ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ

T/3712/168..

Módosító javaslat!

Dr. Gál Zoltán úrnak

az Országgyûlés elnökének

Helyben

Tisztelt Elnök Úr!

A Házszabály 94. § (1) bekezdése és 102. § (1) bekezdése alapján a

gazdasági reklámtevékenységrõl szóló T/3712.. számú törvényjavaslathoz a

következõ

m ó d o s í t ó j a v a s l a t o t

terjesztjük elõ:

1. A törvényjavaslat 15. §-a helyébe a következõ rendelkezés lép, valamint a

következõ a 15.§-t megelõzõ címmel egészül ki:

A reklámfelügyelet során eljáró szerv

15.§

[A törvény

a/ 4.§ (1) bekezdés a/ pontjában foglalt rendelkezés megsértése miatti eljárás

a bíróság,

b/ 3.§-ában, 4.§ (1) bekezdés b/-d/ pontjaiban, 5.-6.§-aiban és 8.-13.§-aiban

foglalt rendelkezések megsértése miatti eljárás a Fogyasztóvédelmi

Fõfelügyelõség,

c/ 7.§ (1)-(2) bekezdésében foglalt rendelkezések megsértése miatti eljárás a

Vtv.-ben meghatározottak szerint a bíróság, illetve a Gazdasági

Versenyhivatal,

d/ 7.§ (3) bekezdésében foglalt rendelkezések megsértése miatti eljárás a

Gazdasági Versenyhivatal

hatáskörébe tartozik.]

(1) A helyi önkormányzatok és szerveik, a közigazgatási hivatalok, valamint

egyes centrális alárendeltségû szervek feladat- és hatáskörérõl szóló 1991.

évi XX. törvény 71. §-ában írt feladatánál fogva a Fogyasztóvédelmi

Fõfelügyelõség - elsõ fokon a felügyelõség - látja el a belföldi reklám és

hirdetési tevékenységre vonatkozó tilalmak betartásának ellenõrzését; ezen

belül lefolytatja a törvényben írt rendelkezések megsértése miatti

eljárásokat.

(2) Ha a tiltott reklám egyúttal a Vtv. rendelkezéseibe is ütközik, az eljárás

lefolytatására a Gazdasági Versenyhivatal jogosult.

(3) Az e törvény szerinti eljárás lefolytatása nem zárja ki, hogy a sérelmet

szenvedett fél személyhez fûzõdõ jogainak sérelme esetén igényét a bíróság

elõtt érvényesítse a polgári jog általános szabályai szerint

Indokolás:

Tekintettel arra, hogy a magánszemélyek közötti bármely hátrányos

megkülönböztetés, a becsület és emberi méltóság, a névviselés jogának és a

jóhírnév védelméhez való jognak a megsértése valamint a személyes adatok

védelméhez való jog megsértése a Polgári Törvénykönyvrõl szóló 1959. évi IV.

törvény (a továbbiakban: Ptk.) IV. fejezetének rendelkezései alapján -

függetlenül attól, hogy a jogsértés reklámban, vagy más módon valósul meg - a

bíróság elõtt érvényesíthetõ, és a Ptk. 84. § ( 1 ) bekezdésében meghatározott

igényt keletkeztet, a bírósági hatáskör újbóli megalapítása itt szükségtelen.

Indokolt azonban a Javaslat szövegében a bírósági hatáskört megalapozó

jogszabályi rendelkezésekre utalás rögzítése.

Hasonló módon a versenytárs jóhírnevének megsértése vagy veszélyeztetése,

illetve a versenytárs vagy más áru jó hírnevének, illetve nevének,

megjelölésének vagy árujelzõjének felhasználásával tisztességtelen gazdasági

elõny megszerzése, mint a tisztességtelen piaci magatartás és a

versenykorlátozás tilalmáról szóló 1996. évi LVII. törvény (a továbbiakban:

Vtv.) a 2., 3. és 6. §-ában rögzített tényállás, a Vtv. 86. § rendelkezése

folytán tartozik a bíróság hatáskörébe A bírósági hatáskör újbóli megalapítása

itt is szükségtelen. Indokolt azonban a Javaslat szövegében a bírósági

hatáskört megalapozó jogszabályi rendelkezésekre utalás rögzítése.

A Javaslat 15. § b) pontja arról rendelkezik, hogy a megtévesztésre alkalmas

összehasonlító reklám, illetve harmadik személy által készített vizsgálat

eredményét elõzetes hozzájárulás nélkül felhasználó reklám közzététele esetén

a Gazdasági Versenyhivatal jár el.

E rendelkezés nincs összhangban a Vtv. 6. § és 86. §-ának már hivatkozott

rendelkezéseivel, amely szerint az olyan magatartás, amelynek következtében

valamely áruról olyan benyomás alakul ki, hogy más áru, vagy a versenytárs

áruja, a bíróság elõtt érvényesíthetõ igényt keletkeztet.

A belföldi reklám és hirdetési tevékenységre vonatkozó egyéb tilalmak

betartásának ellenõrzése pedig rendszertanilag a Fogyasztóvédelmi

Fõfelügyelõség hatáskörébe tartozó kérdés, indokolatlan az egyébként egytípusú

jogsértések miatti eljárásokat különbözõ közigazgatási szervekhez telepíteni.

Ezzel a jogérvényesítés lehetõsége (az eredeti elképzelés szerint) mind a

három fórumon (a bíróság elõtt, a Gazdasági Versenyhivatalban, és a

Fogyasztóvédelmi Fõfelügyelõségen) biztosítható marad, anélkül, hogy a

reklámfelügyeleti eljárás rendszere szétesne.

2. A törvényjavaslat 16. § és 17.§ -a helyébe a következõ rendelkezések

lépnek, valamint a következõ 16.§-t megelõzõ címmel egészül ki:

A reklámfelügyeleti eljárás megindítása

16.§

[A 15.§ szerinti eljárások megindítására az jogosult, akinek jogát vagy jogos

érdekét a törvény rendelkezéseinek megsértése érinti (a továbbiakban: érdekelt

fél).

17.§

(1) A 15.§ a/ pont szerinti eljárásra a polgári perrendtartásról szóló 1952.

évi III. törvény rendelkezéseit a (2) és a (3) bekezdésben foglalt

eltérésekkel kell alkalmazni.

(2) Ha a polgári jogi felelõsség szabályai szerint kártérítés címén

megítélhetõ összeg nem áll arányban a felróható magatartás súlyosságával, a

bíróság a jogsértõre közérdekû célra fordítható bírságot is kiszabhat.

(3) A bíróság eljárása a 18.§ (4) bekezdése szerinti bírság kiszabására is

kiterjed.]

(1) A reklámfelügyeleti eljárás - a (2) bekezdésben meghatározott kivételekkel

- hivatalból indul.

(2) Kérelemre indul az eljárás, ha a tiltott reklám valakinek a jogát vagy

jogos érdekét sérti. Az eljárás megindítására a sérelmet szenvedett személy

jogosult. Ha a sérelmet szenvedettek számára tekintettel az igények egyéni

érvényesítése nem lenne célravezetõ, illetve ha a fogyasztók széles körét

érintõ ügyben a sérelmet szenvedett fogyasztók személye nem állapítható meg,

az eljárás megindítására a fogyasztók érdekvédelmét ellátó szervezet is

jogosult.

(3) Az eljárást a tilos reklámért a törvény 14.§ (1) bekezdése szerint

egyetemlegesen felelõs személyek ellen kell megindítani.

(4) Az eljárás a tilos reklám közzétételét követõ egy éven túl nem indítható

meg.

17. §

(1) A kérelemben meg kell jelölni

a) a reklámozót, a reklámszolgáltatót és a reklám közzétevõjét,

b) a reklám közzétételének módját,

c) az okozott sérelmet.

(2) A kérelemhez csatolni kel1 - hivatalból induló eljárás esetén be kell

szerezni - azt az eszközt (illetve az arról készült felvételt, másolatot,

stb.), amelybõl a reklám megismerhetõ.

Indokolás:

A Javaslat 16-18. §-ai nem rendezik megfelelõen az eljárás megindításának

szabályait. Indokolt különbséget tenni a hivatalból induló és a kérelemre

induló eljárások között, és egységesen kell szabályozni, hogy milyen esetben

járhat el kérelmezõként az érintett személy helyett érdekvédelmi szervezet.

A Gazdasági Versenyhivatal elõtti eljárás általában - kevés, a törvényben

meghatározott kivétellel - hivatalból indul. Így a Gazdasági Versenyhivatal

eljárási rendszerébe nehezen illeszthetõ a Javaslat 16. § szerinti lehetõség.

Az eljárás megindítására vonatkozó szabályok egységét nem szolgálja a szöveg

tagolásának módja sem. Indokoltabb az eljárás megindítására jogosultak körét

egy §-ban megjelölni. Ezenkívül a Javaslat ezen részében szükséges az eljárás

hatálya alá vont személy megjelölése is.

3. A törvényjavaslat 18. § és a 19.§ -a helyébe a következõ rendelkezések

lépnek, valamint kiegészül a következõ 20.§-al és 18.§-t megelõzõ címmel:

(A javaslat elfogadása esetén a további szakaszok számozása értelemszerûen

változik)

Az eljárásban érvényesülõ szabályok

18.§

[(1) A 15.§ b/ pont szerinti eljárásra az államigazgatási eljárás általános

szabályairól szóló 1957. évi IV. törvény rendelkezéseit a (2)-(7)

bekezdésben foglalt eltérésekkel kell alkalmazni.

(2) Az érdekelt fél kérelmében az eset körülményeihez képest a következõ

igényeket támaszthatja:

a/ követelheti a jogsértés megtörténtének megállapítását,

b/ követelheti a jogsértés abbahagyását és a jogsértõ eltiltását a további

jogsértéstõl,

c/ követelheti, hogy a jogsértõ megfelelõ módon adjon elégtételt, és

szükség esetén azt, hogy a jogsértõ részérõl vagy költségén az

elégtételnek megfelelõ nyilvánosságot biztosítsanak,

d/ követelheti a sérelmes helyzet megszüntetését, a jogsértést megelõzõ

állapot helyreállítását a jogsértõ részérõl vagy költségén, különösen a

reklám jogsértõ jellegétõl való megfosztását, vagy -ha ez nem

lehetséges- a jogsértõ reklám megsemmisítését.

(3) Az ellen, akinek a 15.§ b/ pont szerint kifogásolható magatartása a

fogyasztók széles körét érinti, a fogyasztók érdekvédelmét ellátó

szervezetek jogosultak kérelmet benyújtani akkor is, ha a sérelmet

szenvedett fogyasztók személye nem állapítható meg.

(4) A Fogyasztóvédelmi Fõfelügyelõség eljárása során határozatával bírságot

szabhat ki azzal szemben, aki a törvény rendelkezéseit megsérti. A bírság

többszörös jogsértés esetén halmozottan is kiszabható.

(5) A bírság összegét az eset összes körülményeire -különösen a fogyasztói

érdekek sérelmének körére, súlyára, a jogsértõ állapot idõtartamára, a

törvénybe ütközõ magatartás ismételt tanúsítására- tekintettel kell

meghatározni.

(6) A Fogyasztóvédelmi Fõfelügyelõségnek az ügy érdemében hozott határozata

ellen fellebbezésnek nincs helye. A határozat felülvizsgálata a határozat

közlésétõl számított tizenöt napon belül keresettel kérhetõ a bíróságtól. A

Fogyasztóvédelmi Fõfelügyelõség elrendelheti határozatának azonnali

végrehajtását.

(7) A (6) bekezdés szerinti kereset alapján indult bírósági eljárás során a

polgári perrendtartásról szóló 1952. évi III. törvény XX. fejezetében

foglalt rendelkezéseket kell alkalmazni. A bíróság a Fogyasztóvédelmi

Fõfelügyelõség határozatát megváltoztathatja.

19.§

A 15.§ c/-d/ pontjai szerinti eljárásra a Vtv. rendelkezéseit kell

alkalmazni.]

(1) A reklámfelügyeleti eljárásban az államigazgatási eljárás általános

szabályairól szóló 1957. évi IV. törvény rendelkezéseit - a 19. §-ban foglalt

eltérésekkel - kell alkalmazni.

(2) Ha e törvény 15. § (2) bekezdése alapján a Gazdasági Versenyhivatal jár

el, eljárására a Vtv. Rendelkezéseit kell alkalmazni.

19.§

Az eljáró hatóság határozatában ideiglenes intézkedéssel megtilthatja az e

törvény rendelkezéseibe ütközõ magatartás további folytatását, illetve

elrendelheti a törvénybe ütközõ állapot megszüntetését, ha erre - az

érdekeltek jogi vagy gazdasági érdekeinek védelme érdekében -

halaszthatatlanul szükség van.

20. §

(1)Az eljáró szerv az eljárást megszünteti, ha nem látja indokoltnak annak

folytatását, illetve megállapítja, hogy az eljárás alá vont ügyfél az e

törvénybe ütközõ magatartás hiányában nem marasztalható el.

(2)Ha az eljáró szerv az eljárás eredményeként a reklám törvénybe ütközõ

voltát állapítja meg,

a) elrendelheti a törvénybe ütközõ állapot megszüntetését,

b) megtilthatja a törvény rendelkezéseibe ütközõ magatartás további

folytatását.

(3) Az eljáró szerv bírságot szabhat ki azzal szemben, aki e törvény

rendelkezéseit megsérti. A bírság többszörös törvénysértés esetén

halmozottan is kiszabható.

(4) A bírság összegét az eset összes körülményeire - így különösen a

jogsérelem súlyára, a jogsértõ állapot idõtartamára, a jogsértéssel elért

elõnyre, a törvénybe ütközõ magatartás ismételt tanúsítására - tekintettel

kell meghatározni. A jogsérelem súlyát különösen a fogyasztói érdekek

sérelmének köre, kiterjedtsége alapozhatja meg.

(5)A mûsorszolgáltatóval szemben kiszabott bírságot a Mûsorszolgáltatási

Alapba kell befizetni. Egyébként a bírságot a Fõfelügyelõség számlájára kell

befizetni.

21.§

(1) A felügyelõségek államigazgatási hatáskörben hozott elsõ fokú határozatai

ellen benyújtott fellebbezést a Fõfelügyelõség bírálja el. A Fõfelügyelõség

elrendelheti a határozat azonnali végrehajtását.

(2) A másodfokú határozat felülvizsgálata a határozat közlésétõl számított

harminc napon belül kérhetõ a bíróságtól. A per során a polgári

perrendtartásról szóló 1952. évi III. törvény XX. Fejezetének rendelkezéseit

kell alkalmazni. A bíróság a közigazgatási határozatot megváltoztathatja.

Indokolás:

A 18. § (2) bekezdésben írt szabályt - szerkezetileg - el kell választani az

eljárás megindítására vonatkozó szabályoktól. A rendelkezés tartalmilag sem

megfelelõ. A Gazdasági Versenyhivatal elé tartozó eljárásokban igénybe vehetõ

jogorvoslati kérelmeket a Vtv. megfelelõen szabályozza , a Fogyasztóvédelmi

Fõfelügyelõség eljárása során igénybe vehetõ jogorvoslati eszközökre pedig az

államigazgatási eljárásokról szóló 1957. évi IV. törvény szabályai

vonatkoznak.

A Javaslat 19. §-a a reklámfelügyeleti eljárás során alkalmazandó szabályok

rendezésére törekszik. Nem tartozik ebbe az egységbe a (2) bekezdésben írt

szabály.

Indokolt a kétszintû közigazgatási eljárás bevezetése így, elsõ fokú

hatóságként a fogyasztóvédelmi felügyelet megjelölése, és - általános szabály

szerint - megengedni a fellebbezést a közigazgatási eljárásban. Ezzel

megakadályozható a Fogyasztóvédelmi Fõfelügyelõség indokolatlan túlterhelése.

A másodfokú határozat bírósági felülvizsgálatára irányuló per megindítására

nyitvaálló határidõ (harminc nap) megrövidítése (tizenöt nappal) sem indokolt.

Nem igazolható a reklámtevékenység kapcsán olyan érdek, amely szükségessé

tenné az eljárásnak - a többi eljáráshoz, pl. a Gazdasági Versenyhivatal

eljáráshoz képest történõ - felgyorsítását.

Annak biztosítására, hogy az eljárás jogerõs befejezéséig a tiltott reklám -

ismételt közzététellel - további jogsérelmet ne okozhasson, elegendõ

ideiglenes intézkedéssel a reklám (további) közzétételének átmeneti

felfüggesztése.

Az eljárásra vonatkozó rendelkezések között kell rögzíteni, hogy a

fogyasztóvédelmi felügyelõségeken illetve Fõfelügyelõségen folyó eljárásban az

Áe. rendelkezéseit kell alkalmazni, a Javaslatban írt kivételekkel. Ha az

eljárás - a jogsértésre tekintettel - a Gazdasági Versenyhivatal hatáskörébe

tartozik, az eljárásra a Vtv. szabályai az irányadók. Ebben a körben a Vtv. -

az Áe. elõírásaihoz képest speciális - szabályaitól eltérõ rendelkezést nem

indokolt rögzíteni.

Ebben a körben kell meghatározni, hogy a közigazgatási hatóság milyen

határozatot hozhat - külön tekintettel a bírság kiszabásának módjára. Itt -

véleményem szerint - a Javaslatban írtaknál részletesebb szabályozás indokolt.

A közigazgatási eljárásnak indokolt kétfokúnak lennie, éppen azért a

jogorvoslatokra az Ae.-tõl eltérést nem kell rögzíteni.

4. A törvényjavaslat 22.§-a az alábbiak szerint módosul:

22.§

Felhatalmazást kap

a/ a népjóléti miniszter, hogy a gyógyszerek és a gyógyszernek nem minõsülõ

gyógyhatású készítmény reklámozására, a gyógyszerismertetõ tevékenységre és

a gyógyszerismertetõk nyilvántartására vonatkozó részletes szabályokat,

továbbá a Fogyasztóvédelmi Fõfelügyelõség e törvény szerinti eljárásában

szakhatóságként eljáró szervek körét,

b/ a földmûvelésügyi miniszter, hogy az állatgyógyászati gyógyszerek

reklámozására vonatkozó részletes szabályokat,

[c/ az ipari, kereskedelmi és idegenforgalmi miniszter, hogy a

reklámszolgáltatókra vonatkozó képesítési követelményeket]

rendelettel meghatározza.

Indokolás:

Szükségtelen felhatalmazást adni az ipari, kereskedelmi és idegenforgalmi

miniszternek e terület rendeleti szintû szabályozására, hiszen a magyar

szakképzési rendszerbe ez nem illeszkedik. A szakképzésrõl szóló 1993. évi

LXXVI. törvény felhatalmazást adott a miniszter számára, hogy az ágazatához

tartozó szakképesítés tekintetében, a részletes szabályokat meghatározza.

5. A törvényjavaslat a következõ 23.§-al egészül ki:

(A javaslat elfogadása esetén a további szakaszok számozása értelemszerûen

változik)

23.§

A törvény hatálybalépésével egyidejûleg

(1)A Tiszteségtelen piaci magatartás és versenykorlátozás tilalmáról szóló

1996. évi LVII. törvény 6. §-a helyébe a következõ rendelkezés lép:

"6.§

Tilos az árut, szolgáltatást (a továbbiakban együtt: áru) a versenytárs

hozzájárulása nélkül olyan jellegzetes külsõvel, csomagolással,

megjelöléssel - ideértve az eredetmegjelölést is - vagy elnevezéssel

elõállítani vagy forgalomba hozni, reklámozni, továbbá olyan nevet,

megjelölést vagy árujelzõt használni amelyrõl a versenytársat, illetõleg

annak áruját szokták felismerni."

(2) A Polgári Törvénykönyvrõl szóló 1959. évi IV. törvény 84.§-a az alábbi (3)

bekezdéssel egészül ki:

"(3) E szabályok irányadók akkor is, ha a jogsértés tilos reklám

közzétételével történt."

Indokolás:

Szükséges a Vt. 6.§-át a reklámozásra utalással kiegészíteni a jogszabályi

összhang érdekében. Valamint a Ptk. személyhez fõzõdõ jogok védelmére

vonatkozó rendelkezései között indokolt szövegmódosítással utalni arra, hogy a

jogsértés reklám közzétételével is megvalósulhat.

6. A törvényjavaslat 21.§-a a következõ (3) bekezdéssel egészül ki:

(3) A reklámfelügyeleti eljárás során a Fogyasztóvédelmi Felügyelet által

kiszabott bírságok felhasználásáról külön jogszabály rendelkezik.

Indokolás:

Tekintettel arra, hogy a Fogyasztóvédelemrõl szóló törvényjavaslat a

közeljövõben kerül az országgyûlés elé célszerû már most gondoskodni a

fogyasztóvédelmi feladatok ellátására külön elhatárolt forrás létrehozásáról.

Budapest, April 9, 1997

dr. Toller László

dr.Dornbach Alajos

országgyûlési képviselõ

országgyûlési képviselõ

dr.Kutrucz Katalin

országgyûlési képviselõ

dr Balsai István

dr.Szájer József

országgyûlési képviselõ

országgyûlési képviselõ

dr.Rubovszky György

országgyûlési képviselõ

Eleje Honlap