- 1 -

ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ

T/4057/20..

Módosító javaslat!

Dr. Gál Zoltán Úrnak

az Országgyûlés Elnökének

H e l y b e n

Tisztelt Elnök Úr !

A Házszabály 94. §. (1) bekezdése és 102. §. (1) bekezdése alapján a Büntetõ

Törvénykönyv-rõl szóló 1978. évi IV. törvény módosításáról szóló T/4057..

számú törvényjavaslathoz az alábbi

m ó d o s í t ó j a v a s l a t o t

terjesztem elõ:

A T/4057..sz. törvényjavaslat 15. §-a az alábbi (2) bekezdéssel egészül ki:

"(2) A Btk. 176. §-a a következõ (5) bekezdéssel egészül ki:

Az (1) bekezdés szerint büntetendõ, aki a bérleti jogviszony létesítésére

jogosult szerv vagy személy, illetõleg az elhelyezésre jogosult szerv

intézkedése nélkül a lakásbérletre vagy a helyiséggazdálkodásra vonatkozó

jogszabály hatálya alá tartozó üres helyiséget erõszakkal elfoglal vagy abba

önkényesen beköltözik."

I n d o k o l á s

A törvényjavaslat általános és részletes indoklása meggyõzõen támasztja alá a

javasolt módosítások szükségességét, de figyelmen kívül hagyja az utóbbi

években jelentõs problémát okozó önkényes beköltözõk büntetõjogi felelõssége

megállapításának kérdését, holott önkormányzati vagy igazgatási szempontból és

érdekbõl mindenképpen felmerül ezen magatartás büntetõjogi megítélésének

szükségessége.

Jelenleg az önkényes beköltözés a hatályos jogszabályok alapján szabálysértési

tényállásként nyer megfogalmazást az egyes szabálysértésekrõl szóló 17/1968.

(IV.4.) Korm.rendelet 146. §-ában.

A szabálysértési rendelet a helyiség elfoglalását vagy az abba történõ

önkényes beköltözést szankcionálja, s 10.000 Ft-os pénzbírsággal rendeli

büntetni. Mint a szabálysértési tényállások általában, a felhozott joghely sem

tartalmaz az erõszakos elkövetésre vonatkozó elkövetési magatartást.

Ugyanakkor azonban a hatályos Btk. nem ismeri és így nem is szankcionálja az

önkényes beköltözés bûncselekményi tényállását a cselekmény erõszakkal történõ

elkövetése esetében sem.

Tekintve, hogy az üres lakásokba történõ beköltözés jellemzõen dolog elleni

erõszakkal történik, így a Btk. 176. § (1) bekezdésében meghatározott

szankciók alkalmazása indokolt a jelen módosító javaslatban meghatározott

bûncselekményi tényállás esetében is.

A bérlõkijelölés jogával az önkormányzati rendszer kialakulása óta a helyi

önkormányzatok rendelkeznek, s a tulajdonjog egyenlõsége, valamint a jogi

személyekhez fûzõdõ személyiségi jogok elismertsége alapján a büntetõjogi

védelem -külön megfogalmazott- kiterjesztése indokolt az önkormányzati

tulajdonú lakások körére is.

Az erõszak, mint elkövetési mód törvénybe iktatása -az erõszakos elkövetés

megítélésének kérdésében kialakult bírói gyakorlatra is figyelemmel-

egyértelmûen elhatárolhatóvá teszi a cselekmény szabálysértési és

bûncselekményi alakzatait.

Sajnálatos módon az önkormányzatok nem rendelkeznek megfelelõ nagyságú

lakásállománnyal valamennyi bérlõi igény kielégítéséhez, de általánosan

elmondható, hogy szigorúan körülhatárolt szempontrendszer alkalmazásával

történik a bérlõk kijelölése a legrászorultabbak elõbbre sorolásával.

Az önkényes beköltözõk a szabályszerûen kijelölt bérlõk érdekeit is sértik,

mivel lehetetlenné teszik a lakások szabályszerû elfoglalását, a kiutaló

határozat végrehajtását, ugyanakkor az erõszakos behatolással, beköltözéssel

és a lakás használatával csökkenthetik a lakás és a lakásállomány értékét is.

Összefoglalva tehát a javasolt módosítás az önkormányzati és igazgatási

szempontok érvényre juttatása mellett védi a jóhiszemû bérlõk érdekeit, az

önkormányzati tulajdonú lakásállomány minõségét, s végsõ során magát a

tulajdonjogot is.

B u d a p e s t, 1997. április 29.

Dr. Rapcsák András

országgyûlési képviselõ

KDNP

Eleje Honlap