ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ

T/3566/41..

Módosító javaslat!

Dr. Gál Zoltán úrnak

az Országgyûlés elnökének

Helyben

Tisztelt Elnök Úr!

A halászatról és horgászatról szóló T/3566.. számú törvényjavaslathoz - a

Házszabály 94. § (1) és102.§ (1) bekezdésében foglaltaknak megfelelõen az

alábbi

módosító javaslatot

terjesztem elõ:

1. A törvényjavaslat 3. § (2) bekezdésének módosítását javaslom:

3. § "(2) Holtág, bányató, víztározó és mellékvizek, továbbá az állami

tulajdonból az e törvény hatálybelépése elõtt kikerült vizek esetében a

halászati jog a Magyar Államot illeti meg."

I n d o k o l á s

A törvény szövegét javaslom kiegészíteni a víztározó és mellékvizek

kifejezésekkel, mert indokolt, hogy ezek is állami tulajdonban legyenek, mint

természetes vizekhez közvetlenül kapcsolódó vizek (például Fehérvárcsurgó,

Pátka stb.), elsõdleges szerepük térségi (pld. iparvíz biztosítása, vízpótlás

a Velencei tóhoz stb.). A törvény nem rendelkezik a korábban állami

tulajdonból kikerült vizek halászati jogáról, ezért indokolt annak rögzítése.

2. A törvényjavaslat 12. §-a az alábbi új (2) és (3) bekezdésekkel egészül

ki, az eredeti számozás értelemszerûen változik:

12. § "(2) A Magyar Állam halászati jogát, amennyiben e törvény hatálybalépése

elõtt szerezték meg, a MOHOSZ, illetve tagszervezetei gyakorolják. E

jogosultakat haszonbérbeadáskor elõszerzõdési jog illeti meg, pályázat

kiírására akkor kerülhet sor, ha jogukkal nem kívánnak élni.

(3) A haszonbérlõ jogát csak azután gyakorolhatja, ha a halászati jog korábbi

jogosultjának jogos vagyoni igényeit kielégítette, és errõl a korábbi jogosult

nyilatkozott. A korábbi jogosultra a Ptk. 193-195. §-ai vonatkoznak, a

szükséges és hasznos kiadásokat különösen a halgazdálkodás, a vízgazdálkodás,

a természet- és környezetvédelem szabályai alapján kell megállapítani."

I n d o k o l á s

Az elõzõek miatt javaslom (4) bekezdésre módosítani a (3) bekezdést.

3. A törvényjavaslat 14. § (3) bekezdésének c.) pontja módosul, a paragrafus

az alábbi (4) bekezdéssel egészül ki:, az eredeti számozás értelemszerû

változásával:

"14. § (3) c.) a természetvédelem, illetve a vízgazdálkodás érdekeit súlyosan

veszélyezteti, és erre illetékes szerv ezt jogerõsen megállapítja.

(4) A (3) bekezdésben felsorolt feltételek megállapítására irányuló eljárás

alatt a bérbeadó egyoldalú nyilatkozattal a szerzõdés teljesítését

felfüggesztheti, a törvényes érdekek biztosítása és a károk megelõzése

érdekében élhet a megfelelõ jogi eszközökkel."

I n d o k o l á s

A felmondási okok megállapítása nem szabályozott annyiban, hogy nincs kimondva

az, hogy erre ki jogosult. Miután részben kötelmi, részben államigazgatási

jellegû, indokolt, hogy jogerõsen bíróság mondhassa ezt ki, elõtte viszont

indokolt az azonnali hatályú felfüggesztése a jogviszonynak.

4. A törvényjavaslat 20. § (3) bekezdése a következõk szerint módosul:

"20. § (3) Az állami halászjegyet az igénylõ lakóhelye szerinti elsõ fokú

halászati hatóság adja ki. [Az állami horgászjegy kiadására jogosult

hatóságot, illetve szervezetet a miniszter rendeletben jelöli ki.]

I n d o k o l á s

A bekezdés második mondata felesleges, errõl rendelkezik a tervezet 57. § (1)

a.) pontja.

5. A törvényjavaslat 21. § (2) bekezdése a következõk szerint módosul:

"21. § (2) Állami horgászjegyet az a személy kaphat, aki a - (3) bekezdésben

foglaltak kivételével - rendelkezik a halászati hatóság által igazolt

horgászvizsgával, vagy az elõzõ évi horgászjegyét bemutatja, horgász

szervezeti tagságát igazolja és fogási naplóját leadja.

I n d o k o l á s

Célszerûnek tartom megfogalmazni, hogy horgászni csak szervezett formában

lehet, mert különben ellenõrizhetetlenné válik a tevékenység. Megjegyzem, hogy

a csak állampolgári jogon való horgászat bevezetése óta jelentõsen megnõtt az

orvhorgászat, orvhalászat. Visszafogni a szevezeti keretekkel lehetne.

6. A törvényjavaslat 21. § (4) és (5) bekezdését elhagyni javaslom.

I n d o k o l á s

A törvényjavaslat 57. § (1) b.) pontja errõl rendelkezik.

7. A törvényjavaslat 22. § (1) bekezdés b.) pontja a következõk szerint

egészül ki:

"22. § (1) b.) akivel szemben halvédelmi bírságot szabtak ki, vagy egyesülete

jogerõsen ilyen hatályú fegyelmi büntetéssel súlytotta

I n d o k o l á s

Az egyesületekben folytatott fegyelmi eljárás megfelelõ adatokon alapul, és

késõbbi engedélyezési eljárásokhoz megfelelõ alapot képez és biztosítja a

tevékenység etikai alapjait is.

8. A törvényjavaslat 23. § (7) bekezdése az alábbiak szerint egészül ki:

"23.§ (7) Az engedélyes, a kifogott hal mennyiségérõl és faj szerinti

összetételérõl - ha jogszabály másképp nem rendelkezik - fogási naplót köteles

vezetni, és a tárgyévet követõ elsõ hónap 5. napjáig azt egyesületében

leadni."

I n d o k o l á s

A kötelezés nem terjed ki a fogási napló leadására.

9. A törvényjavaslat 24. § (3) bekezdése a következõk szerint módosul:

"24. § (3) Tilos folyóvízen olyan halfogóeszköz vagy -készülék, továbbá

olyan fogási mód alkalmazása, amely átlagos vízállás esetén [a folyó, illetve

a holtág, mellékág] a halászati vízterület medrének felénél többet

keresztirányban folyamatosan elzár.

I n d o k o l á s

A korábbi szövegezésnek megfelelõen javasoljuk a módosított szövegrészt.

10. A törvényjavaslat 34. § (2) bekezdése elhagyását javasolom.

I n d o k o l á s

A bekezdés felesleges, egyrészt az okirat fogalmának másutt történõ

definíciója miatt, másrészt a törvényjavaslat 57. § (1) c.) pontja errõl

rendelkezik.

11. A törvényjavaslat 48. § (2) bekezdésének módosítását javaslom az alábbiak

szerint:

"48. § (2) Az Országos Halászati Bizottság tagjait az érintett kormányzati,

érdekképviseleti- és szakmai szervek, a MOHOSZ, az Önkormányzatok

Szövetségének Tanácsa, valamint a tudomány képviselõi közül a miniszter kéri

fel. Az Országos Halászati Bizottság mûködési feltételeinek biztosításáról a

miniszter gondoskodik."

I n d o k o l á s

Javasoljuk az érdekképviseleti szervek mellett a MOHOSZ külön megjelölését is,

miután az egyetlen országos szintû szervezet, amely a horgászok több mint 300

ezres táborát tömöríti.

12. A törvényjavaslat 57. §-ának határidõk és határnapok meghatározásával

való kiegészítését javaslom, valamint , hogy az országos horgászrendet

miniszteri rendelet szabályozza.

13. A törvényjavaslat 56. §-ának (2) bekezdésének d.) pontja a következõk

szerint módosul:

"56. § (2) d.) A korábbi hasznosító által jogszerûen létesített halászati

létesítmények, berendezések ellenértékének - ideérteve a telepítési költségek

meg nem térült részé[nek értékét is]t, és a vízben lévõ (becsült) hal értékét

is - megfizetésére a haszonbérlet megszünésére vonatkozó rendelkezés az

irányadó (15. § (3) bekezdés)."

I n d o k o l á s

Javaslom pontosítani a zárt, lecsapolhatatlan, lehalászhatatlan vízterületek

jelenlegi kezelõinek kártérítését a bentlévõ halállomány értékének

megfelelõen. Az állomány nagyságrendjét, értékét szakemberek határozzák meg.

14. A törvényjavaslat 57. § (1) bekezdés b.) pontjának módosítását javaslom

az alábbiak szerint:

"57. § (1) Felhatalmazást kap a miniszter arra, hogy a törvény végrehajtásával

kapcsolatos részletes szabályokat:

b.) a halászvizsga, horgászvizsga követelményeit és szabályait a

vizsgáztatásra jogosult szervezeteket, a vizsgadíj mértékét és megfizetésének

módját;"

I n d o k o l á s

A jelenlegi szabályozás szerint a horgászegyesületekben történik a

vizsgáztatás, nem ismeretes elõttünk olyan indok, amely ennek megváltoztatását

szükségessé tenné. Javaslom tehát a fennálló szervezeti kereteket alapul

venni, és erre utaló kifejezést alkalmazni akár úgy is, hogy nem egy

szervezetet jelöl meg a tervezet.

Budapest, 1997. március 3.

Vancsik Zoltán

MSZP

Eleje Honlap