ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ
Módosító javaslat!
Dr. Gál Zoltán úrnak
az Országgyûlés elnökének
Helyben
Tisztelt Elnök Úr!
A Házszabály 94. § (1) bekezdése és 102. § (1) bekezdése alapján a
gazdasági reklámtevékenységrõl szóló T/3712.. számú törvényjavaslathoz a
következõ
m ó d o s í t ó j a v a s l a t o t
terjesztjük elõ:
1. A törvényjavaslat 11. § (2) és (3) bekezdésének az alábbi módosítását
javasoljuk:
(2) Tilos közzétenni dohányáru vagy alkoholtartalmú ital olyan reklámját,
amely
a) közvetlenül gyermek-, illetve fiatalkorúaknak szól,
) [gyermek-, illetve fiatalkorút] 25 évnél fiatalabb vagy egyértelmûen
annak látszó személyeket mutat be,
c) [túlzott dohány- vagy alkoholfogyasztásra hív fel.] azt állítja, hogy a
dohányzás és az alkoholfogyasztás a sport- vagy társadalmi siker
alapfeltétele.
(3) Tilos közzétenni dohányáru olyan reklámját, amely
a) a dohányzást [az] egészséges tevékenységként tünteti fel [életvitellel
kapcsolja össze],
) [a dohányzást, mint követendõ szokást tüntet fel.] dohányzó
személyeket ábrázol,
c) ismert film-, popzenei-, vagy szórakoztató ipari sztárok képeit vagy
nyilatkozatait használja fel.
2. A törvényjavaslat 13 §-ának az alábbi módosítását javasoljuk:
(a javaslat elfogadása esetén a további szakaszok számozása értelemszerûen
változik)
[13.§
A dohányáru szabadtéri reklámhordozón való reklámja a dohányáru jellemzõire
vonatkozó tájékoztatáson kívül kizárólag a dohányáru csomagolásban való
megjelenítését tartalmazhatja.]
Indokolás:
A törvényjavaslat 11. §-ának módosítása és kiegészítése egyértelmûsítéseket és
szigorításokat tartalmaz. A dohányáruk és alkoholtartalmú italok reklámján
szereplõ és egyértelmûen körülhatárolható elemeket célszerû szabályozni.
Célszerû a nemzetközi gyakorlatnak megfelelõen 25 év alatti fiatalok
szerepeltetését megtiltani a reklámokban. Meg kell továbbá tiltani a dohányzó
személyeket tartalmazó ábrázolást, valamint ismert személyek szerepeltetését a
reklámokban.
A törvényjavaslat 13. §-ának normaszövege nem értelmezhetõ egyértelmûen.
Jelentheti egyrészrõl azt, hogy a szabadtéri reklámeszközön csupán a dohányáru
zárt csomagolása (doboza) szerepelhet, amely minden jellegû kreativitást ami a
márka imázsára utal, kizár az ábrázolásból. Ilyen jellegû tilalom az Európai
Unió szabályozási rendszerében sõt annak egyetlen tagállami szabályozásában
sincs. Másfelõl a normaszöveg jelentheti, hogy a képeken, ábrákon túlmenõen a
dohányáru csak csomagolásában ábrázolható, tehát a dohányárú önállóan nem.
Tisztázatlan, hogy a csomagolás mögött például milyen személyek, háttér,
színek, stb. szerepelhetnek. Ez jogbizonytalanságot okoz és értelmezhetetlenné
teszi a 13. §-t. Nem célszerû a szabadtéri reklámeszközökön közzétett
közzétett reklámokat az általános rendelkezésektõl eltérõen szabályozni.
Budapest, April 9, 1997
Puch László Bükky
Dorottya
országgyûlési képviselõ
országgyûlési képviselõ
Varga Lajos Bretter
Zoltán
országgyûlési képviselõ
országgyûlési képviselõ