K/3782/1..

Lezsák Sándor úrnak

országgyûlési képviselõ

Magyar Demokrata Fórum

Budapest

Tisztelt Képviselõ Úr!

K/3782. számú, "Milyen feltételeknek kell megfelelnie egy településnek ahhoz,

hogy az adott települést társadalmi-gazdasági szempontból elmaradott

településnek minõsítse?" címû kérdésével kapcsolatban Miniszterelnök úr

megbízása alapján az alábbi tájékoztatást adom.

Hátrányos helyzetû településeket tartalmazó listák 1986 óta készülnek az

országban. Ezek azonban inkább térségi megfontolások alapján kerültek

összeállításra. Volt példa kombinált listára is, amikor települési és térségi

adatok alapján egyaránt besorolást lehetett nyerni. Ennek elõnye az volt, hogy

többféle elvû támogatási rendszer is kötõdhetett hozzá. A területfejlesztési

törvény elfogadása, egyben a területfejlesztés decentralizációja nyomán

azonban kizárólag KSH vonzáskörzeti szinten kerültek lehatárolásra a

területfejlesztés kedvezményezett térségei. Ez nyilván alkalmatlan a

települések közötti fejlettségbeli különbségek kimutatására, normatív jellegû

támogatások felosztására, holott az alacsonyabb bevételekbõl, illetve a

fokozott szociális segélyezésbõl származó hátrányok a települési

önkormányzatoknál jelentkeznek.

A fenti megfontolások alapján, elsõ ízben készült olyan lista, amelyre az

egyes települések kizárólag saját adataik alapján nyerhettek besorolást. A

219/1996. (XII. 24.) Korm. rendelet mellékletében szereplõ települések közé

társadalmi-gazdasági és infrastrukturális szempontból elmaradott, illetve az

országos átlagot jelentõsen meghaladó munkanélküliséggel sújtott települések

egyaránt besorolást nyerhettek.

2

A besorolás objektív kritériumok, komplex mutatórendszer, illetve a helyi

munka-nélküliségi ráták szerint történt. A kritériumokat a KSH bevonásával,

egy, a téma legnevesebb kutatóival kibõvített tárcaközi szakértõi testület

határozta meg, a konkrét számításokat a KSH végezte.

Az elmaradottság mérésénél a mutatók kiválasztását az motiválta, hogy azok

arányosan tükrözzék a gazdasági, a demográfiai és az infrastrukturális

adottságokat. Ugyanakkor korlátozta a lehetõségeket, hogy egyes vizsgálni

kívánt tényezõkre (pl. közlekedési adottságok) nem létezik országos

adatszolgáltatás, ezért közelítõ mutatókat kellett alkalmazni.

A kiválasztott mutatók az alábbiak voltak:

A tartós (180 napon túli ) munkanélküliek aránya, 1994. november 20., %

A mezõgazdaságban foglalkoztatottak aránya, 1990. január 1., %

A vándorlási különbözet, 1990-1994, %

A tercier és a kvaterner szektorban foglalkoztatottak aránya, 1990.

január 1., %

A gazdasági szervezetek 10000 lakosra jutó száma, 1994. december 31., db

Az egy állandó lakosra jutó SZJA alapot képezõ jövedelem, 1994, ezer Ft

Az egy hektár szántóterület átlagos aranykorona értéke, 1994

A 60-x évesek aránya a lakónépességbõl, 1994. december 31., %

A 7-x éves népesség által végzett átlagos osztályszám, 1990. január 1.,

%

Az 1990-1994. években épített lakások aránya, %

A közüzemi vízhálózatba bekapcsolt lakások aránya, 1994. december 31, %

Az egy km vízvezeték hálózatra jutó zárt csatornahálózat, 1994. dec.31.,

méter

Az 1000 lakosra jutó személygépkocsi állomány, 1994. december 31., db

Az 1000 lakosra jutó telefon fõállomások száma, 1994. december 31., db

Az 1000 lakosra jutó gázvezeték hálózat hossza, 1994. december 31., km

Fontos megjegyezni, hogy a kormányrendelet elõkészítésekor ezek voltak az

elérhetõ legfrissebb adatok. Az 1995. évi adatok csak 1996. novemberében

álltak össze. Új vizsgálat lefolytatását pedig lehetetlenné tette, hogy a

rendelet szorosan kötõdik a költségvetési törvényhez: ez utóbbi adja a jogi

felhatalmazást, viszont az elõbbi hatáskörébe utalja az összesen 2,6 MdFt

felosztását.

3

A vizsgálat módszere a faktoranalízis volt. Ez a matematikai statisztikai

módszer két feltételezésbõl indul ki: egyrészt, hogy a megfigyelt változók

között szoros sztochasztikus kapcsolat van (azaz a különbözõ mutatók egyes

csoportjainak hasonlóan változnak az értékei), másrészt, hogy a megfigyelt

változók összessége alkalmas egy komplex kategória, jelen esetben az

elmaradottság-fejlettség bemutatására. A számszerûsített összefüggések

(korrelációk) alapján össze lehet vonni egyes változókat (faktorokká), míg

más, a számítások alapján nem jellemzõeket el lehet hagyni. Így a vizsgált

probléma áttekinthetõbbé válik, és kialakul a megfigyelési egységek

(települések) sorrendje.

Az így fejlettségi sorrendbe állított települések legkedvezõtlenebb harmada

került kiválasztásra.

Jelzem, hogy a tervek között szerepel a faktoranalízis, illetve más korszerû

módszerek helyett egy szintén objektív, de egyszerûbb, nemcsak kifejezetten

szakemberek számára követhetõ módszer kialakítása.

A "jelentõs" munkanélküliséggel sújtott településeknek - csakúgy mint korábban

- azok minõsültek, ahol másfélszeresen haladta meg az országos átlagot az

1995. december 20-án regisztrált munkanélkülieknek a település munkavállalási

korú, 1995. december 31-i állandó népességéhez mért aránya, azaz magasabb volt

11.9 %-nál.

Hangsúlyozni kell, hogy települési szintû munkanélküliségi aránynál új

számítási megoldást követtek. A regisztrált munkanélküliek 1995 decemberi

adatait (forrás:OMK) a munkavállalási korú állandó népesség (a 15-54 éves nõk

és a 15-59 éves férfiak együttes száma) 1995. év végi számára vetítették. A

korábbi gyakorlatban a megyénél kisebb térségeknél és a településeknél az

adott idõpontban regisztrált munkanélküliek számát az 1990. évi népszámlálás

gazdaságilag aktív lakónépességére vetítették. Ez utóbbi nem tartalmazta a

GYED-en, GYES-en lévõk és a nyugdíj mellett tovább dolgozók számát.

Úgy gondolom, tökéletes besorolást készíteni nem lehet, hiszen minden

módszernek megvannak a maga hibái, korlátozott az adatszolgáltatás stb.

Különösen elképzelhetetlen egy minden település számára elfogadható listát

összeállítani. Úgy vélem azonban, a jelenlegi jegyzék minden eddiginél jobban

közelíti a valóságot, hiszen települési szintû adatok alapján készült.

4

A listán szereplõ települések száma nem kevés: az 1405 település az összes

település 45%-át jelenti, a támogatandó népesség azonban mindössze 1.674.420

fõ, az átlagos népességszám 1.298 fõ (elmaradottaknál 849 fõ). Az új szisztéma

nyertesei zömében a kistelepülések (616 az 500 fõ alatti aprófalvak száma),

ami mind számukban, mind jövedelmi pozícióikat tekintve kimutatható, míg

legfõbb vesztesei a korábban csupán térségi alapon besorolást nyert

körzetközpontok.

Budapest, 1997. május " "

Üdvözletettel:

Kuncze Gábor

Eleje Honlap