- 1 -

______________

Bizjelen\T4101res.DOC

Az Országgyûlés

T/4101/65.. szám

Európai integrációs ügyek bizottságának Gazdasági bizottságának

Költségvetési

és pénzügyi bizottságának

a j á n l á s a

a vámjogról, a vámeljárásról, valamint a vámigazgatásról szóló 1995. évi C.

törvény és az ahhoz kapcsolódó egyes törvények módosításáról szóló T/4101.. sz.

törvényjavaslat

r é s z l e t e s

vitájához

Tisztelt Országgyûlés!

Az Országgyûlés Európai integrációs ügyek bizottsága (a továbbiakban:

Integrációs bizottság), Gazdasági bizottsága, Költségvetési és pénzügyi

bizottsága (a továbbiakban: Költségvetési bizottság) megvitatta a vámjogról, a

vámeljárásról, valamint a vámigazgatásról szóló 1995. évi C. törvény és az

ahhoz kapcsolódó egyes törvények módosításáról szóló, T/4101.. számon

beterjesztett törvényjavaslatot, továbbá az ahhoz benyújtott T/4101/5.,T/6..,

/7.,T/8.., T/9..,T/10.., T/11..,T/12.., T/13..,T/14.., /15.,T/16..,T/17.., /18., /19.,

/20.,T/21.., T/22..,T/23..,T/24..,T/25..,T/26..,T/27..,T/28..,T/29..,T/30..,T/31..,T/32..,

/33.,T/34.., T/35..,T/36..,T/37..,T/38..,T/39..,T/40..,T/41..,T/42..,T/43.., /44.,T/45..,

/46.,T/47.., T/48..,T/49..,T/50..,T/51..,T/52..,T/53..,T/54..,T/55..,T/56..,T/57..,T/58..,

/59.,T/60..,T/61.., /62.,T/63.. számú módosító javaslatokat.

Tokár István képviselõ T/4101/6. sz. módosító javaslatát VISSZAVONTA!

Megjegyzés: A törvényjavaslat szövegébõl elhagyni javasolt szöveget [ ]

zárójel közé téve, az új szövegrészeket pedig aláhúzással jelöljük. Ha a

módosító javaslatban ettõl eltérõ jelölési mód szerepel - az egységes

elbírálás megkönnyítése érdekében - az ajánlásban a javaslatot ehhez a

jelölési módhoz igazítottuk annak szó szerinti tartalmára figyelemmel.

Ahol az ajánlás a bizottságok állásfoglalásaként a "nem támogatja"

megjegyzést használja, ott a módosító javaslat a jelenlévõ képviselõk

egyharmadának támogatását megkapta.

Ahol az ajánlás a bizottság nevét nem tartalmazza, ott az adott

bizottság a módosító javaslatról nem foglalt állást.

Amennyiben a módosító javaslat a törvényjavaslat §-ainak, illetve a §-ok

bekezdéseinek számozására, vagy a pontok jelölésére is vonatkozik, a

javaslat elfogadása esetén ezek értelemszerûen megváltoznak a

törvényjavaslat minden érintett rendelkezésében, hivatkozásában, az erre

történõ külön utalás nélkül is.

A Házszabály 145. § (1) bekezdés b/ pontja szerinti, a módosító

javaslatokra vonatkozó észrevételeket az ajánlás érintett pontjaihoz fûzött

keretes megjegyzések tartalmazzák.

1. Miklós László képviselõ a törvényjavaslat bevezetõ szövegrészének

módosítását, továbbá - ezzel összefüggésben - a törvényjavaslat minden olyan

hivatkozásában ahol "Tv." szerepel, helyette "Vámtv." rövidítés alkalmazását

javasolja:

"Az Országgyûlés a vámjogról, a vámeljárásról, valamint a vámigazgatásról

szóló - többször módosított - 1995. évi C. törvény (a továbbiakban: [Tv.]

Vámtv.) és az ahhoz kapcsolódó egyes törvények módosításáról a következõ

törvényt alkotja:"

Indokolás: Lásd a T/4101/32.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

- a Költségvetési biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet, a

Költségvetési bizottság ülésén egyetért.

2. Miklós László képviselõ a törvényjavaslat 1. §-ának a következõ

módosítását és átszerkesztését javasolja:

"1. § (1) A [Tv.] Vámtv. 1. §-ának 1. pontja helyébe a következõ

rendelkezés lép:

/E törvény alkalmazásában/

"1. szervezet: jogi személy, jogi személyiséggel nem rendelkezõ gazdasági

társaság, valamint a Polgári Törvénykönyvben elismert valamennyi szervezeti

forma. Az egyéni vállalkozóra - e minõségében - e törvény és végrehajtási

rendeletei alkalmazásakor a szervezetre vonatkozó rendelkezéseket kell

alkalmazni;"

(2) A [Tv.] Vámtv. 1. §-ának 3. b) pontja helyébe a következõ rendelkezés

lép:

/E törvény alkalmazásában/

"b) vámhatóság: a vámhatóság hatósági jogkörrel rendelkezõ szervei.

Hatósági jogkörrel rendelkezõ szervek: a vámszervezet vezetõje, a

vámszervezet központi, területi szerve, a számlavezetõ, valamint a

járõrszolgálati vámszerv, a vámhivatal, a vámhivatali kirendeltség, a

nyomozó-, a szabálysértési hivatal és a Vámáruraktár."

(3) A [Tv.] Vámtv. 1. §-ának 5. pontja helyébe a következõ rendelkezés

lép:

/E törvény alkalmazásában/

"5. vámút: olyan földrajzi pont vagy terület, amelyen

vámárut/árut - amennyiben jogszabály másként nem rendelkezik - külön engedély

nélkül szabad a vámhatáron át szállítani;"

(4) A [Tv.] Vámtv. 1. §-ának 15. pontja helyébe a következõ rendelkezés

lép:

/E törvény alkalmazásában/

"15. vámáru: a vámterületre behozott dolog - ideértve a talált vámárut is

-mindaddig, amíg azt a belföldi forgalom számára nem vámkezelték, illetve a

törvény rendelkezései alapján nem tekinthetõ belföldi forgalom számára

vámkezeltnek, vámáruként külföldre ki nem léptették, tekintet nélkül arra,

hogy a behozatal milyen módon és milyen célból történt. Vámárunak kell

tekinteni az olyan árut is, amelyet külföldi rendeltetéssel közvámraktárba

betároltak, ha a vonatkozó külkereskedelmi ügylet megvalósult és a külföldi a

beraktározott árut - külföldre szállítás nélkül, új külkereskedelmi szerzõdés

alapján - belföldi szervezetnek aktív feldolgozásra átadja."

(5) A [Tv.] Vámtv. 1. §-ának 20. és 21. pontja helyébe a következõ

rendelkezés lép:

/E törvény alkalmazásában/

"20. lízing: a vámáru átadása olyan szerzõdés alapján, amely az áru

határozott idõre szóló, de legalább 365 napot meghaladó bérletérõl rendelkezik

azzal a kikötéssel, hogy a bérlõ a tulajdonjogot legkésõbb az utolsó bérleti

díj kiegyenlítésével, illetõleg a szerzõdés lejártával megszerzi vagy számára

a bérbeadó vételi jogot biztosít."

[(6) A Tv. 1. §-ának 21. pontja helyébe a következõ rendelkezés lép:]

"21. vámteher:

a) a vám, a termékimportot terhelõ általános forgalmi adó és fogyasztási

adó (a továbbiakban együtt: forgalmi adók), illetékek, díjak és egyéb,

jogszabályon alapuló kötelezõ befizetések, ha azokat a vámigazgatási eljárás

során kell kivetni;

b) a vámbiztosíték megállapítása szempontjából a kivitelre kerülõ

adózatlan jövedéki termékek esetében a forgalmi adók, a közvámraktárba

beraktározott áru után visszaigényelt (levont) forgalmi adók, a visszatérített

egyéb vámteher és az igénybevett állami támogatás, továbbá a termelési célból

importált adózatlan jövedéki termék után a fogyasztási adó és az azt terhelõ

általános forgalmi adó."

[(7)] (6) A [Tv.] Vámtv. 1. §-ának 23., 24. és 25. pontja helyébe a

következõ rendelkezés lép:

/E törvény alkalmazásában/

"23. vámszempontból megbízható: az a természetes személy, aki, illetve az

a szervezet, amely megfelel a következõ feltételeknek:

a) a természetes személy, illetõleg szervezetnél a kérelem szerinti

szakág vezetõje büntetlen elõéletû, valamint

b) a szervezetnek tizenkét hónapon belül nem volt vámhatóságnál

nyilvántartott vám- és egyéb tartozása, valamint állami adóhatóságnál

nyilvántartott adótartozása, társadalombiztosítási szervnél nyilvántartott

tartozása, továbbá nincs felszámolási vagy végelszámolási eljárás alatt.

A felsorolt feltételek meglétét évente kell igazolni az illetékes

vámszervnél.["]

[(8) A Tv. 1. §-ának 24. pontja helyébe a következõ rendelkezés lép:]

["]24. zöld folyosó: határátkelõhelyen kijelölt azon terület, ahol a

beutazó ráutaló magatartással tesz árunyilatkozatot arra vonatkozóan, hogy az

általa behozni kívánt vámáruk mentesek a vámteher alól, illetve nem esnek

behozatali korlátozás alá.["]

[(9) A Tv. 1. §-ának 25. pontja helyébe a következõ rendelkezés lép:]

["]25. állandó vámfelügyelet: az ügyfél kérelmére végzett olyan helyszíni

vámellenõrzés, vámkezelés, amely munkanaponként a nyolc órát folyamatos

vámkezeléssel eléri és erre havonta legalább tizenöt munkanapon van igény;"

[(10)] (7) A [Tv.] Vámtv. 1. §-ának 32. pontja helyébe a következõ

rendelkezés lép:

/E törvény alkalmazásában/

"32. elszámolási határidõ: a visszaviteli határidõ lejártát követõ ötödik

munkanapig, illetõleg a visszahozatali határidõ lejártát követõ harmincadik

napig tart, melynek lejártáig az ideiglenesen behozott vagy kivitt, illetõleg

aktív vagy passzív feldolgozásban vámkezelt vámáru vagy áru jóváírását kell

kérni;"

[(11)] (8) A [Tv.] Vámtv. 1. §-ának 34. pontja helyébe a következõ

rendelkezés lép, és e § a következõ 35. ponttal egészül ki:

/E törvény alkalmazásában/

"34. vámhiány: a jogszabály szerint fizetendõ és az annál kisebb

összegben tévesen közölt, illetve közölni elmulasztott vámteher különbözete,

ha a téves közlés, illetve a közlés elmulasztása nem abból keletkezett, hogy a

vámhatóság jogszabályt sértett vagy a rendelkezésre álló helyes adatokat

helytelenül értelmezte.["]

[(12) A Tv. 1. §-a a következõ 35. ponttal egészül ki:]

["]35. a nemzetközi szerzõdéshez kapcsolódó kedvezményes (preferenciális)

elbánás: a 13. § (4) bekezdés, a 18. §, a 20. § (1) bekezdés, a 68. § (1)

bekezdés, a 73. § (3) bekezdés, a 92. § (1) bekezdés, a 103. § (1) bekezdés, a

128. § (1) bekezdés, a 132. § (1) bekezdés, a 137. § (1) bekezdés, és a 147. §

(1) és (3) bekezdés alkalmazásában a páneurópai kumulációs rendszerhez

csatlakozó, - Magyarországgal kedvezményes piacrajutási feltételeket

szabályozó szabadkereskedelmi szerzõdéses kapcsolatban álló - országokba

történõ kivitel esetén az exportõr részérõl igényelt származásigazolási okmány

kiadásának feltételeként a vonatkozó megállapodások származási elõírásaiban

rögzített vámfizetési kötelezettség vállalása, aminek eredményeként az

exportpiacon igénybe vehetõ a megállapodásban biztosított vám- és egyéb

piacrajutási kedvezmény.""

Indokolás: Lásd a T/4101/33.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. támogatja.

- a Költségvetési biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

3. Dr. Gombos András képviselõ a törvényjavaslat 1. § (7) bekezdésében a

Vámtv. 1. § 23. pont b) alpontjának a következõ módosítását javasolja:

/(7) A Tv. 1. §-ának 23. pontja helyébe a következõ rendelkezés lép:

23. vámszempontból megbízható: az a természetes személy, aki, illetve az

a szervezet, amely megfelel a következõ feltételeknek:/

"b) a szervezetnek [tizenkét] hat hónapon belül nem volt vámhatóságnál

nyilvántartott vám- és egyéb tartozása, valamint állami adóhatóságnál

nyilvántartott adótartozása, társadalombiztosítási szervnél nyilvántartott

tartozása, továbbá nincs felszámolási vagy végelszámolási eljárás alatt.

A felsorolt feltételek meglétét [évente] hat havonta kell igazolni az

illetékes vámszervnél."

Indokolás: Lásd a T/4101/15.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

4. Miklós László képviselõ a törvényjavaslat 2. § (2) bekezdésének az

elhagyását javasolja (a módosító javaslat elfogadása esetén a §-on belül a

bekezdésre való utalás elmarad):

"[(2) A Tv. 2. §-a a következõ (5) bekezdéssel egészül ki:

"(5) Ha e törvény másként nem rendelkezik, a vámigazgatási eljárásban az

államigazgatási eljárás általános szabályairól szóló 1957. évi IV. törvény

rendelkezéseit kell alkalmazni.""

Megjegyzés: Ez a módosító javaslat összefügg az ajánlás 54. pontjában

foglalt indítvánnyal.

Indokolás: Lásd a T/4101/34.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. támogatja.

- a Költségvetési biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

5. Miklós László képviselõ a törvényjavaslat 5. § (1)-(6) bekezdésének a

következõ módosítását és átszerkesztését javasolja (a javaslat elfogadása

esetén a § bekezdéseinek számozása értelemszerûen változik):

"5. § (1) A [Tv.] Vámtv. 7. §-a (1) bekezdésének c) pontja helyébe a

következõ rendelkezés lép, és e bekezdés a következõ mondattal egészül ki:

/A vámteher megfizetésének biztosítása érdekében/

"c) a közvámraktárba beraktározott olyan áruk továbbításánál, amelyek

után a vámterhet visszatérítették, illetõleg a forgalmi adókat

visszaigényelték vagy állami támogatást vettek igénybe;"

/a vámáru/áru szállítója vagy birtokosa vámbiztosítékot köteles

nyújtani./

[(2) A Tv. 7. §-ának (1) bekezdése a következõ új mondattal egészül ki:]

"A c) és f) pont alkalmazása esetén az Egységes Árutovábbítási Eljárásról

szóló Egyezmény alapján továbbított árura az Egyezményben szabályozott

biztosíték nyújt fedezetet. Az e) pont alkalmazása alapján nyújtandó

vámbiztosíték összegébe be kell számítani a jövedéki törvény szerint

bankgaranciában adott jövedéki biztosítékot."

[(3)] (2) A [Tv.] Vámtv. 7. §-ának (2)-(5) bekezdése helyébe a következõ

rendelkezés lép:

"(2) A vámárukkal/árukkal kapcsolatos tevékenység engedélyezéséhez

vámbiztosítékot (tevékenységi garanciát) kell nyújtani az e törvényben

meghatározott esetekben és formában. A vámszabadterület, a magánvámraktár

üzemeltetõje és a halasztott vámfizetésre jogosult a központi vámszervtõl

kérheti, hogy az általa nyújtandó vámbiztosíték összegének megállapításakor a

vámteher alapjának számításánál, a több engedély alapján vámeljárás alá vont

azonos vámáru/áru vámterhét csak egy alkalommal, a legmagasabb mértékû

garancia megállapításánál vegyék figyelembe, ha a vámbiztosíték ilyen módon

történõ megállapításához a kérelmezõ az általa vezetett nyilvántartáson

alapuló, ellenõrizhetõ adatokat szolgáltat. Az adatszolgáltatás tartalmát e

törvény végrehajtási rendelete határozza meg."

[(4) A Tv. 7. §-a (3) bekezdésének helyébe a következõ rendelkezés lép:]

"(3) A vámbiztosíték - ha e törvény eltérõen nem rendelkezik - az annak

nyújtására kötelezett választása szerint készpénz, belföldi székhelyû bank

által vállalt vagy felülgarantált külföldi bankgarancia, fedezetigazolás,

továbbá a vámhatóság által feljogosított, magyarországi székhellyel rendelkezõ

szervezet készfizetõ kezességvállalása lehet. A készpénzben nyújtott

vámbiztosíték után a vámhatóságnak kamatfizetési kötelezettsége - ha e törvény

ettõl eltérõen nem rendelkezik - nem keletkezhet.""

[(5) A Tv. 7. §-ának (4) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:]

"(4) A vámhatóság kezességvállalási engedélyt szakmai szövetségeknek,

gazdasági érdekképviseleteknek, továbbá annak adhat, aki üzletszerûen

foglalkozik nemzetközi szállítmányozással vagy vámközvetítéssel és belföldi

székhelyû hitelintézet vagy belföldi székhelyû hitelintézet által

felülgarantált külföldi bank vagy hitelintézet garanciát vállal a

kezességvállalásból keletkezõ vámteher fizetési kötelezettség teljesítéséért."

[(6) A Tv. 7. §-ának (5) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:]

"(5) A kezességvállalási engedély a bankgarancia érvényességének

idõtartama alatt a bankgarancia összegétõl függõen az alábbiakra jogosítja fel

az engedélyest:

a) ha a bankgarancia összege százezer forint, az engedélyes egy

meghatározott vámhivatalnál azonos idõben összesen ötszázezer forint összegû

vámteherre vállalhat készfizetõ kezességet;

b) ha a bankgarancia összege ötszázezer forint, az engedélyes egy

meghatározott vámhivatalnál azonos idõben összesen kettõ és félmillió forint

összegû vámteherre vállalhat készfizetõ kezességet;

c) ha a bankgarancia összege egymillió ötszázezer forint, az engedélyes

egy területi parancsnokság felügyelete alá tartozó vámhivataloknál azonos

idõben összesen tízmillió forint összegû vámteherre vállalhat készfizetõ

kezességet;

d) ha a bankgarancia összege legalább húszmillió forint, az engedélyes

bármely vámhivatalnál vállalhat készfizetõ kezességet összeghatárra tekintet

nélkül;

e) a jövedéki törvény hatálya alá tartozó vámáruk/áruk vámterhének

megfizetésére kizárólag az e bekezdés a) - d) pontjaiban rögzített

bankgarancia fedezetén belül vállalható kezesség.""

Indokolás: Lásd a T/4101/35.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. támogatja.

- a Költségvetési biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

6. Tokár István, továbbá Juhász Pál és dr. Csikai Zolt képviselõk a

törvényjavaslat 5. § (3) bekezdésében a Vámtv. 7. §-a (2) bekezdésének a

következõ módosítását javasolják:

"(3) A Tv. 7. §-ának (2) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(2) A vámárukkal/árukkal kapcsolatos tevékenység engedélyezéséhez

vámbiztosítékot (tevékenységi garanciát) kell nyújtani az e törvényben

meghatározott esetekben és formában. A vámszabadterület, a [magán]vámraktár

üzemeltetõje és a halasztott vámfizetésre jogosult a központi vámszervtõl

kérheti, hogy az általa nyújtandó vámbiztosíték összegének megállapításakor a

vámteher alapjának számításánál, a több engedély alapján vámeljárás alá vont

azonos vámáru/áru vámterhét csak egy alkalommal, a legmagasabb mértékû

garancia megállapításánál vegyék figyelembe, ha a vámbiztosíték ilyen módon

történõ megállapításához a kérelmezõ az általa vezetett nyilvántartáson

alapuló, ellenõrizhetõ adatokat szolgáltat. Az adatszolgáltatás tartalmát e

törvény végrehajtási rendelete határozza meg."

Indokolás: Lásd a T/4101/5. és T/4101/9. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. nem támogatja.

- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

7. Miklós László képviselõ a törvényjavaslat 5. § (7) bekezdése felvezetõ

szövegének a következõ módosítását javasolja:

"(7) A [Tv.] Vámtv. 7. §-a a következõ [új] (8) bekezdéssel egészül ki,

egyidejûleg a [meglévõ] jelenlegi (8) bekezdés jelölése (9)[-]bekezdésre

módosul:"

Indokolás: Lásd a T/4101/36.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. támogatja.

- a Költségvetési biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

8. Miklós László képviselõ a törvényjavaslat 6. § (1) bekezdésének a

következõ módosítását javasolja:

"6. § (1) A [Tv.] Vámtv. 8. §-a (2) bekezdésének b) és c) pontja helyébe

a következõ rendelkezés lép, és [a] e bekezdés kiegészül [egy új] a következõ

d) ponttal, ezzel egyidejûleg a jelenlegi d) és e) pont [meg]jelölése e) és f)

pontra változik:

/A vámbiztosíték mértékét/

"b) az átviteli rendeltetésû vámáru esetén, valamint belföldi

rendeltetésû gyûjtõáru továbbításánál 15 %-os vámtétel, míg a fogyasztási

adóról szóló törvény és a jövedéki törvény hatálya alá tartozó termékek esetén

a Kereskedelmi Vámtarifa vámtételeinek alkalmazásával kiszabott vámteher

összegében, a nem kereskedelmi forgalomban egységesen 15 %-os vámtétel, míg a

jövedéki törvény hatálya alá tartozó termékek esetén a Kereskedelmi Vámtarifa

vámtételeinek alkalmazásával kiszabott vámteher összegében,

c) a 7. § (1) bekezdésének b) pontjában foglaltak szerint a vámáru

forgalomba kerülése esetén fizetendõ vámteher összegében,

d) a 7. § (1) bekezdésének c) pontja esetén a visszatérített vámteher, a

visszaigényelt (levont) forgalmi adó és az igénybevett állami támogatás

összegében,"

/kell megállapítani./"

Indokolás: Lásd a T/4101/37.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. támogatja.

- a Költségvetési biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

9. Tokár István képviselõ a törvényjavaslat 6. § (2) bekezdésében a

Vámtv. 8. §-a (3) bekezdésének a következõ módosítását javasolja:

VISSZAVONVA!

Indokolás: Lásd a T/4101/6. sz. módosító javaslat indokolását.

10. Juhász Pál és dr. Csikai Zsolt képviselõk a törvényjavaslat 6. § (2)

bekezdésében a Vámtv. 8. §-a (3) bekezdésének a következõ módosítását

javasolja:

"(2) A Tv. 8. §-ának (3) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(3) A vámraktár és a vámszabadterület üzemeltetéséhez szükséges engedély

kiadásához vámbiztosítékként elõírt bankgarancia vagy fedezetigazolás mértékét

az egy év alatt tárolni kívánt vagy tárolt vámárut/árut terhelõ [éves]

vámteher [négy százalékában] egy heti átlagának 30 %-ában - a jövedéki

termékek esetén 100 %-ában - kell meghatározni, tízezer forintra kerekítve. A

bankgarancia vagy fedezetigazolás összege egymillió forintnál kevesebb nem

lehet. A nyújtott vámbiztosíték összegét negyedévenként felül kell vizsgálni

és 10 %-ot meghaladó eltérés esetén azt - az egymillió forint értékhatáron

felül - a tényleges forgalomhoz kell igazítani. A[z éves] vámteher

megállapításánál a vámot - a jövedéki termékek kivételével - a vámtarifának a

vámbiztosíték meghatározását megelõzõ évben megállapított [súlyozott

átlagával, az egyéb vámterheket pedig az azokat megállapító jogszabályok

rendelkezései szerinti] súlyozott számtani átlagának mértékben kell figyelembe

venni.""

Megjegyzés: Képviselõ urakkal a felvetett változtatásokat egyeztetni

szükséges. (A mód. indítvány utolsó mondata nem tartalmazza a

törvényjavaslat szerinti teljes szöveget).

Indokolás: Lásd a T/4101/8. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. nem támogatja.

- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

11. Dr. Gombos András képviselõ a törvényjavaslat 6. § (2) bekezdésében a

Vámtv. 8. § (3) bekezdésének a következõ módosítását javasolja:

"(2) A Tv. 8. §-ának (3) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(3) A vámraktár és a vámszabadterület üzemeltetéséhez szükséges engedély

kiadásához vámbiztosítékként elõírt bankgarancia vagy fedezetigazolás mértékét

a tárolni kívánt vagy tárolt vámárut/árut terhelõ éves vámteher négy

százalékában kell meghatározni, tízezer forintra kerekítve. A bankgarancia

vagy fedezetigazolás összege egymillió forint[nál kevesebb nem lehet], egyes

indokolt esetekben a fenti garancia összegtõl a tényleges állapotnak

megfelelõen lefelé el lehet térni, melynek részleteit a végrehajtási

Kormányrendeletben kell meghatározni. A nyújtott vámbiztosíték összegét

[negyedévenként] félévenként felül kell vizsgálni és 10 %-ot meghaladó eltérés

esetén azt - az egymillió forint értékhatáron felül - a tényleges forgalomhoz

kell igazítani. Az éves vámteher megállapításánál a vámot - a jövedéki

termékek kivételével - a vámtarifának a vámbiztosíték meghatározását megelõzõ

évben megállapított súlyozott átlagával, az egyéb vámterheket pedig az azokat

megállapító jogszabályok rendelkezései szerinti mértékben kell figyelembe

venni.""

Indokolás: Lásd a T/4101/14.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

12. Dr. Medgyasszay László képviselõ a törvényjavaslat 7. §-ban a Vámtv.

9. § b) pontját a következõ 3. alponttal javasolja kiegészíteni:

/A Tv. 9. §-a helyébe a következõ rendelkezés lép:/

/Mentes a vámteher biztosítása alól vagy biztosítottnak tekintendõ:/

/az árutovábbítási eljárásban az a) pontban felsoroltakon túl/

"3. a halasztott vámfizetési jogosultsággal rendelkezõk saját vámáruja."

Indokolás: Lásd a T/4101/24.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. támogatja.

- a Költségvetési biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

13. Tokár István, továbbá Juhász Pál és dr. Csikai Zsolt képviselõk a

törvényjavaslat 7. §-ban a Vámtv. 9. § b) pontját a következõ 3. alponttal

javasolják kiegészíteni:

/A Tv. 9. §-a helyébe a következõ rendelkezés lép:/

/Mentes a vámteher biztosítása alól vagy biztosítottnak tekintendõ:/

/az árutovábbítási eljárásban az a) pontban felsoroltakon túl/

"3. a halasztott vámfizetési jogosultsággal rendelkezõk vámáruja a

kiviteli irányú árutovábbítás kivételével."

Indokolás: Lásd a T/4101/7. és T/4101/10. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

14. Miklós László képviselõ a törvényjavaslat 12. § (2) és (3) bekezdés

módosítását és átszerkesztését javasolja:

"(2) A [Tv.] Vámtv. 20. §-a a következõ [új] (4) bekezdéssel egészül ki,

egyidejûleg a jelenlegi (4)-(7) bekezdés számozása (5)-(8) bekezdésre módosul

[és ezen (8) bekezdés helyébe a következõ rendelkezés lép]:

"(4) Az ipari vámszabadterületrõl belföldre szállított vámáru belföldi

forgalom számára történõ vámkezelésekor a vám alapját - függetlenül attól,

hogy a vámáruban belföldi eredetû áru értéke is szerepel - az (1) bekezdésben

foglaltak szerint kell megállapítani. Ilyen esetben a belföldi forgalom

számára való vámkezelésnél a 153. § (1) - (2) bekezdéseinek rendelkezéseit is

alkalmazni kell."

(3) A Vámtv. 20. §-ának (7) bekezdése helyébe - (8) bekezdésként - a

következõ rendelkezés lép, és e § a következõ (9) bekezdéssel egészül ki:

"(8) Nem szükséges vámértékbevallást csatolni:

a) ha a vámáru vámértéke nem éri el küldeményenként az egymillió forintot

és a vámérték meghatározása a 21. § rendelkezései szerint történt;

b) az árutovábbítási eljárásban;

c) vámraktárban való raktározáskor;

d) a kiviteli ellenõrzés, a passzív feldolgozás és az ideiglenes kivitel

esetén;

e) minden olyan - az a) - d) pontban nem említett - esetben, amikor a

vámkezeléshez számla benyújtása nem kötelezõ.

Ez esetekben úgy kell eljárni, mintha a vámkezelést kérõ a vámérték

bevallást csatolta volna."

[(3) A Tv. 20. §-a a következõ új (9) bekezdéssel egészül ki:]

(9) A vámhatóság a (7) bekezdés a) pontjában és a (8) bekezdés a)

pontjában meghatározott értékhatár alatti értékû vámáru esetében is kérheti a

vámérték bevallást, ha az a vámérték megállapításához szükséges.""

Indokolás: Lásd a T/4101/38.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. támogatja.

- a Költségvetési biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

15. Miklós László képviselõ a törvényjavaslat 13. §-ában a Vámtv. 21. §

(4) bekezdése b) pontjának a következõ kiegészítését javasolja:

"13. § A [Tv.] Vámtv. 21. §-a (4) bekezdésének b) pontja helyébe a

következõ rendelkezés lép:

/Az egymással kapcsolatban álló személyek közötti eladáskor az ügyleti

érték elfogadható, és az áruk értékelése az (1) bekezdés rendelkezései alapján

történik, ha az importõr bebizonyítja, hogy a szóban forgó érték szorosan

megközelíti az egy idõben vagy közel azonos idõben elõforduló alábbi értékek

egyikét:/

"b) a 25. §, valamint a 26. § rendelkezései szerint meghatározott azonos

vagy hasonló áruk vámértékét;""

Indokolás: Lásd a T/4101/39.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. támogatja.

- a Költségvetési biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

16. Miklós László képviselõ a törvényjavaslat 17. §-ában a Vámtv. 44. §

(4) bekezdésének a következõ módosítását javasolja:

"17. § A [Tv.] Vámtv. 44. §-a (4) bekezdésének elsõ mondata helyébe a

következõ rendelkezés lép:

"Az átmeneti megõrzés idõtartama legfeljebb harminc nap lehet. Ha azonban

az átmeneti megõrzésre hatósági engedély hiánya miatt került sor és az

engedély megszerzése iránt a kérelmet a belépést, - végre nem hajtható

vámkezelés esetében az árunyilatkozat visszaadását vagy visszautasítását -

követõ két munkanapon belül benyújtották és ezt a tényt a vámhivatalnál a [30]

harminc napos határidõn belül igazolták, akkor a határidõ legfeljebb a

hatósági engedély kiadását követõ 10. munkanapon jár le.""

Indokolás: Lásd a T/4101/40.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. támogatja.

- a Költségvetési biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

17. Bajor Tibor képviselõ a törvényjavaslat 17. §-ában a Vámtv. 44. § (4)

bekezdésének a következõ kiegészítését javasolja:

"17. § A Tv. 44. §-a (4) bekezdésének elsõ mondata helyébe a következõ

rendelkezés lép:

"Az átmeneti megõrzés idõtartama legfeljebb harminc nap lehet. Ha azonban

az átmeneti megõrzésre hatósági engedély hiánya miatt került sor és az

engedély megszerzése iránt a kérelmet a belépést, - végre nem hajtható

vámkezelés esetében az árunyilatkozat visszaadását vagy visszautasítását -

követõ két munkanapon belül benyújtották és ezt a tényt a vámhivatalnál a 30

napos határidõn belül igazolták, akkor a határidõ legfeljebb a hatósági

engedély kiadását követõ 10. munkanapon jár le, kivéve nyomközváltozás miatt

szükségessé vált vasúti átrakásos forgalomban reexpediálásra kerülõ

vámárukra.""

Indokolás: Lásd a T/4101/12. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

18. Miklós László képviselõ a törvényjavaslat 18. §-ában a Vámtv. 50. §

(1) bekezdésének a következõ módosítását javasolja:

"18. § A [Tv.] Vámtv. 50. §-ának (1) bekezdése helyébe a következõ

rendelkezés lép:

"(1) Az egyes áruknak az államhatáron át lebonyolódó forgalmat tiltó vagy

korlátozó egyéb jogszabályok - ideértve a vonatkozó nemzetközi jogi

kötelezettségeket is - rendelkezéseit a vámkezelés során érvényesíteni kell.

Az áruk, szolgáltatások, anyagi értéket képviselõ jogok kivitelérõl, illetve

behozataláról szóló jogszabály rendelkezéseit azonban nem kell alkalmazni az

olyan vámáruk/áruk vámkezelésénél, amelyek nem tartoznak a külkereskedelemrõl

szóló 1974. évi III. [tv.] törvény hatálya alá.""

Indokolás: Lásd a T/4101/41.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. támogatja.

- a Költségvetési biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

19. Juhász Pál és Miklós László képviselõk a törvényjavaslat 20. §-ában a

Vámtv. 53. § (2) bekezdése felvezetõ szövegének a következõ kiegészítését

javasolják:

/A Tv. 53. §-a helyébe a következõ rendelkezés lép:/

"(2) Összevont árunyilatkozat adását a vámhivatal - a Vám- és

Pénzügyõrség központi szerv által meghatározott rend szerint - annak

engedélyezheti, aki/amely szerv:"

Indokolás: Lásd a T/4101/20. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

20. Miklós László képviselõ a törvényjavaslat 25. §-ában a Vámtv. 67. §

(3) bekezdése e) és f) pontjának a következõ kiegészítését javasolja:

"25. § A [Tv.] Vámtv. 67. §-a (3) bekezdésének e) és f) pontja helyébe a

következõ rendelkezés lép:

/Az engedélyt ki kell adni, ha/

"e) a kérelmezõ a tevékenységéhez vámbiztosítékkal rendelkezik,

f) a kérelmezõ a raktárépületre vonatkozó hatósági engedélyekkel

rendelkezik.""

Indokolás: Lásd a T/4101/42.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. támogatja.

- a Költségvetési biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

21. Juhász Pál és Miklós László képviselõk a törvényjavaslat 25. §-ában a

Vámtv. 67. § (3) bekezdése f) pontjának a következõ módosítását javasolják:

T/25.. § A Tv. 67. §-a (3) bekezdésének e) és f) pontja helyébe a következõ

rendelkezés lép:/

"f) a kérelmezõ a [raktárépületre] raktárra vonatkozó hatósági

engedélyekkel rendelkezik."

Indokolás: Lásd a T/4101/22. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. támogatja.

- a Költségvetési biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

22. Miklós László képviselõ a törvényjavaslat 29. §-ában a Vámtv. 74. §

(1) bekezdése a) pontjának a következõ módosítását javasolja:

"29. § A [Tv.] Vámtv. 74. §-a helyébe a következõ rendelkezés lép:

"74. § (1) Az aktív feldolgozásban történõ vámkezelést a vámhivatal akkor

engedélyezi, ha

a) a feldolgozásra kerülõ vámáru behozatalát az [IKIM] Ipari,

Kereskedelmi és Idegenforgalmi Minisztérium engedélyezte vagy az engedélyt -

külön jogszabály rendelkezése szerint - megadottnak kell tekinteni,""

Indokolás: Lásd a T/4101/43.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. támogatja.

- a Költségvetési biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

23. Dr. Gombos András képviselõ a törvényjavaslat 29. §-ában a Vámtv. 74.

§ (1) bekezdése b) pontjának a következõ kiegészítését javasolja:

T/29.. § A Tv. 74. §-a helyébe a következõ rendelkezés lép:

74. § (1) Az aktív feldolgozásban történõ vámkezelést a vámhivatal akkor

engedélyezi, ha/

"b) ahhoz az illetékes környezetvédelmi hatóság jogerõs elõzetes

engedélyével hozzájárult, melyet részleteiben a végrehajtásról szóló

Kormányrendelet szabályoz,"

Indokolás: Lásd a T/4101/16.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

24. Miklós László képviselõ a törvényjavaslat 32. §-ának a következõ

módosítását és átszerkesztését javasolja:

"32. § (1) A [Tv.] Vámtv. 77. §-ának (1) és (2) bekezdése helyébe a

következõ [új c) ponttal egészül ki, egyidejûleg az eredeti c) - h) pontok

jelölése d) - i)-re változik] rendelkezés lép:

"(1) E törvény alkalmazása szempontjából ideiglenes használatnak minõsül:

"a) nemzetközi szerzõdés, egyezmény alapján külföldrõl igeiglenes

használatra behozható vámáru;

b) bérleti és haszonbérleti szerzõdés alapján behozott vámáru, a

személygépkocsi kivételével;

c) a bérleti szerzõdés vagy megállapodás alapján behozott, külföldi

tulajdonában lévõ és külföldön besorolt (lajstromozott), vámáru/áru

szállítására szolgáló valamint a nemzetközi utasforgalmat bonyolító jármû

(fuvareszköz) és szállítótartály, a felszerelési, berendezési tárgyaival

együtt (ideértve a lökésmérõ készülékeket is). Az említett jármûvek javítására

és szokásos karbantartására szolgáló felszerelési, berendezési tárgyakat akkor

is ideiglenes behozatalban kell vámkezelni, ha azokat nem a jármûvel, hanem

elõre vagy utána szállítják;

d) a haszonkölcsön szerzõdés alapján behozott vámáru, a személygéppkocsi

kivételével;

e) a külföldi szervezet által behozott vagy beküldött, a vállalkozási

szrzõdésben meghatározott és az általa vállalt munkákhoz szükséges eszközök

(így különösen: munkaeszköz, felszerelési tárgy);

f) az idényjellegû mezõgazdasági munkák végzésére szerzõdés alapján

legfeljebb hatvan napra behozott mezõgazdasági gép;

g) az aktív feldolgozáshoz, valamint az exportáruk elõállításához

ellenszolgáltatás nélkül behozott minták és mintadarabok;

h) a megsérült és nem használható magyar gépjármû helyett a javítás

megtörténtéig a külföldi biztosító társaság által rendelkezésre bocsátott

külföldi forgalmi rendszámú gépjármû, legfeljebb hatvan napig;

i) a Magyar Köztársaságban ideiglenesen tartózkodó külföldi szervezet és

természetes személy, valamint a külföldi állandó lakhellyel rendelkezõ, de

ideiglenesen belföldön tartózkodó magyar állampolgár, továbbá a külföldön

munkát végzõ magyar állampolgár által magyarországi tartózkodási idejére az

életviteléhez szükséges, nem kereskedelmi mennyiségben és jelleggel behozott

vámáruk. Személygépkocsi vámkezelése esetén e jogcím alkalmazása tekintetében

nem kereskedelmi menniségnek (jellegnek) minõsül a gépjármûvezetõi engedéllyel

rendelkezõ, ebben a pontban felsorolt természetes személyek részére egy-egy

darab személygépkocsi vámkezelése.

[(2) A Tv. 77. §-a (1) bekezdésének - az (1) bekezdés szerinti módosítás

miatti - új i) pontja a következõ mondattal és a bekezdés a következõ új j)

ponttal egészül ki:]

["]Amennyiben külföldi állampolgár kérelmére a 113. § (1)-(4) bekezdése

alapján személygépkocsit vámmentesen vámkezeltek, a vámmentes vámkezeléstõl

számított három éven belül e pont alapján részére személygépkocsi nem

vámkezelhetõ;

j) a nemzetközi fuvarozást végzõ légi jármû külföldön történõ

meghibásodása esetén a hazatérés idejére kölcsönkapott alkatrész.["]

[(3) A Tv. 77. §-ának (2) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:]

["](2) Az (1) bekezdés b) és d) pontja alapján történõ vámkezelés

esetében az ideiglenes behozatal minden megkezdett hónapjára a kiszabott és az

általános forgalmi adó, valamint a fogyasztási adó összegével csökkentett

vámteher két százalékát kell megfizetni - kivéve a (3) bekezdésben foglalt

eseteket -, ha a vámáruval a visszaviteli határidõn belül annak külföldre

történõ visszaszállításával, közvámraktárba kivitel céljából történõ

beraktározásával, vagy ismételt ideiglenes behozatalban történõ vámkezelésének

igazolásával számoltak el. Az így fizetendõ összeg a kiszabott vám,

vámkezelési díj és statisztikai illeték, továbbá a 15. § alapján kiszabott

vámteher összegét nem haladhatja meg.""

Indokolás: Lásd a T/4101/44.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. támogatja.

- a Költségvetési biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

25. Juhász Pál és Miklós László, továbbá Miklós László képviselõk a

törvényjavaslat 38. §-ában a Vámtv. 109. § (7) bekezdésének a következõ

módosítását javasolják:

"38. § A Tv. 109. §-a a következõ új (7) bekezdéssel egészül ki:

"(7) Vámmentesen vámkezelhetõk azok a vámáruk is, amelyeket zártkörû

diplomata boltban, a (3)-(5) bekezdésben meghatározott személyek részére

hoznak forgalomba. A diplomatabolt köteles olyan nyilvántartást vezetni,

amelybõl a [vevõköre ellenõrizhetõ] vásárlás mennyisége a kedvezményre

jogosult vevõk szerinti bontásban ellenõrizhetõ. A diplomataboltban történõ

vásárlás indokoltságának ellenõrzéséhez a Külügyminisztérium ad igazolást. Az

igazolás a vásárolt áruk mennyiségének ellenõrzésére is szolgál. A

diplomataboltba betárolt vámáruk más célra csak a vámteher megfizetése után

használhatók fel.""

Indokolás: Lásd a T/4101/17., T/4101/31. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. támogatja.

- a Költségvetési biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

26. Dr. Karl Imre képviselõ a törvényjavaslat 38. §-ban a Vámtv. 109. §-a

(7) bekezdésének a következõ kiegészítését javasolja:

"38. § A Tv. 109. §-a a következõ új (7) bekezdéssel egészül ki:

"(7) Vámmentesen vámkezelhetõk azok a vámáruk is, amelyeket zártkörû

diplomata boltban, a (3)-(5) bekezdésben meghatározott személyek és

szervezetek részére hoznak forgalomba. Az (5) bekezdésben megállapított

személyi kör esetén fennálló viszonosságot a Külügyminisztérium tanúsítja. A

diplomatabolt köteles olyan nyilvántartást vezetni, amelybõl a vevõköre

ellenõrizhetõ. A diplomataboltba betárolt vámáruk más célra csak a vámteher

megfizetése után használhatók fel.""

Indokolás: Lásd a T/4101/11.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

27. Juhász Pál és Miklós László képviselõk a törvényjavaslat 43. §-t új

(2) bekezdéssel, a Vámtv. 117. § (8) bekezdésével javasolják kiegészíteni (a

javaslat elfogadása esetén a § jelenlegi szövege (1) bekezdésre változik):

"(2) A Tv. 117. §-a a következõ (8) bekezdéssel egészül ki, egyidejûleg a

jelenlegi (8) bekezdés jelölése (9) bekezdésre módosul:

"(8) Vámmentes a Magyar Vakok és Gyengénlátók Országos Szövetsége tagjai

részére beérkezett és értékesített, kifejezetten a vakoknak készült tárgy,

továbbá rehabilitációs eszköz, ha annak szükségességét és mennyiségét a

kezelõorvos igazolja.""

Indokolás: Lásd a T/4101/21. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

28. Miklós László képviselõk a törvényjavaslat 43. §-t új (2)

bekezdéssel, a Vámtv. 117. § (8) bekezdésével javasolják kiegészíteni (a

javaslat elfogadása esetén a § jelenlegi szövege (1) bekezdésre változik):

"(2) A Vámtv. 117. §-a a következõ (8) bekezdéssel egészül ki,

egyidejûleg a jelenlegi (8) bekezdés jelölése (9) bekezdésre módosul:

"(8) Vámmentes a Magyar Vakok és Gyengénlátók Országos Szövetsége tagjai

részére beérkezett és igazoltan vakok részére értékesített, kifejezetten a

vakoknak készült tárgy, továbbá rehabilitációs eszköz, ha annak szükségességét

és mennyiségét a kezelõorvos igazolja.""

Indokolás: Lásd a T/4101/29. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. támogatja.

- a Költségvetési biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

29. Miklós László képviselõ a törvényjavaslat 45. §-ának a következõ

módosítását javasolja:

"45. § A [Tv.] Vámtv. 125. §-ának (2) bekezdése [új] a következõ c)

ponttal egészül ki, egyidejûleg a jelenlegi c)-f) pont [meg]jelölése d)-g)

pontra változik:

/Vámfizetésre kötelezett/

"c) a megbízó, akinek a számlájára a megbízott a vámkezelést kéri,"

Indokolás: Lásd a T/4101/45.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. támogatja.

- a Költségvetési biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

30. Miklós László képviselõ a törvényjavaslat 46. §-ának a következõ

módosítását javasolja:

"46. § A [Tv.] Vámtv. 126. §-ának b) pontja helyébe a következõ

rendelkezés lép:

/A vámfizetési kötelezettség szempontjából, a vámárut jogellenesen

belföldi forgalomba hozónak kell tekinteni azt, aki/

"b) a rendelkezési jog korlátozásával vagy feltételtõl függõen,

vámmentesen, kedvezményesen vagy az elõírásoknak megfelelõen más módon

vámkezelt, továbbá a vámjogszabályoknak megfelelõen behozott vámárut a

korlátozástól, illetõleg a feltételtõl vagy a jogszabály rendelkezésétõl

eltérõen elidegenít, megtart, használ, felhasznál, megsemmisít, bérbe,

használatba, lízingbe ad vagy ezek megvalósításában közremûködik.""

Indokolás: Lásd a T/4101/46.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. támogatja.

- a Költségvetési biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

31. Miklós László képviselõ a törvényjavaslat 50. § (2) bekezdése

felvezetõ szövegének a következõ módosítását javasolja:

"(2) A [Tv.] Vámtv. 132. §-ának (5) és (6) bekezdése helyébe a következõ

rendelkezés lép:"

Megjegyzés: Ez a módosító javaslat összefügg az ajánlás 32. pontjában

foglalt indítvánnyal.

Indokolás: Lásd a T/4101/48.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. támogatja.

- a Költségvetési biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

32. Miklós László képviselõ a törvényjavaslat 50. § (3) bekezdése

felvezetõ szövegének az elhagyását javasolja (a javaslat elfogadása esetén a §

bekezdéseinek számozása értelemszerûen változik):

"[(3) A Tv. 132. §-ának (6) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés

lép:]"

Indokolás: Lásd a T/4101/48.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. támogatja.

- a Költségvetési biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

33. Miklós László képviselõ a törvényjavaslat 51. § (1) és (2)

bekezdésének a következõ módosítását javasolja (a javaslat elfogadása esetén a

§ bekezdéseinek számozása értelemszerûen változik):

"51. § (1) A [Tv.] Vámtv. 137. §-a (1) bekezdésének felvezetõ mondata és

b) pontja helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(1) Amennyiben nemzetközi szerzõdés vagy törvény eltérõen nem

rendelkezik, a befizetett vámterhet - a vámmal együtt fizetett forgalmi adók

kivételével - a vámhatóság a (2) bekezdésben foglaltak figyelembevételével

köteles visszatéríteni, ha:"

[(2) A Tv. 137. §-a (1) bekezdésének b) pontja helyébe a következõ

rendelkezés lép:]

"b) a befizetésre a vámhatóság hivatalból történõ intézkedése miatt

került sor és a vám esedékessége napjától számított három hónapon belül a

vámfizetésre kötelezett igazolja, hogy az aktív feldolgozásban vagy ideiglenes

behozatalban kezelt vámáruval az e törvény 73. §-ában foglalt elszámolási

feltételeknek a visszaviteli határidõ lejártáig eleget tett.""

Indokolás: Lásd a T/4101/47.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. támogatja.

- a Költségvetési biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

34. Miklós László képviselõ a törvényjavaslat 51. § (3) bekezdésében a

Vámtv. 137. § (1) bekezdése d) pontja 3. alpontjának a következõ kiegészítését

javasolja:

"(3) A [Tv.] Vámtv. 137. §-ának (1) bekezdés d) pontja 3. alpontja

helyébe a következõ rendelkezés lép:

/Amennyiben nemzetközi szerzõdés vagy törvény eltérõen nem rendelkezik, a

befizetett vámterhet - a vámmal együtt fizetett forgalmi adók kivételével - a

vámhatóság a (2) bekezdésben foglaltak figyelembevételével köteles

visszatéríteni, ha:/

/a vámfizetésre kötelezett vagy az exportõr a vám esedékességétõl

számított két éven belül igazolja, hogy/

"3. a belföldi forgalom számára vámkezelt árut az exportált

termékbe igazoltan beépítette, illetve annak elõállításához felhasználta és az

exportáru külföldre való kiszállítása megtörtént. A visszatérítés további

feltétele, hogy a vámfizetésre kötelezett az importárut terhelõ vám- és

adófizetési kötelezettségének igazoltan eleget tett, illetve az exportõr

belföldi szállítójától vámmal és egyéb költséggel terhelt import eredetû árut

szerzett be és ezt számlával igazolja.""

Indokolás: Lásd a T/4101/49.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. támogatja.

- a Költségvetési biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

35. Miklós László képviselõ a törvényjavaslat 51. § (4)-(5) bekezdésének

a következõ módosítását és átszerkesztését javasolja:

"(4) A [Tv.] Vámtv. 137. §-a a következõ [új] (2) bekezdéssel egészül ki,

(3) bekezdése helyébe - (4) bekezdésként - a következõ rendelkezés lép,

egyidejûleg a jelenlegi (2)-(5) bekezdések számozása (3)-(6) bekezdésekre

módosul:

"(2) A vámhatóság a vámfizetésre kötelezett vagy exportõr számára e §

alapján visszatéríthetõ vámterhet a kérelmezõ vámteher tartozása vagy az

állami adóhatóság és társadalombiztosítási szerv vámhatósági megkeresésében

közölt tartozásai összegéig visszatarthatja. A visszatartásról a vámhatóság a

kérelmezõt határozattal értesíti. A vámhatóság a visszatartott összegbõl nyolc

napon belül utalja át a megfelelõ összeget a megkeresõ szervnek a kérelmezõvel

szemben fennálló követelésének fedezetére."

[(5) A Tv. 137. §-ának - a (4) bekezdés szerinti módosítás miatti - új

(4) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:]

"(4) E § rendelkezésének alkalmazása szempontjából a külföldre történõ

kiszállítás fogalmával egy tekintet alá esik, ha az árut a jogszabály

elõírásainak megfelelõen, igazoltan tranzitterületre vagy közvámraktárba,

illetve feldolgozási céllal vámszabadterületre beszállították."

Indokolás: Lásd a T/4101/50.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. támogatja.

- a Költségvetési biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

36. Miklós László képviselõ a törvényjavaslat 53. § (1) bekezdésében a

Vámtv. 142. § (1) bekezdése b) pontjának a következõ kiegészítését javasolja:

"53. § (1) A [Tv.] Vámtv. 142. §-a (1) bekezdésének b) pontja helyébe a

következõ rendelkezés lép:

/Ha e törvény eltérõ rendelkezést nem tartalmaz,/

"b) az engedélyezett fizetési halasztás, illetve részletfizetés idejére,

valamint, ha a feltételtõl függõ vámmentesség vagy vámkedvezmény

alkalmazásával vámkezelt vámáru után a vámterhet a feltétel feloldása

érdekében utólag megfizetik, a jegybanki alapkamat 365-öd részét"

/kell naponta megfizetni./""

Indokolás: Lásd a T/4101/51.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. támogatja.

- a Költségvetési biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

37. Vancsik Zoltán képviselõ a törvényjavaslat 54. §-át a következõ (2)

bekezdéssel, a Vámtv. 143. § (5) bekezdésével javasolja kiegészíteni (a

javaslat elfogadása esetén a § jelenlegi szövege (1) bekezdésre változik):

"(2) A Tv. 143. §-ának (5) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(5) Kérelemre a pénzügyminiszter a kereskedelmi forgalomban 1998.

december 31-ig behozott vámárukra kiszabott statisztikai illeték és

vámkezelési díj megfizetése alól felmentést adhat, ha annak nemzetgazdasági

indokoltsága fennáll.

E rendelkezés alkalmazásánál nemzetgazdaságilag indokoltnak tekinthetõ

különösen az, ha

a) a behozatal gazdaságilag elmaradott térség ipari fejlesztését segíti;

vagy

b) a beszerzés, a foglalkoztatás biztosítása, bõvítése érdekében a

meglévõ, stabil piaci pozíciójú ipari kapacitások változatlan feltételû

mûködését biztosítja; vagy

c) a gazdálkodó termeléshez felhasznált nyersanyagok, alapanyagok

gazdaságos behozatala meghatározott ország(ok)hoz kötõdik, amely beszerzés

átterelése hasonló feltétellel nem biztosítható.

A feltélelek fennállását a gazdálkodó igazolja. A feltételek nem

teljesülése esetén a statisztikai illeték és vámkezelési díj összegét utólag

az e törvényben foglalt jogkövetkezmények alkalmazása mellett kell megfizetni.

A részletes eljárási szabályokat e törvény végrehajtási rendelete

tartalmazza.""

Megjegyzés: A módosító indítványt - jogszabályszerkesztési szempontokra

figyelemmel - célszerû több bekezdésre tagolni.

Indokolás: Lásd a T/4101/25.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. támogatja.

- a Költségvetési biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

38. Miklós László képviselõ a törvényjavaslat 55. § (1) bekezdésében a

Vámtv. 144. § (3) bekezdése c) pontjának a következõ kiegészítését javasolja:

"55. § (1) A [Tv.] Vámtv. 144. §-a (3) bekezdésének c) pontja helyébe a

következõ rendelkezés lép:

/A felmerült szakértõi és más vizsgálati díjat a vámkezelést kérõnek

akkor kell megfizetnie,/

"c) ha az utóellenõrzés megszakítása miatt költség merül fel;""

Indokolás: Lásd a T/4101/52.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. támogatja.

- a Költségvetési biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

39. Miklós László képviselõ a törvényjavaslat 56. §-ának a következõ

módosítását javasolja:

"56. § A [Tv.] Vámtv. 145. §-ának (6) bekezdése a következõ c) ponttal

egészül ki, egyidejûleg az eredeti c) pont [meg]jelölése d) pontra módosul:

/A vámigazgatási ügyekben az elintézési határidõ hatvan nap a következõ

esetekben:/

"c) elfogadott exportõri minõsítés iránti kérelmek elbírálása;""

Indokolás: Lásd a T/4101/53.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. támogatja.

- a Költségvetési biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

40. Miklós László képviselõ a törvényjavaslat 57. § (1) bekezdésében a

Vámtv. 146. § (1) bekezdése b) pontjának a következõ kiegészítését javasolja:

"57. § (1) A [Tv.] Vámtv. 146. §-a (1) bekezdésének b) pontja helyébe a

következõ rendelkezés lép:

/A vámigazgatási eljárás során határozattal kell dönteni/

"b) az ügyfél által benyújtott, a vámkezeléssel, az engedélyezéssel

kapcsolatos egyéb kérelmekrõl,""

Indokolás: Lásd a T/4101/54.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. támogatja.

- a Költségvetési biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

41. Miklós László képviselõ a törvényjavaslat 60. § (1) bekezdésében a

Vámtv. 155. § (3) bekezdése a) pontjának a következõ kiegészítését javasolja:

"60. § [(1)] A [Tv.] Vámtv. 155. §-a (3) bekezdésének a) pontja helyébe a

következõ rendelkezés lép:

/A vámhatóság a vámeljárás során birtokába kerülõ/

"a) személyes és egyéb személyre, továbbá szervezetekre vonatkozó

egyedileg azonosítható adatokat megkeresés alapján adó-, vám- és

devizahatósági eljáráshoz a Pénzügyminisztériumnak, devizahatósági feladatai

ellátásához a Magyar Nemzeti Banknak, folyamatban lévõ eljárásban, illetve

bûnüldözés, bûnmegelõzés céljából bíróság, ügyészség és bûnüldözõ szervek

számára, nemzetbiztonsági védelmi célra a nemzetbiztonsági szolgálatoknak,

külön jogszabályban meghatározott ellenõrzési célra az Állami Számvevõszéknek

és a Kormányzati Ellenõrzési Irodának, adóellenõrzési célra az Adó- és

Pénzügyi Ellenõrzési Hivatalnak, továbbá hagyatéki eljáráshoz a közjegyzõnek;"

/ad át./""

Indokolás: Lásd a T/4101/55.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. támogatja.

- a Költségvetési biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

42. A Kulturális bizottság a törvényjavaslat 60. §-át új (2) bekezdéssel,

a Vámtv. 155. § (3) bekezdés b) pontjával javasolja kiegészíteni:

"(2) A Tv. 155. § (3) bekezdésének b) pontja a következõkkel módosul:

"b) szervezetre vonatkozó egyedileg azonosítható - valamint a természetes

személyre vonatkozó egyedileg nem azonosítható, kereskedelmi forgalomnak

minõsülõ adatokat rendszeresen a Központi Statisztikai Hivatalnak és egyéb, a

külkereskedelmi statisztikáért felelõs szervnek, közigazgatási és hatósági

eljárás céljából, engedélyezési, kvótafigyelési, piacvédelmi és ellenõrzési

céllal az Ipari és Kereskedelmi Minisztériumnak és a Népjóléti

Minisztériumnak, devizahatósági feladatai ellátásához és a fizetési mérleg

összeállításához a Magyar Nemzeti Banknak, agrárrendtartással összefüggõ

feladatok ellátásához a Földmûvelésügyi Minisztériumnak, környezetvédelmi

ellenõrzési célra a Környezetvédelmi és Területfejlesztési Minisztériumnak, a

szerzõi jogi törvényben a mûvek, elõadások és hangfelvételek magáncélú

másolására tekintettel megállapított díjigény érvényesítésével összefüggõ

feladatok ellátásához az erre nyilvántartásba vett, közös jogkezelést végzõ

szervezetnek.""

Megjegyzés: A módosító indítvány következõ jogtechnikai pontosítását

javasolom (a (2) bekezdés és annak felvezetõ szövege szükségtelen).

A "60. § [(1)] A Tv. 155. §-a (3) bekezdésének a) és b) pontja helyébe a

következõ rendelkezés lép:

/Vámhatóság a vámeljárás során birtokába kerülõ/" b) ..." /ad át./

Pontosítást igényel továbbá az Ipari és Kereskedelmi Minisztérium

megnevezése, mely helyesen: Ipari, Kereskedelmi és Idegenforgalmi

Minisztérium.

Indokolás: Lásd a T/4101/13. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. támogatja.

- a Költségvetési biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

43. Miklós László képviselõ a törvényjavaslat 60. § (1) bekezdésében a

Vámtv. 155. § (3) bekezdését a következõ b) ponttal javasolja kiegészíteni:

60. § [(1)] A Tv. 155. §-a (3) bekezdésének a) és b) pontja helyébe a

következõ rendelkezés lép:

"b) szervezetre vonatkozó egyedileg azonosítható - valamint a természetes

személyre vonatkozó egyedileg nem azonosítható, kereskedelmi forgalomnak

minõsülõ - adatokat rendszeresen a Központi Statisztikai Hivatalnak és egyéb,

a külkereskedelmi statisztikáért felelõs szervnek, közigazgatási és hatósági

eljárás céljából, engedélyezési, kvótafigyelési, piacvédelmi és ellenõrzési

céllal az Ipari és Kereskedelmi Minisztériumnak és a Népjóléti

Minisztériumnak, a kõolaj és kõolajtermék biztonsági készletezésével

összefüggõ feladatok ellátásához a Kõolaj és Kõolajtermék Készletezõ

Szövetségnek, devizahatósági feladatai ellátásához és a fizetési mérleg

összeállításához a Magyar Nemzeti Banknak, agrárrendtartással összefüggõ

feladatok ellátásához a Földmûvelésügyi Minisztériumnak, környezetvédelmi

ellenõrzési célra a Környezetvédelmi és Területfejlesztési Minisztériumnak;"

Megjegyzés: A módosító indítvány következõ jogtechnikai pontosítását

javasolom:

A "60. § [(1)] A Tv. 155. §-a (3) bekezdésének a) és b) pontja helyébe a

következõ rendelkezés lép:

/Vámhatóság a vámeljárás során birtokába kerülõ/" b) ..." /ad át./

Pontosítást igényel továbbá az Ipari és Kereskedelmi Minisztérium

megnevezése, mely helyesen: Ipari, Kereskedelmi és Idegenforgalmi

Minisztérium.

Indokolás: Lásd a T/4101/27.., T/4101/28.. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. támogatja.

- a Költségvetési biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

44. Miklós László képviselõ a törvényjavaslat 64. §-ában a Vámtv. 204. §

(1) bekezdése d) pontjának a következõ kiegészítését javasolja:

"64. § A [Tv.] Vámtv. 204. §-a (1) bekezdésének d) pontja helyébe a

következõ rendelkezés lép:

/A vámhatóság az engedélyt akkor adja ki, ha a kérelmezõ megfelel az

alábbi feltételeknek:/

"d) a létesítendõ vámügynökség vezetõje (ügyvezetõ igazgatója) vagy

- több tevékenység folytatása esetén - a vámkérdésekkel foglalkozó szakág

vezetõje vámszakértõi engedéllyel vagy vámügyintézõi képesítéssel, a

szakalkalmazottak pedig vámkezelõi képesítéssel rendelkeznek;""

Indokolás: Lásd a T/4101/56.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. támogatja.

- a Költségvetési biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

45. Miklós László képviselõ a törvényjavaslat 67. § (1) bekezdésében a

Vámtv. 212. § (2) bekezdése k) pontjának a következõ kiegészítését javasolja:

"67. § [(1)] A [Tv.] Vámtv. 212. §-ának (2) bekezdése a következõ k)

ponttal egészül ki:

/Felhatalmazást kap a pénzügyminiszter, hogy rendeletben szabályozza,

illetve közzétegye/

"k) az állandó, illetve ideiglenes jelleggel megnyitásra kerülõ közúti

határátkelõhelyek létesítésével kapcsolatos eljárási rendet.""

Indokolás: Lásd a T/4101/57.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. támogatja.

- a Költségvetési biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

46. Juhász Pál és Miklós László képviselõk a törvényjavaslat 69. § (2)

bekezdésének a következõ kiegészítését javasolják:

"(2) E törvény 1. §-ának (4) bekezdése, a 27. §-ának (2) bekezdése és a

28. §-ának (3) bekezdése a kihirdetése napján, a 70. §-ának (4) bekezdése

1997. június 1-jén lép hatályba."

Indokolás: Lásd a T/4101/19. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. támogatja.

- a Költségvetési biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

47. Vancsik Zoltán képviselõ a törvényjavaslat 69. § (3) bekezdése

felvezetõ szövegének a következõ módosítását javasolja:

"(3) Azon, 1997. július 1-jét megelõzõen [vámkezelt] beléptetett vámáruk

tekintetében, amelyek e törvény hatálybalépését követõen vámkezelt export

termékbe épülnek(tek) be, az exportõr választása szerint"

Indokolás: Lásd a T/4101/26.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

48. Miklós László képviselõ a törvényjavaslat 69. § (3) bekezdése a)

pontjának a következõ módosítását javasolja:

/Azon, 1997. július 1-jét megelõzõen vámkezelt vámáruk tekintetében,

amelyek e törvény hatálybalépését követõen vámkezelt export termékbe

épülnek(tek) be, az exportõr választása szerint/

"a) változatlanul igénybe vehetõk a [törvényben] Vámtv.-ben biztosított

vámkedvezmények vagy"

Indokolás: Lásd a T/4101/58.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

49. Miklós László képviselõ a törvényjavaslat 67. § (7) bekezdésének a

következõ módosítását javasolja:

"(7) E [tv.] törvény 42. §-ával megállapított[, a Tv.] Vámtv. 116. §-

ának (1)-(3) bekezdésében foglalt rendelkezést a folyamatban lévõ

vámkezeléseknél a [Tv.] Vámtv. hatályba lépésé[re]nek idõpontjától - 1996.

április 1-jé[re]tõl - visszamenõlegesen kell érvényesíteni. E rendelkezés

alkalmazásában folyamatban lévõ vámkezelésnek kell tekinteni a még le nem zárt

vámkezeléseket, valamint a [Tv.] Vámtv. hatályba lépése óta a [Tv.] Vámtv. 45.

§-a (5) bekezdése alkalmazásával feltételtõl függõen vámkezelt és

vámfelügyelet alatt álló vámáruk vámmentességi jogosultságát."

Indokolás: Lásd a T/4101/59.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. támogatja.

- a Költségvetési biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

50. Juhász Pál és Miklós László képviselõk a törvényjavaslat 69. §-át új

(9) bekezdéssel javasolják kiegészíteni (a javaslat elfogadása esetén a §

bekezdéseinek számozása értelemszerûen változik):

"(9) A külföldivel kötött megállapodás vagy szerzõdés keretében jelenleg

is Magyarországon lévõ, nem vámkezelt fuvareszközöket és szállítótartályokat a

32. § (1) bekezdésében rögzített ideiglenes behozatali jogcímen kell

vámkezeltetni az illetékes vámhivatalnál. A vámkezelésnél alkalmazni kell a

Tv. 76. §-ában foglalt elõírásokat is. A határidõ elmulasztása jogvesztéssel

jár. A határidõn belül nem vámkezeltetett fuvareszközök és szállítótartályok

esetén a vámhatóság a megállapodás vagy szerzõdés szerinti behozatali

idõpontban érvényes jogszabály szerint jár el."

Megjegyzés: A módosító indítványban szükséges pontosítani a hivatkozásokat.

(32. § (1) bekezdés e törvény vagy a Vámtv. valamely jogszabályhelyére

vonatkozik-e.)

Indokolás: Lásd a T/4101/18. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

51. Miklós László képviselõk a törvényjavaslat 69. §-át új (9)

bekezdéssel javasolják kiegészíteni (a javaslat elfogadása esetén a §

bekezdéseinek számozása értelemszerûen változik):

"(9) A külföldivel 1996. április 1-jét követõen kötött megállapodás vagy

szerzõdés keretében jelenleg is Magyarországon lévõ, nem vámkezelt

fuvareszközöket és szállítótartályokat a 32. § (1) bekezdésében rögzített

ideiglenes behozatali jogcímen kell vámkezeltetni e törvény hatálybalépését

követõen három hónapon belül az illetékes vámhivatalnál. A vámkezelésnél

alkalmazni kell a Tv. 76. §-ában foglalt elõírásokat is. A határidõ

elmulasztása jogvesztéssel jár."

Megjegyzés: A módosító indítványban szükséges pontosítani a hivatkozásokat.

(32. § (1) bekezdés e törvény vagy a Vámtv. valamely jogszabályhelyére

vonatkozik-e.)

Indokolás: Lásd a T/4101/30. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. támogatja.

- a Költségvetési biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

52. Miklós László képviselõ a törvényjavaslat 69. § (9) bekezdésének a

következõ módosítását javasolja:

"(9) A [Tv.] Vámtv. - e törvénnyel megállapított - 137. §-ának (2)

bekezdése alkalmazásában a vámhatóság számára biztosított vámteher

visszatartási jog a Vámtv. 137. §-ában biztosított elévülési határidõk

figyelembevételével érvényesíthetõ."

Indokolás: Lásd a T/4101/60.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. támogatja.

- a Költségvetési biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

53. Juhász Pál és Miklós László képviselõk a törvényjavaslat 69. §-át új

(10) bekezdéssel javasolják kiegészíteni (a javaslat elfogadása esetén a §

bekezdéseinek számozása értelemszerûen változik):

"(10) Az 1992. augusztus 1-jét megelõzõen keletkezett vámteher-tartozás

esetén a késedelmi pótlékot és kamatot attól az idõponttól kell felszámítani,

amikor a vámfizetésre kötelezett (ideértve a jogutódot is és az

egyetemlegesség jogcímén nyilvántartott más vámfizetésre kötelezettet is)

igazoltan elõször szerzett tudomást - államigazgatási határozat útján - a

vámteher tartozásról. Igazolásnak kell tekinteni a vámhatóság által

nyilvántartott és visszaigazolt fizetési felszólítás vagy határozat

kézbesítését, vitatott esetben a vámhatósági nyilatkozatot kell az eljárásnál

alapigazolásnak tekinteni."

Indokolás: Lásd a T/4101/23. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. támogatja.

- a Költségvetési biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

54. Miklós László képviselõ a törvényjavaslat 69. § (10) bekezdésének a

következõ módosítását javasolja:

"(10) E törvény hatályba lépésével egyidejûleg a [Tv.] Vámtv. 8. § (4)

bekezdése, a 21. § (4) bekezdésének c) pontja, a 125. § (2) bekezdés b)

pontjának 2. alpontja, a 125. § (4) bekezdése, a 132. § (7) bekezdése, [a 145.

§ (1) bekezdése,] valamint a 204. § (1) bekezdésének c) pontja hatályát

veszti."

Indokolás: Lásd a T/4101/34.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. támogatja.

- a Költségvetési biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

55. Miklós László képviselõ a törvényjavaslat 69. § (10) bekezdésének a

következõ módosítását javasolja:

"(10) E törvény

a) hatálybalépésével egyidejûleg a [Tv.] Vámtv. 8. § (4) bekezdése, a

21. § (4) bekezdésének c) pontja, a 125. § (2) bekezdés b) pontjának 2.

alpontja, a 125. § (4) bekezdése, a 132. § (7) bekezdése, a 145. § (1)

bekezdése, valamint a 204. § (1) bekezdésének c) pontja [hatályát veszti.];

b) 70. § (4) bekezdésének hatálybalépésével egyidejûleg a

hitelintézetekrõl és a pénzügyi vállalkozásokról szóló 1996. évi CXII. törvény

236. §-a, az atomenergiáról szóló 1996. évi CXVI. törvény 66. §-a (2)

bekezdésének b) pontja

hatályát veszti."

Megjegyzés: Ez a módosító javaslat összefügg az ajánlás 58. pontjában

foglalt indítvánnyal.

Indokolás: Lásd a T/4101/61.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. nem támogatja.

- a Költségvetési biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

56. Miklós László képviselõ a törvényjavaslat 70. § (1) bekezdésében a

Jszt. 9. § (6) bekezdés a) pontjának a következõ módosítását javasolja:

"70. § (1) A jövedéki szabályozásról és ellenõrzésrõl, valamint a

bérfõzési szeszadóról szóló 1993. évi LVIII. törvény (a továbbiakban: Jszt.)

9. §-a (6) bekezdésének a) pontja, a (7) és (9) bekezdése helyébe a következõ

rendelkezés lép, továbbá kiegészül a következõ [új] (16) bekezdéssel.

/Az (5) bekezdés szerinti jövedéki biztosítás nyújtása/

"a) a tárgyévet megelõzõ éves adóbevallásban bevallott nettó fogyasztási

adó éves összegének egy tizenketted részét elérõ, illetve kezdõ vállalkozás

esetén a kérelem benyújtása évében a jövedéki termékértékesítés után számított

várható fizetendõ nettó fogyasztási adó egy hónapra esõ átlagának megfelelõ

összegre szóló bankgarancia, illetve - az államháztartásról szóló 1992. évi

XXXVIII. törvény 18/B. §-ának (5) bekezdése szerint kincstári körbe tartozó

gazdálkodó szervezetek esetében - a kincstári számlán rendelkezésre álló, (16)

bekezdés szerinti fedezetbiztosítás, vagy"

/igazolással teljesíthetõ./""

Indokolás: Lásd a T/4101/62.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. támogatja.

- a Költségvetési biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

57. Miklós László képviselõ a törvényjavaslat 70. § (2) bekezdésének a

következõ módosítását javasolja:

"(2) Az államtitokról és szolgálati titokról szóló 1995. évi

LXV. [tv.] törvény [(a továbbiakban: titokvédelmi törvény)] mellékletét képezõ

államtitokköri jegyzék "Különös adatfajták" fejezetében a

"Pénzügyminisztérium" cím [a 137. pontot követõen] a következõ 137/A-137/F.

pontokkal egészül ki:

"137/[a]A. A vám- és pénzügyõrségnél a büntetõeljárás megindítása elõtt a

felderítés során keletkezett információk a büntetõeljárásban történõ esetleges

felhasználásig.

Az államtitokká minõsítés leghosszabb érvényességi ideje: 30 év.

137/[b]B. A vám- és pénzügyõrség szerveinek konkrét személyre, ügyre

vonatkozó titkos információgyûjtõ tevékenysége során keletkezett és ehhez

kapcsolódó minden konkrét adat, a büntetõeljárásban történõ esetleges

felhasználásáig, valamint az ezen adatokat tartalmazó nyilvántartásaik

tekintet nélkül az adathordozóra, fajtájára.

Az államtitokká minõsítés leghosszabb érvényességi ideje: 90 év.

137/[c]C. A titkos információgyûjtés eszközeinek, az erõk és módszerek

alkalmazásának belsõ szabályai, valamint a nyilvántartásukra vonatkozó adatok.

Az államtitokká minõsítés leghosszabb érvényességi ideje: 30 év.

137/[d]D. A titkos információgyûjtéssel kapcsolatos oktatási célt

szolgáló kiadványok.

Az államtitokká minõsítés leghosszabb érvényességi ideje: 30 év.

137/[e]E. A vámjogról, a vámeljárásról, valamint a vámigazgatásról szóló

1995. évi C. törvény 175. § (3) bekezdésének c) pontja alapján a rendõrségrõl

szóló 1994. évi XXXIV. törvény 64. §-ának (1) bekezdés c) pontjában

meghatározott fedõvállalkozások jellegével összefüggõ, valamint a pénzügyi

eszközeik forrását tartalmazó adatok.

Az államtitokká minõsítés leghosszabb érvényességi ideje: 90 év.

137/[f]F. A Be. 127. §-ának (3) bekezdése és 139. §-ának (3) bekezdése

alapján ügyészi jóváhagyással megtagadott, illetve megszüntetett nyomozás

során keletkezett elõterjesztések, javaslatok és jelentések, melyek az

együttmûködõ gyanúsítottra vonatkozó adatokat is tartalmaznak.

Az államtitokká minõsítés leghosszabb érvényességi ideje: 90 év.""

Indokolás: Lásd a T/4101/63.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. támogatja.

- a Költségvetési biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

58. Miklós László képviselõ a törvényjavaslat 71. §-ának az elhagyását

javasolja (a javaslat elfogadása esetén a § bekezdéseinek számozása

értelemszerûen változik):

"[71. § E törvény 68. §-a (4) bekezdésének hatályba lépésével egyidejûleg

hatályát veszti:

A hitelintézetekrõl és a pénzügyi vállalkozásokról szóló 1996. évi CXII.

törvény 236. §-a.

Az atomenergiáról szóló 1996. évi CXVI. törvény 66. §-a (2) bekezdésének

b) pontja az e törvény 68. §-a (4) bekezdésének hatályba lépésével egyidejûleg

hatályát veszti.]"

Indokolás: Lásd a T/4101/61.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. nem támogatja.

- a Költségvetési biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

Összeállította: az Országgyûlés Jogi Fõosztálya

Budapest, 1997. május 22.

Dr. Orbán Viktor s.k., Dr. Tardos Márton s.k.,

az Európai integrációs ügyek bizottság a Gazdasági bizottság elnöke

elnöke

Dr. Kádár Béla s.k.,

a Költségvetési és pénzügyi

bizottság elnöke

Eleje Honlap