ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ

T/3712/174..

Módosító javaslat!

G á l Z o l t á n úrnak

az Országgyûlés elnökének

H e l y b e n.

Tisztelt Elnök Úr!

A gazdasági reklámtevékenységrõl szóló, T/3712.. számon benyújtott

törvényjavas-lathoz a következõ

m ó d o s í t ó j a v a s l a t o k a t

terjesztjük elõ.

1a.

A törvényjavaslat 2. §-a a következõ új c) ponttal egészül ki:

/E törvény alkalmazásában:/

"c) háttér reklám: a reklámtól mentes információ környezetében, így

különösen a díszlet, az öltözet formájában közzétett reklám."

1b.

A törvényjavaslat 8. §-a a következõ új (2) bekezdéssel egészül ki, az eredeti

rendelkezés a § (1) bekezdése lesz:

"(2) Háttér reklámban tilos gyógyszert, dohányárút vagy alkoholtartalmú italt

reklámozni."

Indokolás

A reklámozás szempontjából semleges információ közzététele történhet olyan

módon is, hogy annak hátterében vagy a ruházaton jelenik meg cégfelirat,

jelkép. Ezeknek a törvényjavaslat által kiemelt esetekben korlátot kell

állítani.

2.

A törvényjavaslat 3. §-ának (1) bekezdése a következõképpen módosul:

"(1) Reklám akkor tehetõ közzé, ha [a reklámozó azonosít-ható módon megnevezi

a vállalkozását, megjelöli a székhe-lyét, vagy az állandó belföldi

telephelyét, továbbá az adószámát, és az ezekrõl, valamint a kamarai

tagságáról kiállított okiratot a reklám közzétételének megrendelése-kor a

reklámszolgáltató - ennek hiányában a reklám közzé-tevõ - részére bemutatja]

egyértelmûen azonosítható a rek-lámozó, a reklámszolgáltató és a reklám

közzétevõje ott, ahol a reklám megjelenik."

Indokolás

Az eredeti szöveg olyan részkérdésekrõl szól amely rendeleti szintû

szabályozást igényel. Az ellenõrzõ hatóság a fogyasztó védelmében csak akkor

tud eredményesen eljárni, ha "nyomozás" nélkül meg tudja állapítani a kérdéses

feleket.

3.

A törvényjavaslat 3. §-a a következõ új (3) bekezdéssel egészül ki, a további

bekezdések jelölése értelemszerûen változik:

"(3) Reklámban anyagot, terméket, technológiát környezet-védelmi szempontból

minõsíteni, kedvezõ környezeti tulaj-donságaira utalni csak a környezet

védelmének általános szabályairól szóló 1995. évi LIII. tv. 86. §-a szerinti

megkülönböztetõ jelzést jogosultan használók esetében le-het."

Indokolás

A fogyasztók védelme érdekében biztosítani kell, hogy reklámozók által

alkalmazott ökológiai jelzõk megalapozottak legyenek. Ezt biztosítja a

hivatkozott rendelkezés.

4.

A törvényjavaslat 3. §-nak (4) bekezdése a következõképpen módosul:

"(4) Az (1)-[(4)](3) bekezdésekben foglaltakat külföldi vagy belföldi

telephellyel és adószámmal nem rendelkezõ reklámozó esetében megfelelõen kell

alkalmazni."

Indokolás

Gépelési hiba javítása.

5.

A törvényjavaslat 3. §-nak (5) bekezdése a következõképpen egészül ki:

"(5) A reklámot csak a reklámjelleg felismerhetõ feltün-tetésével és a

környezetétõl jól láthatóan elkülönítve le-het közzétenni."

Indokolás

A jogalkalmazók számára az elkülönítést pontosabban kell meghatározni.

6.

A törvényjavaslat 3. §-a a következõ új (6) bekezdéssel egészül ki:

"(6) Reklámot csak a magyar nyelv szabályainak megfelelõ-en lehet szöveggel

ellátni."

Indokolás

Meg kell akadályozni, hogy a magyar nyelvtan és stílus szabályainak

ellentmondó reklámszövegek jelenjenek meg.

7.

A törvényjavaslat 4. §-a (1) bekezdésének d) pontja a következõképpen módosul:

/Tilos közzétenni olyan reklámot, amely/

"d) félelemérzetet [alapos ok nélkül] kelthet.

Indokolás

Az "alapos ok" jogilag nem meghatározható, ellenõrzése nem biztosítható.

8.

A törvényjavaslat 4. §-a a következõ új (2) bekezdéssel egészül ki, a további

bekezdések jelölése értelemszerûen változik:

"(4) A reklám nem tartalmazhat olyan állítást vagy ábrá-zolást, amely alkalmas

arra, hogy megtévessze a fogyasztót a környezetrõl és az egészségrõl alkotott

itéletében, a termék környezetre és az egészségre gyakorolt hatását il-letõen,

vagy a reklámozó környezet és egészségvédelmi in-tézkedéseivel kapcsolatban."

Indokolás

A kedvezõ környezeti, egészségi hatásokra való általános hivatkozás pozitív

jelentéstartalommal bír, így alkalmas a kereslet növelésére, a versenypozíciók

javítására, és egyben a fogyasztók megtévesztésére is. Ennek gátat kell

szabni.

9.

A törvényjavaslat 4. §-a a következõ új (4) bekezdéssel egészül ki:

"(4) Lelkiismereti, illetõleg világnézeti meggyõzõdés reklám útján nem

terjeszthetõ."

Indokolás

A rendelkezés összhangot teremt a rádiózásról és a televíziózásról szóló 1996.

évi I. törvénnyel.

10.

A törvényjavaslat 5. §-ának (2) bekezdése a következõképpen módosul:

"(2) [A] Tilos közzétenni olyan reklámot, amely a gyer-mek- és fiatalkorúak

fizikai, szellemi vagy erkölcsi fej-lõdését károsíthatja, így különösen ha a

gyermek- és fia-talkorúakat veszélyes, erõszakos, továbbá a szexualitást

hangsúlyozó helyzetben [való bemutatása] mutatja be.

Indokolás

Nyelvhelyességi és kodifikációs hibák kijavítása.

11.

A törvényjavaslat 5. §-a a következõ új (3) bekezdéssel egészül ki:

"(3) Tilos reklámot közzétenni közoktatási intézményben."

Indokolás

Az oktatás és a nevelés nem fonódhat össze a reklámtevékenységgel.

12.

A törvényjavaslat 9. §-ának (1) bekezdése a következõképpen módosul:

"(1) A gyógyszerek szakmai célú [reklámozáson] reklámozá-sán (a továbbiakban:

gyógyszerismertetés) kívül a gyógy-szertárból kizárólag orvosi vényre

kiadható, vagy kizáró-lag fekvõbeteg gyógyintézeti felhasználásra

engedélyezett, valamint kizárólag orvosi rendelõk, gondozóintézetek által

beszerezhetõ gyógyszerek reklámozása tilos."

Indokolás

Szövegpontosítás.

13.

A törvényjavaslat 9. §-a a következõ új (5) bekezdéssel egészül ki:

"(5) Tilos gyógyszernek nem minõsülõ gyógyhatású készít-ményt gyógyszerként

reklámozni."

Indokolás

A fogyasztó megtévesztése érdekében egyértelmû tiltást kell alkalmazni.

14.

A törvényjavaslat 11. §-a (1) bekezdésének e) pontja a következõképpen

módosul:

/Tilos dohányárut vagy alkoholtartalmú italt reklámozni/

"e) közoktatási és egészségügyi intézményben és annak [bejáratától - a

közúton történõ megközelítéshez szükséges legrövidebb út alapján -]

ingatlanától számított 200 mé-teres távolságon belül."

Indokolás

A körülményes meghatározás betarthatatlan és túlságosan szûkítõ.

15.

A törvényjavaslat 11. §-a (2) bekezdésének c) pontja a következõképpen

módosul:

/Tilos közzétenni dohányárú vagy alkoholtartalmú ital olyan reklámját, amely/

"c) [túlzott] közvetlenül dohány- vagy alkoholfogyasztás-ra hív fel."

Indokolás

A fogyasztásra történõ felhívás mértékének mérlegelésére a jog nem alkalmas.

Összhangot kell teremteni a média törvénnyel.

16.

A törvényjavaslat a következõ új 23. §-al egészül ki, a további §-ok jelölése

értelemszerûen változik:

"23. § A települési önkormányzat a törvény 21. és 22. §-ában nem

szabályzott kérdésekben - e törvény keretei kö-zött - rendeletet alkothat,

amelyben megállapíthatja a reklám közzétételének egyéb szabályait."

Indokolás

A rendelkezés lehetõséget ad az önkormányzatoknak arra, hogy helyi szabályokat

is hozhassanak.

Budapest, 1997. április 07.

Dr. Házas József Dr. Kiss Róbert

MSZP SZDSZ

Eleje Honlap