ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ
Módosító javaslat!
dr. Gál Zoltán úr
az Országgyûlés Elnökének
Helyben
A Házszabály 94. § (1) bekezdése és a 102. § (1) bekezdése alapján a
vámjogról, a vámeljárásról, valamint a vámigazgatásról szóló 1995. évi C. tv.
és az ahhoz kapcsolódó egyes törvények módosításáról szóló T/4101. számú
törvényjavaslathoz az alábbi
módosító javaslatot
terjesztem elõ:
A törvényjavaslat 1. §-ának a következõ kiegészítését és módosítását
javasolom:
"(1) A [Tv.] Vámtv. 1. §-ának 1. pontja helyébe a következõ rendelkezés
lép:
/E törvény alkalmazásában/
"1. szervezet: jogi személy, jogi személyiséggel nem rendelkezõ gazdasági
társaság, valamint a Polgári Törvénykönyvben elismert valamennyi
szervezeti forma. Az egyéni vállalkozóra - e minõségében - e törvény és
végrehajtási rendeletei alkalmazásakor a szervezetre vonatkozó
rendelkezéseket kell alkalmazni;"
(2) A [Tv.] Vámtv. 1. §-ának 3. b) pontja helyébe a következõ rendelkezés
lép:
/E törvény alkalmazásában/
"b) vámhatóság: a vámhatóság hatósági jogkörrel rendelkezõ szervei.
Hatósági jogkörrel rendelkezõ szervek: a vámszervezet vezetõje,
a vámszervezet központi, területi szerve, a számlavezetõ,
valamint a járõrszolgálati vámszerv, a vámhivatal, a vámhivatali
kirendeltség, a nyomozó-, a szabálysértési hivatal és a
Vámáruraktár."
(3) A [Tv.] Vámtv. 1. §-ának 5. pontja helyébe a következõ rendelkezés
lép:
/E törvény alkalmazásában/
"5. vámút: olyan földrajzi pont vagy terület, amelyen
vámárut/árut - amennyiben jogszabály másként nem rendelkezik - külön
engedély nélkül szabad a vámhatáron át szállítani;"
(4) A [Tv.] Vámtv. 1. §-ának 15. pontja helyébe a következõ rendelkezés
lép:
/E törvény alkalmazásában/
"15. vámáru: a vámterületre behozott dolog - ideértve a talált vámárut is
-mindaddig, amíg azt a belföldi forgalom számára nem vámkezelték, illetve
a törvény rendelkezései alapján nem tekinthetõ belföldi forgalom számára
vámkezeltnek, vámáruként külföldre ki nem léptették, tekintet nélkül
arra, hogy a behozatal milyen módon és milyen célból történt. Vámárunak
kell tekinteni az olyan árut is, amelyet külföldi rendeltetéssel
közvámraktárba betároltak, ha a vonatkozó külkereskedelmi ügylet
megvalósult és a külföldi a beraktározott árut - külföldre szállítás
nélkül, új külkereskedelmi szerzõdés alapján - belföldi szervezetnek
aktív feldolgozásra átadja."
(5) A [Tv.] Vámtv. 1. §-ának 20. és 21. pontja helyébe a következõ
rendelkezés lép:
/E törvény alkalmazásában/
"20. lízing: a vámáru átadása olyan szerzõdés alapján, amely az áru
határozott idõre szóló, de legalább 365 napot meghaladó bérletérõl
rendelkezik azzal a kikötéssel, hogy a bérlõ a tulajdonjogot legkésõbb az
utolsó bérleti díj kiegyenlítésével, illetõleg a szerzõdés lejártával
megszerzi vagy számára a bérbeadó vételi jogot biztosít."
[(6) A Tv. 1. §-ának 21. pontja helyébe a következõ rendelkezés lép:]
"21. vámteher:
a) a vám, a termékimportot terhelõ általános forgalmi adó és fogyasztási
adó (a továbbiakban együtt: forgalmi adók), illetékek, díjak és egyéb,
jogszabályon alapuló kötelezõ befizetések, ha azokat a vámigazgatási
eljárás során kell kivetni;
b) a vámbiztosíték megállapítása szempontjából a kivitelre kerülõ
adózatlan jövedéki termékek esetében a forgalmi adók, a közvámraktárba
beraktározott áru után visszaigényelt (levont) forgalmi adók, a
visszatérített egyéb vámteher és az igénybevett állami támogatás, továbbá
a termelési célból importált adózatlan jövedéki termék után a fogyasztási
adó és az azt terhelõ általános forgalmi adó."
[(7)] (6) A [Tv.] Vámtv. 1. §-ának 23., 24. és 25. pontja helyébe a
következõ rendelkezés lép:
/E törvény alkalmazásában/
"23. vámszempontból megbízható: az a természetes személy, aki, illetve az
a szervezet, amely megfelel a következõ feltételeknek:
a) a természetes személy, illetõleg szervezetnél a kérelem szerinti
szakág vezetõje büntetlen elõéletû, valamint
b) a szervezetnek tizenkét hónapon belül nem volt vámhatóságnál
nyilvántartott vám- és egyéb tartozása, valamint állami adóhatóságnál
nyilvántartott adótartozása, társadalombiztosítási szervnél
nyilvántartott tartozása, továbbá nincs felszámolási vagy végelszámolási
eljárás alatt.
A felsorolt feltételek meglétét évente kell igazolni az illetékes
vámszervnél.["]
[(8) A Tv. 1. §-ának 24. pontja helyébe a következõ rendelkezés lép:]
["]24. zöld folyosó: határátkelõhelyen kijelölt azon terület, ahol a
beutazó ráutaló magatartással tesz árunyilatkozatot arra vonatkozóan,
hogy az általa behozni kívánt vámáruk mentesek a vámteher alól, illetve
nem esnek behozatali korlátozás alá.["]
[(9) A Tv. 1. §-ának 25. pontja helyébe a következõ rendelkezés lép:]
["]25. állandó vámfelügyelet: az ügyfél kérelmére végzett olyan helyszíni
vámellenõrzés, vámkezelés, amely munkanaponként a nyolc órát folyamatos
vámkezeléssel eléri és erre havonta legalább tizenöt munkanapon van
igény;"
[(10)] (7) A [Tv.] Vámtv. 1. §-ának 32. pontja helyébe a következõ
rendelkezés lép:
/E törvény alkalmazásában/
"32. elszámolási határidõ: a visszaviteli határidõ lejártát követõ ötödik
munkanapig, illetõleg a visszahozatali határidõ lejártát követõ
harmincadik napig tart, melynek lejártáig az ideiglenesen behozott vagy
kivitt, illetõleg aktív vagy passzív feldolgozásban vámkezelt vámáru vagy
áru jóváírását kell kérni;"
[(11)] (8) A [Tv.] Vámtv. 1. §-ának 34. pontja helyébe a következõ
rendelkezés lép, és e § a következõ 35. ponttal egészül ki:
/E törvény alkalmazásában/
"34. vámhiány: a jogszabály szerint fizetendõ és az annál kisebb
összegben tévesen közölt, illetve közölni elmulasztott vámteher
különbözete, ha a téves közlés, illetve a közlés elmulasztása nem abból
keletkezett, hogy a vámhatóság jogszabályt sértett vagy a rendelkezésre
álló helyes adatokat helytelenül értelmezte.["]
[(12) A Tv. 1. §-a a következõ 35. ponttal egészül ki:]
["]35. a nemzetközi szerzõdéshez kapcsolódó kedvezményes (preferenciális)
elbánás: a 13. § (4) bekezdés, a 18. §, a 20. § (1) bekezdés, a 68. § (1)
bekezdés, a 73. § (3) bekezdés, a 92. § (1) bekezdés, a 103. § (1)
bekezdés, a 128. § (1) bekezdés, a 132. § (1) bekezdés, a 137. § (1)
bekezdés, és a 147. § (1) és (3) bekezdés alkalmazásában a páneurópai
kumulációs rendszerhez csatlakozó, - Magyarországgal kedvezményes
piacrajutási feltételeket szabályozó szabadkereskedelmi szerzõdéses
kapcsolatban álló - országokba történõ kivitel esetén az exportõr
részérõl igényelt származásigazolási okmány kiadásának feltételeként a
vonatkozó megállapodások származási elõírásaiban rögzített vámfizetési
kötelezettség vállalása, aminek eredményeként az exportpiacon igénybe
vehetõ a megállapodásban biztosított vám- és egyéb piacrajutási
kedvezmény.""
Indokolás:
Az IM irányelv 39. és 41. pontjának megfelelõ jogtechnikai pontosítás.
Budapest, 1997. május 13.
Miklós László
MSZP