1

MAGYAR KÖZTÁRSASÁG KORMÁNYA

T/3657/73.. számú

E G Y S É G E S J A V A S L A T

az egészségügyi és a hozzájuk kapcsolódó

személyes adatok kezelésérõl

szóló törvényjavaslat

ZÁRÓSZAVAZÁSÁHOZ

Dr. Kökény Mihály

népjóléti miniszter

Budapest, 1997. május

1997. évi ........ törvény

az egészségügyi és a hozzájuk kapcsolódó személyes adatok kezelésérõl és

védelmérõl

Az Országgyûlés - felismerve azt, hogy az egészségügyi adatokat bizalmi

jellegük, valamint a számítástechnika széles körû elterjedése miatt fokozott

oltalomban kell részesíteni, ugyanakkor ezen adatok kezelése az egészségügyi

ellátás során elengedhetetlenül szükséges, a személyes adatok védelmérôl és a

közérdekû adatok nyilvánosságáról szóló 1992. évi LXIII. törvény

rendelkezéseire tekintettel - a következõ törvényt alkotja:

I. Fejezet

Általános és értelmezõ rendelkezések

1. §

E törvény célja, hogy meghatározza az egészségi állapotra vonatkozó

különleges személyes adatok és az azokhoz kapcsolódó személyes adatok

kezelésének feltételeit és céljait. Személyes adatot csak törvényes cél

eléréséhez szükséges esetekben és mértékben lehet kezelni.

2. §

E törvény hatálya kiterjed:

a) minden egészségügyi ellátást nyújtó, valamint annak szakmai

felügyeletét, ellenõrzését végzõ szervezetre és természetes személyre

(a továbbiakban: egészségügyi ellátóhálózat), valamint minden olyan

jogi személyre, jogi személyiséggel nem rendelkezõ szervezetre és

természetes személyre, amely vagy aki egészségügyi és

személyazonosító adatot kezel (a továbbiakban: egyéb adatkezelõ

szerv),

b) minden, az egészségügyi ellátóhálózattal, valamint az egyéb

adatkezelõ szervvel kapcsolatba került vagy kerülõ, illetve annak

szolgáltatásait igénybevevõ természetes személyre, függetlenül attól,

hogy beteg-e vagy egészséges (a továbbiakban: érintett), valamint

c) az e törvény elõírásai szerint kezelt, az érintettre vonatkozó

egészségügyi és személyazonosító adatra.

3. §

E törvény alkalmazásában:

a) egészségügyi adat: az érintett testi, értelmi és lelki állapotára,

kóros szenvedélyére, valamint a megbetegedés, illetve az elhalálozás

körülményeire, a halál okára vonatkozó, általa vagy róla más személy

által közölt, illetve az egészségügyi ellátóhálózat által észlelt,

vizsgált, mért, leképzett vagy származtatott adat; továbbá az

elõzõekkel kapcsolatba hozható, az azokat befolyásoló mindennemû adat

(pl. magatartás, környezet, foglalkozás). Amennyiben a 4. § (1)

bekezdése szerinti célból indokolt, a szexuális szokásokra vonatkozó

adat is egészségügyi adatnak minôsül;

b) személyazonosító adat: a családi és utónév, leánykori név, a nem, a

születési hely és idõ, az anya leánykori családi és utóneve, a

lakóhely, a tartózkodási hely, a társadalombiztosítási azonosító jel

(a továbbiakban: TAJ szám) együttesen vagy ezek közül bármelyik,

amennyiben alkalmas vagy alkalmas lehet az érintett azonosítására;

c) gyógykezelés: minden olyan tevékenység, amely az egészség

megõrzésére, továbbá a megbetegedések megelõzése, korai felismerése,

megállapítása, gyógyítása, a megbetegedés következtében kialakult

állapotromlás szinten tartása vagy javítása céljából az érintett

közvetlen vizsgálatára, kezelésére, ápolására, orvosi

rehabilitációjára, illetve mindezek érdekében az érintett vizsgálati

anyagainak feldolgozására irányul, ideértve a gyógyszerek,

gyógyászati segédeszközök, gyógyfürdõ-ellátások kiszolgálását, a

mentést és betegszállítást, valamint a szülészeti ellátást is;

d) orvosi titok: a gyógykezelés során az adatkezelõ tudomására jutott

egészségügyi és személyazonosító adat, továbbá a szükséges vagy

folyamatban lévõ, illetve befejezett gyógykezelésre vonatkozó,

valamint a gyógykezeléssel kapcsolatban megismert egyéb adat;

e) egészségügyi dokumentáció: a gyógykezelés során a betegellátó

tudomására jutott egészségügyi és személyazonosító adatokat

tartalmazó feljegyzés, nyilvántartás vagy bármilyen más módon

rögzített adat, függetlenül annak hordozójától vagy formájától;

f) kezelést végzõ orvos: az érintett gyógykezelését végzõ vagy abban

közremûködõ orvos;

g) betegellátó: a kezelést végzõ orvos, az egészségügyi szakdolgozó, az

érintett gyógykezelésével kapcsolatos tevékenységet végzõ egyéb

személy, a gyógyszerész;

h) az egészségügyi ellátóhálózaton belül intézményvezetõ: az

egészségügyi intézmény szakmai vezetõje, a személyi jog jogosultja

vagy a gyógyszertár vezetésével megbízott gyógyszerész,

magángyakorlat esetén a magánorvos, magántevékenység esetén a

magántevékenységet végzõ személy, egészségügyi vállalkozás esetén a

vállalkozás szakmai vezetésével megbízott személy;

i) adatkezelõ: a betegellátó, az intézményvezetõ, az adatvédelmi

felelõs, illetve az adatkezeléssel általuk megbízott egyéb személy, a

tolmács és a jeltolmács, valamint a külön törvény alapján

adatkezelésre felhatalmazott személy vagy szerv vezetõje;

j) közeli hozzátartozó: a házastárs, az egyeneságbeli rokon, az

örökbefogadott, a mostoha- és nevelt gyermek, az örökbefogadó-, a

mostoha- és nevelõszülõ, valamint a testvér és az élettárs;

k) sürgôs szükség: az egészségi állapotban hirtelen bekövetkezett olyan

változás, amelynek következtében azonnali egészségügyi ellátás

hiányában az érintett közvetlen életveszélybe kerülne, illetve súlyos

vagy maradandó egészségkárosodást szenvedne.

II. fejezet

Az adatkezelés célja

4. §

(1) Az egészségügyi és személyazonosító adat kezelésének célja:

a) az egészség megõrzésének, fenntartásának elõmozdítása,

b) a betegellátó eredményes gyógykezelési tevékenységének elõsegítése,

c) az érintett egészségi állapotának nyomon követése,

d) a közegészségügyi és járványügyi érdekbõl szükségessé váló

intézkedések megtétele.

(2) Egészségügyi és személyazonosító adatot az (1) bekezdésben

meghatározottakon túl - törvényben meghatározott esetekben - az alábbi célból

lehet kezelni:

a) egészségügyi szakember-képzés,

b) orvos-szakmai és epidemiológiai vizsgálat, elemzés, az egészségügyi

ellátás tervezése, szervezése, költségek tervezése,

c) statisztikai vizsgálat,

d) tudományos kutatás,

e) az egészségügyi adatot kezelõ szerv vagy személy hatósági vagy

törvényességi ellenõrzését, szakmai vagy törvényességi felügyeletét

végzõ szervezetek munkájának elõsegítése, ha az ellenôrzés célja más

módon nem érhetô el, valamint az egészségügyi ellátásokat

finanszírozó szervezetek feladatainak ellátása,

f) a társadalombiztosítási, illetve szociális ellátások megállapítása,

amennyiben az az egészségi állapot alapján történik,

g) bûnüldözés, továbbá a rendõrségrõl szóló 1994. évi XXXIV. törvényben

meghatározott feladatok ellátására kapott felhatalmazás körében

bûnmegelõzés,

h) a nemzetbiztonsági szolgálatokról szóló 1995. évi CXXV. törvényben

meghatározott feladatok ellátása, az abban kapott felhatalmazás

körében,

i) közigazgatási eljárás,

j) szabálysértési eljárás,

k) ügyészségi eljárás,

l) bírósági eljárás,

m) az érintettnek nem egészségügyi intézményben történõ elhelyezése,

gondozása,

n) a munkavégzésre való alkalmasság megállapítása függetlenül attól,

hogy ezen tevékenység munkaviszony, közalkalmazotti és közszolgálati

jogviszony, hivatásos szolgálati viszony vagy egyéb jogviszony

keretében történik,

o) közoktatás, felsõoktatás és szakképzés céljából az oktatásra, illetve

képzésre való alkalmasság megállapítása,

p) a katonai szolgálatra, illetve a személyes honvédelmi kötelezettség

teljesítésére való alkalmasság megállapítása,

q) munkanélküli ellátás, foglalkoztatás elõsegítése, valamint az ezzel

összefüggõ ellenõrzés.

(3) Az (1)-(2) bekezdésekben meghatározott céloktól eltérõ célra is lehet

az érintett, illetve törvényes vagy meghatalmazott képviselõje (a továbbiakban

együtt: törvényes képviselõ) - megfelelõ tájékoztatáson alapuló - írásbeli

hozzájárulásával egészségügyi és személyazonosító adatot kezelni.

(4) Az (1)-(2) bekezdések szerinti adatkezelési célokra csak annyi és olyan

egészségügyi, illetve személyazonosító adat kezelhetõ, amely az adatkezelési

cél megvalósításához elengedhetetlenül szükséges.

Az egészségügyi ellátóhálózat szerveinek adatkezelése5. §

(1) Az egészségügyi ellátóhálózaton belül az egészségügyi és

személyazonosító adat kezelésére - amennyiben e törvény másként nem

rendelkezik - jogosult

a) a betegellátó,

b) az intézményvezetõ,

c) az adatvédelmi felelõs, valamint

d) az intézményvezetõ vagy az adatvédelmi felelõs által megbízott

személy.

(2) Az egészségügyi és személyazonosító adatot - az e törvényben elõírt

feltételek fennállása esetén -

a) az intézmény vezetõje,

b) a kezelést végzõ orvos,

c) a keresõképesség elbírálása során az Országos Egészségbiztosítási

Pénztár ellenõrzõ fõorvosa,

d) a 22. § (2) bekezdése esetén, illetve a gyógyszerek, gyógyászati

segédeszközök, gyógyfürdõ-ellátások felhasználásának a

társadalombiztosítás szervei által történõ ellenõrzése során a

gyógyszerész, valamint az ellenõrzéssel megbízott orvos,

e) a tisztiorvos, valamint

f) a 15. § (1) bekezdése esetén a betegellátótovábbíthat.

(3) A közegészségügyi-járványügyi közérdekbõl történõ adatkezelés esetén az

érintett kezelést végzõ orvosa, az Állami Népegészségügyi és Tisztiorvosi

Szolgálat (a továbbiakban: ÁNTSZ) városi, fõvárosi kerületi (a továbbiakban:

városi intézet), illetve megyei (fõvárosi) intézetei keretében dolgozó

tisztiorvos, valamint a közegészségügyi felügyelõ jogosult az egészségügyi és

személyazonosító adatot - a fertôzô betegség jellegére tekintettel - a

fertôzés veszélyének kitett, az érintettel kapcsolatban álló vagy kapcsolatba

került személyektõl is fölvenni és kezelni.

6. §

Az egészségügyi és személyazonosító adatok kezelése során biztosítani kell

az adatok biztonságát véletlen vagy szándékos megsemmisítéssel,

megsemmisüléssel, megváltoztatással, károsodással, nyilvánosságra kerüléssel

szemben, továbbá, hogy azokhoz illetéktelen személy ne férjen hozzá.

A gyógykezelés céljából történõ adatkezelés

7. §

(1) Az adatkezelõ - a (2) bekezdésben foglalt kivétellel - az orvosi titkot

köteles megtartani.

(2) Az adatkezelõ mentesül a titoktartási kötelezettség alól, ha

a) az egészségügyi és személyazonosító adat továbbítására az érintett,

illetve törvényes képviselõje írásban hozzájárult, az abban foglalt

korlátozásokon belül, valamint

b) az egészségügyi és személyazonosító adat továbbítása törvény

elõírásai szerint kötelezõ.

(3) Az érintett (törvényes képviselõje) jogosult tájékoztatást kapni a

gyógykezeléssel összefüggésben történõ adatkezelésrõl, a rá vonatkozó

egészségügyi és személyazonosító adatokat megismerheti, az orvosi

dokumentációba betekinthet, valamint azokról - saját költségére - másolatot

kaphat.

(4) A (3) bekezdés szerinti jog megilleti az érintett közeli

hozzátartozóját is, kivéve, ha az érintett korábban másként nem rendelkezett.

(5) Az érintett halála esetén - ha korábban másként nem rendelkezett -

törvényes képviselõje, közeli hozzátartozója, valamint örököse jogosult a

halál okával összefüggõ vagy összefüggésbe hozható, továbbá a halál

bekövetkezését megelõzõ gyógykezeléssel kapcsolatos egészségügyi adatokat

megismerni, az orvosi dokumentációba betekinteni, valamint azokról - saját

költségére - másolatot kapni.

8. §

A betegellátót - az érintett választott háziorvosa, valamint az igazságügyi

orvosszakértõ kivételével - a titoktartási kötelezettség azzal a

betegellátóval szemben is köti, aki az orvosi vizsgálatban, a kórisme

megállapításában, illetve a gyógykezelésben vagy mûtétnél nem mûködött közre,

kivéve, ha az adatok közlése a kórisme megállapítása vagy az érintett további

gyógykezelése érdekében szükséges.

9. §

(1) Az egészségügyi adatok felvétele a gyógykezelés része. A kezelést végzõ

orvos, illetve a tisztiorvos dönti el, hogy a szakmai szabályoknak megfelelôen

- a kötelezõen felveendõ adatokon kívül - mely egészségügyi adat felvétele

szükséges a 4. § (1) bekezdése szerinti célból.

(2) Az érintett gyógykezelésével kapcsolatos tevékenységet végzõ egyéb

személy a kezelést végzõ orvos utasításának megfelelõen, illetve a feladatai

ellátásához szükséges mértékben vehet fel egészségügyi adatot.

10. §

(1) A 4. § (1) bekezdése szerinti célból történõ adatkezelés esetén az

egészségügyi ellátóhálózaton belül az egészségügyi és személyazonosító adatok

továbbíthatók, illetve összekapcsolhatók. A különbözõ forrásból származó

egészségügyi és személyazonosító adatokat csak addig az idõpontig és olyan

mértékig lehet összekapcsolni, ameddig az a megelõzés, a gyógykezelés, a

közegészségügyi-járványügyi intézkedések megtétele érdekében feltétlenül

szükséges.

(2) A 4. § (1) bekezdése szerinti adatkezelés esetén az érintett

betegségével kapcsolatba hozható minden olyan egészségügyi adat továbbítható,

amely a gyógykezelés érdekében fontos, kivéve, ha ezt az érintett írásban

kifejezetten megtiltja. Ennek lehetôségérôl a továbbítás elôtt az érintettet

tájékoztatni kell. A 13. § szerinti esetekben az érintett tiltása ellenére is

továbbítani kell az egészségügyi és személyazonosító adatot.

(3) A (2) bekezdés szerinti adattovábbítás esetén sem lehet - a 13. §-ban

foglaltak kivételével - az érintett hozzájárulása nélkül továbbítani a

továbbítás idején fennálló betegséggel össze nem függõ, korábbi betegségére

vonatkozó egészségügyi adatokat.

(4) Sürgõs szükség esetén a kezelést végzõ orvos által ismert, a

gyógykezeléssel összefüggésbe hozható minden egészségügyi és személyazonosító

adat továbbítható az érintett hozzájárulása nélkül is.

11. §

(1) A kezelést végzõ orvos az általa megállapított, az érintettre vonatkozó

egészségügyi adatokról az érintettet közvetlenül tájékoztatja, és - amennyiben

az érintett ezt kifejezetten nem tiltotta meg - azokat továbbítja az érintett

választott háziorvosának.

(2) A háziorvos az érintettet - kérelmére - tájékoztatja a rendelkezésére

álló egészségügyi adatokról.

12. §

(1) Az egészségügyi és a személyazonosító adatoknak az érintett részérõl

történõ szolgáltatása - az egészségügyi ellátás igénybevételéhez kötelezôen

elôírt személyazonosító adatok és a 13. §-ban foglaltak kivételével -

önkéntes.

(2) Abban az esetben, ha az érintett önként fordul az egészségügyi

ellátóhálózathoz, a gyógykezeléssel összefüggô egészségügyi és

személyazonosító adatainak kezelésére szolgáló hozzájárulását - ellenkezõ

nyilatkozat hiányában - megadottnak kell tekinteni és errõl az érintettet

(törvényes képviselõjét) tájékoztatni kell.

(3) Sürgõs szükség, valamint az érintett belátási képességének hiánya

esetén az önkéntességet vélelmezni kell.

13. §

Az érintett (törvényes képviselõje) köteles a betegellátó felhívására

egészségügyi és személyazonosító adatait átadni:

a) ha valószínûsíthetõ vagy beigazolódott, hogy az 1. számú mellékletben

felsorolt valamely betegség kórokozója által fertõzõdött, vagy

fertõzéses eredetû mérgezésben, illetve fertõzõ betegségben szenved,

kivéve a 15. § (6) bekezdése szerinti esetet,

b) ha arra a 2. számú mellékletben felsorolt szûrõ- és alkalmassági

vizsgálatok elvégzéséhez van szükség,

c) heveny mérgezés esetén,

d) ha valószínûsíthetõ, hogy az érintett a 3. számú melléklet szerinti

foglalkozási eredetû megbetegedésben szenved,

e) ha az adatszolgáltatásra a magzat, illetve a kiskorú gyermek

gyógykezelése, egészségi állapotának megõrzése vagy védelme érdekében

van szükség,

f) ha bûnüldözés, bûnmegelõzés céljából, továbbá ügyészségi, bírósági

eljárás, illetve szabálysértési vagy közigazgatási hatósági eljárás

során az illetékes szerv a vizsgálatot elrendelte,

g) ha az adatszolgáltatásra a nemzetbiztonsági szolgálatokról szóló

törvény szerinti ellenõrzés céljából van szükség.

14. §

(1) A gyógykezelés során a kezelést végzõ orvoson és az egyéb betegellátó

személyeken kívül csak az lehet jelen, akinek jelenlétéhez az érintett

hozzájárul. Az érintett hozzájárulása nélkül jelen lehet az érintett emberi

jogainak és méltóságának tiszteletben tartásával

a) más személy, ha a gyógykezelés rendje több beteg egyidejû ellátását

igényli,

b) a rendõrség hivatásos állományú tagja, amennyiben a gyógykezelésre

fogvatartott személy esetében kerül sor,

c) a büntetés-végrehajtási szervezet szolgálati jogviszonyban álló

tagja, amennyiben a gyógykezelésre olyan személy esetében kerül sor,

aki a büntetés-végrehajtási intézetben szabadság-elvonással járó

büntetését tölti és a gyógykezelést végzô betegellátó biztonsága,

illetve szökés megakadályozása céljából erre szükség van,

d) a b)-c) pontok szerinti személyek, ha bûnüldözési érdekbôl a beteg

személyi biztonsága ezt indokolttá teszi és a beteg nyilatkozat-

tételre képtelen állapotban van.

(2) Az érintett hozzájárulása nélkül is jelen lehet a 17. § (2)

bekezdésében meghatározott személyeken túl az,

a) aki az érintettet az adott betegség miatt korábban gyógykezelte,

b) akinek erre az intézményvezetõ vagy az adatvédelemért felelõs személy

szakmai-tudományos célból engedélyt adott,

kivéve, ha ez ellen az érintett kifejezetten tiltakozott.

Közegészségügyi, járványügyi célból történõ adatkezelés

15. §

(1) A betegellátó haladéktalanul továbbítja az ÁNTSZ - az érintett

lakóhelye, tartózkodási helye, illetve munkahelye szerint illetékes - városi

intézetének az adatfelvétel során tudomására jutott egészségügyi és

személyazonosító adatot, ha

a) az 1. számú melléklet A./ pontjában szereplõ fertõzõ betegséget

észlel vagy annak gyanúja merül föl,

b) a 3. számú melléklet szerinti foglalkozási eredetû megbetegedést

észlel vagy annak gyanúja merül föl,

c) az érintett foglalkozása gyakorlása közben, azzal összefüggésben a 4.

számú mellékletben szereplõ anyag hatásának van kitéve és

szervezetében az anyag koncentrációja a megengedett mértéket

meghaladja.

(2) Az 1. számú mellékletben nem szereplõ fertõzõ, illetve az 1. számú

melléklet B./ pontjában felsorolt betegségek elõfordulása esetén a betegellátó

személyazonosító adatok nélkül csak az egészségügyi adatokat jelentheti az

ÁNTSZ - (1) bekezdés szerint illetékes - intézetének. Az ÁNTSZ városi intézete

közegészségügyi vagy járványügyi közérdekre hivatkozva kérheti az érintett

személyazonosító adatait.

(3) Az ÁNTSZ városi intézete az (1) és (2) bekezdés alapján tudomására

jutott egészségügyi, illetve személyazonosító adatot - a szükséges

közegészségügyi-járványügyi intézkedések megtétele céljából - átadja az ÁNTSZ

illetékes egyéb szerveinek.

(4) A tüdõgondozó intézetek a tuberkulózis, illetve a bõr- és nemibeteg

ellátás intézményei az 1. számú mellékletben szereplõ nemi betegségek

elõfordulása esetén - további személyek veszélyeztetésére tekintettel - a 4. §

(1) bekezdése szerinti célból egymás között továbbíthatják az érintett

kontaktusaira vonatkozó személyazonosító adatok közül a családi- és utónevet,

a leánykori nevet, valamint a lakó- és tartózkodási helyet.

(5) A 4. számú mellékletben szereplõ valamely anyag által okozott mérgezés

elõfordulása esetén a betegellátó továbbítja az egészségügyi adatokat az

Egészségügyi Toxikológiai Tájékoztató Szolgálat részére.

(6) Amennyiben az érintett annak megállapítása érdekében, hogy HIV

vírusával fertôzôdött-e - személyazonosságának elôzetes felfedése nélkül -

szûrôvizsgálaton kíván részt venni, személyazonosító adatait a betegellátó

részére nem köteles átadni. Amennyiben a szûrôvizsgálat eredménye pozitív, a

betegellátó felhívására az érintett személyazonosító adatait köteles átadni.

Errôl az érintettet a szûrôvizsgálat megkezdése elôtt tájékoztatni kell.

(7) Amennyiben az érintett az alábbi betegségek valamelyikében szenved vagy

a betegség gyanúja merül föl, és fertôzôdése házi- vagy haszonállattal történt

kontaktus révén jöhetett létre, az ÁNTSZ (1) bekezdés szerinti intézete

haladéktalanul továbbítja az érintett személyazonosító és egészségügyi adatait

az érintett lakóhelye (tartózkodási helye) szerint illetékes állategészségügyi

és élelmiszerellenõrzõ állomás részére a szükséges járványügyi intézkedések

megtétele céljából:

a) anthrax (lépfene),

b) brucellosis,

c) lyssa (veszettség),

d) lyssa fertõzésre gyanús sérülés,

e) malleus (takonykór),

f) trichinellosis,

g) tuberkulozis,

h) tularaemia.

16. §

Amennyiben az érintett újszülött a Betegségek Nemzetközi Osztályozása

szerinti valamely veleszületett rendellenességben szenved, a 4. § (1) bekezdés

b)-c) pontjai és a (2) bekezdés b) pontja szerinti célból a betegellátó az

érintett személyazonosító és egészségügyi adatait, valamint törvényes

képviselõje nevét és lakcímét továbbítja a "Johan Béla" Országos

Közegészségügyi Intézet által vezetett Veleszületett Rendellenességek Országos

Nyilvántartása részére.

Egészségügyi szakember-képzés

17. §

(1) Az egészségügyi szakember-képzés céljából (4. § (2) bekezdés a) pont) -

a betegellátó és a (2) bekezdés kivételével - az érintett (törvényes

képviselõje) hozzájárulásával lehet jelen a gyógykezelés során orvos,

orvostanhallgató, egészségügyi szakdolgozó, egészségügyi fõiskola,

egészségügyi szakiskola vagy egészségügyi szakközépiskola hallgatója, valamint

tanulója.

(2) Az egészségügyi ellátóhálózat egészségügyi szakember-képzésre kijelölt

intézményeiben az érintett (törvényes képviselõje) (1) bekezdés szerinti

hozzájárulására nincs szükség. Errõl az érintettet (törvényes képviselõjét)

fekvõbeteg intézmény esetén legkésõbb az intézménybe történõ beutaláskor,

beutaló hiányában a felvételt közvetlenül megelõzõen, az egészségügyi

ellátóhálózat egyéb intézményei esetén legkésõbb a gyógykezelés megkezdése

elõtt tájékoztatni kell.

Epidemiológiai vizsgálatok, elemzések

18. §

A 4. § (1) bekezdés b)-c) pontjai és a 4. § (2) bekezdés b) pontja szerinti

célból daganatos eredetû betegség észlelése esetén a betegellátó továbbítja az

érintett egészségügyi és személyazonosító adatait a Nemzeti Rákregiszternek. A

Nemzeti Rákregisztert az Országos Onkológiai Intézet vezeti.

19. §

(1) A 4. § (2) bekezdés b)-c) pontjai szerinti célból a Népjóléti

Minisztérium irányítása alá tartozó országos szervek és intézetek - saját

szakterületükön - kezelhetik az esetszám meghatározása céljából a cél

eléréséig az érintett TAJ számát és egészségügyi adatait, továbbá

személyazonosító adatai közül minden olyan adatot, amely önmagában nem teszi

lehetõvé az érintett személyének azonosítását (pl. nem, életkor, postai

irányítószám).

(2) Az (1) bekezdésben megjelölt adatokat az ott meghatározott célból az

egészségügyi ellátóhálózat, illetve az ÁNTSZ intézetei továbbítják az (1)

bekezdés szerinti szervek részére.

Statisztikai célú adatkezelés20. §

(1) Az érintett egészségügyi adatai statisztikai célra (4. § (2) bekezdés

c) pont) - a (2)-(3) bekezdésekben foglaltak kivételével - személyazonosításra

alkalmatlan módon kezelhetõk.

(2) Az érintett egészségügyi és személyazonosító adata statisztikai célú

felhasználásra személyazonosításra alkalmas módon az érintett írásbeli

hozzájárulásával adható át.

(3) Élve születés és halálozás esetén a születés, illetve halálozás helye

szerint illetékes anyakönyvvezetõ útján a Központi Statisztikai Hivatal

részére az egészségügyi és személyazonosító adatokat át kell adni. A

születéssel, illetve halálozással kapcsolatos események anyakönyvezése

céljából teljesítendô bejelentési kötelezettsége során a betegellátó

megismerheti és továbbíthatja élveszületés esetén a gyermek szülei, halálozás

esetén az életben lévô házastárs személyi azonosítóját.

Tudományos kutatás céljából történõ adatkezelés21. §

(1) Tudományos kutatás (4. § (2) bekezdés d) pont) céljából az

intézményvezetõ vagy az adatvédelmi felelõs engedélyével a tárolt adatokba be

lehet tekinteni, azonban tudományos közleményben nem szerepelhetnek

egészségügyi és személyazonosító adatok oly módon, hogy az érintett

személyazonossága megállapítható legyen. Tudományos kutatás során a tárolt

adatokról nem készíthetõ személyazonosító adatokat is tartalmazó másolat.

(2) Az (1) bekezdés alapján a tárolt adatokba betekintett személyekrõl, a

betekintés céljáról és idõpontjáról nyilvántartást kell vezetni. A

nyilvántartás kötelezõ megõrzési ideje 10 év.

(3) A kutatási kérelem megtagadást az intézményvezetô vagy az adatvédelmi

felelôs köteles írásban megindokolni. A kérelem megtagadása esetén a kérelmezô

bírósághoz fordulhat. A per megindítására és az eljárás lefolytatására a

személyes adatok védelmérôl és a közérdekû adatok nyilvánosságáról szóló 1992.

évi LXIII. törvény (a továbbiakban. Avtv.) 21. § (2)-(7) bekezdésének

szabályai az irányadóak.

A társadalombiztosítási igazgatási szervek adatkezelése

22. §

(1) A Nyugdíjbiztosítási és az Egészségbiztosítási Önkormányzat központi

hivatali szervei, valamint ezek igazgatási szervei (a továbbiakban együtt:

társadalombiztosítási igazgatási szervek) részére abban az esetben

továbbítható egészségügyi és személyazonosító adat, amennyiben

a) arra az érintettnek járó társadalombiztosítási ellátások

megállapítása, folyósítása céljából van szükség és az az egészségi

állapot alapján történik, valamint

b) az a társadalombiztosítási alapok kezelõi gazdálkodásának, továbbá a

társadalombiztosítási ellátások folyósításának ellenõrzése céljából

indokolt.

(2) Az egészségügyi és személyazonosító adatokat a társadalombiztosítási

igazgatási szervek kizárólag az ellátás megállapításával, folyósításával, az

ellenõrzés lefolytatásával, egészségbiztosítási orvosszakértõi, illetve

jogorvoslati tevékenységgel megbízott dolgozója kezelheti.

(3) A társadalombiztosítási igazgatási szervek által lefolytatott

ellenõrzés során a társadalombiztosítás szerveinek csak orvos, illetve

gyógyszerész végzettségû alkalmazottja ismerheti meg az érintett összekapcsolt

egészségügyi és személyazonosító adatait.

Adattovábbítás az egészségügyi ellátóhálózaton kívüliszerv megkeresésére23. §

(1) A következõ szervek írásbeli megkeresésére a kezelést végzõ orvos az

érintett egészségügyi és személyazonosító adatait átadja a megkeresõ szervnek.

A megkeresésében a 4. § (4) bekezdésének megfelelôen fel kell tüntetni a

megismerni kívánt egészségügyi és személyazonosító adatokat:

a) büntetõ ügyben a nyomozó hatóság, az ügyészség, a bíróság, az

igazságügyi orvosszakértõ, polgári és közigazgatási ügyben az az

ügyészség, a bíróság, az igazságügyi orvosszakértõ,

b) szabálysértési eljárás során az eljárást lefolytató szervek,

c) hadköteles személy esetén az illetékes jegyzõ, a hadkiegészítõ

parancsnokság, illetve a katonai egészségügyi alkalmasságot

megállapító bizottság,

d) a nemzetbiztonsági szolgálatok, a nemzetbiztonsági szolgálatokról

szóló 1995. évi CXXV. törvényben meghatározott feladatok ellátása érdekében,

az abban kapott felhatalmazás körében.

(2) A megkeresésben az adatkezelés pontos célját és a kért adatok körét meg

kell jelölni.

24. §

(1) Az érintettnek elsõ ízben történõ orvosi ellátásakor a kezelõorvos a

rendõrségnek haladéktalanul bejelenti az érintett személyazonosító adatait, ha

az érintett 8 napon túl gyógyuló sérülést szenvedett és a sérülés feltehetõen

bûncselekmény következménye.

(2) Az (1) bekezdés szerinti adattovábbításhoz az érintett beleegyezése nem

szükséges.

25. §

Egészségügyi és személyazonosító adatot közigazgatási eljárás, illetve az

érintettnek intézményi elhelyezése, gondozása céljából akkor lehet

továbbítani, ha arra az érintett jogai érvényesítéséhez vagy kötelezettségei

teljesítéséhez van szükség.

26. §

Amennyiben az érintett egészségügyi adatai más személyt is érintenek, az

egészségügyi és személyazonosító adatok továbbításához e harmadik személy

(törvényes képviselõje) írásbeli hozzájárulását be kell szerezni. Nincs

szükség a hozzájárulásra a 13. §, a 20. § (3) bekezdése és a 23. § (1)

bekezdés a) pont szerinti esetekben azzal, hogy polgári peres eljárás során a

harmadik személyt érintõ - szexuális úton terjedõ fertõzõ betegségre vonatkozó

- egészségügyi adat nem adható ki.

27. §

A személyazonosításra alkalmatlan egészségügyi adat idõbeli és területi

korlát nélkül továbbítható.

Az egészségügyi és személyazonosító adatok nyilvántartása

28. §

(1) Az érintettrõl felvett, a gyógykezelés érdekében szükséges egészségügyi

és személyazonosító adatot, valamint azok továbbítását nyilván kell tartani.

Az adattovábbításról szóló feljegyzésnek tartalmaznia kell az adattovábbítás

címzettjét, módját, idôpontját, valamint a továbbított adatok körét.

(2) A nyilvántartás eszköze lehet minden olyan adattároló eszköz vagy

módszer, amely biztosítja az adatok 6. § szerinti védelmét.

(3) A kezelést végzõ orvos az általa vagy az egyéb betegellátó által

felvett - a gyógykezelés vagy a közegészségügy-járványügy szempontjából

jelentõs - egészségügyi adatokról, valamint a saját tevékenységérõl és

intézkedéseirõl feljegyzést készít. A feljegyzés a nyilvántartás részét

képezi.

29. §

(1) A betegellátó nyilvántartja

a) azokat az érintetteket, akikrõl bebizonyosodott vagy

valószínûsíthetõ, hogy az 1. számú melléklet szerinti fertõzõ

betegségben szenvednek. Ezzel összefüggésben nyilván kell tartani a

megelõzõ gyógyszeres kezelésre, a szûrõvizsgálatra, a járványügyi

megfigyelésre, a járványügyi ellenõrzésre, a járványügyi zárlatra

kötelezett személyeket,

b) a védõoltásra kötelezett személyeket,

c) azokat, akik kábítószer-élvezõk, gyógyszert kóros mértékben

fogyasztók, illetve egyéb, hasonló jellegû függõséget okozó anyagot

használnak.

(2) Az (1) bekezdés a) pontja szerinti, továbbá a védõoltásban részesített

személyeket a tisztiorvos is nyilvántartja.

(3) Az (1) bekezdés c) pontja szerinti személyekre vonatkozó egészségügyi

és személyazonosító adatokat egymástól elkülönítetten kell tárolni.

(4) A háziorvos a hozzá bejelentkezett érintett kórtörténetében tartja

nyilván annak - általa ismert - valamennyi egészségügyi adatát.

(5) A gyógyszerész nyilvántartást vezet az orvosi rendelvényre kábítószert

igénybe vett érintettekrõl.

30. §

(1) Az egészségügyi dokumentációt - a (4) bekezdés kivételével - az

adatfelvételtõl számított legalább 30 évig, a zárójelentést legalább 50 évig

kell megõrizni. A kötelezõ nyilvántartási idõt követõen gyógykezelés vagy

tudományos kutatás érdekében - amennyiben indokolt - az adatok továbbra is

nyilvántarthatók. Ha a további nyilvántartás nem indokolt - a (2) bekezdés

kivételével - a nyilvántartást meg kell semmisíteni.

(2) Amennyiben az egészségügyi dokumentációnak tudományos jelentõsége van,

a kötelezõ nyilvántartási idõt követõen át kell adni a Semmelweis

Orvostörténeti Múzeum, Könyvtár és Levéltár részére.

(3) Az egészségügyi ellátóhálózat jogutód nélkül megszûnõ intézménye esetén

- a (4) bekezdés kivételével -

a) a tudományos jelentõségû egészségügyi dokumentációt a (2) bekezdés

szerinti levéltárnak,

b) az egyéb egészségügyi dokumentációt az ÁNTSZ - a megszûnõ

egészségügyi intézmény székhelye szerint területileg illetékes -

városi intézetének

kell átadni.

(4) Amennyiben az egészségügyi ellátóhálózat intézménye jogutód nélkül

szûnik meg, de az általa korábban ellátott feladatokat más szerv látja el, az

egészségügyi dokumentációt e szerv részére kell átadni.

(5) A meg nem semmisített, illetve a (2) bekezdés szerinti levéltárnak

átadott egészségügyi dokumentációra e törvény elõírásai értelemszerûen

vonatkoznak.

(6) A gyógyszertár a vényeket - a kábítószeres és pszichotróp anyagot

tartalmazó gyógyszerre vonatkozó vények kivételével - 3 évig õrzi meg. A

kábítószeres és pszichotróp anyagot tartalmazó gyógyszerre vonatkozó vényeket

5 évig kell megõrizni. A kötelezõ õrzési idõt követõen a vényeket meg kell

semmisíteni.

31. §

(1) Az egészségügyi dokumentációban szereplõ hibás egészségügyi adatot - az

adatfelvételt követõen - úgy kell kijavítani vagy törölni, hogy az eredetileg

felvett adat megállapítható legyen.

(2) A nyilvántartott adatokról, az egészségügyi dokumentációról az

adatkezelõ hiteles másolatot készít, ha ezt az adatbiztonság vagy a tárolt

adatok fizikai védelme, illetve az e törvényben elõírt adatközlési

kötelezettség szükségessé teszi. A hiteles másolat adattartalmára vonatkozóan

a 6. §-ban foglalt rendelkezések az irányadók.

32. §

(1) Az egészségügyi intézményen belül az egészségügyi és személyazonosító

adatok védelméért, a nyilvántartás megõrzéséért az adatot kezelõ intézmény

vezetõje felelõs.

(2) Az intézményvezetõ tevékenysége során

a) gondoskodik az adatvédelmi szabályok betartásáról,

b) ellenõrzi az adatkezeléssel megbízott személyek adatkezeléssel

összefüggõ tevékenységét,

c) kezdeményezi az adatvédelem, illetve az adatbiztonság területén

kifejlesztett új technológiák és eszközök alkalmazását,

d) biztosítja az adatkezeléssel foglalkozó személyek adatkezelési

oktatását,

e) tudományos kutatás esetén (21. § (1) bekezdés) engedélyezi az orvosi

dokumentációba való betekintést,

f) kijelöli az adatvédelmi felelõst (felelõsöket),

g) ellenõrzi az adatvédelmi felelõs (felelõsök) tevékenységét,

h) gondoskodik az intézmény adatvédelmi szabályzatának elkészítésérõl,

i) dönt a kötelezõ nyilvántartási idõt követõen a nyilvántartott adatok

további tárolásáról vagy megsemmisítésérõl.

(3) A (2) bekezdés a)-e) pontjai szerinti tevékenységet az adatvédelmi

felelõs is elláthatja.

(4) A szervezeti egységenként 20 fõnél több adatkezelõt foglalkoztató

munkáltató esetén az intézményvezetõ - szervezeti egységenként - adatvédelmi

felelõst jelöl ki. Adatvédelmi felelõsnek

a ) szakorvos szakképesítéssel rendelkezõ orvos, vagy

b) legalább 2 év joggyakorlattal rendelkezõ jogi egyetemi végzettségû

személy, vagy

c) felsõfokú végzettségû, az egészségügyi adatkezelésben legalább 2 év

gyakorlatot szerzett személy

jelölhetõ ki.

III. fejezetAdatkezelés az egészségügyi ellátóhálózaton kívül

33. §

(1) Az egészségügyi ellátóhálózaton kívüli intézmény, illetve szerv vagy

személy (a továbbiakban: nem egészségügyi intézmény) a feladatai ellátásához

szükséges mértékben a 4. § szerinti célból kezelhet egészségügyi és

személyazonosító adatot.

(2) Az érintett elhelyezésére vagy gondozására szolgáló nem egészségügyi

intézmény kezelheti az érintettnek minden olyan egészségügyi és

személyazonosító adatát, amely az intézményi elhelyezés, gondozás

szempontjából szükséges.

(3) A nem egészségügyi intézmény adatkezelésére - a 34-35. §-ban foglalt

eltérésekkel - a II. fejezet rendelkezései értelemszerûen irányadók.

34. §

(1) Nem egészségügyi intézmény esetén - a betegellátón kívül - adatkezelõ

az intézményvezetõ által adatkezeléssel megbízott, továbbá a külön jogszabály

szerint hatósági jogkört gyakorló személy lehet.

(2) Egészségügyi adatot felvehet az 5. § (1) bekezdésében meghatározott

személyeken túl

a) az óvodai nevelés, iskolai oktatás területén az óvodai neveléssel,

iskolaérettséggel, képzési kötelezettséggel, iskolai

pályaalkalmassággal kapcsolatos vizsgálatok (2. számú melléklet)

elvégzése esetén a közoktatás pedagógiai szakszolgálati intézményének

tagja,

b) hadköteles személy esetén a katonai egészségügyi alkalmasság (2.

számú melléklet) megállapítását végzõ bizottság tagja, illetve a

hadkiegészítõ parancsnokság sorozó szakfõorvosa.

35. §

A nem egészségügyi intézményben az adatkezelõ a mûködése során tudomására

jutott orvosi titkot köteles megtartani. Az adatkezelõ mentesül a titoktartási

kötelezettség alól a 7. § (2) bekezdése szerinti esetekben.

IV. fejezet

Vegyes és záró rendelkezések

36. §

Az egészségügyi ellátóhálózat a személyi adat- és lakcímnyilvántartásból a

4. § (1) bekezdés szerinti célból személyazonosító adatokat kérhet.

37. §

(1) Az e törvény által nem szabályozott kérdésekben az Avtv., továbbá a TAJ

szám kezelésére vonatkozóan a személyazonosító jel helyébe lépõ azonosítási

módokról és azonosítási kódokról szóló 1996. évi XX. törvény rendelkezéseit

kell alkalmazni.

(2) Külföldre történõ adattovábbítás esetén is e törvény rendelkezéseit

kell alkalmazni azzal, hogy az egészségügyi és személyazonosító adatok csak

akkor továbbíthatók, ha a külföldi adatkezelônél a 6. § elõírásai minden egyes

adatra nézve teljesülnek.

(3) E törvény elõírásait alkalmazni kell a meghalt személyre vonatkozó

egészségügyi adatok esetén is.

38. §

(1) Ez a törvény a kihirdetését követõ 7. hónap 1. napján lép hatályba.

Hatályba lépésével egyidejûleg az egészségügyrõl szóló - többször módosított -

1972. évi II. törvény 77. §-a, a 78. § (2)-(3) bekezdése, valamint 90/A.-90/B.

§-a hatályukat vesztik.

(2) Felhatalmazást kap a népjóléti miniszter

a) az egészségügyi adatok kezelésének, a 24. § szerinti kötelezõ

adattovábbítás részletes technikai elõírásainak, a 30. § szerinti

kötelezõ nyilvántartások vezetésének meghatározására,

b) az 1. számú melléklet szerinti fertõzõ betegségek,

c) a 3. számú melléklet szerinti foglalkozási betegségek,

d) a halál tényének és okának

bejelentésére vonatkozó részletes szabályok megalkotására,

e) a gyógykezelés során alkalmazandó egészségügyi dokumentáció jellegére

vonatkozó szabályok, az alkalmazandó nyomtatványok - e törvény

keretei közötti - adattartalmának meghatározására.

(3) A betegellátó e törvény hatályba lépésétõl számított két éven keresztül

az 1. számú mellékletben szereplõ fertõzõ betegségek elõfordulása esetén az

egészségügyi adatokat - személyazonosító adatok nélkül - továbbítja a "Johan

Béla" Országos Közegészségügyi Intézetnek is.

1. számú melléklet az 1997. évi ..... törvényhez

Fertõzõ betegségek listája az érintett részérõl történõ kötelezõ

adatszolgáltatás, valamint az ÁNTSZ részére történõ kötelezõ adattovábbítás

esetén

Fertõzések, fertõzéses eredetû betegségek, mérgezések

A./ Személyazonosító adatokkal együtt jelentendô:

1) acut flaccid paralysis (heveny petyhüdt bénulás)

2) ancylostomiasis, uncinariasis

3) anthrax (lépfene), bacillus anthracis által okozott fertôzés

4) brucellosis, máltai, mediterrán, unduláló láz

5) campylobacteriosis, campylobacter okozta bélhurut

6) cholera (kolera)

7) congenitalis rubeola syndroma (CRS) (veleszületett rózsahimlõ

megbetegedés)

8) diphtheria (torokgyík)

9) dysenteria (vérhas)

10) dyspepsia coli

11) egyéb E. coli által okozott megbetegedések

12) echinococcosis, hydatidosis

13) encephalitis infectiosa (fertõzõ agyvelõgyulladás)

14) enteritis infectiosa

15) ételfertõzés

16) ételmérgezés

17) febris flava (sárgaláz)

18) febris recurrens (visszatérõ láz)

19) . hepatitis infectiosa (fertõzõ májgyulladás)

20) keratoconjunctivitis epidemica (fertõzõ kötõ- és szaruhártya gyulladás)

21) legionellosis

22) lepra

23) leptospirosis

24) listeriosis

25) Lyme-kór

26) lyssa (veszettség)

27) lyssa fertõzésre gyanús sérülés

28) malária

29) malleus (takonykór)

30) meningitis purulenta (fertõzõ agyhártyagyulladás)

31) meningitis serosa (savós agyhártyagyulladás)

32) mononucleosis infectiosa, mirigyláz, monocyta angina, Pfeiffer betegség

33) morbilli (kanyaró), kivéve: subacut sclerotisalo panencephalitis

34) ornithosis (papagájláz)

35) paratyphus

36) parotitis epidemica (mumpsz)

37) pertussis (szamárköhögés)

38) pestis

39) poliomyelitis anterior acuta (járványos gyermekbénulás)

40) Q-láz

41) rubeola (rózsahimlõ)

42) salmonellosis

43) scarlatina (vörheny)

44) schistosomiasis (bilharziasis)

45) staphylococcosis

46) strongyloidosis

47) taeniasis

48) tetanus (merevgörcs)

49) toxoplasmosis

50) trachoma (kivéve: trachoma következményei)

51) trichinellosis

52) tularaemia

53) typhus abdominalis (hastifusz)

54) typhus exanthematicus (kiütéses tifusz)

55) varicella (bárányhimlô)

56) yersiniosis

57) vírusos haemorrhagias lázak

58) halálos kimenetelû nosocomialis sepsis

59) korábban Magyarországon nem észlelt, különösen veszélyes fertôzô

megbetegedés**

B./ Személyazonosító adatok nélkül jelentendô:

1) AIDS megbetegedés

2) condyloma acuminatum

3) gonorrhoea (kankó)

4) granuloma inguinale

5) herpes genitalis

6) HIV fertôzés

7) lymphogranuloma inguinale

8) oedema malignum (gázgangréna)

9) syphilis (vérbaj)

10) szexuális úton terjedô, chlamydiák által okozott egyéb betegségek

11) tuberkulozis

12) ulcus molle, chancroid

13) urethritis nongonococcica

14) járványos méretû nosocomialis fertõzések*

* A tekintetben, hogy a nosocomialis fertõzések mikor tekinthetõk

járványos méretûnek, az országos tisztifõorvos állásfoglalása az irányadó.

** A tekintetben, hogy mely betegség tartozik ide, a népjóléti miniszter

állásfoglalása az irányadó."

2. számú melléklet az 1997. évi .... törvényhez

Szûrõ- és alkalmassági vizsgálatok az érintett részérõl történõ kötelezõ

adatszolgáltatás esetén

1. Munkaköri, szakmai, egészségi alkalmassági orvosi vizsgálatok (elõzetes,

idõszakos, soronkívüli, záró).

2. Szûrõvizsgálatok - beleértve a biológiai monitorozási vizsgálatokat is -

a foglalkozással összefüggõ megbetegedések felderítésére.

3. A katonai egészségi alkalmasság, valamint az egyéb szolgálati viszony

létesítéséhez szükséges egészségi alkalmasság megállapításához kapcsolódó

szakorvosi vizsgálatok.

4. A közúti jármûvezetés engedélyezéséhez szükséges orvosi vizsgálatok.

5. A kézi lõfegyverek, lõszerek, gáz- és riasztófegyverek megszerzéséhez és

tartásához szükséges orvosi vizsgálatok.

6. Az iskolai elõkészítés, a tankötelezettség és képzési kötelezettség

megállapításával kapcsolatban a látás-, hallás-, értelmi fejlõdési,

beszédfejlõdési képességek, illetve más rendellenességek vizsgálata.

3. számú melléklet az 1997. évi ..... törvényhez

BEJELENTENDI FOGLALKOZASI MEGBETEGEDESEK JEGYZEKE

A. FIZIKAI KOROKI TENYEZIK

1. Zaj okozta halláskárosodások

2. Helyileg ható vibráció okozta betegség

3. Egésztest-vibráció okozta betegségek

4. Túlnyomás alatti munkavégzés által kiváltott betegségek

5. Ionizáló sugárzás által okozott betegségek

6. Ultraibolya, infravörös, egyéb nem ionizáló sugárzás által okozott

betegségek (kivéve elektroophthalmia)

7. Elektroophthalmia

8. Foglalkozással kapcsolatos egyéb fizikai kóroki tényezõk okozta

megbetegedések

B. KEMIAI KOROKI TENYEZIK

1. Ólom és vegyületei által okozott megbetegedések

2. Kadmium és vegyületei által okozott megbetegedések

3. Foszfor és vegyületei által okozott megbetegedések

4. Higany és vegyületei által okozott megbetegedések

5. Arzén és vegyületei által okozott megbetegedések

6. Mangán és vegyületei által okozott megbetegedések

7. Berillium és vegyületei által okozott megbetegedések

8. Króm és vegyületei által okozott megbetegedések

9. Vanádium és vegyületei által okozott megbetegedések

10. Nikkel és vegyületei által okozott megbetegedések

11. Kobalt és vegyületei által okozott megbetegedések

12. Alumínium és vegyületei által okozott megbetegedések

13. Benzol által okozott megbetegedések

14. Toluol által okozott megbetegedések

15. Xilol által okozott megbetegedések

16. Egyéb benzol homológ által okozott megbetegedések

17. Benzol és homológjainak nitro, amino és halogén származékai által okozott

megbetegedések

18. Triklór-etilén által okozott megbetegedések

19. Tetraklór-etilén által okozott megbetegedések

20. Egyéb alifás és aromás szénhidrogének halogén származékai által okozott

megbetegedések

21. Nitro-glicerin és más salétromsavas észterek által okozott megbetegedések

22. Szén-diszulfid (szénkéneg) által okozott megbetegedések

23. Alkoholok, glikolok, ketonok, aldehidek, észterek által okozott

megbetegedések

24. Dioxán (dietilén-oxid) által okozott megbetegedések

25. Húgyutak rosszindulatú daganatos megbetegedései aromás aminok hatására

(pl. 4-amino-bifenil, benzidin és származékai, naftilaminok)

26. Sztirol által okozott megbetegedések

27. Aromás dinitroszármazékok (dinitro-fenol, dinitro-krezol, stb.) által

okozott megbetegedések

28. Szerves foszforsavészterek, karbamát inszekticidek által okozott

megbetegedések

29. Egyéb növényvédõszerek (rovar és rágcsálóírtó-, faanyagvédõ szerek) által

okozott megbetegedések

30. Szén-monoxid által okozott megbetegedések

31. Kén-hidrogén által okozott megbetegedések

32. Hidrogén-cianid által okozott megbetegedések

33. Ammónia által okozott megbetegedések

34. Fenol által okozott megbetegedések

35. Formaldehid által okozott megbetegedések

36. Dimetil-formamid által okozott megbetegedések

37. Foszgén által okozott megbetegedések

38. Kén-dioxid által okozott megbetegedések

39. Kénsav által okozott megbetegedések

40. Klór által okozott megbetegedések

41. Nitrózus gázok által okozott megbetegedések

42. Fluoridok által okozott (idült csont és ízületi) megbetegedések

43. Vinilklorid okozta megbetegedések

44. Vegyi anyagok által okozott kontakt irritatív dermatitisz

45. Vegyi anyagok által okozott kontakt allergiás dermatitisz

46. Vegyi anyagok által okozott egyéb bõr (pl. olajakne) és nyálkahártya

megbetegedések

47. A bõr rákos megbetegedéseit okozó - kátrány, bitumen, ásványolajok,

antracén, vagy az MSZ 21461-1:88 szabvány Függelékének 3. pontjában

szereplõ anyagok

48. Egyéb szerveknek az eddigiekben fel nem sorolt, az MSZ 21461-1:88

szabvány Függelékének 3. pontjában szereplõ vegyi anyagok által okozott

daganatos betegségei

49. Szilikózis

50. Azbesztózis

51. Talkózis

52. Keményfém által okozott tüdõfibrózisok

53. Sziderózis

54. Egyéb pneumokoniózisok

55. Foglalkozási asztma és rinitisz

56. Minden egyéb a munkavégzés, foglalkozás közben használt és a munkavállaló

testfelületére, szervezetébe jutó vegyi anyag által okozott megbetegedés

C. BIOLOGIAI KOROKI TENYEZIK

1. Brucellózis

2. Ornitózis

3. Kullancs-enkefalitisz

4. Antrax

5. Leptospirózis

6. Q-láz

7. Tularémia

8. Borreliózis (Lyme-kór)

9. Trichofitiázis

10. Egyéb zoonózisok

11. Foglalkozással kapcsolatban keletkezett hepatitiszek

12. Foglalkozással kapcsolatban keletkezett tuberkulózis

13. Fertõzõ betegségek által okozott idült egészségkárosodás, ha az a

foglalkozással kapcsolatban keletkezett

14. Hivatalos külszolgálat során szerzett trópusi betegségek (pl. amoebiasis,

malária)

15. Gennykeltõk által okozott bõrbetegségek

16. Gombák okozta bõrbetegségek

17. Exogen (extrinsic) allergiás alveolitisz

18. Foglalkozással kapcsolatos biológiai kóroki tényezõk okozta egyéb

megbetegedések

D. NEM OPTIMALIS IGENYBEVETEL, PSZICHOSZOCIALIS, ERGONOMIAI KOROKI TENYEZIK

1. Csontok, ízületek, izmok, inak betegségei túlzott, illetve egyoldalú

igénybevétel következtében

2. Térdízületi meniszkusz sérülése

3. Nyomás eredetû perifériás idegkárosodás

4. Fokozott megterhelés - igénybevétel okozta megbetegedések

5. Optimálisnál kisebb megterhelés okozta megbetegedések

6. Pszichoszociális kóroki tényezõk okozta megbetegedések

7. Ergonómiai kóroki tényezõk okozta megbetegedések

8. A munkavégzéssel vagy a munkakörnyezettel kapcsolatos egyéb megbetegedések

4. számú melléklet az 1997. évi ...

törvényhez

Biológiai mintában vizsgált anyagok

1. Anilin

2. Arzén

3. Benzol

4. Dimetil-formamid

5. Etilbenzol

6- Fenol

7. Fluorid vegyületek

8. Higany

9. Kadmium

10. Kobalt

11. Króm

12. n-Hexán

13. Nikkel

14. Nitro-benzol

15. Ólom

16. Szelén

17. Szerves foszforsav-észterek

18. Szénmonoxid

19. Sztirol

20. Toluol

21. Triklór-etilén

22. Xilol

I N D O K O L Á S

Á L T A L Á N O S I N D O K O L Á S

A számítástechnika fejlõdése következtében az elmúlt néhány évtizedben

szerte a világon robbanásszerûen megnövekedett az információk áramlása. A

nagyfokú információ-áramlás egyúttal megkönnyítette az adatokhoz való

hozzáférést is, ami igen nagy veszélyeket hordoz mind az egyén, mind az egyes

szervezetek tekintetében. Fokozott mértékben igaz ez az un. szenzitív

adatoknál, mint pl. a vallásra, a büntetett elõéletre vonatkozó információk,

és ide tartoznak - a talán legérzékenyebbnek tekinthetõ - az egészségi

állapotra vonatkozó adatok is. A személyes adatok védelmérõl és a közérdekû

adatok nyilvánosságáról szóló 1992. évi LXIII. törvény értelmében személyes

adatot kezelni csak törvényi felhatalmazás vagy az érintett hozzájárulása

alapján lehet.

Mindezek alapján a törvényjavaslat célja, hogy megfelelõ jogforrási

szinten, kellõ részletességgel szabályozza az egészségügyi adatok kezelésére

vonatkozó elõírásokat.

Az egészségügyi adatok kezelésére vonatkozóan mindeddig nem készült

átfogó szabályozás Magyarországon. Az egészségügyrõl szóló 1972. évi II.

törvény, illetve végrehajtási rendelete tartalmaz ugyan néhány elõírást az

orvosi titokkal, valamint a beteg egészségi állapotára vonatkozó adatok

továbbításával kapcsolatban, azonban egyrészt e rendelkezések az

adatkezelésnek csak egy részét szabályozzák, másrészt nem mindenben felelnek

meg az európai normáknak.

A Javaslat az Európa Tanácsnak az egészségügyi adatok kezelése tárgyában

elkészített ajánlásával van összhangban.

A Javaslat kiegészítõ jellegû norma, ugyanis a személyes adatok

védelmérõl és a közérdekû adatok nyilvánosságáról szóló törvényhez

kapcsolódik, rendelkezéseit csak ott kell alkalmazni, ahol az elõbbi törvény

nem szabályozza a kérdést, vagy eltérõ szabályok megalkotása volt indokolt.

A Javaslat a már vázolt kettõs célt - az információáramlás veszélyeinek

elhárítását és a személyes adatok védelmérõl szóló törvény elõírásaival való

harmonizáció megteremtését - kívánja megvalósítani úgy, hogy meghatározza az

egészségügyi adatok, illetve az azokhoz kapcsolódó személyazonosító adatok

kezelésének feltételeit.

A Javaslat elsõdlegesen az egészségügyi ellátóhálózat adatkezelését

szabályozza. Az olyan, nem egészségügyi szervek esetén, amelyek egészségügyi

adatot kezelnek, fõ szabályként az egészségügyi adatkezelési elõírások az

irányadók, de törvény ettõl való eltérést lehetõvé tehet.

A Javaslat az egészségügyi ellátóhálózattal kapcsolatba került vagy

kerülõ személyek személyiségi jogait védi az adatokhoz való illetéktelen

hozzáféréssel szemben. Ugyanakkor az egészségügy mûködését is megkönnyíti azon

vélelem felállításával, hogy az egészségügyi intézményhez való fordulás egyben

felhatalmazás is az érintett adatainak kezelésére. Pontosan körülhatárolja,

hogy milyen célból, milyen adatokat lehet gyûjteni, szabályozza az

adatkezelésre jogosult személyek körét. Alapelve az önkéntesség, amelyet csak

néhány, a köz érdekében szükséges esetben tör át a kötelezõ jelleg (pl.:

fertõzõ betegségek esetén, egyes szûrõ és alkalmassági vizsgálatok

elvégzésekor).

Fontos elem, hogy az adatokat csak a Javaslatban meghatározott célból,

illetve körben lehet továbbítani, összekapcsolni úgy, hogy az érintett személy

azonosítható legyen. A nem gyógykezelés érdekében, illetve nem a Javaslatban

szereplõ esetekben történõ adattovábbítás esetén csak személyazonosításra

alkalmatlan módon lehet az adatokat összekapcsolni. A Javaslat az egészségügyi

ellátóhálózaton belül is szigorítja a személyazonosításra megfelelõ adatok

eddig szinte korlátlan továbbítását.

R É S Z L E T E S I N D O K O L Á S

Az 1. §-hoz

A Javaslat célja az egészségügyi adatkezelés során szükségessé váló

egészségügyi és személyazonosító adatok kezelési feltételeinek meghatározása.

A 2. §-hoz

A Javaslat hatálya a Magyar Köztársaság területén kiterjed minden

egészségügyi tevékenységet végzõ szervre és személyre - függetlenül attól,

hogy milyen formában végzi azt - és az összes olyan egyéb intézményre és

természetes személyre, amely vagy aki egészségügyi és személyazonosító adatot

kezel, továbbá az egészségügyi ellátóhálózattal kapcsolatba került vagy kerülõ

érintett személyre (személyi hatály). A Javaslat tárgyi hatálya az érintettre

vonatkozó egészségügyi és személyazonosító adat.

A 3. §-hoz

E § a rendelkezések egységes értelmezése és végrehajtása érdekében

meghatározza a Javaslat alkalmazásában használt fogalmakat.

A 4. §-hoz

A 4. § tételesen felsorolja azokat a célokat, amelyek érdekében kezelni

lehet egészségügyi és személyazonosító adatot. Az (1) bekezdés az egészségügyi

ellátóhálózat, a (2) bekezdés az egyéb szervek és személyek olyan adatkezelési

céljait tartalmazza, amelyek indokolják és lehetõvé teszik az egészségügyi és

személyazonosító adatok kezelését. A taxatív felsorolás azt jelenti, hogy az

itt nem szereplõ célból egészségügyi adatot kezelni csak oly módon lehet, hogy

az érintett személyazonossága ne legyen megállapítható. Ha az érintett vagy

törvényes képviselõje az eltérõ adatkezelési célhoz írásban hozzájárul, eltérõ

célból is kezelhetõk, személyazonosító adattal ellátva az egészségügyi adatok.

Garanciális szabályt tartalmaz a (4) bekezdés, amely mind az egészségügyi

ellátóhálózaton belüli, mind az azon kívüli adatkezelésnél kimondja, hogy csak

az adott cél eléréséhez feltétlenül szükséges adat kezelése megengedett.

Az 5. §-hoz

Az (1) bekezdés kimondja, hogy - amennyiben a törvény másként nem

rendelkezik - az egészségügyi és személyazonosító adatot a betegellátó, az

intézményvezetõ, az adatvédelmi felelõs, továbbá ez utóbbi kettõ által

megbízott személy kezelheti, nyilvántarthatja, számítógépes adatfeldolgozást

végezhet stb. A (2) bekezdés értelmében az egészségügyi és a személyazonosító

adatokat az intézményvezetõ, a kezelést végzõ orvos, a tisztiorvos, illetve

közegészségügyi-járványügyi célból az elõbbieken kívül a gyógykezelésben

közremûködõ betegellátó továbbíthatja. A gyógyszerfelhasználás

társadalombiztosítás általi ellenõrzésekor a gyógyszerész, illetve a

keresõképesség elbírálása során, továbbá a gyógyászati segédeszközök,

gyógyfürdõ ellátások felhasználásának társadalombiztosítási ellenõrzésekor az

ellenõrzéssel megbízott orvos is továbbíthat adatot.

A Javaslat a (3) bekezdésben külön szabályozza, hogy a közegészségügyi-

járványügyi célból történõ adatkezelés során ki jogosult az érintettõl és a

vele kapcsolatban álló személyektõl adatot felvenni. Erre az ÁNTSZ

intézeteiben dolgozó tisztiorvosnak és a közegészségügyi felügyelõnek van

lehetõsége.

A 6-8. §-okhoz

Az érintettek személyiségi jogait védi az a rendelkezés, hogy az

adatkezelés során mindvégig biztosítani kell az adatok védelmét és meg kell

akadályozni, hogy azok megsemmisüljenek, nyilvánosságra kerüljenek, azokat

megváltoztassák, vagy arra jogosulatlan személy az adatokhoz hozzáférjen.

Minden adatkezelõre vonatkozik a titoktartási kötelezettség, tehát a

mûködése során tudomására jutott információkat senkivel nem közölheti. Ez alól

kivétel, ha maga az érintett felhatalmazta az adatok közlésére, vagy az adat

törvényi elõírás alapján továbbítandó.

Nem kizárólag adatkezelési, hanem lényeges betegjogi kérdés is, hogy az

érintett a rá vonatkozó adatkezeléssel kapcsolatban tájékoztatást kérhet,

kérelmére fel kell világosítani egészségügyi adatairól, továbbá a teljes

orvosi dokumentációt is megkaphatja másolatban.

A titoktartás alóli mentességnek egy sajátos esetét határozza meg a

Javaslat akkor, amikor az érintett halála esetén - a törvényes képviselõ és a

közeli hozzátartozó megismerheti a halál okával összefüggõ, vagy összefüggésbe

hozható egészségügyi adatokat. Ez a rendelkezés azt a régóta fennálló

problémát hivatott megoldani, amikor az egészségügyi intézmény - a személyes

adatok védelmére történõ hivatkozással - nem tájékoztatja megfelelõen a

hozzátartókat a halálozással kapcsolatban. E szabály számos bírósági

eljárásnak veheti elejét.

A betegellátó titoktartási kötelezettsége nem csak az egészségügyi

ellátóhálózaton kívüli személyekkel és szervekkel szemben áll fenn, hanem az

olyan egyéb betegellátókkal szemben is, akik az érintett gyógykezelésében, az

orvosi vizsgálatban, mûtétben nem mûködtek közre. A Javaslat azonban kivételt

enged meg ezen rendelkezés alól. Így a betegellátót nem köti a titoktartás az

egyéb betegellátóval szemben az érintett gyógykezelése érdekében szükséges

konzílium kérése, továbbá az igazságügyi orvosszakértõ és az érintett

háziorvosa tekintetében.

A 9. §-hoz

A Javaslat szerint a kezelést végzõ orvos vagy a tisztiorvos dönti el a

szakmai szempontok mérlegelésével, hogy milyen egészségügyi adatokra van

szükség a gyógykezeléshez, illetve közegészségügyi-járványügyi célból. A

gyógykezelésben közremûködõ egyéb személyek ezért a kezelõorvos utasításának

megfelelõen, továbbá betegellátó feladataik ellátásához szükséges körben

vehetnek fel egészségügyi adatot.

A 10. §-hoz

Az adatkezelés egyik legfontosabb és legérzékenyebbnek tekinthetõ eleme

az adattovábbítás, ezért a Javaslat részletesen szabályozza, hogy mikor és

milyen adatokat lehet továbbítani. A 8. § rendelkezéseivel összhangban a beteg

gyógykezelése céljából, illetve közegészségügyi-járványügyi érdekbõl az

egészségügyi és személyazonosító adatok összekapcsolhatók. Az összekapcsolás

azonban csak olyan mértékig és addig az idõpontig történhet meg, ameddig arra

a fenti érdekekbõl feltétlenül szükséges. Az ilyen adattovábbítások esetén

minden olyan - az érintett betegségével kapcsolatos adat - közölhetõ, amelyre

a gyógykezelés céljából van szükség.

A kötelezõ adattovábbítások kivételével (13. §) a betegnek joga van

azonban írásban megtiltani a gyógykezelés érdekében történõ adatközlést. A

kötelezõ adattovábbításoknál a társadalom érdeke kívánja meg, hogy az érintett

személy kifejezett tiltása ellenére is az egészségügyi ellátóhálózaton belül

az egészségügyi és személyazonosító adatokat átadják.

A fennálló betegséggel össze nem függõ, korábbi betegségre vonatkozó

adatokat csak az érintett hozzájárulásával lehet továbbítani.

Sürgõs szükség esetén, tehát ha az érintett személy életét, testi épségét

veszélyeztetõ, vagy maradandó, súlyos fogyatékosságot eredményezhetõ helyzet

áll fenn, a kezelést végzõ orvos az érintett hozzájárulása hiányában is

továbbíthat minden olyan adatot, amely megítélése szerint fontos a

gyógykezelés érdekében.

A 11. §-hoz

A Javaslat abból az elvbõl indul ki, hogy a beteg választott háziorvosa

tudjon meg minden információt betegérõl, ezért a kezelést végzõ orvos az

érintettre vonatkozó egészségügyi adatokat továbbítja a háziorvosnak is. Ez a

szabály egyben azt is jelenti, hogy a háziorvos az összes - rendelkezésére

álló - egészségügyi adatról tájékoztatja az érintettet, ha ezt kéri.

A 12. §-hoz

A Javaslat egyik alapelve, hogy - néhány, a társadalom érdekét szolgáló

kivétellel - az adatszolgáltatás önkéntes. Az önkéntesség egyben azt is

jelenti, hogy az adatkezeléshez az érintett személy hozzájárult. Az

egészségügyi szolgáltatások önkéntes igénybevétele, valamint sürgõs szükség

esetén, vagy ha az érintett belátási képességének hiánya következtében nincs

olyan állapotban, hogy adatai felett rendelkezni tudjon, a Javaslat az

önkéntességet vélelmezi és megadottnak tekinti az adatkezeléshez való

hozzájárulást.

A 13. §-hoz

Bizonyos esetekben a társadalom érdeke megelõzi az egyéni érdeket. Ezért

a Javaslat néhány kiemelt esetben kötelezõvé teszi az adatszolgáltatást és nem

kívánja meg az érintett személynek az adatkezeléshez történõ hozzájárulását.

A kötelezõ adatközlés alól nincs kivétel, de ezzel összefüggésben az 1.

számú melléklet megteremti a lehetõségét az anonim AIDS, illetve HIV

szûrésnek. Ez a megoldás harmonizál az Európa Unió gyakorlatával, amely vagy

az anonim szûrési gyakorlatot követi - ez esetben kóddal jelölik a mintát és a

személyazonosító adatok átadására nem kerül sor -, vagy titkos szûrés van,

amikor csak a vizsgálatban közremûködõ személy tud a megvizsgált személy

kilétérõl, illetve a vizsgálat eredményérõl, de az adatok harmadik személlyel

nem közölhetõk. Hátránya, hogy a fertõzött személy kiléte ismeretének

hiányában nem kezdhetõ meg a megbetegedett gyógykezelése.

A 14. §-hoz

Az egészségügyi adatok védelme felöleli azt is, hogy az érintett személy

gyógykezelése során a kezelést végzõ orvoson és az egyéb betegellátó

személyeken kívül ki lehet jelen. A Javaslat értelmében az érintett

hozzájárulásával bárki, hozzájárulása nélkül csak a rendõrség hivatásos

állományú tagja, illetve a büntetés-végrehajtási szervezettel szolgálati

viszonyban álló személy. Nem kell az érintett hozzájárulása továbbá akkor, ha

olyan személy van jelen, aki az érintettet a fennálló betegsége miatt korábban

gyógykezelte, illetve akinek az intézményvezetõ vagy az adatvédelmi felelõs

engedélyt adott, ha erre alapos indok van (pl. tudományos kutatás vagy igen

ritka betegség elõfordulása). Ez utóbbi esetekben azonban az érintett

tiltakozása esetén e személyek sem lehetnek jelen a gyógykezelés alatt.

A 15. §-hoz

A szükséges közegészségügyi és járványügyi intézkedések megtétele

céljából a Javaslat értelmében a betegellátó az adatfelvételt követõen azonnal

értesíti és továbbítja az egészségügyi adatokat az ÁNTSZ illetékes városi

(fõvárosi kerületi) intézetének, ha a Javaslat 1. sz. melléklete szerinti

fertõzõ betegséget, vagy a 3. sz. melléklet szerinti foglalkozási betegséget,

foglalkozási eredetû megbetegedést észlel, illetve azok gyanúja merül fel. Az

adatokat akkor is továbbítani kell, ha az érintett személy a Javaslat 4. sz.

mellékletében felsorolt kémiai vagy egyéb anyaggal foglalkozik és azok

koncentrációja a szervezetében a megengedett határértéket meghaladja.

Ha olyan fertõzõ betegség fordul elõ, amely nem szerepel a Javaslat

mellékletében, a betegellátó személyazonosító adatok nélkül csak az

egészségügyi adatokat továbbítja.

Az ÁNTSZ városi (fõvárosi kerületi) intézete bármely ÁNTSZ szervet

tájékoztathat, illetve részére adatokat átadhat, ha erre a közegészségügyi és

járványügyi intézkedések megtétele érdekében van szükség.

A közegészségügy és járványügy érdekében arra is lehetõség van, hogy az

ÁNTSZ bármely szervének kérelmére az egészségügyi ellátóhálózat tájékoztassa a

megkeresõ szervet az érintett egészségügyi és személyazonosító adatairól.

Tekintettel arra, hogy sem a tüdõgondozó intézetek, sem a bõr- és

nemibeteg ellátás intézményei nem az ÁNTSZ keretén belül mûködnek, járványügyi

intézkedések megtétele érdekében indokolt, hogy ezek az intézmények is

rendelkezzenek megfelelõ adattal. Hasonlóan, a veszélyes anyagok okozta

mérgezés során szükséges tájékoztatni az Egészségügyi Toxikológiai Tájékoztató

Szolgálatot annak érdekében, hogy a további mérgezések megakadályozása

érdekében a szükséges lépéseket megtehesse.

Bizonyos, állatról emberre terjedõ fertõzõ betegségeknél az

állategészségügyi állomást is tájékoztatni kell, hogy - járványügyi érdekbõl -

a fertõzést okozó állat ügyében az állategészségügyi állomás intézkedni

tudjon.

A 16. §-hoz

Az eredményes gyógykezelés, illetve a további megbetegedések

megakadályozása érdekében rendkívül fontos, hogy az újszülött-kori,

veleszületett rendellenességek minél elõbb bejelentésre kerüljenek. Az

Országos Közegészségügyi Intézet - mint WHO Együttmûködési Központ - több

évtizede vezeti a Veleszületett Rendellenességek Országos Nyilvántartását.

A 17. §-hoz

Az érintett személyiségi jogait védi a Javaslat azon elõírása, hogy az

érintett vagy törvényes képviselõje hozzájárulását be kell szerezni ahhoz,

hogy egészségügyi szakember-képzés céljából a gyógykezelés során jelen

legyenek a képzésben résztvevõ személyek. E szabály alól kivételt képeznek

azok az intézmények, amelyek jellegüknél fogva részesei az egészségügyi

szakember-képzésnek (pl. egyetemi klinikák). Ebben az esetben nincs szükség az

érintett személy hozzájárulására, de legkésõbb a gyógykezelés megkezdése elõtt

tájékoztatni kell õt arról, hogy a gyógykezelés során esetleg jelen lesznek a

kezelõorvos(ok)on, betegellátó(k)on kívül egyéb - az (1) bekezdésben

meghatározott - személyek is.

A 18-19. §-okhoz

A Javaslat lehetõséget teremt arra, hogy a halálozási okok közül vezetõ

helyen álló daganatos eredetû megbetegedések elleni hatékonyabb küzdelem

érdekében a Nemzeti Rákregiszter rendelkezzen a szükséges adatokkal. A

megelõzés érdekében szükség van az érintett személyazonosító adatainak

ismeretére is (munkahelyi, környezeti ártalmak vizsgálata, szûrõvizsgálatok

hatékonyságának értékelése).

A pontos epidemiológiai, statisztikai vizsgálatok elvégzéséhez, a

pénzügyi tervezéshez elengedhetetlen az egészségügyi adatok és a TAJ szám

ismerete. Ezen adatok önmagukban az érintett személyazonosságát nem állapítják

meg, de a precizitást nagy mértékben segítik az által, hogy vizsgálhatóvá

válik a megbetegedések, az orvoshoz fordulások gyakorisága és tudni lehet,

hogy egy beteg vette-e igénybe az adott kezelést többször vagy az adat több,

különbözõ megbetegedést takar.

A 20. §-hoz

A Javaslat értelmében fõ szabályként statisztikai célból csak

személyazonosításra alkalmatlan módon kezelhetõ egészségügyi adat. Az élve

születésrõl és a halálozásról azonban személyazonosító adatokkal ellátottan

továbbíthatók az egészségügyi adatok a Központi Statisztikai Hivatal részére.

A 21. §-hoz

A Javaslat szerint egészségügyi és személyazonosító adatokat tartalmazó

iratokba - tudományos kutatás céljából - csak az intézményvezetõ, vagy az

adatvédelmi felelõs engedélyével lehet betekinteni. Az engedély azonban nem

jogosítja fel annak birtokosát arra, hogy tudományos publikációban,

közleményben oly módon szerepeltessen egészségügyi adatokat, hogy az érintett

személyazonosságát meg lehessen állapítani. Az iratokba történõ betekintésrõl

minden esetben nyilvántartást kell vezetni és regisztrálni kell, hogy ki,

mikor és milyen célból fért hozzá az egészségügyi és személyazonosító

adatokhoz.

A 22. §-hoz

A társadalombiztosítás szerveinek adatkezelésekor a Javaslat különbséget

tesz aszerint, hogy milyen célból történik az adatkezelés. Az érintettnek járó

társadalombiztosítási ellátások megállapítása, folyósítása esetén az

Egészségbiztosítási és a Nyugdíjbiztosítási Önkormányzatok központi és

területi szerveinek továbbíthatók egészségügyi és személyazonosító adatok,

amennyiben az ellátás megállapítása, illetve folyósítása az érintett egészségi

állapota alapján történik. A társadalombiztosítási igazgatási szervek abban az

esetben is megismerhetik az érintett adatait, ha a társadalombiztosítás által

finanszírozott szolgáltatás nyújtása, illetve az igénybevétel ellenõrzése

érdekében van azokra szükség.

A Javaslat szerint a társadalombiztosítás szerveinek kizárólag azok a

dolgozói kezelhetnek egészségügyi és személyazonosító adatot, akik az

ellátások megállapításával, folyósításával, az ellenõrzés lefolytatásával,

egészségbiztosítási orvosszakértõi, valamint jogorvoslati tevékenységgel

vannak megbízva. Garanciális szabály, hogy a társadalombiztosítás által

lefolytatott ellenõrzés során csak orvos vagy gyógyszerész képzettségû személy

ismerheti meg az összekapcsolt egészségügyi és személyazonosító adatokat.

A 23-24. §-okhoz

A Javaslat értelmében az egészségügyi ellátóhálózat köteles átadni az

érintettre vonatkozó egészségügyi és személyazonosító adatokat, ha azokra

büntetõ és polgári ügyben a rendõrségnek, az ügyészségnek, a bíróságnak vagy

az igazságügyi orvosszakértõnek van szüksége, továbbá ha az érintett személy

hadköteles és az adatokat a jegyzõ, a hadkiegészítõ parancsnokság, illetve a

katonai egészségügyi alkalmasságot megállapító bizottság kéri. Kizárólag a

nemzetbiztonsági szolgálatokról szóló törvényben meghatározott feladatai

ellátása érdekében a nemzetbiztonsági szolgálatok is jogosultak adatot kapni.

A Javaslat lehetõvé teszi, hogy bûnüldözési célból a rendõrség és az

ügyészség ellenõrizze a kábítószert vagy mérgezõ, illetve pszichotróp anyagot

tartalmazó gyógyszerek forgalmát. Ezekben az esetekben a kezelõorvos és a

gyógyszerész köteles átadni az érintett személyazonosító adatait az ellenõrzõ

szervnek.

A Javaslat a kezelõorvos részére bejelentési kötelezettséget ír elõ abban

az esetben, ha az érintett elsõ ízben történõ orvosi ellátásakor hivatalból

üldözendõ bûncselekmény gyanúja merül fel, vagy ha a sérülés feltehetõen

bûncselekmény, illetve közlekedési baleset következménye.

A 25. §-hoz

Amennyiben az egészségügyi és személyazonosító adatra államigazgatási

eljárás lefolytatásához van szükség, vagy azokat az érintett intézményi

elhelyezése, gondozása céljából kívánják kezelni, az adatok akkor

továbbíthatók, ha azokra az érintett jogai érvényesítéséhez vagy

kötelezettségei teljesítéséhez van szükség.

A 26. §-hoz

A Javaslat védi mindazon személyeket, akik az egészségügyi

ellátóhálózattal nem kerültek kapcsolatba, de az érintett egészségügyi adatai

velük is összefüggésbe hozhatók. Fõ szabályként ilyen esetekben ezen személyek

írásbeli hozzájárulását be kell szerezni az adattovábbításhoz. Nem kell

hozzájárulás, ha az adatszolgáltatás kötelezõ, vagy ha az adattovábbításra a

13. §-ban és a 23. § (1) bekezdés a) pontjában meghatározott esetekben kerül

sor. Ez utóbbi eset alól kivétel a polgári peres eljárás (pl. válóper), amikor

harmadik személyt érint a szexuális úton terjedõ fertõzõ betegségre vonatkozó

adat.

A 27. §-hoz

Bármely célból és bárhova továbbíthatók azok az egészségügyi adatok,

amelyek alkalmatlanok az érintett személy azonosítására.

A 28-29. §-okhoz

A Javaslat szerint az érintett egészségügyi és személyazonosító adatait

nyilván kell tartani. A nyilvántartás bármely módon és bármely eszközzel

megoldható, amely megfelelõen biztosítja az adatok védelmét az illetéktelen

hozzáféréssel, megváltoztatással, megsemmisüléssel vagy törléssel szemben.

A kezelõorvos és a tisztiorvos külön nyilvántartást vezet azokról a

személyekrõl, akikrõl bebizonyosodott, hogy a Javaslat 1. sz. melléklete

szerinti fertõzõ betegségben szenvednek, vagy nagy valószínûséggel megkapták e

betegségek valamelyikét. Ilyen esetben a megelõzõ gyógyszeres kezelésre, a

szûrõvizsgálatra, a járványügyi megfigyelésre, ellenõrzésre, zárlatra

kötelezett személyeket is nyilván kell tartani.

A kezelõorvos nyilvántartást vezet továbbá a védõoltásra kötelezett

érintettekrõl és a kábítószer-élvezõ, gyógyszert kóros mértékben fogyasztó,

illetve egyéb függõséget okozó anyagot használó személyekrõl is.

A választott háziorvos - összhangban a 11. §-al - nyilvántartja a hozzá

bejelentkezett személyeknek az általa ismert összes egészségügyi adatát.

A Javaslat szerint a gyógyszerész külön nyilvántartást vezet azokról a

személyekrõl, akik orvosi rendelvényre kábítószert vesznek igénybe.

A 30. §-hoz

A Javaslat az adatfelvételtõl számított 30 éves kötelezõ nyilvántartási

idõtartamot ír elõ, ezt követõen - az alábbiak kivételével - az adatokat meg

kell semmisíteni. Tekintettel arra, hogy a zárójelentés mintegy összefoglalója

az érintett egészségi állapotának, az elvégzett beavatkozásoknak,

gyógykezelésnek, viszont terjedelme nem nagy, a Javaslat értelmében 50 évig

kell azt megõrizni.

Amennyiben az érintett gyógykezelése érdekében vagy tudományos kutatás

céljából szükséges az adatok további nyilvántartása, az intézményvezetõ

döntése alapján erre lehetõség van. Ha az intézményvezetõ úgy ítéli meg, hogy

a nyilvántartásra nincs szükség, de annak tudományos jelentõsége van, az

adatokat át kell adni az illetékes levéltárnak.

A Javaslat speciális szabályt állapít meg a receptekre vonatkozóan,

amelyeket 3 évig kell megõrizni, kivéve a kábítószeres és pszichotróp anyagot

tartalmazó gyógyszerekre vonatkozó vényeket, amelyek õrzési ideje 5 év.

A 31. §-hoz

A Javaslat szerint - az esetleges késõbbi felelõsségre vonás vagy peres

eljárás érdekében - a hibás egészségügyi adatot nem lehet törölni, hanem oly

módon kell azt kijavítani, hogy az eredetileg felvett adat megállapítható

legyen.

A 32. §-hoz

Az egészségügyi és személyazonosító adatok védelméért, elõírásszerû

kezelésükért, a nyilvántartás megõrzéséért az intézmény vezetõje felel.

Tevékenysége során gondoskodik az adatvédelmi szabályok betartásáról, illetve

betartatásáról, megbízza a betegellátó személyeken kívüli, egyéb -

adatkezeléssel foglalkozó - személyeket, kijelöli az adatvédelmi felelõst.

A Javaslat új intézményt vezet be az adatvédelmi felelõs személyében, aki

az intézmény vezetõjét segíti az adatvédelemmel kapcsolatos tevékenységében.

Minden olyan szervezeti egységbe, ahol egészségügyi és személyazonosító adatok

kezelésével foglalkoznak és több, mint 20 fõ adatkezelõt alkalmaznak,

adatvédelmi felelõst kell kijelölni.

A 33. §-hoz

A nem egészségügyi intézmények a Javaslat 4. §-ában meghatározott

célokból kezelhetnek egészségügyi adatot.

Az érintett elhelyezésére, gondozására szolgáló (pl. szociális otthon,

diákotthon) intézmény kezelheti az egészségügyi és személyazonosító adatokat.

A 34. §-hoz

A nem egészségügyi intézményekre vonatkozó elõírás, hogy a betegellátó és

az intézményvezetõ által adatkezeléssel megbízott személyen kívül csak a külön

jogszabály szerint hatósági jogkört gyakorló személy kezelhet egészségügyi és

személyazonosító adatot.

A Javaslat külön szabályt állapít meg az egészségügyi adat felvételével

kapcsolatban és lehetõvé teszi, hogy a betegellátó személyen kívül a

közoktatás pedagógiai szakszolgálati intézményének tagja, illetve a katonai

egészségügyi alkalmasság megállapítását végzõ bizottság tagja is felvegyen

egészségügyi adatot.

A 35. §-hoz

A Javaslat a nem egészségügyi intézmények adatkezeléssel foglalkozó

személyeinek is elõírja az orvosi titok megtartását.

A 36. §-hoz

A Javaslat lehetõvé teszi az egészségügyi ellátóhálózat szerveinek, hogy

a személyi adat- és lakcímnyilvántartásból feladataik ellátása érdekében

személyazonosító adatokat kérjenek.

A 37. §-hoz

A Javaslat kapcsolódik a személyes adatok védelmérõl és a közérdekû

adatok nyilvántartásáról szóló 1992. évi LXIII. törvényhez, valamint a TAJ

szám használata tekintetében a személyazonosító jel helyébe lépõ azonosítási

módokról és azonosítási kódokról szóló 1996. évi XX. törvényhez. Amennyiben a

Javaslat másként nem rendelkezik, e törvények elõírásait kell alkalmazni.

Külföldre csak akkor lehet egészségügyi és személyazonosító adatot

továbbítani, ha külföldön is megfelelõen biztosítható az adatok védelme.

A 38. §-hoz

A 38. § a Javaslat végrehajtásához szükséges rendeletek kiadására ad

felhatalmazást a népjóléti miniszter részére.

Eleje Honlap