1

ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ

T/3570/103..

Módosító javaslat!

dr. Gál Zoltán úrnak,

az Országgyûlés elnökének

HELYBEN

Tisztelt Elnök Úr!

A Házszabály 94. § (1) bekezdése és 102. § (1) bekezdése alapján a

határõrizetrõl és a Magyar Köztársaság Határõrségérõl szóló T/3570.. számú

törvényjavaslathoz a következõ

m ó d o s í t ó j a v a s l a t o t

terjesztjük elõ:

A törvényjavaslat 58. §-a teljes egészében elmarad, helyébe az alábbi szövegû

új 58. § lép.

58. §

["(1) A határõrt a lõfegyverhasználati jog az Rtv. lõfegyverhasználatra

vonatkozó rendelkezései szerint illeti meg az alábbi eltérésekkel:

a) saját elhatározásból vagy parancsra, csapaterõ alkalmazása során csak

parancsra;

b) az élet és testi épség ellen irányuló bûncselekmény lõfegyverrel,

robbanóanyaggal vagy az élet kioltására alkalmas más eszközzel való

elkövetésének megakadályozására;

c) konfliktushelyzetben a fegyveres, felfegyverzett csoportok elfogása,

lefegyverzése érdekében;

d) nemzetközi szerzõdés alapján más állam területén határforgalom-

ellenõrzõ szolgálatban csak a nemzetközi szerzõdés szerint.

(2) Nincs helye lõfegyverhasználatnak, ha azt nemzetközi szerzõdés tiltja.

(3) Mind a lõfegyverhasználatot, mind a fegyverhasználatot haladéktalanul

jelenteni kell a szolgálati elöljárónak. A szolgálati elöljáró intézkedik a

használat jogszerûségének kivizsgálására."]

(1) A határõr lõfegyvert használhat az Rtv. 52-53. §-ában, valamint az 55-57.

§-ában meghatározott módon, az alábbi esetekben:

a) az élet elleni közvetlen fenyegetés vagy támadás elhárítására;

b) a testi épséget súlyosan veszélyeztetõ közvetlen támadás elhárítására;

c) közveszélyokozás, terrorcselekmény vagy légijármû hatalomba kerítése

bûncselekmé-nyének megakadályozására vagy megszakítására;

d) bûncselekmény lõfegyverrel, robbanóanyaggal vagy az élet kioltására

alkalmas más eszközzel való elkövetésének megakadályozására;

e) lõfegyver, illetõleg robbanóanyag jogosulatlan, erõszakos megszerzésére

irányuló cselekmény megakadályozására;

f) az állam mûködése vagy a lakosság ellátása szempontjából kiemelkedõen

fontos létesítmény ellen intézet támadás elhárítására;

g) azzal szemben, aki a nála lévõ fegyver vagy más veszélyes eszköz letételére

irányuló határõri felszólításnak nem tesz eleget, és magatartása a fegyver

vagy a más veszélyes eszköz ember elleni közvetlen felhasználására utal;

h) a saját élete, testi épsége, személyes szabadsága ellen intézet támadás

elhárítására.

(2) Nemzetközi szerzõdés alapján más állam területén szolgálatot ellátó

határõr a nemzetközi szerzõdésekben meghatározott esetekben és módon

használhat lõfegyvert.

Indokolás

A lõfegyverhasználat az élethez és a testi épséghez való alkotmányos jog

szempontjából a legsúlyosabb következményekkel járó kényszerítõ eszköz a

szolgálati feladatait jogszerûen teljesítõ határõrt megilletõ kényszerítõ

eszközök sorában. Valójában a lõfegyver tényleges használata már túllép a

kényszerítõ eszközök körén, hiszen nem csupán a határõr jogszerû

intézkedésével szemben megnyilvánuló aktív vagy passzív ellenállás

leküzdésére, a személyes szabadság átmeneti korlátozására, hanem a jogellenes

cselekmények olyan súlyos következményeinek megelõzésére, illetve elhárítására

irányul, amelyre már más módon nincs lehetõség és végsõ soron az érintett

életének kioltását is eredményezheti. Ezért kiemelt jelentõsége van annak,

hogy a törvény tételesen és nagyon pontosan határozza meg azokat az eseteket,

amikor a határõr lõfegyvert használhat.

Az Rtv. 98. §-a értelmében a határõr jelenleg az Rtv. 52-57. §-aiban

meghatározottak szerint, a rendõrrel azonos módon és esetekben használhat

lõfegyvert. A Javaslat - azon túlmenõen, hogy az 58. §-ának (1) bekezdésében

keveredik a lõfegyver használatának módja a lõfegyver használatának

jogcímeivel - az Rtv. rendelkezéseihez képest indokolatlanul leszûkíti és

pontatlanul fogalmazza meg azoknak az eseteknek a körét, amikor a határõr

lõfegyvert használhatna.

A Javaslat 52. §-a (1) bekezdésének a) pontja, valamint a (3) bekezdése

módosítva kiemeli az Rtv. lõfegyver használatának módjára vonatkozó egyes

rendelkezéseit, amely ilyen formában nem indokolt. Az Rtv. 52-53. §-a és az

55-57. §-a részletesen tartalmazza a lõfegyver használatának módjára vonatkozó

rendelkezéseket, amelyektõl a határõr lõfegyver-használati jogára vonatkozó

szabályozás kialakításánál sem célszerû eltérni. A Javaslat szabályozási

logikáját megõrizve, garanciális szempontból is elegendõ az Rtv. 52-53. §-ára

történõ hivatkozással kialakítani a határõr lõfegyverhasználatának módjára

vonatkozó törvényi szabályozást.

A Javaslat 52. §-a (1) bekezdésének b) pontja kizárólag a Büntetõ törvénykönyv

XII. fejezetében meghatározott személy elleni bûncselekmények egy részének az

élet és a testi épség elleni bûncselekmények lõfegyverrel, robbanóanyaggal

vagy az élet kioltására alkalmas más eszközzel való elkövetésének

megakadályozása céljából biztosítana lõfegyver-használati jogot a határõr

számára.

A Javaslat ezzel kizárja azokat az eseteket, amelyek a határõr szolgálat

természetébõl adódóan feltétlenül indokolttá tehetik a lõfegyver használatát.

Ilyenek például a közveszély-okozásra, a terrorcselekményre, a légijármû

hatalomba kerítésére, a lõfegyver, illetõleg robbanóanyag jogosulatlan,

erõszakos megszerzésére irányuló cselekmények megszakítása vagy

megakadályozása, továbbá az állam mûködése vagy a lakosság ellátása

szempontjából kiemelkedõen fontos létesítmény ellen intézett támadás

elhárítása.

A módosító indítvány tételesen sorra veszi azokat az eseteket, amikor a mások,

illetve a határõr életének, testi épségének védelme, továbbá a közveszély

okozásra, a terrorcselekményre, a légijármû hatalomba kerítésére, a lõfegyver,

illetõleg robbanóanyag jogosulatlan, erõszakos megszerzésére irányuló

cselekmények megszakítása vagy megakadályozása, valamint az állam mûködése

vagy a lakosság ellátása szempontjából kiemelkedõen fontos létesítmény ellen

intézett támadás elhárítása érdekében - a rendõrhöz hasonlóan - lõfegyver

használati jogot kell biztosítani a határõr számára is. A tételes felsorolás

kellõ garanciát nyújt az alkotmányos jogok védelme és a lõfegyverhasználat

jogszerûségének megítélése szempontjából.

Budapest, 1997. március 17.

(Boros László) (dr. Lusztig Péter) (Czellár István)

MSZP MSZP MSZP

Eleje Honlap