ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ

T/4101/11..

Módosító javaslat!

Dr. Gál Zoltán úrnak

az Országgyûlés elnökének

Helyben

Tisztelt Elnök Úr!

A Házszabály 94. § (1) bekezdése és 102. § 1) bekezdése alapján a vámjogról, a

vámeljárásról, valamint a vámigazgatásról szóló 1995. évi C. törvény és az

ahhoz kapcsolódó egyes törvények módosításáról szóló T/4101. sz.

törvényjavaslathoz a következõ

m ó d o s í t ó j a v a s l a t o t

terjesztem elõ:

A törvényjavaslat 38. §-ának az alábbi módosítását javaslom:

A Tv. 109. §-a a következõ új (7) bekezdéssel egészül ki:

"(7) Vámmentesen vámkezelhetõk azok a vámáruk is, amelyeket zártkörû diplomata

boltban, a (3) - (5) bekezdésben meghatározott személyek és szervezetek

részére hoznak forgalomba. Az (5) bekezdésben megállapított személyi kör

esetén fennálló viszonosságot a Külügyminisztérium tanúsítja. A diplomata bolt

köteles olyan nyilvántartást vezetni, amelybõl a vevõköre ellenõrizhetõ. A

diplomata boltba betárolt vámáruk más célra csak a vámteher megfizetése után

használhatók fel.' "

I n d o k o l á s :

A nemzetközi jog, illetve a nemzetközi szokásjog az államokat képviselõ

nagykövetségek, fõkonzulátusok stb., illetve a nemzetközi szervezetek

képviseletei számára az alapokmányukkal, illetve székhelyegyezményükkel

összhangban biztosítja a hivatalos tevékenységük ellátáshoz szükséges áruk

vámmentes vásárlását.

A nemzetközi jog, illetve szokásjog fenti szabályozása, gyakorlata azon a

fikción alapszik, hogy a diplomata boltokban - mivel ezen boltok kifejezetten

és kizárólag ezen tárgyi és személyi kör kiszolgálására hivatottak - a

megvásárolt árukat úgy kell tekinteni, mintha azok részükre érkeztek volna be

a fogadó államba. Emellett az államok egymással szemben nem kívánnak vámot

kiszabni, illetve azt megfizetni.

A fentieket az univerzális nemzetközi jognak tekintendõ diplomáciai

kapcsolatokról szóló 1961. évi Bécsi Szerzõdés úgy fogalmazza meg, hogy

"......a nemzetközi szokásjog szabályai ......irányadók azokra a kérdésekre,

amelyeket a jelen Szerzõdés rendelkezései kifejezetten nem szabályoznak,..."

A diplomáciai és konzuli képviseletek igazgatási és mûszaki személyzetének

tagjai és háztartásukban élõ családtagjai vámmentes vásárlását az államok

viszonosság alapján engedélyezik. Erre a már említett 1961. évi Bécsi

Szerzõdés 47. § (2) b) pontja ad lehetõséget, miszerint "egyes államok szokás,

vagy megállapodás alapján kölcsönösen kedvezõbb elbánást biztosítanak

egymásnak, mint amilyent a Szerzõdés rendelkezései megkívánnak."

A viszonosság fennállását e személyek vonatkozásában a Külügyminisztérium

tanúsítja, s abban csak azon személyek részesülhetnek, akiknek küldõ állama

ugyanezt a jogot biztosítja az ott mûködõ magyar külképviseletek azonos

beosztású személyzete számára.

A fenti javaslat a Magyar Köztársaság nemzetközi jogi

kötelezettségvállalásain, valamint az Alkotmány 7. § (1) bekezdésén alapszik,

miszerint: "A Magyar Köztársaság jogrendszere elfogadja a nemzetközi jog

általánosan elismert szabályait, biztosítja továbbá a vállalt nemzetközi jogi

kötelezettségek és a belsõ jog összhangját.

Budapest, 1997. április 14.

Dr. Karl Imre

országgyûlési képviselõ

Eleje Honlap