______________
Bizjelen\T3712zar.DOC
Az Országgyûlés
T/3712/241.. szám
Alkotmány- és igazságügyi bizottságának
a j á n l á s a
a gazdasági reklámtevékenységrõl szóló T/3712.. sz. törvényjavaslat
z á r ó v i t á j á h o z
Tisztelt Országgyûlés!
Az Országgyûlés Alkotmány- és igazságügyi bizottsága (a továbbiakban:
Alkotmányügyi bizottság) megvitatta a gazdasági reklámtevékenységrõl szóló,
T/3712/239. számon beterjesztett egységes javaslatot és ahhoz T/3712/240.. szám
alatt módosító javaslatot nyújtott be.
Megjegyzés: Az egységesjavaslat szövegébõl elhagyni javasolt szöveget
[ ] zárójel közé téve, az új szövegrészeket pedig aláhúzással jelöljük. Ha
a módosító javaslatban ettõl eltérõ jelölési mód szerepel - az egységes
elbírálás megkönnyítése érdekében - az ajánlásban a javaslatot ehhez a
jelölési módhoz igazítottuk annak szó szerinti tartalmára figyelemmel.
Ahol az ajánlás a bizottság állásfoglalásaként a "nem támogatja"
megjegyzést használja, ott a módosító javaslat a jelenlévõ képviselõk
egyharmadának támogatását megkapta.
Amennyiben a módosító javaslat az egységes javaslat §-ainak, illetve a
§-ok bekezdéseinek számozására, vagy a pontok jelölésére is vonatkozik, a
javaslat elfogadása esetén ezek értelemszerûen megváltoznak az egységes
javaslat minden érintett rendelkezésében, hivatkozásában, az erre történõ
külön utalás nélkül is.
I.
1. Az Alkotmányügyi bizottság az egységes javaslat 2. § c) pontjának az
elhagyását javasolja (a javaslat elfogadása esetén a pontok jelölése
értelemszerûen változik):
/E törvény alkalmazásában:/
"[c) Címoldal: a nyomtatott sajtótermék elülsõ borítólapjának külsõ
oldala (Borító I.).]"
Indokolás: Lásd a T/3712/240/1. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
2. Az Alkotmányügyi bizottság az egységes javaslat 2. § o) pontjának az
elhagyását javasolja:
/E törvény alkalmazásában:/
"[o) Pornográf megjelenítés: a nemiséget súlyosan szeméremsértõ
nyíltsággal ábrázoló, célzatosan a nemi vágy felkeltésére irányuló cselekvés,
ábrázolás.]"
Indokolás: Lásd a T/3712/240/2. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
3. Az Alkotmányügyi bizottság az egységes javaslat 7. § elsõ (2)
bekezdésének az elhagyását javasolja:
"[(2) A Tpvt-ben meghatározottakon túl megtévesztésre alkalmas különösen
az az összehasonlító reklám, amely]""
Indokolás: Lásd a T/3712/240/3. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
4. Az Alkotmányügyi bizottság az egységes javaslat 7. § (3) bekezdésének
a következõ kiegészítését javasolja:
"(3) A reklámozó felelõs azért, hogy az összehasonlító eredmény, illetve
adatok közzététele vagy hivatkozása ebben az esetben se ütközzön az (1)-(2)
bekezdésben meghatározott tilalomba."
Indokolás: Lásd a T/3712/240/3. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
5. Az Alkotmányügyi bizottság az egységes javaslat 10. § (1) bekezdése
második a) pontjának az elhagyását javasolja:
/Az - egyes, külön jogszabályban meghatározott tilalmazott készítmények
kivételével - embergyógyászati célra szánt, gyógyszertárból vény nélkül is
kiadható gyógyszerek, továbbá a gyógyszernek nem minõsülõ gyógyhatású
készítmények reklámozása megengedett, ha a reklám/
"[a) egyértelmûen meghatározza a gyógyszer vagy a gyógyszernek nem
minõsülõ gyógyhatású készítmény jellegét,]"
Indokolás: Lásd a T/3712/240/4. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
6. Az Alkotmányügyi bizottság az egységes javaslat 10. § (3) bekezdésének
az elhagyását javasolja (a javaslat elfogadása esetén a § bekezdéseinek
számozása értelemszerûen változik):
[(3) Az állatgyógyászatban alkalmazott készítmények reklámozása
megengedett. Ezen áruk reklámozására vonatkozó részletes szabályokat külön
jogszabály állapítja meg.]
Megjegyzés: Ez a módosító javaslat összefügg az ajánlás 7. pontjában
foglalt indítvánnyal.
Indokolás: Lásd a T/3712/240/5. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
7. Az Alkotmányügyi bizottság az egységes javaslatot a következõ új 11.
§-sal javasolja kiegészíteni (a javaslat elfogadása esetén az egységes
javaslat §-ainak számozása értelemszerûen változik):
"11. § Az állatgyógyászatban alkalmazott készítmények reklámozása
megengedett. Ezen áruk reklámozására vonatkozó részletes szabályokat külön
jogszabály állapítja meg."
Indokolás: Lásd a T/3712/240/5. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
8. Az Alkotmányügyi bizottság az egységes javaslat 20. §-ának a következõ
kiegészítését javasolja:
"20. § (1) Ez a törvény 1997. szeptember 1-jén lép hatályba.
(2) A 12. § (1) bekezdésének a dohányáru nikotin- és kátránytartalmát
közlõ adatok feltüntetésére vonatkozó rendelkezését 1998. december 31-tõl kell
alkalmazni."
Megjegyzés: Ez a módosító javaslat összefügg az ajánlás 9. pontjában
foglalt indítvánnyal.
Indokolás: Lásd a T/3712/240/6. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
9. Az Alkotmányügyi bizottság az egységes javaslat 22. §-ának az
elhagyását javasolja (a javaslat elfogadása esetén az egységes javaslat §-
ainak számozása értelemszerûen változik):
"[22. § A 12. § (1) bekezdésének a dohányáru nikotin- és kátránytartalmát
közlõ adatok feltüntetésére vonatkozó rendelkezését 1998. december 31-tõl kell
alkalmazni.]"
Indokolás: Lásd a T/3712/240/6. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
10. Az Alkotmányügyi bizottság az egységes javaslat 23. § a) pontjának a
következõ módosítását javasolja:
/Felhatalmazást kap/
"a) a népjóléti miniszter, hogy a gyógyszerek és a gyógyszernek nem
minõsülõ gyógyhatású készítmények reklámozására, a gyógyszerismertetõ
tevékenységre és a gyógyszerismertetõk nyilvántartására vonatkozó részletes
szabályokat, továbbá a [Fogyasztóvédelmi Fõfelügyelõség e törvény szerinti]
reklámfelügyeleti eljárásban szakhatóságként [eljáró] közremûködõ szervek
körét,"
/rendelettel meghatározza./
Indokolás: Lásd a T/3712/240/7. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
11. Az Alkotmányügyi bizottság az egységes javaslat 24. § (1) és (2)
bekezdése felvezetõ szövegének a következõ kiegészítését javasolja:
"23. § E törvény hatálybalépésével egyidejûleg
(1) A tisztességtelen piaci magatartás és a versenykorlátozás tilalmáról
szóló 1996. évi LVII. törvény 6. §-a helyébe a következõ rendelkezés lép:"
"(2) A Magyar Köztársaság Polgári Törvénykönyvérõl szóló 1959. évi IV.
törvény 84.§-a az alábbi (3) bekezdéssel egészül ki:"
Indokolás: Lásd a T/3712/240/8.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
12. Az Alkotmányügyi bizottság az egységes javaslat 23. §-át 25. §-ként
javasolja szerkeszteni, és ennek megfelelõen a jelenlegi 24. és 25. § jelölése
23-24. §-ra módosul.
Indokolás: Lásd a T/3712/240/9.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
II.
A T/3712/239. sz. egységes javaslat országgyûlési
döntéseknek megfelelõ normaszövege
Az egységes javaslat 2. § e) pontja:
/E törvény alkalmazásában:/
"e) Reklámozó: akinek érdekében a reklám közzétételre kerül, illetve aki
a saját érdekében a reklám közzétételét megrendeli."
Az egységes javaslat 4. §-a bekezdés nélküli normaszöveggé változott,
mert a törvényjavaslat e §-ának (2) és (3) bekezdése elhagyásra került.
Az egységes javaslat 7. §-a:
"(1) Tilos közzétenni olyan összehasonlító, illetve egyéb reklámot, amely
a tisztességtelen piaci magatartás és a versenykorlátozás tilalmáról szóló
1996. évi LVII. törvény (a továbbiakban: Tpvt.) alapján a tisztességtelen
verseny tilalmába, illetve fogyasztói döntések tisztességtelen
befolyásolásának tilalmába ütközhet.
[(2) A Vtv-ben meghatározottakon túl megtévesztésre alkalmas különösen az
az összehasonlító reklám, amely
a) sérti vagy veszélyezteti a versenytárs, más áru vagy árujelzõ jó
hírnevét,
b) a versenytárs vagy más áru jó hírnevének, illetve nevének,
megjelölésének vagy árujelzõjének felhasználásával tisztességtelen gazdasági
elõny megszerzésére alkalmas,
c) elõidézheti a versenytárs vagy más áru hátrányos megítélését.]
(2) A Tpvt-ben meghatározottakon túl megtévesztésre alkalmas különösen az
az összehasonlító reklám, amely"
(2) A reklámban harmadik személy által készített vizsgálat összehasonlító
eredményét, adatait közzétenni vagy ezekre hivatkozni csak a vizsgálatot
lefolytató személy elõzetes engedélyével lehet.
(3) A reklámozó felelõs azért, hogy az összehasonlító eredmény, illetve
adatok közzététele vagy hivatkozása ebben az esetben se ütközzön az (1)
bekezdésben meghatározott tilalomba."
Megjegyzés: Az Országgyûlés egyik döntésével a törvényjavaslat (2)
bekezdését elhagyta, míg a másikkal a (2) bekezdés felvezetõ szövegét
módosította.
Az egységes javaslat 10. § (1) bekezdése a) pontja:
/Az - egyes, külön jogszabályban meghatározott tilalmazott készítmények
kivételével - embergyógyászati célra szánt, gyógyszertárból vény nélkül is
kiadható gyógyszerek, továbbá a gyógyszernek nem minõsülõ gyógyhatású
készítmények reklámozása megengedett, ha a reklám/
"a) egyértelmûen meghatározza, hogy a reklámozott termék gyógyszer vagy
gyógyszernek nem minõsülõ gyógyhatású készítmény,"
"a) egyértelmûen meghatározza a gyógyszer vagy a gyógyszernek nem
minõsülõ gyógyhatású készítmény jellegét,"
Az egységes javaslat 13. §-a:
"13. § (1) E törvény 3-5. §-aiban, a 6. § (2)-(3) bekezdéseiben és a 8-
12. §-aiban foglalt rendelkezések megsértéséért a reklámozó, a
reklámszolgáltató és a reklám közzétevõje is felelõs. Az e rendelkezések
megszegésével okozott kárért a reklámozó, a reklámszolgáltató és a reklám
közzétevõje egyetemlegesen felelõs."
Az egységes javaslat 15. § (2)-(3) bekezdése:
(2) A reklámfelügyeleti eljárás kérelemre indul, ha a gazdasági
reklámtevékenységre vonatkozó rendelkezés megsértése valakinek a jogát vagy
jogos érdekét sérti. Ha a sérelmet szenvedett fogyasztó személye nem
állapítható meg, illetve, ha az igények érvényesítése a sérelmet szenvedett
fogyasztók számára tekintettel nem lenne célravezetõ, az eljárás megindítására
a fogyasztók érdekvédelmét ellátó közigazgatási szervek és társadalmi
szervezetek is jogosultak.
(3) A reklámfelügyeleti eljárás a gazdasági reklámtevékenységre vonatkozó
rendelkezéseket megsértõ reklám közzétetelét követõ egy éven túl nem indítható
meg. Ha az érdekelt fél személyhez fûzõdõ jogainak megsértésérõl egy éven túl
szerzett tudomást, az eljárás megindítására nyitvaálló határidõ
megállapítására a Magyar Köztársaság Polgári Törvénykönyvérõl szóló 1959. évi
IV. törvény 326. § (2) bekezdésében foglalt rendelkezést kell megfelelõen
alkalmazni."
Az egységes javaslat 16. §-a:
"16. § (1) A fõfelügyelõség és a felügyelõség eljárása során az
államigazgatási eljárás általános szabályairól szóló 1957. évi IV. törvény
rendelkezéseit az e törvény 17-18. §-ában foglalt eltérésekkel kell
alkalmazni.
(2) Ha a Gazdasági Versenyhivatal a 14. § (2) bekezdése alapján jár el,
eljárására a Tpvt. rendelkezéseit kell alkalmazni."
Az egységes javaslat 19. § (1) bekezdése:
"19. § (1) A felügyelõség elsõ fokú határozata ellen benyújtott
fellebbezést a fõfelügyelõség vezetõje bírálja el. A fõfelügyelõség vezetõje
elrendelheti a határozat azonnali végrehajtását.
Az egységes javaslat 21. § (2) bekezdésénél alkalmazott "*"-jelölés és a
lábjegyzet elhagyandó.
Összeállította: az Országgyûlés Jogi Fõosztálya
Budapest, 1997. június 23.
Dr. Hack Péter s.k.,
az Alkotmány- és igazságügyi bizottság elnöke