ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ

T/3712/154..

Módosító javaslat!

Dr. Gál Zoltán Úrnak

az Országgyûlés elnökének

Helyben

Tisztelt Elnök Úr!

A T/3712.. számon beterjesztett "A gazdasági reklámtevékenységrõl" szóló

törvényjavaslathoz az alábbi

módosító indítványt

nyújtom be:

A törvénytervezet 15.§ b/ pontja az alábbiak szerint változik:

"b/ 3.§-ában, 4.§ (1) bekezdés, b/-[d]e/ pontjaiban..."

Indokolás

A benyújtott törvénytervezet szövege részletesen körülírja az alkohol tartalmú

italok illetve dohányáruk reklámozására vonatkozó szabályokat. Ezek a

szabályok, ha kellõ következetességgel alkalmazzák õket, valójában

lehetetlenné teszik e két áruféleség reklámozását, például tilos a dohányzást,

mint követendõ szokást feltüntetõ reklám, vagy a dohányzásnak az egészséges

életvitellel összekapcsolt reklámozása. E két tiltás tulajdonképpen minden

dohány-reklámra érvényesíthetõ. Ugyanakkor, ha figyelembe vesszük, hogy

Magyarország tele van dohányzásra buzdító reklámokkal, holott jelenleg is

érvényes a reklámozási tilalom, akkor olyan megoldást kell keresnünk, amely

érvényt szerez ennek a tilalomnak, nem pedig olyan bonyolult szabályozást

létrehoznunk, amely csak parttalan vitákat hozhat magával. Ha tilos a

környezet és természetkárosító magatartásra való ösztönzés, tilos kell legyen

az egészségkárosító hatások reklámozása is. A javasolt megoldás egyértelmû.

Figyelembe véve, hogy az Európai Unióban nem alakultak ki egységes szabályok,

és van ország, amely tiltja az élvezeti szerek reklámozását, Magyarországon

mindenképpen indokolt ennek a tilalomnak nemcsak hogy a fenntartása, hanem

szigorú megtartatása is. A magyar lakosság egészségi állapota mind az alkohol,

mind a dohányáruk túlfogyasztásával is összefüggésbe hozható. A magyar

Országgyûlés számos határozatban kötelezte el magát az egészség védelmére.

Hosszú és keserves vitákkal próbál egy jelenleginél olcsóbb, és legalább

azonos hatékonyságú egészségügyi rendszert kialakítani. Nemzetközi

tapasztalatok bizonyítják, hogy a dohányzás visszaszorítása néhány év alatt az

egészségügyi költségek csökkenését eredményezik. Minden józan megfontolás

tehát a dohányáruk és az alkohol tartalmú italok reklámozása ellen szól.

A törvénytervezet 11. §-ának (1) bekezdésének e/ pontja a dohány és

alkoholtartalmú italok reklámozását az oktatási és egészségügyi intézmények

körül 200-m-es körben tiltja. Nem ismeretes olyan betegség, mely a

fiatalkorúak látóképességét a közoktatási és egészségügyi intézményektõl való

távolságától tenné függõvé. Mindezek alapján, ha egy reklám iskolaközelben

ártalmas és tilos, lakókörnyezetben is az.

Budapest, April 9, 1997

Dr. Surján László

KDNP

Eleje Honlap