- 1 -

______________

bizjelen\t4019res.doc

Az Országgyûlés

T/4019/34..

Európai Integrációs Ügyek bizottságának

Alkotmány- és igazságügyi

bizottságának

Foglalkoztatási és munkaügyi

bizottságának

a j á n l á s a

a Munka Törvénykönyvérõl szóló 1992. évi XXII. törvény módosítására benyújtott

T/4019.. számú törvényjavaslat

r é s z l e t e s

vitájához

Tisztelt Országgyûlés!

Az Országgyûlés Alkotmány- és igazságügyi bizottsága (továbbiakban:

Alkotmányügyi bizottság), az Európai Integrációs Ügyek bizottsága, valamint a

Foglalkoztatási és munkaügyi bizottsága (továbbiakban: Foglalkoztatási

bizottság) megvitatta a Munka Törvénykönyvérõl szóló 1992. évi XXII. törvény

módosítására (a továbbiakban: Mt.) benyújtott T/4019.. számon beterjesztett

törvényjavaslatot, továbbá az ahhoz benyújtott T/1.-4., 6-33. számú módosító

javaslatokat.

Az Európai Integrációs Ügyek bizottsága úgy foglalt állást, hogy a

módosító javaslatok egyike sem érinti a feladatkörét.

Filló Pál, Benedek Mihály, Boros László, Veér Miklós, Paszternák László,

Kónya Lajos, Vargáné Kerékgyártó Ildikó, Fereczy Sándor, dr. Juhászné Lévai

Katalin, Gyõr Sándor, dr. Füle István és Tímár Istvánné képviselõk a

T/4019/25/2..számú; Géczi József képviselõ a T/4019/32/5. számú módosító

indítványukat visszavonták.

A bizottságok a törvényjavaslat elfogadását támogatják, a módosító

javaslatokról pedig az ajánlás szerint foglaltak állást.

Megjegyzés: A törvényjavaslat szövegébõl elhagyni javasolt szöveget [ ]

zárójel közé téve, az új szövegrészeket pedig aláhúzással jelöljük. Ha a

módosító javaslatban ettõl eltérõ jelölési mód szerepel - az egységes

elbírálás megkönnyítése érdekében - az ajánlásban a javaslatot ehhez a

jelölési módhoz igazítottuk annak szó szerinti tartalmára figyelemmel.

Ahol az ajánlás a bizottságok állásfoglalásaként a "nem támogatja"

megjegyzést használja, ott a módosító javaslat a jelenlévõ képviselõk

egyharmadának támogatását megkapta.

Ahol az ajánlás a bizottság nevét nem tartalmazza, ott az adott

bizottság a módosító javaslatról nem foglalt állást.

Amennyiben a módosító javaslat a törvényjavaslat §-ainak, illetve a §-ok

bekezdéseinek számozására, vagy a pontok jelölésére is vonatkozik, a

javaslat elfogadása esetén ezek értelemszerûen megváltoznak a

törvényjavaslat minden érintett rendelkezésében, hivatkozásában, az erre

történõ külön utalás nélkül is.

A Házszabály 145. § (1) bekezdés b/ pontja szerinti, a módosító

javaslatokra vonatkozó észrevételeket az ajánlás érintett pontjaihoz fûzött

keretes megjegyzések tartalmazzák.

1. Dr. Tóth Tihamér képviselõ a törvényjavaslat címének a következõ

kiegészítését javasolja:

"a Munka Törvénykönyvérõl szóló 1992. évi XXII. törvény és más törvények

módosításáról"

Indokolás: Lásd a T/4019/18/1.. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem

támogatja.

- a Foglalkoztatási biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

2. Nemes Miklós képviselõ a törvényjavaslat 1. §-ában az Mt. 3. § (4)

bekezdésének a következõ kiegészítését javasolja:

"1. § A Munka Törvénykönyvérõl szóló 1992. évi XXII. törvény (a

továbbiakban: Mt.) 3. §-ának (4) bekezdése helyébe az alábbi rendelkezés lép:

"(4) A munkaviszony megszûnését követõen a (3) bekezdésben meghatározott

kötelezettség a munkavállalót csak ilyen tartalmú, megfelelõ ellenérték

fejében kötött megállapodás alapján és legfeljebb három évig terhelheti. E

megállapodásra a polgári jog szabályai az irányadók.""

Indokolás: Lásd a T/4019/11.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.

- a Foglalkoztatási biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

3. Dr. Gyõriványi Sándor képviselõ a törvényjavaslat 2. §-ában az Mt. 21.

§ (1) bekezdésének a következõ módosítását javasolja:

/Az Mt. 21. §-a helyébe az alábbi rendelkezés lép:/

"21. § (1) Az állami szervek és a munkáltatók kötelesek a

szakszervezetekkel együttmûködni, ennek keretében érdekképviseleti

tevékenységüket az ehhez szükséges információk biztosításával elõsegíteni[,].

A szakszervezetek [valamint] észrevételei[k]re, javaslatai[k]ra - ha az nem

kifogásolásra jogot adó esetre vonatkozik - [vonatkozó] részletes

álláspontjukat és [ennek] annak indokait [harminc] 30 napon belül kötelesek

velük közölni."

Indokolás: Lásd a T/4019/1.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem

támogatja.

- a Foglalkoztatási biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

4. Bauer Tamás képviselõ a törvényjavaslat 2. §-ában az Mt. 21. § (1)

bekezdésének a következõ módosítását javasolja:

T/2.. § Az Mt. 21. §-a helyébe az alábbi rendelkezés lép:/

"21. § (1) A[z állami szervek és a] munkáltatók kötelesek a

szakszervezetekkel együttmûködni, ennek keretében érdekképviseleti

tevékenységüket az ehhez szükséges információk biztosításával elõsegíteni,

valamint észrevételeikre, javaslataikra vonatkozó [részletes] álláspontjukat

és ennek indokait [harminc napon belül] velük közölni."

Indokolás: Lásd a T/4019/16. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem

támogatja.

- a Foglalkoztatási biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

5. Gyõr Sándor és Pál Béla képviselõk a törvényjavaslat 2. §-ában az Mt.

21. § (1) bekezdésének a következõ kiegészítését javasolják:

T/2.. § Az Mt. 21. §-a helyébe az alábbi rendelkezés lép:/

"21. § (1) Az állami szervek és a munkáltatók kötelesek a

szakszervezetekkel együttmûködni, ennek keretében érdekképviseleti

tevékenységüket az ehhez szükséges információk biztosításával elõsegíteni,

valamint észrevételeikre, javaslataikra vonatkozó részletes álláspontjukat és

ennek indokait harminc napon belül velük közölni. A szakszervezet a kollektív

szerzõdés megkötésére vagy módosítására irányuló tárgyalások során az e

jogosultság gyakorlásával összefüggésben jogosult a munkáltató irataiba - a

szükséges mértékben és körben - betekinteni."

Indokolás: Lásd a T/4019/23/1.. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem

támogatja.

- a Foglalkoztatási biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

6. Filló Pál, Benedek Mihály, Boros László, Veér Miklós, Paszternák

László, Kónya Lajos, Fereczy Sándor, dr. Juhászné Lévai Katalin, Gyõr Sándor,

Bársony András, dr. Götzinger István Péter,s Schalkhammer Antal, Papp Pál,

dr. Egerszegi László képviselõk a törvényjavaslat 2. §-ában az Mt. 21. § (1)

bekezdésének a következõ módosítását javasolják:

T/2.. § Az Mt. 21. §-a helyébe az alábbi rendelkezés lép:/

"21. § (1) Az állami szervek, a helyi önkormányzatok és a munkáltatók

kötelesek a szakszervezetekkel együttmûködni, ennek keretében érdekképviseleti

tevékenységüket az ehhez szükséges információk [biztosításával elõsegíteni,

valamint], továbbá az észrevételeikre, javaslataikra vonatkozó részletes

álláspontjuk[at] és ennek indokai[t] harminc napon belüli [velük közölni]

közlésével elõsegíteni."

Indokolás: Lásd a T/4019/30/1.. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem

támogatja.

- a Foglalkoztatási biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

7. Sándorffy Ottó képviselõ a törvényjavaslat 2. §-ában az Mt. 21. § (1)

bekezdésének a következõ kiegészítését javasolja:

T/2.. § Az Mt. 21. §-a helyébe az alábbi rendelkezés lép:/

"21. § (1) Az állami szervek és a munkáltatók kötelesek a

szakszervezetekkel együttmûködni, ennek keretében érdekképviseleti

tevékenységüket az ehhez szükséges információk biztosításával elõsegíteni,

valamint írásban tett észrevételeikre, javaslataikra vonatkozó részletes

álláspontjukat és ennek indokait harminc napon belül velük írásban közölni."

Indokolás: Lásd a T/4019/8.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem

támogatja.

- a Foglalkoztatási biz. nem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

8. Dr. Sümeghy Csaba képviselõ a törvényjavaslat 2. §-ában az Mt. 21. §-

át új (4) bekezdéssel kiegészíteni javasolja:

T/2.. § Az Mt. 21. §-a helyébe az alábbi rendelkezés lép:/

"(4) E törvény alkalmazásában a munkáltatónál képviselettel rendelkezõ

szakszervezetnek azt a szakszervezetet kell tekinteni, amelyik alapszabálya

szerint a munkáltatónál képviseletével jogosult szervet vagy személyt

mûködtet."

Indokolás: Lásd a T/4019/21/1.. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem

támogatja.

- a Foglalkoztatási biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

9. Dr. Sümeghy Csaba képviselõ, valamint Géczi József képviselõ a

törvényjavaslat 3. §-ában az Mt. 23. § (3) bekezdésének az elhagyását

javasolják (az indítvány elfogadása esetén a törvényjavaslat §-ainak számozása

értelemszerûen változik):

"3. § [Az Mt. 23. § (3) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(3) Nincs helye kifogásnak, ha az intézkedéssel szemben a munkavállaló

jogvitát kezdeményezhet. Ettõl eltérõen, ha a munkáltató a szakszervezeti

tisztségviselõ munkaviszonyát a közvetlen felsõbb szakszervezeti szerv

elõzetes egyetértése hiányában szüntette meg rendes felmondással, a

munkáltatónál képviselettel rendelkezõ szakszervezet jogosult kifogás

benyújtására."]"

Indokolás: Lásd a T/4019/21/2.., valamint T/4019/32/1.. sz.

módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem

támogatja.

- a Foglalkoztatási biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

10. Gyõr Sándor és Pál Béla képviselõk a törvényjavaslat 3. §-ában az Mt.

23. § (3) bekezdésének a következõ módosítását javasolják:

"3. § Az Mt. 23. § (3) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(3) Nincs helye kifogásnak - a szakszervezet tisztségviselõjét érintõ

jogellenes munkáltatói intézkedés kivételével -, ha az intézkedéssel szemben a

munkavállaló jogvitát kezdeményezhet. [Ettõl eltérõen, ha a munkáltató a

szakszervezeti tisztségviselõ munkaviszonyát a közvetlen felsõbb

szakszervezeti szerv elõzetes egyetértése hiányában szüntette meg rendes

felmondással, a munkáltatónál képviselettel rendelkezõ szakszervezet jogosult

kifogás benyújtására.]""

Indokolás: Lásd a T/4019/23/2.. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem

támogatja.

- a Foglalkoztatási biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

11. Filló Pál, Benedek Mihály, Boros László, Veér Miklós, Paszternák

László, Kónya Lajos, Fereczy Sándor, dr. Juhászné Lévai Katalin, Gyõr Sándor,

Bársony András, Schalkhammer Antal, Papp Pál, dr. Götzinger István Péter, dr.

Egerszegi László képviselõk a törvényjavaslat 4. §-ában az Mt. 28. § (1)

bekezdése helyébe a következõ új rendelkezés felvételét javasolják:

"28. § (1) A közvetlen felsõbb szakszervezeti szerv elõzetes egyetértése

szükséges a választott szakszervezeti tisztséget betöltõ munkavállalónak a

munkáltató által kezdeményezett más munkahelyre való beosztásához, továbbá

munkaviszonyának a munkáltató által rendes felmondással történõ

megszüntetéséhez. Az ilyen tisztségviselõvel szemben alkalmazandó rendkívüli

felmondás elõtt elõzetesen ki kell kérni a megfelelõ szakszervezeti szerv

véleményét, illetve a 109. § szerinti jogkövetkezmény alkalmazásáról, valamint

a változó munkahelyre alkalmazott tisztségviselõ más munkahelyre való

beosztásáról a megfelelõ szakszervezeti szervet elõzetesen értesíteni kell."

Megjegyzés: A módosító javaslat elfogadása esetén a felvezetõ szöveget

korrigálni kell.

Indokolás: Lásd a T/4019/30/4.. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.

- a Foglalkoztatási biz. nem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje az Alkotmányügyi bizottág

ülésén egyetért, a Foglalkoztatási bizottság ülésén nem

ért egyet.

12. Géczi József képviselõ a törvényjavaslat 4. §-ában az Mt. 28. §-át új

(1) bekezdéssel kiegészíteni javasolja:

"4. § Az Mt. 28. §[-a] (1) bekezdése helyébe az alábbi rendelkezés lép és

az alábbi (3) bekezdéssel egészül ki, egyidejûleg a jelenlegi (3) bekezdés

megjelölése (4) bekezdésre változik:

"(1) A közvetlen felsõbb szakszervezeti szerv hozzájárulása szükséges a

választott szakszervezeti tisztséget betöltõ munkavállaló

a/ munkáltató által kezdeményezett más munkahelyre való beosztásához,

továbbá

b/ munkaviszonyának a munkáltató által rendes felmondással történõ

megszüntetéséhez.

Nem szükséges szakszervezeti hozzájárulás a rendkívüli felmondáshoz,

illetve a 109. § szerinti jogkövetkezmény alkalmazásához, valamint a változó

munkahelyre alkalmazott tisztségviselõ más munkahelyre való beosztásához. A

hozzájárulás hallgatólagos megadásának minõsül, ha az intézkedéss közlésétõl

számított tíz munkanapon belül a megfelelõ szakszervezeti szerv nem

kifogásolja az intézkedést.

(3) Az (1) bekezdésben meghatározott védelem a (2) bekezdésben foglalt

idõtartamig és feltétel mellett, a munkáltató személyében bekövetkezõ

jogutódlás esetében is megilleti a tisztségviselõt.""

Indokolás: Lásd a T/4019/32/2.. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem

támogatja.

- a Foglalkoztatási biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

13. Dr. Sümeghy Csaba képviselõ a törvényjavaslat 4. §-ában az Mt. 28. §-

át új (2)-(3) bekezdéssel kiegészíteni javasolja (a javaslat elfogadása esetén

az Mt. 28. §-a bekezdéseinek számozása értelemszerûen változik):

"Az Mt. 28. §-a az alábbi (2)-(3) bekezdéssel egészül ki, és ezzel

egyidejûleg a jelenlegi (2)-(3) bekezdés [megjelölése] számozása (4)-(5)

bekezdésre változik:

(2) A szakszervezet az (1) bekezdés szerinti munkáltatói intézkedéssel

kapcsolatos álláspontját a munkáltató tájékoztatásának átvételétõl számított

nyolc napon belül írásban közli. Ha a tervezett intézkedéssel a szakszervezet

nem ért egyet, a tájékoztatásnak az egyet nem értés indokait is tartalmaznia

kell. Ha a szakszervezet véleményét a fenti határidõn belül nem közli a

munkáltatóval, úgy kell tekinteni, mintha a tervezett intézkedéssel

egyetértene.

(3) Az (1) bekezdésben meghatározott védelem a (4) bekezdésben foglalt

idõpontig és feltétel mellett, a munkáltató személyében bekövetkezõ jogutódlás

esetén is megilleti a tisztségviselõt."

Indokolás: Lásd a T/4019/21/3.. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.

- a Foglalkoztatási biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

14. Dr. Tóth Tihamér képviselõ a törvényjavaslat 4. §-ában az Mt. 28. §

(3) bekezdésének a következõ módosítását javasolja:

"4. § Az Mt. 28. §[-a az alábbi (3) bekezdéssel egészül ki, egyidejûleg a

jelenlegi (3) bekezdés megjelölése (4) bekezdésre változik] (2) bekezdése az

alábbiak szerint módosul:

"[(3)] (2) Az (1) bekezdésben meghatározott védelem a [(2) bekezdésben

foglalt idõtartamig és feltétel mellett] tisztségviselõt megbízatásának

idejére, illetve annak megszûnését követõ egy évre illeti meg, feltéve, ha

tisztségét legalább hat hónapon át betöltötte. Ez a védelem a munkáltató

személyében bekövetkezõ jogutódlás esetében is megilleti a tisztségviselõt.""

Indokolás: Lásd a T/4019/18/2.. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem

támogatja.

- a Foglalkoztatási biz. nem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

15. Dr. Juhászné Lévai Katalin képviselõ a törvényjavaslat 4. §-ában az

Mt. 28. §-át új (5) bekezdéssel kiegészíteni javasolja:

/Az Mt. 28. §-a az alábbi (3) bekezdéssel egészül ki, egyidejûleg a

jelenlegi (3) bekezdés megjelölése (4) bekezdésre változik:/

(5) Az (1) bekezdésben meghatározott egyetértési, illetve véleményezési

jog megsértésével hozott munkáltatói intézkedés érvénytelen."

Megjegyzés: A módosító javaslat elfogadása esetén a felvezetõ szöveg

módosítása is szükséges.

Indokolás: Lásd a T/4019/22. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem

támogatja.

- a Foglalkoztatási biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

16. Bauer Tamás képviselõ, valamint Géczi József képviselõ a

törvényjavaslat 5. §-ának - amely az Mt. 34. §-át érinti - az elhagyását

javasolják (az indítvány elfogadása esetén a törvényjavaslat §-ainak számozása

értelemszerûen változik):

"5. § [(1) Az Mt. 34. §-ának (1) bekezdése helyébe az alábbi rendelkezés

lép:

"34. § (1) A kollektív szerzõdés egészének, vagy egyes részeinek hatályát

a munkaügyi miniszter - a felek együttes kérelmének megfelelõen - az egész

ágazatra (alágazatra) kiterjesztheti, feltéve, ha a szerzõdést kötõ

szervezetek az adott ágazatban (alágazatban) reprezentatívnak minõsülnek."

(2) Az Mt. 34. §-ának (6) bekezdése helyébe az alábbi (8) bekezdés lép,

és az alábbi (6)-(7) bekezdéssel egészül ki:

"(6) A kiterjesztõ hatályú kollektív szerzõdés felmondását a felmondást

gyakorló fél, több szakszervezet által kötött kollektív szerzõdés esetén a

felmondás jogát gyakorló szakszervezet köteles a munkaügyi miniszternek

haladéktalanul bejelenteni.

(7) A kiterjesztett hatályú kollektív szerzõdés felmondása esetén,

továbbá, ha a több szakszervezet által kötött kollektív szerzõdésnél valamely

szakszervezet felmondása következtében a szakszervezetek - (5) bekezdés

szerinti - együttes reprezentativitása nem áll fenn, a munkaügyi miniszter -

hivatalból - a felmondási idõ lejártának napjára a kollektív szerzõdés

kiterjesztõ hatályát megszünteti.

(8) A munkaügyi miniszter a kiterjesztésrõl, valamint a kiterjesztés

megszüntetésérõl szóló határozatát, továbbá a kiterjesztett hatályú kollektív

szerzõdés szövegét hivatalos lapjában közzéteszi. A kollektív szerzõdés eltérõ

rendelkezése hiányában a közzététel minõsül kihirdetésnek."]"

Indokolás: Lásd a T/4019/17., valamint a T/4019/32/3.. sz.

módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem

támogatja.

- a Foglalkoztatási biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

17. Dr. Sümeghy Csaba képviselõ a törvényjavaslat 5. § (1) bekezdésében

az Mt. 34. § (1) bekezdésének az elhagyását javasolja (a módosító javaslat

elfogadása esetén a §-on belül a bekezdés számozása feleslegessé válik):

"5. § [(1) Az Mt. 34. §-ának (1) bekezdése helyébe az alábbi rendelkezés

lép:

"34. § (1) A kollektív szerzõdés egészének, vagy egyes részeinek hatályát

a munkaügyi miniszter - a felek együttes kérelmének megfelelõen - az egész

ágazatra (alágazatra) kiterjesztheti, feltéve, ha a szerzõdést kötõ

szervezetek az adott ágazatban (alágazatban) reprezentatívnak minõsülnek."]"

Indokolás: Lásd a T/4019/21/4.. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem

támogatja.

- a Foglalkoztatási biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

18. Sándorffy Ottó képviselõ a törvényjavaslat 5. § (1) bekezdésében az

Mt. 34. § (1) bekezdésének a következõ módosítását javasolja:

"5. § (1) Az Mt. 34. §-ának (1) bekezdése helyébe az alábbi rendelkezés

lép:

"34. § (1) A kollektív szerzõdés egészének, vagy egyes részeinek hatályát

a munkaügyi miniszter [- a felek együttes kérelmének megfelelõen -], az egyik

fél kérelmének megfelelõen is az egész ágazatra (alágazatra) kiterjesztheti,

feltéve, ha a kezdeményezõ szervezet vagy szervezetek [szerzõdést kötõ

szervezetek] az adott ágazatban (alágazatban) reprezentatívnak minõsülnek.""

Indokolás: Lásd a T/4019/9.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem

támogatja.

- a Foglalkoztatási biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

19. Dr. Gyõriványi Sándor képviselõ a törvényjavaslat 5. § (1)

bekezdésében az Mt. 34. § (1) bekezdésének a következõ módosítását javasolja:

"5. § (1) Az Mt. 34. §-ának (1) bekezdése helyébe az alábbi rendelkezés

lép:

"34. § (1) A kollektív szerzõdés egészének[,] vagy egyes részeinek

hatályát a munkaügyi miniszter - a felek együttes kérelmének megfelelõen,

velük egyeztetve - az egész ágazatra (alágazatra) kiterjeszt[het]i, [feltéve,]

ha a [szerzõdést kötõ] szerzõdéskötõ szervezetek az adott ágazatban

(alágazatban) reprezentatívnak minõsülnek.""

Indokolás: Lásd a T/4019/2.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem

támogatja.

- a Foglalkoztatási biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

20. Filló Pál, Benedek Mihály, Boros László, Veér Miklós, Paszternák

László, Kónya Lajos, Vargáné Kerékgyártó Ildikó, Fereczy Sándor, dr. Juhászné

Lévai Katalin, Gyõr Sándor, dr. Füle István és Tímár Istvánné képviselõk a

törvényjavaslat 5. § (1) bekezdésében az Mt. 34. § (1) bekezdésének a

következõ kiegészítését javasolják:

"5. § (1) Az Mt. 34. §-ának (1) bekezdése helyébe az alábbi rendelkezés

lép:

"34. § (1) A kollektív szerzõdés egészének, vagy egyes részeinek hatályát

a munkaügyi miniszter - a felek együttes kérelmének megfelelõen,

kiterjesztéssel érintett országos munkaadói és munkavállalói érdekképviseleti

szervezetek véleményének kikérése után - az egész ágazatra (alágazatra)

kiterjesztheti, feltéve, ha a szerzõdést kötõ szervezetek az adott ágazatban

(alágazatban) reprezentatívnak minõsülnek.""

Indokolás: Lásd a T/4019/24/1.. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. nem támogatja.

- a Foglalkoztatási biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

21. Dr. Tóth Tihamér képviselõ a törvényjavaslat 5. § (2) bekezdése

felvezetõ mondatának a következõ módosítását javasolja:

"(2) Az Mt. 34. §[-ának]-a kiegészül az alábbi [(6) bekezdése helyébe az

alábbi (8) bekezdés lép, és az alábbi (6)-(7) bekezdéssel egészül ki] (6)-(7)

bekezdéssel, és a (6) bekezdése helyébe - (8) bekezdésként - a következõ

rendelkezés lép:"

Indokolás: Lásd a T/4019/18/3.. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem

támogatja.

- a Foglalkoztatási biz. nem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

22. Dr. Sümeghy Csaba képviselõ a törvényjavaslat 5. § (2) bekezdésében

az Mt. 34. §-át új (2) bekezdéssel kiegészíteni javasolja:

"(2) Az Mt. 34. §-ának (2), (3) és (6) bekezdése helyébe az alábbi (2),

(3) és (6) bekezdés lép és 34. § az alábbi (7)-(8) [bekezdés lép, és az

alábbi (6)-(7)] bekezdéssel egészül ki:

"(2) Az (1) bekezdés alkalmazásában reprezentatívnak különösen az a

munkáltatói érdekképviseleti szervezet minõsül, amely taglétszámánál,

gazdasági jelentõségénél, illetve a foglalkoztatottak számánál fogva az adott

hatályossági körben a legjelentõsebb, és a hatályossági körbe tartozóknak

többségét lefedi."

Megjegyzés: Ez a módosító indítvány tartalmilag összefügg az ajánlás 23.

pontjában ismertetett javaslattal.

Indokolás: Lásd a T/4019/21/5. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem

támogatja.

- a Foglalkoztatási biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

23. Dr. Sümeghy Csaba képviselõ a törvényjavaslat 5. § (2) bekezdésében

az Mt. 34. §-át új (3) bekezdéssel kiegészíteni javasolja:

"(2) Az Mt. 34. §-ának (2), (3) és (6) bekezdése helyébe az alábbi (2),

(3) és (6) bekezdés lép és 34. § az alábbi (7)-(8) [bekezdés lép, és az

alábbi (6)-(7)] bekezdéssel egészül ki:

"(3) Az (1) bekezdés alkalmazásában reprezentatívnak különösen az a

szakszervezet minõsül, amely taglétszámánál, illetve a munkáltatók általi

támogatottságánál fogva az adott hatályossági körben a legjelentõsebb és a

hatályossági körbe tartozóknak többségét lefedi."

Indokolás: Lásd a T/4019/21/5. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem

támogatja.

- a Foglalkoztatási biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

24. Dr. Sümeghy Csaba képviselõ a törvényjavaslat 5. § (2) bekezdésében

az Mt. 34. § (6) bekezdésének a következõ módosítását javasolja:

/(2) Az Mt. 34. §-ának (6) bekezdése helyébe az alábbi (8) bekezdés lép,

és az alábbi (6)-(7) bekezdéssel egészül ki:/

"(6) A kiterjeszt[õ]ett hatályú kollektív szerzõdés felmondását a

felmondást gyakorló fél[, több szakszervezet által kötött kollektív szerzõdés

esetén a felmondás jogát gyakorló szakszervezet] köteles a munkaügyi

miniszternek haladéktalanul bejelenteni."

Indokolás: Lásd a T/4019/21/5. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.

- a Foglalkoztatási biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

25. Filló Pál, Benedek Mihály, Boros László, Veér Miklós, Paszternák

László, Kónya Lajos, Vargáné Kerékgyártó Ildikó, Fereczy Sándor, dr. Juhászné

Lévai Katalin, Gyõr Sándor, dr. Füle István és Tímár Istvánné képviselõk a

törvényjavaslat 5. § (2) bekezdésében az Mt. 34. § (6) bekezdésének a

következõ módosítását javasolják:

/(2) Az Mt. 34. §-ának (6) bekezdése helyébe az alábbi (8) bekezdés lép,

és az alábbi (6)-(7) bekezdéssel egészül ki:/

"(6) A [kiterjesztõ] kiterjesztett hatályú kollektív szerzõdés

felmondását a felmondást gyakorló fél, több szakszervezet által kötött

kollektív szerzõdés esetén a felmondás jogát gyakorló szakszervezet köteles a

munkaügyi miniszternek haladéktalanul bejelenteni."

Indokolás: Lásd a T/4019/24/2.. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem

támogatja.

- a Foglalkoztatási biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

26. Dr. Sümeghy Csaba képviselõ a törvényjavaslat 5. § (2) bekezdésében

az Mt. 34. § (7) bekezdésének a következõ módosítását javasolja:

/(2) Az Mt. 34. §-ának (6) bekezdése helyébe az alábbi (8) bekezdés lép,

és az alábbi (6)-(7) bekezdéssel egészül ki:/

"(7) A kiterjesztett hatályú kollektív szerzõdés felmondása esetén,

tovább[á], ha a több szakszervezet által kötött kollektív szerzõdésnél

valamely szakszervezet felmondása következtében a szakszervezetek - (5)

bekezdés szerinti - együttes reprezentativitása nem áll fenn, a munkaügyi

miniszter - hivatalból - a felmondási idõ lejártának napjára a kiterjesztésre

vonatkozó határozatát visszavonja [a kollektív szerzõdés kiterjesztõ hatályát

megszünteti]."

Indokolás: Lásd a T/4019/21/5. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem

támogatja.

- a Foglalkoztatási biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

27. Filló Pál, Benedek Mihály, Boros László, Veér Miklós, Paszternák

László, Kónya Lajos, Vargáné Kerékgyártó Ildikó, Fereczy Sándor, dr. Juhászné

Lévai Katalin, Gyõr Sándor, dr. Füle István és Tímár Istvánné képviselõk a

törvényjavaslat 5. § (2) bekezdésében az Mt. 34. § (8) bekezdésének a

következõ módosítását javasolják:

/(2) Az Mt. 34. §-ának (6) bekezdése helyébe az alábbi (8) bekezdés lép,

és az alábbi (6)-(7) bekezdéssel egészül ki:/

"(8) A munkaügyi miniszter a kiterjesztésrõl, valamint a kiterjesztés

megszüntetésérõl szóló határozatát, továbbá a kiterjesztett hatályú kollektív

szerzõdés szövegét hivatalos lapjában közzéteszi. [A kollektív szerzõdés

eltérõ rendelkezése hiányában a közzététel minõsül kihirdetésnek.] A

kiterjesztés hatályának kezdõ idõpontja a közzététel napja."

Indokolás: Lásd a T/4019/24/2.. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.

- a Foglalkoztatási biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

28. Dr. Sümeghy Csaba képviselõ a törvényjavaslat 5. § (2) bekezdésében

az Mt. 34. § (8) bekezdésének a következõ módosítását javasolja:

/(2) Az Mt. 34. §-ának (6) bekezdése helyébe az alábbi (8) bekezdés lép,

és az alábbi (6)-(7) bekezdéssel egészül ki:/

"(8) A munkaügyi miniszter a kiterjesztésrõl, valamint a kiterjesztés

megszüntetésérõl szóló határozatát, továbbá a kiterjesztett hatályú kollektív

szerzõdés szövegét hivatalos lapjában közzéteszi. A határozat [kollektív

szerzõdés] eltérõ rendelkezése hiányában a közzététel minõsül kihirdetésnek."

Indokolás: Lásd a T/4019/21/5. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem

támogatja.

- a Foglalkoztatási biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

29. Dr. Sümeghy Csaba képviselõ a törvényjavaslat 6. §-ában az Mt. 36. §

(1) bekezdése c/ pontjának az elhagyását javasolja (az indítvány elfogadása

esetén a törvényjavaslat §-ainak számozása értelemszerûen változik):

"6. § [Az Mt. 36. §-a (1) bekezdésének c) pontja helyébe az alábbi

rendelkezés lép:

[36. § (1) A kollektív szerzõdés hatálya - kiterjesztés (34. §) hiányában

- kiterjed arra a munkáltatóra, amely]

"c) késõbb a munkáltatói érdekképviseleti szervhez csatlakozott."]"

Indokolás: Lásd a T/4019/21/6.. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem

támogatja.

- a Foglalkoztatási biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

30. Géczi József képviselõ a törvényjavaslat 6. §-ában az Mt. 36. § (1)

bekezdésének a következõ módosítását javasolja:

"Az Mt. 36. §-a (1) bekezdésének [c) pontja] helyébe az alábbi

rendelkezés lép:

[[36. § (1) A kollektív szerzõdés hatálya - kiterjesztés (34. §)

hiányában - kiterjed arra a munkáltatóra, amely]

"c) késõbb a munkáltatói érdekképviseleti szervhez csatlakozott."]

(1) A kollektív szerzõdés hatálya kiterjed - a kollektív szerzõdést kötõ

munkáltatón kívül - arra a munkáltatóra is, amely a kollektív szerzõdéshez a

32. § szerinti felhatalmazással csatlakozik, feltéve, hogy a munkavállalók a

33. § (6) bekezdésének megfelelõen ahhoz jóváhagyásukat adták."

Indokolás: Lásd a T/4019/32/4.. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem

támogatja.

- a Foglalkoztatási biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

31. Dr. Sümeghy Csaba képviselõ a törvényjavaslat 7. §-ában az Mt. 40/A.

§-ának az elhagyását javasolja (az indítvány elfogadása esetén a

törvényjavaslat §-ainak számozása értelemszerûen változik):

"7. § [Az Mt. a 40.§-t követõen az alábbi 40/A. §-sal egészül ki:

"40/A. § (1) A munkáltató személyében bekövetkezõ jogutódlás esetében a

jogutódlás idõpontjában a jogelõd munkáltatóra kiterjedõ hatályú kollektív

szerzõdésben meghatározott munkafeltételeket - a munkarend kivételével - a

jogutódlással érintett munkavállalók tekintetében a kollektív szerzõdésnek a

jogelõd munkáltatónál történõ felmondásáig vagy a kollektív szerzõdés

hatályának lejártáig, illetve a jogutód munkáltatónál másik kollektív

szerzõdés megkötéséig, ezek hiányában legalább a jogutódlás idõpontját követõ

egy évig a jogutód munkáltatónak fenn kell tartania.

(2) Amennyiben a jogutód munkáltatóra kiterjedõ hatályú kollektív

szerzõdésben meghatározott munkafeltételek a jogelõd munkáltatóra kiterjedõ

hatályú kollektív szerzõdés szerinti munkafeltételeknél a munkavállaló számára

kedvezõbbek, a jogutód munkáltatóra kiterjedõ hatályú kollektív szerzõdésben

foglaltakat kell alkalmazni."]"

Indokolás: Lásd a T/4019/21/7.. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem

támogatja.

- a Foglalkoztatási biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

32. Dr. Gyõriványi Sándor képviselõ a törvényjavaslat 7. §-ában az Mt.

40/A. § (1) bekezdésének a következõ módosítását javasolja:

T/7.. § Az Mt. a 40.§-t követõen az alábbi 40/A. §-sal egészül ki:/

"40/A. § (1) A [munkáltató] munkaadó személyében bekövetkezõ jogutódlás

esetében a jogutódlás idõpontjában a jogelõd munkáltatóra kiterjedõ hatályú

kollektív szerzõdésben meghatározott munkafeltételeket - a munkarend

kivételével, ami nem vonatkozik a 97. § (2) bekezdésében meghatározott esetre

-, a jogutódlással érintett munkavállalók tekintetében a kollektív

szerzõdésnek a jogelõd munkáltatónál történõ felmondásáig vagy a kollektív

szerzõdés hatályának lejártáig, illetve a jogutód munkáltatónál másik

kollektív szerzõdés megkötéséig, ezek hiányában legalább a jogutódlás

idõpontját követõ egy évig a jogutód munkáltatónak fenn kell tartania."

Indokolás: Lásd a T/4019/3.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem

támogatja.

- a Foglalkoztatási biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

33. Dr. Gyõriványi Sándor képviselõ a törvényjavaslat 10. §-ának - amely

az Mt. 90. §-át érinti - az elhagyását javasolja (az indítvány elfogadása

esetén a törvényjavaslat §-ainak számozása értelemszerûen változik):

"10. § [(1) Az Mt. 90. §-a (1) bekezdésének bevezetõ mondata helyébe az

alábbi rendelkezés lép:

"90. § (1) A munkáltató nem szüntetheti meg rendes felmondással a

munkaviszonyt az alábbiakban, valamint azt követõen a (2) bekezdésben

meghatározott idõtartam alatt:"

(2) Az Mt. 90. §-a az alábbi (2) bekezdéssel egészül ki, egyidejûleg a

jelenlegi (2) bekezdés megjelölése (3) bekezdésre változik:

"(2) A felmondási tilalom, ha az (1) bekezdésben meghatározott idõtartam

a) a tizenöt napot meghaladja, ezt követõen tizenöt nap,

b) a harminc napot meghaladja, ezt követõen harminc nap."]"

Indokolás: Lásd a T/4019/4.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem

támogatja.

- a Foglalkoztatási biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

34. Filló Pál, Benedek Mihály, Boros László, Veér Miklós, Paszternák

László, Kónya Lajos, Fereczy Sándor, dr. Juhászné Lévai Katalin, Gyõr Sándor,

Bársony András, Schalkhammer Antal, Papp Pál, dr. Götzinger István Péter, dr.

Egerszegi László képviselõk a törvényjavaslat 10. § (2) bekezdésében az Mt.

90. § (2) bekezdésének a következõ módosítását javasolják:

"(2) Az Mt. 90. §-a az alábbi (2) bekezdéssel egészül ki, egyidejûleg a

jelenlegi (2) bekezdés megjelölése (3) bekezdésre változik:

"(2) A felmondási tilalom, ha az (1) bekezdésben meghatározott idõtartam

a) az [tizen]öt napot meghaladja, ezt követõen [tizen]öt napig,

b) a [harminc] tizenöt napot meghaladja, ezt követõen [harminc] tizenöt

napig,

c/ a harminc napot meghaladja, harminc napig

áll fenn.""

Indokolás: Lásd a T/4019/30/2.. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem

támogatja.

- a Foglalkoztatási biz. nem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

35. Dr. Sümeghy Csaba képviselõ a törvényjavaslat 11. §-ában az Mt. 91/A-

ának az elhagyását javasolja (az indítvány elfogadása esetén a törvényjavaslat

§-ainak számozása értelemszerûen változik):

"11. § [Az Mt. a 91. §-t követõen az alábbi 91/A. §-sal egészül ki:

"91/A. § A munkáltató személyében bekövetkezõ jogutódlás önmagában nem

szolgálhat a határozatlan idejû munkaviszony rendes felmondással történõ

megszüntetésének indokául."]"

Indokolás: Lásd a T/4019/21/8.. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem

támogatja.

- a Foglalkoztatási biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

36. Dr. Füle István képviselõ a törvényjavaslat 12. §-ában az Mt. 94/A.

§-át új (2) bekezdéssel kiegészíteni javasolja (a javaslat elfogadása esetén

az Mt. 94/A. § bekezdéseinek számozása értelemszerûen változik):

T/12.. § Az Mt. a 94. §-t követõen az alábbi alcímmel és 94/A §-sal egészül

ki:

A csoportos létszámcsökkentésre vonatkozó szabályok/

"(2) A (3) bekezdésben foglaltaktól eltérõen - ha az a munkavállalókra

kedvezõbb csoportos létszámcsökkentésnek minõsül a 90 napon belül legalább 20

fõt érintõ munkaviszony rendes felmondással való megszüntetése, függetlenül a

munkáltatónál foglalkoztatott munkavállalók számától."

Indokolás: Lásd a T/4019/20. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem

támogatja.

- a Foglalkoztatási biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

37. Dr. Sümeghy Csaba képviselõ a törvényjavaslat 12. §-ában az Mt. 94/A.

§ (2) bekezdésének a következõ módosítását javasolja:

T/12.. § Az Mt. a 94.§-t követõen az alábbi alcímmel és 94/A §-sal egészül

ki:

A csoportos létszámcsökkentésre vonatkozó szabályok/

"(2) Az (1) bekezdésben meghatározott létszámokba nem számít be az

öregségi, rokkantsági nyugdíjra jogosult, [vagy abban részesülõ,] valamint a

további munkaviszonyban foglalkoztatott munkavállaló."

Indokolás: Lásd a T/4019/21/9.. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem

támogatja.

- a Foglalkoztatási biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

38. Filló Pál, Benedek Mihály, Boros László, Veér Miklós, Paszternák

László, Kónya Lajos, Vargáné Kerékgyártó Ildikó, Fereczy Sándor, dr. Juhászné

Lévai Katalin, Gyõr Sándor, dr. Füle István és Tímár Istvánné képviselõk a

törvényjavaslat 12. §-ában az Mt. 94/A. § (2) bekezdésének a következõ

kiegészítését javasolják:

T/12.. § Az Mt. a 94.§-t követõen az alábbi alcímmel és 94/A §-sal egészül

ki:

A csoportos létszámcsökkentésre vonatkozó szabályok/

"(2) Az (1) bekezdésben meghatározott, a létszámleépítéssel érintett

munkavállalói létszámba nem számít be az öregségi nyugdíjra jogosult, vagy

abban, illetõleg rokkantsági nyugdíjban részesülõ, valamint a további

munkaviszonyban foglalkoztatott munkavállaló."

Indokolás: Lásd a T/4019/25/1.. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.

- a Foglalkoztatási biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

39. Dr. Sümeghy Csaba képviselõ a törvényjavaslat 12. §-ában az Mt. 94/A.

§ (5) bekezdésének a következõ módosítását javasolja:

T/12.. § Az Mt. a 94.§-t követõen az alábbi alcímmel és 94/A §-sal egészül

ki:

A csoportos létszámcsökkentésre vonatkozó szabályok/

"(5) A munkáltató a csoportos létszámcsökkentésre vonatkozó döntésérõl az

érintett munkavállalókat, továbbá a munkáltató székhelye, illetve az érintett

telephely szerint illetékes munkaügyi központot a rendes felmondás közlését

megelõzõen legalább harminc nappal írásban tájékoztatja. A [munkaadó]

munkáltató a munkaügyi központtal köteles közölni a létszámcsökkentéssel

érintett munkavállalók személyi adatait, Társadalombiztosítási Azonosító Jelét

(a továbbiakban: TAJ szám[át]), utolsó munkakörét, szakképzettségét,

átlagkeresetét."

Indokolás: Lásd a T/4019/21/10.. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.

- a Foglalkoztatási biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

40. Filló Pál, Benedek Mihály, Boros László, Veér Miklós, Paszternák

László, Kónya Lajos, Vargáné Kerékgyártó Ildikó, Fereczy Sándor, dr. Juhászné

Lévai Katalin, Gyõr Sándor, dr. Füle István és Tímár Istvánné képviselõk a

törvényjavaslat 12. §-ában az Mt. 94/A. § (5) bekezdésének a következõ

kiegészítését javasolják:

VISSZAVONVA! (A Foglalkoztatási bizottság 1997. május 21-i ülésén)

41. Dr. Sümeghy Csaba képviselõ, továbbá Filló Pál, Benedek Mihály, Boros

László, Veér Miklós, Paszternák László, Kónya Lajos, Vargáné Kerékgyártó

Ildikó, Fereczy Sándor, dr. Juhászné Lévai Katalin, Gyõr Sándor, dr. Füle

István és Tímár Istvánné képviselõk a törvényjavaslat 12. §-ában az Mt. 94/A.

§ (8) bekezdésének a következõ kiegészítését javasolják:

T/12.. § Az Mt. a 94.§-t követõen az alábbi alcímmel és 94/A §-sal egészül

ki:

A csoportos létszámcsökkentésre vonatkozó szabályok/

"(8) A (3) bekezdésben meghatározott konzultációs és az (5) bekezdésben

meghatározott tájékoztatási kötelezettség a jogutód nélkül megszûnõ

munkáltatót, illetõleg annak felszámolóját, végelszámolóját is terheli."

Indokolás: Lásd a T/4019/21/11.., valamint T/4019/25/3.. sz.

módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.

- a Foglalkoztatási biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

42. Dr. Sümeghy Csaba képviselõ a törvényjavaslat 12. §-ában az Mt. 94/A.

§ (9) bekezdésének az elhagyását javasolja (a javaslat elfogadása esetén a

94/A. § bekezdéseinek számozása értelemszerûen változik):

T/12.. § Az Mt. a 94.§-t követõen az alábbi alcímmel és 94/A §-sal egészül

ki:

A csoportos létszámcsökkentésre vonatkozó szabályok/

"[(9) A (3) és az (5) bekezdésben foglaltak megszegésével közölt

munkáltatói rendes felmondás érvénytelen. Ennek megállapítása iránt az üzemi

tanács és az érintett munkavállaló bírósághoz fordulhat.]"

Indokolás: Lásd a T/4019/21/12.. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem

támogatja.

- a Foglalkoztatási biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

43. Filló Pál, Benedek Mihály, Boros László, Veér Miklós, Paszternák

László, Kónya Lajos, Fereczy Sándor, dr. Juhászné Lévai Katalin és Gyõr Sándor

képviselõk a törvényjavaslat 12. §-ában az Mt. 94/A. § (9) bekezdésének a

következõ kiegészítését javasolják:

T/12.. § Az Mt. a 94.§-t követõen az alábbi alcímmel és 94/A §-sal egészül

ki:

A csoportos létszámcsökkentésre vonatkozó szabályok/

"(9) A (3) és az (5) bekezdésben foglaltak megszegésével közölt

munkáltatói rendes felmondás érvénytelen. Ennek megállapítása iránt az üzemi

tanács, a szakszervezet és az érintett munkavállaló bírósághoz fordulhat."

Indokolás: Lásd a T/4019/31/1.. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.

- a Foglalkoztatási biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

44. Filló Pál, Benedek Mihály, Boros László, Veér Miklós, Paszternák

László, Kónya Lajos, Fereczy Sándor, dr. Juhászné Lévai Katalin és Gyõr Sándor

képviselõk a törvényjavaslat 13. §-ában az Mt. 95. § (3) bekezdése felvezetõ

mondatának a következõ módosítását javasolják:

T/13.. § Az Mt. 95. §-ának (3) bekezdése helyébe az alábbi rendelkezés

lép:/

"(3) A végkielégítésre való jogosultság feltétele, hogy a munkaviszony a

munkáltatónál a (4) bekezdésben meghatározott idõtartamban fennálljon. A

végkielégítésre való jogosultság szempontjából nem kell figyelem[en]be [kívül

kell hagyni] venni"

Indokolás: Lásd a T/4019/31/2.. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem

támogatja.

- a Foglalkoztatási biz. nem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

45. Filló Pál, Benedek Mihály, Boros László, Veér Miklós, Paszternák

László, Kónya Lajos, Fereczy Sándor, dr. Juhászné Lévai Katalin, Gyõr Sándor,

Bársony András, Schalkhammer Antal, Papp Pál, dr. Götzinger István Péter, dr.

Egerszegi László képviselõk a törvényjavaslat 14. §-ában az Mt. 96. § (2)

bekezdése helyébe a következõ rendelkezés felvételét javasolják:

"(2) A rendkívüli felmondás indoka tekintetében a 89. § (2) bekezdését

kell megfelelõen alkalmazni. A munkáltatói rendkívüli felmondás közlése elõtt

lehetõséget kell adni a munkavállalónak a tervezett intézkedés indokainak

megismerésére és vele szemben felhozott kifogások elleni védekezésre, kivéve,

ha az eset összes körülményeibõl következõen ez a munkáltatótól nem várható

el."

Megjegyzés: A módosító javaslattal összefüggõen a törvényjavaslat e §-a

felvezetõ szövegének módosítása is szükséges.

Indokolás: Lásd a T/4019/30/3.. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.

- a Foglalkoztatási biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

46. Sándorffy Ottó képviselõ a törvényjavaslat 14. §-ában az Mt. 96. §

(4) bekezdésének az elhagyását javasolja (az indítvány elfogadása esetén a

törvényjavaslat §-ainak számozása értelemszerûen változik):

"14. § [Az Mt. 96. §-ának (4) bekezdése helyébe az alábbi rendelkezés

lép:

"(4) A rendkívüli felmondás jogát az ennek alapjául szolgáló okról való

tudomásszerzéstõl számított tizenöt napon belül, legfeljebb az ok

bekövetkeztétõl számított hat hónapon, kollektív szerzõdés rendelkezése esetén

legfeljebb egy éven belül, bûncselekmény elkövetése esetén a büntethetõség

elévüléséig lehet gyakorolni."]"

Indokolás: Lásd a T/4019/10.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem

támogatja.

- a Foglalkoztatási biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

47. Dr. Sümeghy Csaba képviselõ a törvényjavaslat 14. §-ában az Mt. 96. §

(4) bekezdésének a következõ kiegészítését javasolja:

"14. § Az Mt. 96. §-ának (4) bekezdése helyébe az alábbi rendelkezés lép:

"(4) A rendkívüli felmondás jogát az ennek alapjául szolgáló okról való

tudomásszerzéstõl számított tizenöt napon belül, legfeljebb az ok

bekövetkeztétõl számított hat hónapon, kollektív szerzõdés rendelkezése esetén

legfeljebb egy éven belül, bûncselekmény elkövetése esetén a büntethetõség

elévüléséig lehet gyakorolni. Ha a rendkívüli felmondás jogát testület

jogosult gyakorolni, a tudomásszerzés idõpontjának azt kell tekinteni, amikor

a rendkívüli felmondás okáról a testületet tájékoztatják és a testület a

rendkívüli felmondásról dönthet.""

Indokolás: Lásd a T/4019/21/13. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.

- a Foglalkoztatási biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

48. Dr. Tóth Tihamér képviselõ a törvényjavaslat 15. §-ában az Mt. 97. §-

ának a következõ módosítását javasolja:

"Az Mt. 97. §-ának (1) bekezdése helyébe az alábbi rendelkezés lép,

valamint a § az alábbi [(2)] (3) bekezdéssel egészül ki[, egyidejûleg a

jelenlegi (2) bekezdés megjelölése (3) bekezdésre változik]:

"97.§ (1) A 90.§ (2) bekezdése, a 91.§ (2) bekezdése, a 94/A.§ (2)

bekezdése, valamint a 95.§ (2) és (5) bekezdése alkalmazása szempontjából a

munkavállaló öregségi nyugdíjra akkor jogosult, ha - a társadalombiztosítási

jogszabályok által egyes munkakörökben biztosított korkedvezmény

figyelembevételével - a reá irányadó öregségi nyugdíjkorhatárt elérte és az

öregségi nyugdíjhoz szükséges szolgálati idõvel rendelkezik.

[(2)] (3) Amennyiben a jogelõd munkáltatót a jogutód munkáltató

döntéshozó szervében a szavazatok több mint fele illeti meg,

a) a határozatlan idejû munkaviszonynak a jogutód munkáltató által a

jogutódlás idõpontjától számított egy éven belüli, a munkáltató mûködésével

összefüggõ ok miatti rendes felmondása, továbbá

b) a határozott idõre szóló munkaviszonynak a jogutódlás idõpontjától

számított egy éven belül, a 88.§ (2) bekezdése alapján történõ megszüntetése

esetén

a munkavállalót megilletõ járandóságokért kezesként felel.""

Indokolás: Lásd a T/4019/18/4.. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.

- a Foglalkoztatási biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

49. Géczi József képviselõ a törvényjavaslat 15. §-ában az Mt. 97. §-ának

a következõ módosítását javasolja:

"15. § Az Mt. 97. §-ának (1) bekezdése helyébe az alábbi rendelkezés

lép[, valamint a § az alábbi (2) bekezdéssel egészül ki, egyidejûleg a

jelenlegi (2) bekezdés megjelölése (3) bekezdésre változik]:

"97.§ (1) A 90.§ (2) bekezdése, a 91.§ (2) bekezdése, a 94/A.§ (2)

bekezdése, valamint a 95.§ (2) és (5) bekezdése alkalmazása szempontjából a

munkavállaló öregségi nyugdíjra akkor jogosult, ha - a társadalombiztosítási

jogszabályok által egyes munkakörökben biztosított reá irányadó korkedvezmény

figyelembevételével - a [reá irányadó] öregségi nyugdíjkorhatárt elérte és az

öregségi nyugdíjhoz szükséges szolgálati idõvel rendelkezik.

[(2) Amennyiben a jogelõd munkáltatót a jogutód munkáltató döntéshozó

szervében a szavazatok több mint fele illeti meg,

a) a határozatlan idejû munkaviszonynak a jogutód munkáltató által a

jogutódlás idõpontjától számított egy éven belüli, a munkáltató mûködésével

összefüggõ ok miatti rendes felmondása, továbbá

b) a határozott idõre szóló munkaviszonynak a jogutódlás idõpontjától

számított egy éven belül, a 88.§ (2) bekezdése alapján történõ megszüntetése

esetén

a munkavállalót megilletõ járandóságokért kezesként felel.]""

Indokolás: Lásd a T/4019/32/7.. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem

támogatja.

- a Foglalkoztatási biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

50. Géczi József képviselõ a törvényjavaslat 17. §-ának - amely az Mt.

100. § (3) bekezdését érinti - az elhagyását javasolja (az indítvány

elfogadása esetén a törvényjavaslat §-ainak számozása értelemszerûen

változik):

"17. § [Az Mt. 100. §-ának (3) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés

lép:

"(3) Nem alkalmazható a (2) bekezdésben foglalt rendelkezés, ha

a) a munkáltató rendes vagy rendkívüli felmondása a rendeltetésszerû

joggyakorlás követelményébe (4. §), a hátrányos megkülönböztetés tilalmába (5.

§), illetve felmondási tilalomba ütközik (9. §), továbbá

b) a munkáltató a választott szakszervezeti tisztségviselõ munkaviszonyát

szüntette meg a 89. § (2)-(3) bekezdésébe, illetve a 96. § (1)-(4) bekezdésébe

ütközõ módon."]"

Indokolás: Lásd a T/4019/32/8.. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem

támogatja.

- a Foglalkoztatási biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

51. Dr. Tóth Tihamér képviselõ a törvényjavaslat 17. §-ában az Mt. 100. §

(3) bekezdése a/ pontjának a következõ kiegészítését javasolja:

/Az Mt. 100. §-ának (3) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

(3) Nem alkalmazható a (2) bekezdésben foglalt rendelkezés, ha/

"a) a munkáltató rendes vagy rendkívüli felmondása a rendeltetésszerû

joggyakorlás követelményébe (4. §), a hátrányos megkülönböztetés tilalmába (5.

§), illetve felmondási tilalomba ütközik (90. §), továbbá"

Indokolás: Lásd a T/4019/18/5. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.

- a Foglalkoztatási biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

52. Gyõr Sándor és Pál Béla képviselõk a törvényjavaslat 17. §-ában az

Mt. 100. § (3) bekezdése b/ pontjának a következõ kiegészítését javasolják:

T/17.. § Az Mt. 100. §-ának (3) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés

lép:

(3) Nem alkalmazható a (2) bekezdésben foglalt rendelkezés, ha/

"b) a munkáltató a választott szakszervezeti tisztségviselõ

munkaviszonyát szüntette meg a 28. § (1) bekezdésébe, 89. § (2)-(3)

bekezdésébe, illetve a 96. § (1)-(4) bekezdésébe ütközõ módon."

Indokolás: Lásd a T/4019/23/3.. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.

- a Foglalkoztatási biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

53. Nemes Miklós képviselõ a törvényjavaslat 18. §-ában az Mt. 132. § (4)

bekezdésének a következõ kiegészítését javasolja:

"18. § Az Mt. 132. §-ának (4) bekezdése helyébe az alábbi rendelkezés

lép:

"(4) A föld alatt állandó jelleggel dolgozó, illetve az ionizáló

sugárzásnak kitett munkahelyen naponta legalább három órát eltöltõ

munkavállalót, évenként öt munkanap pótszabadság illeti meg.""

Indokolás: Lásd a T/4019/12.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.

- a Foglalkoztatási biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

54. Dr. Juhászné Lévai Katalin, Kónya Lajos, Veér Miklós, Filló Pál,

Paszternák László, Gyõr Sándor, Miklós László, Boros László és Benedek Mihály

képviselõk a törvényjavaslat 18. §-ának - az Mt. 132-át érintõen - a következõ

kiegészítését javasolják:

"(5) Pótszabadság jár a megszakítás nélkül üzemelõ munkahelyen

rendszeresen munkaszüneti napon is foglalkoztatott munkavállalónak. A

pótszabadság mértékét úgy kell megállapítani, hogy annak kiadásával az éves

munkaidõkeret a teljes munkaidõnek feleljen meg.

(6) Kollektív szerzõdés, illetve munkaszerzõdés az (1)-(5) bekezdésben

felsoroltakon túlmenõen egyéb pótszabadságokat is megállapíthat."

Megjegyzés: A módosító javaslattal összefüggõen szükséges a 18. § felvezetõ

szövegének a korrigálása, vagy több bekezdésbe történõ szerkesztése.

Indokolás: Lásd a T/4019/19/1.-2. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.

- a Foglalkoztatási biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

55. Dr. Götzinger István Péter, Filló Pál, Benedek Mihály, Boros László,

Veér Miklós, Paszternák László, Kónya Lajos, Fereczy Sándor, dr. Juhászné

Lévai Katalin, Gyõr Sándor, Bársony András, Schalkhammer Antal, Papp Pál, dr.

Egerszegi László képviselõk a törvényjavaslat 19. §-ában az Mt. 137. § (2)

bekezdésének az elhagyását javasolja:

/19. § Az Mt. 137. §-ának (2)-(3) bekezdése helyébe az alábbi rendelkezés

lép:/

"[(2) A munkavállaló keresõképtelenségét - a keresõképesség orvosi

elbírálásáról szóló rendelkezéseknek megfelelõen - a kezelõorvos igazolja.]"

Indokolás: Lásd a T/4019/30/5. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem

támogatja.

- a Foglalkoztatási biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

56. Dr. Gyõriványi Sándor képviselõ a törvényjavaslat 19. §-ában az Mt.

137. § (2) bekezdésének a következõ kiegészítését javasolja:

/19. § Az Mt. 137. §-ának (2)-(3) bekezdése helyébe az alábbi rendelkezés

lép:/

"(2) A munkavállaló keresõképtelenségét - a keresõképesség orvosi

elbírálásáról szóló rendelkezéseknek megfelelõen - a kezelõorvos igazolja. Nem

kell keresõképtelenséget igazolni évente egy alkalommal, legfeljebb 3

munkanapig terjedõ betegszabadság esetén. A kollektív szerzõdés a

keresõképtelenség igazolását ettõl eltérõen minden esetre elõírhatja."

Indokolás: Lásd a T/4019/6.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem

támogatja.

- a Foglalkoztatási biz. nem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

57. Géczi József képviselõ a törvényjavaslat 19. §-ában az Mt. 137. § (2)

bekezdésének a következõ kiegészítését javasolja:

/19. § Az Mt. 137. §-ának (2)-(3) bekezdése helyébe az alábbi rendelkezés

lép:/

"(2) A munkavállaló keresõképtelenségét - a keresõképesség orvosi

elbírálásáról szóló rendelkezéseknek megfelelõen - minden esetben a

kezelõorvos igazolja."

Indokolás: Lásd a T/4019/32/9.. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem

támogatja.

- a Foglalkoztatási biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

58. Dr. Sümeghy Csaba képviselõ a törvényjavaslat 20. §-ában az Mt. 151.

§ (2) bekezdése c/ pontjának, továbbá (3) bekezdésének a következõ módosítását

javasolja:

"Az Mt. 151. §-[ának]a (2) bekezdésének c/ pontja, illetõleg, (3)

bekezdése helyébe az alábbi rendelkezések lépnek:

"c/ a 107. § d/-f/ pontjában meghatározott esetekben;"

"(3) Ha a munkavállaló a munkáltató engedélye alapján mentesül a

munkavégzés alól [107. § [g)] h/ pontja], az emiatt kiesett munkaidõre

megállapodásuk szerint jár díjazás.""

Indokolás: Lásd a T/4019/21/14. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem

támogatja.

- a Foglalkoztatási biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

59. Dr. Tóth Tihamér képviselõ, valamint Filló Pál, Benedek Mihály, Boros

László, Veér Miklós, Paszternák László, Kónya Lajos, Vargáné Kerékgyártó

Ildikó, Fereczy Sándor, dr. Juhászné Lévai Katalin, Gyõr Sándor, dr. Füle

István és Tímár Istvánné képviselõk a törvényjavaslat 20. §-ában az Mt. 151. §

(3) bekezdésének a következõ módosítását javasolják:

"Az Mt. 151. §-ának (3) bekezdése helyébe az alábbi rendelkezés lép:

"(3) Ha a munkavállaló a munkáltató engedélye alapján mentesül a

munkavégzés alól [107. § [g)] h/ pontja], az emiatt kiesett munkaidõre

megállapodásuk szerint jár díjazás.""

Indokolás: Lásd a T/4019/18/6.., valamint T/4019/26/1.. sz.

módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.

- a Foglalkoztatási biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

60. Dr. Sümeghy Csaba képviselõ a törvényjavaslat 21. §-ának - amely az

Mt. 151/A. § (2) bekezdését érinti - az elhagyását javasolja (az indítvány

elfogadása esetén a törvényjavaslat §-ainak számozása értelemszerûen

változik):

"21. § [(1) Az Mt. 151/A.§-ának (2) bekezdése helyébe az alábbi

rendelkezés lép:

"(2) A távolléti díj számításánál rendszeres bérpótlék alatt a

munkaviszonyra vonatkozó szabályban, illetõleg a munkaszerzõdésben rögzített

azon bérpótlékok értendõk, amelyek a munkavállalót munkavégzés esetén

folyamatosan megilletik."

(2) Az Mt. 151/A. §-ának (3) bekezdése helyébe az alábbi rendelkezés lép:

"(3) A távolléti díj számításánál mûszakpótlékként a munkavállaló

a) kétmûszakos munkaidõ-beosztásban történõ foglalkoztatása esetén a

személyi alapbére 7,5 százalékát,

b) kétmûszakos munkaidõ-beosztásban történõ foglalkoztatása esetén, ha az

éjszakai mûszak aránya a heti, illetõleg havi munkaidõkeret 30 százalékát

meghaladja, valamint három mûszakos munkaidõ-beosztásban történõ

foglalkoztatása esetén a személyi alapbére 15 százalékát,

c) folytonos munkarendben történõ foglalkoztatása esetén személyi

alapbére 20 százalékát

kell figyelembe venni."

(3) Az Mt. 151/A. §-a (5) bekezdésének a) pontja helyébe a következõ

rendelkezés lép:

[(5) Havi idõbér esetén]

"a) az egy napra jutó távolléti díj: az egy hónapra megállapított

távolléti díj és a tárgyhó munkanapjai számának hányadosa,"]"

Indokolás: Lásd a T/4019/21/15. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem

támogatja.

- a Foglalkoztatási biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

61. Dr. Gyõriványi Sándor képviselõ, valamint dr. Sümeghy Csaba képviselõ

a törvényjavaslat 22. §-ában az Mt. 190. § (4) bekezdésének az elhagyását

javasolják (az indítvány elfogadása esetén a törvényjavaslat §-ainak számozása

értelemszerûen változik):

"22. § [Az Mt. 190. §-a az alábbi (4) bekezdéssel egészül ki:

"(4) A vezetõ határozott idõre szóló munkaviszonyának a 88. § (2)

bekezdés szerinti megszüntetését abban az esetben kell indokolni, ha arra a

96. § (1) bekezdésének a)-b) pontjában foglalt okok miatt kerül sor. Ebben az

esetben a vezetõt a 88. § (2) bekezdésében meghatározott járandóság nem illeti

meg."]"

Indokolás: Lásd a T/4019/7.., valamint T/4019/21/16. sz.

módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.

- a Foglalkoztatási biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

62. Géczi József képviselõ a törvényjavaslat 24. §-ában az Mt. 209. §-át

új (3)-(4) bekezdéssel kiegészíteni javasolja:

VISSZAVONVA! (A Foglalkoztatási bizottság 1997. május 21-i ülésén)

63. Filló Pál, Benedek Mihály, Boros László, Veér Miklós, Paszternák

László, Kónya Lajos, Vargáné Kerékgyártó Ildikó, Fereczy Sándor, dr. Juhászné

Lévai Katalin, Gyõr Sándor, dr. Füle István és Tímár Istvánné képviselõk a

törvényjavaslat 26. § (3) bekezdésének az elhagyását javasolják (a javaslat

elfogadása esetén a § bekezdéseinek számozása értelemszerûen változik):

"(3) [A Kjt. 24.§-a helyébe az alábbi rendelkezés lép:

"24.§ A közalkalmazotti jogviszony tekintetében a Munka Törvénykönyvének

a munkaviszony alanyairól, a munkaviszony létesítésérõl és a munkaszerzõdés

módosításáról szóló rendelkezései közül (Harmadik Rész, I-III. fejezet) a

71.§, a 76.§, a 79.§ (1)-(3) bekezdése, valamint a 85/A.§ (2) bekezdése,

továbbá a vezetõ állású munkavállalókra vonatkozó rendelkezések (Harmadik

Rész, X. fejezet) 188-193.§-a nem alkalmazható."]"

Indokolás: Lásd a T/4019/27/1.. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.

- a Foglalkoztatási biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

64. Az Alkotmányügyi bizottság a törvényjavaslat 26. § (4) bekezdésében a

Kjt. 38. §-ának a következõ módosítását javasolja:

"(4) A Kjt. 38.§-a helyébe az alábbi rendelkezés lép:

"38. § (1) A közalkalmazotti jogviszony tekintetében a Munka

Törvénykönyvének a munkaviszony megszûnésérõl és megszüntetésérõl szóló

rendelkezései közül (Harmadik Rész, IV. fejezet) a 86. §, a 86/A. §, a 87. §

(1) bekezdése, a 88. §, a 89. §, a 91/A. §, a 92. §, a 93. § (1)-(2)

bekezdése, a 95-96. §, a 97. § (1) és (3) bekezdése, a 98. § (1) bekezdése, a

99-101. § nem alkalmazható.

(2) A Munka Törvénykönyv 97. §-ának (2) bekezdését azzal az eltéréssel

kell alkalmazni, hogy a jogelõd munkáltató kezesi felelõssége

a/ a határozatlan idejû közalkalmazotti jogviszonynak a jogutód

munkáltató által, a jogutódlás idõpontjától számított egy éven belüli, a 30. §

(1) bekezdés a/ és c/ pontján alapuló felmentéssel történõ megszüntetésével,

továbbá

b/ a határozott idejû közalkalmazotti jogviszonynak a jogutódlás

idõpontjától számított egy éven belül, a 30. § (1) bekezdésének a/, c/ és e/

pontjában foglalt okok alapján történõ megszüntetésével

összefüggõ, a közalkalmazottat megilletõ járandóságokért áll fenn.

[(2)] (3) Az (1) bekezdésben foglaltakon túlmenõen a nemzetbiztonsági

szolgálatoknál fennálló közalkalmazotti jogviszony tekintetében a Munka

Törvénykönyve 94/A. §-át nem kell alkalmazni.""

Indokolás: Lásd a T/4019/33.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal):- a Foglalkoztatási biz.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

65. Filló Pál, Benedek Mihály, Boros László, Veér Miklós, Paszternák

László, Kónya Lajos, Vargáné Kerékgyártó Ildikó, Fereczy Sándor, dr. Juhászné

Lévai Katalin, Gyõr Sándor, dr. Füle István és Tímár Istvánné képviselõk a

törvényjavaslat 26. § (4) bekezdésében a Kjt. 38. §-ának a következõ

kiegészítését javasolják:

"(4) A Kjt. 38.§-a helyébe az alábbi rendelkezés lép:

"38. § (1) A közalkalmazotti jogviszony tekintetében a Munka

Törvénykönyvének a munkaviszony megszûnésérõl és megszüntetésérõl szóló

rendelkezései közül (Harmadik Rész, IV. fejezet) a 86. §, a 86/A. §, a 87. §

(1) bekezdése, a 88. §, a 89. §, a 91/A. §, a 92. §, a 93. § (1)-(2)

bekezdése, a 95-96. §, a 97. § (1) és (3) bekezdése, a 98. § (1) bekezdése, a

99-101. § nem alkalmazható.

(2) A 97. § (2) bekezdését azzal az eltéréssel kell alkalmazni jogelõd

munkáltató kezesi felelõssége

a/ a határozatlan ideje közalkalmazotti jogviszonynak a jogutód

munkáltató által, a jogutódlás idõpontjától számított egy éven belüli, a 30. §

(1) bekezdés a/ és c/ pontján alapuló felmentéssel történõ megszüntetésével,

továbbá

b/ a határozott idejû közalkalmazotti jogviszonynak a jogutódlás

idõpontjától számított egy éven belül, a 30. § (1) bekezdésének a/, c/ és e/

pontjában foglalt okok alapján történõ megszüntetésével

összefüggõ, a közalkalmazottat megilletõ járandóságokért áll fenn.

[(2)] (3) Az (1) bekezdésben foglaltakon túlmenõen a nemzetbiztonsági

szolgálatoknál fennálló közalkalmazotti jogviszony tekintetében a Munka

Törvénykönyve 94/A. §-át nem kell alkalmazni.""

Indokolás: Lásd a T/4019/28. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem

támogatja.

- a Foglalkoztatási biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

66. Géczi József képviselõ a törvényjavaslat 28. § (1) bekezdésének a

következõ kiegészítését javasolja:

"28. § (1) E törvény - a 8. § kivételével - 1997. július 1-jén lép

hatályba, egyidejûleg az Mt. 34-35. §-a hatályát veszíti. A törvény 8. §-a

1997. szeptember 1-jén lép hatályba."

Indokolás: Lásd a T/4019/32/6.. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem

támogatja.

- a Foglalkoztatási biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

67. Filló Pál, Benedek Mihály, Boros László, Veér Miklós, Paszternák

László, Kónya Lajos, Vargáné Kerékgyártó Ildikó, Fereczy Sándor, dr. Juhászné

Lévai Katalin, Gyõr Sándor, dr. Füle István és Tímár Istvánné képviselõk a

törvényjavaslat 28. § (1) bekezdésének a következõ kiegészítését javasolják:

"28. § (1) E törvény - a 8. és 18. § kivételével - 1997. július 1-jén lép

hatályba. A törvény 8. §-a 1997. szeptember 1-jén, 18. §-a pedig 1998. január

1-jén lép hatályba."

Indokolás: Lásd a T/4019/29/1.. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem

támogatja.

- a Foglalkoztatási biz. nem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

68. Dr. Sümeghy Csaba képviselõ a törvényjavaslat 28. §-át új (2)

bekezdéssel kiegészíteni javasolja (a javaslat elfogadása esetén a §

bekezdéseinek számozása értelemszerûen változik):

"(2) Az 1. § által megállapított Mt. 3. §-ának (4) bekezdését e törvény

hatálybalépését követõen megkötött megállapodások tekintetében kell

alkalmazni."

Indokolás: Lásd a T/4019/21/17. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem

támogatja.

- a Foglalkoztatási biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

69. Filló Pál, Benedek Mihály, Boros László, Veér Miklós, Paszternák

László, Kónya Lajos, Vargáné Kerékgyártó Ildikó, Fereczy Sándor, dr. Juhászné

Lévai Katalin, Gyõr Sándor, dr. Füle István és Tímár Istvánné képviselõk a

törvényjavaslat 28. § (4) bekezdésének a következõ kiegészítését javasolják:

"(4) Az Mt. 3. §-ának (4) bekezdését az e törvény hatályba lépése után

megkötött megállapodás, az Mt. 90. § (2) bekezdését az e törvény

hatálybalépése után közölt rendes felmondás, 96. § (4) bekezdését az e törvény

hatálybalépése után közölt rendkívüli felmondás, 190. § (4) bekezdését az e

törvény hatálybalépése után közölt munkaviszony-megszüntetés esetén kell

alkalmazni."

Indokolás: Lásd a T/4019/29/2.. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.

- a Foglalkoztatási biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

70. Dr. Sümeghy Csaba képviselõ a törvényjavaslat 28. § (4) bekezdésének

a következõ módosítását javasolja:

"(4) Az Mt. 90. § (2) bekezdését az e törvény hatálybalépése után közölt

rendes felmondás, 96.§ (4) bekezdését, 100. §-a (3) bekezdésének b/ pontját az

e törvény hatálybalépése után közölt rendkívüli felmondás[, 190.§ (4)

bekezdését az e törvény hatálybalépése után közölt munkaviszony-megszüntetés]

esetén kell alkalmazni."

Indokolás: Lásd a T/4019/21/17. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem

támogatja.

- a Foglalkoztatási biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

71. Filló Pál, Benedek Mihály, Boros László, Veér Miklós, Paszternák

László, Kónya Lajos, Vargáné Kerékgyártó Ildikó, Fereczy Sándor, dr. Juhászné

Lévai Katalin, Gyõr Sándor, dr. Füle István és Tímár Istvánné képviselõk a

törvényjavaslat 28. §-át új (5) bekezdéssel kiegészíteni javasolják (a

javaslat elfogadása esetén a § bekezdéseinek számozása értelemszerûen

változik):

"(5) Az Mt. 100. § (3) bekezdésének b/ pontját az e törvény hatályba

lépése után közölt rendes, illetve rendkívüli felmondás esetében kell

alkalmazni."

Indokolás: Lásd a T/4019/29/3.. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.

- a Foglalkoztatási biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

72. Dr. Sümeghy Csaba képviselõ a törvényjavaslat 28. §-át új (5)

bekezdéssel kiegészíteni javasolja (a javaslat elfogadása esetén a §

bekezdéseinek számozása értelemszerûen változik):

"(5) A 132. § (4) bekezdés által meghatározott pótszabadság a

munkavállalót a hatálybalépést követõen arányosan illeti meg."

Indokolás: Lásd a T/4019/21/17. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem

támogatja.

- a Foglalkoztatási biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

73. Bauer Tamás képviselõ a törvényjavaslat 28. § (5) bekezdésének a

következõ módosítását javasolja:

"(5) E törvény hatálybalépésével egyidejûleg az Flt. 22.-23.§-ai,

[valamint] 56. §-ának (4) bekezdése, továbbá az Mt. 34. §-a hatályát veszti."

Indokolás: Lásd a T/4019/17. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem

támogatja.

- a Foglalkoztatási biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

Összeállította: az Országgyûlés Jogi Fõosztálya

Budapest, 1997. május 22.

Dr. Hack Péter s.k., Dr. Orbán Viktor s.k.,

az Alkotmányügyi bizottság elnöke az Európai integrációs ügyek bizottságának

elnöke

Dr. Surján László s.k.,

a Foglalkoztatási bizottság elnöke

Eleje Honlap