1

ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ

T/4057/54..

Módosító javaslat!

Új változat

a T/4057/53 helyett

Dr. Gál Zoltán úrnak

a Magyar Országgyûlés Elnökének

Budapest

Tisztelt Elnök Úr!

A Házszabály 94. § (1) és (3) bekezdése alapján a Büntetõ Törvénykönyvrõl

szóló 1978. évi IV. törvény módosításáról szóló T/4057.. sz.

törvényjavaslathoz az alábbi

m ó d o s í t ó j a v a s l a t o t

terjesztjük elõ:

A törvényjavaslat 44. §-ában a Btk. 316. §-hoz és ezzel összefüggésben a

327. § módosítására.

1./ A Btk. 316. §-a a következõ új (2) bekezdéssel egészül ki, a (2)-(6)

bekezdés számozása (3)-(7) bekezdésre módosul:

"(2) Lopást követ el az is, aki a jogtalan használat céljából

önkényesen elvett, vagy az így elvett, vagy a reá bízott ilyen jármûvet

(327.§) két napon túl birtokában tartja."

2./ A Btk. 327. § helyébe a következõ rendelkezés lép:

/Jármû önkényes elvétele/

327. § "(1) Aki idegen gépi meghajtású jármûvet mástól azért vesz el, hogy

jogtalanul használja vagy az így elvett, illetve a reá bízott ilyen

jármûvet

használja jogosulatlanul, - ha a 316. § (2) bekezdésben meghatározott eset

nem állapítható meg - a jármû önkényes elvételét valósítja meg, s vétség

miatt egy évig terjedõ szabadságvesztéssel, közérdekû munkával, vagy

pénzbüntetéssel sújtható.

(2) Két évig terjedõ szabadságvesztéssel büntetendõ,

ha a bûncselekményt nagyobb értékre követik el.

(3) A büntetés bûntett miatt három évig terjedõ

szabadságvesztés, ha a bûncselekményt

a) jelentõs értékre,

b) a nagyobb értékre elkövetett bûncselekményt helyiségbe,

avagy az ahhoz kapcsolódó bekerített helyre jogtalanul behatolva,

c) bûnszövetségben követik el.

(4) A büntetés egy évtõl öt évig terjedõ szabadságvesztés, ha a

bûncselekményt

a) különösen nagy értékre,

b) a jelentõs értékre elkövetett bûncselekményt a (3)

bekezdés b) és c) pontjában meghatározott módon, illetve erõszakkal, avagy

az élet, testi épség elleni közvetlen fenyegetéssel követik el,

(5) A büntetés két évtõl nyolc évig terjedõ szabadságvesztés, ha

a bûncselekményt

a) különösen nagy értékre a (4) bekezdés b) pontjában

meghatározott módon,

b) bûnszervezet tagjaként követik el.

(6) A cselekmény magánindítványra üldözendõ, ha a sértett

az elkövetõ hozzátartozója, s vele közös háztartásban él."

I n d o k o l á s

A módosítás a törvényjavaslat 44. §-ához kapcsolódik, azonban

szükségszerûen érinti a Btk. 327. §-ában foglaltak megváltoztatását,

amelyre a Házszabály 94. § (3) bekezdése ad lehetõséget, mivel a módosító

javaslat tartalma miatt ez nyilvánvalóan szükséges.

A módosítás azért szükséges, mert kétségtelenné kell tenni a lopás és a

jármû önkényes elvétele tényállásainak egymáshoz való viszonyát. A lopás

tényállását érintõ jogalkotási munka ugyanakkor elkerülhetetlenné teszi a

jármû önkényes elvétele tényállásának felülvizsgálatát is. Ez utóbbit

egyébként számos további elméleti és gyakorlati probléma is indokolja.

Az utóbbi években - elsõsorban a rendõri szervek részérõl - gyakran éri

kritika a "jármû önkényes elvétele" elnevezésû büntetõjogi tényállást. A

bírálat fõként arra vonatkozik, hogy a jármû önkényes elvétele

tényállásának léte jórészt lehetetlenné teszi a (gépjármû) lopás

bizonyítását azokban a különös esetekben, amikor a lopás elkövetésének

alapos gyanúja kérdésében - az azt kétségtelenné tevõ objektív tények

hiányában - kizárólag az elkövetõ nyilatkozatának tartalma szerint lehet

dönteni.

Ha ti. a gépjármûvet jogtalanul elvevõ, avagy az így elvett, vagy a reá

bízott gépjármûvet jogosulatlanul használó elkövetõ akként nyilatkozik,

miszerint a jármûvet nem kívánta végérvényesen (!) kivonni a tulajdonos

uralma alól, csupán idõlegesen kívánta a birtoklás jogában korlátozni, úgy

a hatóság jórészt tehetetlen az ilyen védekezés megdöntésében. Az ilyen

esetekben pedig a nyomozószerv a jármû önkényes elvételének

megállapítására kényszerül akkor is, ha az így védekezõt egyébként ab ovo

az eltulajdonítás szándéka vezérelte. A lopás bizonyításának kudarcát

pedig az sem háríthatja el, ha az így védekezõ akár huzamosabb idõtartamon

keresztül használja a jármûvet. A tényállás ti. nem tartalmaz olyan

tényállási elemeket, amelyek megállapíthatósága folytán vélelmezhetõ lenne

az elkövetõ eltulajdonítási szándéka, s a jogalkalmazó "közömbös"

maradhatna a terhelt védekezésének tatalma iránt. A bizonyítás esélyei

pedig jórészt azokban az esetekben a legkorlátozottabbak, amikor a

cselekmény elkövetése, illetve az elkövetõ elfogása között viszonylag

rövid idõ, legfeljebb egy-két óra telik el.

Ugyanakkor a szakmai kritikák a két büntetõjogi tényállásban

megfogalmazott elkövetési magatartások között sem látnak érdemi

különbséget.

A korábbi birtokos mind a lopás, mind pedig a jármû önkényes elvétele

következtében teljességgel elveszíti a dolog feletti tényleges hatalmát, s

a tolvaj avagy a jármûvet jogosulatlanul elvevõ - mások kizárásával -

azon tényleges hatalmat szerzett (aprehensio). Eltulajdonítás alatt pedig

a dolgon való végérvényes célzatú teljes uralom gyakorlása érthetõ,

függetlenül az önkényes, a jogellenes jogkorlátozás tényleges

idõtartamától. A két bûncselekmény közötti érdemi, jórészt a gyakorlati

vonatkozásokat érintõ különbségtétel alaposságát azért vitatják a

kritikák, mert a gépjármûvet önkényesen elvevõ cselekményének

megszûnésével, nevezetesen a jogtalan használat felhagyásával sem áll

vissza az eredeti állapot, így az eredeti birtokos jogait érintõ hatását

általában irreverzíbilisnek tekintik. Az eredeti birtokos ugyanis a dolog

feletti uralmát általában ugyanígy nem nyerheti vissza, akár a dolog

eltulajdonítása esetében.

Arra ti. példa nem volt, hogy a jármûvet önkényesen elvevõ, használó utóbb

bármit is tett volna az eredeti birtokos érdekében: az elkövetõnek ugyanis

inkább érdekében áll a jármû titkon elhagyása, mint a számára kockázatos

kapcsolatkeresés, a tett nyomait, egyéb bizonyítékait hordozó jármû

"kézbesítése", az ilyen jármûrõl való bármiféle híradás, tehát: a sértetti

jogok rehabilitációja.

Ugyanakkor illúzió, abban hinnünk, miszerint a jármû elhagyásával az

eredeti birtokosnak valóban reális lehetõsége nyílna a jármûhöz fûzõdõ

jogosultságai ismételt gyakorlására. Az eredeti birtokos helyzetét ti.

kedvezõen aligha érintheti az olyan, egyébként tipikus élethelyzet, amikor

a gépkocsiját a forgalomtól távol esõ, lakatlan területen, avagy jobbára a

jármûazonosítást lehetetlenné tévõ, illetve azt jócskán megnehezítõ

állapotban hagyja el a tettes; de igen kicsi az esélye a sértetti jogok

restituciójának az olyan esetekben is, amikor az eredeti birtokost joga

ismételt gyakorlásának esélyétõl éppen az fosztja meg, hogy az elhagyott

jármû nem kelt feltûnést a környezetében. Az pedig esetleges, amikor a

környéken lakók járnak a "dolog" után, s tesznek jelzést a rendõri

szerveknek.

Ugyanígy csekély az esélye annak, amikor a rendõr bukkan ilyen, jórészt a

parkoló gépkocsik között álló, gyanút nem vagy alig keltõ jármûre.

Ekként pedig az idõleges, s nem a végérvényes jogkorlátozásra,

jogkizárásra irányuló alanyi célzat jogi preferálása méltánytalan azokban

az esetekben, amikor a tettes csak az önkényes jármûhasználat puszta

felhagyásával cselekszik az eredeti birtokos "hasznára", ugyanakkor a

jármû puszta elhagyásával nem teremt olyan helyzetet, amely folytán a

jogosult ismét kiterjeszthetné uralmát a dolog felett, így megteremtve a

jármûhöz kapcsolódó alanyi jogosultságok gyakorlásának reális lehetõségét.

A leggyakoribb ti. az az eset, amikor a tettes a jármû önkényes elvétele

tárgyi bizonyítékául szolgáló gépkocsit - a feltûnést elkerülendõ -

elhagyott helyre viszi, a város más részén avagy más településen

szabályosan parkolja le, a lebukás veszélyétõl félve a továbbiakban

használni nem kívánt gépkocsit az azonosítást lehetetlenné tevõ vagy azt

megnehezítõ módon hagyja el stb.

A hatályos jogi megoldás tehát többnyire indokolatlanul preferálja az

elkövetõ szándékát, az idõleges, kizárólag a jogtalan használatra, s nem

az eltulajdonításra irányuló célzatát azáltal, hogy közömbösséget mutat

a lopás és a jármû önkényes elvétele következményei, a károsult dologi

jogait érintõ anyagi-jogi hatások közötti hasonlóság iránt.

Az érvelés az ilyen helyzetet a lopásokat követõ olyan élethelyzetekkel

rokonítja, amikor a dolgot korábban eltulajdonító, s a tulajdonosi

jogosultságokat jogellenesen gyakorló tolvaj elhagyja a megunt jármûvet,

felhagy a korábbi, a tulajdonost megilletõ alanyi jogosultságok

gyakorlásának szándékával (delerictio).

A felhozott kritikákat illetõen pro és contra érvek is felsorakoztathatók.

Kétségtelenek a problematikában vázolt anomáliák, ugyankkor kétséges, hogy

a jármû önkényes elvétele tényállásának kiiktatása megnyugtató helyzetet

teremtene, s jogelméleti szempontból aggálytalan megoldást nyújtana.

A tényállás negligálásával ugyanis lopásként értékelnénk az olyan

cselekményváltozatokat is, amikor az elkövetõ szándéka kizárólag az

idõleges jármûhasználatra irányul, s a dolog feletti, másokat kizáró

uralmát nem kívánja végérvényesen gyakorolni.

Úgy gondoljuk, hogy a dolog eltulajdonítására, illetve annak pusztán

idõleges használatára irányuló célzatok közötti érdemi különbözõség felett

a kodifikátorok továbbra sem hunyhatnak szemet, s jórészt praktikus

okokból nem tekinthetnek valamit másnak akkor, ha e "más" jogi ismérvei

érdemben különböznek.

E gondolat helyességét az sem erõtlenítheti, ha e logikát más dolgok

tekintetében ugyanúgy alkalmazná a büntetõjog, noha ezt - furcsa módon -

valóban nem teszi; lopásként minõsíti ui. azt is, amit gépjármû vagy nem

gépi meghajtású jármû esetén elkerülhetetlenül más cselekménykategóriába

sorol.

Ugyankkor tarthatatlan, hogy az elkövetõ sikerrel menekülhet a csekélyebb

súlyú jármû önkényes elvétele tényállása mögé akkor is, ha ab ovo az

eltulajdonítás szándéka vezérelte, azonban objektív, az eltulajdonítást

kétségtelenné tevõ, a külvilág által érzékelhetõ tények hiányában a

jármûhasználat idõtartama sem nyújthat alapot az eltulajdonítási szándék

vélelmezésére. Itt analóg példaként a - kétségkívül más képet mutató,

ugyanakkor a vizsgált problémakörrel végül is rokonítható - jogtalan

elsajátítás tényállását hozhatnánk fel. E hivatkozott tényállás elkövetési

magatartásai között i. a talált vagy a tévedésbõl az elkövetõhöz került

idegen dolognak nyolc napon belüli vissza nem adása is büntetendõ

cselekményként szerepel. A jogalkotó ugyanis azt a vélelmet támasztja,

hogy nyolc nap elteltével a dolgot birtokló egyén eltulajdonítási szándéka

kétségtelennek tekinthetõ; a határidõt mulasztó birtokos eltulajdonítási

szándékát így más tényekkel bizonyítani nem kell!

Kétségtelen azonban, hogy a hivatkozott anomáliákat nem pusztán a

jogszabály hiányosságai eredményezhetik, hanem a jogalkalmazás, az

egymással "konkuráló" jogszabályok értelmezésének gyakorlatában is zavar

mutatkozik.

A hatóságok ugyanis inkább a jármû önkényes elvételének bizonyítására

törekszenek, s a lopás bizonyítását jórészt akkor tûzik ki célul, ha az

ilyen eljárás eleve sikerrel kecsegtet. Ha az eltulajdonítási szándékot

cáfolhatatlanul alátámasztó, fõként objektív tények hiányában éppen az

enyhébb megítélésû cselekmény megállapításában érdekelt elkövetõ

nyilatkozata szolgálhat alapul, a cselekmény minõsítésekor a hatóságok -

félve a bizonyítás kilátástalanságától - inkább a jármû önkényes

elvételét vélelmezik elsõként, függetlenül attól, hogy pl. a jármûvet

huzamosabb ideje önkényesen használó cselekménye tökéletesen azonos képet

mutat a lopáshoz képest.

A gond fõként azzal összefüggésben merül fel - s a probléma lényege éppen

ez -, amikor a nyomozószerv vélelmezi ugyan a lopást az ismert tettessel

szemben, azonban a jármûvet használó, a jármû elvételét követõ akár rövid

idõn belül elfogott terhelt akként nyilatkozik, hogy a jármûvet nem

kívánta eltulajdonítani, s a szándéka pusztán jármû idõleges használatára

irányult, függetlenül attól, hogy a külvilág - cselekményét illetõen - a

lopással azonosította mindazt, amit tett.

A bizonyítás problémája pedig jórészt abból adódik, hogy a szervezett

bûnözés mindent megtesz annak érdekében, hogy e védekezés cáfolhatatlan

legyen. Így hiába bátor a nyomozó a lopás vélelmezésével akkor, ha az ügy

- a késõbbi eljárási szakaszban - éppen a lopási célzat

bizonyíthatatlansága folytán jármû önkényes elvételévé szürkül. Ekként

pedig a kérdésnek nem csupán a gyakorlati anomáliái, hanem annak jogi

problémái is hangsúlyozandók. Ti. a jogszabály nem állíthatja a nyomozót

olyan helyzet elé, amely szerint két - tökéletesen azonos képet mutató -

tényállás közötti "választás" során kizárólag a döntés eredményében

érdekelt terhelt nyilatkozatára hagyatkozhasson a nyomozó. Illúziót

táplálunk pedig akkor, ha azt hisszük, hogy a házkutatások, a

kihallgatások tökéletes eszközei az ilyen védekezések cáfolatainak.

A javaslat tehát a jogalkalmazó számára nyilvánvalóvá kívánja tenni a

lopás és a jármû önkényes elvétele tényállásainak egymáshoz fûzõdõ

viszonyát.

A javaslat valójában érintetlenül hagyná a jármû önkényes elvétele

tényállásának törvényi ismérveit, ugyanakkor a büntetési tételek nagyságát

az önkényesen elvett, használt jármû értéke is befolyásolná.

A lopás tényállása mellett tehát a jármû önkényes elvételét továbbra is

indokolt szabályozni, így kifejezve változatlanul a lopást, illetve a

jármû önkényes elvételét elkövetõk alanyi célzatai közötti különbözõséget.

E megoldás szerint törvényi vélelem állítódna a tekintetben, miszerint az

idegen gépi meghajtású jármûvet az eltulajdonítás szándékával vette el

vagy használta az elkövetõ akkor, ha a jármû birtokban tartása az elvételt

követõ két napon túli. A legfeljebb két napnyi idõtartam meghatározását az

indokolhatja, hogy az eltulajdonítás szándékát nélkülözõ jármûelvétel vagy

-használat manifesztálódására - az élet realitásait ismerve - ezen

idõtartam elegendõ.

Természetesen irrevelánssá válik az idõtartam vizsgálata akkor, ha az

eltulajdonítási szándék ezen idõtartamon belül is kétségtelenné válik (pl.

az elkövetõ a tulajdonost megilletõ rendelkezési jogát gyakorolva még

aznap árusítja a gépkocsit).

Ugyanakkor két napon túl is megdönthetõ lenne a törvényi vélelem

akkor, ha az elkövetõt a jármû birtoklásának (s nem annak

használatának) felhagyásában rajta kívül álló okok gátolnák (pl.

kórházba kerülése folytán nem képes a háza udvarán hagyó gépkocsit

máshol, az eredeti birtokos által fellelhetõ helyen elhagyni).

A javaslat ugyan nem oldaná fel maradéktalanul a két tényállást illetõ

elméleti aggályokat, ugyanakkor a joggyakorlatnak e jogi anomáliákból

eredõ visszásságainak jó-részt elejét venné azzal, hogy a jog megszüntetné

a jármû önkényes elvétele tényállásába "menekülés" méltánytalan elõnyeit;

így az ilyen bûncselekmény kényszerû elismerése sem lenne kifizetõdõ az

elkövetõ (a védelem) számára. E mellett a javasolt törvényszöveg

kifejezhetné a két tényállás közötti, jórészt a hatásában megmutatkozó

hasonlóságot is.

Emellett pedig a jármû értékét is differenciált módon értékelné a

tényállás, de a legsúlyosabban minõsítené a bûnszervezet tagjaként történõ

elkövetés tényét is.

A javaslat (6) bekezdésében írt rendelkezés életszerû eseteket kíván

szabályozni. A speciális sértetti körnek az elkövetõ megbüntetésére

irányuló akaratnyilatkozata megkövetelését éppen a házközösségben élés

ténye indokolja.

A privát szféra belsõ viszonyait ismerõ közeli hozzátartozók belátására

célszerû bízni annak megítélését, hogy a cselekményt valóban olyan fokúnak

tekintik-e, amely folytán kívánják az elkövetõ megbüntetését. A

magánindítvány intézményét mellõzõ büntetõigény érvényesítése ugyanis

esetenként a speciális sértetti kör érdekeit alapvetõen sértõ

következményekkel is járhatna. Ez jogpolitikai szempontból nem kívánatos.

Budapest, 1997. május 13.

Halda Alíz dr. Hankó Faragó Miklós

SZDSZ SZDSZ

Eleje Honlap