1

MAGYAR KÖZTÁRSASÁG KORMÁNYA

T/4018/78.. számú

E G Y S É G E S J A V A S L A T

a társadalombiztosítás önkormányzati igazgatásával összefüggõ

egyes törvények módosításáról szóló törvényjavaslat

Z Á R Ó S Z A V A Z Á S Á H O Z

Dr. Kökény Mihály

népjóléti miniszter

Budapest, 1997. június

1997. évi ... törvény

a társadalombiztosítás önkormányzati igazgatásával összefüggõ egyes törvények

módosításáról

Az Országgyûlés a társadalombiztosítás önkormányzati típusú igazgatásának

megújítása érdekében - az önkormányzati igazgatás tapasztalatait is

figyelembe véve - az alábbi törvényt alkotja:

1. §

A társadalombiztosítás önkormányzati igazgatásáról szóló 1991. évi

LXXXIV. törvény (a továbbiakban: Öit.) 4. §-a helyébe a következõ rendelkezés

lép:

"4. § A biztosítási önkormányzat jogi személy. Az önkormányzat feladat-

és hatásköre a közgyûlést illeti meg. A közgyûlés egyes hatásköreit -

törvényben meghatározott esetekben - szerveire átruházhatja. A feljogosított

szerv a hatáskört nem ruházhatja tovább. A biztosítási önkormányzatot az

elnök, akadályoztatása esetén az alelnök (a továbbiakban együtt: választott

tisztségviselõk) képviseli. Az elnök gondoskodik a testületi határozatok

megvalósításáról."

2. §

Az Öit. 5. §-a helyébe a következõ rendelkezés lép:

"5. § A biztosítási önkormányzat igazgatási feladatait és a biztosítási

ágba tartozó, jogszabályban meghatározott hatósági ügyintézést a közgyûlés

irányítása alatt álló hivatali szervezet végzi. Az igazgatási szervezet

számára kormányrendelet is megállapíthat igazgatási feladatokat."

3. §

Az Öit. 6. §-a helyébe a következõ rendelkezés lép:

"6. § A biztosítási önkormányzat állami törvényességi felügyeletét az

Országgyûlés, az Állami Számvevõszék és a Kormány látja el."

4. §

Az Öit. 7. §-a helyébe a következõ rendelkezés lép:

"7. § (1) A Nyugdíjbiztosítási Önkormányzat közgyûlése 48 biztosítási

képviselõbõl áll. A biztosítási ellátásra jogosultakat 24 biztosítási

képviselõ képviseli azzal, hogy ebbõl a nyugdíjasok képviseletét közvetlenül 4

fõ látja el. A munkáltatók biztosítási képviselõinek száma 24 fõ azzal, hogy

ebbõl a helyi önkormányzatok, mint munkaadók képviseletét közvetlenül 4 fõ

látja el

(1) A Nyugdíjbiztosítási Önkormányzat közgyûlése 48 biztosítási

képviselõbõl áll. A biztosítási ellátásra jogosultakat 24 biztosítási

képviselõ képviseli azzal, hogy ebbõl a nyugdíjasok képviseletét közvetlenül 4

fõ látja el. A munkáltatók biztosítási képviselõinek száma 24 fõ azzal, hogy

ebbõl a helyi önkormányzatok, mint munkaadók képviseletét közvetlenül 6 fõ

látja el

(2) Az Egészségbiztosítási Önkormányzat közgyûlése 48 biztosítási

képviselõbõl áll, közülük 24 fõ a biztosítási ellátásra jogosultak

képviselõje. A munkáltatók biztosítási képviselõinek száma 24 fõ azzal, hogy

ebbõl a helyi önkormányzatok, mint munkaadók képviseletét közvetlenül 4 fõ

látja el.

(2) Az Egészségbiztosítási Önkormányzat közgyûlése 48 biztosítási

képviselõbõl áll, közülük 24 fõ a biztosítási ellátásra jogosultak

képviselõje. A munkáltatók biztosítási képviselõinek száma 24 fõ azzal, hogy

ebbõl a helyi önkormányzatok, mint munkaadók képviseletét közvetlenül 6 fõ

látja el.

(3) A biztosítási képviselõket - a (11) bekezdésben foglalt kivételekkel

- a biztosítási ellátásra jogosultak képviselõi tekintetében a munkavállalók,

a munkáltatók képviselõi tekintetében a munkáltatók országos érdekképviseleti

szervezetei delegálják. Egyéb megegyezés hiányában a delegálásra jogosult

szervezetek közötti delegálási arányt a munkaadók esetében az egyes

szervezetek által képviseltek részérõl teljesített társadalombiztosítási

járulékfizetési arány, a munkavállalók esetében az üzemi (közalkalmazotti)

tanácsi választásokon elért eredmény határozza meg.

(4) E törvény alkalmazásában a munkavállalók, illetõleg a munkáltatók

országos érdekképviseleti szervezetének minõsül az a munkavállalói, illetõleg

munkáltatói érdekképviseleti szövetség,

a) amely legalább három nemzetgazdasági ágban és legalább tíz alágazatban

bírósági nyilvántartásba vett, igazolt tagszervezettel rendelkezik, és

b) amely vagy amelynek tagszervezetei igazoltan legalább öt, különbözõ meg

yében mûködõ területi szervezettel rendelkeznek.

(5) A (4) bekezdésben foglaltakon túl

a) a munkavállalói érdekképviseleti szövetség országos érdekképviseleti sze

rvezetként történõ elismeréséhez az szükséges, hogy tagszervezetei együttes

en igazoltan legalább száz különbözõ munkáltatónál mûködõ munkahelyi

szervezettel rendelkezzenek,

b) a munkáltatói érdekképviseleti szövetség országos érdekképviseleti sze

rvezetként történõ elismeréséhez az szükséges, hogy a szövetséghez legalább

ezer munkáltató, illetve vállalkozás tartozzon, vagy amelyben a foglalkoztato

ttak száma legalább százezer fõ.

(6) Egy szakszervezet csak egy szakszervezeti szövetségnél, egy

munkáltató csak egy munkáltatói érdekképviseleti szövetségnél vehetõ

figyelembe.

(7) Az (4)-(6) bekezdésben meghatározott feltételek elérése érdekében a

munkavállalók, illetõleg a munkáltatók érdekképviseleti szövetségei egymással

koalícióra léphetnek.

(8) Az (4)-(6) bekezdésben meghatározott feltételeket a munkavállalói,

illetõleg a munkáltatói érdekképviseleti szövetségek az Országos Választási

Bizottságnál igazolják.

(9) Az Országos Választási Bizottság tevékenysége, döntése ellen 3 napon

belül a Legfelsõbb Bíróságnál lehet kifogással élni. További jogorvoslatnak

helye nincs. A kifogás benyújtására vonatkozó határidõ jogvesztõ.

(10) A Legfelsõbb Bíróság a jogorvoslati kérelemrõl nemperes eljárásban

határoz. Ha a Legfelsõbb Bíróság a kifogásnak helyt ad,

a) megállapítja a törvénysértés tényét és ezt az érintett felek

tudomására hozza,

b) megsemmisíti, - és ha szükséges - megváltoztatja a törvénysértõ

döntést.

(11) A nyugdíjasok képviselõi közül két fõt a Magyar Nyugdíjas

Egyesületek Országos Szövetsége, két fõt a Nyugdíjasok Országos Képviselete

delegál. A helyi önkormányzatok, mint munkaadók képviselõit az országos

önkormányzati érdekképviseleti szervezetek delegálják.

(12) Az e törvény alapján megalakuló biztosítási önkormányzatok

megbizatása 2000. január 1-ig tart. A közgyûlés alakuló ülését, továbbá a 8. §

(3) bekezdése szerinti mandátumvizsgáló bizottság elsõ ülését a delegáló

szervezetek közös megállapodásuk alapján megválasztott képviselõje hívja össze

és nyitja meg.

(13) Ha a (12) bekezdésben meghatározott határidõ elõtt a közgyûlés

feloszlatására kerül sor, a feloszlatástól számított 60 napon belül a (3) és a

(11) bekezdés szerint delegálásra jogosult szervezetek - a (3)-(10)

bekezdésben foglaltak alkalmazásával - új biztosítási képviselõket

delegálnak."

5. §

Az Öit. a 8. §-át megelõzõen a következõ alcímmel egészül ki és a 8. §

helyébe a következõ rendelkezés lép:

"A biztosítási képviselõ

8. § (1) Biztosítási képviselõ választójoggal rendelkezõ magyar

állampolgár lehet. A biztosítási képviselõ nem lehet országgyûlési képviselõ;

köztársasági elnök; az Alkotmánybíróság tagja; az állampolgári jogok

országgyûlési biztosa; az Állami Számvevõszék elnöke, elnökhelyettese és

számvevõje; a Kormány tagja, államtitkár, minisztérium vezetõ megbízatású

köztisztviselõje; a Közbeszerzési Tanács tagja; pénzintézet, biztosítóintézet,

azonos biztosítási ágban mûködõ magánnyugdíj pénztár vagy önkéntes kölcsönös

biztosító pénztár vezetõ tisztségviselõje, igazgatótanácsának vagy vezetõ

testületének, felügyelõ bizottságának tagja; biztosítási önkormányzat

igazgatási szervének dolgozója, továbbá akinek a delegálást megelõzõen egy

éven belül köztartozása volt. A biztosítási képviselõ nem létesíthet

munkavégzésre irányuló egyéb jogviszonyt a biztosítási önkormányzat igazgatási

szervével, nem lehet tagja a biztosítási alap vagyonába tartozó gazdasági

társaság igazgatóságának, illetve felügyelõ bizottságának.

(2) A biztosítási képviselõk megbízólevelét a delegáló szervezet - az

alapszabályában meghatározott hatásköri és eljárási szabályok szerint -

állítja ki.

(3) A mandátumok vizsgálatára eseti mandátumvizsgáló bizottságot kell

létrehozni, amelyben a delegáló munkavállalói szervezeteket 3 fõ, a delegáló

munkaadói szervezeteket 3 fõ, a delegáló országos önkormányzati

érdekképviseleti szervezeteket 1 fõ, a nyugdíjasok képviseletében delegáló

szervezeteket 1 fõ képviseli. A mandátumvizsgáló bizottság megállapítja a

biztosítási képviselõ mandátumának érvényességét, ha a biztosítási képviselõ

megbízása a delegáló szervezet alapszabályának (belsõ szabályzatának)

megfelelõ módon történt, továbbá a biztosítási képviselõt illetõen nem áll

fenn az (1) bekezdésben meghatározott összeférhetetlenségi ok.

(4) A delegáló szerv alapszabályával (belsõ szabályzatával) ellentétes

megbízás vagy összeférhetetlenség esetén a mandátumvizsgáló bizottság -

határidõ tûzésével - a megbízás szabályos lefolytatására, az

összeférhetetlenség megszüntetésére vagy másik biztosítási képviselõ

megbízására hívja fel a delegáló szervezetet.

(5) A mandátumvizsgáló bizottság megbízatása a biztosítási önkormányzatok

közgyûléseinek alakuló üléséig tart. Az elnök személyét közjegyzõ jelenlétében

megtartott sorsolással kell kiválasztani. A mandátumvizsgáló bizottság

mûködési szabályait maga határozza meg. Döntéseit szótöbbséggel hozza.

Szavazategyenlõség esetén az elnök szavazata dönt.

(6) A biztosítási képviselõ megbízatását személyesen teljesíti. A

megbizatásért díjazás nem jár. A biztosítási képviselõt a testületi üléseken

való részvételhez szükséges idõtartamra munkahelyén fel kell menteni a

munkavégzés alól. Az emiatt kiesett jövedelmét a biztosítási önkormányzat

megtéríti. A közgyûlés a költségtérítésre átalányt is megállapíthat.

(7) A közgyûlés az elnöknek, az alelnöknek, a tagozatok, a bizottságok

elnökeinek és tagjainak - az alapszabályban, az önkormányzat mûködési

költségvetése terhére - tiszteletdíjat is megállapíthat.

(8) A biztosítási képviselõ megbízatása megszûnik:

a) a közgyûlés megbízatása lejártával,

b) a biztosítási képviselõ halálával,

c) lemondással,

d) visszahívással,

e) összeférhetetlenség megállapításával,

f) a delegáló szervezet jogutód nélküli megszûnésével

g) a közgyûlés feloszlatásával.

(9) A biztosítási képviselõ köteles haladéktalanul bejelenteni a

közgyûlés elnökének, ha vele szemben összeférhetetlenségi ok merül fel. Az

összeférhetetlenség megállapítását kezdeményezheti a felügyelõ bizottság is.

Az összeférhetetlenség megállapításáról a közgyûlés dönt.

(10) Ha a biztosítási képviselõ megbízatása az (8) bekezdés b)-e)

pontjában foglalt okból szûnik meg, a biztosítási képviselõt delegáló

szervezet jogosult - a megbízatás megszûnését követõ 30 napon belül - új

biztosítási képviselõt kijelölni. Az új biztosítási képviselõ mandátumának

érvényességét a közgyûlés állapítja meg.

(11) A delegáló szervezet megszûnése esetén - a megszûnt szervezet

érdekköre szerint - a munkaadói vagy a munkavállalói szervezetek a számukra a

törvényben megállapított létszámon belül a 7. § (3) bekezdése szerint

ismételten határoznak a delegálási arányokról. Nyugdíjas érdekképviseleti

szerv megszûnése esetén - a közgyûlés megbízatásának megszûnéséig - a

közgyûlésbe delegálási joggal rendelkezõ nyugdíjas érdekképviseleti szervezet

szerzi meg a delegálási jogot. Országos önkormányzati érdekképviseleti

szervezet megszûnése esetén a helyi önkormányzati szövetségek megállapodásuk

szerint megerõsíthetik a képviseletükben delegált tagokat, vagy a törvényben

elõírt létszámon belül új tagokat delegálhatnak.

(12) A biztosítási képviselõ megbízatása - ide értve az 1993-ban

megválasztott biztosítási képviselõket is - a közgyûlésben, valamint a

felügyelõ bizottságban csak két egymást követõ alkalommal újítható meg."

6. §

(1) Az Öit. 9. §-a (1) bekezdésének a)-c), e), j), és p)-s) pontjai

helyébe a következõ rendelkezés lép:

[A közgyûlés]

"a) megalkotja alapszabályát, illetõleg egyéb szabályzatait;

b) a biztosítási képviselõk közül megválasztja az önkormányzat

elnökét és alelnökét;

c) dönt a 8. § (6) bekezdésében meghatározott költségtérítésrõl;"

"e) kialakíthatja a biztosítási ágba tartozó helyi-területi

testületeket;"

"j) külön törvényben meghatározottak szerint rendelkezik a biztosítási

alapba tartozó vagyon felett, delegálja a tulajdonosi jogok

képviselõit;"

"p) központi hivatali szerve vezetõje útján irányítja hivatali

szervezetét, az igazgatási feladatok ellátásáról az alapszabályban

meghatározott módon beszámoltatja a fõigazgatót, de az iga

zgatási szerv jogszabályban meghatározott hatáskörében egyedi

utasítást nem adhat;

r) jóváhagyja központi hivatali szerve szervezeti és mûködési

szabályzatát;

s) gyakorolja hivatali szervezete vezetõje és annak helyettesei (a

továbbiakban: fõigazgató, fõigazgató-helyettes) felett a

munkáltatói jogokat; a Kormány egyetértésével - határozatlan idõ

re - kinevezi és felmenti a fõigazgatót és annak helyetteseit;"

(2) Az Öit. 9. §-ának (2) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(2) A törvényjavaslat elõterjesztõje a biztosítási önkormányzatnak a

törvénytervezetre adott véleményét ismerteti az Országgyûlés elõtt. A

társadalombiztosítás pénzügyi alapjainak költségvetésére és zárszámadására

vonatkozó törvényjavaslat tárgyalásakor - ha a benyújtott törvényjavaslat

eltér a biztosítási önkormányzatok által elfogadottól - a Kormány bemutatja a

biztosítási önkormányzatok által készített költségvetési, illetõleg

zárszámadási javaslat-tervezetet is. Ha a Kormány a biztosítási

önkormányzatnak kormányrendelet megalkotására vonatkozó javaslatával vagy

kormányrendelet tervezetére adott véleményével nem ért egyet, a

véleményeltérésrõl és annak indokairól írásban tájékoztatja a biztosítási

önkormányzatot."

7. §

(1) Az Öit. 10. §-ának (1)-(2) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés

lép:

"(1) A közgyûlés legalább kéthavonta ülésezik. A közgyûlést össze kell

hívni akkor is, ha ezt a biztosítási képviselõk egyharmada, az elnök, a 13. §

(3) bekezdése szerinti koordináló testület kétharmada, a felügyelõ bizottság

vagy a fõigazgató írásban indítványozza. Törvényességi felügyeleti jogkörében

a Kormány is elrendelheti a közgyûlés összehívását. A közgyûlés ülését az

elnök hívja össze.

(2) A közgyûlésen tanácskozási joggal részt vesznek a Kormány és az

Országgyûlés illetékes állandó bizottsága(i)nak képviselõi, a felügyelõ

bizottság elnöke és tagjai, továbbá a fõigazgató. A közgyûlésen tanácskozási

joggal részt vevõk körét egyebekben az alapszabály állapítja meg."

(2) Az Öit. 10. §-ának (5) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(5) A jelenlevõ biztosítási képviselõk kétharmadának egyetértõ szavazata

szükséges az alapszabály és egyéb szabályzatok elfogadásához, módosításához, a

társadalombiztosítás vagy a biztosítási ág átfogó fejlesztésére,

törvényalkotásra, a költségvetési irányelvek, a költségvetés, zárszámadás,

pótköltségvetés elfogadására vonatkozó javaslathoz, továbbá az önkormányzat

elnöke, alelnöke megválasztásához, visszahívásához, valamint a fõigazgató és

helyettese kinevezéséhez, felmentéséhez. Az alapszabály egyéb kérdésekben is a

jelenlévõ biztosítási képviselõk kétharmadának egyetértõ szavazatához kötheti

a döntést."

(3) Az Öit. 10. §-a a következõ (6) bekezdéssel egészül ki:

"(6) A döntéshozatalban nem vehet részt az a biztosítási képviselõ,

akinek saját ügyét, saját vagy közeli hozzátartozója (Ptk. 685. § b/ pont)

tulajdoni, illetve vagyoni érdekeltségét a döntés érinti. A közgyûlés

ügyrendje egyéb kizárási okokat is megállapíthat."

8. §

Az Öit. 11.§-át megelõzõ alcím és a 11-12. § helyébe a következõ

rendelkezés lép:

"A felügyelõ bizottság

11. § (1) A felügyelõ bizottság 9 fõbõl áll, melynek 3 tagját a

delegálásra jogosult munkavállalói szervezetek, 3 tagját a delegálásra

jogosult munkaadói szervezetek, további 3 tagját a Kormány jelöli ki.

(2) A felügyelõ biztottság tagjaira a 8. § (1) bekezdésében meghatározott

összeférhetetlenségi szabályok irányadók azzal, hogy a felügyelõ bizottságba

egyidejûleg nem delegálható, akit a közgyûlésbe biztosítási képviselõként

delegáltak. A felügyelõ bizottság tagjai mandátumának vizsgálatára, a

delegálás határidejére egyebekben a biztosítási képviselõk delegálására

vonatkozó szabályok irányadók azzal, hogy a felügyelõ bizottsági tagok

mandátumának vizsgálatakor a 8. § (3) bekezdésében foglalt mandátumvizsgáló

bizottság kiegészül a Kormány által delegált 3 taggal.

(3) A felügyelõ bizottság megbízatása a közgyûlés megbízatásáig tart. A

felügyelõ bizottság alakuló ülését a közgyûlés alakuló ülésével egyidõben kell

összehívni. Az alakuló ülés összehívására és megnyitására egyebekben az

alakuló közgyûlés összehívására és megnyitására vonatkozó szabályokat kell

alkalmazni. A felügyelõ bizottság alakuló ülésén meg kell választani a 12. §

(1) bekezdésben foglaltak szerint a felügyelõ bizottság soros elnökét.

(4) A felügyelõ bizottság tagjának megbízatása megszûnik:

a) a felügyelõ bizottság megbízatása lejártával,

b) a tag halálával,

c) lemondással,

d) visszahívással,

e) összeférhetetlenség megállapításával,

f) a felügyelõ bizottság feloszlatásával.

(5) A felügyelõ bizottság tagját a tagot delegáló oldal hívhatja vissza.

A tag visszahívását kezdeményezheti a közgyûlés - kétharmados szótöbbséggel -,

továbbá az ÉT bármelyik oldala.

(6) A felügyelõ bizottság tagja köteles haladéktalanul bejelenteni a

felügyelõ bizottság elnökének, ha vele szemben összeférhetetlenségi ok merül

fel. Az összeférhetetlenség megállapítását kezdeményezheti a felügyelõ

bizottság bármely tagja is. Az összeférhetetlenség megállapításáról a

felügyelõ bizottság dönt.

(7) Ha a felügyelõ bizottság tagjának megbízatása a (4) bekezdés b)-e)

pontjában foglalt okból szûnik meg, a tagot delegáló ÉT oldal jogosult - a

megbízatás megszûnését követõ 30 napon belül - új tagot kijelölni. Az új tag

mandátumának érvényességét a felügyelõ bizottság állapítja meg.

(8) A felügyelõ bizottság megbízatásának lejártától vagy a felügyelõ

bizottság feloszlatásától számított 30 napon belül az (1) bekezdés szerint

delegálásra jogosult oldalak - a (2) bekezdésben foglaltak alkalmazásával - új

felügyelõ bizottsági tagokat delegálnak.

(9) A felügyelõ bizottság tagja a közgyûlésbe, valamint a felügyelõ

bizottságba legfeljebb két egymást követõ alkalommal delegálható.

(10) A felügyelõ bizottság tagjai havonta a köztiszviselõi illetményalap

háromszorosának megfelelõ tiszteletdíjban részesülnek. A tiszteletdíjakat és a

felügyelõ bizottság mûködésének egyéb költségeit a biztosítási önkormányzat

mûködési költségvetésébõl kell fedezni.

12. § (1) A felügyelõ bizottság tagjai sorából költségvetési évenként

soros elnököt választ olymódon, hogy a soros elnök felváltva a munkavállalói,

a munkáltatói, illetõleg a kormányzati oldal által delegált képviselõkbõl

kerüljön ki. Az oldalak egymás utáni sorrendjét a felügyelõ bizottság alakuló

ülésén sorshúzással döntik el.

(2) A felügyelõ bizottság feladata a biztosítási önkormányzat és szervei

gazdálkodásának, illetõleg pénzügyi tevékenységének folyamatos ellenõrzése.

(3) A gazdálkodási, illetõleg a pénzügyi rendre vonatkozó jogszabályok,

valamint az alapszabály, egyéb szabályzatok és a közgyûlési határozatok

megsértése (a továbbiakban együtt: jogsértés) esetén a felügyelõ bizottság

felszólítja a jogellenesen mûködõ szervet a jogszerû mûködés helyreállítására,

illetõleg a jogsértõ döntés visszavonására.

(4) Ha a jogsértést nem a közgyûlés követte el és a felszólított szerv a

jogszerû mûködést nem állítja helyre, a felügyelõ bizottság kezdeményezi a

közgyûlés összehívását.

(5) A közgyûlés jogsértõ döntése vagy mûködése esetén, - ha a közgyûlés a

felügyelõ bizottság jelzése ellenére a jogsértést nem szünteti meg - a

felügyelõ bizottság köteles jelezni a jogsértést a 23. §-ban meghatározott,

törvényességi ellenõrzést gyakorló szervnél.

(6) A felügyelõ bizottság mûködését részletesen a felügyelõ bizottság

által elfogadott ügyrend szabályozza. A felügyelõ bizottság ügyrendjét - a

biztosítási önkormányzat alapszabályával együtt - az Országgyûlés hagyja

jóvá."

9. §

Az Öit. 13. §-a helyébe a következõ rendelkezés lép:

"13. § (1) A közgyûlés a biztosítási képviselõkbõl biztosítási alágazatok

vagy szakmai képviseletek szerint tagozatokat alakíthat.

(2) A közgyûlés tagjaiból és más felkért személyekbõl (pl. betegjogi

szervezetek, szakmai kamarák képviselõi, stb.) állandó és ideiglenes

bizottságokat hozhat létre. A bizottságokban a felkért személyek aránya nem

haladhatja meg a bizottság taglétszámának egyharmadát. A bizottságba felkért

személyekre a biztosítási képviselõkre vonatkozó összeférhetetlenségi

szabályok irányadók. Törvény állandó bizottság létrehozását elõírhatja. A

bizottságok részt vesznek a közgyûlés döntéseinek elõkészítésében, a

jogszabály-tervezeteknek a biztosítási önkormányzat hatáskörébe tartozó

véleményezésében, illetõleg a jogalkotásra vonatkozó javaslatok

kialakításában.

(3) A közgyûlések ülései közötti idõszakokban a választott

tisztségviselõkbõl és az állandó bizottságok elnökeibõl álló koordináló

testület hangolja össze a közgyûlés döntéseinek elõkészítését és figyelemmel

kíséri a közgyûlési döntések végrehajtását. A koordináló testület

kétharmadának indítványára a közgyûlést össze kell hívni.

(4) A tagozatokról és az állandó bizottságokról az alapszabály

rendelkezik."

10. §

Az Öit. 14. §-a helyébe a következõ rendelkezés lép:

"14. § A biztosítási önkormányzat kialakíthatja a biztosítási ág helyi-

területi testületeit. A helyi-területi testületek összetételét, létrehozásuk

módját, feladataikat, mûködésük rendjét az alapszabály határozza meg."

11. §

Az Öit. 15. §-a (4) bekezdésének a-c) pontjai helyébe a következõ

rendelkezés lép, egyidejûleg az alábbi d) ponttal egészül ki:

[A központi hivatali szerv]

"a) a közgyûlés munkaterve és határozatai szerint elõkészíti a

biztosítási önkormányzat központi választott szerveinek

döntéseit, ellátja a testületi ülések elõkészítésével és leb

onyolításával kapcsolatos szervezési feladatokat; e feladatk

örében a közgyûlés határozatai alapján az önkormányzat elnöke

utasítást adhat a fõigazgatónak;

b) irányítja a biztosítási ág jogszabályban meghatározott igazgatási

(ügyviteli) és hatósági feladatainak ellátását, intézi a hatáskörébe

tartozó hatósági ügyeket, közvetlenül irányítja a területi és

egyéb igazgatási szerveket, ellenõrzi a biztosítási önkormányzat

szervezetén kívüli - más szervek által végzett - ellátást

megállapító és folyósító tevékenységet;

c) végzi a biztosítási alaphoz tartozó vagyonnal kapcsolatos

nyilvántartási feladatokat, illetõleg jogszabályban és a biztosítási

önkormányzat alapszabályában, egyéb szabályzatában meg

határozott vagyonkezelési, pénzügyi feladatokat;"

"d) irányítja a külön jogszabály alapján végzett, nem a biztosítási

alapokból finanszírozott ellátásokkal kapcsolatos igazgatási

feladatokat."

12. §

Az Öit. 18. §-a helyébe a következõ rendelkezés lép:

"18. § (1) Az Országos Nyugdíjbiztosítási Fõigazgatóság és az Országos

Egészségbiztosítási Pénztár igazgatási szervei - a kirendeltségeket és az

Újságírói Tagozatot kivéve - jogi személyek. A biztosítási önkormányzat

alapszabálya más igazgatási szervek létesítését is elrendelheti.

(2) A biztosítási önkormányzat igazgatási szerveinek alkalmazottai

közszolgálati jogviszonyban állnak, összeférhetetlenségi szabályaik ennek

megfelelõen alakulnak, tulajdonosi képviselettel nem bizhatók meg.

(3) A fõigazgató és a fõigazgató-helyettesek illetményére és egyéb

juttatásaira az államtitkárra, illetve a helyettes államtitkárra vonatkozó

rendelkezéseket kell alkalmazni."

13. §

Az Öit. 21. §-a (2) bekezdésének a) és d) pontja helyébe a következõ

rendelkezés lép:

[Az Országgyûlés felügyeleti jogkörében]

"a) jóváhagyja a biztosítási önkormányzat alapszabályát és a

felügyelõ bizottság ügyrendjét;"

"d) súlyosan törvénysértõ mûködés esetén az Állami Számvevõszék

vagy a Kormány javaslatára, vagy saját hatáskörében az Állami

Számvevõszék és a Kormány véleményének meghallgatása után feloszla

thatja a biztosítási önkormányzat közgyûlését, illetõleg a felügyel

õ bizottságot."

14. §

Az Öit. 22. §-ának b) pontja helyébe a következõ rendelkezés lép:

[Az Állami Számvevõszék]

"b) súlyosan törvénysértõ gazdálkodás esetén indítványozhatja az

Országgyûlésnek a biztosítási önkormányzat gazdálkodási

jogosítványainak felfüggesztését vagy az önkormányzat közgyûlé

sének, illetõleg a felügyelõ bizottságnak a feloszlatását. "

15. §

(1) Az Öit. 23. §-ának (1)-(4) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés

lép:

"(1) A Kormány - törvényben meghatározott esetben - jóváhagyja a

biztosítási önkormányzat szabályzatait.

(2) A Kormány kijelölt tagja útján - a pénzügyminiszter közremûködésével

- ellenõrzi, hogy a biztosítási önkormányzatok és szerveik mûködése és

döntései megfelelnek-e a jogszabályoknak és az alapszabálynak, egyéb

szabályzatoknak, továbbá ellenõrzi a 15. § (4) bekezdés d) pontjában

meghatározott igazgatási feladatok ellátását.

(3) A Kormány a feltárt hiányosságok megszüntetésére és az általa

javasolt intézkedések megtételére felhívja a biztosítási önkormányzatokat. A

biztosítási önkormányzatok véleményükrõl és a megtett intézkedésekrõl a

felhívástól számított 30 napon belül tájékoztatják a Kormányt.

(4) Jogszabályba ütközõ vagy alapszabály- (egyéb szabályzat-) ellenes

mûködés, mulasztás, illetõleg döntés esetén - határidõ tûzésével - a Kormány

felhívja a jogszabályt vagy alapszabályt (egyéb szabályzatot) sértõ szervet a

jogsértés megszüntetésére; súlyosan jogszabálysértõ döntés esetén a döntés

végrehajtását felfüggesztheti."

(2) Az Öit. 23. §-a a következõ (5)-(9) bekezdéssel egészül ki és

egyidejûleg a jelenlegi (5)-(8) bekezdések számozása (10)-(13) bekezdésre

módosul:

"(5) A felhívott szerv köteles megvizsgálni a felhívásban foglaltakat, és

tájékoztatja a Kormány kijelölt tagját a jogsértés megszüntetésérõl vagy egyet

nem értésérõl. Ha a felhívott szerv a megadott határidõn belül nem intézkedik

a jogsértés megszüntetésérõl, a Kormány

a) kezdeményezi a jogszabálysértõ közgyûlési döntés bírósági

felülvizsgálatát vagy a törvénysértõ mulasztás bírósági meg

állapítását;

b) egyéb szerv jogszabálysértõ vagy alapszabály- (egyéb

szabályzat-) ellenes mûködése (döntése) esetén elrendeli a közgyûlé

s összehívását.

(6) A közgyûlés tervezett napirendjét, a napirenden szereplõ

elõterjesztéseket a közgyûlés ülését megelõzõen 8 nappal, a közgyûlés ülésérõl

készült jegyzõkönyvet és az elfogadott határozatokat az üléstõl számított 8

napon belül meg kell küldeni a Kormány kijelölt tagjának, valamint az alapok

kezelését és a vagyongazdálkodást érintõ kérdésekben a pénzügyminiszternek is.

(7) A jogszabálysértõ közgyûlési határozat felülvizsgálatára irányuló

pert az (5) bekezdés a) pontja szerint megadott határidõ lejártától számított

30 napon belül lehet megindítani, és a közigazgatási határozatok

felülvizsgálatára vonatkozó szabályok szerint kell lefolytatni. A perre

kizárólag a Fõvárosi Bíróság illetékes.

(8) A Kormány

a) súlyosan törvénysértõ gazdálkodás esetén indítványozhatja az

Országgyûlésnek a biztosítási önkormányzat gazdálkodási

jogosítványainak felfüggesztését;

b) súlyosan törvénysértõ mûködés esetén javaslatot tesz az

Országgyûlésnek a biztosítási önkormányzat közgyûlésének, ill

etõleg a felügyelõ bizottságnak a feloszlatására.

(9) A Kormány a társadalombiztosításról szóló 1975. évi II. törvény 5. §-

a szerinti helytállási kötelezettségére tekintettel az (1)-(8) bekezdés

szerinti jogkörén túl a biztosítási önkormányzatok gazdálkodásával

kapcsolatban külön törvényben felsorolt ellenõrzési jogosítványokat gyakorol."

16. §

(1) A társadalombiztosítás pénzügyi alapjairól és azok 1993. évi

költségvetésérõl szóló 1992. évi LXXXIV. törvény (a továbbiakban: At.) 11. §-

ának (2) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(2) Az Alapok kezelésével kapcsolatos kérdésekben

a) a Nyugdíjbiztosítási Alap tekintetében a Nyugdíjbiztosítási

Önkormányzat közgyûlése,

b) az Egészségbiztosítási Alap tekintetében az Egészségbiztosítási

Önkormányzat közgyûlése - törvényben meghatározott keretek köz

ött - dönt.

Az Alap kezelõje döntési hatáskörét - jogszabályban meghatározott

eseteket kivéve, a (3) bekezdésben foglaltakra tekintettel - az Alap kezelését

ténylegesen végzõ igazgatási szervére átruházhatja. A biztosítási

önkormányzatok közgyûlésének kizárólagos hatáskörébe tartoznak a 10. § (7)-(8)

bekezdésében szabályozott jogkörök. Az Egészségbiztosítási Önkormányzat

közgyûlése dönt az E. Alap kezelése körében a természetbeni ellátások éves

költségvetési elõirányzatán belüli - külön törvényben szabályozott -

átcsoportosításról. Az átcsoportosítani javasolt összeg nem haladhatja meg a

költségvetési elõirányzat adott tételének 20 százalékát."

(2) Az At. 11.§-a kiegészül az alábbi (3) bekezdéssel, egyidejûleg a

jelenlegi (3) bekezdés számozása (4) bekezdésre módosul:

"(3) A biztosítási önkormányzatok közgyûlése az átruházott, illetõleg

egyéb, az Alapokkal való gazdálkodást érintõ, az igazgatási szerv jogkörébe

utalt hatáskörök gyakorlására elveket és szabályokat állapíthat meg. Így

különösen a biztosítási önkormányzatok közgyûlése határozza meg:

a) a járuléktartozások rendezésére irányuló eljárásokban a

részletfizetés, a fizetési halasztás, a késedelmi pótlék, a

járulékbírság, a mulasztási bírság, az eljárási költség

mérséklésének, elengedésének, a csõdeljárásban a tartozásokról val

ó lemondásnak, illetõleg az engedményezésnek az elveit;

b) a járuléktartozás fejében az adós által felajánlott vagyon

elfogadásának elveit;

c) a méltányossági jogkörben megállapítható ellátások tekintetében

a méltányosság gyakorlásának elveit;

d) a szakmai-pénzügyi ellenõrzés átfogó szempontjait.

Az a) és b) pontba tartozó kérdésekben a biztosítási önkormányzatok

közgyûlései közös döntést hoznak. Az a)-c) pontokban foglaltakat

nyilvánosságra kell hozni."

Átmeneti rendelkezések

17. §

(1) A törvény kihirdetését követõ 60 napon belül az e törvény 4. §-ával

módosított Öit. 7. § (3) és (11) bekezdésében, illetõleg a 8. §-sal

megállapított Öit. 11. § (1) bekezdésében meghatározott delegálásra jogosult

szervezetek kiállítják a biztosítási képviselõk és a felügyelõ bizottságok

tagjainak megbízólevelét. A munkavállalói szervezetek közötti delegálási

arányok meghatározásához - megegyezés hiányában - a legutolsó üzemi

(közalkalmazotti) tanácsi választáson elért eredményeket kell figyelembe

venni. A delegálási jogosultsághoz szükséges feltételek igazolásával

összefüggõ igazgatási feladatokat az Országos Választási Bizottság számára a

Munkaügyi Minisztérium végzi el.

(2) Az új biztosítási önkormányzatok közgyûléseinek, valamint felügyelõ

bizottságainak alakuló ülését a jelenlegi biztosítási képviselõk mandátumának

lejártát követõ 60 napon belüli idõpontra kell összehívni.

(3) Az új közgyûlés alakuló üléséig terjedõ idõtartamra a jelenleg mûködõ

biztosítási önkormányzatok választott szervei tovább folytatják mûködésüket.

(4) Az alakuló közgyûlést a jelenleg hatályos alapszabály megfelelõ

alkalmazásával kell lefolytatni, kivéve az ülés összehívására, megnyitására, a

mandátumok vizsgálatára, az elnökség és a felügyelõ bizottság megválasztására

vonatkozó rendelkezéseket.

(5) Az új biztosítási önkormányzatok a megalakulást követõ 60 napon belül

kötelesek az új alapszabályt, a felügyelõ bizottságok pedig az ügyrendet

elfogadni és azokat az Országgyûlés elé terjeszteni.

(6) Az új biztosítási önkormányzatok megalakulása nem érinti a hivatali

szervek vezetõinek és egyéb közszolgálati jogviszonyban álló alkalmazottainak

jogviszonyát.

(7) Ha a biztosítási önkormányzatok alakuló közgyûlésére a (2)

bekezdésben meghatározott határidõig nem kerül sor, ezt követõen az alakuló

ülések megtartásáig a biztosítási alapok kezelését, az Országos

Nyugdíjbiztosítási Fõigazgatóság és az Országos Egészségbiztosítási Pénztár és

igazgatási szerveik irányítását a Kormány látja el.

(8) Az Országgyûlés 1999. június 30. napjáig új törvény fogad el a

társadalombiztosítási ágainak önkormányzati igazgatásáról.

18. §

(1) E törvény - az 1., 6-7. és a 13-16. §-ok kivételével - a kihirdetése

napján lép hatályba.

(2) A törvény hatályba lépésével egyidejûleg hatályát veszti az Öit. 27.-

33. §-a, továbbá a társadalombiztosítási képviselõk 1993. évi választásáról

szóló 1993. évi XII. törvény és a végrehajtásáról szóló 5/1993. (III.26.) BM,

6/1993. (III.26.) BM rendeletek.

(3) A törvény 1., 6.-7. és a 13.-16. §-ai az Öit. e törvény 4. §-ával

megállapított 7. §-a alapján létrejött biztosítási önkormányzatok

közgyûlésének alakuló ülése napján lépnek hatályba.

(4) A (3) bekezdés szerinti idõpontban az Öit. 21.§ (3) bekezdésének

utolsó mondata, az At. 11. §-ának (7) és (13) bekezdése a hatályát veszti, az

At. 11.§ (12) bekezdésében az "E. Alap" szövegrész helyébe az "E. Alap

kezelõje" szövegrész lép.

Eleje Honlap