ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ

T/3566/62..

Módosító javaslat!

G á l Z o l t á n úrnak

az Országgyûlés elnökének

H e l y b e n.

Tisztelt Elnök Úr!

A halászatról és a horgászatról szóló, T/3566.. számon benyújtott

törvényjavaslathoz a következõ

m ó d o s í t ó j a v a s l a t o k a t

terjeszjük elõ.

1.

A törvényjavaslat Preambuluma a következõképpen módosul:

"Az Országgyûlés

az állat- és növényvilág természetes sokféleségének fenn-tartása, folyamatos

megújulása, [a halászati jognak a pi-acgazdaság köveletményeivel,] valamint a

víziállatok ész-szerû, a vízi élõvilág és a vizek természeti környezete

védelmével harmonizáló [gyakorlása] hasznosítása érdekében a halászat és a

horgászat feltételeinek meghatározására

a következõ törvényt alkotja:"

Indokolás

A Preambulum módosítására egyrészt szövegpontosítás, másrészt a természet

védelmérõl szóló 1996. évi LIII. törvénynel való összhang megteremtése miatt

van rá szükség.

2.

A törvényjavaslat a "Bevezetõ rendelkezések" cím alatt a következõ új alcímmel

és §-al egészül ki, a további rendelkezések jelölése értelemszerûen változik:

"A törvény célja

1. § (1) E törvény célja annak elõsegítése, hogy a vízi élõvilág, mint a

természeti tényezõktõl és az emberi bea-vatkozástól függõ életközösség és

élõhely, a természeti környezet nélkülözhetetlen része, és egyben mint

megújuló természeti erõforrás, folyamatosan fennmaradjon és gyara-podjon.

Ennek érdekében a vizeket és élõvilágukat olyan módon és ütemben lehet

használni, igénybevenni, így a ha-lászati jogot gyakorolni amely lehetõvé

teszi:

a) a vizek elsõdleges rendeltetésének megfelelõ ökoló-

giai célállapot kialakítását, fenntartását;

b) az adott élõhely biológiai sokféleségének megõrzé-

sét és védelmét, a természetvédelmi érdekek érvé-

nyesítését;

az állami és önkormányzati tulajdonban levõ vízterületen

c) a vízi élõvilághoz kapcsolódó sport és idegenforga-

lom fejlõdését.

Indokolás

A halászati jog gyakorlása a vízterület üzemeltetésének, fenntartásának,

kezelésének elválaszthatatlan része. Elengedhetetlen, hogy a törvény a vízi

élõvilág hasznosí-tásában meghatározza a különbözõ használati módok számára a

prioritásokat.

3.

A törvényjavaslat 2. § (1) bekezdésének b) és c) pontja a következõképpen

módosul, a további pontok jelölése értelemszerûen változik:

/E törvény alkalmazásában:/

"b) halászat: a halnak megengedett módon és eszközzel ha-lászati

vízterületen történõ fogása, [- ideértve a horgá-szatot is -, illetve]

gyûjtése, továbbá a hal tenyésztése, tartása és telepítése[, valamint a hal-

és élõhelyének vé-delmét szolgáló tevékenység];

Indokolás

A horgászat kettõs meghatározása /a c). pontban is!/ alapvetõ értelmezési

gondokat okoz. A hal- és élõhelyének védelme lehet a halászat és a horgászat

része, de nem kizárólagosan!

4.

A törvényjavaslat 8. §-ának d) pontja elmarad:

/A halászati vízterület/

"[d) más közérdekbõl]

/különleges rendeltetésûvé nyilvánítható./"

Indokolás

A "más közérdek" elfogadhatatlanul tág fogalom.

5.

A törvényjavaslat 15. §-ának (1) bekezdése a következõképpen módosul:

"(1) A haszonbérleti szerzõdést nyilvántartásba vétel céljából legkésõbb annak

aláírásától számított hatvan na-pon belül - a halászati üzemtervvel együtt -

kell a ha-szonbérlõnek a halászati hatósághoz bejelenteni."

Indokolás

A halászati üzemterv adja meg a haszonbérleti szerzõdés szakmai tartalmát,

ezért a nyilvántartás részévé kell tenni.

6.

A törvényjavaslat 16. §-a a következõ új (4) bekezdéssel egészül ki:

"(4) A víz minõségének, a vízi élõvilág védelmére a mi-niszter hivatalból vagy

a környezetvédelemért, illetõleg a vízgazdálkodásért felelõs miniszter

kezdeményezésére a ha-lak etetését korlátozhatja vagy idõlegesen

megtilthatja."

Indokolás

A halak etetése elsõsorban az el nem fogyasztott, bomló szerves anyagok miatt

az állóvizekben komoly környezeti károkat okozhat. A törvényjavaslat 36. § (2)

bekezdésében foglaltak nem elegendõek a probléma kezeléséhez.

7.

A törvényjavaslat 17. §-a a következõ új (3) bekezdéssel egészül ki, a további

bekezdések jelölése értelemszerûen változik:

"(3) A vízilétesítmény üzemeltetõjének a halak ívási idõ-szakában a vízszint

szabályozásánál figyelembe kell vennie a jogosult ökológiai szempontjait."

Indokolás

A halállományban nagy kárt okoz, ha víztározók vízszint szabályozásának rendje

nem járul hozzá az ívási idõszak zavartalan lebonyolításához.

8.

A törvényjavaslat 18. §-a a következõképpen módosul:

"18. § A halászati vízterületen bekövetkezett halpusztulás esetén a víz

[gazdálkodója] tulajdonosa, használója (a ví-zilétesítmény üzemeltetõje), a

vízparti ingatlan tulajdo-nosa, használója, valamint a jogosult a

vízmintavételt és a szükséges vizsgálat elvégzését a 37. § (2) bekezdésében

megjelölt szervezet számára köteles lehetõvé tenni és tûr-ni."

Indokolás

A "víz gazdálkodója" kifejezést a vonatkozó törvény (1995. évi LVII. tv. a

vízgazdálkodásról) nem alkalmazza, ezért használata értelmezési zavart okoz. A

félreértések elkerülésére célszerû a "használóra" is kiterjeszteni a

rendelkezést.

9.

A törvényjavaslat 21. §-ának (3) bekezdése a következõképpen egészül ki:

"(3) Nem magyar állampolgár horgászvizsgát nem köteles tenni, amennyiben - ha

hazájában a horgászat jogosultság-hoz kötött - rendelkezik hazájában szerzett,

érvényes hor-gász-engedéllyel.

Indokolás

Az eredeti rendelkezéssel a külföldiek korlátlanul szerezhetnek horgászjegyet,

ami visszaéléshez vezethet és hátrányba hozza a hazai horgászokat.

10.

A törvényjavaslat 22. §-ának (1) bekezdése a következõképpen módosul:

"(1) Állami halászjegy vagy -horgászjegy nem adható ki annak a személynek

a) akit a hal fogásával (gyûjtésével) összefüggésben

elkövetett szabálysértés, vagy bûncselekmény miatt

jogerõssen felelõsségre vontak,

b) akivel szemben halvédelmi bírságot szabtak ki

a kiadás iránti kérelem idõpontjától visszamenõleg [egy] három éven belül.

Indokolás

A rendelkezés csak akkor éri el a kívánt hatást, ha a halászati-, horgászati

tevékenység megvonása kiterjedtebb.

11.

A törvényjavaslat 23. §-a a következõ új (2) bekezdéssel egészül ki, a további

bekezdések jelölése értelemszerûen változik:

"(2) A halászati hatóság hivatalból vagy a természetvé-delemi hatóság

kezdeményezésére meghatározhatja az egyes halászati vízterületre kiadható

területi engedélyek szá-mát."

Indokolás

A természet védelmérõl szóló 1996. évi LIII. tv. 13. § (1) bekezdése - a 40.

§-ba foglaltakon túl - csak ezzel a rendelkezéssel érvényesülhet.

12.

A törvényjavaslat 24. § (2) bekezdésének c) pontja a következõképpen egészül

ki:

/Tilos a hal fogásához különösen/

"c) szúrószerszám, illetve csapóhorog,"

/használata./

Indokolás

A csapóhorog különösen kegyetlen halfogási mód, ezért tiltását nevesíteni

szükséges.

13.

A törvényjavaslat 24. § (2) bekezdése a következõ új e) ponttal egészül ki:

/Tilos a hal fogásához különösen.../

"használata[.], valamint

d) a gereblyézés alkalmazása."

Indokolás

A "gereblyézés" egy olyan halfogási módszer, amelynek alkalmazása különösen

nagy kárt okoz, ezért nevesíteni kell.

14.

A törvényjavaslat 25. §-a (3) bekezdésének felvezetõ szövege a következõképpen

módosul:

"A[z] (2) bekezdésben foglalt korlátozások alól a halásza-ti hatóság indokolt

esetben, a jogosult kérelmére, illetõ-leg hozzájárulásával"

Indokolás

Nyelvhelyességi hiba.

15.

A törvényjavaslat 25. §-a a következõ új (4) bekezdéssel egészül ki, a további

bekezdések jelölése értelemszerûen változik:

"(4) A halállomány, a vízi élõvilág védelmére a miniszter hivatalból vagy a

természetvédelemért felelõs miniszter kezdeményezésére az elektromos eszközzel

történõ halfogást (gyûjtést) korlátozhatja vagy idõlegesen megtilthatja."

Indokolás

E rendkívül eredményes halászeszköz rendszeres használata során az adott

vízterületen nagy mértékben meggyengülhet a ragadozó halak állománya, és így

az un. fehér halak elszaporodásával nem kívánatos változás állhat be a

halállomány összetételében.

16.

A törvényjavaslat 26. §-ának (1) bekezdése a következõképpen egészül ki:

"(1) A jogosult a halállomány és élõhelyének megújulása érdekében köteles a

halászati vízterületen az élõhelyre jellemzõ fajú évenkénti állománypótlás

mellett oly módon gazdálkodni, hogy az élõhelynek megfelelõ korú és sûrûségû

halállomány tartósan fennmaradjon. Az állománypótlás rend-jét a miniszter

rendeletben határozza meg."

Indokolás

E rendelkezés nélkül nem valószínû, hogy a kitûzött cél megvalósul.

17.

A törvényjavaslat 32. §-ának (2) bekezdése a következõ új h) ponttal egészül

ki:

/Az Adattár tartalmazza:/

"h) a hal ismert genetikai jellemzõit."

Indokolás

A genetikai változatosság megõrzése a halak állományaiban is a biológiai

sokféleség fenntartásának egyik idõszerû kérdése. A halak genetikai védelme

csak a genetikai jellemzõk ismeretén és a változások nyomonkövetésén

alapulhat.

18.

A törvényjavaslat 34. §-ának (1) bekezdése a következõ új d) ponttal egészül

ki:

/Az Adattár/

"c) a halászati jog gyakorlásával érintett hatóságok szá-

mára

[- az õt érintõ] a rájuk vonatkozó adatok tekintetében [-], továbbá

d) az egyénileg nem azonosítható adatok

bárki részére nyilvánosak."

Indokolás

A vad védelmérõl, a vadgazdálkodásról, valamint a vadászatról szóló 1996. évi

LV. törvénybe foglaltakhoz hasonlóan kell az adatok nyilvánosságát

biztosítani.

19.

A törvényjavaslat 34. §-a a következõ új (3) bekezdéssel egészül ki:

"(3) A miniszter az adatgyûjtés alapján évenként tájékoz-tatót tesz közzé az

ország hal- és más hasznos víziállat állományának helyzetérõl."

Indokolás

A vad védelmérõl, a vadgazdálkodásról, valamint a vadászatról szóló 1996. évi

LV. törvénybe foglaltakhoz hasonlóan az állami (köz-) vagyon e másik

számottevõ részének helyzetét is évente egyszer közzé kell tenni.

20.

A törvényjavaslat 35. §-ának (1) bekezdése a következõképpen módosul:

"(1) A jogosult köteles a halgazdálkodási terv alapján hasznosított halászati

vízterület halállományát és élõhe-lyét õrizni vagy õrzésérõl - halászati õr

útján - gondos-kodni. Halászati õr egyéb vízterületen, illetõleg halasta-von

is [igénybe vehetõ] alkalmazható. Halászati õrt több jogosult közösen is

foglalkoztathat. A halászati õr fela-dataival a külön jogszabály szerint

létesített mezei õr-szolgálat is megbízható.

Indokolás

Stílus javítás.

21.

A törvényjavaslat 35. §-ának (4) bekezdése a következõ új d) ponttal egészül

ki:

/A halászati õr a halászati vízterületen, halastavon, il-letõleg annak partján

- a mezõõrt megilletõ jogosultságo-kon túlmenõen - jogosult/

"d) a jogtalan horgászathoz, halászathoz és a jogtalanul kifogott hal

tárolására, elszállítására használt eszközö-ket - ideértve a jármûvet is -

elismervény ellenében visz-szatartani."

Indokolás

A halõr jogosítványait a vadõréhez hasonlóan kell megállapítani /1996. évi LV.

tv. 54. § (1) c) pont/.

22.

A törvényjavaslat 36. §-ának (3) bekezdése a következõképpen módosul:

"(3) A jogosult köteles megtenni mindazokat az intézkedé-seket, amelyek a

halállomány megbetegedésének megelõzése, illetve megszûntetése érdekében

szükségesek, így különösen a halállományban észlelt elhullás esetén köteles a

halte-tem eltávolításáról [intézkedni] és ártalommentes elhelye-zésérõl

gondoskodni."

Indokolás

Az intézkedés nem elegendõ. Az ártalommentes elhelyezés alapvetõ

környezetvédelmi és közegészségügyi követelmény.

23.

A törvényjavaslat 50. §-ának (2) bekezdése a következõképpen módosul:

"(2) A halgazdálkodási bírság mértéke hektáronként [100] 1000 forinttól 10.000

forintig terjedhet."

Indokolás

Az alsó határ olyan alacsony, hogy annak elrettentõ ereje nincsen.

24.

A törvényjavaslat 50. §-ának (2) bekezdése a következõképpen egészül ki:

"(2) A halgazdálkodási bírság mértéke hektáronként 100 forinttól 10.000

forintig terjedhet. A bírság ismételten is kiszabható."

Indokolás

Az erdõgazdálkodási, illetõleg vadgazdálkodási bírsághoz /1996. évi LV. tv.

83. § (3) d) pont/ hasonlóan ebben az esetben is indokolt az ismételt

birságolást lehetõvé tenni.

25.

A törvényjavaslat 51. §-ának (2) bekezdése a következõképpen egészül ki:

"(2) A halvédelmi bírság mértéke [1.000] 5.000 forinttól 50.000 forintig

terjedhet."

Indokolás

Az alsó határ olyan alacsony, hogy annak elrettentõ ereje nincsen.

26.

A törvényjavaslat 51. §-ának (2) bekezdése a következõképpen egészül ki:

"(2) A halvédelmi bírság mértéke 1.000 forinttól 50.000 forintig terjedhet. A

bírság ismételten is kiszabható."

Indokolás

Az erdõvédelmi, illetõleg vadvédelmi bírsághoz /1996. évi LV. tv. 84. § (2)

bek./ hasonlóan ebben az esetben is indokolt az ismételt birságolást lehetõvé

tenni.

27.

A törvényjavaslat 55. §-ának (2) bekezdése a következõképpen módosul:

"(2) Az államot negilletõ halászati jog átengedésérõl szóló határozatok e

törvény hatálybalépésekor állami tu-lajdonú vízen legkésõbb [2003] 1999.

január 1. napjával érvényüket vesztik, a halászati jog hasznosítóját pedig

ugyanez idõpontig illetik meg, illetve terhelik a halásza-ti jog gyakorlásával

összefüggõ jogok és kötelezettségek."

Indokolás

A törvényjavaslat által meghatározni kívánt idõpont évtizedekre konzerválja a

halászati jogosultságok jelenlegi állapotát, és ezzel gyakorlatilag

lehetetlenné teszi a gazdasági versenyt a mezõgazdaságnak ebben az ágazatában.

28.

A törvényjavalat 56. §-a a következõ új (2) bekezdéssel egészül ki:

"(2) A miniszter a vízgazdálkodásért és a természetvéde-lemért felelõs

miniszterrel egyetértésben 1998. január 1-ig az 55. § (1) és (2) bekezdésében

foglaltak figyelembe-vételével meghatározza a halászati vízterületeket.

Indokolás

Jelenleg halászatra már hosszú ideje alkalmatlan természetes és mesterséges

területek is halászati vízterületté vannak nyilvánítva. Ezek

felülvizsgálatával újra meg kell határozni a halászati vízterületeket.

29.

A törvényjavaslat 57. §-a a következõ új (2) bekezdéssel egészül ki, a további

bekezdések jelölése értelemszerûen változik:

"(2) Felhatalmazást kap a vízgazdálkodásért felelõs mi-niszter arra, hogy a

miniszterrel együtt rendeletben ha-tározza meg a horgászatra és a halászatra

igénybevehetõ vízilétesítményeket."

Indokolás

A horgászati és a halászati tevékenységet végzõk és a vízügyi létesítmények

üzemeltetõi közötti konfliktusok elkerülésére az eltérõ szempontokat

figyelembevevõ, egyértelmû szabályozás szükséges.

Budapest, 1997. március 03.

Mészáros Béla Danis György

SZDSZ SZDSZ

Eleje Honlap