1

MAGYAR KÖZTÁRSASÁG KORMÁNYA

T/3570/157.. számú

EGYSÉGES JAVASLAT

a határõrizetrõl és a Magyar Köztársaság Határõrségérõl

szóló törvényjavaslat zárószavazásához

Ellenjegyezte:

Elõadó:

Kuncze Gábor

belügyminiszter

Budapest,

1996. december

Kuncze Gábor

belügyminiszter

Budapest, 1997. április 25.

1997. évi ........ törvény

a határõrizetrõl és a Határõrségrõl

Az Országgyûlés a Magyar Köztársaság Alkotmányának megfelelõen, a nemzetközi

szerzõdésekben vállalt kötelezettségek teljesítése érdekében a

határõrizetrõl és a Határõrségrõl a következõ törvényt alkotja:

I. FEJEZET

ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK

1. §

A határõrizet célja: a Magyar Köztársaság államhatára sérthetetlenségének

biztosítása érdekében az államhatár jogellenes átlépésének megakadályozása,

az államhatár rendjét sértõ vagy veszélyeztetõ cselekmények megelõzése,

felderítése, megakadályozása, illetõleg megszakítása.

2. §

Az államhatár õrzése és védelme a fegyveres erõk feladata. A Határõrség

kettõs rendeltetésû, sajátos jogállású és szervezetû fegyveres szerv, amely

a haza katonai védelmét a fegyveres erõkre, a határrendészeti feladatait az

e törvény rendelkezései, valamint a rá vonatkozó más törvények és

jogszabályok alapján hajtja végre.

A Magyar Köztársaság államhatára

3. §

(1) E törvény alkalmazásában a Magyar Köztársaság államhatára nemzetközi

szerzõdésben meghatározott azon képzeletbeli függõleges síkok összefüggõ

sorozata, amelyek Magyarország területét a légtérben, a föld (víz)

felszínén, valamint a föld (víz) mélyében a szomszédos államok területétõl

elválasztják.

(2) A Magyar Köztársaság államhatárát, határvonalát a terepen elhelyezett

határjelek jelölik.

(3) A határjelek közül azok, amelyeknek létesítése, fenntartása nemzetközi

szerzõdés alapján a Magyar Köztársaság feladata, valamint a Magyar

Köztársaság területén elhelyezett határjelek a magyar állam tulajdonát

képezik.

(4) A határvonalra és a határjelek elhelyezésére vonatkozó földmérési

adatokat nemzetközi határokmányok (határleírások, határtérképek és mérési

vázlatok) tartalmazzák.

Értelmezõ rendelkezések

4. §

E törvény alkalmazásában

1. Államhatár rendjének védelme: a Határõrségnek a zavartalan határmenti

viszonyok megõrzésére irányuló szolgálati tevékenysége, amelyet az

államhatár õrzésével, a határforgalom ellenõrzésével, a határrend

fenntartásával és a jogszabályokban meghatározott egyéb feladatok

végrehajtásával valósít meg.

2. Államhatár õrzése: a Magyar Köztársaság államhatára sérthetetlenségének

biztosítására a Határõrség által a határterületen folytatott állandó

szolgálati tevékenység.

3. Határvonal: az államhatár és a föld (víz) metszési vonala.

4. Határátkelõhely: a közúti-, vasúti határállomás, a nemzetközi forgalom

számára megnyitott repülõtér és kikötõ (kikötõhely) - ideiglenes

határnyitás esetén egyéb helyszín - azon területe, ahol a

határforgalomban a személyek, a jármûvek, az okmányok és szállítmányok

ellenõrzése és az államhatáron való átléptetése történik.

5. Határfigyelõztetés: A Határõrségnek a határforgalom ellenõrzését

szolgáló nyilvántartási rendszerében jelzések elhelyezése, mely alapján

a Határõrség a határforgalom ellenõrzése során olyan bírói engedélyhez

nem kötött rejtett tevékenységet végez, amely a bûnüldözõ hatóságok és

nemzetbiztonsági szolgálatok által meghatározott személyek, jármûvek,

útiokmányok vagy egyéb tárgyak megfigyelésére, jelzésére, felfedésére

irányul.

6. Határforgalom ellenõrzés: a Határõrségnek e törvényben és más

jogszabályok alapján a határforgalom számára megnyitott

határátkelõhelyen vagy az ellenõrzésre kijelölt más helyen folytatott

olyan szolgálati tevékenysége, amely személyek, jármûvek és

szállítmányok ellenõrzésére - ide nem értve a vámjogról, a

vámeljárásról, valamint a vámigazgatásról szóló 1995. évi C. törvényben

meghatározott vámellenõrzést, - jogszerû átléptetésére, továbbá a határ

jogellenes átlépésének és a hatáskörébe tartozó más jogsértõ

cselekmények megakadályozására irányul.

7. Határkörözés: a külön jogszabályokban meghatározott nyilvántartásban

szereplõ (körözött) személyek, jármûvek, útlevelek, más okmányok és

tárgyak határon történõ felfedésére irányuló nyílt szolgálati

tevékenység.

8. Határrend: rendezett határmenti viszony, amelynek fenntartása -

nemzetközi szerzõdés vagy jogszabály alapján - a szomszédos államokat

egymással szemben megilletõ jogok és kötelezettségek kölcsönös

tiszteletben tartásán alapszik.

9. Határterület: a határvonaltól számított az a területsáv, amelyet a

Kormány rendeletében meghatározott települések közigazgatási területe

alkot, továbbá a nemzetközi forgalom számára megnyitott repülõtér,

vasútállomás és kikötõ (kikötõhely) külön-külön meghatározott területe,

a nemzetközi forgalomban közlekedõ, menetközbeni határforgalom

ellenõrzésre kijelölt jármû.

10. Határút: a határ közvetlen közelében olyan út, amelynek tengelye a

határvonallal megegyezik vagy azzal párhuzamos.

11. Határvíz: mindazon természetes vagy mesterséges, felszíni vagy felszín

alatti álló- vagy folyóvíz, amelyet az államhatár keresztez vagy amelyen

a határvonal halad. A tavaknak és a határt alkotó folyóknak a

határvonaltól a magyar partig terjedõ része teljes szélességében

határvíznek minõsül.

12. Konfliktushelyzet: egy vagy több állam területén a határ közelében

kialakult olyan fegyveres cselekmény, amely közvetlenül veszélyezteti az

államhatár rendjét.

13. Menekültügyi veszély: a szomszéd állam területérõl emberek tömeges (50-

100 fõ felett) menekülése, amely közvetlenül veszélyezteti az államhatár

rendjét.

14. Részleges határzár: a határforgalom számára megnyitott határátkelõhelyen

meghatározott személyek, jármûvek és szállítmányok körére kiterjedõ

átlépés tilalma (szüneteltetése).

15. Teljes határzár: az államhatár egyes szakaszain a határforgalom számára

megnyitott határátkelõhelyeken személyek, jármûvek és szállítmányok

átléptetésének teljes szüneteltetése.

A határõrizet és az államhatár rendjének fenntartását biztosító

szabályok

5. §

(1) A szárazföldön a határvonal mentén a láthatóságot legfeljebb öt méter

széles határnyiladék biztosítja, melynek területén - ha nemzetközi szerzõdés

másként nem rendelkezik - mûtárgy nem létesíthetõ.

(2) Ha valamely ingatlan határa (mezsgyéje) a határvonallal megegyezik, az

ingatlan birtokosa köteles tûrni a Határõrség törvényben meghatározott,

valamint nemzetközi szerzõdésben elõírt feladatainak teljesítését. Az e

tevékenységgel összefüggésben okozott kárért a Határõrség a polgári jog

fokozott felelõsségre vonatkozó szabályai szerint felel.

6. §

(1) A szomszéd állam területét is érintõ, illetve a határvonal szárazföldi

vagy vízi jellegének megváltoztatását eredményezõ munkák csak nemzetközi

szerzõdés alapján végezhetõk.

(2) Az államhatáron átnyúló vagy átvezetõ építményeket és mûtárgyakat

nemzetközi szerzõdés alapján lehet létesíteni, megváltoztatni,

karbantartani, illetve megszüntetni.

(3) A munka megkezdéséhez a 42. § szerinti szakhatósági hozzájárulástól el

lehet tekinteni, amennyiben azt közveszély elhárítása, tûzoltás, mûszaki

mentés, ipari szerencsétlenség, elemi csapás vagy egyéb katasztrófa

következményeinek felszámolása indokolja. Ilyen esetben a Határõrséget

utólag haladéktalanul értesíteni kell.

(4) Ha a tevékenység a határ átlépésével jár, a hozzájárulás kiadásával

egyidejûleg a Határõrség a Vám- és Pénzügyõrséggel együttesen intézkedik a

munkák elvégzéséhez szükséges határátléptetések végrehajtásáról. Ennek

költségei a kérelmezõt terhelik, ha nemzetközi szerzõdés eltérõen nem

rendelkezik.

7. §

A határrend megsértése következtében keletkezett károk, költségek

megállapításának és megtérítésének módját nemzetközi szerzõdés, ennek

hiányában jogszabály állapítja meg.

8. §

A határút és a határvíz használatának általános szabályait nemzetközi

szerzõdés állapítja meg.

9. §

Az államhatáron átkóborolt háziállat elhelyezésérõl, tartásáról annak

visszaadásáig - az állategészségügyi elõírásokra és a vámjogszabályokra is

figyelemmel - az illetékes települési önkormányzat jegyzõje gondoskodik.

10. §

A határvízen való áthaladás közben - kényszerkikötés kivételével - a vízi

jármû a magyar vagy a szomszédos államhoz tartozó parton nem köthet ki, arra

fel- vagy arról leszállni, illetve arról dolgot levenni vagy feltenni nem

lehet. Kényszerkikötés esetén a 17. § (4) bekezdését megfelelõen alkalmazni

kell.

11. §

(1) A magyar vasútállomások között, de a szomszéd állam területén levõ

vasútvonalon az államhatár átlépésére, a közlekedésre (peage forgalom)

nemzetközi szerzõdés rendelkezése az irányadó.

(2) Az (1) bekezdésben említett forgalomban a Magyar Köztársaság területén

áthaladó vonatra a nemzetközi szerzõdésben elõírtak szerint lehet fel- vagy

arról leszállni, illetve dolgot levenni vagy feltenni.

12. §

A Határõrségnek be kell jelenteni:

a) az államhatártól számított öt kilométeren belüli vadászatot,

tervezett idõpontja elõtt legalább 3 munkanappal;

b) az államhatártól számított tíz kilométeren belüli lõtéren rendezett

éleslövészetet 3 munkanappal korábban;

c) az államhatártól számított tíz kilométeren belüli légi jármûvel

végzett növényvédelmi munkát, megkezdése elõtt legalább 24 órával.

Az államhatár átlépésének feltételei

13. §

(1) Az államhatárt a nemzetközi szerzõdésekben, valamint külön törvényekben

meghatározott feltételekkel a 14. §-ban meghatározott kivétellel, a forgalom

számára megnyitott közúti, vasúti, vízi vagy légi határátkelõhelyen, a

Határõrség és jogszabályban feljogosított más hatóságok ellenõrzése mellett

lehet átlépni.

(2) Menetrend szerint közlekedõ autóbuszon, vonaton vagy hajón utazó személy

útiokmányainak és a határátlépés egyéb feltételeinek ellenõrzése menetközben

is végrehajtható. Nem menetrend szerint közlekedõ jármûvön a szolgáltatást

végzõ kérésére hajtható végre a menet közbeni ellenõrzés.

(3) A légi jármûvön utazók útiokmányának és az átlépés egyéb feltételének

ellenõrzését a légi jármûnek az ország területére történõ leszállása után,

illetõleg felszállása elõtt kell végrehajtani. E rendelkezéstõl -

figyelemmel az (1) bekezdésben foglaltakra is - nemzetközi szerzõdés alapján

lehet eltérni.

14. §

Kérelemre a Határõrség a Vám- és Pénzügyõrséggel együtt ideiglenes

határátkelõhely mûködését engedélyezheti. A Határõrség részére a

határátkelõhely mûködtetésébõl adódó többletköltségekre a vámjogról, a

vámeljárásról, valamint a vámigazgatásról szóló 1995. évi C. törvény

144. §-ának (10) bekezdését megfelelõen kell alkalmazni.

15. §

(1) A határátkelõhely rendjének fenntartásáért a Határõrség a felelõs.

(2) A határátkelõhely területére nem határátlépés céljából történõ belépés

és az ott tartózkodás, a távozás rendjét kormányrendelet határozza meg.

16. §

(1) A határátkelõhely ingatlan tulajdonosának, bérlõjének vagy kezelõjének

kell biztosítania a ki- és beléptetés gyors, kulturált végrehajtásához

szükséges tárgyi feltételeket.

(2) A jármûvek és a szállítmányok átvizsgálásánál az üzemeltetõ vagy a

fuvarozó köteles közremûködni.

(3) A vasúti, légi és vízi közlekedésben nemzetközi különjárat indításakor

és a nemzetközi forgalomban közlekedõ jármûvek menetrendjének

megállapításához figyelembe kell venni - a Határõrség és a Vám- és

Pénzügyõrség által meghatározott - a határátlépés feltételeinek

ellenõrzéséhez szükséges idõt.

17. §

(1) A légi jármû az államhatárt - a kijelölt légi be- és kilépõ pontokon - a

polgári repülésre vonatkozó nemzetközi szerzõdések és jogszabályok

megtartásával lépheti át.

(2) A Magyar Köztársaság területére leszálló vagy onnan felszálló -

nemzetközi forgalomban közlekedõ - polgári és állami légi jármûvek, utasaik,

valamint személyzetük határforgalmi és vámellenõrzés alá tartoznak.

(3) A nemzetközi forgalomban közlekedõ légi jármû határterületen kívüli le-,

illetõleg felszállásának engedélyezése elõtt a repülõtér üzemeltetõje

elõzetesen beszerzi a Határõrség, továbbá a Vám- és Pénzügyõrség

hozzájárulását.

(4) A kényszerleszállást végrehajtó - nemzetközi forgalomban közlekedõ vagy

külföldi - légi jármû parancsnoka köteles a Határõrséget vagy a Magyar

Köztársaság Rendõrségét (a továbbiakban: Rendõrség) vagy a Vám- és

Pénzügyõrséget haladéktalanul értesíteni. E tényrõl a szervek tájékoztatják

egymást. Továbbhaladáshoz a Határõrség, valamint a Vám- és Pénzügyõrség

együttes engedélye szükséges.

(5) Ha a kényszerleszállás kiépített leszállóhelyre történik, a leszállóhely

felelõs személye értesíti a (4) bekezdésben felsorolt hatóságokat.

Az államhatár átlépésének kivételes szabályai

18. §

Az államhatáron a személyek átlépésekor, illetve jármûvek és szállítmányok

áthaladásakor a határátlépésre vonatkozó szabályokat - ha jogszabály vagy

nemzetközi szerzõdés másként nem rendelkezik - nem kell alkalmazni az alábbi

esetekben:

a) vízi, vasúti vagy légi jármûvel történõ átutazás esetén, amennyiben

az utas a Határõrség, a Vám- és Pénzügyõrség által kijelölt

tranzitterületet, illetõleg a jármûvet nem hagyja el;

b) az államhatárnak a 6. § (4) bekezdésében, a mentésben résztvevõk és a

menekülõ lakosság határátlépésekor a 10. §-ban és a 11. § (1)

bekezdésében említett átlépése esetén;

c) a Határõrségnél menekültként való elismerését, illetõleg ideiglenes

menedéket kérõ személynél;

d) kiadatás, kitoloncolás, átszállítás vagy személynek nemzetközi

szerzõdés alapján történõ átadása vagy átvétele, átszállítása esetén.

Határátkelõhely megnyitása, megszüntetése,

mûködésének szüneteltetése, a határforgalom korlátozása

19. §

(1) Új határátkelõhely megnyitására a Kormány által kötött nemzetközi

szerzõdés alapján kerülhet sor.

(2) A határátkelõhely megszüntetésére, a mûködésének szüneteltetésére,

továbbá a forgalom jellegének megváltoztatására nemzetközi szerzõdéssel

összhangban, a Kormány döntése alapján a belügyminiszter és a

pénzügyminiszter az érdekelt miniszterekkel egyetértésben intézkedik.

20. §

(1) Fertõzõ betegség elterjedésének megakadályozása céljából vagy más

közegészségügyi érdekbõl a belügyminiszter - a népjóléti miniszter

kezdeményezésére - az államhatár átlépését különleges egészségügyi elõírások

megtartásához kötheti.

(2) Fertõzõ állatbetegség vagy veszélyes növényi károsító behurcolásának

megakadályozása érdekében, illetõleg annak bekövetkezése esetén a

határforgalom korlátozására, összhangban a növény- és az állategészségügyi

korlátozásokkal, a földmûvelésügyi miniszter kezdeményezése alapján a

belügyminiszter a pénzügyminiszterrel együtt intézkedik.

(3) Nemzetbiztonsági, közbiztonsági és közrendvédelmi érdekbõl, valamint a

polgári védelemrõl szóló törvényben meghatározott veszélyhelyzetben -

rendkívül indokolt esetben és meghatározott idõtartamra - a Kormány teljes,

a belügyminiszter részleges határzárat rendelhet el.

(4) A belügyminiszter a határzár elrendelésérõl, annak okairól az

Országgyûlés illetékes bizottságát tájékoztatja, illetõleg annak tényét

nyilvánosságra hozza.

II. FEJEZET

A HATÁRÕRSÉG FELADATAIRA ÉS IRÁNYÍTÁSÁRA VONATKOZÓ RÉSZLETES SZABÁLYOK

A Határõrség államhatár védelmi tevékenysége

21. §

(1) A Határõrség az országot ért fegyveres támadás, valamint külsõ fegyveres

csoport váratlan betörése esetén - az ország fegyveres védelmének tervében

(a továbbiakban: védelmi terv) meghatározott és e feladatra felkészített

egységeivel - részt vesz a Magyar Köztársaság függetlensége, területi

sérthetetlensége, a lakosság és az anyagi javak megvédésében.

(2) A Kormány intézkedésének megfelelõen a Határõrség az (1) bekezdésben

foglaltak végrehajtása végett:

a) a határõrizeti és a határforgalmi kirendeltségek részére

rendkívüli vagy megerõsített szolgálatot vezet be;

b) a veszélyeztetett határszakaszra határõr erõket és ideiglenes

irányító szerveket csoportosít át, illetõleg alkalmaz;

c) az államhatár rendjének védelmét - váratlan támadás elhárítása

érdekében a rendkívüli vagy szükségállapot kihirdetéséig - a védelmi

tervben meghatározottak szerint látja el;

d) külön törvény alapján a feladat végrehajtása érdekében polgári

objektumokat és technikai eszközöket vehet igénybe.

(3) A Határõrség az államhatár mentén vagy arra merõlegesen - a

rádiótechnikai eszközök mérési lehetõségeinek határa alatt - kismagasságon

repülõ légicél vizuális módon felderített határsértésérõl tájékoztatja az

illetékes repülési szervet.

(4) A Határõrség végrehajtja a honvédelemrõl szóló 1993. évi CX. törvény (a

továbbiakban: Hvt.) 22. §-ából reá háruló feladatokat.

(5) A Határõrség a lakosságot és az anyagi javakat széles körben közvetlenül

fenyegetõ veszélyhelyzet, közveszély esetén, illetõleg a polgári védelemrõl

szóló törvényben meghatározott veszélyhelyzetben közremûködik:

a) a lakosság és az anyagi javak mentésében, a kitelepítési feladatok

ellátásában;

b) a helyszín biztosításában;

c) objektumok õrzésében;

d) a közigazgatási szervek által fenntartott intézmények

kitelepítésében;

e) a következmények felszámolásában;

f) az államhatár közelében bekövetkezett veszélyhelyzet esetén a

szomszéd állam területérõl menekülõk átléptetésében, illetõleg a mentõ

erõk felvezetésében;

g) a szomszéd állam területérõl az államhatáron átmenekülõ személyek

összegyûjtésében, elsõdleges elhelyezésében, élelemmel, ruházattal

történõ ellátásában, szükség esetén orvosi kezelésükben, továbbá anyagi

javaik õrzésében.

(6) A Határõrség térítés ellenében speciális szakértelmet és mûszaki

eszközöket igénylõ feladatot hajthat végre.

A Határõrség rendészeti tevékenysége, bûnüldözési feladatai

22. §

(1) A Határõrség rendészeti tevékenysége során ellátja a következõ

feladatokat:

a) õrzi az államhatárt, megakadályozza az államhatár jogellenes

átlépését, gondoskodik az államhatár rendjének fenntartásáról;

b) más hatóságokkal együttmûködve ellenõrzi az államhatáron áthaladó

személy- és jármûforgalmat, a szállítmányokat, biztosítja a

határátkelõhelyek rendjét;

c) végrehajtja a külföldiek beutazásáról, magyarországi tartózkodásáról

és bevándorlásáról szóló 1993. évi LXXXVI. törvényben (a továbbiakban:

idegenrendészeti törvény) és végrehajtási rendeleteiben meghatározott

feladatait;

d) eleget tesz a nemzetközi szerzõdésekben meghatározott

kötelezettségeinek, irányítja a határesemények kivizsgálásával megbízott

magyar szervek tevékenységét, felügyeli az államhatár felmérésével,

megjelölésével, a határjelek felújításával kapcsolatos munkák végzését,

gondoskodik a határnyiladék tisztántartásáról;

e) elhárítja az államhatár rendje, a Határõrség által õrzött objektumok

ellen irányuló erõszakos cselekményeket;

f) megteszi az államhatár rendjét közvetlenül veszélyeztetõ

konfliktushelyzet és menekültügyi veszély kezeléséhez szükséges

intézkedéseket;

g) konfliktushelyzetben a 21. § (2) bekezdésében meghatározottakon túl

felderíti az államhatár rendjét veszélyeztetõ fegyveres cselekményeket,

illetõleg elfogja a fegyveresen vagy felfegyverkezve érkezõket;

h) jogszabályban meghatározott közigazgatási eljárásokban

szakhatóságként mûködik közre;

i) rendkívüli állapot, szükségállapot és veszélyhelyzet esetén

végrehajtja a jogszabályokban meghatározott rendvédelmi feladatokat;

j) egyes szabálysértési ügyekben gyakorolja a számára jogszabályban

meghatározott jogköröket;

k) gyûjti és értékeli azokat az információkat, amelyek feladatai

ellátásához szükségesek.

(2) A Határõrség ellátja a törvényben hatáskörébe utalt bûnüldözési

feladatokat:

a) elvégzi az e törvényben hatáskörébe utalt nyomozási cselekményeket;

b) nyomozóhatóságként jár el a külön törvényben hatáskörébe utalt

büntetõ ügyekben.

A Határõrség szervezete

23. §

(1) A Határõrség központi, területi és helyi szervekre tagolódik.

(2) A Határõrség központi szerve a Határõrség Országos Parancsnoksága (a

továbbiakban: országos parancsnokság).

(3) A Határõrség területi szervei az országos parancsnokság közvetlen

alárendeltségében mûködõ igazgatóságok és tanintézetek.

(4) A Határõrség központi szerve és területi szervei jogi személyek.

(5) A Határõrség helyi szervei az igazgatóságok szervezetében lévõ

határõrizeti, illetõleg határforgalmi kirendeltségek.

(6) Az e törvényben meghatározott feladatok ellátására törvényben

meghatározott módon a (3) és (5) bekezdésben nem említett határõr szervezet

is létrehozható, melynek jogállását jogszabály állapítja meg.

A Határõrség irányítása

24. §

(1) A Határõrséget az Alkotmányban és a Hvt-ben meghatározottak szerint az

Országgyûlés, a köztársasági elnök, a Kormány és a belügyminiszter

irányítja.

(2) A belügyminiszter a Kormánynak a Határõrség feladatainak végrehajtásáért

felelõs szakminisztere. Gyakorolja mindazokat az irányítási jogokat,

amelyeket az Alkotmány, e törvény, illetõleg külön törvény nem utal más

szerv vagy személy hatáskörébe.

(3) A belügyminiszter a határrendészeti tevékenység szakmai irányítása

körében

a) elõterjeszti a Kormány részére a Határõrség költségvetésére,

fejlesztésére, felszerelésére, felkészítésére vonatkozó terveket,

beszámolókat, valamint elõterjeszti az Országgyûlés részére a Határõrség

részletes bontású létszámát;

b) elõkészíti a Határõrség tevékenységével, mûködésével és

feladataival kapcsolatos nemzetközi szerzõdések, törvények,

országgyûlési határozatok, kormányrendeletek és kormányhatározatok

tervezeteit;

c) rendelettel és az állami irányítás egyéb jogi eszközeivel szabályozza

a Határõrség mûködését;

d) nemzetközi kapcsolatokat tart fenn a Határõrség nemzetközi

együttmûködésének és fejlesztésének elõsegítésére;

e) a Határõrség országos parancsnokának (a továbbiakban: országos

parancsnok) javaslatára - a pénzügyminiszterrel egyetértésben - dönt a

Határõrség jogi személyiségû szervezetének [23. § (4) bekezdése]

létesítésérõl vagy megszüntetésérõl, illetõleg a sorállománnyal

betöltött szolgálati beosztások hivatásos vagy szerzõdéses határõri

szolgálati beosztásokká, illetve köztisztviselõi, közalkalmazotti

munkakörökké átminõsítésérõl;

f) elvégzi a Határõrségnél a fegyverzeti, felszerelési és kényszerítõ

eszközök, valamint az egyenruházat rendszeresítését.

25. §

(1) A belügyminiszter a Határõrség mûködésének irányítása keretében

a) a Kormány döntései végrehajtására a Határõrség részére feladatot

határozhat meg és a határõrségi feladatok teljesítésére - törvény eltérõ

rendelkezése hiányában - utasítást adhat;

b) gyakorolja - a Hvt. 7. §-ának (1) bekezdése b) pontjában, illetõleg

(2) bekezdésében foglaltak kivételével - az országos parancsnok felett a

munkáltatói jogokat;

c) meghatározza a Határõrség magasabb harckészültségbe

helyezésének és mozgósításának elveit;

d) a Kormány döntése alapján - az országos parancsnok útján - intézkedik

a Határõrség magasabb harckészültségbe helyezésérõl és mozgósításáról;

e) a honvédség parancsnokának felterjesztése alapján megszabja a

Határõrség katonai védelmi feladatokra való felkészítésének

követelményeit;

f) megállapítja az országos parancsnok hatáskörére vonatkozó részletes

szabályokat;

g) az országos parancsnok javaslatára jóváhagyja a Határõrség Szervezeti

és Mûködési Szabályzatát;

h) felelõs a Határõrség törvényes mûködéséért, a jogellenes gyakorlat

megelõzése és megszüntetése érdekében felügyeleti intézkedést tesz,

melynek keretében rendszeresen ellenõrzi a jogszabályok betartását,

jogszabálysértõ feladatellátás esetén intézkedik a törvényesség

helyreállítására, a jogszabálysértõ intézkedések megsemmisítésére vagy

megváltoztatja a jogszabálysértõ belsõ rendelkezéseket, elbírálja az

országos parancsnokság (országos parancsnok) által az elsõ fokú

eljárásban hozott határozat elleni fellebbezéseket;

i) kijelöli a Határõrség által õrzendõ objektumokat;

j) felügyeli a Határõrség költségvetési gazdálkodását;

k) gyakorolja a külön jogszabályban hatáskörébe utalt személyügyi és

munkáltatói jogokat;

l) kinevezi - a nemzetközi szerzõdések és a Kormány felhatalmazása

alapján - az államhatárral kapcsolatos ügyek intézésére létrehozott

szervek (határügyi fõmegbízottak, határmegbízottak, vegyes bizottságok,

stb.) vezetõit, helyetteseit, tagjait és állandó szakértõit;

m) jóváhagyja az államhatár rendjének fenntartását szolgáló

konfliktushelyzet és menekültügyi veszély kezelésére vonatkozó terveket;

n) a Kormány felhatalmazása alapján konfliktushelyzet és menekültügyi

veszély esetén intézkedik a határõr erõk ideiglenes átcsoportosítására.

(2) A belügyminiszter törvényben vagy kormányrendeletben meghatározott

hatáskörében egyedi utasítást a Határõrség részére csak az országos

parancsnok útján adhat.

(3) A belügyminiszter a Határõrség hatósági hatáskörébe tartozó ügy érdemét

érintõ utasítást nem adhat.

Az országos parancsnok

26. §

(1) A Határõrséget az országos parancsnok vezeti, aki szolgálati elöljárója

a Határõrség személyi állományának.

(2) Az országos parancsnok felelõs a Határõrség katonai védelmi és

rendészeti feladatokra történõ felkészítéséért, a honvédelmi és a rendészeti

feladatainak ellátásáért, a fegyelmi helyzetéért, továbbá mûködésének minden

oldalú biztosításáért, a költségvetési gazdálkodás törvényességéért.

27. §

(1) Az országos parancsnok a jogszabályok és az állami irányítás egyéb jogi

eszközei által meghatározott keretek között önálló felelõsséggel vezeti az

országos parancsnokságot, irányítja és ellenõrzi a területi szervek

mûködését, valamint adja ki parancsait és intézkedéseit.

(2) Az országos parancsnok az (1) bekezdésben meghatározott jogkörében

a) a belügyminiszter intézkedése szerint részt vesz az ország

fegyveres védelmi tervének a Határõrségre vonatkozó részének

kidolgozásában;

b) javaslatot tesz a belügyminiszternek a Határõrség mûködését,

feladatkörét érintõ jogszabályok, az állami irányítás egyéb jogi

eszközei megalkotására;

c) jóváhagyásra a belügyminiszter elé terjeszti az államhatár

rendjének fenntartását szolgáló konfliktushelyzet és menekültügyi

veszély kezelésére vonatkozó terveket;

d) szabályozza a Határõrség magasabb harckészültségbe helyezésének és

mozgósításának végrehajtási rendjét;

e) a Honvéd Vezérkarral együtt tervezi a Határõrség állományának

kiegészítését, valamint a kiegészítéshez és a mozgósításhoz szükséges

vagyontárgyak igénybevételét, elõkészíti a konfliktushelyzet és a

menekültügyi veszély esetén átcsoportosításra kerülõ állomány

elhelyezéséhez szükséges állami és önkormányzati tulajdonú ingatlanok

igénybevételét szolgáló megállapodásokat;

f) kidolgozza az állomány kiképzésének, felkészítésének rendjét és

biztosítja annak végrehajtását;

g) kidolgozza és a belügyminiszterhez felterjeszti a Határõrség

létszámára, ezen belül az állomány-összetételre, szervezetére,

felszerelésére vonatkozó terveket és jóváhagyás után gondoskodik azok

végrehajtásáról;

h) dönt a 24. § (3) bekezdésének e) pontja alá nem tartozó szervezeti

egységek létrehozásáról és megszüntetésérõl;

i) irányítja a nemzetközi szerzõdésekbõl eredõ feladatok végrehajtását;

j) a nemzetközi kapcsolatokban képviseli a Határõrséget;

k) gyakorolja a jogszabály által megállapított munkáltatói jogköröket,

javaslatot tesz a belügyminiszternek helyettesei kinevezésére és

felmentésére;

l) irányítja a Határõrség éves költségvetésének elkészítését,

gondoskodik az éves költségvetési elõirányzatok jogszabályban foglaltak

szerinti felhasználásáról, elkészíti az éves költségvetés

felhasználásáról szóló beszámoló jelentést;

m) megszervezi és vezeti a Határõrség mûködésének anyagi-technikai,

mûszaki, pénzügyi és egészségügyi biztosítását, gondoskodik a személyi

állomány megfelelõ szolgálati és munkakörülményeirõl;

n) a Határõrség szervei számára - jogszabályban és az állami irányítás

egyéb jogi eszközei által meghatározott védelmi tevékenység, rendészeti

feladatok, valamint a mûködéssel összefüggõ funkcionális feladatok

végrehajtására, illetve a hatáskörébe tartozó kérdések szabályozására -

kötelezõ intézkedéseket és parancsokat adhat;

o) gondoskodik a Határõrségnél az állam- és szolgálati titok védelmérõl;

p) a határõrizet, a határforgalom ellenõrzése, a határrend fenntartása

érdekében határõr erõket, eszközöket ideiglenesen átcsoportosíthat.

III. FEJEZET

A HATÁRÕRSÉG SZEMÉLYI ÁLLOMÁNYA

28. §

A Határõrség személyi állománya tényleges szolgálatot teljesítõ

határõrökbõl, igénybevett tartalékos hadkötelesekbõl, köztisztviselõkbõl és

közalkalmazottakból állhat.

29. §

E törvény alkalmazásában tényleges szolgálatot teljesíthet:

a) a hivatásos állományú;

b) a katonai és rendvédelmi felsõoktatási intézmények Határõrség által

beiskolázott hallgatója, aki külön jogszabály szerinti jogviszonyban

készül a hivatásos határõr pályára;

c) a szerzõdéses állományú;

d) a hadkötelezettség alapján sor- és tartalékos határõr szolgálatot

teljesítõ (a továbbiakban: az a)-d) pontokban említettek: határõr).

A határõr állomány kiegészítése

30. §

(1) A határõr - a szolgálati viszony keletkezése szerint - önkéntes

jelentkezés vagy hadkötelezettség alapján teljesíthet szolgálatot.

(2) A határõr állomány kiegészítése a hivatásos és a szerzõdéses szolgálatra

önként jelentkezõk, illetõleg hadkötelesek behívása útján történhet.

31. §

(1) A hivatásos szolgálati viszony határozatlan idõre, a szerzõdéses

szolgálati viszony határozott idõre létesül.

(2) A szerzõdéses határõr meghatározott beosztást tölt be és ennek

megfelelõ rendfokozatot érhet el.

32. §

(1) A sor- és a tartalékos állomány kiegészítésére a Hvt. rendelkezéseit

kell alkalmazni.

(2) A tartalékos állományt - az illetékes megyei (fõvárosi) hadkiegészítõ

parancsnokság által biztosított - a sorkatonai szolgálatból leszerelt, a

Határõrség hivatásos vagy szerzõdéses állományából elbocsátott,

nyugállományba, illetõleg tartalékos állományba helyezett hadkötelesek

képezik.

33. §

A határõr szolgálatra való - külön jogszabályban meghatározott -

alkalmasságát a folyamatban lévõ büntetõeljárásra, a büntetett elõéletre, a

büntetett elõélethez fûzõdõ hátrányos jogkövetkezmények alóli mentesítésre

és a pszichikai állapotra vonatkozóan a szolgálat létesítésekor ellenõrizni

kell, valamint a szolgálati viszony tartama alatt ellenõrizhetõ.

34. §

A hadkötelezettség alapján sor- és tartalékos szolgálatot teljesítõ határõr

ügydöntõ hatósági jogkört nem gyakorolhat.

35. §

A határõr erõk kötelékben:

a) határterületen a 21. §-ban és a 22. § (1) bekezdésének a), b),

c), e), f), g) és i) pontjaiban;

b) határterületen kívül a 21. §-ban és a 22. § (1) bekezdésének c), e)

és i) pontjaiban foglalt feladatok végrehajtására alkalmazhatók.

36. §

A Határõrség állományában tényleges szolgálatot teljesítõk jogaira,

kötelességeire, juttatásaira, társadalombiztosítási ellátására, valamint

fegyelmi és kártérítési felelõsségére vonatkozó szabályokat a fegyveres

szervek hivatásos állományú tagjainak szolgálati viszonyáról, a hadköteles

katonák szolgálati viszonyáról, továbbá a katonai és a rendvédelmi

felsõoktatási intézmények vezetõinek, oktatóinak és hallgatóinak

jogállásáról és a szakképzésrõl szóló külön törvények állapítják meg.

IV. FEJEZET

A HATÁRÕRSÉG EGYÜTTMÛKÖDÉSE

37. §

(1) A Határõrség jogszabályban meghatározott feladatok végrehajtása során

együttmûködik a Magyar Honvédséggel, a Rendõrséggel, a Vám- és

Pénzügyõrséggel, a büntetés-végrehajtás szerveivel, a polgári védelmi

szervekkel, a menekültügyi szervekkel, a nemzetbiztonsági szolgálatokkal, a

környezetvédelmi és természetvédelmi hatóságokkal és más állami szervekkel,

valamint a helyi önkormányzatokkal és azok hivatalaival, a gazdálkodó

szervezetekkel, a társadalmi szervezetekkel, az állampolgárokkal és azok

közösségeivel.

(2) Az államhatár õrzése, a határforgalom ellenõrzése, a határrend

fenntartása, továbbá a jogszabály által hatáskörébe utalt feladatok

teljesítése során a Határõrség nemzetközi szerzõdés vagy viszonosság alapján

együttmûködik más államok határrendészeti szerveivel.

38. §

A Határõrség - határrendészeti feladatot ellátó - területi és helyi

szerveinek létesítéséhez elõzetesen ki kell kérni az érintett helyi

önkormányzat képviselõ testületének véleményét.

39. §

(1) Az igazgatóságok vezetõi évente tájékoztatják a határterületi

önkormányzatok megyei (fõvárosi), megyei jogú városi közgyûlését a

határrend, a határõrizeti helyzet és a határforgalom alakulásáról.

(2) A Határõrség helyi szervének vezetõje felkérésre tájékoztatja az

illetékességi területén lévõ települési önkormányzat képviselõ testületét a

határrend és határõrizet helyzetérõl, valamint a határforgalom alakulásáról.

(3) A Határõrség területi szervének vezetõje az illetékes közigazgatási

hivatal vezetõjét, a megyei (fõvárosi) közgyûlés elnökét (fõpolgármesterét),

a megyei (fõvárosi) rendõrfõkapitányt, a megyei (fõvárosi) polgári védelmi

parancsnokot; helyi szervének vezetõje a települési önkormányzat

polgármesterét, illetõleg az e) pontban foglaltakról a területileg illetékes

környezetvédelmi és természetvédelmi hatóságot is haladéktalanul

tájékoztatja:

a) a lakosságot a szomszédos állam területérõl fenyegetõ

veszélyrõl;

b) a tömegesen menekülõ, illetve ideiglenes menedéket kérõ személyek

várható érkezésérõl;

c) az ország területére betört fegyveres csoportról, a lakosság védelme

érdekében tett és javasolt intézkedésekrõl, a fegyveres csoport

felszámolásáról;

d) a határterületen az e törvény alapján bevezetett minden

korlátozásról, ha annak elõzetes bejelentésére a késedelem veszélye

miatt nem volt lehetõség;

e) a környezet szennyezésérõl, illetve annak veszélyérõl vagy a

természeti értékek károsításáról.

(4) A Határõrség területi szervének vezetõje haladéktalanul tájékoztatja:

a) a (3) bekezdés a)-d) pontjaiban foglaltakról a Nemzetbiztonsági

Hivatal területileg illetékes szervének vezetõjét;

b) a (3) bekezdés a), c) és d) pontjában foglaltakról a Magyar Honvédség

érintett területen állomásozó egységének parancsnokát;

c) a (3) bekezdés a), b) és d) pontjában foglaltakról a Vám- és

Pénzügyõrség illetékes területi vámszervének parancsnokát;

d) a (3) bekezdés b) pontjában foglaltakról az illetékes menekültügyi

szervet.

(5) Az (1)-(4) bekezdésben említett szervek vezetõi a Határõrség illetékes

szervei részére tájékoztatást adnak a feladatkörükben tudomásukra jutott - a

Határõrség tevékenységét érintõ - tényekrõl és körülményekrõl.

V. FEJEZET

A HATÁRÕRSÉG RENDÉSZETI HATÁSKÖRE,

ILLETÉKESSÉGE, HATÓSÁGI FÓRUMRENDSZERE

Hatósági jogkörök

40. §

(1) A Határõrség - feladatainak ellátásához szükséges mértékben - a

határterületen utat, területet lezárhat, átkutathat; az érintetteknek a

települési önkormányzat jegyzõje útján történõ értesítése mellett

meghatározott területen a tartózkodást vagy a munkavégzést ideiglenesen

korlátozhatja vagy megtilthatja.

(2) Az (1) bekezdésben meghatározott célból a határutakon való közlekedést a

Határõrség az illetékes rendõrkapitányság és a települési önkormányzat

polgármesterének, valamint az érintett közlekedési szakhatóság értesítése

mellett, nemzetközi szerzõdés alapján a szomszéd állam illetékes szervével

egyetértésben korlátozhatja vagy megtilthatja. A Határõrség intézkedése nem

okozhat olyan hátrányt, amely nyilvánvalóan nem áll arányban az intézkedés

törvényes céljával.

(3) A Határõrség a határterületen az államhatár rendjének védelmét szolgáló

mûtárgyakat, mûszaki berendezéseket létesíthet és helyezhet el, technikai

eszközöket telepíthet.

41. §

A Határõrség - a nemzetközi vízi út kivételével - a szomszéd állam illetékes

szerveivel, valamint a Vám- és Pénzügyõrséggel egyetértésben, nemzetközi

szerzõdés alapján engedélyezi:

a) szomszéd vagy harmadik állam vízi jármûvének a határvíz olyan

szakaszán való áthaladását, ahol mindkét part a Magyar Köztársaság

területe;

b) vízi jármûnek a határvíz olyan szakaszára való átlépését, ahol

mindkét part a szomszéd állam területe.

Szakhatósági hatáskör

42. §

(1) A Határõrség szakhatósági hozzájárulása szükséges:

a) az államhatártól számított tíz kilométeren belüli lõtér

létesítéséhez;

b) határvízen és annak partján kikötõhely vagy egyéb építmény

létesítéséhez, fürdõhely kijelöléséhez és fenntartásához;

c) a 6. § (1)-(2) bekezdéseiben meghatározott tevékenységhez, továbbá a

határvonaltól számított száz méteren belül a bányamûveléshez, a

kutatáshoz, a méréshez, a vízügyi és az építési munkálatokhoz.

(2) A 12. § szerinti bejelentési kötelezettséget vagy a szakhatósági

hozzájárulást igénylõ tevékenységet a Határõrség megtilthatja, ha a

bejelentést vagy a hozzájárulás beszerzését elmulasztották.

Eljárás bûncselekmény és szabálysértés gyanúja esetén

43. §

(1) A Határõrség a büntetõ eljárásról szóló törvényben (Be. 16. §-ának (4)

bek.) meghatározott bûncselekmények esetén lefolytatja a nyomozást.

(2) A Határõrség határterületen a törvényben és nemzetközi szerzõdésben

meghatározott feladatainak végrehajtása során észlelt egyéb bûncselekmények

esetén köteles a bûncselekményt megszakítani, a bûncselekmény elkövetésével

alaposan gyanúsítható személyt elfogni és a bizonyítási eszközök

megjelölésével az illetékes hatóságnak átadni. A bizonyítási eszközök

megõrzése érdekében halaszthatatlan nyomozási cselekményeket foganatosíthat.

44. §

(1) A Határõrség a bûncselekmény elkövetésével alaposan gyanúsítható személy

elfogása, illetõleg jogellenes határátlépésének megakadályozása,

bûncselekménnyel kapcsolatba hozható jármû, tárgy vagy okmány határon való

átvitelének megakadályozása érdekében a nyomozóhatóság megkeresésére - a 43.

§ (2) bekezdése és a büntetõeljárásról szóló 1973. évi I. törvény 16. §-ának

(4) bekezdése szerinti bûncselekmények esetén saját hatáskörben is -

határkörözést foganatosíthat.

(2) A Határõrség a saját hatáskörébe tartozó ügyben, valamint a Rendõrség,

a Rendvédelmi Szervek Védelmi Szolgálata, a nemzetbiztonsági szolgálatok,

illetve a Vám- és Pénzügyõrség megkeresésére határfigyelõztetést végezhet.

45. §

(1) A Határõrség a közrendre, a közbiztonságra, illetve a határ rendjére

veszélyt jelentõ cselekmények, a határterületen elkövetett szabálysértések

esetén intézkedik a cselekmény megszakítására, a tényállás és a bizonyítékok

rögzítésére, valamint a feljelentés megtételére.

(2) A Határõrség a (3) bekezdésben meghatározott szabálysértések elkövetése

esetén jogosult az eljárás alá vont személy és a tanúk meghallgatására, a

helyszín megszemlélésére, a tárgyi bizonyítékok beszerzésére,

visszatartására, továbbá - a törvényben meghatározott feltételek megléte

esetén - az elkövetõ elõállítására.

(3) A határõr törvényben vagy kormányrendeletben meghatározottak szerint

helyszíni bírságot alkalmazhat: a külföldiek rendészetével, a tiltott

határátlépéssel, az útlevéllel és útiokmánnyal kapcsolatos, a

határrendészeti, a határjel-hamisítás és jelrongálás szabálysértés, valamint

a közúti határátkelõhelyen elkövetett közlekedési szabálysértés

elkövetõjével szemben.

Idegenrendészeti hatáskör

46. §

(1) A Határõrség idegenrendészeti feladatait az idegenrendészeti törvényben

meghatározott hatáskörében végzi.

(2) A Határõrség nemzetközi szerzõdés vagy viszonosság alapján végrehajtja

a személyek államhatáron történõ átadását, átvételét, valamint más államok

között átadásra kerülõ személyeknek az átadás helyére kíséréssel történõ

átszállítását.

47. §

(1) A Határõrség meghallgatja azt a külföldit, aki a Határõrségnél

menekültként való elismerésére, illetõleg ideiglenes menedékben

részesítésére irányuló nyilatkozatot terjeszt elõ, illetve úgy nyilatkozik,

hogy visszairányítása, kiutasítása esetén az idegenrendészeti törvény 32. §

(1) bekezdésében leírt veszélyek fenyegetik. Az ilyen tartalmú nyilatkozatot

akkor is jegyzõkönyvbe kell venni, ha azt a külföldi az idegenrendészeti

eljárás keretében tette.

(2) A Határõrség az (1) bekezdés szerinti nyilatkozatot elõterjesztõ

külföldit - nemzetközi szerzõdés vagy jogszabály eltérõ rendelkezése

hiányában - a külön rendelkezésekben elõírt azonnali intézkedések megtétele

után az intézkedõ határõrizeti szervhez legközelebbi menekülteket befogadó

állomásra irányítja vagy kíséri.

(3) Ha a menekültügyi hatóság döntése alapján a személy menekültkénti

elismerésére vagy ideiglenes védelemben részesítésére nincs mód, a

Határõrség az idegenrendészeti törvényben meghatározottak szerint szükséges

intézkedést foganatosítja.

A Határõrség illetékessége

48. §

A Határõrség határterületen - külön jogszabály alapján - részt vesz a

környezet- és a természetvédelmi, valamint a víziközlekedési (hajózási)

szabályok megtartásának ellenõrzésében.

49. §

(1) A Határõrség a hatáskörébe utalt feladatok ellátására - az 50. §-ban

foglalt eltéréssel - a határterületen illetékes.

(2) A Határõrség határrendészeti feladatot ellátó szervezeteinek

illetékességi területét külön jogszabály állapítja meg.

50. §

(1) A Határõrség a 22. § (1) bekezdésének c), d) e), i), j) és k)

pontjaiban, illetve a (2) bekezdésében meghatározott feladatait a

határterületen kívül is ellátja.

(2) A Határõrség a határforgalom ellenõrzését nemzetközi szerzõdés alapján

más állam területén is végezheti. Nemzetközi szerzõdés alapján más állam

hatóságai a Magyar Köztársaság területén is végezhetnek határforgalom

ellenõrzést.

A Határõrség hatósági fórumrendszere

51. §

A Határõrség hatáskörébe utalt ügyekben - amennyiben jogszabály másként nem

rendelkezik - elsõ fokon a határõrizeti és a határforgalmi kirendeltség,

másodfokon az igazgatóság jár el.

52. §

Az igazgatóság - amennyiben nemzetközi szerzõdés másként nem rendelkezik -

elsõ fokon szakhatóságként hozzájárul az e törvény 6. §-ának (1)-(2)

bekezdéseiben, valamint a 42. §-ban meghatározott tevékenység gyakorlásához,

engedélyezi a 17. § (4) bekezdésében és a 41. §-ban meghatározott

tevékenységet, valamint az államhatáron áttévedt személyeknek a közös

államhatáron történõ átadás-átvételét.

53. §

(1) Az országos parancsnokság másodfokon bírája el az igazgatóság elsõ fokú

közigazgatási határozata ellen benyújtott fellebbezést.

(2) Az országos parancsnokság jár el elsõ fokon a 14. §-ban, valamint a

17. § (3) bekezdésében meghatározott esetekben. A másodfokú eljárásra a

belügyminiszter jogosult.

VI. FEJEZET

INTÉZKEDÉSEK, KÉNYSZERÍTÕ ESZKÖZÖK,

TITKOS INFORMÁCIÓGYÛJTÉS

54. §

A Határõrség a határrendészeti feladatkör ellátása során a Rendõrségrõl

szóló 1994. évi XXXIV. törvény (a továbbiakban: Rtv.) IV-IX. fejezeteinek

rendelkezéseit az e törvényben meghatározott eltérésekkel alkalmazza. Ennek

során a Rendõrség alatt Határõrséget, rendõr alatt határõrt, feladatokon a

Határõrség e törvényben elõírt feladatait kell érteni.

Intézkedések

55. §

Az Rtv. IV-IX. fejezeteiben foglaltak - a bírói engedélyhez kötött titkos

információgyûjtés kivételével - e törvényben meghatározott rendészeti

feladatkörében irányadók a Határõrségre is.

56. §

(1) A határõr intézkedéseire az Rtv. V. fejezetének rendelkezéseit az alábbi

eltérésekkel kell alkalmazni:

a) az Rtv. 36. §-a rendelkezéseinek (személy- és tárgykörözés)

alkalmazására a Határõrség csak a Be. 16. §-ának (4) és az e törvény 43.

§-ának (2) bekezdésében felsorolt bûncselekmények alapos gyanúja esetén

jogosult;

b) a Be. 16. §-ának (4) és az e törvény 43. §-ának (2) bekezdésében

felsorolt bûncselekmények alapos gyanúja esetén a határõrt az Rtv. 39.

§-ának (intézkedés magánlakásban és közterületnek nem minõsülõ egyéb

helyen) a)-c) pontjaiban biztosított jogok illetik meg;

c) az Rtv. 45. §-ában foglalt intézkedést (jármû elszállítása,

kerékbilincs alkalmazása) a Határõrség csak közúti határátkelõhelyen

foganatosíthatja;

d) nem jogosult a határõr az Rtv. 34. §-ában (elõvezetés), 35. §-ában

(bûnmegelõzési ellenõrzés), 38. §-ában (közbiztonsági õrizet),

41. §-ában (mûszeres - poligráfos - ellenõrzés), 46. §-ában

meghatározott (személy- és létesítménybiztosítási) jogkör gyakorlására,

illetve intézkedés foganatosítására;

e) a hadkötelezettség alapján szolgálatot teljesítõ sor-, tartalékos- és

póttartalékos állományú határõr járõrszolgálatban az Rtv. 29. §-ában

(igazoltatás), 30. §-ában (fokozott ellenõrzés), 31. §-ában (ruházat,

csomag, jármû átvizsgálása), 32. §-ában (felvilágosítás kérés) és

a 33. § (1) bekezdése a)-d) pontjaiban (elfogás) meghatározott

intézkedéseket foganatosítja;

f) a határõr - feladatkörére tekintettel - bûncselekmény észlelése

esetén a határterületen kívül is köteles a szükséges intézkedéseket

megtenni.

(2) A Határõrség mûködése során az Rtv. 27. §-a szerinti díjkitûzést nem

alkalmaz és az Rtv. 28. §-ában meghatározott hatósági engedélyezést nem

folytat.

Kényszerítõ eszközök

57. §

A határõr által alkalmazható kényszerítõ eszközökre és alkalmazásuk módjára

az Rtv. VI. fejezet rendelkezései az irányadók az alábbi eltérésekkel:

a) a határõr csak a belügyminiszter által a Határõrségnél

rendszeresített kényszerítõ eszközt alkalmazhat;

b) az Rtv. 51. §-ában meghatározott útzárat a Határõrség csak a

határterületen alkalmazhatja;

c) nem alkalmazható határõr csapaterõ az Rtv. 58. § (1) bekezdésének g)

pontjában, valamint az 59. §-ban meghatározott esetekben.

Lõfegyverhasználat

58. §

(1) A határõr lõfegyvert használhat az Rtv. 52-53. §-ában és az 55-57. §-

ában meghatározott módon, az alábbi esetekben:

a) az élet elleni közvetlen fenyegetés vagy támadás elhárítására;

b) a testi épséget súlyosan veszélyeztetõ közvetlen támadás elhárítására;

c) a közveszélyokozás, a terrorcselekmény vagy a légijármû hatalomba

kerítése bûncselekményének megakadályozására vagy megszakítására;

d) bûncselekmény lõfegyverrel, robbanóanyaggal vagy az élet kioltására

alkalmas más eszközzel való elkövetésének megakadályozására;

e) lõfegyver, illetõleg robbanóanyag jogosulatlan, erõszakos megszerzésére

irányuló cselekmény megakadályozására;

f) az állam mûködése vagy a lakosság ellátása szempontjából kiemelkedõen

fontos létesítmény ellen intézett támadás elhárítására;

g) azzal szemben, aki a nála lévõ fegyver vagy más veszélyes eszköz

letételére irányuló határõri felszólításnak nem tesz eleget, és magatartása

a fegyver vagy más veszélyes eszköz ember elleni közvetlen felhasználására

utal;

h) a saját élete, testi épsége, személyes szabadsága ellen intézett támadás

elhárítására.

(2) Nemzetközi szerzõdés alapján más állam területén szolgálatot ellátó

határõr a nemzetközi szerzõdésben meghatározott esetekben és módon

használhat lõfegyvert.

(3) Mind a lõfegyverhasználatot, mind a fegyverhasználatot haladéktalanul

jelenteni kell a szolgálati elöljárónak. A szolgálati elöljáró intézkedik a

használat jogszerûségének kivizsgálására.

Titkos információgyûjtés

59. §

(1) A Határõrség e törvény 22. §-ának (2) bekezdésében meghatározott

feladatainak végrehajtása érdekében - az Rtv. VII. fejezet 63. §, 64. §

[a 64. § (1) bekezdés c) pontjának utolsó fordulata és a (3) bekezdése

kivételével], 66-68. §-aiban meghatározott rendelkezések szerint - titkos

információgyûjtést folytathat.

(2) A Határõrség az (1) bekezdésben írt információgyûjtést csak akkor

alkalmazhatja, ha e törvényben meghatározott feladatainak ellátásához

szükséges adatok más módon nem szerezhetõk be.

Jogorvoslat

60. §

(1) Az e törvényben szabályozott intézkedések, illetõleg kényszerítõ

eszközök alkalmazása miatti jogorvoslatra - amennyiben az intézkedés alapján

eljárás (büntetõ, szabálysértési, stb.) indul - az adott eljárásra irányadó

jogszabályi rendelkezéseket kell alkalmazni.

(2) A Határõrség intézkedése, illetve annak elmulasztása ellen benyújtott

egyéb panasz tárgyában - amennyiben arra más eljárásban nem került sor - az

igazgatóság vezetõje az államigazgatási eljárás általános szabályai alapján

határozattal dönt.

VII. FEJEZET

A HATÁRÕRSÉG ADATKEZELÉSE

Általános szabályok

61. §

(1) A Határõrség az e törvényben meghatározott bûnüldözési, bûnmegelõzési,

rendészeti, honvédelmi és államigazgatási feladatai ellátásának érdekében

személyes adatot kezel.

(2) A Határõrség az (1) bekezdésben meghatározott feladatainak teljesítése

érdekében e törvényben meghatározott más adatkezelési rendszerekbõl a

felhasználás céljának és jogalapjának megjelölésével adatokat vehet át. Az

adatátvétel tényét mind az átadó, mind az átvevõ szervnél dokumentálni kell.

(3) A bûnüldözési és bûnmegelõzési feladatokhoz kapcsolódó személyes

adatokat elkülönítetten kell kezelni a rendészeti, honvédelmi és az

államigazgatási feladatokhoz kapcsolódó személyes adatoktól.

(4) A Határõrség által kezelt személyes adatokat statisztikai célra -

személyazonosításra alkalmatlan módon - fel lehet használni.

(5) A Határõrség személyes adatokat az országból külföldi bûnüldözési,

igazságügyi, határõrizeti szervek, illetve nemzetközi szervezetek részére

nemzetközi szerzõdés alapján továbbíthat.

62. §

(1) A Határõrség bûnüldözési, bûnmegelõzési és idegenrendészeti feladatainak

ellátása érdekében az általános munkarend korlátaitól függetlenül kérhet

adatot a személyi adat- és lakcímnyilvántartó szervektõl, az országos

gépjármû alapnyilvántartásból, a bûntettesek (bíróság által jogerõsen

elítéltek) nyilvántartásából és a büntetés-végrehajtási intézetben

fogvatartottak nyilvántartásából, a külföldre utazásban korlátozottakra és

az útlevélre vonatkozó nyilvántartásokból, a határjelekre vonatkozó

nyilvántartásból, az idegenrendészeti nyilvántartásokból. Ezen adatkéréseket

hiányos és töredék adatok esetén is teljesíteni kell.

(2) Az (1) bekezdés szerint átvett és a 78. § (2) bekezdése szerint

szolgáltatott adat felhasználásának jogszerûségéért az átvevõ szerv vezetõje

tartozik felelõséggel.

63. §

A Határõrség ügyviteli célból az eljárásban részt vevõk személyazonosító és

lakcímadatait, továbbá az ügy azonosító adatait az eljárás megindításától az

alapul szolgáló irat selejtezéséig kezeli.

A Határõrség adatnyilvántartási rendszerei

64. §

A Határõrség bûnüldözési, bûnmegelõzési, rendészeti, honvédelmi,

államigazgatási feladatainak ellátása érdekében a 65-77. §-okban

meghatározott adatkezelési rendszereket mûködtet.

65. §

(1) A határforgalom ellenõrzését szolgáló nyilvántartási rendszerben az

elrendelõ által adott sorszám (adattári szám), illetve az elrendelés típusa

(adattári jel) alapján kezeli a személy, gépjármû és útiokmány

határfigyelõztetések, a beutazási és tartózkodási tilalom hatálya alatt álló

személyek, illetve a Magyar Köztársaság területére elrendelt személy,

gépjármû és útiokmány határkörözések adatait; személy, gépjármû és útiokmány

határfigyelõztetés vonatkozásában az elrendeléstõl számított 180 napig,

illetve visszavonásig, a beutazási és tartózkodási tilalom alatt álló

személyek, illetve a Magyar Köztársaság területére elrendelt személy,

gépjármû és útiokmány határkörözések adatait az elrendelõ által

meghatározott ideig vagy a nyilvántartásba vétel alapjául szolgáló ok

megszûnéséig.

(2) A Határõrség területi és helyi szervei illetékességi területükre

kiterjedõen kezelik a határfigyelõztetett, beutazási és tartózkodási tilalom

alatt álló és határkörözött személyre vonatkozó adatokat: a személy nevét

(családi és utóneve), anyja nevét, születési helyét, születési idejét,

nemét, állampolgárságát, az elrendelésre vonatkozó kódot, az adattárba

kerülés és az elrendelés lejártának dátumát, az utolsó adatkarbantartás

dátumát és pontos idejét, továbbá a központi szervnél az adattári szám

alapján kezelésre kerül az elrendelõ szervezet kódja, az érintett

személyleírása, arcfényképe, illetve az elrendelõ szervezet további

megjegyzése.

(3) A Határõrség területi és helyi szervei illetékességi területükre

kiterjedõen kezelik a határfigyelõztetett és a határkörözött gépjármûre

vonatkozó adatokat: a határfigyelõztetett és a határkörözött gépjármû

felségjelzését, a gépjármû forgalmi rendszámát, az elrendelésre vonatkozó

kódot, az adattárba kerülés és az elrendelés lejártának dátumát, az utolsó

adatkarbantartás dátumát és pontos idejét, továbbá a központi szerv az

adattári szám alapján kezeli az elrendelõ szervezet kódját és az elrendelõ

szervezet további megjegyzését.

(4) A Határõrség területi és helyi szervei illetékességi területükre

kiterjedõen kezelik a határfigyelõztetett és határkörözött útiokmánnyal

kapcsolatos adatokat: a határfigyelõztetett és határkörözött útiokmány

tulajdonosának állampolgárságát, az útiokmány sorszámát vagy sorozatszámát,

az elrendelésre vonatkozó kódot, az adattárba kerülés, az elrendelés

lejártának dátumát és az utolsó adatkarbantartás dátumát, pontos idejét,

továbbá a központi szervnél az adattári szám alapján kezelésre kerül az

elrendelõ szervezet kódja és az elrendelõ szervezet további megjegyzése.

66. §

(1) A Határõrség a más szervek által felvett és a Határõrségnek

feladatvégrehajtásra átadott személy, gépjármû és útiokmány

határfigyelõztetési, a beutazási és tartózkodási tilalom hatálya alatt állók

nyilvántartásából adatszolgáltatást nem teljesíthet.

(2) A Határõrség által elrendelt személy, gépjármû és útiokmány

határfigyelõztetési adatokból adatszolgáltatás csak a határõrségi nyomozó

hatóság vezetõjének engedélyével teljesíthetõ.

(3) A Határõrség által elrendelt beutazási és tartózkodási tilalom hatálya

alatt állók nyilvántartásából adatszolgáltatás teljesíthetõ a Vám- és

Pénzügyõrségnek, az idegenrendészeti hatóságnak, az igazságszolgáltatási és

bûnüldözõ szerveknek, a nemzetbiztonsági szerveknek és a menekültügyi

hatóságnak, illetve nemzetközi kötelezettségvállalás alapján az abban

meghatározott adatkörben és szervek részére.

67. §

(1) A Határõrség központi szerve illetékességi területére kiterjedõen a

vízumkötelezett külföldiek ki- és beutazásának nyilvántartási rendszerében a

felvételtõl számított 5 évig kezeli a következõ adatokat: a vízumkötelezett

külföldi személy beutazásának helye, ideje, módja, a beutazó külföldi

személy neve (családi és utónév), születési helye, ideje, neme,

állampolgársága, útiokmányának száma és vízumszáma, illetve amennyiben a

beutazás gépjármûvel történik, a gépjármû forgalmi rendszáma.

(2) A Határõrség a vízumkötelezett külföldiek ki- és beutazási

nyilvántartásából az igazságszolgáltatási, bûnüldözõ, nemzetbiztonsági

szervek, illetve a menekültügyi hatóság részére, továbbá nemzetközi

szerzõdés alapján az abban meghatározott adatkörben és szervek részére

szolgáltathat adatot.

68. §

(1) A Határõrség központi, területi és helyi szervei a hatáskörükbe és az

illetékességükbe tartozó ügyekben a jogellenes cselekményt elkövetõk

nyilvántartási rendszerében a felvételtõl számított 2 évig, illetve a

határrendsértéssel okozott jelentõsebb kár vonatkozásában 5 évig kezelik a

következõ adatokat: az elkövetõ személy neve (családi és utónév), születési

ideje, lakóhelye és tartózkodási helye, állampolgársága, az elkövetett

jogellenes cselekmény minõsítése, viszonylata, idõpontja, iránya, a

jogellenes cselekmény indítéka, bekövetkezésének oka, elkövetésének módja,

az elkövetés jellege, az elkövetésre tett intézkedés egyéb adata.

(2) A Határõrség az (1) bekezdés szerinti nyilvántartásból a rendõrség, a

nemzetbiztonsági szervek és a menekültügyi hatóság részére, továbbá

nemzetközi szerzõdés alapján az abban meghatározott adatkörben és szervek

részére szolgáltathat adatot.

69. §

(1) A Határõrség a határforgalom ellenõrzést végzõ helyi szerveinél saját

illetékességi területre kiterjedõen a határforgalom ellenõrzését szolgáló

nyilvántartási rendszerben - az ellenõrzést támogató számítástechnikai

rendszer alkalmazásának idõpontjában - a felvételtõl számított 90 napig

kezeli az ellenõrzött, vizumkötelezett külföldi személyekre vonatkozó

következõ adatokat: a Magyar Köztársaság területére történõ beutazás helyét,

idejét, módját, a beutazó személy nevét (családi és utónév), születési

helyét, idejét, nemét állampolgárságát, útiokmány számát, illetve amennyiben

a beutazás gépjármûvel történik, a gépjármû forgalmi rendszámát.

(2) A Határõrség a határforgalom ellenõrzését szolgáló nyilvántartásából

adatot szolgáltathat az igazságszolgáltatási, bûnüldözõ, nemzetbiztonsági és

menekültügyi szerveknek, illetve az idegenrendészeti hatóságoknak.

70. §

(1) A Határõrség központi, területi és helyi szerveinél az illetékességi

területükre kiterjedõen kezelik az idegenrendészeti törvény 52-59. §-aiban

meghatározott adatokat, az ott meghatározott ideig.

(2) A Határõrség az idegenrendészeti eljárása során felvett adatokból csak

az idegenrendészeti törvény 52-59. §-aiban meghatározott szerveknek és

hatóságoknak szolgáltathat adatot.

71. §

(1) A Határõrség területi és helyi szervei az illetékességi területükre

kiterjedõen a felelõsségre vonástól számított 2 évig kezelik a

szabálysértési felelõsségre vont személyek nyilvántartási rendszerében a

felelõsségre vont személy személyazonosító adatait (családi és utóneve, nõk

esetében leánykori családi és utónevét is), lakcímét, az elkövetett

cselekményt, az alkalmazott büntetést vagy intézkedést és az ügy számát.

(2) A Határõrség a szabálysértési felelõsségre vont személyek

nyilvántartásából adatot szolgáltathat a rendõrségnek, a nemzetbiztonsági és

az igazságszolgáltatási szerveknek.

72. §

(1) A Határõrség központi és helyi szervei saját illetékességi területükre

kiterjedõen a Hvt. 73. § (5) bekezdése alapján kezelik a hadkiegészítõ

parancsnokságtól átvett hadkötelesek nyilvántartásának adatait, melyeket a

bevonulás idõtartama alatt bekövetkezett változás pontosítása, beosztásba

helyezés és beosztásban tartás érdekében kiegészíthetnek a velük szemben

folyamatban lévõ hátrányos jogkövetkezmények alóli mentesítésre, családi

állapotra és szociális helyzetre, szellemi fogyatékosságra,

személyiségzavarra, öngyilkosságra való hajlamra, kábítószerrel vagy kábító

hatású anyaggal kapcsolatos szenvedélybetegségre vonatkozó adatokkal a

hadkötelezettségét teljesítõ személy leszereléséig.

(2) A Határõrség a hadkötelesek nyilvántartásából adatot szolgáltathat a

rendõrségnek, a nemzetbiztonsági szerveknek és a Hvt. szerint illetékes

egészségügyi intézményeknek.

73. §

(1) A Határõrség területi szervei saját illetékességi területükre

kiterjedõen a szakhatósági és engedélyezési nyilvántartási rendszerben az e

törvényben meghatározottak szerint kezelik a kiadott engedély és

szakhatósági hozzájárulás alapján az engedéllyel és szakhatósági

hozzájárulással érintett személy személyes adatát, továbbá az engedély

tárgyával, illetve a szakhatósági hozzájárulással folytatott tevékenységgel

összefüggõ adatokat; az engedély idõtartamának lejártától, illetve a

visszavonástól számított 2 évig.

(2) A Határõrség a szakhatósági és engedélyezési nyilvántartásból adatot

szolgáltathat a rendõrségnek.

74. §

(1) A Határõrség területi szervei saját illetékességi területükre

vonatkozóan a menekültügyi hatóság jogerõs döntését követõ 1 évig kezelik a

menekültek és az ideiglenes menedéket kérõ személyek adatait ( nevét,

születési helyét, idejét, útiokmányának számát, lakóhelyét) és a Magyar

Köztársaság területére érkezés idõpontját, továbbá a menekülést kiváltó

okot, körülményt.

(2) A Határõrség a menekültek és az ideiglenes menedéket kérõk

nyilvántartásából adatot szolgáltathat a rendõrségnek, a nemzetbiztonsági

szerveknek és a menekültügyi hatóságnak.

75. §

(1) A Határõrség központi, területi és helyi szervei illetékességi

területükre kiterjedõen az engedéllyel beléptetett személyek nyilvántartási

rendszerében a felvételtõl számított 1 évig kezelik az engedéllyel

beléptetett személy adatait (családi és utónevét, születési helyét és

idejét, állampolgárságát), továbbá a beléptetés helyére, idejére, az

engedélyezés okára, amennyiben rendelkezik útiokmánnyal az útiokmányának

számára vonatkozó adatokat.

(2) A Határõrség az engedéllyel beléptetett személyek nyilvántartásából

adatot szolgáltathat a rendõrségnek és a nemzetbiztonsági szerveknek.

76. §

(1) A Határõrség helyi szervei illetékességi területükre kiterjedõen a

határátkelõhelyre nem határátlépési céllal érkezõk nyilvántartási

rendszerében az engedély lejártától, illetve visszavonásától számított 1

évig

kezelik a nem határátlépési célból érkezõ személy adatait (családi és

utónevét, nõk esetében leánykori családi és utónevét is, állampolgárságát,

állandó lakóhelyét), továbbá személyi igazolványának számát, illetve a

határátkelõhelyre történõ belépés célját.

(2) A Határõrség a határátkelõhelyre nem határátlépési céllal érkezõk

nyilvántartási rendszerébõl a rendõrségnek, a nemzetbiztonsági szerveknek és

a Vám- és Pénzügyõrségnek szolgáltathat adatot.

77. §

(1) A Határõrség a bûnüldözési és bûnmegelõzési feladatai ellátása érdekében

a központi, területi és helyi nyomozó szerveinél az illetékességi területnek

megfelelõen kezeli:

a) a felderítetlenül maradt bûncselekmény kriminalisztikai szempontból

fontos jellemzõit a bûncselekmény elkövetõjének felderítéséig vagy -

ennek hiányában - a büntethetõség elévüléséig;

b) a bûncselekmény helyszínén rögzített nyomokat, anyagmaradványokat,

eszközöket és szagmintákat az a) pontban meghatározott ideig, továbbá -

az elkövetõ felderítése vagy ismert elkövetõ esetén - a szándékos

bûncselekmény elkövetésének alapos gyanúja miatt kihallgatott személy

adatait, ujjlenyomatát, személyleírását, fényképét, továbbá hang- és

szagmintáját, valamint az elvégzett kriminalisztikai szakértõi

vizsgálatok adatait a bûncselekmény büntethetõségének elévülésétõl vagy

elítélés esetén a büntetett elõélethez fûzõdõ hátrányok alóli

mentesítéstõl számított 10 évig;

c) a szándékos bûncselekmény alapos gyanúja miatt kihallgatott,

illetõleg ilyen bûncselekmény elkövetése miatt elítélt személy

cselekményének kriminalisztikai szempontból fontos jellemzõit a

büntethetõség elévüléséig vagy elítélés esetén a büntetett elõélethez

fûzõdõ hátrányok alóli mentesítéséig;

d) a titkos információgyûjtés alkalmazásával érintett személyek adatait

és az alkalmazás eredményét az eljárás megszüntetéséig vagy

büntetõeljárás lefolytatása esetén a büntethetõség elévüléséig, elítélés

esetén a büntetett elõélethez fûzõdõ hátrányok alóli mentesítésig,

illetõleg legfeljebb 10 évig;

e) súlyos bûncselekmény esetén vagy, ha a bûncselekmény

1. nemzetközi bûnözéssel kapcsolatba hozható;

2. sorozatban vagy szervezett elkövetéssel, illetõleg fegyveres

elkövetéssel valósul meg, a bûncselekmény elkövetésével gyanúsított

személyek és kapcsolataik adatait, kriminalisztikai szempontból fontos

jellemzõit 10 évig vagy a nemzetközi kötelezettségvállalásban

meghatározott ideig;

f) nemzetközi kötelezettségvállalás alapján mindazon személyek,

cselekmények, kapcsolataik adatait, akikkel szemben nemzetközi

bûnüldözési intézkedéseket kell foganatosítani, a büntethetõség

elévüléséig vagy a nemzetközi kötelezettségvállalásban meghatározott

ideig;

g) az államhatár ellen irányuló szervezett bûnözésre utaló

cselekményekben vagy tényállásokban érintett személyek, kapcsolataik

adatait és kriminalisztikai szempontból fontos jellemzõit az érintett

személyre vonatkozóan keletkezett utolsó adatot követõ 20 évig;

h) az egyes bûncselekmények nyomozása során a felderítés és a bizonyítás

kapcsán keletkezõ iratokban szereplõ személyekrõl, azok kapcsolatairól,

eljárási helyzetérõl, a hozzá fûzõdõ nyomozási adatokról az ügyben

hozott jogerõs ítéletig vagy a nyomozás megszüntetése esetén a

bûncselekmény büntethetõségének elévüléséig;

i) a titkos információgyûjtés adatait - ha büntetõeljárás nem indul - a

gyûjtés lezárását követõ legfeljebb 2 évig;

j) a titkos információgyûjtésben a Határõrséggel együttmûködõ személyek

és szervezetek adatait, az együttmûködés megszûnésétõl számított 5 évig;

k) az igazoltatás és a körözési ellenõrzés során a bûncselekmény és

szabálysértés megelõzése céljából rögzített adatokat az igazoltatás,

ellenõrzés idõpontjától számított 2 évig.

(2) A Határõrség a bûnüldözési és bûnmegelõzési feladatának ellátása

érdekében különleges adatot kizárólag az (1) bekezdés d)-j) pontjaiban

felsoroltak esetén kezelhet.

(3) A Határõrség bûnüldözési és bûnmegelõzési adatkezelõ szerve az (1)

bekezdés a)-g) pontjában meghatározott adatokról az érintett személynek nem

adhat felvilágosítást. Ez a rendelkezés nem korlátozza a büntetõeljárásban

résztvevõk jogait.

78. §

(1) A Határõrség bûnüldözési adatkezelési rendszerébe csak az országos

parancsnok által feljogosított személyek és a Határõrség mûködését ellenõrzõ

szerv tagja, a Belügyminisztériumnak a belügyminiszter által kijelölt

köztisztviselõje, továbbá - az állampolgári jogok országgyûlési biztosáról

szóló 1993. évi LIX. törvény mellékletének I., II. és IV. pontjában

felsorolt iratok és dokumentumok kivételével - az adatvédelmi biztos és a

törvény által feljogosított más szerv képviselõje tekinthet be, kérhet

felvilágosítást, értesítést vagy adatszolgáltatást.

(2) Az (1) bekezdésben foglaltakon kívül - törvényben meghatározott

feladataik teljesítése érdekében - a cél megjelölésével adatszolgáltatást

kérhetnek

a) a bíróság,

b) az ügyészség,

c) a rendõrség,

d) a nemzetbiztonsági szolgálatok,

e) a Külügyminisztérium,

f) a honvédelmi igazgatás illetékes szerve,

g) a Vám- és Pénzügyõrség,

h) a nyomozó hatóságok,

i) az APEH.

79. §

(1) A Határõrség által bûnüldözési célból gyûjtött és tárolt személyes

adatokat - ha törvény eltérõen nem rendelkezik - csak bûnüldözési célra

lehet felhasználni.

(2) A Határõrség a 78. § (2) bekezdésében meghatározott szervek által kezelt

személyes adatokhoz bûnüldözési, bûnmegelõzési feladatai ellátása céljából

hozzáférhet, az ilyen módon szerzett adatokat bûnüldözési célból

továbbíthatja a Belügyminisztérium illetékes szervéhez.

(3) A Határõrség jelen törvényben meghatározott egyedi ügyben, bûnüldözési

feladata teljesítése céljából, törvény alapján a Határõrség részére

személyes adat átadására jogosult más adatkezelõ szervvel bûnüldözési

adatkezelési rendszereit összekapcsolhatja. Az összekapcsolást a konkrét

bûnüldözési feladat elvégzését követõen meg kell szüntetni, illetve az

összekapcsolás során szerzett adatállományt a nyomozás megszüntetésével,

illetve a jogerõs bírói ítéletet követõen azonnal törölni kell.

80. §

A belügyminiszter, az országos parancsnok, helyettesei, a határõr

igazgatóságok igazgatói és a bûncselekménnyel kapcsolatban a nyomozó szerv

vezetõje a közérdekû adatok nyilvánosságra hozatalát honvédelmi,

nemzetbiztonsági, bûnüldözési és bûnmegelõzési érdekbõl megtagadhatja.

81. §

(1) A Határõrség a bûnüldözési feladatainak ellátása érdekében - személy-,

gépjármû- és tárgykörözési munkája során, illetõleg nemzetközi

kötelezettségvállalás alapján - a polgárok személyi adatának és lakcímének

nyilvántartásában, valamint az egyéb igazgatási nyilvántartási rendszerekben

a cél megjelölésével jelzések elhelyezését rendelheti el.

(2) A jelzésben a határõrségi szerv az érintett feltartóztatását vagy

adatváltozás esetén az értesítés adását kérheti. Az adatkezelõ szerv a

Határõrség megkeresését köteles teljesíteni.

(3) A jelzés elhelyezésének elrendeléséért és megszüntetéséért, illetve a

kért intézkedésért a jelzés elhelyezését kérõ határõrségi szerv vezetõje

tartozik felelõsséggel.

(4) A jelzés elhelyezésérõl, annak okáról és a jelzés alapján tett

intézkedésrõl a Határõrség és a jelzést tartalmazó nyilvántartást kezelõ

szerv az érintettet nem tájékoztathatja.

(5) A Határõrség haladéktalanul köteles intézkedni a jelzés elhelyezésének

megszüntetésérõl, ha az arra okot adó körülmény megszûnt.

VIII. FEJEZET

VEGYES ÉS ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK

82. §

(1) Az együttmûködõk részére nyújtott díjazás (Rtv. 66. §) esetén a személyi

jövedelemadó levonási és befizetési kötelezettséget az anyagi

ellenszolgáltatást nyújtó határõrségi szerv teljesíti.

(2) A Határõrség által az együttmûködõ magánszemélyek részére az (1)

bekezdés alapján kifizetett összegbõl a személyi jövedelemadóról szóló

törvényben meghatározott legmagasabb mértékû adót kell levonni és befizetni

az adóhatóságnak.

Felhatalmazó rendelkezések

83. §

(1) Felhatalmazást kap a Kormány, hogy rendeletben állapítsa meg:

a) a határterülethez tartozó településeket;

b) az ideiglenes határátkelõhelyek megnyitásának szabályait;

c) határátkelõhely területére nem határátlépés céljából történõ

belépés és az ott tartózkodás, távozás rendjét.

(2) Felhatalmazást kap a belügyminiszter, hogy az illetékes miniszterekkel

egyetértésben rendeletben állapítsa meg:

a) határterületen a vadászat, határvízen a közlekedés, a halászat és a

horgászat rendjét;

b) a Határõrség magasabb harckészültségbe helyezésének és mozgósításának

elveit;

c) katonai alakulatok és szállítmányok államhatáron történõ

átléptetésének rendjét;

d) a határterületnek minõsülõ repülõtereket, kikötõket (kikötõhelyeket),

vasútállomásokat és pályaudvarokat;

e) a menetközbeni ellenõrzésre kijelölt vasútvonalakat, vízi utakat;

f) a nemzetközi forgalom számára ideiglenesen megnyitott repülõtéren

közlekedõ légi jármûvek határforgalmi ellenõrzésének szabályait.

(3) Felhatalmazást kap a belügyminiszter, hogy rendeletben állapítsa meg:

a) a Határõrség szolgálati feladatainak és hatósági eljárásainak

ellátására vonatkozó részletes szabályokat;

b) a Határõrség határrendészeti szerveinek és nyomozó hatóságainak

illetékességi területét;

c) a Határõrség középfokú oktatási intézményei oktatói és

hallgatói állományának jogállását és ezekkel kapcsolatos egyéb

rendelkezéseket;

d) a Határõrség adatkezelésével kapcsolatos részletes szabályokat.

Módosuló jogszabályok

84. §

(1) A szabálysértésekrõl szóló 1968. I. törvény (a továbbiakban: Sztv.)

44. §-a a következõ (4) bekezdéssel egészül ki:

"(4) A Határõrség a külföldiek rendészetével, az útlevéllel és útiokmánnyal

kapcsolatos, a tiltott határátlépés, a határrendészeti, a határjel-hamisítás

és a határjel-rongálás szabálysértések elkövetése esetén jogosult az

elkövetõ és a tanúk meghallgatására, a helyszín megszemlélésére, a tárgyi

bizonyítékok beszerzésére, visszatartására, továbbá - a törvényben

meghatározott feltételek megléte esetén - az elkövetõk elõállítására."

(2) Az Sztv. 116/A. §-ának (3) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés

lép:

"(3) Az (1) bekezdésben meghatározott szabálysértés miatt a rendõrség,

valamint - közúti határátkelõhelyen - a Határõrség helyszíni bírságot

szabhat ki és a külön jogszabályban meghatározott közlekedés-igazgatási

intézkedést is megtehet."

(3) Az Sztv. 116/B. §-ának (3) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés

lép:

"(3) Az (1) bekezdésben meghatározott szabálysértés miatt a rendõrség,

valamint - közúti határátkelõhelyen - a Határõrség helyszíni bírságot

szabhat ki és a külön jogszabályban meghatározott közlekedés-igazgatási

intézkedést is megteheti."

85. §

(1) A büntetõ eljárásról szóló 1973. évi I. törvény (a továbbiakban: Be.)

16. §-ának (3) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(3) A deviza-bûncselekmény (Btk. 309. §), az adó-, társadalombiztosítási

csalás, ha azt adóra nézve követik el (Btk. 310. §), csempészet és

vámorgazdaság (Btk. 312. §), visszaélés csekkel (Btk. 313. §), valamint az

ezekkel a bûncselekményekkel összefüggésben elkövetett közokirat-hamisítás

(Btk. 274. §), magánokirat-hamisítás (Btk. 276. §) és bélyeghamisítás

(Btk. 307. §) nyomozását külön jogszabály rendelkezései szerint a vám- és

pénzügyõrség végzi."

(2) A Be. 16. §-a a következõ (4) és (5) bekezdéssel egészül ki, ezzel

egyidejûleg a jelenlegi (4) bekezdés számozása (6)-ra változik:

"(4) A jogellenes belföldi tartózkodás (Btk. 214. §), a tiltott határátlépés

(Btk. 217. §), az embercsempészés (Btk. 218. §), a határjel-rongálás (Btk.

220. §) és útiokmány tekintetében elkövetett közokirat-hamisítás

(Btk. 274. §) alapos gyanúja esetén a Határõrség is nyomozóhatóságként jár

el, ha a bûncselekmény gyanúját a Határõrség észleli.

(5) Külön jogszabály rendelkezése alapján más államigazgatási szervek is

végezhetnek nyomozási cselekményeket."

Hatálybalépés

86. §

Ez a törvény a kihirdetése napját követõ hatodik hónap elsõ napján lép

hatályba, ezzel egyidejûleg hatályát veszti:

a) az állam- és közbiztonságról szóló 1974. évi 17. törvényerejû

rendelet 9. §-a és az azt megelõzõ alcíme;

b) a Rendõrségrõl szóló 1994. évi XXXIV. törvény 98. §-a;

c) a Magyar Köztársaság államhatárának õrizetérõl szóló 40/1974. (XI.

1.) MT rendelet és a végrehajtására kiadott 1/1975. (IV. 2.) BM

rendelet;

d) a nyugati és déli határsáv megszüntetésérõl szóló 87/1989. (VII. 31.)

MT rendelet;

e) a menekültként való elismerésrõl szóló 101/1989. (IX. 28.) MT

rendelet 3. § (3) bekezdésében a "... rendõrség, vagy a Határõrség

szervei, illetõleg ..." szövegrész.

Eleje Honlap