__________________________
MODOSJAV\T3712AB.DOC
Az Országgyûlés Alkotmány-
és igazságügyi bizottsága
T/3712/240.. szám
Zárószavazás elõtti módosító javaslat
Dr. Gál Zoltán úr,
az Országgyûlés elnöke részére
H e l y b e n
Tisztelt Elnök Úr!
Az Alkotmányügyi bizottság a Házszabály 102. § (3) bekezdése alapján a
gazdasági reklámtevékenységrõl szóló T/3712/239. számon beterjesztett egységes
javaslathoz az alábbi zárószavazás elõtti
m ó d o s í t ó j a v a s l a t o t
nyújtja be:
1. Az Alkotmányügyi bizottság az egységes javaslat 2. § c) pontjának az
elhagyását javasolja (a javaslat elfogadása esetén a pontok jelölése
értelemszerûen változik):
/E törvény alkalmazásában:/
"[c) Címoldal: a nyomtatott sajtótermék elülsõ borítólapjának külsõ
oldala (Borító I.).]"
I n d o k o l á s
Mivel az Országgyûlés a Címoldalra vonatkozó törvényjavaslat szerinti
kiterjesztõ értelmezést nem fogadta el, így e fogalom-meghatározásra a
továbbiakban nincs szükség.
2. Az Alkotmányügyi bizottság az egységes javaslat 2. § o) pontjának az
elhagyását javasolja:
/E törvény alkalmazásában:/
"[o) Pornográf megjelenítés: a nemiséget súlyosan szeméremsértõ
nyíltsággal ábrázoló, célzatosan a nemi vágy felkeltésére irányuló cselekvés,
ábrázolás.]"
I n d o k o l á s
Az Országgyûlés határozatának megfelelõen a 4. § (3) bekezdése elhagyásra
került, ezért e fogalom-meghatározásra sincs szükség.
3. Az Alkotmányügyi bizottság az egységes javaslat 7. §-ának a következõ
módosítását javasolja:
"7. § (1) Tilos közzétenni olyan összehasonlító, illetve egyéb reklámot,
amely a tisztességtelen piaci magatartás és a versenykorlátozás tilalmáról
szóló 1996. évi LVII. törvény (a továbbiakban: Tpvt.) alapján a
tisztességtelen verseny tilalmába, illetve fogyasztói döntések tisztességtelen
befolyásolásának tilalmába ütközhet.
[(2) A Tpvt-ben meghatározottakon túl megtévesztésre alkalmas különösen
az az összehasonlító reklám, amely]"
(2) A reklámban harmadik személy által készített vizsgálat összehasonlító
eredményét, adatait közzétenni vagy ezekre hivatkozni csak a vizsgálatot
lefolytató személy elõzetes engedélyével lehet.
(3) A reklámozó felelõs azért, hogy az összehasonlító eredmény, illetve
adatok közzététele vagy hivatkozása ebben az esetben se ütközzön az (1)-(2)
bekezdésben meghatározott tilalomba."
I n d o k o l á s
Részben a törvényjavaslat (2) bekezdésére elfogadott két javaslat közül a
felvezetõ szöveg elhagyása, részben hivatkozás-pontosítás.
4. Az Alkotmányügyi bizottság az egységes javaslat 10. § (1) bekezdése
második a) pontjának az elhagyását javasolja:
"[a) egyértelmûen meghatározza a gyógyszer vagy a gyógyszernek nem
minõsülõ gyógyhatású készítmény jellegét,]"
I n d o k o l á s
Az Országgyûlés a fenti törvényhelyre két, egymásnak ellentmondó módosító
javaslatot fogadott el.
5. Az Alkotmányügyi bizottság az egységes javaslat 10. § (3) bekezdésének
az elhagyását, és ezzel összefüggésben az egységes javaslatot a következõ új
11. §-sal javasolja kiegészíteni (a javaslat elfogadása esetén az egységes
javaslat §-ainak számozása értelemszerûen változik):
"[(3) Az állatgyógyászatban alkalmazott készítmények reklámozása
megengedett. Ezen áruk reklámozására vonatkozó részletes szabályokat külön
jogszabály állapítja meg.]"
"11. § Az állatgyógyászatban alkalmazott készítmények reklámozása
megengedett. Ezen áruk reklámozására vonatkozó részletes szabályokat külön
jogszabály állapítja meg."
I n d o k o l á s
Az elfogadott javaslat szerkezetileg nem illik az embergyógyászati célra
szolgáló gyógyszerek reklámozására vonatkozó szabályok közé, ezért indokolt
azt külön §-ba szerkeszteni.
6. Az Alkotmányügyi bizottság az egységes javaslat 20. §-ának a következõ
módosítását, illetve kiegészítését - és ezzel összefüggésben - a 22. §
elhagyását javasolja (a javaslat elfogadása esetén az egységes javaslat §-
ainak számozása értelemszerûen változik):
"20. § (1) Ez a törvény 1997. szeptember 1-jén lép hatályba.
(2) A 12. § (1) bekezdésének a dohányáru nikotin- és kátránytartalmát
közlõ adatok feltüntetésére vonatkozó rendelkezését 1998. december 31-tõl kell
alkalmazni."
"[22. § A 12. § (1) bekezdésének a dohányáru nikotin- és kátránytartalmát
közlõ adatok feltüntetésére vonatkozó rendelkezését 1998. december 31-tõl kell
alkalmazni.]"
I n d o k o l á s
A törvény hatálybalépésére vonatkozó rendelkezések pontosítása.
7. Az Alkotmányügyi bizottság az egységes javaslat 23. § b) pontjának a
következõ módosítását javasolja:
/Felhatalmazást kap/
"a) a népjóléti miniszter, hogy a gyógyszerek és a gyógyszernek nem
minõsülõ gyógyhatású készítmények reklámozására, a gyógyszerismertetõ
tevékenységre és a gyógyszerismertetõk nyilvántartására vonatkozó részletes
szabályokat, továbbá a [Fogyasztóvédelmi Fõfelügyelõség e törvény szerinti]
reklámfelügyeleti eljárásban szakhatóságként [eljáró] közremûködõ szervek
körét,"
/rendelettel meghatározza./
I n d o k o l á s
Az elfogadott módosító javaslatok következtében a reklámfelügyeleti
államigazgatási eljárás kétfokúvá változott, ennek megfelelõen szükséges a
felhatalmazást is módosítani.
8. Az Alkotmányügyi bizottság az egységes javaslat 24. § (1) és (2)
bekezdése felvezetõ szövegének a következõ módosítását javasolja:
"23. § E törvény hatálybalépésével egyidejûleg
(1) A tisztességtelen piaci magatartás és a versenykorlátozás tilalmáról
szóló 1996. évi LVII. törvény 6. §-a helyébe a következõ rendelkezés lép:"
"(2) A Magyar Köztársaság Polgári Törvénykönyvérõl szóló 1959. évi IV.
törvény 84.§-a az alábbi (3) bekezdéssel egészül ki:"
I n d o k o l á s
Törvénycímek pontosítása. Elfogadott ugyan a "Polgári Törvénykönyv"
alkalmazása is, tekintettel azonban arra, hogy az egységes javaslat 14. § (3)
bekezdése a fentiek szerinti címmegjelölést tartalmazza, indokolt ennek
megfelelõen a 23. §-ban is így szerepeltetni.
9. Az Alkotmányügyi bizottság az egységes javaslat 23. §-át 25. §-ként
javasolja szerkeszteni, és ennek megfelelõen a jelenlegi 24. és 25. § jelölése
23-24. §-ra módosul.
I n d o k o l á s
Jogszabályszerkesztési szempontok szerinti pontosítás.
Budapest, 1997. június 23.
Dr. Bihari Mihály s.k.,
alelnök