ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ

T/3570/131..

Módosító javaslat!

Dr. Gál Zoltán úrnak,

az Országgyûlés elnökének

H e l y b e n

Tisztelt Elnök Úr!

A Házszabály 94. § (1) bekezdése és 102. § (1) bekezdése alapján a

határõrizetrõl és a Magyar Köztársaság Határõrségérõl szóló T/3570. számú

törvényjavaslathoz a következõ

m ó d o s í t ó j a v a s l a t o k a t

terjesztem elõ:

1.

A törvényjavaslat 77.§ (1) bekezdése az alábbiak szerint módosul:

"77. § (1) A Határõrség [a] bûnüldözési [és bûnmegelõzési] feladatai

ellátása érdekében a központi, területi és helyi nyomozó szerveinél az

illetékességi területnek megfelelõen kezeli:

a) a felderítetlenül maradt bûncselekmény kriminalisztikai szempontból

fontos jellemzõit a bûncselekmény elkövetõjének felderítéséig vagy - ennek

hiányában - a büntetés elévüléséig;

b) a bûncselekmény helyszínén rögzített nyomokat, anyagmaradványokat,

eszközöket és szagmintákat az a) pontban meghatározott ideig, továbbá - az

elkövetõ felderítése vagy ismert elkövetõ esetén - a szándékos

bûncselekmény elkövetésének alapos gyanúja miatt kihallgatott személy

adatait, ujjlenyomatát, személyleírását, fényképét, továbbá hang- és

szagmintáját, valamint az elvégzett kriminalisztikai szakértõi vizsgálatok

adatait a bûncselekmény büntethetõségének elévülésétõl vagy elítélés

esetén a büntetett elõélethez fûzõdõ hátrányok alóli mentesítéstõl

számított 10 évig;

c) a szándékos bûncselekmény alapos gyanúja miatt kihallgatott, illetõleg

ilyen bûncselekmény elkövetése miatt elítélt személy cselekményének

kriminalisztikai szempontból fontos jellemzõit a büntethetõség

elévüléséig vagy elítélés esetén a büntetett elõélethez fûzõdõ hátrányok

alóli mentesítéséig;

d) a titkos információgyûjtés alkalmazásával érintett személyek adatait és

az alkalmazás eredményét az eljárás megszüntetéséig vagy büntetõeljárás

lefolytatása esetén a büntethetõség elévüléséig, elítélés esetén a

büntetett elõélethez fûzõdõ hátrányok alóli mentesítésig, illetõleg

legfeljebb 10 évig;

e) súlyos bûncselekmény esetén vagy, ha a bûncselekmény

1. nemzetközi bûnözéssel kapcsolatba hozható;

2. sorozatban vagy szervezett elkövetéssel, illetõleg fegyveres

elkövetéssel valósul meg, a bûncselekmény elkövetésével gyanúsított

személyek és kapcsolataik adatait, kriminalisztikai szempontból fontos

jellemzõit 10 évig vagy a nemzetközi kötelezettségvállalásban

meghatározott ideig;

f) nemzetközi kötelezettségvállalás alapján mindazon személyek,

cselekmények, kapcsolataik adatait, akikkel szemben nemzetközi bûnüldözési

intézkedéseket kell foganatosítani, a büntethetõség elévüléséig vagy a

nemzetközi kötelezettségvállalásban meghatározott ideig;

g) az államhatár ellen irányuló szervezett bûnözésre utaló cselekményekben

vagy tényállásokban érintett személyek, kapcsolataik adatait és

kriminalisztikai szempontból fontos jellemzõit az érintett személyre

vonatkozóan keletkezett utolsó adatot követõ 20 évig;

h) az egyes bûncselekmények nyomozása során a felderítés és a bizonyítás

kapcsán keletkezõ iratokban szereplõ személyekrõl, azok kapcsolatairól,

eljárási helyzetérõl, a hozzá fûzõdõ nyomozási adatokról az ügyben hozott

jogerõs ítéletig vagy a nyomozás megszüntetése esetén a bûncselekmény

büntethetõségének elévüléséig;

i) a titkos információgyûjtés adatait - ha büntetõeljárás nem indul - a

gyûjtés lezárását követõ legfeljebb 2 évig;

j) a titkos információgyûjtésben a Határõrséggel együttmûködõ személyek és

szervezetek adatait, az együttmûködés megszûnésétõl számított 5 évig [;] .

[k) az igazoltatás és a körözési ellenõrzés során a bûncselekmény

és szabálysértés megelõzése céljából rögzített adatokat az

igazoltatás, ellenõrzés idõpontjától számított 2 évig.] "

I n d o k o l á s

A törvényjavaslat nem határoz meg a bûnüldözési feladatokon túl bûnmegelõzési

teendõket. Ilyeneket az alkotmány sérelme nélkül nem is adhat a

Határõrségnek..

Az (1) bekezdés c. pontja esetében a módosítás szövegpontosító jellegû,

szándékos bûncselekmény alapos gyanúja alapján természetesen senkit nem

ítélhetnek el.

Az (1) bekezdés k. pontját el kell hagyni, mivel igazoltatásra a Határõrségnek

csak rendészeti feladatai körében kerülhet sor, a körözési ellenõrzés

intézményét pedig sem a javaslat, sem az alapul szolgáló rendõrségi törvény

nem ismeri. Bûnmegelõzési, továbbá a szabálysértések prevenciójára vonatkozó

feladatai a Határõrségnek nincsenek.

2.

A törvényjavaslat 77.§ (2) bekezdése az alábbiak szerint módosul:

"77. § (2) A Határõrség [a] bûnüldözési [és bûnmegelõzési] feladatának

ellátása érdekében különleges adatot kizárólag akkor kezelhet, ha az adatok

konkrét nyomozásokhoz feltétlenül szükségesek [az (1) bekezdés d)-j)

pontjaiban felsoroltak esetén kezelhet] . "

I n d o k o l á s

A (2) bekezdés megváltoztatása azért szükséges, mert meg kell teremteni az

összhangot az Európa Tanács Miniszteri Bizottságának R (87) 15. sz.

ajánlásával, amely a személyes adatok rendõrségi szektorban való kezelésérõl

szól. Az ajánlás irányadó az európai rendészeti együttmûködésben, a Schengeni

Egyezmény meghatározott körben kötelezõvé is teszi alkalmazásukat.

3.

A törvényjavaslat 77.§ (3) bekezdése elmarad.

["77. § (3) A Határõrség bûnüldözési és bûnmegelõzési adatkezelõ

szerve az (1) bekezdés a)-g) pontjában meghatározott adatokról az

érintett személynek nem adhat felvilágosítást. Ez a rendelkezés nem

korlátozza a büntetõeljárásban résztvevõk jogait. "]

I n d o k o l á s

A (3) bekezdést el kell hagyni, mert az szükségtelenül és aránytalanul

korlátozza az információs önrendelkezés jogát. Szakmailag sem indokolt, hogy

például a Határõrséggel önkéntesen és nyíltan együttmûködõ, a szervezetnek

adatokat szolgáltató személyeket kirekesszék a rájuk vonatkozó nyilvántartások

tartalmának megismerésébõl. A titokvédelmi szabályok elegendõ garanciát

nyújtanak a védendõ érdekek sérelmének elkerülésére.

Budapest, 1997. március 18.

Kõszeg Ferenc

SZDSZ

Eleje Honlap