1

Bán-401/97. Dr. Dávid Ibolya 237/97/Á

(MDF) képviselõ asszony K/3950..sz. Írásbeli

kérdésére adott válasz.

K/3950/1..

Dr. Dávid Ibolya asszony

országgyûlési képviselõ

Országgyûlés Hivatala

B u d a p e s t

Tisztelt Képviselõ Asszony!

Az Ön 1997. március 3-án írásban feltett kérdéseire az alábbiakban

tájékoztatom:

1./ A Társadalombiztosítási Önkormányzatok kintlévõségeinek várható

megtérülését ki vizsgálta és milyen módon ellenõrizték, hogy a felszámoló

becslése és javaslata min alapul és reális-e?

Régi óhajt elégített ki a tavaly nyáron elfogadott, az egyes köztartozások

behajtásával összefüggõ törvények módosításáról szóló jogszabályi csomag. A

társadalombiztosításról szóló 1975. évi II. törvény módosítása lehetõvé tette,

hogy a csõd-, a felszámolási eljárásról és a végelszámolásról szóló törvény

(csõdtörvény) hatálya alá tartozó gazdálkodó szervezetek járuléktartozásairól

a tb. lemondhat, illetve azt engedményezheti. A jogszabályi passzus szerint

ennek feltételeit a két tb-önkormányzat dönthette el. A törvény elfogadását

követõen az Egészségbiztosítási Önkormányzat közgyûlése tavaly novemberben

döntött úgy, hogy a felszámolás alatt lévõ gazdálkodó egységeknél a várhatóan

megnem térülõ követelésekrõl le lehet mondani.

Az Egészségbiztosítási Önkormányzat (mint a behajtásra jogosult) közgyûlésének

1996. november 4-ei 41. sz. határozata II. 2. pontja szerint a felszámolás alá

tartozó követeléseket a mérlegben várható megtérülési értéken kell

szerepeltetni. A határozatból adódó feladat végrehajtása érdekében a

folyószámláról ki kell vezetni a várható megtérülési értéket meghaladó

követelés összegét. Tehát a követelés állomány számviteli kezelésérõl

rendelkeztek az önkormányzatok amikor a felszámolók által megküldött írásos

nyilatkozatok alapján a várható megtérülési érték meghatározását azok szerint

vették figyelembe.

A számviteli törvény behajthatatlannak azt a követelést minõsíti, amelyet a

felszámolás alatt lévõ adós azért nem tud kiegyenlíteni, mert a felszámoló

által adott írásbeli igazolás (nyilatkozat) szerint nincs rá fedezet, a

felszámoló a követelést részben vagy egyáltalán nem tudja kiegyenlíteni.

A TB önkormányzatok elnökségeinek határozata alapján a végrehajtást (a

behajthatatlannak nyilvánítást, és így a követelésrõl való lemondást)

megelõzõen az Állami Számvevõszékkel és a mérlegauditorral minden esetben

egyeztetni kell.

Az Alapok mérlegében tehát a számviteli törvény elõírásai, valamint az

elõzetesen egyeztetett adatok jelennek meg. Az auditor a mérleg valódiságának

vizsgálatakor megállapítja a törvényi elõírásoknak való megfelelést, amit

végsõ soron az Állami Számvevõszék ellenõrzése erõsít meg. Az Állami

Számvevõszék ellenõrzési programja tudomásom szerint tartalmazza a

társadalombiztosítási tartozások alakulását, annak állományát 1996.

vonatkozásában. Ezért ilyen irányú kezdeményezéssel a Kormány részérõl nem

kivántunk élni.

2./ Mit kíván tenni a Kormány annak érdekében, hogy a TB önkormányzatok

nagyobb figyelmet szenteljenek a kintlévõségek megtérülésére?

Engedje meg, hogy kérdésére többek között a Tisztelt Ház segítségével az

utóbbi egy évben a tb. kintlévõségek behajtását támogató törvények,

jogszabályok felsorolásával válaszoljak:

1./ Elõször is 1996-tól szigorodtak a tb. kintlévõség behajtási szabályai,

ugyanis az 1975. évi II. törvény múlt év elejétõl részletesen szabályozza a

végrehajtást, az elévülést, a mögöttes felelõsséget, a jogorvoslat módját,

továbbá deklarálja a végrehajtáshoz szükséges okirat fogalmát.

2./ 1996. márciusában fogadta el a Tisztelt Ház a tb. pénzügyi alapjainak

költségvetésérõl szóló törvényt, melyben az elõzõ éveket messze meghaladó,

30+24 Mrd Ft-os behajtási bevétel került elfogadásra. Visszatekintve

megállapíthatjuk, hogy ha a célkitûzés merész volt is, az eredmény a 42,8 Mrd

Ft-os behajtás nem született volna meg, ha a Kormány nem állítja magasra a

mércét. Tekintettel arra, hogy az elõzõ években lényegesen alacsonyabb volt a

behajtásból származó bevétel, 1994. év végén 15,3 Mrd Ft, 1995. év végén 30,6

Mrd Ft.

3./ Múlt év közepén, pontosan július 10-én fogadta el a T. Ház "Az egyes

köztartozások behajtásával összefüggõ törvények módosításáról" szóló LX.

törvényt, mely gyakorlatilag a Csõdtörvény, a Társadalombiztosítási törvény,

az Adózás rendjérõl szóló törvény, és az Egyéni vállalkozásról szóló

törvények annak érdekében történõ módosítása volt, hogy a köztartozások, így

a tb. tartozások behajtása hatékonyabb legyen. A törvény kihirdetése után a

törvénybõl fakadó feladatok gyakorlatba történõ átültetéséhez szükséges

teendõket az Egészségbiztosítási Önkormányzat közgyûlése megtárgyalta és

elfogadta, ennek következtében eredményekrõl csak ennek az évnek az elsõ

felében lehet elõször beszámolni.

4./ Tekintettel arra, hogy a Cégbejegyzésrõl és a cégjegyzékrõl szóló 1989.

évi rendelkezés értelmében a cégek megalakulásakor a társadalombiztosítási

törzsszámot nem kellett bejelenteni, esetenként "fantomcégek" alakultak,

hatalmas társadalombiztosítási tartozást halmoztak fel, ugyanakkor a tb.

számára utólérhetetlenné váltak. A rendelet ezen hiányosságát a 8/1996.

(X.2.)-i IM-rendelet módosításával küszöböltük ki. Így a tb. törzsszám

kötelezõ cégbejegyzésével a behajtás eredményességének javulása szintén ez év

elsõ felében várható.

5./ 1996. év végén az adójogszabályok között fogadta el az Országgyûlés az

LXVI. törvényt az Adózás rendjérõl. E törvény módosítása két területen is

érinti a társadalombiztosítási kintlévõségek behajtását, nevezetesen az APEH

1997-tõl az adózót megilletõ költségvetési támogatást, adóvisszatérítést, -

visszaigénylést visszatarthatja abban az esetben, ha az igénylõnek

társadalombiztosítási tartozása van. A tartozás nagyságával megegyezõ

visszatartott támogatást, illetve adóvisszatérítést - ellenõrzés után - az

APEH 8 napon belül átutalja a tb-nek. Az Art. másik, a tb. behajtást segítõ

változtatása, hogy az APEH 1997-tõl arról is megállapodhat a

társadalombiztosítási igazgatóságokkal, hogy végrehajtási eljárás keretében

beszedi a végrehajtható tb. tartozásokat, illetve fordítva az APEH

végrehajtható tartozásait az épp végrehajtást foganatosító TB. gyûjti be.

A törvény ezen módosításáig csak arról született egyezség az APEH és a TB.

között, hogy csõd- és felszámolási eljárás keretében melyikük képviseli

közösen a két hatóságot.

Ez az intézkedés már a jövõbe mutat, ugyanis a hatóságok közötti ilyen

együttmûködés csírája lehet egy olyan állami intézménynek, mely egymaga felel

az összes köztartozás beszedéséért.

Összefoglalva Képviselõ Asszony kérdésére a választ, látható, hogy a Kormány

az elmúlt évben többször is napirendjére tûzte a társadalombiztosítás

kintlévõségének behajtása ügyét, és a Parlament segítségével jelentõs

törvényeket alkotott, mely törvények hatásukat csak ebben az évben fogják

éreztetni. A tervek szerint ebben az évben a Kormány a köztartozások

behajtásának átfogó rendezésére készül.

Kérem Tisztelt Képviselõ Asszonyt válaszom elfogadására!

Budapest, 1997. március " "

Tisztelettel:

Dr. Medgyessy Péter

pénzügyminiszter

Eleje Honlap