ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ
Módosító javaslat!
dr. Gál Zoltán úrnak,
az Országgyûlés elnökének
HELYBEN
Tisztelt Elnök Úr!
A Házszabály 94. § (1) bekezdése és 102. § (1) bekezdése alapján a
határõrizetrõl és a Magyar Köztársaság Határõrségérõl szóló T/3570.. számú
törvényjavaslathoz a következõ
m ó d o s í t ó j a v a s l a t o t
terjesztjük elõ:
A törvényjavaslat 58. §-a teljes egészében elmarad, helyébe az alábbi szövegû
új 58. § lép.
58. §
["(1) A határõrt a lõfegyverhasználati jog az Rtv. lõfegyverhasználatra
vonatkozó rendelkezései szerint illeti meg az alábbi eltérésekkel:
a) saját elhatározásból vagy parancsra, csapaterõ alkalmazása során csak
parancsra;
b) az élet és testi épség ellen irányuló bûncselekmény lõfegyverrel,
robbanóanyaggal vagy az élet kioltására alkalmas más eszközzel való
elkövetésének megakadályozására;
c) konfliktushelyzetben a fegyveres, felfegyverzett csoportok elfogása,
lefegyverzése érdekében;
d) nemzetközi szerzõdés alapján más állam területén határforgalom-
ellenõrzõ szolgálatban csak a nemzetközi szerzõdés szerint.
(2) Nincs helye lõfegyverhasználatnak, ha azt nemzetközi szerzõdés tiltja.
(3) Mind a lõfegyverhasználatot, mind a fegyverhasználatot haladéktalanul
jelenteni kell a szolgálati elöljárónak. A szolgálati elöljáró intézkedik a
használat jogszerûségének kivizsgálására."]
(1) A határõr lõfegyvert használhat az Rtv. 52-53. §-ában, valamint az 55-57.
§-ában meghatározott módon, az alábbi esetekben:
a) az élet elleni közvetlen fenyegetés vagy támadás elhárítására;
b) a testi épséget súlyosan veszélyeztetõ közvetlen támadás elhárítására;
c) közveszélyokozás, terrorcselekmény vagy légijármû hatalomba kerítése
bûncselekmé-nyének megakadályozására vagy megszakítására;
d) bûncselekmény lõfegyverrel, robbanóanyaggal vagy az élet kioltására
alkalmas más eszközzel való elkövetésének megakadályozására;
e) lõfegyver, illetõleg robbanóanyag jogosulatlan, erõszakos megszerzésére
irányuló cselekmény megakadályozására;
f) az állam mûködése vagy a lakosság ellátása szempontjából kiemelkedõen
fontos létesítmény ellen intézet támadás elhárítására;
g) azzal szemben, aki a nála lévõ fegyver vagy más veszélyes eszköz letételére
irányuló határõri felszólításnak nem tesz eleget, és magatartása a fegyver
vagy a más veszélyes eszköz ember elleni közvetlen felhasználására utal;
h) a saját élete, testi épsége, személyes szabadsága ellen intézet támadás
elhárítására.
(2) Nemzetközi szerzõdés alapján más állam területén szolgálatot ellátó
határõr a nemzetközi szerzõdésekben meghatározott esetekben és módon
használhat lõfegyvert.
Indokolás
A lõfegyverhasználat az élethez és a testi épséghez való alkotmányos jog
szempontjából a legsúlyosabb következményekkel járó kényszerítõ eszköz a
szolgálati feladatait jogszerûen teljesítõ határõrt megilletõ kényszerítõ
eszközök sorában. Valójában a lõfegyver tényleges használata már túllép a
kényszerítõ eszközök körén, hiszen nem csupán a határõr jogszerû
intézkedésével szemben megnyilvánuló aktív vagy passzív ellenállás
leküzdésére, a személyes szabadság átmeneti korlátozására, hanem a jogellenes
cselekmények olyan súlyos következményeinek megelõzésére, illetve elhárítására
irányul, amelyre már más módon nincs lehetõség és végsõ soron az érintett
életének kioltását is eredményezheti. Ezért kiemelt jelentõsége van annak,
hogy a törvény tételesen és nagyon pontosan határozza meg azokat az eseteket,
amikor a határõr lõfegyvert használhat.
Az Rtv. 98. §-a értelmében a határõr jelenleg az Rtv. 52-57. §-aiban
meghatározottak szerint, a rendõrrel azonos módon és esetekben használhat
lõfegyvert. A Javaslat - azon túlmenõen, hogy az 58. §-ának (1) bekezdésében
keveredik a lõfegyver használatának módja a lõfegyver használatának
jogcímeivel - az Rtv. rendelkezéseihez képest indokolatlanul leszûkíti és
pontatlanul fogalmazza meg azoknak az eseteknek a körét, amikor a határõr
lõfegyvert használhatna.
A Javaslat 52. §-a (1) bekezdésének a) pontja, valamint a (3) bekezdése
módosítva kiemeli az Rtv. lõfegyver használatának módjára vonatkozó egyes
rendelkezéseit, amely ilyen formában nem indokolt. Az Rtv. 52-53. §-a és az
55-57. §-a részletesen tartalmazza a lõfegyver használatának módjára vonatkozó
rendelkezéseket, amelyektõl a határõr lõfegyver-használati jogára vonatkozó
szabályozás kialakításánál sem célszerû eltérni. A Javaslat szabályozási
logikáját megõrizve, garanciális szempontból is elegendõ az Rtv. 52-53. §-ára
történõ hivatkozással kialakítani a határõr lõfegyverhasználatának módjára
vonatkozó törvényi szabályozást.
A Javaslat 52. §-a (1) bekezdésének b) pontja kizárólag a Büntetõ törvénykönyv
XII. fejezetében meghatározott személy elleni bûncselekmények egy részének az
élet és a testi épség elleni bûncselekmények lõfegyverrel, robbanóanyaggal
vagy az élet kioltására alkalmas más eszközzel való elkövetésének
megakadályozása céljából biztosítana lõfegyver-használati jogot a határõr
számára.
A Javaslat ezzel kizárja azokat az eseteket, amelyek a határõr szolgálat
természetébõl adódóan feltétlenül indokolttá tehetik a lõfegyver használatát.
Ilyenek például a közveszély-okozásra, a terrorcselekményre, a légijármû
hatalomba kerítésére, a lõfegyver, illetõleg robbanóanyag jogosulatlan,
erõszakos megszerzésére irányuló cselekmények megszakítása vagy
megakadályozása, továbbá az állam mûködése vagy a lakosság ellátása
szempontjából kiemelkedõen fontos létesítmény ellen intézett támadás
elhárítása.
A módosító indítvány tételesen sorra veszi azokat az eseteket, amikor a mások,
illetve a határõr életének, testi épségének védelme, továbbá a közveszély
okozásra, a terrorcselekményre, a légijármû hatalomba kerítésére, a lõfegyver,
illetõleg robbanóanyag jogosulatlan, erõszakos megszerzésére irányuló
cselekmények megszakítása vagy megakadályozása, valamint az állam mûködése
vagy a lakosság ellátása szempontjából kiemelkedõen fontos létesítmény ellen
intézett támadás elhárítása érdekében - a rendõrhöz hasonlóan - lõfegyver
használati jogot kell biztosítani a határõr számára is. A tételes felsorolás
kellõ garanciát nyújt az alkotmányos jogok védelme és a lõfegyverhasználat
jogszerûségének megítélése szempontjából.
Budapest, 1997. március 17.
(Boros László) (dr. Lusztig Péter) (Czellár István)
MSZP MSZP MSZP