ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ
Módosító javaslat!
Dr. Gál Zoltán Úrnak
az Országgyûlés elnökének
Helyben
Tisztelt Elnök Úr!
A T/3712.. számon beterjesztett "A gazdasági reklámtevékenységrõl" szóló
törvényjavaslathoz az alábbi
módosító indítványt
nyújtom be:
A törvénytervezet 15.§ b/ pontja az alábbiak szerint változik:
"b/ 3.§-ában, 4.§ (1) bekezdés, b/-[d]e/ pontjaiban..."
Indokolás
A benyújtott törvénytervezet szövege részletesen körülírja az alkohol tartalmú
italok illetve dohányáruk reklámozására vonatkozó szabályokat. Ezek a
szabályok, ha kellõ következetességgel alkalmazzák õket, valójában
lehetetlenné teszik e két áruféleség reklámozását, például tilos a dohányzást,
mint követendõ szokást feltüntetõ reklám, vagy a dohányzásnak az egészséges
életvitellel összekapcsolt reklámozása. E két tiltás tulajdonképpen minden
dohány-reklámra érvényesíthetõ. Ugyanakkor, ha figyelembe vesszük, hogy
Magyarország tele van dohányzásra buzdító reklámokkal, holott jelenleg is
érvényes a reklámozási tilalom, akkor olyan megoldást kell keresnünk, amely
érvényt szerez ennek a tilalomnak, nem pedig olyan bonyolult szabályozást
létrehoznunk, amely csak parttalan vitákat hozhat magával. Ha tilos a
környezet és természetkárosító magatartásra való ösztönzés, tilos kell legyen
az egészségkárosító hatások reklámozása is. A javasolt megoldás egyértelmû.
Figyelembe véve, hogy az Európai Unióban nem alakultak ki egységes szabályok,
és van ország, amely tiltja az élvezeti szerek reklámozását, Magyarországon
mindenképpen indokolt ennek a tilalomnak nemcsak hogy a fenntartása, hanem
szigorú megtartatása is. A magyar lakosság egészségi állapota mind az alkohol,
mind a dohányáruk túlfogyasztásával is összefüggésbe hozható. A magyar
Országgyûlés számos határozatban kötelezte el magát az egészség védelmére.
Hosszú és keserves vitákkal próbál egy jelenleginél olcsóbb, és legalább
azonos hatékonyságú egészségügyi rendszert kialakítani. Nemzetközi
tapasztalatok bizonyítják, hogy a dohányzás visszaszorítása néhány év alatt az
egészségügyi költségek csökkenését eredményezik. Minden józan megfontolás
tehát a dohányáruk és az alkohol tartalmú italok reklámozása ellen szól.
A törvénytervezet 11. §-ának (1) bekezdésének e/ pontja a dohány és
alkoholtartalmú italok reklámozását az oktatási és egészségügyi intézmények
körül 200-m-es körben tiltja. Nem ismeretes olyan betegség, mely a
fiatalkorúak látóképességét a közoktatási és egészségügyi intézményektõl való
távolságától tenné függõvé. Mindezek alapján, ha egy reklám iskolaközelben
ártalmas és tilos, lakókörnyezetben is az.
Budapest, April 9, 1997
Dr. Surján László
KDNP