1

ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ

T/4057/52..

Módosító javaslat!

Új változat a T/4057/37..helyett.

G á l Z o l t á n úrnak

az Országgyûlés elnökének

H e l y b e n.

Tisztelt Elnök úr!

A Büntetõ Törvénykönyvrõl szóló 1978. évi IV. tv. módosításáról szóló, T/4057..

számú törvényjavaslathoz az általam benyújtott ..... sz. módosító javaslatot

m e g v á l t o z t a t o m

az alábbiak szerint:

Megjegyzés: a módosító javaslatok összefüggenek!

1. A törvényjavaslat 6.§-a maradjon el, ezzel összefüggésben, valamint a

törvényjavaslat 2.§-ára figyelemmel (Btk. 47/A.§) indítványozom, hogy a

törvényjavaslat az alábbi új 1.§-sal egészüljön ki:

"1. § A Btk. 2.§-a helyébe az alábbi rendelkezés lép:

"2. § (1) A bûncselekményt - ha nemzetközi szerzõdés másképp nem rendelkezik -

az elkövetése idején hatályban levõ törvény szerint kell elbírálni. Ha a

cselekmény elbírálásakor hatályban levõ új büntetõ törvény szerint a

cselekmény már nem bûncselekmény, vagy enyhébben bírálandó el, akkor az új

törvényt kell alkalmazni; egyébként az új büntetõ törvénynek nincs visszaható

ereje.

(2) Az elkövetés idõpontjától függetlenül büntethetõek azok a háborús és

emberiség elleni bûncselekmények, amelyek elévülését nemzetközi szerzõdés

zárja ki."

2. A törvényjavaslat - a 6.§ elhagyásával és a 2.§-sal összefüggésben - az

alábbi új 2.§-sal egészüljön ki:

"2.§ (1) A Btk. 33. § új (2) bekezdéssel egészül ki, egyben a jelenlegi (2)

bekezdés számozása (3) bekezdésre módosul:

"(2) Nem évülnek el és az elkövetés helyétõl, idejétõl függetlenül

büntetendõk

a) a népirtás (155. §), az apartheid (157. §), a polgári lakosság

elleni erõszak (158. §) és a bûnös hadviselés (160. §),

b) az a) pontban meghatározott bûncselekményekkel összefüggésben

elkövetett, a fentieknél súlyosabban minõsülõ bûncselekmények.

(2) A Btk 33.§ (3) bekezdése a) és b) pontja elmarad, a c)-e) pontok

elnevezése a)-c) pontra változik."

3. A törvényjavaslat 50.§-ához (összefüggésben a 6.§ elhagyásával és a

törvényjavaslat 2.§-ával):

"50.§ E törvény a kihirdetését követõ második hónap tizenötödik napján lép

hatályba. Ezzel egyidõben a Btk. 154. és 165.§-a, a 315.§ (2) bekezdése, az

1979. évi 11. törvényerejû rendelet 61.§ (3) bekezdése, az 1979. évi 5.

törvényerejû rendelet 27.§-a és 27/A.§-a, valamint a 81/1945. (II.5.) ME

rendelet hatályát veszti."

Indokolás

A törvényjavaslat 6.§-a arról rendelkezik, hogy egyes - különösen súlyos

- bûncselekmények esetében az enyhítõ szakaszt (Btk. 87.§) csak különös

méltánylást érdemlõ esetben lehet enyhíteni.

A Btk. 83. §-a általános érvénnyel mondja ki, hogy a büntetést a

bûncselekmény és az elkövetõ társadalomra veszélyességéhez, a bûnösség fokához

továbbá az egyéb súlyosbító és enyhítõ körülményekhez igazodva kell kiszabni,

az enyhítõ szakaszt ugyancsak a fenti körülmények figyelembevételével lehet

alkalmazni. Tekintettel arra, hogy különösen súlyos bûncselekmények esetén a

bíróság csak nyilvánvalóan különösen nyomós, méltánylást igénylõ körülmények

fennállása esetén fogja az enyhítõ szakaszt alkalmazni, annak külön kimondása

felesleges.

A hatályos Büntetõ törvénykönyv értelmében nem évül el egyes -

közvetlenül a II. Világháború után meghatározott - háborús bûncselekmények,

továbbá az emberiség elleni egyéb bûncselekmények büntethetõségeT/33..§ (2) a

és b pontja/. A b/ pont értelmében az el nem évülés kiterjed a Btk. egész XI.

fejezetére. A fejezet számos olyan csekélyebb súlyú bûncselekményt is

tartalmaz, amelyek esetében a büntethetõség el nem évülését sem nemzetközi

egyezmény, sem az állam büntetõ igényének korlátlan idejû érvényesítéshez

fûzõdõ érdek nem alapozza meg. Ilyen például a Háborús uszításT/153..§/, amely

alapesetben két év szabadságvesztéssel büntetendõ, és amelynek a társadalmi

veszélyessége az idõ múlásával nyilvánvalóan elenyészik, vagy a Visszaélés a

Vöröskereszttel /164.§/, amely háborúban súlyos cselekménynek minõsülhet, de a

háború elmúltával ugyancsak elveszti társadalmi veszélyességét. A XI. fejezet

egyébként olyan bûncselekményeket is tartalmaz, amelynek a tényállása a

demokratikus jogállamban értelmezhetetlen. Ilyen a Bûncselekmény a népek

szabadsága ellen, amelyet az követ el, aki "népelnyomó fegyveres alakulatba

önként belép" T/154..§/. Vajon melyik bíróság fogja megállapítani, hogy milyen

fegyveres alakulat tekinthetõ népelnyomónak?

Ugyanakkor a büntethetõség el nem évülésének kimondásával a Magyar

Köztársaság még nem teljesítette a háborús és emberiség elleni büntettek

elévülésének kizárásáról szóló, New Yorkban 1968. november 6-án elfogadott

nemzetközi egyezmény /a továbbiakban: New York-i Egyezmény/ aláírásával

vállalt kötelezettségét. Az egyezmény ugyanis azt mondja ki, hogy az I.

cikkben felsorolt háborús és emberiség elleni büntettek nem évülhetnek el,

"függetlenül elkövetésük idõpontjától". A magyar Büntetõ törvénykönyv második

szakasza általános elvként szögezi le, hogy a bûncselekményt az elkövetése

idején hatályban lévõ törvény szerint kell elbírálni. Ebbõl az következik,

hogy a háborús és emberiségellenes bûncselekményeket a magyar Btk. alapján

csak abban az esetben lehet büntetni, ha a Btk. vonatkozó szakaszának

hatályba lépése után követték el. Ezért volt kénytelen az Alkotmánybíróság

olyan határozatot hozni, miszerint a nemzetközi jog normái a büntetõjogban

közvetlenül is alkalmazhatók.

Az ellentmondást nyilvánvalóan a Btk. módosításával lehet csak feloldani,

és erre jó alkalmat kínál a jelenlegi törvényjavaslat, amelynek 6. §-a

felsorolja azokat a bûncselekményeket, amelyeknek a büntethetõsége nem évül

el.

A New York-i Egyezmény értelmében, függetlenül elkövetésük idõpontjától,

nem évülhetnek el azok a háborús bûncselekmények, amelyeket a Genfi

Egyezmények súlyos jogsértésekként "sorolnak fel, továbbá az - "akár háború,

akár béke idején - elkövetett emberiség elleni büntettek, a fegyveres támadás

vagy megszállás útján való elûzés, és az apartheid politikából eredõ

embertelen cselekmények, valamint a népirtás bûntette".

A Btk. XI. fejezet II. címében szereplõ legsúlyosabb háborús bûntettek, a

Polgári lakosság elleni erõszak és a Bûnös hadviselés lefedik mindazokat a

cselekményeket, amelyek a Genfi Egyezmények szerint "súlyos jogsértéseknek"

minõsülnek, így az ellenségeskedésben részt nem vevõ polgári személyek,

illetve a hadifoglyok megölését, a velük szemben alkalmazott embertelen

bánásmódot, a nemzetközi jog szabályainak megsértésével folytatott bûnös

hadviselést, továbbá a New York-i Egyezményben külön nevesített "fegyveres

támadás vagy megszállás útján való elûzés"-t. /Btk 158.§ (3) a)/. Ugyancsak

nevesíti a Btk. a népirtás és az apartheid bûntettét.

A New York-i Egyezmény tartalmának megjelenítése a Btk.-ban fölöslegesség

teszi a hivatkozást az 1945. évi VII. törvényre, illetve az annak alapjául

szolgáló 81/1945./II.5./ ME rendeletre (33.§ (2) bekezdés a) és b) pontja). A

II. Világháború alatt elkövetett különlegesen súlyos háborús bûncselekmények,

amelyek az 1945-ben kelt rendelet két, mindmáig hatályos szakasza /a 11. és a

13.§/ alapján jelenleg is büntethetõk, továbbra is büntethetõk maradnak, ha a

Btk. módosítása a büntethetõség el nem évülését visszamenõleges hatállyal

egyértelmûvé teszi.

Ezzel egyúttal okafogyottá válik az "egyéb háborús bûntettek"-rõl szóló

szakasz is /Btk. 165.§/, mert a hivatkozott 1945-ös rendelet további

szakaszait a jogszabályok idõközben amúgy is hatályon kívül helyezték, illetve

az egyetlen, még hatályos 9. szakaszban említett "az 1919. évben és azt

követõen elkövetett ... politikai bûncselekmények" büntethetõsége elévült.

(Ugyancsak elévült a rendeletben felsorolt népellenes bûntettek büntethetõsége

is.)

Egyes bûncselekmények üldözése "függetlenül az elkövetés idõpontjától"

ellentétes a Büntetõ törvénykönyv idõbeli hatályáról szóló általános érvényû

rendelkezéssel /Btk. 2.§/. Az ellentmondást csak úgy lehet feloldani, ha a 2.

szakasz egy új, /2/ bekezdéssel egészül ki, amely a nemzetközi szerzõdésben

megjelölt bûncselekmények vonatkozásában feloldja az idõbeli hatály általános

érvényû korlátozását.

A Btk. módosítása természetesen nem szünteti meg az Alkotmány 7.§ /1/

bekezdése és 57.§ (4) bekezdése között feszülõ ellentmondást, tudniillik azt,

hogy a Magyar Köztársaság jogrendje elfogadja a nemzetközi jog általánosan

elismert szabályait, ugyanakkor nem ismer kivételt a nullum crimen sine lege

elv alkalmazása alól. Az ellentmondás benne rejlik az Alkotmánybíróság

határozatában is, amelynek értelmében a háborús és emberiség elleni

bûncselekményeket a nemzetközi jog normáinak megfelelõen kell elbírálni. Az

ellentmondást - amennyiben Magyarország fenn akarja tartani New York-i

Egyezményben vállalt kötelezettségét - csak az Alkotmány 57.§-ának megfelelõ

kiegészítésével lehet feloldani.

B u d a p e s t , 1997. május 9.

Kõszeg Ferenc

SZDSZ

Eleje Honlap