Az Országgyûlés Alkotmány-

és igazságügyi bizottsága

T/3712/235.. szám

Módosító javaslat

Dr. Gál Zoltán úr,

az Országgyûlés elnöke részére

H e l y b e n

Tisztelt Elnök Úr!

Az Alkotmányügyi bizottság a Házszabály 94. § (1) bekezdése alapján a

gazdasági reklámtevékenységrõl szóló T/3712.. számon beterjesztett

törvényjavaslathoz az alábbi

m ó d o s í t ó j a v a s l a t o t

nyújtja be:

1. Az Alkotmányügyi bizottság a törvényjavaslat 2. § a) pontjának a

következõ módosítását javasolja:

/E törvény alkalmazásában:/

"a) Gazdasági reklám: olyan tájékoztatás, amely termék, szolgáltatás,

ingatlan, jog és kötelezettség (a továbbiakban: áru) értékesítését vagy más

módon történõ igénybevételét[, illetve] és a vállalkozás nevének,

megjelölésének, tevékenységének népszerûsítését, továbbá áru vagy árujelzõ

megismertetését mozdítja elõ (a továbbiakban: reklám)."

2. Az Alkotmányügyi bizottság a törvényjavaslat 2. § c) pontjának a

következõ módosítását javasolja:

/E törvény alkalmazásában:/

"c) Tudatosan nem észlelhetõ reklám: olyan reklám, amelynek

közzétételekor - az idõtartam rövidsége vagy más ok következtében - a

fogyasztóra [a pszichológiai] lélektani értelemben a tudatos észleléshez

szükséges ingerküszöbnél kisebb erõsségû látvány, hang- vagy egyéb hatás

keltette inger hat."

3. Az Alkotmányügyi bizottság a törvényjavaslat 2. § s) pontjának az

elhagyását javasolja (a javaslat elfogadása esetén a pontok jelölése

értelemszerûen változik):

/E törvény alkalmazásában:/

"[s) Címoldal: a nyomtatott sajtótermék elülsõ (Borító I.) és hátsó

(Borító IV.) borítólapjának külsõ oldala, valamint a számítógépes alkalmazói

program kezdõ (bejelentkezõ) képernyõje.]"

4. Az Alkotmányügyi bizottság a törvényjavaslat 2. § z) pontjának a

következõ módosítását javasolja:

/E törvény alkalmazásában:/

"z) Szabadtéri reklámhordozó: [minden,] az építmény külsején vagy azon

kívül szabad téren, [közterületen vagy közterületrõl észlelhetõen] reklám

közzététele céljából elhelyezett [reklámhordozó] tárgy, amely a reklám

megjelenítésére alkalmas, kivéve az üzlet külsején elhelyezett - az áru

elérhetõségét és az üzlet elnevezését jelzõ - tárgyakat."

5. Az Alkotmányügyi bizottság a törvényjavaslat 4. § (1) bekezdése a)

pontjának a következõ kiegészítését javasolja:

/Tilos közzétenni olyan reklámot, amely/

"a) személyhez és a szellemi alkotásokhoz fûzõdõ jogokat, kegyeleti

érzést, valamint személyes adatok védelméhez való jogokat sérthet,"

6. Az Alkotmányügyi bizottság - a 2. § s) pontjának elhagyásával

összefüggésben - a törvényjavaslat 11. § (1) bekezdése b) pontjának a

következõ kiegészítését javasolja:

/Tilos dohányárut vagy alkoholtartalmú italt reklámozni/

"b) sajtótermék címoldalán, beleértve a nyomtatott sajtótermék elülsõ

(Borító I.) és hátsó (Borító IV.) borítólapjának külsõ oldalát is,"

7. Az Alkotmányügyi bizottság a törvényjavaslat 14. §-ának a következõ

módosítását javasolja:

"14. § (1) [A] E törvény 3-5. §-aiban, a 6. § (2)-(3) bekezdéseiben és a

8-13. §-aiban foglalt rendelkezések megsértéséért a reklámozó, a

reklámszolgáltató és a reklám közzétevõje egyetemlegesen felelõs.

(2) [A] E törvény 3. §-a

a) (1) bekezdése alapján bemutatott okirat,

b) (2) bekezdése alapján adott nyilatkozat, illetve bemutatott

megfelelõségi tanúsítvány,

c) (3) bekezdése szerinti adatok

tartalmáért és azok valódiságáért a reklámozó felelõs.

(3) [A] E törvény 6. § (1) bekezdésében és a 7. §-ában foglalt

rendelkezések megsértéséért a reklámozó felelõs."

8. Az Alkotmányügyi bizottság a törvényjavaslat 14. § (1) bekezdésének a

következõ módosítását javasolja:

"14. § (1) [A] E törvény 3-5. §-aiban, a 6. § (2)-(3) bekezdéseiben és a

8-13. §-aiban foglalt rendelkezések megsértéséért a reklámozó, a

reklámszolgáltató és a reklám közzétevõje [egyetemlegesen] is felelõs. Az e

rendelkezések megszegésével okozott kárért a reklámozó, a reklámszolgáltató és

a reklám közzétevõje egyetemlegesen felelõs."

9. Az Alkotmányügyi bizottság a törvényjavaslat 15. §-ának más

megfogalmazását javasolja:

"[Eljárási szabályok

15. § A törvény

a) 4. § (1) bekezdés a/ pontjában foglalt rendelkezés megsértése miatti

eljárás a bíróság,

b) 3. §-ában, 4.§ (1) bekezdés b/-d/ pontjaiban, 5.-6.§-aiban és 8.-13.§-

aiban foglalt rendelkezések megsértése miatti eljárás a Fogyasztóvédelmi

Fõfelügyelõség,

c) 7. § (1)-(2) bekezdésében foglalt rendelkezések megsértése miatti

eljárás a Vtv.-ben meghatározottak szerint a bíróság, illetve a Gazdasági

Versenyhivatal,

d) 7. § (3) bekezdésében foglalt rendelkezések megsértése miatti eljárás

a Gazdasági Versenyhivatal

hatáskörébe tartozik.]

"A reklámfelügyeleti eljárás

15. § (1) A Fogyasztóvédelmi Fõfelügyelõség (a továbbiakban:

fõfelügyelõség) - elsõ fokon a megyei (fõvárosi) fogyasztóvédelmi

felügyelõségek (a továbbiakban: felügyelõség) - látja el a gazdasági

reklámtevékenységre vonatkozó rendelkezések betartásának ellenõrzését; ezen

belül lefolytatja az e rendelkezések megsértése miatti eljárásokat.

(2) A Tpvt. rendelkezéseibe is ütközõ reklám esetén a Tpvt-ben

meghatározottak szerint a bíróság, illetve a Gazdasági Versenyhivatal jár el.

(3) Az e törvény szerinti eljárás lefolytatása nem zárja ki, hogy a

sérelmet szenvedett fél személyhez fûzõdõ jogainak megsértése esetén igényét

közvetlenül a bíróság elõtt érvényesítse a polgári jog általános szabályai

szerint. Ha a polgári jogi felelõsség szabályai szerint kártárítés címén

megítélhetõ összeg nem áll arányban a felróható magatartás súlyosságával, a

bíróság a jogsértõre közérdekû célra fordítható bírságot is kiszabhat."

Megjegyzés: Ez a módosító javaslat összefügg az alábbi módosító

javaslatokkal.

10. Az Alkotmányügyi bizottság a törvényjavaslat 16. §-ának más

megfogalmazását javasolja:

"[16. § A 15. § szerinti eljárások megindítására az jogosult, akinek

jogát vagy jogos érdekét a törvény rendelkezéseinek megsértése érinti (a

továbbiakban: érdekelt fél).]

"16. § (1) A reklámfelügyeleti eljárás kérelemre vagy hivatalból indul.

(2) A reklámfelügyeleti eljárás kérelemre indul, ha a gazdasági

reklámtevékenységre vonatkozó rendelkezés megsértése valakinek a jogát vagy

jogos érdekét sérti. Ha a sérelmet szenvedett fogyasztó személye nem

állapítható meg, illetve, ha az igények érvényesítése sérelmet szenvedett

fogyasztók számára tekintettel nem lenne célravezetõ, az eljárás megindítására

a fogyasztók érdekvédelmét ellátó közigazgatási szervek és társadalmi

szervezetek is jogosultak.

(3) A reklámfelügyeleti eljárás a gazdasági reklámtevékenységre vonatkozó

rendelkezéseket megsértõ reklám közzétetelét követõ egy éven túl nem indítható

meg. Ha az érdekelt fél személyhez fûzõdõ jogainak megsértésérõl egy éven túl

szerzett tudomást, az eljárás megindítására nyitvaálló határidõ

megállapítására a Magyar Köztársaság Polgári Törvénykönyvérõl szóló 1959. évi

IV. törvény 326. § (2) bekezdésében foglalt rendelkezést kell megfelelõen

alkalmazni."

11. Az Alkotmányügyi bizottság a törvényjavaslat 17. §-ának más

megfogalmazását javasolja:

"[17. § (1) A 15. § a) pont szerinti eljárásra a polgári perrendtartásról

szóló 1952. évi III. törvény rendelkezéseit a (2) és a (3) bekezdésben foglalt

eltérésekkel kell alkalmazni.

(2) Ha a polgári jogi felelõsség szabályai szerint kártérítés címén

megítélhetõ összeg nem áll arányban a felróható magatartás súlyosságával, a

bíróság a jogsértõre közérdekû célra fordítható bírságot is kiszabhat.

(3) A bíróság eljárása a 18. § (4) bekezdése szerinti bírság kiszabására

is kiterjed.]

"17. § (1) A fõfelügyelõség és a felügyelõség eljárása során az

államigazgatási eljárás általános szabályairól szóló 1957. évi IV. törvény

rendelkezéseit az e törvény 18-19. §-ában foglalt eltérésekkel kell

alkalmazni.

(2) Ha a Gazdasági Versenyhivatal a 15. § (2) bekezdése alapján jár el,

eljárására a Tpvt. rendelkezéseit kell alkalmazni."

12. Az Alkotmányügyi bizottság a törvényjavaslat 18. §-ának más

megfogalmazását javasolja:

"[18. § (1) A 15. § b) pont szerinti eljárásra az államigazgatási eljárás

általános szabályairól szóló 1957. évi IV. törvény rendelkezéseit a (2)-(7)

bekezdésben foglalt eltérésekkel kell alkalmazni.

(2) Az érdekelt fél kérelmében az eset körülményeihez képest a következõ

igényeket támaszthatja:

a) követelheti a jogsértés megtörténtének megállapítását,

b) követelheti a jogsértés abbahagyását és a jogsértõ eltiltását a

további jogsértéstõl,

c) követelheti, hogy a jogsértõ megfelelõ módon adjon elégtételt, és

szükség esetén azt, hogy a jogsértõ részérõl vagy költségén az elégtételnek

megfelelõ nyilvánosságot biztosítsanak,

d) követelheti a sérelmes helyzet megszüntetését, a jogsértést megelõzõ

állapot helyreállítását a jogsértõ részérõl vagy költségén, különösen a reklám

jogsértõ jellegétõl való megfosztását, vagy - ha ez nem lehetséges - a

jogsértõ reklám megsemmisítését.

(3) Az ellen, akinek a 15. § b) pont szerint kifogásolható magatartása a

fogyasztók széles körét érinti, a fogyasztók érdekvédelmét ellátó szervezetek

jogosultak kérelmet benyújtani akkor is, ha a sérelmet szenvedett fogyasztók

személye nem állapítható meg.

(4) A Fogyasztóvédelmi Fõfelügyelõség eljárása során határozatával

bírságot szabhat ki azzal szemben, aki a törvény rendelkezéseit megsérti. A

bírság többszörös jogsértés esetén halmozottan is kiszabható.

(5) A bírság összegét az eset összes körülményeire -különösen a

fogyasztói érdekek sérelmének körére, súlyára, a jogsértõ állapot

idõtartamára, a törvénybe ütközõ magatartás ismételt tanúsítására -

tekintettel kell meghatározni.

(6) A Fogyasztóvédelmi Fõfelügyelõségnek az ügy érdemében hozott

határozata ellen fellebbezésnek nincs helye. A határozat felülvizsgálata a

határozat közlésétõl számított tizenöt napon belül keresettel kérhetõ a

bíróságtól. A Fogyasztóvédelmi Fõfelügyelõség elrendelheti határozatának

azonnali végrehajtását.

(7) A (6) bekezdés szerinti kereset alapján indult bírósági eljárás során

a polgári perrendtartásról szóló 1952. évi III. törvény XX. fejezetében

foglalt rendelkezéseket kell alkalmazni. A bíróság a Fogyasztóvédelmi

Fõfelügyelõség határozatát megváltoztathatja.]

"18. § (1) Ha az eljáró szerv az eljárás során megállapítja a reklám

jogsértõ voltát

a) elrendelheti a jogsértõ állapot megszüntetését,

b) megtilthatja a jogsértõ magatartás további folytatását.

(2) Az eljáró szerv határozatával bírságot szabhat ki azzal szemben, aki

a jogsértést elkövette. A bírság többszörös jogsértés esetén halmozottan is

kiszabható.

(3) A bírság összegét az eset összes körülményeire - így különösen a

fogyasztók érdekei sérelmének körére, súlyára, a jogsértõ állapot idõtartamára

és a jogsértõ magatartás ismételt tanúsítására - tekintettel kell

meghatározni. A jogerõsen kiszabott és be nem fizetett bírságot adók módjára

és azokkal egy sorban kell behajtani.

(4) A mûsorszolgáltatóval szemben kiszabott bírságot a Mûsorszolgáltatási

Alapba kell befizetni. Egyébként a bírságot a fõfelügyelõség számlájára kell

befizetni."

13. Az Alkotmányügyi bizottság a törvényjavaslat 19. §-ának más

megfogalmazását javasolja:

"19. § [A 15. § c)-d) pontjai szerinti eljárásra a Vtv. rendelkezéseit

kell alkalmazni.] Az eljáró szerv határozatban ideiglenes intézkedéssel

megtilthatja a jogsértõ magatartás további folytatását, illetve elrendelheti a

jogsértõ állapot megszüntetését, ha erre - az érdekeltek jogi vagy gazdasági

érdekeinek védelme miatt - halaszthatatlanul szükség van."

14. Az Alkotmányügyi bizottság a törvényjavaslatot a következõ új 20. §-

sal javasolja kiegészíteni (a javaslat elfogadása esetén a törvényjavaslat §-

ainak számozása értelemszerûen változik):

"20. § (1) A felügyelõség elsõ fokú határozata ellen benyújtott

fellebbezést a fõfelügyelõség vezetõje bírálja el. A fõfelügyelõség vezetõje

elrendelheti a határozat azonnali végrehajtását.

(2) A fõfelügyelõség vezetõje határozatának felülvizsgálata keresettel

kérhetõ a bíróságtól. A kereset alapján indult bírósági eljárás során a

polgári perrendtartásról szóló 1952. évi III. törvény XX. Fejezetében foglalt

rendelkezéseket kell alkalmazni. A bíróság a fõfelügyelõség vezetõjének

határozatát megváltoztathatja."

I n d o k o l á s

Lásd a bizottság 1997. június 4-i ülésének jegyzõkönyvét.

Budapest, 1997. június 5.

Dr. Bihari Mihály s.k.

alelnök

Eleje Honlap