- 1 -

______________

Bizjelen\T3712zar.DOC

Az Országgyûlés

T/3712/241.. szám

Alkotmány- és igazságügyi bizottságának

a j á n l á s a

a gazdasági reklámtevékenységrõl szóló T/3712.. sz. törvényjavaslat

z á r ó v i t á j á h o z

Tisztelt Országgyûlés!

Az Országgyûlés Alkotmány- és igazságügyi bizottsága (a továbbiakban:

Alkotmányügyi bizottság) megvitatta a gazdasági reklámtevékenységrõl szóló,

T/3712/239. számon beterjesztett egységes javaslatot és ahhoz T/3712/240.. szám

alatt módosító javaslatot nyújtott be.

Megjegyzés: Az egységesjavaslat szövegébõl elhagyni javasolt szöveget

[ ] zárójel közé téve, az új szövegrészeket pedig aláhúzással jelöljük. Ha

a módosító javaslatban ettõl eltérõ jelölési mód szerepel - az egységes

elbírálás megkönnyítése érdekében - az ajánlásban a javaslatot ehhez a

jelölési módhoz igazítottuk annak szó szerinti tartalmára figyelemmel.

Ahol az ajánlás a bizottság állásfoglalásaként a "nem támogatja"

megjegyzést használja, ott a módosító javaslat a jelenlévõ képviselõk

egyharmadának támogatását megkapta.

Amennyiben a módosító javaslat az egységes javaslat §-ainak, illetve a

§-ok bekezdéseinek számozására, vagy a pontok jelölésére is vonatkozik, a

javaslat elfogadása esetén ezek értelemszerûen megváltoznak az egységes

javaslat minden érintett rendelkezésében, hivatkozásában, az erre történõ

külön utalás nélkül is.

I.

1. Az Alkotmányügyi bizottság az egységes javaslat 2. § c) pontjának az

elhagyását javasolja (a javaslat elfogadása esetén a pontok jelölése

értelemszerûen változik):

/E törvény alkalmazásában:/

"[c) Címoldal: a nyomtatott sajtótermék elülsõ borítólapjának külsõ

oldala (Borító I.).]"

Indokolás: Lásd a T/3712/240/1. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

2. Az Alkotmányügyi bizottság az egységes javaslat 2. § o) pontjának az

elhagyását javasolja:

/E törvény alkalmazásában:/

"[o) Pornográf megjelenítés: a nemiséget súlyosan szeméremsértõ

nyíltsággal ábrázoló, célzatosan a nemi vágy felkeltésére irányuló cselekvés,

ábrázolás.]"

Indokolás: Lásd a T/3712/240/2. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

3. Az Alkotmányügyi bizottság az egységes javaslat 7. § elsõ (2)

bekezdésének az elhagyását javasolja:

"[(2) A Tpvt-ben meghatározottakon túl megtévesztésre alkalmas különösen

az az összehasonlító reklám, amely]""

Indokolás: Lásd a T/3712/240/3. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

4. Az Alkotmányügyi bizottság az egységes javaslat 7. § (3) bekezdésének

a következõ kiegészítését javasolja:

"(3) A reklámozó felelõs azért, hogy az összehasonlító eredmény, illetve

adatok közzététele vagy hivatkozása ebben az esetben se ütközzön az (1)-(2)

bekezdésben meghatározott tilalomba."

Indokolás: Lásd a T/3712/240/3. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

5. Az Alkotmányügyi bizottság az egységes javaslat 10. § (1) bekezdése

második a) pontjának az elhagyását javasolja:

/Az - egyes, külön jogszabályban meghatározott tilalmazott készítmények

kivételével - embergyógyászati célra szánt, gyógyszertárból vény nélkül is

kiadható gyógyszerek, továbbá a gyógyszernek nem minõsülõ gyógyhatású

készítmények reklámozása megengedett, ha a reklám/

"[a) egyértelmûen meghatározza a gyógyszer vagy a gyógyszernek nem

minõsülõ gyógyhatású készítmény jellegét,]"

Indokolás: Lásd a T/3712/240/4. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

6. Az Alkotmányügyi bizottság az egységes javaslat 10. § (3) bekezdésének

az elhagyását javasolja (a javaslat elfogadása esetén a § bekezdéseinek

számozása értelemszerûen változik):

[(3) Az állatgyógyászatban alkalmazott készítmények reklámozása

megengedett. Ezen áruk reklámozására vonatkozó részletes szabályokat külön

jogszabály állapítja meg.]

Megjegyzés: Ez a módosító javaslat összefügg az ajánlás 7. pontjában

foglalt indítvánnyal.

Indokolás: Lásd a T/3712/240/5. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

7. Az Alkotmányügyi bizottság az egységes javaslatot a következõ új 11.

§-sal javasolja kiegészíteni (a javaslat elfogadása esetén az egységes

javaslat §-ainak számozása értelemszerûen változik):

"11. § Az állatgyógyászatban alkalmazott készítmények reklámozása

megengedett. Ezen áruk reklámozására vonatkozó részletes szabályokat külön

jogszabály állapítja meg."

Indokolás: Lásd a T/3712/240/5. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

8. Az Alkotmányügyi bizottság az egységes javaslat 20. §-ának a következõ

kiegészítését javasolja:

"20. § (1) Ez a törvény 1997. szeptember 1-jén lép hatályba.

(2) A 12. § (1) bekezdésének a dohányáru nikotin- és kátránytartalmát

közlõ adatok feltüntetésére vonatkozó rendelkezését 1998. december 31-tõl kell

alkalmazni."

Megjegyzés: Ez a módosító javaslat összefügg az ajánlás 9. pontjában

foglalt indítvánnyal.

Indokolás: Lásd a T/3712/240/6. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

9. Az Alkotmányügyi bizottság az egységes javaslat 22. §-ának az

elhagyását javasolja (a javaslat elfogadása esetén az egységes javaslat §-

ainak számozása értelemszerûen változik):

"[22. § A 12. § (1) bekezdésének a dohányáru nikotin- és kátránytartalmát

közlõ adatok feltüntetésére vonatkozó rendelkezését 1998. december 31-tõl kell

alkalmazni.]"

Indokolás: Lásd a T/3712/240/6. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

10. Az Alkotmányügyi bizottság az egységes javaslat 23. § a) pontjának a

következõ módosítását javasolja:

/Felhatalmazást kap/

"a) a népjóléti miniszter, hogy a gyógyszerek és a gyógyszernek nem

minõsülõ gyógyhatású készítmények reklámozására, a gyógyszerismertetõ

tevékenységre és a gyógyszerismertetõk nyilvántartására vonatkozó részletes

szabályokat, továbbá a [Fogyasztóvédelmi Fõfelügyelõség e törvény szerinti]

reklámfelügyeleti eljárásban szakhatóságként [eljáró] közremûködõ szervek

körét,"

/rendelettel meghatározza./

Indokolás: Lásd a T/3712/240/7. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

11. Az Alkotmányügyi bizottság az egységes javaslat 24. § (1) és (2)

bekezdése felvezetõ szövegének a következõ kiegészítését javasolja:

"23. § E törvény hatálybalépésével egyidejûleg

(1) A tisztességtelen piaci magatartás és a versenykorlátozás tilalmáról

szóló 1996. évi LVII. törvény 6. §-a helyébe a következõ rendelkezés lép:"

"(2) A Magyar Köztársaság Polgári Törvénykönyvérõl szóló 1959. évi IV.

törvény 84.§-a az alábbi (3) bekezdéssel egészül ki:"

Indokolás: Lásd a T/3712/240/8.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

12. Az Alkotmányügyi bizottság az egységes javaslat 23. §-át 25. §-ként

javasolja szerkeszteni, és ennek megfelelõen a jelenlegi 24. és 25. § jelölése

23-24. §-ra módosul.

Indokolás: Lásd a T/3712/240/9.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

II.

A T/3712/239. sz. egységes javaslat országgyûlési

döntéseknek megfelelõ normaszövege

Az egységes javaslat 2. § e) pontja:

/E törvény alkalmazásában:/

"e) Reklámozó: akinek érdekében a reklám közzétételre kerül, illetve aki

a saját érdekében a reklám közzétételét megrendeli."

Az egységes javaslat 4. §-a bekezdés nélküli normaszöveggé változott,

mert a törvényjavaslat e §-ának (2) és (3) bekezdése elhagyásra került.

Az egységes javaslat 7. §-a:

"(1) Tilos közzétenni olyan összehasonlító, illetve egyéb reklámot, amely

a tisztességtelen piaci magatartás és a versenykorlátozás tilalmáról szóló

1996. évi LVII. törvény (a továbbiakban: Tpvt.) alapján a tisztességtelen

verseny tilalmába, illetve fogyasztói döntések tisztességtelen

befolyásolásának tilalmába ütközhet.

[(2) A Vtv-ben meghatározottakon túl megtévesztésre alkalmas különösen az

az összehasonlító reklám, amely

a) sérti vagy veszélyezteti a versenytárs, más áru vagy árujelzõ jó

hírnevét,

b) a versenytárs vagy más áru jó hírnevének, illetve nevének,

megjelölésének vagy árujelzõjének felhasználásával tisztességtelen gazdasági

elõny megszerzésére alkalmas,

c) elõidézheti a versenytárs vagy más áru hátrányos megítélését.]

(2) A Tpvt-ben meghatározottakon túl megtévesztésre alkalmas különösen az

az összehasonlító reklám, amely"

(2) A reklámban harmadik személy által készített vizsgálat összehasonlító

eredményét, adatait közzétenni vagy ezekre hivatkozni csak a vizsgálatot

lefolytató személy elõzetes engedélyével lehet.

(3) A reklámozó felelõs azért, hogy az összehasonlító eredmény, illetve

adatok közzététele vagy hivatkozása ebben az esetben se ütközzön az (1)

bekezdésben meghatározott tilalomba."

Megjegyzés: Az Országgyûlés egyik döntésével a törvényjavaslat (2)

bekezdését elhagyta, míg a másikkal a (2) bekezdés felvezetõ szövegét

módosította.

Az egységes javaslat 10. § (1) bekezdése a) pontja:

/Az - egyes, külön jogszabályban meghatározott tilalmazott készítmények

kivételével - embergyógyászati célra szánt, gyógyszertárból vény nélkül is

kiadható gyógyszerek, továbbá a gyógyszernek nem minõsülõ gyógyhatású

készítmények reklámozása megengedett, ha a reklám/

"a) egyértelmûen meghatározza, hogy a reklámozott termék gyógyszer vagy

gyógyszernek nem minõsülõ gyógyhatású készítmény,"

"a) egyértelmûen meghatározza a gyógyszer vagy a gyógyszernek nem

minõsülõ gyógyhatású készítmény jellegét,"

Az egységes javaslat 13. §-a:

"13. § (1) E törvény 3-5. §-aiban, a 6. § (2)-(3) bekezdéseiben és a 8-

12. §-aiban foglalt rendelkezések megsértéséért a reklámozó, a

reklámszolgáltató és a reklám közzétevõje is felelõs. Az e rendelkezések

megszegésével okozott kárért a reklámozó, a reklámszolgáltató és a reklám

közzétevõje egyetemlegesen felelõs."

Az egységes javaslat 15. § (2)-(3) bekezdése:

(2) A reklámfelügyeleti eljárás kérelemre indul, ha a gazdasági

reklámtevékenységre vonatkozó rendelkezés megsértése valakinek a jogát vagy

jogos érdekét sérti. Ha a sérelmet szenvedett fogyasztó személye nem

állapítható meg, illetve, ha az igények érvényesítése a sérelmet szenvedett

fogyasztók számára tekintettel nem lenne célravezetõ, az eljárás megindítására

a fogyasztók érdekvédelmét ellátó közigazgatási szervek és társadalmi

szervezetek is jogosultak.

(3) A reklámfelügyeleti eljárás a gazdasági reklámtevékenységre vonatkozó

rendelkezéseket megsértõ reklám közzétetelét követõ egy éven túl nem indítható

meg. Ha az érdekelt fél személyhez fûzõdõ jogainak megsértésérõl egy éven túl

szerzett tudomást, az eljárás megindítására nyitvaálló határidõ

megállapítására a Magyar Köztársaság Polgári Törvénykönyvérõl szóló 1959. évi

IV. törvény 326. § (2) bekezdésében foglalt rendelkezést kell megfelelõen

alkalmazni."

Az egységes javaslat 16. §-a:

"16. § (1) A fõfelügyelõség és a felügyelõség eljárása során az

államigazgatási eljárás általános szabályairól szóló 1957. évi IV. törvény

rendelkezéseit az e törvény 17-18. §-ában foglalt eltérésekkel kell

alkalmazni.

(2) Ha a Gazdasági Versenyhivatal a 14. § (2) bekezdése alapján jár el,

eljárására a Tpvt. rendelkezéseit kell alkalmazni."

Az egységes javaslat 19. § (1) bekezdése:

"19. § (1) A felügyelõség elsõ fokú határozata ellen benyújtott

fellebbezést a fõfelügyelõség vezetõje bírálja el. A fõfelügyelõség vezetõje

elrendelheti a határozat azonnali végrehajtását.

Az egységes javaslat 21. § (2) bekezdésénél alkalmazott "*"-jelölés és a

lábjegyzet elhagyandó.

Összeállította: az Országgyûlés Jogi Fõosztálya

Budapest, 1997. június 23.

Dr. Hack Péter s.k.,

az Alkotmány- és igazságügyi bizottság elnöke

Eleje Honlap