötelezettség

1996. év elején szükségessé tette a jogszabályi háttér és a szervezeti

keretek oly módon történõ átalakítását, amely a folyamatos

feladatellátást hosszú távon szolgálja. Az új szervezeti keretet, a

feladatokat és a mûködés jogszabályi hátterét az 5/1996. (I.26.) PM

rendelet határozta meg. E rendeletben a pénzügyminiszter a feladat

ellátásával a központi költségvetési szervként mûködõ Támogatásokat és

Járadékokat Kezelõ Szervezetet (KSZ) bízta meg, amely korábban mint

Kisvállalkozási Garancia Alap Kezelõ Szervezet (KGA) mûködött. A

mûködés szervezeti feltételeit a KGA alapító okiratának 1996. január 1-

jén életbe lépett módosítása teremtette meg.

A PM rendelet alapján a KSZ-nek a feladatot az 1996. január 1-jét

követõen esedékes kötelezettségek és szolgáltatások tekintetében kell

ellátnia, de az I. negyedévben ezek teljesítésével - a korábbi

gyakorlat szerint - biztosítóintézetet bízott meg.

A kifizetett járadékok átlagos összege alacsony, 85%-a nem éri el a 10

ezer Ft-ot sem. Ennek oka egyrészt, hogy a káresetek 1991. július 1-je

elõtt keletkeztek, másrész, hogy a járadékfizetési szolgáltatást

korábban teljesítõ biztosítóintézet a járadékok összegét minden év

január 1-jétõl automatikusan 4%-kal emelte. A növekvõ infláció, a romló

életszínvonal miatt egyre többen kérik írásban a járadékuk

felülvizsgálatát. Évente mintegy 3 ezer járadékos ügyében van

módosulás, ezek jelentõs része peren kívül oldódik meg.

A felülvizsgálat az elõirányzat nyilvántartását, a felhasználás,

folyósítás pénzügyi rendjét megfelelõnek találta. Ehhez egyrészt a

biztosítóintézettõl tételesen átvett kárakták, másrészt a kifizetett

járadékról jogcímenként személyenkén vezetett számítógépes

nyilvántartások szolgálnak alapul.

Tekintettel arra, hogy a KSZ a feladatot ténylegesen 1996. április 1.

óta végzi, átfogó ellenõrzésre még nem került sor, de az ÁSZ a múlt év

végén a GFKA mûködésének ellenõrzése keretében a költségvetésbe történõ

integrálással kapcsolatos feladatokat is vizsgálta. Továbbá ezévben az

ÁSZ az 1997. évi költségvetési elõirányzat megalapozottságának

vizsgálata alkalmából a GFKA célelõirányzat ellenõrzését is végezte.

3.) A pénzeszközök iránti igények, a járadékosok köre szám szerint

ismert, a károsultak automatikusan jogosultak minden hónapban a

megállapított összegre. Esetükben tehát értelmetlen a pályáztatás.

A fentiek miatt a pénzeszközök odaítélése a járadékoknál automatikusan

történik, a költségpótló jogcímek esetében döntést az egyedi kérelmek

elbírálása igényel. Hangsúlyozni kell azonban, hogy ezekben az

esetekben kényszerdöntésekrõl van szó, tekintettel arra, hogy ha a

panaszos a bírósághoz fordul, az ítéletben visszamenõleg a baleset

napjáig a törvényes kamatnak megfelelõ 20%-os emelésre számíthatna.

Az elbírálás során a döntést egyrészt a szakértõk (jogász, orvos,

mezõgazdasági, igazságügyi) bevonásával, másrészt a bekért igazolások

(pl. a kedvezményezett régi munkahelyén azonos munkakört végzõk

jövedelme) alapján az KSZ igazgatója hozza. Mindezek, továbbá a

folyamatba beépített különbözõ szintû vezetõi ellenõrzés kizárja a

gazdálkodás tisztaságát sértõ cselekmények elkövetését.

4.) A KSZ által létrehozott rendszer gyorsabb, áttekinthetõbb,

pontosabb mint az országos hálózattal ellátott biztosítóintézet

esetén. A megoldás elvárásaink szerint megtakarítást jelent a

költségvetés számára, amelyet igazol, hogy már 1996. évben a mûködési

költségek várhatóan 40 millió Ft-tal alacsonyabbak lesznek a

tervezettnél.

A felülvizsgálat nem talált olyan elégtelenséget, amely teret enged a

korrupciónak. Ennek ellenére kezdeményeztük, hogy a kérelmek

elbírálásáról meghatározott értékhatár felett a jövõben (amikor

nemzetközi kárügyek, peres ügyek miatt nagyobb összegû kifizetések

várhatók) egy létrehozandó bizottság határozzon.

II. A PM ágazati célelõirányzatok között a GFKA-tól átvett feladaton

túlmenõen még az alábbi tételek szerepelnek:

A több tárcát érintõ, a védelmi felkészítés céljait szolgáló

országmozgósítás központi kiadásai címen 1996. évre a költségvetési

törvény 210 millió forint elõirányzatot tartalmaz. A védelmi

felkészítéshez szükséges pénzeszközök elkülönített tervezését a

Honvédelmi törvény írja elõ. Az így megtervezett és felhasznált

költségvetési pénzekrõl a PM minden évben beszámol a Kormánynak, amely

errõl határozatot hoz.

Az elõbbiek alapján az volt a határozott véleményünk, hogy a szóban

forgó országmozgósítás központi kiadásai - noha a költségvetési

törvényben célelõirányzati alcím alatt szerepel - tipikusan nem

célelõirányzat, ezért a Kormányhatározat szerinti felülvizsgálat erre

nem terjedt ki.

Javasoltuk, hogy az 1996. évi felhasználásról készülõ és várhatóan az

1997. elsõ negyedévben a Kormány elé kerülõ beszámolót fogadják el

felülvizsgálatnak.

Az 1996. évi költségvetési tervezés során az elõzõ évek gyakorlatától

eltérõen az intézményi beruházási kiadások elkerültek a címek

elõirányzatai közül és beépültek a fejezeti kezelésû elõirányzatok közé

1243,1 millió Ft összeggel.

Az elõirányzat kiosztására/felhasználására nem pályázat alapján került

sor, hanem a két bevétel-beszedõ szervezet által összeállított

beruházási programok elfogadását követõen elõirányzat módosítással

kerültek a címekhez.

Fentiek alapján ezen elõirányzatcsoport esetében nem céljellegû

elõirányzati gyakorlatról, hanem egy egyedi technikai megoldásról van

szó, amely a "fejezetgazda" döntési lehetõségét növelte.

Tekintettel arra, hogy az 1997. évi költségvetési tervben a két

szervezet intézményi beruházási kiadásai már újra a címeknél jelennek

meg a felhalmozási kiadások között, nem láttuk indokoltnak a

vizsgálatot erre az elõirányzatra kiterjeszteni.

Budapest, 1996. december " "

Üdvözlettel:

dr. Medgyessy Péter

Eleje Honlap