ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ

T/3712/114..

Módosító javaslat!

Dr. Gál Zoltán úrnak

az Országgyûlés elnökének

Helyben

Tisztelt Elnök Úr!

A Házszabály 94. § (1) bekezdése és 102. § (1) bekezdése alapján a

gazdasági reklámtevékenységrõl szóló T/3712.. számú törvényjavaslathoz a

következõ

m ó d o s í t ó j a v a s l a t o t

terjesztjük elõ:

1. A törvényjavaslat 11. § (2) és (3) bekezdésének az alábbi módosítását

javasoljuk:

(2) Tilos közzétenni dohányáru vagy alkoholtartalmú ital olyan reklámját,

amely

a) közvetlenül gyermek-, illetve fiatalkorúaknak szól,

) [gyermek-, illetve fiatalkorút] 25 évnél fiatalabb vagy egyértelmûen

annak látszó személyeket mutat be,

c) [túlzott dohány- vagy alkoholfogyasztásra hív fel.] azt állítja, hogy a

dohányzás és az alkoholfogyasztás a sport- vagy társadalmi siker

alapfeltétele.

(3) Tilos közzétenni dohányáru olyan reklámját, amely

a) a dohányzást [az] egészséges tevékenységként tünteti fel [életvitellel

kapcsolja össze],

) [a dohányzást, mint követendõ szokást tüntet fel.] dohányzó

személyeket ábrázol,

c) ismert film-, popzenei-, vagy szórakoztató ipari sztárok képeit vagy

nyilatkozatait használja fel.

2. A törvényjavaslat 13 §-ának az alábbi módosítását javasoljuk:

(a javaslat elfogadása esetén a további szakaszok számozása értelemszerûen

változik)

[13.§

A dohányáru szabadtéri reklámhordozón való reklámja a dohányáru jellemzõire

vonatkozó tájékoztatáson kívül kizárólag a dohányáru csomagolásban való

megjelenítését tartalmazhatja.]

Indokolás:

A törvényjavaslat 11. §-ának módosítása és kiegészítése egyértelmûsítéseket és

szigorításokat tartalmaz. A dohányáruk és alkoholtartalmú italok reklámján

szereplõ és egyértelmûen körülhatárolható elemeket célszerû szabályozni.

Célszerû a nemzetközi gyakorlatnak megfelelõen 25 év alatti fiatalok

szerepeltetését megtiltani a reklámokban. Meg kell továbbá tiltani a dohányzó

személyeket tartalmazó ábrázolást, valamint ismert személyek szerepeltetését a

reklámokban.

A törvényjavaslat 13. §-ának normaszövege nem értelmezhetõ egyértelmûen.

Jelentheti egyrészrõl azt, hogy a szabadtéri reklámeszközön csupán a dohányáru

zárt csomagolása (doboza) szerepelhet, amely minden jellegû kreativitást ami a

márka imázsára utal, kizár az ábrázolásból. Ilyen jellegû tilalom az Európai

Unió szabályozási rendszerében sõt annak egyetlen tagállami szabályozásában

sincs. Másfelõl a normaszöveg jelentheti, hogy a képeken, ábrákon túlmenõen a

dohányáru csak csomagolásában ábrázolható, tehát a dohányárú önállóan nem.

Tisztázatlan, hogy a csomagolás mögött például milyen személyek, háttér,

színek, stb. szerepelhetnek. Ez jogbizonytalanságot okoz és értelmezhetetlenné

teszi a 13. §-t. Nem célszerû a szabadtéri reklámeszközökön közzétett

közzétett reklámokat az általános rendelkezésektõl eltérõen szabályozni.

Budapest, April 9, 1997

Puch László Bükky

Dorottya

országgyûlési képviselõ

országgyûlési képviselõ

Varga Lajos Bretter

Zoltán

országgyûlési képviselõ

országgyûlési képviselõ

Eleje Honlap