ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ
Módosító javaslat!
Dr. Gál Zoltán úrnak
az Országgyûlés elnökének
Budapest
Tisztelt Elnök Úr!
A Házszabály 94. § (1) bekezdése és a 102. § (19 bekezdése alapján a
határõrizetrõl és a Magyar Köztársaság Határõrségérõl szóló T/3570.. számú
törvényjavaslathoz az következõ
módosító javaslatot
terjesztem elõ:
A törvényjavaslat 58 §. (1), (2) bekezdése az alábbiak szerint módosul:
[(1) a határõrt a lõfegyverhasználati jog az Rtv. lõfegyverhasználatra
vonatkozó rendelkezései szerint illeti meg az alábbi eltérésekkel:
a) saját elhatározásból vagy parancsra, csapaterõ alkalmazása során csak
parancsra;
b) az élet és testi épség ellen irányuló bûncselekménye lõfegyverrel,
robbanóanyaggal vagy az élet kioltására alkalmas más eszközzel való
elkövetésének megakadályozására;
c) konfliktushelyzetben a fegyveres, felfegyverzett csoportok elfogása,
lefegyverzése érdekében;
d) nemzetközi szerzõdés alapján más állam területén határforgalom-
ellenõrzõ szolgálatban csak a nemzetközi szerzõdés szerint.
(2) Nincs helye lõfegyverhasználatnak, ha azt nemzetközi szerzõdés tiltja.]
(1) A határõr lõfegyvert használhat a Rtv. 52-53. §-ában és az 55-57. §-ában
meghatározott módon, az alábbi esetekben:
a) az élet elleni közvetlen fenyegetés vagy támadás elhárítására;
b) a testi épséget súlyosan veszélyeztetõ közvetlen támadás elhárítására;
c) a közveszélyokozás, a terrorcselekmény vagy a légijármû hatalomba
kerítése bûncselekményének megakadályozására vagy megszakítására;
d) bûncselekmény lõfegyverrel, robbanóanyaggal vagy az élet kioltására
alkalmas más eszközzel való elkövetésének megakadályozására;
e) lõfegyver, illetõleg robbanóanyag jogosulatlan, erõszakos
megszerzésére irányuló cselekmény megakadályozására;
f) az állam mûködése vagy a lakosság ellátása szempontjából kiemelkedõen
fontos létesítmény ellen intézett támadás elhárítására;
g) azzal szemben, aki a nála lévõ fegyver vagy más veszélyes eszköz
letételére irányuló eszköz ember elleni közvetlen felhasználására utal;
határõri felszólításnak nem tesz eleget, és magatartása a fegyver vagy más
veszélyes eszköz ember elleni közvetlen felhasználására utal;
h) a saját élete, testi épsége, személyes szabadsága ellen intézett
támadás elhárítására.
(2) Nemzetközi szerzõdés alapján más állam területén szolgálatot ellátó
határõr a nemzetközi szerzõdésben meghatározott esetekben és módon használhat
lõfegyvert.
Indokolás:
A lõfegyverhasználat az élethez és a testi épséghez való alkotmányos jog
szempontjából a legsúlyosabb következményekkel járó kényszerítõ eszköz a
szolgálati feladatait jogszerûen teljesítõ határõrt megilletõ kényszerítõ
eszközök sorában. Valójában a lõfegyver tényleges használata már túllép a
kényszerítõ eszközök körén, hiszen nem csupán a határõr jogszerû
intézkedésével szemben megnyilvánuló aktív vagy passzív ellenállás
leküzdésére, a személyes szabadság átmeneti korlátozására, hanem a jogellenes
cselekmények olyan súlyos következményeinek megelõzésére, illetve elhárítására
irányul, amelyre már más módon nincs lehetõség és végsõ soron az érintett
életének kioltását is eredményezheti. Ezért kiemelt jelentõsége van annak,
hogy a törvény tételesen és nagyon pontosan határozza meg azokat az eseteket,
amikor a határõr lõfegyvert használhat.
Az Rtv 98. §-a értelmében a határõr jelenleg az Rtv. 52-57. §-aiban
meghatározottak szerint, a rendõrrel azonos módon és esetekben használhat
lõfegyvert. Azon túlmenõen, hogy a Javaslat 58. §-ának (1) bekezdésében
keveredik a lõfegyver használatának módja a lõfegyver használatának
jogcímeivel - az Rtv. rendelkezéseihez képest indokolatlanul leszûkíti és
pontatlanul fogalmazza meg azoknak az eseteknek a körét, amikor a határõr
lõfegyvert használhatna.
A Javaslat 58.§-a (1) bekezdésének a) pontja módosítva kiemeli az Rtv.
lõfegyver használatának módjára vonatkozó egyes rendelkezéseit, amely ilyen
formában nem indokolt. Az Rtv. 52-53. §-a és az 55-57.§-a részletesen
tartalmazza a lõfegyver használatának módjára vonatkozó rendelkezéseket,
amelyektõl a határõr lõfegyver-haszálati jogára vonatkozó szabályozás
kialakításánál sem célszerû eltérni. A Javaslat szabályozási logikáját
megõrizve, garanciális szempontból is elegendõ az Rtv. 52-53. §-ára és az 55-
57. §-ára történõ hivatkozással kialakítani a határõr lõfegyverhasználatának
módjára vonatkozó törvényi szabályozást.
A Javaslat 52. §-a (1) bekezdésének b) pontja kizárólag a Bûntetõ törvénykönyv
XII. fejezetében meghatározott személy elleni bûncselekmények egy részének, az
élet és a testi épség elleni bûncselekmények lõfegyverrel, robbanóanyaggal
vagy az élet kioltására alkalmas
más eszközzel való elkövetésének megakadályozása céljából biztosítana
lõfegyver-használati jogot a határõr számára.
A Javaslat ezzel kizárja azokat az eseteket, amelyek a határõr-szolgálat
természetébõl adódóan feltétlenül indokolttá tehetik a lõfegyver használatát.
Ilyenek például a közveszélyokozásra, a terrorcselekményre, a légijármû
hatalomba kerítésére, a lõfegyver, illetõleg robbanóanyag jogosulatlan,
erõszakos megszerzésére irányuló cselekmények megszakítása vagy
megakadályozása, továbbá az állam mûködése vagy a lakosság ellátása
szempontjából kiemelkedõen fontos létesítmény ellen intézett támadás
elhárítása.
Ugyanakkor a Javaslat 52. §-a (1) bekezdésének c) pontja elhagyható, mert a
fegyveres, felfegyverkezett csoport elfogása és lefegyverzése érdekében egy
meghatározott esetben, a konfliktushelyzetben biztosítana lõfegyver használati
jogot a határõr számára, holott erre nem csak ebben a speciális esetben lenne
szükség.
A módosító indítvány tételesen sorra veszi azokat az eseteket, amikor a mások,
illetve a határõr életének, testi épségének védelme, továbbá a közveszély
okozásra, a terrorcselekményre, a légijármû hatalomba kerítésére, a lõfegyver,
illetõleg robbanóanyag jogosulatlan, erõszakos megszerzésére irányuló
cselekmények megszakítása vagy megakadályozása, valamint az állam mûködése
vagy a lakosság ellátása szempontjából kiemelkedõen fontos létesítmény ellen
intézett támadás elhárítása érdekében - a rendõrhöz hasonlóan - lõfegyver
használati jogot kell biztosítani a határõr számára is. A tételes felsorolás
kellõ garanciát nyújt az alkotmányos jogok védelme és a lõfegyverhasználat
jogszerûségének megítélése szempontjából.
A szervezett bûnözés elleni küzdelem ma már nem képzelhetõ el a bûnüldözõ
szervek nemzetközi szerzõdések által szabályozott együttmûködése nélkül. A
módosító indítvány 58. §-ának (2) bekezdése erre tekintettel nem korlátozza a
nemzetközi szerzõdés alapján más állam területén szolgálatot ellátó határõrök
körét a határforgalom ellenõrzõ szolgálatot ellátó határõrre. Természetesen a
más állam területén bármilyen jellegû szolgálati feladatot teljesítõ határõr
lõfegyver-használati jogosultságára az adott nemzetközi szerzõdésnek kell
rendelkezéseket tartalmaznia.
Budapest, 1997. március 3.
Póda Jenõ
MDF