ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ

T/3570/62..

Módosító javaslat!

Dr. Gál Zoltán úrnak

az Országgyûlés elnökének

Budapest

Tisztelt Elnök Úr!

A Házszabály 94. § (1) bekezdése és a 102. § (19 bekezdése alapján a

határõrizetrõl és a Magyar Köztársaság Határõrségérõl szóló T/3570.. számú

törvényjavaslathoz az következõ

módosító javaslatot

terjesztem elõ:

A törvényjavaslat 58 §. (1), (2) bekezdése az alábbiak szerint módosul:

[(1) a határõrt a lõfegyverhasználati jog az Rtv. lõfegyverhasználatra

vonatkozó rendelkezései szerint illeti meg az alábbi eltérésekkel:

a) saját elhatározásból vagy parancsra, csapaterõ alkalmazása során csak

parancsra;

b) az élet és testi épség ellen irányuló bûncselekménye lõfegyverrel,

robbanóanyaggal vagy az élet kioltására alkalmas más eszközzel való

elkövetésének megakadályozására;

c) konfliktushelyzetben a fegyveres, felfegyverzett csoportok elfogása,

lefegyverzése érdekében;

d) nemzetközi szerzõdés alapján más állam területén határforgalom-

ellenõrzõ szolgálatban csak a nemzetközi szerzõdés szerint.

(2) Nincs helye lõfegyverhasználatnak, ha azt nemzetközi szerzõdés tiltja.]

(1) A határõr lõfegyvert használhat a Rtv. 52-53. §-ában és az 55-57. §-ában

meghatározott módon, az alábbi esetekben:

a) az élet elleni közvetlen fenyegetés vagy támadás elhárítására;

b) a testi épséget súlyosan veszélyeztetõ közvetlen támadás elhárítására;

c) a közveszélyokozás, a terrorcselekmény vagy a légijármû hatalomba

kerítése bûncselekményének megakadályozására vagy megszakítására;

d) bûncselekmény lõfegyverrel, robbanóanyaggal vagy az élet kioltására

alkalmas más eszközzel való elkövetésének megakadályozására;

e) lõfegyver, illetõleg robbanóanyag jogosulatlan, erõszakos

megszerzésére irányuló cselekmény megakadályozására;

f) az állam mûködése vagy a lakosság ellátása szempontjából kiemelkedõen

fontos létesítmény ellen intézett támadás elhárítására;

g) azzal szemben, aki a nála lévõ fegyver vagy más veszélyes eszköz

letételére irányuló eszköz ember elleni közvetlen felhasználására utal;

határõri felszólításnak nem tesz eleget, és magatartása a fegyver vagy más

veszélyes eszköz ember elleni közvetlen felhasználására utal;

h) a saját élete, testi épsége, személyes szabadsága ellen intézett

támadás elhárítására.

(2) Nemzetközi szerzõdés alapján más állam területén szolgálatot ellátó

határõr a nemzetközi szerzõdésben meghatározott esetekben és módon használhat

lõfegyvert.

Indokolás:

A lõfegyverhasználat az élethez és a testi épséghez való alkotmányos jog

szempontjából a legsúlyosabb következményekkel járó kényszerítõ eszköz a

szolgálati feladatait jogszerûen teljesítõ határõrt megilletõ kényszerítõ

eszközök sorában. Valójában a lõfegyver tényleges használata már túllép a

kényszerítõ eszközök körén, hiszen nem csupán a határõr jogszerû

intézkedésével szemben megnyilvánuló aktív vagy passzív ellenállás

leküzdésére, a személyes szabadság átmeneti korlátozására, hanem a jogellenes

cselekmények olyan súlyos következményeinek megelõzésére, illetve elhárítására

irányul, amelyre már más módon nincs lehetõség és végsõ soron az érintett

életének kioltását is eredményezheti. Ezért kiemelt jelentõsége van annak,

hogy a törvény tételesen és nagyon pontosan határozza meg azokat az eseteket,

amikor a határõr lõfegyvert használhat.

Az Rtv 98. §-a értelmében a határõr jelenleg az Rtv. 52-57. §-aiban

meghatározottak szerint, a rendõrrel azonos módon és esetekben használhat

lõfegyvert. Azon túlmenõen, hogy a Javaslat 58. §-ának (1) bekezdésében

keveredik a lõfegyver használatának módja a lõfegyver használatának

jogcímeivel - az Rtv. rendelkezéseihez képest indokolatlanul leszûkíti és

pontatlanul fogalmazza meg azoknak az eseteknek a körét, amikor a határõr

lõfegyvert használhatna.

A Javaslat 58.§-a (1) bekezdésének a) pontja módosítva kiemeli az Rtv.

lõfegyver használatának módjára vonatkozó egyes rendelkezéseit, amely ilyen

formában nem indokolt. Az Rtv. 52-53. §-a és az 55-57.§-a részletesen

tartalmazza a lõfegyver használatának módjára vonatkozó rendelkezéseket,

amelyektõl a határõr lõfegyver-haszálati jogára vonatkozó szabályozás

kialakításánál sem célszerû eltérni. A Javaslat szabályozási logikáját

megõrizve, garanciális szempontból is elegendõ az Rtv. 52-53. §-ára és az 55-

57. §-ára történõ hivatkozással kialakítani a határõr lõfegyverhasználatának

módjára vonatkozó törvényi szabályozást.

A Javaslat 52. §-a (1) bekezdésének b) pontja kizárólag a Bûntetõ törvénykönyv

XII. fejezetében meghatározott személy elleni bûncselekmények egy részének, az

élet és a testi épség elleni bûncselekmények lõfegyverrel, robbanóanyaggal

vagy az élet kioltására alkalmas

más eszközzel való elkövetésének megakadályozása céljából biztosítana

lõfegyver-használati jogot a határõr számára.

A Javaslat ezzel kizárja azokat az eseteket, amelyek a határõr-szolgálat

természetébõl adódóan feltétlenül indokolttá tehetik a lõfegyver használatát.

Ilyenek például a közveszélyokozásra, a terrorcselekményre, a légijármû

hatalomba kerítésére, a lõfegyver, illetõleg robbanóanyag jogosulatlan,

erõszakos megszerzésére irányuló cselekmények megszakítása vagy

megakadályozása, továbbá az állam mûködése vagy a lakosság ellátása

szempontjából kiemelkedõen fontos létesítmény ellen intézett támadás

elhárítása.

Ugyanakkor a Javaslat 52. §-a (1) bekezdésének c) pontja elhagyható, mert a

fegyveres, felfegyverkezett csoport elfogása és lefegyverzése érdekében egy

meghatározott esetben, a konfliktushelyzetben biztosítana lõfegyver használati

jogot a határõr számára, holott erre nem csak ebben a speciális esetben lenne

szükség.

A módosító indítvány tételesen sorra veszi azokat az eseteket, amikor a mások,

illetve a határõr életének, testi épségének védelme, továbbá a közveszély

okozásra, a terrorcselekményre, a légijármû hatalomba kerítésére, a lõfegyver,

illetõleg robbanóanyag jogosulatlan, erõszakos megszerzésére irányuló

cselekmények megszakítása vagy megakadályozása, valamint az állam mûködése

vagy a lakosság ellátása szempontjából kiemelkedõen fontos létesítmény ellen

intézett támadás elhárítása érdekében - a rendõrhöz hasonlóan - lõfegyver

használati jogot kell biztosítani a határõr számára is. A tételes felsorolás

kellõ garanciát nyújt az alkotmányos jogok védelme és a lõfegyverhasználat

jogszerûségének megítélése szempontjából.

A szervezett bûnözés elleni küzdelem ma már nem képzelhetõ el a bûnüldözõ

szervek nemzetközi szerzõdések által szabályozott együttmûködése nélkül. A

módosító indítvány 58. §-ának (2) bekezdése erre tekintettel nem korlátozza a

nemzetközi szerzõdés alapján más állam területén szolgálatot ellátó határõrök

körét a határforgalom ellenõrzõ szolgálatot ellátó határõrre. Természetesen a

más állam területén bármilyen jellegû szolgálati feladatot teljesítõ határõr

lõfegyver-használati jogosultságára az adott nemzetközi szerzõdésnek kell

rendelkezéseket tartalmaznia.

Budapest, 1997. március 3.

Póda Jenõ

MDF

Eleje Honlap