ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ

T/3570/92..

Módosító javaslat!

dr. Gál Zoltán

az Országgyûlés elnökének

HELYBEN

Tisztelt Elnök Úr!

A Házszabály 94. § (1) bekezdése és 102. § (1) bekezdése alapján A

határõrizetrõl és a Magyar Köztársaság Határõrségérõl szóló T/3570.. sz.

törvényjavaslathoz a következõ

m ó d o s í t ó j a v a s l a t ot

terjesztem elõ:

A törvényjavaslat 58. § (1) bekezdése változik és e)-h) ponttal egészül ki, az

58. § (2) bekezdése az alábbiak szerint módosul:

"58. §

(1) [A határõrt a lõfegyverhasználati jog] A határõr lõfegyvert használhat az

Rtv. [lõfegyverhasználatra vonatkozó,rendelkezései szerint illeti meg az

alábbi eltérésekkel] 52-53. §-ában és az 55-57. §-ában meghatározott módon, az

alábbi esetekben:

a) [saját elhatározásból vagy parancsra, csapaterõ alkalmazása során csak

parancsra;] az élet elleni közvetlen fenyegetés vagy támadás elhárítása;

b) a[z élet] testi épséget [ellen irányuló bûncselekmények lõfegyverrel,

robbanóanyaggal vagy az élet kioltására alkalmas más eszközökkel való elk

övetésének megakadályozására;] súlyosan veszélyeztetõ közvetlen támadás elh

árítására;

c) [konfliktushelyzetben a fegyveres, felfegyverzett csoportok elfogása,

lefegyverzése érdekében;] a közveszélyokozás, a terrorcselekmény vagy a

légijármû hatalomba kerítése bûncselekményének megakadályozására vagy

megszakítására;

d) [nemzetközi szerzõdés alapján más állam területén

határforgalomellenõrzõ szolgálatban csak a nemzetközi szerzõdés szerint]

bûncselekmény lõfegyverrel, robbanóagyaggal vagy az élet kioltására alkalmas

más eszközzel való elkövetésének megakadályozására;

e) lõfegyver, illetõleg robbanóanyag jogosulatlan, erõszakos

megszerzésére irányuló cselekmény megakadályozására;

f) az állam mûködése vagy a lakosság ellátása szempontjából kiemelkedõen

fontos l létesítmény ellen intézett támadás elhárítására;

g) azzal szemben, aki a nála lévõ fegyver vagy más veszélyes eszköz

letételére irányuló határõri felszólításnak nem tesz eleget, és

magatartása a fegyver vagy a más veszélyes eszköz ember elleni közvetlen

felhasználására utal;

h) a saját élete, testi épsége, személyes szabadsága ellen intézett

támadás elhárítására.

(2) [Nincs helye lõfegyverhasználatnak, ha azt nemzetközi szerzõdés tiltja.]

Nemzetközi szerzõdés alapján más állam területén szolgálatot ellátó határõr a

nemzetközi szerzõdésben meghatározott esetekben és módon használhat

lõfegyvert."

Indokolás:

A lõfegyverhasználat az élethez és a testi épséghez való alkotmányos jog

szempontjából a legsúlyosabb következményekkel járó kényszerítõ eszköz a

szolgálati feladatait jogszerûen teljesítõ határõrt megilletõ kényszerítõ

eszközök sorában. Kiemelt jelentõsége van annak, hogy a törvény tételesen és

nagyon pontosan határozza meg azokat az eseteket, amikor a határõr lõfegyvert

használhat.

Az Rtv. 98. §-a értelmében a határõr jelenleg az Rtv. 52-57. §-aiban

meghatározottak szerint, a rendõrrel azonos módon és esetekben használhat

lõfegyvert. A Javaslat - azon túlmenõen, hogy az 58. §-ának (1) bekezdésében

keveredik a lõfegyver használatának módja a lõfegyver használatának

jogcímeivel - az Rtv. rendelkezéseihez képest indokolatlanul leszûkíti és

pontatlanul fogalmazza meg azoknak az eseteknek a körét, amikor a határõr

lõfegyvert használhatna.

A Javaslat 52. §-a (1) bekezdésének a) pontja, valamint a (3) bekezdése

módosítva kiemeli az Rtv. lõfegyver használatának módjára vonatkozó egyes

rendelkezéseit, amely ilyen formában nem indokolt. Az Rtv. 52-53. §-a és az

55-57. §-a részletesen tartalmazza a lõfegyver használatának módjára vonatkozó

rendelkezéséket, amelyektõl a határõr lõfegyver-használati jogára vonatkozó

szabályozás kialakításánál sem célszerû eltérni. A Javaslat szabályozási

logikáját megõrizve, garanciális szempontból is elegendõ az Rtv. 52-53. §-ára

és az 55-57. §-ára történõ hivatkozással kialakítani a határõr

lõfegyverhasználatának módjára vonatkozó törvényi szabályozást.

A Javaslat 52. §-a (1) bekezdésének b) pontja kizárólag a Büntetõ törvénykönyv

XII. fejezetében meghatározott személy elleni bûncselekmények egy részének, az

élet és a testi épség elleni bûncselekmények lõfegyverrel, robbanóanyaggal

vagy az élet kioltására alkalmas más eszközzel való elkövetésének

megakadályozása céljából biztosítana lõfegyver-használati jogot a határõr

számára.

A Javaslat ezzel kizárja azokat az eseteket amelyek a határõr szolgálat

természetébõl adódóan feltétlenül indokolttá tehetik a lõfegyver használatát.

Ugyanakkor a Javaslat 52. §-a (1) bekezdésének c) pontja elhagyható, mert a

fegyveres, felfegyverkezett csoport elfogása és lefegyverzése érdekében egy

meghatározott esetben, a konfliktushelyzetben biztosítani lõfegyver használati

jogot a határõr számára, holott erre nem csak ebben a speciális esetben lenne

szükség.

A módosító indítvány tételesen sorra veszi azokat az eseteket, amikor

lõfegyver használati jogot kell biztosítani a határõr számára is.

A szervezett bûnözés elleni küzdelem ma már nem képzelhetõ el a bûnüldözõ

szervek nemzetközi szerzõdések által szabályozott együttmûködése nélkül. A

módosító indítvány 58. §-ának (2) bekezdése erre tekintettel nem korlátozza a

nemzetközi szerzõdés alapján más állam területén szolgálatot ellátó határõrõk

körét a határforgalom ellenõrzõ szolgálatot ellátó határõrre. Természetesen a

más állam területén bármilyen jellegû szolgálati feladatot teljesítõ határõr

lõfegyver-használati jogosultságára az adott nemzetközi szerzõdésnek kell

rendelkezéseket tartalmaznia.

Budapest, 1997. február 27.

Urbán Árpád

MSZP

Eleje Honlap