ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ
Módosító javaslat!
dr. Gál Zoltán
az Országgyûlés elnökének
HELYBEN
Tisztelt Elnök Úr!
A Házszabály 94. § (1) bekezdése és 102. § (1) bekezdése alapján A
határõrizetrõl és a Magyar Köztársaság Határõrségérõl szóló T/3570.. sz.
törvényjavaslathoz a következõ
m ó d o s í t ó j a v a s l a t ot
terjesztem elõ:
A törvényjavaslat 58. § (1) bekezdése változik és e)-h) ponttal egészül ki, az
58. § (2) bekezdése az alábbiak szerint módosul:
"58. §
(1) [A határõrt a lõfegyverhasználati jog] A határõr lõfegyvert használhat az
Rtv. [lõfegyverhasználatra vonatkozó,rendelkezései szerint illeti meg az
alábbi eltérésekkel] 52-53. §-ában és az 55-57. §-ában meghatározott módon, az
alábbi esetekben:
a) [saját elhatározásból vagy parancsra, csapaterõ alkalmazása során csak
parancsra;] az élet elleni közvetlen fenyegetés vagy támadás elhárítása;
b) a[z élet] testi épséget [ellen irányuló bûncselekmények lõfegyverrel,
robbanóanyaggal vagy az élet kioltására alkalmas más eszközökkel való elk
övetésének megakadályozására;] súlyosan veszélyeztetõ közvetlen támadás elh
árítására;
c) [konfliktushelyzetben a fegyveres, felfegyverzett csoportok elfogása,
lefegyverzése érdekében;] a közveszélyokozás, a terrorcselekmény vagy a
légijármû hatalomba kerítése bûncselekményének megakadályozására vagy
megszakítására;
d) [nemzetközi szerzõdés alapján más állam területén
határforgalomellenõrzõ szolgálatban csak a nemzetközi szerzõdés szerint]
bûncselekmény lõfegyverrel, robbanóagyaggal vagy az élet kioltására alkalmas
más eszközzel való elkövetésének megakadályozására;
e) lõfegyver, illetõleg robbanóanyag jogosulatlan, erõszakos
megszerzésére irányuló cselekmény megakadályozására;
f) az állam mûködése vagy a lakosság ellátása szempontjából kiemelkedõen
fontos l létesítmény ellen intézett támadás elhárítására;
g) azzal szemben, aki a nála lévõ fegyver vagy más veszélyes eszköz
letételére irányuló határõri felszólításnak nem tesz eleget, és
magatartása a fegyver vagy a más veszélyes eszköz ember elleni közvetlen
felhasználására utal;
h) a saját élete, testi épsége, személyes szabadsága ellen intézett
támadás elhárítására.
(2) [Nincs helye lõfegyverhasználatnak, ha azt nemzetközi szerzõdés tiltja.]
Nemzetközi szerzõdés alapján más állam területén szolgálatot ellátó határõr a
nemzetközi szerzõdésben meghatározott esetekben és módon használhat
lõfegyvert."
Indokolás:
A lõfegyverhasználat az élethez és a testi épséghez való alkotmányos jog
szempontjából a legsúlyosabb következményekkel járó kényszerítõ eszköz a
szolgálati feladatait jogszerûen teljesítõ határõrt megilletõ kényszerítõ
eszközök sorában. Kiemelt jelentõsége van annak, hogy a törvény tételesen és
nagyon pontosan határozza meg azokat az eseteket, amikor a határõr lõfegyvert
használhat.
Az Rtv. 98. §-a értelmében a határõr jelenleg az Rtv. 52-57. §-aiban
meghatározottak szerint, a rendõrrel azonos módon és esetekben használhat
lõfegyvert. A Javaslat - azon túlmenõen, hogy az 58. §-ának (1) bekezdésében
keveredik a lõfegyver használatának módja a lõfegyver használatának
jogcímeivel - az Rtv. rendelkezéseihez képest indokolatlanul leszûkíti és
pontatlanul fogalmazza meg azoknak az eseteknek a körét, amikor a határõr
lõfegyvert használhatna.
A Javaslat 52. §-a (1) bekezdésének a) pontja, valamint a (3) bekezdése
módosítva kiemeli az Rtv. lõfegyver használatának módjára vonatkozó egyes
rendelkezéseit, amely ilyen formában nem indokolt. Az Rtv. 52-53. §-a és az
55-57. §-a részletesen tartalmazza a lõfegyver használatának módjára vonatkozó
rendelkezéséket, amelyektõl a határõr lõfegyver-használati jogára vonatkozó
szabályozás kialakításánál sem célszerû eltérni. A Javaslat szabályozási
logikáját megõrizve, garanciális szempontból is elegendõ az Rtv. 52-53. §-ára
és az 55-57. §-ára történõ hivatkozással kialakítani a határõr
lõfegyverhasználatának módjára vonatkozó törvényi szabályozást.
A Javaslat 52. §-a (1) bekezdésének b) pontja kizárólag a Büntetõ törvénykönyv
XII. fejezetében meghatározott személy elleni bûncselekmények egy részének, az
élet és a testi épség elleni bûncselekmények lõfegyverrel, robbanóanyaggal
vagy az élet kioltására alkalmas más eszközzel való elkövetésének
megakadályozása céljából biztosítana lõfegyver-használati jogot a határõr
számára.
A Javaslat ezzel kizárja azokat az eseteket amelyek a határõr szolgálat
természetébõl adódóan feltétlenül indokolttá tehetik a lõfegyver használatát.
Ugyanakkor a Javaslat 52. §-a (1) bekezdésének c) pontja elhagyható, mert a
fegyveres, felfegyverkezett csoport elfogása és lefegyverzése érdekében egy
meghatározott esetben, a konfliktushelyzetben biztosítani lõfegyver használati
jogot a határõr számára, holott erre nem csak ebben a speciális esetben lenne
szükség.
A módosító indítvány tételesen sorra veszi azokat az eseteket, amikor
lõfegyver használati jogot kell biztosítani a határõr számára is.
A szervezett bûnözés elleni küzdelem ma már nem képzelhetõ el a bûnüldözõ
szervek nemzetközi szerzõdések által szabályozott együttmûködése nélkül. A
módosító indítvány 58. §-ának (2) bekezdése erre tekintettel nem korlátozza a
nemzetközi szerzõdés alapján más állam területén szolgálatot ellátó határõrõk
körét a határforgalom ellenõrzõ szolgálatot ellátó határõrre. Természetesen a
más állam területén bármilyen jellegû szolgálati feladatot teljesítõ határõr
lõfegyver-használati jogosultságára az adott nemzetközi szerzõdésnek kell
rendelkezéseket tartalmaznia.
Budapest, 1997. február 27.
Urbán Árpád
MSZP