ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ
Módosító javaslat!
Dr. Gál Zoltán Úrnak
az Országgyûlés elnöke
részére
Helyben
Tisztelt Elnök Úr!
a Házszabály 94. § (1) bekezdése alapján '" a társadalombiztosítás
önkormányzati igazgatásával összefüggõ egyes törvények módosításáról szóló
T/4018.. számú törvényjavaslathoz az alábbi
m ó d o s í t ó j a v a s l a t o t
terjesztjük elõ:
1. A törvényjavaslat 1-11. §-ának elhagyását javasoljuk.
2. A törvényjavaslat 13-17. §-ainak elhagyását javasoljuk.
3. A törvényjavaslat új 18. §-sal történõ kiegészítését javasoljuk,
egyidejûleg a további §-ok számozása értelemszerûen megváltozik.
"18. § Az Öit. 29. §-ának helyébe a következõ rendelkezés lép:
"29. § (1) A Nyugdíjbiztosítási Alap, illetve az Egészségbiztosítási Alap
felügyeletét, és az azzal történõ gazdálkodás irányítását a
Nyugdíjbiztosítási Felügyelõ Bizottság, illetve az Egészségbiztosítási
Felügyelõ Bizottsága továbbiakban együtt: Felügyelõ Bizottsággal látja
el.
(2) A Felügyelõ Bizottság az Országgyûlés felügyelete alatt álló, jogi
személyiséggel rendelkezõ szerv, amely a társadalombiztosítás pénzügyi
alapjaihoz tartozó vagyon tekintetében gyakorolja a tulajdonosi jogokat.
(3) A Felügyelõ Bizottság 10 tagból áll. A Felügyelõ Bizottság tagjait az
Országgyûlés választja. A Felügyelõ Bizottság tagjaira az Országgyûlésben
képviselettel rendelkezõ pártok képviselõ csoportjainak egy -egy tagjából
álló jelölõ bizottság tesz javaslatot. A javasolt személyeket az
Országgyûlés Szociális és Egészségügyi Bizottsága meghallgatja. A
Felügyelõ Bizottság tagjainak megválasztása kérdésében az országgyûlési
képviselõk egyszerû többséggel döntenek.
(4) A Felügyelõ Bizottság ülésein tanácskozási joggal részt vesz a
népjóléti miniszter és a pénzügyminiszter, vagy képviselõik.
(5) A Felügyelõ Bizottság tagja olyan választójoggal rendelkezõ magyar
állampolgár lehet, aki a nyugdíjbiztosítási és egészségbiztosítási
igazgatási szervekkel nem áll közszolgálati jogviszonyban, vagy
munkavégzésre irányuló egyéb jogviszonyban.
(6) A Felügyelõ Bizottság munkaviszonyban, közszolgálati jogviszonyban,
közalkalmazotti jogviszonyban, munkavégzési kötelezettséggel (a
munkavégzésben történõ személyes közremûködéssel) járó tagsági viszonyban
álló tagját - kérésének megfelelõen megbízatásának idõtartamára, vagy
annak egy részére a munkáltató köteles fizetés nélküli szabadságban
részesíteni.
(7) A Felügyelõ Bizottság tagját a miniszteri illetmény 75 %-ának
megfelelõ összegû tiszteletdíj illeti meg, amelyre a központi
költségvetés terhére kell folyósítani.
(8) A Felügyelõ Bizottság tagjának társadalombiztosítási jogállására a
munkaviszonyban állókra vonatkozó szabályok az irányadók. A tag
tiszteletdíját a közterhek a tiszteletdíjra vonatkozó általános
rendelkezések szerint terhelik.
(9) A Felügyelõ Bizottság tagja megbízatásának idõtartama munkaviszonyban
töltött idõnek, illetve nyugdíjra jogosító szolgálati idõnek számít.
(10) A Felügyelõ Bizottság tagjának megbízatása megszûnik
a) visszahívással ,
b) lemondással ,
c) a Felügyelõ Bizottság megbízatása lejártával,
d) elhalálozással.
4. A törvényjavaslatot új 19 § -sal történõ kiegészítését javasoljuk,
egyidejûleg a további §-ok számozása értelemszerûen megváltozik:
"19. § Az Öit. 30. § -ának d)-h) pontjai helyébe a következõ
rendelkezés lép, és a következõ i)-n) pontokkal egészül ki.:
[30. § A Felügyelõ Bizottság]
"d) tulajdonosi jogot gyakorol a társadalombiztosítás pénzügyi alapjaihoz
tartozó vagyon felett,
e) megtárgyalja a társadalombiztosítási költségvetési irányelveket, és
azt elfogadás után az Áht. 84. §-a szerinti eljárási rendnek megfelelõen
a Kormány elé terjeszti;
f) megtárgyalja a felügyelete alatt álló pénzügyi alap költségvetési
javaslatának, illetve a költségvetés végrehajtásáról szóló zárszámadási
javaslatának tervezetét, és azt elfogadás után az Áht. 85/A §-a, illetve
86/A. §-a szerinti eljárási rendnek megfelelõen a Kormány elé terjeszti;
g)az Országos Nyugdíjbiztosítási Fõigazgatóság, illetve az Országos
Egészségbiztosítási Pénztár útján gondoskodik a felügyelete alatt álló
pénzügyi alap kezelésérõl, a pénzügyi alap költségvetésének keretei
között dönt bevételeinek felhasználásáról, pénzeszközök meghatározott
célra történõ elkülönítésérõl, átcsoportosításáról, az átmenetileg szabad
pénzeszközök hasznosításának módjáról, továbbá hitelek felvételérõl; az
Áht. 86/B. §-a (3)-(4) bekezdésének rendelkezései szerint dönt a
költségvetésben képzett tartalék felhasználásáról;
h) költségvetése idõarányos teljesítésérõl és végzett munkájáról
negyedévente beszámol az Országgyûlésnek, vagy az Országgyûlés által
kijelölt bizottság(ok)nak. A beszámolót a Kormánynak egyidejûleg
tájékoztatásul megküldi;
i) megtárgyalja az általa kezelt társadalombiztosítási alap
költségvetésének végrehajtásáról szóló zárszámadási javaslat tervezetét,
és azt elfogadása, valamint a két társadalombiztosítási alap összevont
mérlegének elfogadása után legkésõbb a tárgyévet követõ félév végéig - az
Áht. 86/A. §-a szerinti eljárási rendnek megfelelõen - a Kormány elé
terjeszti;
j) megszervezi a biztosítási ágba tartozó hatósági ügyek intézését,
gondoskodik az ügyintézés folyamatosságáról, biztosítja az ehhez
szükséges feltételeket;
k) irányítja hivatali szervezetét, ellenõrzi a hatósági ügyintézést,
hatósági ügyben azonban utasítást nem adhat;
l) gyakorolja hivatali szervezete vezetõje és annak helyettese (a
továbbiakban: fõigazgató, fõigazgató-helyettes) felett a munkáltatói
jogokat; a Kormány egyetértésével kinevezi és felmenti a fõigazgatót és a
fõigazgató-helyettest;
m) dönt új igazgatási szerv létrehozásáról, meglévõk összevonásáról,
megszüntetésérõl;
n) megtárgyalja és jóváhagyja az Áht. rendelkezései szerint a
költségvetésben jóváhagyott tartalék felhasználását, illetve javaslatot
készít a Kormány részére annak felhasználásáról.
5. A törvényjavaslat új 20. §-sal történõ kiegészítését javasoljuk,
egyidejûleg a további §-ok számozása értelemszerûen megváltozik:
"20.§ Az Öit. 31. §-ának helyébe a következõ rendelkezés lép:
"31. § (1) A Felügyelõ Bizottság tagjai sorából elnököt és alelnököt
választ.
(2) A Felügyelõ Bizottság döntéséhez 6 tag egyetértõ szavazata
szükséges.
(3) A Felügyelõ Bizottság ügyrendjét maga állapítja meg.
(4) A Felügyelõ Bizottság tevékenységérõl legalább negyedévenként
beszámol az Országgyûlés illetékes bizottságának, felkérésre pedig az
Országgyûlésnek.
(5) Az Országgyûlés indokolt esetben
a) a Felügyelõ Bizottság tagját új tag egyidejû megválasztása mellett,
b) a Felügyelõ Bizottságot az adott biztosítási ág irányításáról -
országgyûlési határozatban vagy törvényben - történõ egyidejû
rendelkezés mellett
hívja vissza.
(6) Az Állami Számvevõszék ellenõrzi a Felügyelõ Bizottság, valamint az
Országos Nyugdíjbiztosítási Fõigazgatóság és az Országos
Egészségbiztosítási Pénztár gazdálkodását. Ellenõrzésének eredményérõl -
indokolt esetben intézkedés kezdeményezésével - tájékoztatja az
Országgyûlést.
(7) A Kormány kijelölt tagja útján ellenõrzi, hogy az Országos
Nyugdíjbiztosítási Fõigazgatóság és az Országos Egészségbiztosítási
Pénztár mûködése és döntései megfelelnek-e a jogszabályoknak.
Jogszabályba ütközõ mûködés, illetve döntés esetében felhívja a Felügyelõ
Bizottságot, illetve az említett igazgatási szerveket a jogsértés
megszüntetésére. Ha ez nem vezet eredményre, tájékoztatja a jogsértésrõl
az Országgyûlést.
(8) A Felügyelõ Bizottság mûködésével kapcsolatos költségeket - a tagok
tiszteletdíját kivéve - a pénzügyi alap mûködési költségvetésébõl kell
fedezni.
6. A törvényjavaslat 18. §-ának az alábbi módosítását javasoljuk:
"E törvény [ - az l., 6-7. és a 13-16. §-ok kivételével - ] a kihitetés napján
lép hatályba.
(2) A törvény hatálybalépésével egyidejûleg hatályát veszti az Öit. 27. §-ának
(3) bekezdése, 28. §-a és 32. - 33. §-a, továbbá a társadalombiztosítási
képviselõk 1993. évi választásáról szóló 1993. évi XII. törvény és a
végrehajtásáról szóló 5/1993. (III.26.) BM, 6/1993. (III.26.) BM rendeletek.
(3) [A törvény l., 6. - 7. és a 13. - 16. §-ai az Öit. e törvény 5. §-ával
megállapított 8. §-a alapján létrejött biztosítási önkormányzatok
közgyûlésének alakuló ülése napján lépnek hatályba.] Az 1993-ban megválasztott
biztosítási önkormányzatok megbízatásának lejártát követõ naptól a
társadalombiztosítás pénzügyi alapjainak felügyeletérõl szóló törvény
hatálybalépésének napjáig Öit. 1-14. §-ainak, 21. §. (2)-(3) bekezdésének,
22. §-ának, 23. §-a (1)-(4) bekezdésének és 24. §-ának rendelkezései nem
alkalmazhatók.
(4) A (3) bekezdésben megjelölt idõszak alatt az Országgyûlés által az Öit.
29. §-ában foglalt rendelkezések szerint megválasztott Nyugdíjbiztosítási
Felügyelõ Bizottság, illetve Egészségbiztosítási Felügyelõ Bizottság a
továbbiakban együtt: Felügyelõ Bizottsággal az Öit. 29-31. §-ainak
rendelkezései szerint felügyeli a Nyugdíjbiztosítási Alapot, illetve az
Egészségbiztosítási Alapot, és irányítja az azokkal történõ gazdálkodást.
(5) Az Országgyûlés olyan idõpontban választja meg a Felügyelõ Bizottságot,
hogy az a (3) bekezdésben megjelölt idõszak kezdetekor megkezdhesse rendes
mûködését. A felügyelõ bizottság megbízatása a (3) bekezdésben megjelölt
idõszak lezárásáig tart.
(6) Eltérõ rendelkezés hiányában ahol jogszabály Nyugdíjbiztosítási
(Egészségbiztosítási) Önkormányzatot említ, azon Nyugdíjbiztosítási
(Egészségbiztosítási) Felügyelõ Bizottságot, (társadalom)biztosítási
önkormányzatot, annak közgyûlését, elnökségét, vagy más választott szervét,
illetve elnökét említi, azon Felügyelõ Bizottságot, illetve elnökét, ahol
biztosítási önkormányzat alapszabályát említi, azon a Felügyelõ Bizottság
ügyrendjét kell érteni.
[(4)] (7) [A (3) bekezdés szerinti idõpontban) E törvény hatálybalépésével
egyidejûleg az Öit. [21.] 15. § (4) bekezdés [(3) és (4) bekezdésének utolsó
mondata, az] c) pontjában a "biztosítási önkormányzat vagyonával" szövegrész
helyébe a "pénzügyi alaphoz tartozó vagyonnal" szövegrész lép; a
társadalombiztosítás pénzügyi alapjairól és azok 1993. évi költségvetésérõl
szóló 1992. évi LXXXIV. törvény (a továbbiakban: At.) 11. §-ának [(7) és ]
(13) bekezdése a hatályát veszti, az At. 11. § ( 12) bekezdésében az "E Alap"
szövegrész helyébe az "E. Alap kezelõje" szövegrész lép."
I n d o k o l á s
A Fidesz-Magyar Polgári Párt véleménye gyökeresen eltér a beterjesztett
törvényjavaslattól. A társadalombiztosítási önkormányzatok négy éves mûködése
ugyanis igazolta a Fidesz 1991-es álláspontját, mely szerint az önkormányzati
igazgatás nem alkalmas a társadalombiztosítás pénzügyi alapjainak a
kezelésére. A tb. önkormányzatok mûködése kapcsán kialakult botránysorozatok e
vélemény helyességét fényesen bizonyították. A Fidesz-Magyar Polgári Párt
ezért semmilyen körülmények között sem támogathatja azt a pénzpazarlási
gyakorlatot, melyet a tb. önkormányzatok honosítottak meg. A benyújtott
törvényjavaslat viszont nem tesz mást, mint hogy ezt a bizonyítottan pazarló
állapotot és felesleges struktúrát megmerevíti, ráadásul az utolsó
demokratikus elemet, a választást is kiiktatva.
Az önkormányzatoknál tapasztalható anomáliák megszüntetése a Fidesz szerint
csak olyan átmeneti állapot útján lehetséges, ha a Palament felügyeleti jogát
gyakorolva teremti meg a társadalombiztosítás végleges rendszerét.
A javaslat ezért - átmeneti szabályként és egy végleges törvény megszületéséig
- az 1993 elõtt mûködött, de megreformált Felügyelõ Bizottságban látja a
mûködés garanciáit. A javaslat ezért vissza kívánja állítani az 1993 elõtti
állapotokat, oly módon, hogy a Felügyelõ Bizottság gyakorolná az önkormányzati
jogokat. A Felügyelõ Bizottság összetétele és jelölésének illetve
választásának szabályai garanciát nyújtanának arra, hogy olyan testület jön
létre, amely a Fõigazgatóságon keresztül biztosítani tudja a
társadalombiztosítási pénzalapok hatékony, gazdaságos ám takarékos
felhasználását és a törvényes mûködést.
A módosító javaslatok ennek a struktúrának a visszaállítását célozzák,
figyelemmel a Házszabály 94. § (3) bekezdésre valamint a törvényjavaslat 18.
§-ban érintett Öit. 27-33.§-aira is.
Budapest, 1997. április 22.
Selmeczi Gabriella dr. Kiss Gyula
Fidesz-Magyar Polgári Párt Magyar Demokrata Fórum