ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ

K/3584/1..

Tárgy: Válasz Tokár István országgyûlési képviselõ úr dr. Baja

Ferenc miniszter úrhoz intézett kérdésére

Tokár István úr

országgyûlési képviselõ

B u d a p e s t

Tisztelt Képviselõ Úr!

Mezõtúron a Hulladékmegsemmisítõ és Hasznosító Kft. 600 t/év kapacitású

veszélyes hulladék égetõt kívánt létesíteni. Erre háromszor nyújtott be

pályázatot KKA támogatásért: 1993-ban, 1995 elején és 1995 végén.

A KKA Támogatási Irányelvei között szerepel az "Egészségügyi hulladékok

ártalmatlanítási rendszerének kialakítása". Ebbõl világosan következik, hogy a

támogatott beruházásnak ezt a célt kell szolgálnia, természetesen 100 %-ban.

Tipikusan kórházi hulladékégetõ berendezések létesítésére kérik a

támogatásokat e keretbõl, engedmény részünkrõl, hogy legalább 90 %-ban

egészségügyi hulladékot feldolgozó vállalkozói, "bérégetõ " létesítményt is

támogatunk.

A Kft. elsõ pályázatában ez az arány 10 % volt, és jelentõs hányadot

képviselt a bõripari hulladék, - ez krómtartalmánál fogva különleges kezelést

igényelt volna - erre sem engedély, sem felkészültség, sem mûszaki feltételek

nem voltak. A második pályázatban sem haladta meg az egészségügyi részarány a

40%-ot. E változathoz a Kft. 1995. január 30-án környezetvédelmi felügyelõségi

engedélyt kapott, mely 40% kórházi hulladék, 40% kommunális hulladék, 13%

olajos rongy, 5% fahulladék és 2% bõripari hulladék elégetését tette volna

lehetõvé.

A Kft. az utolsó, harmadik pályázathoz 5 közelebbi-távolabbi kórháztól

mutatott be közel 550 tonnáról szóló szándéknyilatkozatot. Ez már elfogadható

- 90% -ot meghaladó - egészségügyi részarány, de korántsem 100,3 %, mint

Képviselõ úr állítja. Természetesen így már nem követelmény a helyi kórház

égetõjének leállítása, hiszen az csak napi 100-150 kg-ról adott

szándéknyilatkozatot, jelezve hogy a többit maga kívánja égetni függetlenül az

ÁNTSZ javaslatától; hogy bízza hulladékait a Társaságra, és saját égetõjét

csak biztonsági tartalékként õrizze meg. A környezetvédelmi engedély a korábbi

tervre vonatkozik, nem 90% egészségügyi hulladékról szól, vagyis nincs

összhangban a pályázat mûszaki tartalmával.

Alapfeltétel, hogy a környezetvédelmi engedély mûszaki tartalma azonos legyen

a projektével, ezért az új összetételhez legalább módosított engedély

kiadását kellett volna kérni és kapni.

Fentiekben részletezett jogi akadályokon felül megindult a lakosság

tiltakozása is gyûléseken, újságcikkekben. A lakosság

megnyugtatására történtek lépések, ennek ellenére a vita egyértelmû, pozitív

lezárása nem tûnik ki a dokumentumokból. Ezt szinezi a kötelezõ 500 m-es

védõtávolság 250 m-re való csökkentésére irányuló kérelmek többszintû

elutasítása a belügyminiszterrel bezárólag. A védõsáv csökkentéséhez az ÁNTSZ

is csak 8 kemény feltétel kikötésével járult hozzá.

Nem titkos, belsõ körlevelek késztették a szakértõket és a bizottságokat a

lakossági beleegyezés megkövetelésére, hanem a látott újonnan becsatolt

dokumentumok. A korábbi pályázatokban a lakossági hozzájárulás megléte

feltételezhetõ volt.

Ami pedig az ügy jogi, illetve "nyilvánosságra hozatali" hátterét illeti, a

KKA kezelésének és felhasználásának szabályairól szóló 20/1993. (IV.23.) KTM

rendelet 2. paragrafus (2) bekezdése szerint "Abban az esetben, ha a pályázat

létesítmények, berendezések megvalósítását ... célozza, úgy azok ...

megvalósíthatóságát hatósági engedéllyel kell igazolnia". Ez szerepel a

Pályázati Útmutató 7. oldalán is.

Mindezek alapán a Kft. akkor pályázhat reális eséllyel a támogatásra, ha

egyértelmûvé tudja tenni a lakosság hozzájárulását öt - részben távolabbi -

kórház hulladékának Mezõtúron történõ égetéses ártalmatlanításához, továbbá a

pályázatban szereplõ mûszaki tartalomra vonatkozó, egészségügyi veszélyes

hulladék égetésére szóló környezetvédelmi engedéllyel rendelkezik, és

benyújtotta az építési engedély iránti kérelmét.

1997. március " "

Üdvözlettel:

/Dr. Baja Ferenc/

Eleje Honlap