K/4060/1..

Dr. Sepsey Tamás úrnak

országgyûlési képviselõ

Magyar Demokrata Fórum

Budapest

Tisztelt Képviselõ Úr!

1997. március 2-án K/4060.. számon hozzám intézett kérdésére az alábbi választ

adom.

Mint az Ön elõtt is ismeretes, az 1990. február 14-e elõtt mûködött, volt

állambiztonsági szervek megmaradt iratainak egy részét - melyek döntõ

többségét az egykori III/III. Csoportfõnökség, illetve a III/1.. (vizsgálati)

Osztály keletkeztette - ma a Belügyminisztérium õrzi. A dokumentumok kezelését

a BM Adatfeldolgozó Hivatalának Dokumentációs Osztálya végzi.

Az 1989. október 23-án hatályba lépett Alkotmánymódosítás után a fenti

dokumentumok titoktartalma zömében megszûnt, mivel a belsõ elhárítás

feladatkörében minõsített adatok - természetszerûleg - nem jelenthettek

védendõ értéket a Magyar Köztársaság számára. A Belügyminisztérium akkori

vezetése az iratokat újra titkosította, illetve nagyrészt zároltatta. Adatokat

abból csupán a nemzetbiztonsági szolgálatok számára szolgáltatott. (Mint azt

képviselõ úr is bizonyára tudja, az adattovábbítások jó részére sem a

Belügyminisztériumnak, sem pedig a nemzetbiztonsági szolgálatoknak nem volt

törvényi felhatalmazása ebben az idõszakban.)

Az egyes fontos tisztségeket betöltõ személyek ellenõrzésérõl szóló 1994.

XXIII. törvény 25. §-a akként rendelkezett, hogy "az ellenõrzött személyre

vonatkozóan a döntés, illetõleg a jogerõs ítélet közlésétõl számított 30 évig,

egyéb személyre vonatkozóan a törvény hatályba lépését követõ 6 évtõl

számított 30 évig a nyilvántartásba nem lehet betekinteni." A titkosítás és

zárolás fenntartása mellett ez azt jelentette, hogy az iratokba a törvény

hatályba lépését követõ 6 évig azok tekinthettek volna csupán be, akik a

belügyminisztertõl arra engedélyt kapnak. Ezt

2

a szubjektív mérlegelési lehetõséget azonban - a törvény egyéb kitételei

mellett - az Alkotmánybíróság 60/1994. sz. határozata alkotmányellenesnek

nyilvánította.

Ezt (is) kívánta orvosolni az 1994. évi XXIII. törvényt módosító 1996. évi

LXVII. törvény (a továbbiakban Etv.). Ennek rendelkezéseit figyelembe véve a

fenti iratokat - a használatra bocsátás szempontjából - alapvetõen két

csoportra lehet osztani.

Jelentõs részük - elsõsorban az ún. nyílt vizsgálati iratok - nem, vagy csak

szórványosan tartalmaznak titkosszolgálati eszközökkel és módszerekkel

rögzített adatokat. Az iratok másik részében viszont épp ezek az adatok

vannak túlsúlyban. Az iratok elsõ csoportjában 1990. óta folytak történeti

kutatások, illetve betekintések a mindenkori levéltári és titokvédelmi

jogszabályok alapján. Azok feldolgozásával számos publikáció látott már

napvilágot. Az Etv. ezekre a dokumentumokra vonatkozóan gyakorlatilag a

jelenleg hatályos levéltári törvény kutatási rendelkezéseit tartja fenn, míg

az érintett tudta nélkül, titkosszolgálati eszközökkel és módszerekkel

keletkeztetett adatok tanulmányozását és kigyûjtését korlátozottabb módon,

különleges adat esetén az érintett hozzájárulásához kötve teszi lehetõvé. Az

érintett a rá vonatkozó adatokat ismerheti meg.

Az Etv. 25/A. § (1) bekezdése rendelkezik arról, hogy a Belügyminisztériumban,

illetve a nemzetbiztonsági szolgálatoknál tárolt iratokat miként kell

elkülöníteni, azok kezelésére mely szervek jogosultak. A Belügyminisztériumban

õrzött titkosszolgálati iratok - a törvény alapján - részben a Történeti

Hivatalba, kis részben pedig a nemzetbiztonsági szolgálatokhoz, illetve a

megfelelõ belügyi szervekhez fognak kerülni. Az utóbbiak esetében az iratok

használatát a jelenleg is érvényes adatvédelmi, levéltári és titokvédelmi

jogszabályok alapján kell biztosítanunk.

Külön tárgyalandó - képviselõ úr kérdése is elsõsorban ezekre vonatkozik -

azoknak az iratoknak a használatra bocsátása, amelyeket a

Belügyminisztériumban a Történeti Hivatalnak való átadásra különítettek el.

Mint Ön is tudja, az Alkotmány 59. § (1) bekezdése alapján információs

önrendelkezési jogát minden érintett érvényesítheti, azaz saját személyes

adatát megismerheti és azzal rendelkezhet. A 61. § (1) bekezdése pedig a

közérdekû adatok megismerésére való jogot biztosítja, míg a 70/G. §

alkotmányos értéknek nyilvánítja és garantálja a tudományos szabadságot. Az

alkotmányos alapjogok törvények szerinti érvényesülésének biztosítása - úgy

vélem ebben képviselõ úr is egyetért velem - az állami szervek elsõdleges

feladatai közé tartozik. Az Alkotmány elõírásai mellett erre köteleznek

bennünket a személyes adatok védelmérõl és a közérdekû adatok nyilvánosságáról

szóló 1992. évi LXIII. törvény (a továbbiakban Avtv.) rendelkezései is. Ez

külön is kinyilvánítja, hogy e

3

törvényben foglaltaktól eltérni csak akkor lehet, ha azt az Avtv. kifejezetten

megengedi. Márpedig olyan megengedés, amely lehetõvé tenné a

Belügyminisztérium számára, hogy megakadályozza az alkotmányos alapjogok

érvényesülését, nincs.

A Történeti Hivatal mûködésének megkezdéséig az iratok kezelését, így

használatra bocsátását is nekünk kell ellátnunk, illetve biztosítanunk.

Ezáltal válik lehetõvé, hogy az ellenõrzést végzõ bírói bizottságok azokban a

dokumentumokban is végezhetik munkájukat, amelyek majdan átadásra fognak

kerülni. Ugyanígy nincs alkotmányos lehetõség, illetve tiltó rendelkezés

arra, hogy az iratokban szereplõ érintettek ne ismerhessék meg a rájuk

vonatkozó adatokat, illetve hogy a tudomány szabadságát a törvényes kereteket

meghaladó módon korlátozzuk. Mivel a Történeti Hivatalnak átadandó iratokat

az Etv. 25/A. § (1) bekezdése meghatározza és a rendelkezései pontosan

elõírják használatuk módját, ezért a használatra bocsátást (mind az

ügynökbírák, mind az érintettek, illetve a tudományos kutatók tekintetében)

ezen szabályok alapján kell megtennünk. (Csak zárójelben jegyzem meg, hogy a

közelmúltban két bírósági döntés is kötelezte a Belügyminisztériumot arra,

hogy az érintettekrõl egykor jogosulatlanul gyûjtött titkosszolgálati

adatokat kiadja. Mindkét per még 1994. elõtt indult, mivel a

Belügyminisztérium akkori vezetése nem tett eleget az Alkotmány és az Avtv.

elírásainak.)

Az alapjogok és az átvilágítás lehetõségeinek biztosítása különleges hangsúlyt

kap akkor, ha figyelembe vesszük, hogy az iratok jelentõs részét, azokat,

amelyeket 1980. után keletkeztettek, elvileg csak 1999. december 31-ig kellene

a Történeti Hivatal rendelkezésére bocsátanunk. Ha ezek a dokumentumok addig

csupán az átvilágítás céljára szolgálhatnak, akkor még további évekre

lehetetlenné válna történelmi közelmúltunk megismerése, feltárása, társadalmi

önismeretünk megerõsödése, illetve nem egy - ma már igen idõs - állampolgárt

fosztanánk meg attól, hogy megismerhesse: a múlt rendszer titkosszolgálata

milyen befolyással volt sorsának alakulására.

A fentiekbõl is következik, hogy a Belügyminisztérium nem a Történeti Hivatal

feladatait látja el, hanem csupán az állami szervekre kötelezõen, az

Alkotmány szellemének és elõírásainak megfelelõen tevékenykedik.

Magam és munkatársaim azon vagyunk, hogy a Történeti Hivatal mihamarabb

megkezdhesse mûködését. A Belügyminisztérium számára ezt különösen sürgetõvé

teszi, hogy jelenleg messze nem rendelkezünk azzal a személyi állománnyal,

amely az iratok megfelelõ használatát biztosíthatná, az igényt kielégíthetné.

A jelenlegi létszámot ugyanis 1990-ben az iratok zárolását, titkosítását

figyelembe véve szabták meg. A Belügyminisztérium alapfeladatai

4

közé egyébként sem illeszthetõek be a levéltári funkciók. Az iratok szakszerû

kezeléséhez, használatuk alkotmányos és törvényes biztosításához létszám,

illetve megfelelõ elhelyezés, munkaterület, eszköz ellátottság szükséges.

A politikai indokok is a mellett szóltak, hogy az iratok kerüljenek ki a

pártpolitikusként is tevékenykedõ mindenkori belügyminiszter hatáskörébõl és

egy önálló szakmai hivatal kezelésébe kerüljenek. Ezt támasztották

(támasztják) alá azok a föl-fölbukkanó vélekedések, amelyek az iratok

manipulálásával, eltagadásával vagy épp politikai célú felhasználásával

vádolták a mindenkori kormányzatot.

Az önálló hivatal létrehozása mellett szól az is, hogy a nemzetbiztonsági

szolgálatok iratainak nem kis része olyan személyes adatokat tartalmaz,

amelyek 1990. elõtt keletkeztek és kezelésükre a jogszabályok ma nem

hatalmazzák fel õket, tehát azok õrzését egy arra jogosult szervnek kell

végeznie.

Mivel az iratok használatára a levéltári szabályozástól némiképp eltérõ

keretek között kerülhet sor, ezért az iratok levéltári átadása is

problematikus, nem beszélve a levéltári szakma idegenkedésérõl, mely a

dokumentumok sajátos tartalmával, az átvilágítással kapcsolatos feladatokkal

van összefüggésben.

Mindezek indokolják, hogy a Történeti Hivatal önálló intézményként mihamarabb

létrejöjjön.

Budapest, 1997. május " "

Üdvözlettel:

Kuncze Gábor

Eleje Honlap