1

ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ

T/3546/10..

Módosító javaslat!

Dr. Gál Zoltán Úrnak

az Országgyûlés Elnökének

Tisztelt Elnök Úr!

A Házszabály 94. § (1) bekezdése és 102. § (1) bekezdése értelmében a

nemzetbiztonsági szolgálatokról szóló T/3546.. sz. törvényjavaslathoz a

Független Kisgazdapárt részérõl az alábbi

m ó d o s í t ó j a v a s l a t o t

terjesztem elõ:

A 3. § (1) bekezdése a.) pontjára módosul és a következõ b.) és c.) ponttal

egészül ki:

b.) Az 1946. évi XVIII. törvény szerint alanyi jogosultak között egyenlõ

címletértékben kerül felosztásra ezen törvény szerinti kárpótlási jegycsomag.

c.) Abban az esetben, ha a b.) pont szerinti jogosult bármely oknál fogva

kiesik az jövõbeni igényérvényesítésbõl (pl. életjáradék), ebben az esetben az

eredetileg õt megilletett kárpótlási címletérték visszaszáll az Alapra

újrafelosztás végett.

A 4. § 2.) pontja a következõkkel egészül ki:

Ennek keretében kerül az Alap részére tényleges és tételes átadásra mindazon

vagyontárgy illetõleg vagyoni érték illetõleg jog, amelyet a jelen törvény

hatályba lépését megelõzõen a Magyar Népköztársaság illetõleg a Magyar

Köztársaság ténylegesen átvett az 1946. évi XVIII. törvény szerint

igényérvényesítési jogosultsággal rendelkezõk jogcímére tekintettel.

A 4.§ 4.) ponttal egészül ki:

4.) Az Állami Számvevõszék köteles a jelen törvény végrehajtását tételesen

ellenõrizni évente.

I n d o k o l á s

a.)

Tekintettel arra, hogy a Magyar Köztársaság Alkotmányának 2. §-a szerint

Hazánk jogállam, illetõleg a 70/A. § szerint tilos mindennemû diszkrimináció a

jogalanyok között és ezt az Alkotmánybíróság 19/1990., 113/1990., 20/1990.,

21/1990. sz. határozataiban akként erõsített meg hatályában, amely szerint

egyrészt az Állam jogi alapon nyugvó kötelezettséggel felel az alkotmányos

alapvetõ emberi jogokat súlyosan sértõ a vagyoni illetõleg gazdasági stb.

hátrányok elviselésére kényszerítettekkel szemben, - illetve az alkotmányos

alapvetõ emberi jogokat sértõ eszköz (illetõleg a reparáció) feltétlenül

arányban kell álljon a sérelem jellegével és mértékével, illetõleg a

kompenzációval és csupán akkor érvényesülhet, ha hasonló jellegû és súlyú

alapvetõ emberi alkotmányos jogosultság érdekében történik, illetõleg a

legenyhébb sérelmet jelentõ módszerhez kell folyamodni.

Tekintettel arra, hogy az 1946. évi XVIII. törvényben megjelölt vagyoni kör

döntõ mértékben az Állam rendelkezésére állt 1990. május 2-án - és semmi külsõ

tényezõ nem kényszerítette ki elháríthatatlanul a harmadik személyek részére

történõ elidegenítését, különösen nem pedig olyan körülmények között, hogy az

a reális forgalmi értékeket mélyen alulmúlva menjen végbe - így nem

állapítható meg az Alkotmány 70/A. §-ának kogens szabálya ellenére, hogy a

PTK. 115. és 121. §-aiban meghatározott alanyi jogok nem illetik meg a Párizsi

Békeszerzõdés szerinti igényérvényesítésre jogosultakat.

b.)

Az állami ellenõrzés kötelezõ gyakorlata következik a pénzügyi és számviteli

hatályos jogszabályokból ugyanis akkor, amikor közvagyonból történik gazdasági

eszköz, érték vagy jog folyósítása, akkor ez automatikusan maga után kell,

hogy vonja a legmagasabb szintû ellenõrzését a végrehajtásnak.

c.)

Tekintettel arra, hogy nem kizárt bizonyos vagyonok, illetõleg vagyoni értékû

jogok rendelkezési jogosultságainak az Állam hatáskörébe kerültsége annak

ellenére, hogy a Párizsi Békeszerzõdés kizárta a Magyar Állam örökösi

jogosultságát, - így feltétlenül rendezendõ legalább utólag ezeknek a sorsa.

Budapest, 1997. február 03.

Tisztelettel:

Dr. Tímár György

országgyûlési képviselõ

FKGP

Eleje Honlap