K/3737/1..

Szöllõsi Istvánné asszony

országgyûlési képviselõ

B u d a p e s t

Tisztelt Képviselõ Asszony!

A tervezõ és szakértõ mérnökök és építészek szakmai kamaráiról szóló 1996. évi

LVIII. törvény építésztechnikusok tevékenységét érintõ K/3737 számú írásbeli

kérdésére az alábbi választ adom.

Az Országgyûlés 1996. június 25-én ellenszavazat nélkül (egy tartózkodás

mellett), példátlan egyetértéssel fogadta el a kérdésben szereplõ törvényt.

Ebben a törvényhozói egységben alapvetõen az a cél fogalmazódott meg, amelyet

a törvény preambuluma a következõként rögzít:

"Az Országgyûlés - a hazai hagyományokat és a fejlett demokráciák

gyakorlatát követve - a környezet alakítása, fejlesztése és védelme

szempontjából meghatározó tervezõ - és szakértõ mérnökök és építészek

tevékenységének jelentõségét elismerve, a szakmai és etikai elvek

érvényesítéséhez szükséges szakmai önigazgatást támogatva, a következõ

törvényt alkotja."

A mûszaki értelmiség növekvõ szerepvállalása gazdasági fejlõdésünk jelenlegi

szakaszában fontos tényezõ, amely szorosan kötõdik a környezeti minõség

javításának, az építészeti örökség szakszerû megóvásának társadalmi

célkitûzéseihez is. A mûszaki, esztétikai, gazdasági (energia- és

anyagtakarékosság, illetve költség) szempontból fokozódó igényeknek

összességében csak megfelelõ, és korszerû felkészültségû személyek tudnak

eleget tenni. Közérdek, hogy a környezet alakítása szempontjából meghatározó

és különösen nagy értékû létesítmények (épületek, építmények) jelentõs

felelõségvállalással járó építészeti- mûszaki tervezési munkáit elsõsorban

azok a mérnökök végezzék, akiknek ez a hivatásuk, akik ezt felkészültségük

alapján gyakorolják.

A technikusképzés céljai között az önállló tervezés soha nem szerepelt. A

technikusok magántervezési jogosultsága - meghatározott körben - a 60-as, 70-

es években átmeneti jellegû volt, amikor a magánépítésekkel kapcsolatos

terveztetési igények fogadására nem volt elegendõ a mérnöki kapacitás, illetve

az állami tervezés keretei között dolgozó építészek és mérnökök erejét

elsõsorban a nagy állami megrendelések kötötték le.

A 70-es évek elején felsõfokú szintre emelt technikus-, késõbb üzemmérnök

képzés célja éppen a szakmai színvonal javítása volt. (A magánerõs építés

jogos szakmai kritikái - a jellegtelen, környezetidegen települések

kialakulásának anomáliái - közismertek.) Sok technikus szerzett ezt követõen

felsõfokú szakképesítést.

A magántervezési tevékenységrõl szóló 21/1980.(IX.13.) rendelet lényegében

megszüntette a technikusok önálló tervezési jogosultságát, az ajánlott tervek

(típustervek) adaptálására, melléképületek és kisebb átalakítások tervezésére

korlátozva azt. Egyedi tervezésre csak korlátozott körben, kivételes

eljárással lehetett jogosultságot szerezni.

Az építéstervezési jogosultság részletes feltételeirõl szóló - jelenleg is

hatályos - 3/1986. (III.20.) ÉVM rendelet a tervezési jogosultságot -

általános szabályként - már az 1996. évi kamarai törvényben is megfogalmazott

felsõfokú szakairányú végzettséghez kötötte, kivételes rendelkezésében azonban

még fenntartotta a technikusok korlátozott tervezési jogosultságát, valamint

az egyedi tervezésre jogosító kivételes eljárás lehetõségét. Ez az utóbbi

szabály, azaz a kivételes eljárás lehetõsége 1990-ben megszûnt, s ugyancsak

kizárta a jogszabály-módosítás a tervezõi névjegyzékbe vételt mindazon

középfokú végzettségû személyek számára, akik 1990 után szereztek technikusi

képesítést.

A leírt jogszabályi változások azt jelzik, hogy a technikusok tervezési

jogosultságának szûkítése céltudatosan és fokozatosan történt, a tervezõi

szakmagyakorlás színvonalának javítása - végsõ soron az igényesebb,

esztétikusabb épített környezet létrehozása - érdekében.

Az 1996-os kamarai törvény ennek a folyamatnak logikus lezárásaként, a

tervezési tevékenység nemzetközileg elfogadott normáinak érvényesítéseként

született meg.

Egyetértek ugyanakkor Képviselõ Asszony azon felvetésével, hogy a jelenlegi

gazdasági és munkaerõ-ellátási helyzetben célszerû lenne a már régebb óta

engedéllyel rendelkezõ technikusok tervezési jogosultságát hosszabb

átmenettel, átlátható feltételek mellett rendezni.

A tárca részérõl támogatjuk azt a törvénymódosítási javaslatot (éppen az

Országgyûlés elõtt most folyó - épített környezet alakításáról és védelmérõl

szóló - törvényjavaslat vitájának részeként), amely a technikusok számára

biztosítja, hogy további három évig korábbi tervezési tevékenységüket

folytathassák, ezt követõen pedig a külön jogszabályban meghatározottak

szerint igazolhassák gyakorlatban megszerzett szakmai felkészültségüket.

A tervezõi névjegyzékeket a technikusok esetében is a szakmai kamarák vezetik,

s ellátják tevékenységüket szakmai kontrollját.

Az épített környezet alakításáról és védelmérõl szóló törvényjavaslat - s

ennek részeként az említett kamarai törvényt érintõ törvénymódosítás -

várhatóan még március közepén parlamenti elfogadásra kerül.

Úgy vélem, hogy ez megnyugtatóan rendezni fogja a Képviselõ Asszony által

jelzett problémát is.

Budapest, 1997. február 28.

Üdvözlettel:

/Dr. Baja Ferenc/

Eleje Honlap