ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ

T/3566/81..

Módosító javaslat!

G á l Z o l t á n úrnak

az Országgyûlés elnökének

H e l y b e n.

Tisztelt Elnök Úr!

A halászatról és a horgászatról szóló, T/3566.. számon benyújtott

törvényjavaslathoz a következõ

m ó d o s í t ó j a v a s l a t o k a t

terjeszjük elõ.

1a.

A törvényjavaslat 2. §-a (1) bekezdésének d) pontja a következõképpen módosul:

"d) halászati vízterület: az a víz, amely jellegének meg-változtatása

nélkül alkalmas a hal életfeltételeinek biz-tosítására[,] és más halászati

vízterülettel olyan összeköttetésben van, hogy az lehetõvé teszi a hal szabad

átjutását, és amelyet a halászati hatóság halászati vízte-rületté

nyilvánított;"

1b.

A törvényjavaslat 26. §-ának (2) bekezdése a következõképpen módosul:

"(2) A jogosult a halászati vízterületre öt [Öt] évre szóló halgazdálkodási

tervet köteles [a jogosult] készí-teni [arra a halászati vízterületre, amely

más halászati vízterülettel olyan összeköttetésben van, hogy az lehetõvé teszi

a hal szabad átjutását]."

Indokolás

A halászati vízterület megfelelõ értelmezését az értelmezõ rendelkezések

között kell elvégezni.

2.

A törvényjavaslat 3. §-ának (2) bekezdése a következõképpen módosul:

"(2) Holtág, [és] bányató és az állami támogatással léte-sített, de

önkormányzati tulajdonba nem adott víztározók esetében a halászati jog a

Magyar Államot illeti."

Indokolás

Az önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. tv. 15-20. §-aiban, illetõleg az

egyes állami tulajdonban lévõ vagyontárgyak önkormányzatok tulajdonába

adásáról szóló 1991. évi XXXIII. tv. 107. §-ában meghatározott vagyonátadás

sok esetben nem valósult meg és ezáltal több vízterület hasznosítása

kétségessé vált. A módosítás a horgászegyesületek számára biztosítaná a

horgászás lehetõségét, és ezzel ökológiailag is gazdája lenne e vízeknek.

3a.

A törvényjavaslat 8. §-ának d) pontja elmarad:

/A halászati vízterület/

"c) a természetvédelmi érdekek érvényesítése miatt [vagy

d) más közérdekbõl]

/különleges rendeltetésûvé nyilvánítható./"

3b.

A törvényjavaslat 47. §-a (4) bekezdésének a) pontja a következõképpen

módosul:

/A miniszter hatósági jogkörében/

"a) a halászati vízterületet [közérdekbõl] a 8. § (1) be-kezdése alapján

különleges rendeltetésûvé nyilvánítja[,]."

Indokolás

A "más közérdek" elfogadhatatlanul tág fogalom. A módosított rendelkezésre

való hivatkozás egyértelmûen állapítja meg a miniszter hatósági jogkörét.

4.

A törvényjavaslat 22. §-ának (3) bekezdése a következõképpen módosul:

"(3) Az állami halászjegyet, -horgászjegyet a halászati hatóság egy [év] évtõl

három évig terjedõ idõtartamra visszavonja attól a személytõl, akinek a

halászattal, hor-gászattal, illetõleg a hal fogásával összefüggésben jog-

erõsen szabálysértési vagy büntetõjogi felelõsségét álla-pították meg."

Indokolás

A jogkövetõ magatartásra ösztönzés érdekében lehetõséget kell adni hatóságnak

arra, hogy a jogerõs elmarasztalás mértékének figyelembevételével vonja meg a

halászás, horgászás jogát.

5.

A törvényjavaslat 23. §-ának (7) bekezdése a következõképpen egészül ki:

"(7) Az engedélyes a kifogott hal mennyiségérõl, és faj szerinti

összetételérõl - ha jogszabály másképp nem ren-delkezik - fogási naplót

köteles vezetni, és azt a terüle-ti engedély kiadása helyén le kell adnia.

Indokolás

A fogási napló az Országos Halászati Adattár részére csak akkor hasznosulhat,

ha begyûjtése biztosítva van, ezért célszerû azt törvényben szabályozni.

6.

A törvényjavaslat 24. § (2) bekezdésének c) pontja a következõképpen egészül

ki:

/Tilos a hal fogásához különösen/

"c) szúrószerszám, illetve csapóhorog, véghorog"

/használata./

Indokolás

A csapóhorog és a véghorog különösen kegyetlen halfogási mód, ezért tiltását

nevesíteni szükséges.

7.

A törvényjavaslat 33. §-a (1) bekezdésének elsõ mondata a következõképpen

módosul:

"(1) A jogosult [évente] köteles jelenteni a halászati hatóságnak, a pontos

hely és idõpont megadásával öt munka-nappal megelõzõen

a) a halászati vízterületen telepített hal fajonkénti

mennyiségét, valamint

évente

b) a továbbnevelési,

c) a fogyasztási célból kihalászott, továbbá

d) a horgászat keretében kifogott hal

fajonkénti mennyiségét, valamint a minõségre vonatkozó adatokat."

Indokolás

Csak így biztosítható a haltelepítés hatósági ellenõrzése.

8.

A törvényjavaslat 35. §-a (4) bekezdésének b) pontja a következõképpen

módosul:

/A halászati õr a halászati vízterületen, halastavon, il-letõleg annak partján

- a mezõõrt megilletõ jogosultságo-kon túlmenõen - jogosult/

"b) a [halászati vízterületen vagy az azzal érintett in-gatlanon] halászó,

horgászó személyt a birtokában lévõ hal kifogására való jogosultságának

igazolására felszólítani, illetve a halászatra jogosító okmányok, vagy a

jogosultság hiányában jármûvét átvizsgálni, a kifogott halat a vízbe

kíméletesen visszahalyezni, az élettelen halat elismervény ellenében

visszatartani;"

Indokolás

A felvezetõ szöveg és a pont rendelkezése értelemzavaró ismétlést tartalmaz.

9.

A törvényjavaslat 36. §-ának (2) bekezdése a következõképpen módosul:

"(2) A hal [élõhelyén kialakult természeti egyensúly meg-bontására alkalmas

szervezet, táplálékanyag vízbehelyezé-se, illetõleg abból történõ kiemelése

kizárólag] etetése a halgazdálkodási terv alapján, a környezetvédelmi és a

víz-ügyi hatóság egyetértésével, a jogosult által, vagy annak hozzájárulásával

történhet. Ez a rendelkezés a jogosultnak a környezetvédelmi, a

természetvédelmi, valamint a vízügyi jogszabályokban elõírt kötelezettségeit

nem érinti."

Indokolás

Az eredeti rendelkezés nem biztosítja a vizek minõségének védelmét, mert

érvényesíthetetlenül általános.

10.

A törvényjavaslat 38. §-ának (1) bekezdése a következõképpen módosul:

"(1) [A] Ha jogszabály másképp nem rendelkezik a jogosult kezdeményezheti a

halállományt, illetõleg annak táplálék-forrását veszélyeztetõ, külön

jogszabály szerinti vadász-ható vad gyérítését a vadászati hatóságnál, amely

felhívja a vadászati jog jogosultját a határidõben való gyérítésre. Amennyiben

annak nem tesz eleget, a gyérítés a vadászati jog jogosultja költségére

elvégeztethetõ. Az eljárás nem érinti a vad birtokbavételére - külön

jogszabályban fog-lalt - rendelkezéseket."

Indokolás

Az 1996. évi LIII. tv. 12. §-a alapján természetvédelmi jogszabály

rendelkezhet ettõl eltérõ módon is.

11.

A törvényjavaslat 38. §-ának (2) bekezdése a következõképpen módosul:

"(1) A nem vadászható vad riasztását, befogását, gyéríté-sét a jogosult a

természetvédelmi hatóságnál kezdeményez-heti."

Indokolás

A zavart okozó vadat nem muszáj elpusztítani, elegendõ lehet elriasztani vagy

befogás után áthelyezni.

12.

A törvényjavaslat 47. §-a (4) bekezdésének b) pontja a következõképpen

módosul:

/A miniszter hatósági jogkörében/

"b) bármely halfaj külföldrõl származó egyede, vagy ennek

továbbtenyésztésbõl származó utódja telepítését - a termé-szetvédelemért

felelõs miniszter hozzájárulásával - enge-délyezi.

[engedélyezi.]"

Indokolás

Gépelési hiba javítása.

Budapest, 1997. március 10.

Mészáros Béla Danis György

SZDSZ SZDSZ

Eleje Honlap