ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ
Módosító javaslat!
dr. Gál Zoltán úr
az Országgyûlés Elnökének
Helyben
A Házszabály 94. § (1) bekezdése és a 102. § (1) bekezdése alapján a
vámjogról, a vámeljárásról, valamint a vámigazgatásról szóló 1995. évi C. tv.
és az ahhoz kapcsolódó egyes törvények módosításáról szóló T/4101. számú
törvényjavaslathoz az alábbi
módosító javaslatot
terjesztem elõ:
A törvényjavaslat 32. §-ához:
(1) A [Tv.] Vámtv. 77. §-ának (1) és (2) bekezdése helyébe a következõ
[új c) ponttal egészül ki, egyidejûleg az eredeti c) - h) pontok jelölése
d) - i)-re változik] rendelkezés lép:
(1) E törvény alkalmazása szempontjából ideiglenes használatnak minõsül:
"a) nemzetközi szerzõdés, egyezmény alapján külföldrõl igeiglenes
használatra behozható vámáru;
b) bérleti és haszonbérleti szerzõdés alapján behozott vámáru, a
személygépkocsi kivételével;
c) a bérleti szerzõdés vagy megállapodás alapján behozott, külföldi
tulajdonában lévõ és külföldön besorolt (lajstromozott), vámáru/áru
szállítására szolgáló valamint a nemzetközi utasforgalmat bonyolító jármû
(fuvareszköz) és szállítótartály, a felszerelési, berendezési tárgyaival
együtt (ideértve a lökésmérõ készülékeket is). Az említett jármûvek
javítására és szokásos karbantartására szolgáló felszerelési, berendezési
tárgyakat akkor is ideiglenes behozatalban kell vámkezelni, ha azokat nem
a jármûvel, hanem elõre vagy utána szállítják;
d) a haszonkölcsön szerzõdés alapján behozott vámáru, a személygéppkocsi
kivételével;
e) a külföldi szervezet által behozott vagy beküldött, a vállalkozási
szrzõdésben meghatározott és az általa vállalt munkákhoz szükséges
eszközök (így különösen: munkaeszköz, felszerelési tárgy);
f) az idényjellegû mezõgazdasági munkák végzésére szerzõdés alapján
legfeljebb hatvan napra behozott mezõgazdasági gép;
g) az aktív feldolgozáshoz, valamint az exportáruk elõállításához
ellenszolgáltatás nélkül behozott minták és mintadarabok;
h) a megsérült és nem használható magyar gépjármû helyett a javítás
megtörténtéig a külföldi biztosító társaság által rendelkezésre bocsátott
külföldi forgalmi rendszámú gépjármû, legfeljebb hatvan napig;
i) a Magyar Köztársaságban ideiglenesen tartózkodó külföldi szervezet és
természetes személy, valamint a külföldi állandó lakhellyel rendelkezõ,
de ideiglenesen belföldön tartózkodó magyar állampolgár, továbbá a
külföldön munkát végzõ magyar állampolgár által magyarországi
tartózkodási idejére az életviteléhez szükséges, nem kereskedelmi
mennyiségben és jelleggel behozott vámáruk. Személygépkocsi vámkezelése
esetén e jogcím alkalmazása tekintetében nem kereskedelmi menniségnek
(jellegnek) minõsül a gépjármûvezetõi engedéllyel rendelkezõ, ebben a
pontban felsorolt természetes személyek részére egy-egy darab
személygépkocsi vámkezelése.
[(2) A Tv. 77. §-a (1) bekezdésének - az (1) bekezdés szerinti módosítás
miatti - új i) pontja a következõ mondattal és a bekezdés a következõ új
j) ponttal egészül ki:]
["]Amennyiben külföldi állampolgár kérelmére a 113. § (1) - (4) bekezdése
alapján személygépkocsit vámmentesen vámkezeltek, a vámmentes
vámkezeléstõl számított három éven belül e pont alapján részére
személygépkocsi nem vámkezelhetõ;
j) a nemzetközi fuvarozást végzõ légi jármû külföldön történõ
meghibásodása esetén a hazatérés idejére kölcsönkapott alkatrész.["]
[(3) A Tv. 77. §-ának (2) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:]
["](2) Az (1) bekezdés b) és d) pontja alapján történõ vámkezelés
esetében az ideiglenes behozatal minden megkezdett hónapjára a kiszabott
és az általános forgalmi adó, valamint a fogyasztási adó összegével
csökkentett vámteher két százalékát kell megfizetni - kivéve a (3)
bekezdésben foglalt eseteket -, ha a vámáruval a visszaviteli határidõn
belül annak külföldre történõ visszaszállításával, közvámraktárba
kivitel céljából történõ beraktározásával, vagy ismételt ideiglenes
behozatalban történõ vámkezelésének igazolásával számoltak el. Az így
fizetendõ összeg a kiszabott vám, vámkezelési díj és statisztikai
illeték, továbbá a 15. § alapján kiszabott vámteher összegét nem
haladhatja meg."
Indokolás:
A fent hivatkozott § (1) bekezdésének többirányú változtatása
követhetetlenné teszi az értelmezést, és a jogszabályszerkesztés ezért -
az IM irányelvre is figyelemmel - ilyen esetben célszerû a normaszöveget
teljes terjedelemben megismételni.
Budapest, 1997. május 13.
Miklós László
MSZP