1

K/3796/1..

dr. Pusztai Erzsébet (MDNP) országgyûlési

képviselõnõ írásbeli kérdése

Tárgy: Az egészségügyi célokat szolgáló

import vatta "megvámolása"

Száma: K/3796..

Tisztelt Képviselõnõ!

A Vám- és Pénzügyõrség Országos Parancsnokságától kapott információk alapján

az egészségügyi vatta árubesorolásával kapcsolatban az alábbi tájékoztatást

adjuk.

Az áruk besorolását 1996. évet megelõzõen döntõen a Vámegyüttmûködési Tanács

által meghatározott ún. "Harmonizált Rendszer" szerinti nemzetközi elõírások,

azt követõen pedig az Európai Unió által alkalmazott Kombinált Nomenklatúrához

tartozó elõírások határozzák meg. Ezeket természetesen kiegészítik egyes

hazai, speciális árukhoz kapcsolódó magyar árubesorolási jellemzõk.

Az árubesorolási jellemzõk igen részletes elõírásai ellenére a gyakorlatban

egy-egy áru konkrét megfeleltetése nehéz feladat, így elõfordul, hogy több

vámtarifaszám alá is sorolható az adott termék. A vitatott tarifális

kérdésekben, miután nemzetközi normákon alapuló árubesorolási rendszert

érvényesítünk, a végsõ állásfoglalást a nemzetközi fórumokon lehet elérni.

A hazai joggyakorlatban azonban erre csak igen ritkán kerül sor, az érvényes

döntéshozó fórumok tarifális kérdésekben a következõk: elsõ fokon a

vámhivatal, másodfokon a vámhivatal felügyeletét ellátó megyei parancsnokság

jár el. A másodfokú jogerõs határozat ellen bírósági keresettel lehet élni,

azaz polgári peres úton érvényesítheti az ügyfél érdekeit.

Az Egyiptomból származó vatta áruosztályozási vitája 1994. évben kezdõdött. Ez

a termék két helyen szerepel a Vámtarifában: amennyiben orvosi vagy sebészeti

célú, akkor a 3005 vámtarifaszám alá, egyéb esetben az 5601 vámtarifaszám alá

tartozik. Az Indusat Kft által importált vatta esetében a külsõ kiszerelésbõl

nem lehetett arra következtetni, hogy az áru kifejezetten orvosi

felhasználásra kerül, ezért a vámkezelést végzõ vámhivatalok az 5601

vámtarifaszám alá sorolták.

A Kft mindent megtett annak érdekében, hogy a terméket a 3005 vámtarifaszám

alá osztályozhassa, mivel a vámtarifaszámhoz lényegesen kedvezõbb vámtétel (0

%) tartozott. Az ügy eljutott Brüsszelbe is, ahol a Vámigazgatások

Világszervezetének Titkársága, valamint az Európai Unió küldöttsége a magyar

vámigazgatás áruosztályozását tekintette jogszerûnek. Ennek ellenére, amikor a

Nomenklatúra Bizottság plenáris ülésén szavazásra került sor, az EU és a

magyar álláspontot elvetették, a 0 %-os vámtétellel való vámkezelést fogadták

el.

Az említett áruosztályozási vita, a vám- és pénzügyõrség határozatainak

jogerõre emelkedése után, a bíróságokon folytatódott. A bírósághoz a Kft 18

beadványt nyújtott be, és ezek esetében a bíróság a keresetet elfogadta.

Három vámkezelés esetében azonban az Indusat Kft nem kért jogorvoslatot, ezek

az ügyek tehát nem járták be a bírói fórumot. Ennek ellenére a Kft ezekre az

ügyekre is kérte - a korábbi ítéletek alapján - a vámkülönbözet

visszafizetését.

A vámhivatal ezt az összeget - az ügyfél érdekeinek maximális figyelembe

vételével, lényegében jogellenesen (egy éven túl módosítva a határozatokat) -

is visszatérítette, de a kért kamatok visszautalásáról nem intézkedett. E

három határozat ellen a Kft fellebbezést nyújtott be, amelyet a másodfokú

hatóság elutasított. Ennek során 1996. december 10-én visszaállította az

eredeti áruosztályozási állapotot (az ügyfél számára kedvezõtlenebb vámtételt)

is, tekintettel arra, hogy a Kft az államigazgatási eljárás általános

szabályairól szóló 1957. évi IV. törvény 61. §-ában megállapított határidõn

belül nem élt módosítási kérelemmel, hiszen azt tárgyban nevezett a

határozatok közlésétõl számított egy éven túl terjesztette elõ. A kamatfizetés

lehetõségét a Vámtörvény teremtette meg, amelynek rendelkezései csak 1996.

április 1-jén léptek hatályba. A vitatott vámkezelések 1994-ben keletkeztek,

ezekre a Vámtörvényt alkalmazni nem lehet.

Ismételten szeretnénk hangsúlyozni, a tarifabesorolási kérdésekben a

Pénzügyminisztériumnak nincs döntési jogosultsága, ezért a pénzügyminiszterre

való hivatkozás nem helyénvaló.

Tudomásunk szerint az ügy egyébként bíróság elõtt van, ezért annak

kimenetelérõl a bíróság döntése elõtt további, részletekbe menõ tárgyalást nem

tartok indokoltnak. A bíróság döntését a vámszervek végre fogják hajtani, mint

ahogy a vitatott kezelések döntõ többségénél - ahol volt jogerõs bírósági

döntés -a módosítást a vámszervek eddig is végrehajtották.

Budapest, 1997. február " ".

Üdvözlettel:

Dr. Medgyessy Péter

Eleje Honlap