ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ

T/3657/55..

Módosító javaslat!

T.

Dr. Gál Zoltán Úrnak

az Országgyûlés Elnökének

Helyben

Tisztelt Elnök Úr !

Az egészségügyi és a hozzájuk kapcsolódó személyes adatok kezelésérõl szóló

T/3657.. sz. törvényjavaslathoz az alábbi módosító indítványokat nyújtjuk be:

1.) A törvényjavaslat (a továbbiakban: Tvj.) preambuluma az alábbiak szerint

módosul:

Az Országgy¾lés - felismerve azt, hogy az egészségügyi adatokat bizalmi

jellegük, valamint a számítástechnika széleskör¾ elterjedése miatt fokozott

oltalomban kell részesíteni, ugyanakkor ezen adatok kezelése az egészségügyi

ellátás során elengedhetetlenül szükséges, a személyes adatok védelmérõl és a

közérdekû adatok nyilvánosságáról szóló 1992. évi LXIII. törvény

rendelkezéseire tekintettel [kezelése az egészségügyi ellátás során

elengedhetetlenül szükséges, továbbá, hogy ezeket az adatokat bizalmi

jellegük, valamint a számítástechnika széleskör¾ elterjedése miatt fokozott

oltalomban kell részesíteni] - a következô törvényt alkotja:

Indokolás:

Mivel a szabályozást adatvédelmi okok teszik szükségessé, indokolt. hogy a

preambulumban is elsõdlegesen az adtvédelemre történjen utalás.

2.) A Tvj. 1.§-a az alábbiak szerint módosul:

1.§ E törvény célja, hogy a személyes adatok védelmérõl és a közérdekû adatok

nyilvánosságáról szóló 1992. évi LXIII. törvény keretei között meghatározza az

egészségi állapotra vonatkozó különleges személyes adatok és az azokhoz

kapcsolódó személyes adatok kezelésének feltételeit és céljait.

Indokolás:

Annak ellenére, hogy a tárgybeli törvényjavalat ágazatspecifikus szabályozás,

nem térhet el az adatvédelmi alaptörvény garanciális szabályaitól. Fontos ezt

már a törvényjavalat elején leszögezni. Fontos továbbá a célhozkötöttség

elvének érvényesítése is.

3.) A Tvj. 3.§ a) pontja az alábbiak szerint módosul:

3.§ E törvény alkalmazásában:

a) egészségügyi adat: az érintett testi, értelmi és lelki állapotára, kóros

szenvedélyére [és szexuális szokásaira], valamint a megbetegedés, illetve az

elhalálozás körülményeire, a halál okára vonatkozó, általa, vagy más személy

által közölt, illetve az egészségügyi ellátóhálózat által észlelt, vizsgált,

mért, leképezett vagy származtatott adat; továbbá az elõzõekkel kapcsolatba

hozható, az azokat befolyásoló mindennemû adat (pl. magatartás, környezet,

foglalkozás), ha annak kezelése a 4.§ szerinti célból történik;

Indokolás:

A szexuális szokásokra utaló adatok az adatvédelmi törvény szerint a

különleges adtoknak önálló csoportját képezik, tehát nem célszerû összekeverni

õket az egészségügyi adatokkal. Természetesen, amennyiben azoknak ismerete

kifejezetten szükséges a gyógykezelés, vagy megelõzés céljából, akkor ezek a

definíció értelmében anélkül is egészségügyi adatok, hogy külön nevesítenénk

õket.

4.) A Tvj. 3.§ i) pontja az alábbiak szerint módosul:

3.§ E törvény alkalmazásában:

i) adatkezelô: a betegellátó, az intézményvezetô, az adatvédelmi felelôs,

illetve az adatkezeléssel általuk megbízott, az intézmény alkalmazásában álló

egyéb személy, a tolmács és a jeltolmács, valamint a külön törvény alapján

adatkezelésre felhatalamazott személy vagy szerv vezetôje;

Indokolás:

A Tvj. lehetõvé tenné, hogy bármely személyt, akár kivülállót is megbízzanak

az adatkezeléssel. Garanciális szabály, hogy csak az intézmény alkalmazásában

álló személyt lehessen megbízni.

5.) A Tvj. 4.§ (2) bekezdésének b) pontja az alábbiak szerint módosul:

/(2) Egészségügyi és személyazonosító adatot az (1) bekezdésben

meghatározottakon túl - törvényben meghatározott esetekben - az alábbi célból

lehet kezelni:/

b) orvos-szakmai és epidemiológiai vizsgálat, elemzés, [az egészségügyi

ellátás tervezése, szervezése, költségek tervezése]

Indokolás:

Az alpont felbontását az indokolja, hogy a kétfajta cél tartalmilag eltér. A

zárójelben szereplõ célhoz nem szükséges a személyazonosító adatok ismerete.

6.) A Tvj. 4.§ (2) bekezdése kiegészül az alábbi c) ponttal egészül ki (a

jelenlegi c-f) pontok jelzésének értelemszerû változása mellett):

c) az egészségügyi ellátás tervezése, szervezése, költségek tervezése

(személyazonosításra alkalmatlan módon),

Indokolás:

A fenti célhoz nincsen szükség a személyek beazonosítására.

7.) A Tvj. 4.§ (2) bek. c) pontja az alábbiak szerint módosul:

c) statisztikai vizsgálat (személyazonosításra alkalmatlan módon),

Indokolás:

Ld. az elõzõ pont indokolását.

8.) A Tvj. 4.§ (2) bek. f) pontja az alábbiak szerint módosul:

f) az egészségügyi adatot kezelõ szerv vagy személy hatósági vagy

törvényességi ellenõrzését, szakmai vagy törvényességi felügyeletét végzõ

szervezetek munkájának elõsegítése, ha az ellenõrzés célja más módon nem

érhetõ el,

Indokolás:

A személyazonosító adatokra a szakmai, törvényességi ellenõrzés során csak

kivételes esetekben lehet szükség.

9.) A Tvj. 4.§ (2) bek. h) pontja az alábbiak szerint módosul:

h) [bûnüldözés és bûnmegelõzés] büntetõeljárás,

Indokolás:

Garanciális követelmény, hogy a bûnüldözési érdek ne önmagában, hanem csak

konkrét gyanú esetén váljék adatkezelési céllá.

1O.) A TVj. 4.§ (2) bek. az alábbi új i) ponttal egészül ki (a többi pont

sorrendjének értelemszerû változása mellett):

i) bûnmegelõzés (személyazonosításra alaklamatlan módon),

Indokolás:

A bûnmegelõzéshez nincsen szükség személyazonosításra, hiszen a bûnmegelõzés

tartalma a bûncselkemények elkövetését elõsegítõ feltételek csökkentése, nem

pedig egy konkrét személy elleni fellépés, hiszen ekkor már bûnüldözésrõl

lenne szó.

11.) A Tvj. 4.§ (2) bek. i) pontja az alábbiak szerint módosul:

i) a nemzetbiztonsági szolgálatokról szóló [külön] 1995. évi CXXV. törvényben

meghatározott feladatok ellátása, az abban kapott felhatalmazás körében,

Indokolás:

Garanciális szempontból indokolt meghatározni, hogy mely törvény alapján és

milyen körben jogosultak a nemzetbiztonsági szolgálatok kezelni egészségügyi

adatokat.

12.) A Tvj. 4.§ (2) bek. l-m) pontjai az alábbiak szerint módosulnak:

l) ügyészségi eljárás [büntetõ. vagy polgári jogi, illetve közigazgatási jogi

ügyben],

m) bírósági eljárás[ban],

Indokolás:

A módosítás összhangot teremt a j) és k) pontokkal.

13.) A Tvj.4.§ (4) bek. az alábbiak szerint módosul:

(4) Az (1)-(2) bekezdések szerinti adatkezelési célokra csak annyi és olyan

egészségügyi, illetve [és] személyazonosító adat kezelhetõ, amely az

adatkezelési cél megvalósításához elengedhetetlenül szükséges.

Indokolás:

Nem feltétlenül kell minden esetben együtt kezelni az egészségügyi és a

személyazonosító adatokat.

14.) A Tvj. 5.§ (1) d) pontja az alábbiak szerint módosul:

d) az intézményvezetô vagy az adatvédelmi felelôs által megbízott - az

intézmény alkalmazásában álló - személy.

Indokolás:

Ld. a 4.) pontnál írtakat.

15.) A Tvj. 5.§ (3) bekezdése az alábbiak szerint módosul:

(3) A közegészségügyi-járványügyi közérdekbõl történõ adatkezelés esetén az

érintett kezelést végzõ orvosa, az Állami Népegészségügyi és Tisztiorvosi

Szolgálat (a továbbiakban: ÁNTSZ) városi, fõvárosi kerületi (a továbbiakban:

városi intézet), illetve megyei (fõvárosi) intézetei keretében dolgozó

tisztiorvos, valamint közegészségügyi felügyelõ jogosult az egészségügyi és

személyazonosító adatot - a fertõzõ betegség jellegére tekintettel - a

fertõzés veszélyének kitett, az érintettel kapcsolatban álló, vagy kapcsolatba

kerül[õ]t személyektõl is fölvenni és kezelni.

Indokolás:

A célhozkötöttség értelmében kizárólag olyan személyektõl lehet felvenni az

adatokat, akik az érintettel a fertõzés átvételére alkalmas kacsolatban

állnak, vagy álltak.

16.) A 12.§ (2) bek. az alábbiak szerint módosul:

(2) Abban az esetben, ha az érintett önként fordul az egészségügyi

ellátóhálózathoz, az egészségügyi és személyazonosító adatainak a gyógykezelés

céljából történõ kezelésére szolgáló hozzájárulását - ellenkezô nyilatkozat

hiányában - megadottnak kell tekinteni és errôl az érintettet (törvényes

képviselôjét) tájékoztatni kell.

Indokolás:

Nyilvánvaló, hogy a tárgybeli esetben az érintett a gyógykezelési célú

adatkezelésre ad felhatalmazást, nem pedig arra, hogy pl. adatait a

rendõrségnek továbbítsák.

17.) A 15.§ (1)-(6) bekezései helyébe az alábbi rendelkezések lépnek (a többi

bekezdés változatlan marad):

Közegészségügyi, járványügyi célból történô adatkezelés

15.§ (1) A betegellátó haladéktalanul továbbítja az AElig;NTSZ - az érintett

lakóhelye, munkahelye, illetve tartózkodási helye szerint illetékes - városi

intézetének az adatfelvétel során tudomására jutott egészségügyi [és

személyazonosító] adatot, ha

a) az 1. számú mellékletben szereplõ fertõzõ betegséget észlel, vagy annak

gyanúja merül föl,

b) a 3. számú melléklet szerinti foglalkozási eredetû megbetegedést észlel

vagy annak gyanúja merül föl,

c) az érintett foglalkozása gyakorlása közben, azzal összefüggésben a 4.

számú mellékletben szereplõ anyag hatásának van kitéve és szervezetében az

anyag koncentrációja a megengedett mértéket meghaladja.

(2) A betegellátó a személyazonosító adatokat is átadja az ÁNTSZ városi

intézetének, amennyiben

a) közegészségügyi-járványügyi érdekbôl hatósági intézkedést lát szükségesnek,

b) nyomós közegészségügyi-járványügyi érdekbôl az adatátadást az ÁNTSZ

illetékes városi intézete kéri.

(3) Az 1. számú mellékletben nem szereplô fertôzô betegségek elôfordulása

esetén a betegellátó személyazonosító adatok nélkül csak az egészségügyi

adatokat jelentheti az ÁNTSZ - az érintett lakóhelye, illetve tartózkodási

helye szerint illetékes - városi intézetének.

(4) Az ÁNTSZ városi intézete a (2) bekezdés alapján tudomására jutott

egészségügyi, illetve személyazonosító adatot - a szükséges közegészségügyi-

járványügyi intézkedések megtétele céljából - átadja az ÁNTSZ illetékes egyéb

szerveinek.

(5) A hatáskörükbe tartozó feladataik ellátása érdekében az ÁNTSZ szerveinek

megkeresésére az egészségügyi ellátóhálózat szervei tájékoztatást adnak az

egészségügyi [és személyazonosító] adatokról.

(6) A tüdôgondozó intézetek a tuberkolózis, illetve a bôr-és nemibeteg ellátás

intézményei az 1. számú mellékletben szereplô nemi betegségek elôfordulása

esetén további érintettek veszélyeztetésére tekintettel a 4.§ (1) bekezdése

szerinti célból egymás között továbbíthatják az érintett kontaktusaira

vonatkozó személyazonosító adatok közül a családi-és utónevet, a leánykori

nevet, valamint a lakó-és tartózkodási helyet.

Indokolás:

A Tvj. tárgybeli rendelkezései nem differenciálnak kellõen a fertõzõ

betegségek között azok súlya szerint. Nyilvánvalóan más súlya van pl. a

pestisnek és egy egyszerû gombás fertõzésnek. A differenciálatlanság pedig

aránytalanságot szülhet, mind a beavatkozás mértékét, mind az adminisztrációs

terhet illetõen. A módosítás megteremti a lehetõségét az arányos és

differenciált közegészségügyi, járványügyi adatkezelésnek, elkerülhetõvé teszi

a felesleges adatkészletezést. Figyelemmel van továbbá arra, hogy ne sújtsa a

kezelõorvossal együttmûködõ beteget automatikusan ugyanazzal a hátránnyal,

mint az ezt megtagadó beteget.

18.) A 19.§ (1) bek. az alábbiak szerint módosul:

(1) A 4.§ (2) bekezdés b)-c) pontjai szerinti célból a Népjóléti Minisztérium

irányítása alá tartozó országos szervek és intézetek - saját szakterületükön -

kezelhetik személyazonosításra alkalmatlan módon az érintett [TAJ számát és]

egészségügyi adatait, továbbá személyazonosító adatai közül minden olyan

adatot, amely önmagában nem teszi lehetôvé az érintett személyének

azonosítását (pl. nem, életkor, postai irányítószám).

Indokolás:

A módosítás logikai rendet teremt az idézett törvényhelyen.

19.) A 2O.§ (1) bekezdése az alábbiak szerint módosul:

(1) Az érintett egészségügyi [és személyazonosító] adatai statisztikai célra

(4.§ (2) bek. c) pont) - a (2)-(3) bekezdésekben foglaltak kivételével -

személyazonosításra alkalmatlan módon kezelhetôk.

Indokolás:

Ld. az elôzô pontnál írtakat.

2O.) A 2O.§ (2) bekezdése az alábbiak szerint változik:

(2) Az érintett egészségügyi és személyazonosító adata statisztikai célú

felhasználására személyazonosításra alkalmas módon az érintett írásbeli

hozzájárulásával adaható át.

Indokolás:

Garanciális jellege van ebben az esetben az írásbeliségnek, ez áll összhangban

az adatvédelmi törvénnyel is.

21.) A 21.§ az alábbi (3) bekezdéssel egészül ki:

(3) A kutatási kérelem megtagadását az intézményvezetô, vagy az adatvédelmi

felelôs köteles írásban megindokolni. A kérelem megtagadása esetén a kérelmezô

bírósághoz fordulhat. A per megindítására és az eljárás lefolytatására a

személyes adatok védelmérôl és a közérdek¾ adatok nyilvánosságáról szóló

1992.évi LXIII. tv. 21.§ (2)-(7) bekezdésének szabályai az irányadóak.

Indokolás:

A jogorvoslati lehetõséget - tudományos kutatásról lévén szó - a levétári

törvény rendelkezéseihez hasonlóan indokolt megteremteni.

22.) A 23.§ (1) bekezdése az alábbiak szerint módosul:

(1) A következô szervek írásbeli megkeresésére a kezelést végzô orvos az

érintett egészségügyi és személyazonosító adatait - a 33.§ (1) bekezdésbe

foglalt korlátok között - átadja a megkeresô szervnek:

[a)-d)]

Indokolás:

A törvényjavalat felhatalmazása a jelenlegi formájában annyira tág, hogy nem

elégíti ki az adatvédelmi törvény szigorú céhozkötöttségi követelményét. Ezért

az elõterjesztõ feladata lenne az érintett adatkezelõkkel konzultálva

kísérletet tenni a szûkítésre, az esetek pontos körülírására.

23.) A 23.§ az alábbi új (2) bekezdéssel egészül ki (a jelenlegi (2) bek.

számozása (3) bekezdésre változik):

(2) A megkeresésben az adatkezelés pontos célját és a kért adatok körét meg

kell jelölni.

Indokolás:

A megkeresés célhozkötöttségének ellenõrzése végett szükséges a fenti elõírás.

24.) A 23.§ (2) bek. az alábbiak szerint módosul:

(2) [B¾nüldözési] B¾nmegelôzési célból a rendôrség, az ügyészség, valamint a

nemzetbiztonsági szolgálatok jogosultak ellenôrizni a kábítószert, illetve

pszichotróp anyagot tartalmazó gyógyszerek forgalmát. Az ellenôrzés a betegek

személyes adataira nem terjedhet ki.

Indokolás:

A módosítás célja megteremteni az összhangot az adatvédelmi biztos vonatkozó

ajánlásával. A bûnüldözési célt pedig a 23.§ elõzõ bekezdése már magában

foglalja.

25.) A 24.§ az alábbiak szerint módosul:

24.§ (1) Az érintettnek elsô ízben történô orvosi ellátásakor az érintett

kérelmére a kezelôorvos a rendôrségnek haladéktalanul bejelenti az érintett

személyazonosító adatait, ha a sérülés feltehetôen hivatalból üldözendô

b¾ncselekmény [vagy közlekedési baleset] következménye. Az érintett belátási

képességének hiánya esetén a felkérést vélelmezni kell.

(2) Az (1) bekezdés szerinti adattovábbításhoz nem szükséges az érintett

beleegyezése [nem szükséges], ha a sérülést lôszer, robbanóanyag, sugárzó

anyag, vagy méreg okozta.

Indokolás:

Az orvosok automatikus bejelentési kötelezettségének elõírása ellentétes az

orvosi hivatás bizalmi jellegével és a beteg önrendelkezésére sincs megfelelõ

tekintettel. Ilyen kötelezettség elõírása csak a beteg kifejezett kérésér

esetén, vagy a legsúlyosabb esetekben lehet indokolt.

26.) A 28.§ (1) bekezdése az alábbiak szerint egészül ki:

(1) Az érintettrôl felvett, a gyógykezelés érdekében szükséges egészségügyi és

személyazonosító adatot, valamint [az] azok továbbítását[ról készített

feljegyzést] nyilván kell tartani. Az adattovábbításról szóló feljegyzésnek

tartalmaznia kell az adattovábbítás címzettjét, módját, idôpontját, valamint a

továbbított adatok körét.

Indokolás:

Garanciális okból indokolt rendelkezni a feljegyzés tartalmáról is.

27.) A Tvj. 29.§ (3) bekezdése az alábbiak szerint módosul:

(3) Az (1) bekezdés c) pontja szerinti személyekre vonatkozó egészségügyi és

személyazonosító adatokat egymástól elkülönítetten kell [nyilvántartani]

tárolni.

Indokolás:

A kábítószerélvezõk egészségügyi és személyazonosító adatainak elkülönített

tárolását az adatvédelem indokolja. Így pl. a kábítószerfogyasztás

ellenõrzése, mérése érdekében az egészségügyi adatok kiadhatók, de a

személyazonosítók nem.

28.) A 32.§(2)bek. c) pontja az alábbiak szerint módosul:

c) kezdeményezi az adatvédelem, illetve az adatbiztonság területén

kifejlesztett új technológiák és eszközök alkalmazását,

Indokolás:

Nemcsak az adatvédelem, hanem az adatbiztonság területét is célszerû

megemlíteni.

29.) A 33.§ (1) bek. az alábbiak szerint módosul:

(1) Az e törvényben meghatározott egészségügyi ellátóhálózaton kívüli

intézmény, illetve szerv vagy személy (a továbbiakban: nem egészségügyi

intézmény) a feladatai ellátásához szükséges mértékben a 4.§ szerinti célból

kezelhet egészségügyi és személyazonosító adatot, amennyiben az adott ügyben

hatáskörrel és illetékességgel rendelkezik. Az átadásra kerülô adathordozóról

az ügyre nem tartozó, illetve a feladat ellátásához nem feltétlenül szükséges

adatokat törölni kell.

Indokolás:

Garanciális jelentõsége van annak, hogy ne bármilyen egészségügyi

ellátóhálózaton kívüli intézmény kezelhessen tárgybeli adatot, továbbá annak,

hogy az adattovábbítás valóban csak a szükséges adatok tekintetében történjen

meg.

Budapest, 1997.április 15.

dr.Mészáros István László dr. Szolnoki Andrea

(SZDSZ) (SZDSZ)

Eleje Honlap