1

ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ

T/4057/48..

Módosító javaslat!

Dr. Gál Zoltánnak

az Országgyûlés elnökének

Helyben

Tisztelt Elnök Úr!

A Házszabály 94. § (1) bekezdése és 102. § (1) bekezdése alapján a Büntetõ

Törvénykönyvrõl szóló 1978. évi IV. törvény módosításáról szóló T/4057. számú

törvényjavaslathoz az alábbi

módosító javaslatot

terjesztem elõ:

1.)

A törvényjavaslat 2. §-ának a Btk 47/A §-a (2) bekezdését módosító

rendelkezése a következõképpen módosul:

"A feltételes szabadságra bocsátás legkorábbi idõpontját a bíróság az

ítéletében tizenöt és huszonöt év között; ha az életfogytig tartó

szabadságvesztést olyan bûncselekmény miatt szabta ki, amelynek a

büntethetõsége nem évül el, [húsz és harminc] huszonöt és harmincöt év

között határozza meg."

Indokolás

A javaslat helyeselhetõ törekvése a feltételes szabadságra bocsátás legkorábbi

idõpontjának emelése. Azt azonban nem fejezi ki kellõ mértékben az emelés,

hogy itt olyan súlyos bûncselekményekrõl van szó, amelyekben a halálbüntetés

létezése idején a gyakorlatban is ki szoktak szabni halálbüntetést, vagyis ez

az a terület, ahol az életfogytig tartó szabadságvesztés valóban a

halálbüntetést váltja ki.

2.)

A törvényjavaslat 6. §-ával meghatározott, a Btk. új 87/A § (1) bekezdésének

g) pontja, továbbá (3) bekezdése maradjon el.

Indokolás

A kettõszázmillió forintot meghaladó érték stb. a jelenlegi legsúlyosabb

minõsített eset megállapításához szükséges minimumot negyvenszer, a

törvényjavaslat által bevezetni kívánt új minimumot pedig több mint

harminckettõször haladja meg. Meghökkentõ elképzelés, hogy ilyen esetben még

lehetnek olyan súlyú enyhítõ körülmények, amelyek - a rablás kivételével -

kettõ éves alsó határnál rövidebb tartamú szabadságvesztés kiszabását tennék

indokolttá. Hiszen a kettõ év szabadságvesztés végrehajtását még fel is lehet

függeszteni. Egy ilyen szabály meghozatala mellett szinte kényszerítenénk a

bírói gyakorlatot az enyhítõ szakasz rendszeres alkalmazására az alsó határ

körüli esetekben.

3.)

A törvényjavaslat 13. § (2) bekezdésének a Btk. 170. §-ának (3) bekezdését

módosító rendelkezése a következõképpen egészül ki:

"(3) Ha a testi sértést aljas indokból vagy célból, továbbá ha védekezésre

vagy akaratnyilvánításra képtelen személlyel szemben követik el, a büntetés

bûntett miatt könnyû testi sértés esetén három évig, súlyos testi sértés

esetén egy évtõl öt évig terjedõ szabadságvesztés."

Indokolás

Ha a testi sértést akár a kora, akár egészségi állapota, akár bármely egyéb ok

miatt teljesen kiszolgáltatott helyzetben lévõ védtelen személlyel szemben

követik el, indokoltnak látszik a súlyosabb büntetés kilátásba helyezése.

4.)

A törvényjavaslat 21. §-ával meghatározott a Btk. új 195/A §-a (2) bekezdése a

következõképpen módosul:

"(2) Az (1) bekezdés szerint büntetendõ, aki [mások elõtt] pornográf jellegû

mûsorban kiskorú személyt szerepeltet."

Indokolás

A törvényjavaslat az (1) bekezdésben rendkívül szigorú szabályokat állapít meg

akkor, amikor két évtõl nyolc évig terjedõ szabadságvesztéssel fenyegeti azt a

személyt is, aki pl. a 17 éves élettársáról készít magánhasználatra pornográf

képfelvételeket. Ilyen körülmények között sajátszerû, hogy azt aki csak egy

személy részére rendez négy-öt éves gyerekek szerepeltetésével pornográf

jellegû mûsort, egyáltalán nem kívánja büntetni. A módosító indítvány ezt az

aránytalanságot kívánja megszüntetni.

5.)

A törvényjavaslat 26. §-ával meghatározott, a Btk. 218. §-ának helyébe lépõ

218. § új (3)-(4) bekezdése helyébe a következõ rendelkezések lépnek:

"[(3) Aki az (1)-(2) bekezdésben meghatározott embercsempészésre irányuló

elõkészületet követ el, vétség miatt egy évig terjedõ szabadságvesztéssel,

közérdekû munkával vagy pénzbüntetéssel büntetendõ.

(4) Két évtõl nyolc évig terjedõ szabadságvesztéssel büntetendõ, aki az (1)-

(3) bekezdésben meghatározott cselekményt bûnszervezet tagjaként vagy

megbízásából követi el.]

"(3) Aki a cselekményt bûnszervezet tagjaként vagy megbízásából követi el,

bûntett miatt az (1) bekezdés esetén két évtõl nyolc évig, a (2) bekezdés

esetén egy évtõl öt évig terjedõ szabadságvesztéssel büntetendõ.

(4) Aki az (1)-(3) bekezdésben meghatározott embercsempészésre irányuló

elõkészületet követ el, vétség miatt egy évig terjedõ szabadságvesztéssel,

közérdekû munkával vagy pénzbüntetéssel büntetendõ."

Indokolás

A törvényjavaslat feltehetõen tévedésbõl nem rendeli büntetni az

embercsempészés legsúlyosabban minõsülõ esetének elõkészületét akkor, amikor

az enyhébb esetekét igen. Ugyanakkor az elõkészületi cselekménynek pedig

minõsített esetét is megállapítja. A módosító indítvány ezt a tévedést kívánja

kijavítani. Emellett a Btk-ban szokásos megoldás szerint eltérõ súlyú

cselekményeknek eltérõ bütetéssel sújtott minõsített esetét állapítja meg.

6.)

A törvényjavaslat 30. §-a a következõképpen módosul:

" A Btk a következõ 263/C.§-sal és az azt megelõzõ alcímmel egészül ki:

"Bûnszervezet létrehozása

263/C.§ (1) Aki emberölés (166.§ (1)-(2) bek.), [testi sértés (170.§ (1)-(5)

bek.), kényszerítés (174.§), személyi szabadság megsértése (175.§)] tiltott

pornográf felvételek készítése (195/A.§ (1)-(2) bek.), üzletszerû kéjelgés

elõsegítése (205.§), kerítés (207.§ (1)-(3) bek.), embercsempészés (218.§),

emberrablás (175/A.§ (1)-(4) bek.), terrorcselekmény (261.§ (1)-(2) bek.),

fegyvercsempészet (263/B.§), önbíráskodás (273.§ (1) bek.), kábítószerrel

visszaélés (282.§ ), pénzmosás (303.§ (1)-(3) bek.), pénzhamisítás (304.§

(1)-(2) bek.), adó-, társadalombiztosítási csalás (310.§), lopás (316.§),

csalás (318.§), rablás (321.§), zsarolás (232.§) elkövetésére bûnszervezetet

hoz létre, vagy ilyen szervezetet irányít, bûntettet követ el, és egy évtõl

öt évig terjedõ szabadságvesztéssel büntetendõ.

(2) Aki az (1) bekezdésben meghatározott bûnszervezet tagja vagy ilyen

szervezet tevékenységéhez anyagi eszközöket szolgáltat, bûntett miatt három

évig terjedõ szabadságvesztéssel tüntetendõ."

Indokolás

A bûnszervezet létrehozásának büntetendõvé nyilvánításával átlépjük a

klasszikus jogelveket, hiszen konkrét cselekmény elkövetése nélkül, pusztán

egy szervezethez tartozás büntetõjogi felelõsséget alapoz meg. Erre a

szervezett bûnözés elterjedésével szükség lehet, de akkor - ha már a

klasszikus kereteken túllépünk -, csak indokolt és a reális veszélyekkel

valóban számoló lépésekre kerülhet sor. Álmegoldások érdekében a bûnszervezet

létrehozásának büntetése teljesen felesleges és indokolatlan túllépését

jelenti a klasszikus jogelveknek. Meggyõzõdésünk, hogy ha már erre a

"túllépésre" szánjuk rá magunkat, akkor olyan bûncselekmények elkövetésére

létrehozott bûnszervezeteket kell büntetni, amelyek ténylegesen mûködnek, ill.

amelyek létrehozására a közeljövõben reális esély van. Egyébként e

bûncselekmény megalkotása pótcselekvés, aminek érdekében nem szabad feladni a

klasszikus elveket. A módosító indítvány ezt kívánja elérni.

Teljesen életszerûtlen a javaslatnak azon része, ahol pl. a testi sértés

vagy a szubszidiárius kényszerítés létrehozására irányuló bûnszervezetet

kívánja büntetni. Ezeknek a cselekményeknek az elkövetésére nem hoznak létre

bûnszervezetet. Ezek "legfeljebb" eszközcselekmények a bûnszervezet céljainak

érvényesítésében.

7.)

A törvényjavaslat 34.§-ának (2) bekezdése elmarad és a jelenlegi (1) bekezdés

jelölés nélküli 34.§-ra változik, a törvényjavaslat 50.§-a pedig a

következõképpen módosul:

"50.§ (1) E törvény a kihirdetését követõ második hónap tizenötödik napján

lép hatályba. [Ezzel egyidõben a Btk. 315.§ (2) bekezdése, az 1979. évi 11.

törvényerejû rendelet 61.§ (3) bekezdése, az 1979. évi 5. törvényerejû

rendelet 27.§-a és 27/A.§-a hatályát veszti.]

(2) A hatálybalépéssel egyidejûleg

a) a Btk 38.§-ának (3) bekezdésében a 87/A.§-ra való utalás 87/B.§-ra

változik,

b) a Btk 282.§-ának (6) bekezdése, 315.§-ának (2) bekezdése, az 1979. évi

11. törvényerejû rendelet 61.§ (3) bekezdése és az 1979. évi 5.

törvényerejû rendelet 27.§-a és az azt megelõzõ alcím hatályát veszti."

Indokolás

A javaslat a csekély mennyiségre elkövetett kábítószerrel való visszaélést meg

kívánja szüntetni. Indoka az, hogy nem célszerû privilegizálni annak

magatartását, aki nem a saját használatára követi el a bûncselekményt. Annak

enyhébb megítélése, hogy valaki a saját használatára termeszt, állít elõ.

kábítószert, a továbbiakban is biztosítható, hiszen a 282/A.§ továbbra is

hatályban marad a rendszeres kábítószer fogyasztók vonatkozásában, az alkalmi

kábítószer fogyasztók vonatkozásában pedig változatlan lehet az a gyakorlat,

amely a 155. sz. BK. alapján büntetés kiszabása helyett a megrovás

alkalmazását részesíti elõnyben.

Budapest, 1997. május 12.

Dr. Kutrucz Katalin Dr. Kónya Imre

MDNP-Néppárt MDNP-Néppárt

Eleje Honlap