______________
Bizjelen\T4101res.DOC
Az Országgyûlés
T/4101/65.. szám
Európai integrációs ügyek bizottságának Gazdasági bizottságának
Költségvetési
és pénzügyi bizottságának
a j á n l á s a
a vámjogról, a vámeljárásról, valamint a vámigazgatásról szóló 1995. évi C.
törvény és az ahhoz kapcsolódó egyes törvények módosításáról szóló T/4101.. sz.
törvényjavaslat
r é s z l e t e s
vitájához
Tisztelt Országgyûlés!
Az Országgyûlés Európai integrációs ügyek bizottsága (a továbbiakban:
Integrációs bizottság), Gazdasági bizottsága, Költségvetési és pénzügyi
bizottsága (a továbbiakban: Költségvetési bizottság) megvitatta a vámjogról, a
vámeljárásról, valamint a vámigazgatásról szóló 1995. évi C. törvény és az
ahhoz kapcsolódó egyes törvények módosításáról szóló, T/4101.. számon
beterjesztett törvényjavaslatot, továbbá az ahhoz benyújtott T/4101/5.,T/6..,
/7.,T/8.., T/9..,T/10.., T/11..,T/12.., T/13..,T/14.., /15.,T/16..,T/17.., /18., /19.,
/20.,T/21.., T/22..,T/23..,T/24..,T/25..,T/26..,T/27..,T/28..,T/29..,T/30..,T/31..,T/32..,
/33.,T/34.., T/35..,T/36..,T/37..,T/38..,T/39..,T/40..,T/41..,T/42..,T/43.., /44.,T/45..,
/46.,T/47.., T/48..,T/49..,T/50..,T/51..,T/52..,T/53..,T/54..,T/55..,T/56..,T/57..,T/58..,
/59.,T/60..,T/61.., /62.,T/63.. számú módosító javaslatokat.
Tokár István képviselõ T/4101/6. sz. módosító javaslatát VISSZAVONTA!
Megjegyzés: A törvényjavaslat szövegébõl elhagyni javasolt szöveget [ ]
zárójel közé téve, az új szövegrészeket pedig aláhúzással jelöljük. Ha a
módosító javaslatban ettõl eltérõ jelölési mód szerepel - az egységes
elbírálás megkönnyítése érdekében - az ajánlásban a javaslatot ehhez a
jelölési módhoz igazítottuk annak szó szerinti tartalmára figyelemmel.
Ahol az ajánlás a bizottságok állásfoglalásaként a "nem támogatja"
megjegyzést használja, ott a módosító javaslat a jelenlévõ képviselõk
egyharmadának támogatását megkapta.
Ahol az ajánlás a bizottság nevét nem tartalmazza, ott az adott
bizottság a módosító javaslatról nem foglalt állást.
Amennyiben a módosító javaslat a törvényjavaslat §-ainak, illetve a §-ok
bekezdéseinek számozására, vagy a pontok jelölésére is vonatkozik, a
javaslat elfogadása esetén ezek értelemszerûen megváltoznak a
törvényjavaslat minden érintett rendelkezésében, hivatkozásában, az erre
történõ külön utalás nélkül is.
A Házszabály 145. § (1) bekezdés b/ pontja szerinti, a módosító
javaslatokra vonatkozó észrevételeket az ajánlás érintett pontjaihoz fûzött
keretes megjegyzések tartalmazzák.
1. Miklós László képviselõ a törvényjavaslat bevezetõ szövegrészének
módosítását, továbbá - ezzel összefüggésben - a törvényjavaslat minden olyan
hivatkozásában ahol "Tv." szerepel, helyette "Vámtv." rövidítés alkalmazását
javasolja:
"Az Országgyûlés a vámjogról, a vámeljárásról, valamint a vámigazgatásról
szóló - többször módosított - 1995. évi C. törvény (a továbbiakban: [Tv.]
Vámtv.) és az ahhoz kapcsolódó egyes törvények módosításáról a következõ
törvényt alkotja:"
Indokolás: Lásd a T/4101/32.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.
- a Költségvetési biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet, a
Költségvetési bizottság ülésén egyetért.
2. Miklós László képviselõ a törvényjavaslat 1. §-ának a következõ
módosítását és átszerkesztését javasolja:
"1. § (1) A [Tv.] Vámtv. 1. §-ának 1. pontja helyébe a következõ
rendelkezés lép:
/E törvény alkalmazásában/
"1. szervezet: jogi személy, jogi személyiséggel nem rendelkezõ gazdasági
társaság, valamint a Polgári Törvénykönyvben elismert valamennyi szervezeti
forma. Az egyéni vállalkozóra - e minõségében - e törvény és végrehajtási
rendeletei alkalmazásakor a szervezetre vonatkozó rendelkezéseket kell
alkalmazni;"
(2) A [Tv.] Vámtv. 1. §-ának 3. b) pontja helyébe a következõ rendelkezés
lép:
/E törvény alkalmazásában/
"b) vámhatóság: a vámhatóság hatósági jogkörrel rendelkezõ szervei.
Hatósági jogkörrel rendelkezõ szervek: a vámszervezet vezetõje, a
vámszervezet központi, területi szerve, a számlavezetõ, valamint a
járõrszolgálati vámszerv, a vámhivatal, a vámhivatali kirendeltség, a
nyomozó-, a szabálysértési hivatal és a Vámáruraktár."
(3) A [Tv.] Vámtv. 1. §-ának 5. pontja helyébe a következõ rendelkezés
lép:
/E törvény alkalmazásában/
"5. vámút: olyan földrajzi pont vagy terület, amelyen
vámárut/árut - amennyiben jogszabály másként nem rendelkezik - külön engedély
nélkül szabad a vámhatáron át szállítani;"
(4) A [Tv.] Vámtv. 1. §-ának 15. pontja helyébe a következõ rendelkezés
lép:
/E törvény alkalmazásában/
"15. vámáru: a vámterületre behozott dolog - ideértve a talált vámárut is
-mindaddig, amíg azt a belföldi forgalom számára nem vámkezelték, illetve a
törvény rendelkezései alapján nem tekinthetõ belföldi forgalom számára
vámkezeltnek, vámáruként külföldre ki nem léptették, tekintet nélkül arra,
hogy a behozatal milyen módon és milyen célból történt. Vámárunak kell
tekinteni az olyan árut is, amelyet külföldi rendeltetéssel közvámraktárba
betároltak, ha a vonatkozó külkereskedelmi ügylet megvalósult és a külföldi a
beraktározott árut - külföldre szállítás nélkül, új külkereskedelmi szerzõdés
alapján - belföldi szervezetnek aktív feldolgozásra átadja."
(5) A [Tv.] Vámtv. 1. §-ának 20. és 21. pontja helyébe a következõ
rendelkezés lép:
/E törvény alkalmazásában/
"20. lízing: a vámáru átadása olyan szerzõdés alapján, amely az áru
határozott idõre szóló, de legalább 365 napot meghaladó bérletérõl rendelkezik
azzal a kikötéssel, hogy a bérlõ a tulajdonjogot legkésõbb az utolsó bérleti
díj kiegyenlítésével, illetõleg a szerzõdés lejártával megszerzi vagy számára
a bérbeadó vételi jogot biztosít."
[(6) A Tv. 1. §-ának 21. pontja helyébe a következõ rendelkezés lép:]
"21. vámteher:
a) a vám, a termékimportot terhelõ általános forgalmi adó és fogyasztási
adó (a továbbiakban együtt: forgalmi adók), illetékek, díjak és egyéb,
jogszabályon alapuló kötelezõ befizetések, ha azokat a vámigazgatási eljárás
során kell kivetni;
b) a vámbiztosíték megállapítása szempontjából a kivitelre kerülõ
adózatlan jövedéki termékek esetében a forgalmi adók, a közvámraktárba
beraktározott áru után visszaigényelt (levont) forgalmi adók, a visszatérített
egyéb vámteher és az igénybevett állami támogatás, továbbá a termelési célból
importált adózatlan jövedéki termék után a fogyasztási adó és az azt terhelõ
általános forgalmi adó."
[(7)] (6) A [Tv.] Vámtv. 1. §-ának 23., 24. és 25. pontja helyébe a
következõ rendelkezés lép:
/E törvény alkalmazásában/
"23. vámszempontból megbízható: az a természetes személy, aki, illetve az
a szervezet, amely megfelel a következõ feltételeknek:
a) a természetes személy, illetõleg szervezetnél a kérelem szerinti
szakág vezetõje büntetlen elõéletû, valamint
b) a szervezetnek tizenkét hónapon belül nem volt vámhatóságnál
nyilvántartott vám- és egyéb tartozása, valamint állami adóhatóságnál
nyilvántartott adótartozása, társadalombiztosítási szervnél nyilvántartott
tartozása, továbbá nincs felszámolási vagy végelszámolási eljárás alatt.
A felsorolt feltételek meglétét évente kell igazolni az illetékes
vámszervnél.["]
[(8) A Tv. 1. §-ának 24. pontja helyébe a következõ rendelkezés lép:]
["]24. zöld folyosó: határátkelõhelyen kijelölt azon terület, ahol a
beutazó ráutaló magatartással tesz árunyilatkozatot arra vonatkozóan, hogy az
általa behozni kívánt vámáruk mentesek a vámteher alól, illetve nem esnek
behozatali korlátozás alá.["]
[(9) A Tv. 1. §-ának 25. pontja helyébe a következõ rendelkezés lép:]
["]25. állandó vámfelügyelet: az ügyfél kérelmére végzett olyan helyszíni
vámellenõrzés, vámkezelés, amely munkanaponként a nyolc órát folyamatos
vámkezeléssel eléri és erre havonta legalább tizenöt munkanapon van igény;"
[(10)] (7) A [Tv.] Vámtv. 1. §-ának 32. pontja helyébe a következõ
rendelkezés lép:
/E törvény alkalmazásában/
"32. elszámolási határidõ: a visszaviteli határidõ lejártát követõ ötödik
munkanapig, illetõleg a visszahozatali határidõ lejártát követõ harmincadik
napig tart, melynek lejártáig az ideiglenesen behozott vagy kivitt, illetõleg
aktív vagy passzív feldolgozásban vámkezelt vámáru vagy áru jóváírását kell
kérni;"
[(11)] (8) A [Tv.] Vámtv. 1. §-ának 34. pontja helyébe a következõ
rendelkezés lép, és e § a következõ 35. ponttal egészül ki:
/E törvény alkalmazásában/
"34. vámhiány: a jogszabály szerint fizetendõ és az annál kisebb
összegben tévesen közölt, illetve közölni elmulasztott vámteher különbözete,
ha a téves közlés, illetve a közlés elmulasztása nem abból keletkezett, hogy a
vámhatóság jogszabályt sértett vagy a rendelkezésre álló helyes adatokat
helytelenül értelmezte.["]
[(12) A Tv. 1. §-a a következõ 35. ponttal egészül ki:]
["]35. a nemzetközi szerzõdéshez kapcsolódó kedvezményes (preferenciális)
elbánás: a 13. § (4) bekezdés, a 18. §, a 20. § (1) bekezdés, a 68. § (1)
bekezdés, a 73. § (3) bekezdés, a 92. § (1) bekezdés, a 103. § (1) bekezdés, a
128. § (1) bekezdés, a 132. § (1) bekezdés, a 137. § (1) bekezdés, és a 147. §
(1) és (3) bekezdés alkalmazásában a páneurópai kumulációs rendszerhez
csatlakozó, - Magyarországgal kedvezményes piacrajutási feltételeket
szabályozó szabadkereskedelmi szerzõdéses kapcsolatban álló - országokba
történõ kivitel esetén az exportõr részérõl igényelt származásigazolási okmány
kiadásának feltételeként a vonatkozó megállapodások származási elõírásaiban
rögzített vámfizetési kötelezettség vállalása, aminek eredményeként az
exportpiacon igénybe vehetõ a megállapodásban biztosított vám- és egyéb
piacrajutási kedvezmény.""
Indokolás: Lásd a T/4101/33.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. támogatja.
- a Költségvetési biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
3. Dr. Gombos András képviselõ a törvényjavaslat 1. § (7) bekezdésében a
Vámtv. 1. § 23. pont b) alpontjának a következõ módosítását javasolja:
/(7) A Tv. 1. §-ának 23. pontja helyébe a következõ rendelkezés lép:
23. vámszempontból megbízható: az a természetes személy, aki, illetve az
a szervezet, amely megfelel a következõ feltételeknek:/
"b) a szervezetnek [tizenkét] hat hónapon belül nem volt vámhatóságnál
nyilvántartott vám- és egyéb tartozása, valamint állami adóhatóságnál
nyilvántartott adótartozása, társadalombiztosítási szervnél nyilvántartott
tartozása, továbbá nincs felszámolási vagy végelszámolási eljárás alatt.
A felsorolt feltételek meglétét [évente] hat havonta kell igazolni az
illetékes vámszervnél."
Indokolás: Lásd a T/4101/15.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.
- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
4. Miklós László képviselõ a törvényjavaslat 2. § (2) bekezdésének az
elhagyását javasolja (a módosító javaslat elfogadása esetén a §-on belül a
bekezdésre való utalás elmarad):
"[(2) A Tv. 2. §-a a következõ (5) bekezdéssel egészül ki:
"(5) Ha e törvény másként nem rendelkezik, a vámigazgatási eljárásban az
államigazgatási eljárás általános szabályairól szóló 1957. évi IV. törvény
rendelkezéseit kell alkalmazni.""
Megjegyzés: Ez a módosító javaslat összefügg az ajánlás 54. pontjában
foglalt indítvánnyal.
Indokolás: Lásd a T/4101/34.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. támogatja.
- a Költségvetési biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
5. Miklós László képviselõ a törvényjavaslat 5. § (1)-(6) bekezdésének a
következõ módosítását és átszerkesztését javasolja (a javaslat elfogadása
esetén a § bekezdéseinek számozása értelemszerûen változik):
"5. § (1) A [Tv.] Vámtv. 7. §-a (1) bekezdésének c) pontja helyébe a
következõ rendelkezés lép, és e bekezdés a következõ mondattal egészül ki:
/A vámteher megfizetésének biztosítása érdekében/
"c) a közvámraktárba beraktározott olyan áruk továbbításánál, amelyek
után a vámterhet visszatérítették, illetõleg a forgalmi adókat
visszaigényelték vagy állami támogatást vettek igénybe;"
/a vámáru/áru szállítója vagy birtokosa vámbiztosítékot köteles
nyújtani./
[(2) A Tv. 7. §-ának (1) bekezdése a következõ új mondattal egészül ki:]
"A c) és f) pont alkalmazása esetén az Egységes Árutovábbítási Eljárásról
szóló Egyezmény alapján továbbított árura az Egyezményben szabályozott
biztosíték nyújt fedezetet. Az e) pont alkalmazása alapján nyújtandó
vámbiztosíték összegébe be kell számítani a jövedéki törvény szerint
bankgaranciában adott jövedéki biztosítékot."
[(3)] (2) A [Tv.] Vámtv. 7. §-ának (2)-(5) bekezdése helyébe a következõ
rendelkezés lép:
"(2) A vámárukkal/árukkal kapcsolatos tevékenység engedélyezéséhez
vámbiztosítékot (tevékenységi garanciát) kell nyújtani az e törvényben
meghatározott esetekben és formában. A vámszabadterület, a magánvámraktár
üzemeltetõje és a halasztott vámfizetésre jogosult a központi vámszervtõl
kérheti, hogy az általa nyújtandó vámbiztosíték összegének megállapításakor a
vámteher alapjának számításánál, a több engedély alapján vámeljárás alá vont
azonos vámáru/áru vámterhét csak egy alkalommal, a legmagasabb mértékû
garancia megállapításánál vegyék figyelembe, ha a vámbiztosíték ilyen módon
történõ megállapításához a kérelmezõ az általa vezetett nyilvántartáson
alapuló, ellenõrizhetõ adatokat szolgáltat. Az adatszolgáltatás tartalmát e
törvény végrehajtási rendelete határozza meg."
[(4) A Tv. 7. §-a (3) bekezdésének helyébe a következõ rendelkezés lép:]
"(3) A vámbiztosíték - ha e törvény eltérõen nem rendelkezik - az annak
nyújtására kötelezett választása szerint készpénz, belföldi székhelyû bank
által vállalt vagy felülgarantált külföldi bankgarancia, fedezetigazolás,
továbbá a vámhatóság által feljogosított, magyarországi székhellyel rendelkezõ
szervezet készfizetõ kezességvállalása lehet. A készpénzben nyújtott
vámbiztosíték után a vámhatóságnak kamatfizetési kötelezettsége - ha e törvény
ettõl eltérõen nem rendelkezik - nem keletkezhet.""
[(5) A Tv. 7. §-ának (4) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:]
"(4) A vámhatóság kezességvállalási engedélyt szakmai szövetségeknek,
gazdasági érdekképviseleteknek, továbbá annak adhat, aki üzletszerûen
foglalkozik nemzetközi szállítmányozással vagy vámközvetítéssel és belföldi
székhelyû hitelintézet vagy belföldi székhelyû hitelintézet által
felülgarantált külföldi bank vagy hitelintézet garanciát vállal a
kezességvállalásból keletkezõ vámteher fizetési kötelezettség teljesítéséért."
[(6) A Tv. 7. §-ának (5) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:]
"(5) A kezességvállalási engedély a bankgarancia érvényességének
idõtartama alatt a bankgarancia összegétõl függõen az alábbiakra jogosítja fel
az engedélyest:
a) ha a bankgarancia összege százezer forint, az engedélyes egy
meghatározott vámhivatalnál azonos idõben összesen ötszázezer forint összegû
vámteherre vállalhat készfizetõ kezességet;
b) ha a bankgarancia összege ötszázezer forint, az engedélyes egy
meghatározott vámhivatalnál azonos idõben összesen kettõ és félmillió forint
összegû vámteherre vállalhat készfizetõ kezességet;
c) ha a bankgarancia összege egymillió ötszázezer forint, az engedélyes
egy területi parancsnokság felügyelete alá tartozó vámhivataloknál azonos
idõben összesen tízmillió forint összegû vámteherre vállalhat készfizetõ
kezességet;
d) ha a bankgarancia összege legalább húszmillió forint, az engedélyes
bármely vámhivatalnál vállalhat készfizetõ kezességet összeghatárra tekintet
nélkül;
e) a jövedéki törvény hatálya alá tartozó vámáruk/áruk vámterhének
megfizetésére kizárólag az e bekezdés a) - d) pontjaiban rögzített
bankgarancia fedezetén belül vállalható kezesség.""
Indokolás: Lásd a T/4101/35.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. támogatja.
- a Költségvetési biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
6. Tokár István, továbbá Juhász Pál és dr. Csikai Zolt képviselõk a
törvényjavaslat 5. § (3) bekezdésében a Vámtv. 7. §-a (2) bekezdésének a
következõ módosítását javasolják:
"(3) A Tv. 7. §-ának (2) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:
"(2) A vámárukkal/árukkal kapcsolatos tevékenység engedélyezéséhez
vámbiztosítékot (tevékenységi garanciát) kell nyújtani az e törvényben
meghatározott esetekben és formában. A vámszabadterület, a [magán]vámraktár
üzemeltetõje és a halasztott vámfizetésre jogosult a központi vámszervtõl
kérheti, hogy az általa nyújtandó vámbiztosíték összegének megállapításakor a
vámteher alapjának számításánál, a több engedély alapján vámeljárás alá vont
azonos vámáru/áru vámterhét csak egy alkalommal, a legmagasabb mértékû
garancia megállapításánál vegyék figyelembe, ha a vámbiztosíték ilyen módon
történõ megállapításához a kérelmezõ az általa vezetett nyilvántartáson
alapuló, ellenõrizhetõ adatokat szolgáltat. Az adatszolgáltatás tartalmát e
törvény végrehajtási rendelete határozza meg."
Indokolás: Lásd a T/4101/5. és T/4101/9. sz. módosító javaslat
indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. nem támogatja.
- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
7. Miklós László képviselõ a törvényjavaslat 5. § (7) bekezdése felvezetõ
szövegének a következõ módosítását javasolja:
"(7) A [Tv.] Vámtv. 7. §-a a következõ [új] (8) bekezdéssel egészül ki,
egyidejûleg a [meglévõ] jelenlegi (8) bekezdés jelölése (9)[-]bekezdésre
módosul:"
Indokolás: Lásd a T/4101/36.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. támogatja.
- a Költségvetési biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
8. Miklós László képviselõ a törvényjavaslat 6. § (1) bekezdésének a
következõ módosítását javasolja:
"6. § (1) A [Tv.] Vámtv. 8. §-a (2) bekezdésének b) és c) pontja helyébe
a következõ rendelkezés lép, és [a] e bekezdés kiegészül [egy új] a következõ
d) ponttal, ezzel egyidejûleg a jelenlegi d) és e) pont [meg]jelölése e) és f)
pontra változik:
/A vámbiztosíték mértékét/
"b) az átviteli rendeltetésû vámáru esetén, valamint belföldi
rendeltetésû gyûjtõáru továbbításánál 15 %-os vámtétel, míg a fogyasztási
adóról szóló törvény és a jövedéki törvény hatálya alá tartozó termékek esetén
a Kereskedelmi Vámtarifa vámtételeinek alkalmazásával kiszabott vámteher
összegében, a nem kereskedelmi forgalomban egységesen 15 %-os vámtétel, míg a
jövedéki törvény hatálya alá tartozó termékek esetén a Kereskedelmi Vámtarifa
vámtételeinek alkalmazásával kiszabott vámteher összegében,
c) a 7. § (1) bekezdésének b) pontjában foglaltak szerint a vámáru
forgalomba kerülése esetén fizetendõ vámteher összegében,
d) a 7. § (1) bekezdésének c) pontja esetén a visszatérített vámteher, a
visszaigényelt (levont) forgalmi adó és az igénybevett állami támogatás
összegében,"
/kell megállapítani./"
Indokolás: Lásd a T/4101/37.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. támogatja.
- a Költségvetési biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
9. Tokár István képviselõ a törvényjavaslat 6. § (2) bekezdésében a
Vámtv. 8. §-a (3) bekezdésének a következõ módosítását javasolja:
VISSZAVONVA!
Indokolás: Lásd a T/4101/6. sz. módosító javaslat indokolását.
10. Juhász Pál és dr. Csikai Zsolt képviselõk a törvényjavaslat 6. § (2)
bekezdésében a Vámtv. 8. §-a (3) bekezdésének a következõ módosítását
javasolja:
"(2) A Tv. 8. §-ának (3) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:
"(3) A vámraktár és a vámszabadterület üzemeltetéséhez szükséges engedély
kiadásához vámbiztosítékként elõírt bankgarancia vagy fedezetigazolás mértékét
az egy év alatt tárolni kívánt vagy tárolt vámárut/árut terhelõ [éves]
vámteher [négy százalékában] egy heti átlagának 30 %-ában - a jövedéki
termékek esetén 100 %-ában - kell meghatározni, tízezer forintra kerekítve. A
bankgarancia vagy fedezetigazolás összege egymillió forintnál kevesebb nem
lehet. A nyújtott vámbiztosíték összegét negyedévenként felül kell vizsgálni
és 10 %-ot meghaladó eltérés esetén azt - az egymillió forint értékhatáron
felül - a tényleges forgalomhoz kell igazítani. A[z éves] vámteher
megállapításánál a vámot - a jövedéki termékek kivételével - a vámtarifának a
vámbiztosíték meghatározását megelõzõ évben megállapított [súlyozott
átlagával, az egyéb vámterheket pedig az azokat megállapító jogszabályok
rendelkezései szerinti] súlyozott számtani átlagának mértékben kell figyelembe
venni.""
Megjegyzés: Képviselõ urakkal a felvetett változtatásokat egyeztetni
szükséges. (A mód. indítvány utolsó mondata nem tartalmazza a
törvényjavaslat szerinti teljes szöveget).
Indokolás: Lásd a T/4101/8. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. nem támogatja.
- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
11. Dr. Gombos András képviselõ a törvényjavaslat 6. § (2) bekezdésében a
Vámtv. 8. § (3) bekezdésének a következõ módosítását javasolja:
"(2) A Tv. 8. §-ának (3) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:
"(3) A vámraktár és a vámszabadterület üzemeltetéséhez szükséges engedély
kiadásához vámbiztosítékként elõírt bankgarancia vagy fedezetigazolás mértékét
a tárolni kívánt vagy tárolt vámárut/árut terhelõ éves vámteher négy
százalékában kell meghatározni, tízezer forintra kerekítve. A bankgarancia
vagy fedezetigazolás összege egymillió forint[nál kevesebb nem lehet], egyes
indokolt esetekben a fenti garancia összegtõl a tényleges állapotnak
megfelelõen lefelé el lehet térni, melynek részleteit a végrehajtási
Kormányrendeletben kell meghatározni. A nyújtott vámbiztosíték összegét
[negyedévenként] félévenként felül kell vizsgálni és 10 %-ot meghaladó eltérés
esetén azt - az egymillió forint értékhatáron felül - a tényleges forgalomhoz
kell igazítani. Az éves vámteher megállapításánál a vámot - a jövedéki
termékek kivételével - a vámtarifának a vámbiztosíték meghatározását megelõzõ
évben megállapított súlyozott átlagával, az egyéb vámterheket pedig az azokat
megállapító jogszabályok rendelkezései szerinti mértékben kell figyelembe
venni.""
Indokolás: Lásd a T/4101/14.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.
- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
12. Dr. Medgyasszay László képviselõ a törvényjavaslat 7. §-ban a Vámtv.
9. § b) pontját a következõ 3. alponttal javasolja kiegészíteni:
/A Tv. 9. §-a helyébe a következõ rendelkezés lép:/
/Mentes a vámteher biztosítása alól vagy biztosítottnak tekintendõ:/
/az árutovábbítási eljárásban az a) pontban felsoroltakon túl/
"3. a halasztott vámfizetési jogosultsággal rendelkezõk saját vámáruja."
Indokolás: Lásd a T/4101/24.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. támogatja.
- a Költségvetési biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
13. Tokár István, továbbá Juhász Pál és dr. Csikai Zsolt képviselõk a
törvényjavaslat 7. §-ban a Vámtv. 9. § b) pontját a következõ 3. alponttal
javasolják kiegészíteni:
/A Tv. 9. §-a helyébe a következõ rendelkezés lép:/
/Mentes a vámteher biztosítása alól vagy biztosítottnak tekintendõ:/
/az árutovábbítási eljárásban az a) pontban felsoroltakon túl/
"3. a halasztott vámfizetési jogosultsággal rendelkezõk vámáruja a
kiviteli irányú árutovábbítás kivételével."
Indokolás: Lásd a T/4101/7. és T/4101/10. sz. módosító javaslat
indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.
- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
14. Miklós László képviselõ a törvényjavaslat 12. § (2) és (3) bekezdés
módosítását és átszerkesztését javasolja:
"(2) A [Tv.] Vámtv. 20. §-a a következõ [új] (4) bekezdéssel egészül ki,
egyidejûleg a jelenlegi (4)-(7) bekezdés számozása (5)-(8) bekezdésre módosul
[és ezen (8) bekezdés helyébe a következõ rendelkezés lép]:
"(4) Az ipari vámszabadterületrõl belföldre szállított vámáru belföldi
forgalom számára történõ vámkezelésekor a vám alapját - függetlenül attól,
hogy a vámáruban belföldi eredetû áru értéke is szerepel - az (1) bekezdésben
foglaltak szerint kell megállapítani. Ilyen esetben a belföldi forgalom
számára való vámkezelésnél a 153. § (1) - (2) bekezdéseinek rendelkezéseit is
alkalmazni kell."
(3) A Vámtv. 20. §-ának (7) bekezdése helyébe - (8) bekezdésként - a
következõ rendelkezés lép, és e § a következõ (9) bekezdéssel egészül ki:
"(8) Nem szükséges vámértékbevallást csatolni:
a) ha a vámáru vámértéke nem éri el küldeményenként az egymillió forintot
és a vámérték meghatározása a 21. § rendelkezései szerint történt;
b) az árutovábbítási eljárásban;
c) vámraktárban való raktározáskor;
d) a kiviteli ellenõrzés, a passzív feldolgozás és az ideiglenes kivitel
esetén;
e) minden olyan - az a) - d) pontban nem említett - esetben, amikor a
vámkezeléshez számla benyújtása nem kötelezõ.
Ez esetekben úgy kell eljárni, mintha a vámkezelést kérõ a vámérték
bevallást csatolta volna."
[(3) A Tv. 20. §-a a következõ új (9) bekezdéssel egészül ki:]
(9) A vámhatóság a (7) bekezdés a) pontjában és a (8) bekezdés a)
pontjában meghatározott értékhatár alatti értékû vámáru esetében is kérheti a
vámérték bevallást, ha az a vámérték megállapításához szükséges.""
Indokolás: Lásd a T/4101/38.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. támogatja.
- a Költségvetési biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
15. Miklós László képviselõ a törvényjavaslat 13. §-ában a Vámtv. 21. §
(4) bekezdése b) pontjának a következõ kiegészítését javasolja:
"13. § A [Tv.] Vámtv. 21. §-a (4) bekezdésének b) pontja helyébe a
következõ rendelkezés lép:
/Az egymással kapcsolatban álló személyek közötti eladáskor az ügyleti
érték elfogadható, és az áruk értékelése az (1) bekezdés rendelkezései alapján
történik, ha az importõr bebizonyítja, hogy a szóban forgó érték szorosan
megközelíti az egy idõben vagy közel azonos idõben elõforduló alábbi értékek
egyikét:/
"b) a 25. §, valamint a 26. § rendelkezései szerint meghatározott azonos
vagy hasonló áruk vámértékét;""
Indokolás: Lásd a T/4101/39.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. támogatja.
- a Költségvetési biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
16. Miklós László képviselõ a törvényjavaslat 17. §-ában a Vámtv. 44. §
(4) bekezdésének a következõ módosítását javasolja:
"17. § A [Tv.] Vámtv. 44. §-a (4) bekezdésének elsõ mondata helyébe a
következõ rendelkezés lép:
"Az átmeneti megõrzés idõtartama legfeljebb harminc nap lehet. Ha azonban
az átmeneti megõrzésre hatósági engedély hiánya miatt került sor és az
engedély megszerzése iránt a kérelmet a belépést, - végre nem hajtható
vámkezelés esetében az árunyilatkozat visszaadását vagy visszautasítását -
követõ két munkanapon belül benyújtották és ezt a tényt a vámhivatalnál a [30]
harminc napos határidõn belül igazolták, akkor a határidõ legfeljebb a
hatósági engedély kiadását követõ 10. munkanapon jár le.""
Indokolás: Lásd a T/4101/40.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. támogatja.
- a Költségvetési biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
17. Bajor Tibor képviselõ a törvényjavaslat 17. §-ában a Vámtv. 44. § (4)
bekezdésének a következõ kiegészítését javasolja:
"17. § A Tv. 44. §-a (4) bekezdésének elsõ mondata helyébe a következõ
rendelkezés lép:
"Az átmeneti megõrzés idõtartama legfeljebb harminc nap lehet. Ha azonban
az átmeneti megõrzésre hatósági engedély hiánya miatt került sor és az
engedély megszerzése iránt a kérelmet a belépést, - végre nem hajtható
vámkezelés esetében az árunyilatkozat visszaadását vagy visszautasítását -
követõ két munkanapon belül benyújtották és ezt a tényt a vámhivatalnál a 30
napos határidõn belül igazolták, akkor a határidõ legfeljebb a hatósági
engedély kiadását követõ 10. munkanapon jár le, kivéve nyomközváltozás miatt
szükségessé vált vasúti átrakásos forgalomban reexpediálásra kerülõ
vámárukra.""
Indokolás: Lásd a T/4101/12. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.
- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
18. Miklós László képviselõ a törvényjavaslat 18. §-ában a Vámtv. 50. §
(1) bekezdésének a következõ módosítását javasolja:
"18. § A [Tv.] Vámtv. 50. §-ának (1) bekezdése helyébe a következõ
rendelkezés lép:
"(1) Az egyes áruknak az államhatáron át lebonyolódó forgalmat tiltó vagy
korlátozó egyéb jogszabályok - ideértve a vonatkozó nemzetközi jogi
kötelezettségeket is - rendelkezéseit a vámkezelés során érvényesíteni kell.
Az áruk, szolgáltatások, anyagi értéket képviselõ jogok kivitelérõl, illetve
behozataláról szóló jogszabály rendelkezéseit azonban nem kell alkalmazni az
olyan vámáruk/áruk vámkezelésénél, amelyek nem tartoznak a külkereskedelemrõl
szóló 1974. évi III. [tv.] törvény hatálya alá.""
Indokolás: Lásd a T/4101/41.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. támogatja.
- a Költségvetési biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
19. Juhász Pál és Miklós László képviselõk a törvényjavaslat 20. §-ában a
Vámtv. 53. § (2) bekezdése felvezetõ szövegének a következõ kiegészítését
javasolják:
/A Tv. 53. §-a helyébe a következõ rendelkezés lép:/
"(2) Összevont árunyilatkozat adását a vámhivatal - a Vám- és
Pénzügyõrség központi szerv által meghatározott rend szerint - annak
engedélyezheti, aki/amely szerv:"
Indokolás: Lásd a T/4101/20. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.
- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
20. Miklós László képviselõ a törvényjavaslat 25. §-ában a Vámtv. 67. §
(3) bekezdése e) és f) pontjának a következõ kiegészítését javasolja:
"25. § A [Tv.] Vámtv. 67. §-a (3) bekezdésének e) és f) pontja helyébe a
következõ rendelkezés lép:
/Az engedélyt ki kell adni, ha/
"e) a kérelmezõ a tevékenységéhez vámbiztosítékkal rendelkezik,
f) a kérelmezõ a raktárépületre vonatkozó hatósági engedélyekkel
rendelkezik.""
Indokolás: Lásd a T/4101/42.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. támogatja.
- a Költségvetési biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
21. Juhász Pál és Miklós László képviselõk a törvényjavaslat 25. §-ában a
Vámtv. 67. § (3) bekezdése f) pontjának a következõ módosítását javasolják:
T/25.. § A Tv. 67. §-a (3) bekezdésének e) és f) pontja helyébe a következõ
rendelkezés lép:/
"f) a kérelmezõ a [raktárépületre] raktárra vonatkozó hatósági
engedélyekkel rendelkezik."
Indokolás: Lásd a T/4101/22. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. támogatja.
- a Költségvetési biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
22. Miklós László képviselõ a törvényjavaslat 29. §-ában a Vámtv. 74. §
(1) bekezdése a) pontjának a következõ módosítását javasolja:
"29. § A [Tv.] Vámtv. 74. §-a helyébe a következõ rendelkezés lép:
"74. § (1) Az aktív feldolgozásban történõ vámkezelést a vámhivatal akkor
engedélyezi, ha
a) a feldolgozásra kerülõ vámáru behozatalát az [IKIM] Ipari,
Kereskedelmi és Idegenforgalmi Minisztérium engedélyezte vagy az engedélyt -
külön jogszabály rendelkezése szerint - megadottnak kell tekinteni,""
Indokolás: Lásd a T/4101/43.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. támogatja.
- a Költségvetési biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
23. Dr. Gombos András képviselõ a törvényjavaslat 29. §-ában a Vámtv. 74.
§ (1) bekezdése b) pontjának a következõ kiegészítését javasolja:
T/29.. § A Tv. 74. §-a helyébe a következõ rendelkezés lép:
74. § (1) Az aktív feldolgozásban történõ vámkezelést a vámhivatal akkor
engedélyezi, ha/
"b) ahhoz az illetékes környezetvédelmi hatóság jogerõs elõzetes
engedélyével hozzájárult, melyet részleteiben a végrehajtásról szóló
Kormányrendelet szabályoz,"
Indokolás: Lásd a T/4101/16.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.
- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
24. Miklós László képviselõ a törvényjavaslat 32. §-ának a következõ
módosítását és átszerkesztését javasolja:
"32. § (1) A [Tv.] Vámtv. 77. §-ának (1) és (2) bekezdése helyébe a
következõ [új c) ponttal egészül ki, egyidejûleg az eredeti c) - h) pontok
jelölése d) - i)-re változik] rendelkezés lép:
"(1) E törvény alkalmazása szempontjából ideiglenes használatnak minõsül:
"a) nemzetközi szerzõdés, egyezmény alapján külföldrõl igeiglenes
használatra behozható vámáru;
b) bérleti és haszonbérleti szerzõdés alapján behozott vámáru, a
személygépkocsi kivételével;
c) a bérleti szerzõdés vagy megállapodás alapján behozott, külföldi
tulajdonában lévõ és külföldön besorolt (lajstromozott), vámáru/áru
szállítására szolgáló valamint a nemzetközi utasforgalmat bonyolító jármû
(fuvareszköz) és szállítótartály, a felszerelési, berendezési tárgyaival
együtt (ideértve a lökésmérõ készülékeket is). Az említett jármûvek javítására
és szokásos karbantartására szolgáló felszerelési, berendezési tárgyakat akkor
is ideiglenes behozatalban kell vámkezelni, ha azokat nem a jármûvel, hanem
elõre vagy utána szállítják;
d) a haszonkölcsön szerzõdés alapján behozott vámáru, a személygéppkocsi
kivételével;
e) a külföldi szervezet által behozott vagy beküldött, a vállalkozási
szrzõdésben meghatározott és az általa vállalt munkákhoz szükséges eszközök
(így különösen: munkaeszköz, felszerelési tárgy);
f) az idényjellegû mezõgazdasági munkák végzésére szerzõdés alapján
legfeljebb hatvan napra behozott mezõgazdasági gép;
g) az aktív feldolgozáshoz, valamint az exportáruk elõállításához
ellenszolgáltatás nélkül behozott minták és mintadarabok;
h) a megsérült és nem használható magyar gépjármû helyett a javítás
megtörténtéig a külföldi biztosító társaság által rendelkezésre bocsátott
külföldi forgalmi rendszámú gépjármû, legfeljebb hatvan napig;
i) a Magyar Köztársaságban ideiglenesen tartózkodó külföldi szervezet és
természetes személy, valamint a külföldi állandó lakhellyel rendelkezõ, de
ideiglenesen belföldön tartózkodó magyar állampolgár, továbbá a külföldön
munkát végzõ magyar állampolgár által magyarországi tartózkodási idejére az
életviteléhez szükséges, nem kereskedelmi mennyiségben és jelleggel behozott
vámáruk. Személygépkocsi vámkezelése esetén e jogcím alkalmazása tekintetében
nem kereskedelmi menniségnek (jellegnek) minõsül a gépjármûvezetõi engedéllyel
rendelkezõ, ebben a pontban felsorolt természetes személyek részére egy-egy
darab személygépkocsi vámkezelése.
[(2) A Tv. 77. §-a (1) bekezdésének - az (1) bekezdés szerinti módosítás
miatti - új i) pontja a következõ mondattal és a bekezdés a következõ új j)
ponttal egészül ki:]
["]Amennyiben külföldi állampolgár kérelmére a 113. § (1)-(4) bekezdése
alapján személygépkocsit vámmentesen vámkezeltek, a vámmentes vámkezeléstõl
számított három éven belül e pont alapján részére személygépkocsi nem
vámkezelhetõ;
j) a nemzetközi fuvarozást végzõ légi jármû külföldön történõ
meghibásodása esetén a hazatérés idejére kölcsönkapott alkatrész.["]
[(3) A Tv. 77. §-ának (2) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:]
["](2) Az (1) bekezdés b) és d) pontja alapján történõ vámkezelés
esetében az ideiglenes behozatal minden megkezdett hónapjára a kiszabott és az
általános forgalmi adó, valamint a fogyasztási adó összegével csökkentett
vámteher két százalékát kell megfizetni - kivéve a (3) bekezdésben foglalt
eseteket -, ha a vámáruval a visszaviteli határidõn belül annak külföldre
történõ visszaszállításával, közvámraktárba kivitel céljából történõ
beraktározásával, vagy ismételt ideiglenes behozatalban történõ vámkezelésének
igazolásával számoltak el. Az így fizetendõ összeg a kiszabott vám,
vámkezelési díj és statisztikai illeték, továbbá a 15. § alapján kiszabott
vámteher összegét nem haladhatja meg.""
Indokolás: Lásd a T/4101/44.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. támogatja.
- a Költségvetési biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
25. Juhász Pál és Miklós László, továbbá Miklós László képviselõk a
törvényjavaslat 38. §-ában a Vámtv. 109. § (7) bekezdésének a következõ
módosítását javasolják:
"38. § A Tv. 109. §-a a következõ új (7) bekezdéssel egészül ki:
"(7) Vámmentesen vámkezelhetõk azok a vámáruk is, amelyeket zártkörû
diplomata boltban, a (3)-(5) bekezdésben meghatározott személyek részére
hoznak forgalomba. A diplomatabolt köteles olyan nyilvántartást vezetni,
amelybõl a [vevõköre ellenõrizhetõ] vásárlás mennyisége a kedvezményre
jogosult vevõk szerinti bontásban ellenõrizhetõ. A diplomataboltban történõ
vásárlás indokoltságának ellenõrzéséhez a Külügyminisztérium ad igazolást. Az
igazolás a vásárolt áruk mennyiségének ellenõrzésére is szolgál. A
diplomataboltba betárolt vámáruk más célra csak a vámteher megfizetése után
használhatók fel.""
Indokolás: Lásd a T/4101/17., T/4101/31. sz. módosító javaslat
indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. támogatja.
- a Költségvetési biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
26. Dr. Karl Imre képviselõ a törvényjavaslat 38. §-ban a Vámtv. 109. §-a
(7) bekezdésének a következõ kiegészítését javasolja:
"38. § A Tv. 109. §-a a következõ új (7) bekezdéssel egészül ki:
"(7) Vámmentesen vámkezelhetõk azok a vámáruk is, amelyeket zártkörû
diplomata boltban, a (3)-(5) bekezdésben meghatározott személyek és
szervezetek részére hoznak forgalomba. Az (5) bekezdésben megállapított
személyi kör esetén fennálló viszonosságot a Külügyminisztérium tanúsítja. A
diplomatabolt köteles olyan nyilvántartást vezetni, amelybõl a vevõköre
ellenõrizhetõ. A diplomataboltba betárolt vámáruk más célra csak a vámteher
megfizetése után használhatók fel.""
Indokolás: Lásd a T/4101/11.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.
- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
27. Juhász Pál és Miklós László képviselõk a törvényjavaslat 43. §-t új
(2) bekezdéssel, a Vámtv. 117. § (8) bekezdésével javasolják kiegészíteni (a
javaslat elfogadása esetén a § jelenlegi szövege (1) bekezdésre változik):
"(2) A Tv. 117. §-a a következõ (8) bekezdéssel egészül ki, egyidejûleg a
jelenlegi (8) bekezdés jelölése (9) bekezdésre módosul:
"(8) Vámmentes a Magyar Vakok és Gyengénlátók Országos Szövetsége tagjai
részére beérkezett és értékesített, kifejezetten a vakoknak készült tárgy,
továbbá rehabilitációs eszköz, ha annak szükségességét és mennyiségét a
kezelõorvos igazolja.""
Indokolás: Lásd a T/4101/21. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.
- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
28. Miklós László képviselõk a törvényjavaslat 43. §-t új (2)
bekezdéssel, a Vámtv. 117. § (8) bekezdésével javasolják kiegészíteni (a
javaslat elfogadása esetén a § jelenlegi szövege (1) bekezdésre változik):
"(2) A Vámtv. 117. §-a a következõ (8) bekezdéssel egészül ki,
egyidejûleg a jelenlegi (8) bekezdés jelölése (9) bekezdésre módosul:
"(8) Vámmentes a Magyar Vakok és Gyengénlátók Országos Szövetsége tagjai
részére beérkezett és igazoltan vakok részére értékesített, kifejezetten a
vakoknak készült tárgy, továbbá rehabilitációs eszköz, ha annak szükségességét
és mennyiségét a kezelõorvos igazolja.""
Indokolás: Lásd a T/4101/29. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. támogatja.
- a Költségvetési biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
29. Miklós László képviselõ a törvényjavaslat 45. §-ának a következõ
módosítását javasolja:
"45. § A [Tv.] Vámtv. 125. §-ának (2) bekezdése [új] a következõ c)
ponttal egészül ki, egyidejûleg a jelenlegi c)-f) pont [meg]jelölése d)-g)
pontra változik:
/Vámfizetésre kötelezett/
"c) a megbízó, akinek a számlájára a megbízott a vámkezelést kéri,"
Indokolás: Lásd a T/4101/45.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. támogatja.
- a Költségvetési biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
30. Miklós László képviselõ a törvényjavaslat 46. §-ának a következõ
módosítását javasolja:
"46. § A [Tv.] Vámtv. 126. §-ának b) pontja helyébe a következõ
rendelkezés lép:
/A vámfizetési kötelezettség szempontjából, a vámárut jogellenesen
belföldi forgalomba hozónak kell tekinteni azt, aki/
"b) a rendelkezési jog korlátozásával vagy feltételtõl függõen,
vámmentesen, kedvezményesen vagy az elõírásoknak megfelelõen más módon
vámkezelt, továbbá a vámjogszabályoknak megfelelõen behozott vámárut a
korlátozástól, illetõleg a feltételtõl vagy a jogszabály rendelkezésétõl
eltérõen elidegenít, megtart, használ, felhasznál, megsemmisít, bérbe,
használatba, lízingbe ad vagy ezek megvalósításában közremûködik.""
Indokolás: Lásd a T/4101/46.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. támogatja.
- a Költségvetési biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
31. Miklós László képviselõ a törvényjavaslat 50. § (2) bekezdése
felvezetõ szövegének a következõ módosítását javasolja:
"(2) A [Tv.] Vámtv. 132. §-ának (5) és (6) bekezdése helyébe a következõ
rendelkezés lép:"
Megjegyzés: Ez a módosító javaslat összefügg az ajánlás 32. pontjában
foglalt indítvánnyal.
Indokolás: Lásd a T/4101/48.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. támogatja.
- a Költségvetési biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
32. Miklós László képviselõ a törvényjavaslat 50. § (3) bekezdése
felvezetõ szövegének az elhagyását javasolja (a javaslat elfogadása esetén a §
bekezdéseinek számozása értelemszerûen változik):
"[(3) A Tv. 132. §-ának (6) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés
lép:]"
Indokolás: Lásd a T/4101/48.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. támogatja.
- a Költségvetési biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
33. Miklós László képviselõ a törvényjavaslat 51. § (1) és (2)
bekezdésének a következõ módosítását javasolja (a javaslat elfogadása esetén a
§ bekezdéseinek számozása értelemszerûen változik):
"51. § (1) A [Tv.] Vámtv. 137. §-a (1) bekezdésének felvezetõ mondata és
b) pontja helyébe a következõ rendelkezés lép:
"(1) Amennyiben nemzetközi szerzõdés vagy törvény eltérõen nem
rendelkezik, a befizetett vámterhet - a vámmal együtt fizetett forgalmi adók
kivételével - a vámhatóság a (2) bekezdésben foglaltak figyelembevételével
köteles visszatéríteni, ha:"
[(2) A Tv. 137. §-a (1) bekezdésének b) pontja helyébe a következõ
rendelkezés lép:]
"b) a befizetésre a vámhatóság hivatalból történõ intézkedése miatt
került sor és a vám esedékessége napjától számított három hónapon belül a
vámfizetésre kötelezett igazolja, hogy az aktív feldolgozásban vagy ideiglenes
behozatalban kezelt vámáruval az e törvény 73. §-ában foglalt elszámolási
feltételeknek a visszaviteli határidõ lejártáig eleget tett.""
Indokolás: Lásd a T/4101/47.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. támogatja.
- a Költségvetési biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
34. Miklós László képviselõ a törvényjavaslat 51. § (3) bekezdésében a
Vámtv. 137. § (1) bekezdése d) pontja 3. alpontjának a következõ kiegészítését
javasolja:
"(3) A [Tv.] Vámtv. 137. §-ának (1) bekezdés d) pontja 3. alpontja
helyébe a következõ rendelkezés lép:
/Amennyiben nemzetközi szerzõdés vagy törvény eltérõen nem rendelkezik, a
befizetett vámterhet - a vámmal együtt fizetett forgalmi adók kivételével - a
vámhatóság a (2) bekezdésben foglaltak figyelembevételével köteles
visszatéríteni, ha:/
/a vámfizetésre kötelezett vagy az exportõr a vám esedékességétõl
számított két éven belül igazolja, hogy/
"3. a belföldi forgalom számára vámkezelt árut az exportált
termékbe igazoltan beépítette, illetve annak elõállításához felhasználta és az
exportáru külföldre való kiszállítása megtörtént. A visszatérítés további
feltétele, hogy a vámfizetésre kötelezett az importárut terhelõ vám- és
adófizetési kötelezettségének igazoltan eleget tett, illetve az exportõr
belföldi szállítójától vámmal és egyéb költséggel terhelt import eredetû árut
szerzett be és ezt számlával igazolja.""
Indokolás: Lásd a T/4101/49.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. támogatja.
- a Költségvetési biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
35. Miklós László képviselõ a törvényjavaslat 51. § (4)-(5) bekezdésének
a következõ módosítását és átszerkesztését javasolja:
"(4) A [Tv.] Vámtv. 137. §-a a következõ [új] (2) bekezdéssel egészül ki,
(3) bekezdése helyébe - (4) bekezdésként - a következõ rendelkezés lép,
egyidejûleg a jelenlegi (2)-(5) bekezdések számozása (3)-(6) bekezdésekre
módosul:
"(2) A vámhatóság a vámfizetésre kötelezett vagy exportõr számára e §
alapján visszatéríthetõ vámterhet a kérelmezõ vámteher tartozása vagy az
állami adóhatóság és társadalombiztosítási szerv vámhatósági megkeresésében
közölt tartozásai összegéig visszatarthatja. A visszatartásról a vámhatóság a
kérelmezõt határozattal értesíti. A vámhatóság a visszatartott összegbõl nyolc
napon belül utalja át a megfelelõ összeget a megkeresõ szervnek a kérelmezõvel
szemben fennálló követelésének fedezetére."
[(5) A Tv. 137. §-ának - a (4) bekezdés szerinti módosítás miatti - új
(4) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:]
"(4) E § rendelkezésének alkalmazása szempontjából a külföldre történõ
kiszállítás fogalmával egy tekintet alá esik, ha az árut a jogszabály
elõírásainak megfelelõen, igazoltan tranzitterületre vagy közvámraktárba,
illetve feldolgozási céllal vámszabadterületre beszállították."
Indokolás: Lásd a T/4101/50.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. támogatja.
- a Költségvetési biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
36. Miklós László képviselõ a törvényjavaslat 53. § (1) bekezdésében a
Vámtv. 142. § (1) bekezdése b) pontjának a következõ kiegészítését javasolja:
"53. § (1) A [Tv.] Vámtv. 142. §-a (1) bekezdésének b) pontja helyébe a
következõ rendelkezés lép:
/Ha e törvény eltérõ rendelkezést nem tartalmaz,/
"b) az engedélyezett fizetési halasztás, illetve részletfizetés idejére,
valamint, ha a feltételtõl függõ vámmentesség vagy vámkedvezmény
alkalmazásával vámkezelt vámáru után a vámterhet a feltétel feloldása
érdekében utólag megfizetik, a jegybanki alapkamat 365-öd részét"
/kell naponta megfizetni./""
Indokolás: Lásd a T/4101/51.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. támogatja.
- a Költségvetési biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
37. Vancsik Zoltán képviselõ a törvényjavaslat 54. §-át a következõ (2)
bekezdéssel, a Vámtv. 143. § (5) bekezdésével javasolja kiegészíteni (a
javaslat elfogadása esetén a § jelenlegi szövege (1) bekezdésre változik):
"(2) A Tv. 143. §-ának (5) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:
"(5) Kérelemre a pénzügyminiszter a kereskedelmi forgalomban 1998.
december 31-ig behozott vámárukra kiszabott statisztikai illeték és
vámkezelési díj megfizetése alól felmentést adhat, ha annak nemzetgazdasági
indokoltsága fennáll.
E rendelkezés alkalmazásánál nemzetgazdaságilag indokoltnak tekinthetõ
különösen az, ha
a) a behozatal gazdaságilag elmaradott térség ipari fejlesztését segíti;
vagy
b) a beszerzés, a foglalkoztatás biztosítása, bõvítése érdekében a
meglévõ, stabil piaci pozíciójú ipari kapacitások változatlan feltételû
mûködését biztosítja; vagy
c) a gazdálkodó termeléshez felhasznált nyersanyagok, alapanyagok
gazdaságos behozatala meghatározott ország(ok)hoz kötõdik, amely beszerzés
átterelése hasonló feltétellel nem biztosítható.
A feltélelek fennállását a gazdálkodó igazolja. A feltételek nem
teljesülése esetén a statisztikai illeték és vámkezelési díj összegét utólag
az e törvényben foglalt jogkövetkezmények alkalmazása mellett kell megfizetni.
A részletes eljárási szabályokat e törvény végrehajtási rendelete
tartalmazza.""
Megjegyzés: A módosító indítványt - jogszabályszerkesztési szempontokra
figyelemmel - célszerû több bekezdésre tagolni.
Indokolás: Lásd a T/4101/25.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. támogatja.
- a Költségvetési biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
38. Miklós László képviselõ a törvényjavaslat 55. § (1) bekezdésében a
Vámtv. 144. § (3) bekezdése c) pontjának a következõ kiegészítését javasolja:
"55. § (1) A [Tv.] Vámtv. 144. §-a (3) bekezdésének c) pontja helyébe a
következõ rendelkezés lép:
/A felmerült szakértõi és más vizsgálati díjat a vámkezelést kérõnek
akkor kell megfizetnie,/
"c) ha az utóellenõrzés megszakítása miatt költség merül fel;""
Indokolás: Lásd a T/4101/52.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. támogatja.
- a Költségvetési biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
39. Miklós László képviselõ a törvényjavaslat 56. §-ának a következõ
módosítását javasolja:
"56. § A [Tv.] Vámtv. 145. §-ának (6) bekezdése a következõ c) ponttal
egészül ki, egyidejûleg az eredeti c) pont [meg]jelölése d) pontra módosul:
/A vámigazgatási ügyekben az elintézési határidõ hatvan nap a következõ
esetekben:/
"c) elfogadott exportõri minõsítés iránti kérelmek elbírálása;""
Indokolás: Lásd a T/4101/53.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. támogatja.
- a Költségvetési biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
40. Miklós László képviselõ a törvényjavaslat 57. § (1) bekezdésében a
Vámtv. 146. § (1) bekezdése b) pontjának a következõ kiegészítését javasolja:
"57. § (1) A [Tv.] Vámtv. 146. §-a (1) bekezdésének b) pontja helyébe a
következõ rendelkezés lép:
/A vámigazgatási eljárás során határozattal kell dönteni/
"b) az ügyfél által benyújtott, a vámkezeléssel, az engedélyezéssel
kapcsolatos egyéb kérelmekrõl,""
Indokolás: Lásd a T/4101/54.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. támogatja.
- a Költségvetési biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
41. Miklós László képviselõ a törvényjavaslat 60. § (1) bekezdésében a
Vámtv. 155. § (3) bekezdése a) pontjának a következõ kiegészítését javasolja:
"60. § [(1)] A [Tv.] Vámtv. 155. §-a (3) bekezdésének a) pontja helyébe a
következõ rendelkezés lép:
/A vámhatóság a vámeljárás során birtokába kerülõ/
"a) személyes és egyéb személyre, továbbá szervezetekre vonatkozó
egyedileg azonosítható adatokat megkeresés alapján adó-, vám- és
devizahatósági eljáráshoz a Pénzügyminisztériumnak, devizahatósági feladatai
ellátásához a Magyar Nemzeti Banknak, folyamatban lévõ eljárásban, illetve
bûnüldözés, bûnmegelõzés céljából bíróság, ügyészség és bûnüldözõ szervek
számára, nemzetbiztonsági védelmi célra a nemzetbiztonsági szolgálatoknak,
külön jogszabályban meghatározott ellenõrzési célra az Állami Számvevõszéknek
és a Kormányzati Ellenõrzési Irodának, adóellenõrzési célra az Adó- és
Pénzügyi Ellenõrzési Hivatalnak, továbbá hagyatéki eljáráshoz a közjegyzõnek;"
/ad át./""
Indokolás: Lásd a T/4101/55.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. támogatja.
- a Költségvetési biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
42. A Kulturális bizottság a törvényjavaslat 60. §-át új (2) bekezdéssel,
a Vámtv. 155. § (3) bekezdés b) pontjával javasolja kiegészíteni:
"(2) A Tv. 155. § (3) bekezdésének b) pontja a következõkkel módosul:
"b) szervezetre vonatkozó egyedileg azonosítható - valamint a természetes
személyre vonatkozó egyedileg nem azonosítható, kereskedelmi forgalomnak
minõsülõ adatokat rendszeresen a Központi Statisztikai Hivatalnak és egyéb, a
külkereskedelmi statisztikáért felelõs szervnek, közigazgatási és hatósági
eljárás céljából, engedélyezési, kvótafigyelési, piacvédelmi és ellenõrzési
céllal az Ipari és Kereskedelmi Minisztériumnak és a Népjóléti
Minisztériumnak, devizahatósági feladatai ellátásához és a fizetési mérleg
összeállításához a Magyar Nemzeti Banknak, agrárrendtartással összefüggõ
feladatok ellátásához a Földmûvelésügyi Minisztériumnak, környezetvédelmi
ellenõrzési célra a Környezetvédelmi és Területfejlesztési Minisztériumnak, a
szerzõi jogi törvényben a mûvek, elõadások és hangfelvételek magáncélú
másolására tekintettel megállapított díjigény érvényesítésével összefüggõ
feladatok ellátásához az erre nyilvántartásba vett, közös jogkezelést végzõ
szervezetnek.""
Megjegyzés: A módosító indítvány következõ jogtechnikai pontosítását
javasolom (a (2) bekezdés és annak felvezetõ szövege szükségtelen).
A "60. § [(1)] A Tv. 155. §-a (3) bekezdésének a) és b) pontja helyébe a
következõ rendelkezés lép:
/Vámhatóság a vámeljárás során birtokába kerülõ/" b) ..." /ad át./
Pontosítást igényel továbbá az Ipari és Kereskedelmi Minisztérium
megnevezése, mely helyesen: Ipari, Kereskedelmi és Idegenforgalmi
Minisztérium.
Indokolás: Lásd a T/4101/13. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. támogatja.
- a Költségvetési biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
43. Miklós László képviselõ a törvényjavaslat 60. § (1) bekezdésében a
Vámtv. 155. § (3) bekezdését a következõ b) ponttal javasolja kiegészíteni:
60. § [(1)] A Tv. 155. §-a (3) bekezdésének a) és b) pontja helyébe a
következõ rendelkezés lép:
"b) szervezetre vonatkozó egyedileg azonosítható - valamint a természetes
személyre vonatkozó egyedileg nem azonosítható, kereskedelmi forgalomnak
minõsülõ - adatokat rendszeresen a Központi Statisztikai Hivatalnak és egyéb,
a külkereskedelmi statisztikáért felelõs szervnek, közigazgatási és hatósági
eljárás céljából, engedélyezési, kvótafigyelési, piacvédelmi és ellenõrzési
céllal az Ipari és Kereskedelmi Minisztériumnak és a Népjóléti
Minisztériumnak, a kõolaj és kõolajtermék biztonsági készletezésével
összefüggõ feladatok ellátásához a Kõolaj és Kõolajtermék Készletezõ
Szövetségnek, devizahatósági feladatai ellátásához és a fizetési mérleg
összeállításához a Magyar Nemzeti Banknak, agrárrendtartással összefüggõ
feladatok ellátásához a Földmûvelésügyi Minisztériumnak, környezetvédelmi
ellenõrzési célra a Környezetvédelmi és Területfejlesztési Minisztériumnak;"
Megjegyzés: A módosító indítvány következõ jogtechnikai pontosítását
javasolom:
A "60. § [(1)] A Tv. 155. §-a (3) bekezdésének a) és b) pontja helyébe a
következõ rendelkezés lép:
/Vámhatóság a vámeljárás során birtokába kerülõ/" b) ..." /ad át./
Pontosítást igényel továbbá az Ipari és Kereskedelmi Minisztérium
megnevezése, mely helyesen: Ipari, Kereskedelmi és Idegenforgalmi
Minisztérium.
Indokolás: Lásd a T/4101/27.., T/4101/28.. sz. módosító javaslat
indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. támogatja.
- a Költségvetési biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
44. Miklós László képviselõ a törvényjavaslat 64. §-ában a Vámtv. 204. §
(1) bekezdése d) pontjának a következõ kiegészítését javasolja:
"64. § A [Tv.] Vámtv. 204. §-a (1) bekezdésének d) pontja helyébe a
következõ rendelkezés lép:
/A vámhatóság az engedélyt akkor adja ki, ha a kérelmezõ megfelel az
alábbi feltételeknek:/
"d) a létesítendõ vámügynökség vezetõje (ügyvezetõ igazgatója) vagy
- több tevékenység folytatása esetén - a vámkérdésekkel foglalkozó szakág
vezetõje vámszakértõi engedéllyel vagy vámügyintézõi képesítéssel, a
szakalkalmazottak pedig vámkezelõi képesítéssel rendelkeznek;""
Indokolás: Lásd a T/4101/56.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. támogatja.
- a Költségvetési biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
45. Miklós László képviselõ a törvényjavaslat 67. § (1) bekezdésében a
Vámtv. 212. § (2) bekezdése k) pontjának a következõ kiegészítését javasolja:
"67. § [(1)] A [Tv.] Vámtv. 212. §-ának (2) bekezdése a következõ k)
ponttal egészül ki:
/Felhatalmazást kap a pénzügyminiszter, hogy rendeletben szabályozza,
illetve közzétegye/
"k) az állandó, illetve ideiglenes jelleggel megnyitásra kerülõ közúti
határátkelõhelyek létesítésével kapcsolatos eljárási rendet.""
Indokolás: Lásd a T/4101/57.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. támogatja.
- a Költségvetési biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
46. Juhász Pál és Miklós László képviselõk a törvényjavaslat 69. § (2)
bekezdésének a következõ kiegészítését javasolják:
"(2) E törvény 1. §-ának (4) bekezdése, a 27. §-ának (2) bekezdése és a
28. §-ának (3) bekezdése a kihirdetése napján, a 70. §-ának (4) bekezdése
1997. június 1-jén lép hatályba."
Indokolás: Lásd a T/4101/19. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. támogatja.
- a Költségvetési biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
47. Vancsik Zoltán képviselõ a törvényjavaslat 69. § (3) bekezdése
felvezetõ szövegének a következõ módosítását javasolja:
"(3) Azon, 1997. július 1-jét megelõzõen [vámkezelt] beléptetett vámáruk
tekintetében, amelyek e törvény hatálybalépését követõen vámkezelt export
termékbe épülnek(tek) be, az exportõr választása szerint"
Indokolás: Lásd a T/4101/26.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.
- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
48. Miklós László képviselõ a törvényjavaslat 69. § (3) bekezdése a)
pontjának a következõ módosítását javasolja:
/Azon, 1997. július 1-jét megelõzõen vámkezelt vámáruk tekintetében,
amelyek e törvény hatálybalépését követõen vámkezelt export termékbe
épülnek(tek) be, az exportõr választása szerint/
"a) változatlanul igénybe vehetõk a [törvényben] Vámtv.-ben biztosított
vámkedvezmények vagy"
Indokolás: Lásd a T/4101/58.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.
- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
49. Miklós László képviselõ a törvényjavaslat 67. § (7) bekezdésének a
következõ módosítását javasolja:
"(7) E [tv.] törvény 42. §-ával megállapított[, a Tv.] Vámtv. 116. §-
ának (1)-(3) bekezdésében foglalt rendelkezést a folyamatban lévõ
vámkezeléseknél a [Tv.] Vámtv. hatályba lépésé[re]nek idõpontjától - 1996.
április 1-jé[re]tõl - visszamenõlegesen kell érvényesíteni. E rendelkezés
alkalmazásában folyamatban lévõ vámkezelésnek kell tekinteni a még le nem zárt
vámkezeléseket, valamint a [Tv.] Vámtv. hatályba lépése óta a [Tv.] Vámtv. 45.
§-a (5) bekezdése alkalmazásával feltételtõl függõen vámkezelt és
vámfelügyelet alatt álló vámáruk vámmentességi jogosultságát."
Indokolás: Lásd a T/4101/59.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. támogatja.
- a Költségvetési biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
50. Juhász Pál és Miklós László képviselõk a törvényjavaslat 69. §-át új
(9) bekezdéssel javasolják kiegészíteni (a javaslat elfogadása esetén a §
bekezdéseinek számozása értelemszerûen változik):
"(9) A külföldivel kötött megállapodás vagy szerzõdés keretében jelenleg
is Magyarországon lévõ, nem vámkezelt fuvareszközöket és szállítótartályokat a
32. § (1) bekezdésében rögzített ideiglenes behozatali jogcímen kell
vámkezeltetni az illetékes vámhivatalnál. A vámkezelésnél alkalmazni kell a
Tv. 76. §-ában foglalt elõírásokat is. A határidõ elmulasztása jogvesztéssel
jár. A határidõn belül nem vámkezeltetett fuvareszközök és szállítótartályok
esetén a vámhatóság a megállapodás vagy szerzõdés szerinti behozatali
idõpontban érvényes jogszabály szerint jár el."
Megjegyzés: A módosító indítványban szükséges pontosítani a hivatkozásokat.
(32. § (1) bekezdés e törvény vagy a Vámtv. valamely jogszabályhelyére
vonatkozik-e.)
Indokolás: Lásd a T/4101/18. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.
- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
51. Miklós László képviselõk a törvényjavaslat 69. §-át új (9)
bekezdéssel javasolják kiegészíteni (a javaslat elfogadása esetén a §
bekezdéseinek számozása értelemszerûen változik):
"(9) A külföldivel 1996. április 1-jét követõen kötött megállapodás vagy
szerzõdés keretében jelenleg is Magyarországon lévõ, nem vámkezelt
fuvareszközöket és szállítótartályokat a 32. § (1) bekezdésében rögzített
ideiglenes behozatali jogcímen kell vámkezeltetni e törvény hatálybalépését
követõen három hónapon belül az illetékes vámhivatalnál. A vámkezelésnél
alkalmazni kell a Tv. 76. §-ában foglalt elõírásokat is. A határidõ
elmulasztása jogvesztéssel jár."
Megjegyzés: A módosító indítványban szükséges pontosítani a hivatkozásokat.
(32. § (1) bekezdés e törvény vagy a Vámtv. valamely jogszabályhelyére
vonatkozik-e.)
Indokolás: Lásd a T/4101/30. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. támogatja.
- a Költségvetési biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
52. Miklós László képviselõ a törvényjavaslat 69. § (9) bekezdésének a
következõ módosítását javasolja:
"(9) A [Tv.] Vámtv. - e törvénnyel megállapított - 137. §-ának (2)
bekezdése alkalmazásában a vámhatóság számára biztosított vámteher
visszatartási jog a Vámtv. 137. §-ában biztosított elévülési határidõk
figyelembevételével érvényesíthetõ."
Indokolás: Lásd a T/4101/60.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. támogatja.
- a Költségvetési biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
53. Juhász Pál és Miklós László képviselõk a törvényjavaslat 69. §-át új
(10) bekezdéssel javasolják kiegészíteni (a javaslat elfogadása esetén a §
bekezdéseinek számozása értelemszerûen változik):
"(10) Az 1992. augusztus 1-jét megelõzõen keletkezett vámteher-tartozás
esetén a késedelmi pótlékot és kamatot attól az idõponttól kell felszámítani,
amikor a vámfizetésre kötelezett (ideértve a jogutódot is és az
egyetemlegesség jogcímén nyilvántartott más vámfizetésre kötelezettet is)
igazoltan elõször szerzett tudomást - államigazgatási határozat útján - a
vámteher tartozásról. Igazolásnak kell tekinteni a vámhatóság által
nyilvántartott és visszaigazolt fizetési felszólítás vagy határozat
kézbesítését, vitatott esetben a vámhatósági nyilatkozatot kell az eljárásnál
alapigazolásnak tekinteni."
Indokolás: Lásd a T/4101/23. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. támogatja.
- a Költségvetési biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
54. Miklós László képviselõ a törvényjavaslat 69. § (10) bekezdésének a
következõ módosítását javasolja:
"(10) E törvény hatályba lépésével egyidejûleg a [Tv.] Vámtv. 8. § (4)
bekezdése, a 21. § (4) bekezdésének c) pontja, a 125. § (2) bekezdés b)
pontjának 2. alpontja, a 125. § (4) bekezdése, a 132. § (7) bekezdése, [a 145.
§ (1) bekezdése,] valamint a 204. § (1) bekezdésének c) pontja hatályát
veszti."
Indokolás: Lásd a T/4101/34.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. támogatja.
- a Költségvetési biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
55. Miklós László képviselõ a törvényjavaslat 69. § (10) bekezdésének a
következõ módosítását javasolja:
"(10) E törvény
a) hatálybalépésével egyidejûleg a [Tv.] Vámtv. 8. § (4) bekezdése, a
21. § (4) bekezdésének c) pontja, a 125. § (2) bekezdés b) pontjának 2.
alpontja, a 125. § (4) bekezdése, a 132. § (7) bekezdése, a 145. § (1)
bekezdése, valamint a 204. § (1) bekezdésének c) pontja [hatályát veszti.];
b) 70. § (4) bekezdésének hatálybalépésével egyidejûleg a
hitelintézetekrõl és a pénzügyi vállalkozásokról szóló 1996. évi CXII. törvény
236. §-a, az atomenergiáról szóló 1996. évi CXVI. törvény 66. §-a (2)
bekezdésének b) pontja
hatályát veszti."
Megjegyzés: Ez a módosító javaslat összefügg az ajánlás 58. pontjában
foglalt indítvánnyal.
Indokolás: Lásd a T/4101/61.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. nem támogatja.
- a Költségvetési biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
56. Miklós László képviselõ a törvényjavaslat 70. § (1) bekezdésében a
Jszt. 9. § (6) bekezdés a) pontjának a következõ módosítását javasolja:
"70. § (1) A jövedéki szabályozásról és ellenõrzésrõl, valamint a
bérfõzési szeszadóról szóló 1993. évi LVIII. törvény (a továbbiakban: Jszt.)
9. §-a (6) bekezdésének a) pontja, a (7) és (9) bekezdése helyébe a következõ
rendelkezés lép, továbbá kiegészül a következõ [új] (16) bekezdéssel.
/Az (5) bekezdés szerinti jövedéki biztosítás nyújtása/
"a) a tárgyévet megelõzõ éves adóbevallásban bevallott nettó fogyasztási
adó éves összegének egy tizenketted részét elérõ, illetve kezdõ vállalkozás
esetén a kérelem benyújtása évében a jövedéki termékértékesítés után számított
várható fizetendõ nettó fogyasztási adó egy hónapra esõ átlagának megfelelõ
összegre szóló bankgarancia, illetve - az államháztartásról szóló 1992. évi
XXXVIII. törvény 18/B. §-ának (5) bekezdése szerint kincstári körbe tartozó
gazdálkodó szervezetek esetében - a kincstári számlán rendelkezésre álló, (16)
bekezdés szerinti fedezetbiztosítás, vagy"
/igazolással teljesíthetõ./""
Indokolás: Lásd a T/4101/62.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. támogatja.
- a Költségvetési biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
57. Miklós László képviselõ a törvényjavaslat 70. § (2) bekezdésének a
következõ módosítását javasolja:
"(2) Az államtitokról és szolgálati titokról szóló 1995. évi
LXV. [tv.] törvény [(a továbbiakban: titokvédelmi törvény)] mellékletét képezõ
államtitokköri jegyzék "Különös adatfajták" fejezetében a
"Pénzügyminisztérium" cím [a 137. pontot követõen] a következõ 137/A-137/F.
pontokkal egészül ki:
"137/[a]A. A vám- és pénzügyõrségnél a büntetõeljárás megindítása elõtt a
felderítés során keletkezett információk a büntetõeljárásban történõ esetleges
felhasználásig.
Az államtitokká minõsítés leghosszabb érvényességi ideje: 30 év.
137/[b]B. A vám- és pénzügyõrség szerveinek konkrét személyre, ügyre
vonatkozó titkos információgyûjtõ tevékenysége során keletkezett és ehhez
kapcsolódó minden konkrét adat, a büntetõeljárásban történõ esetleges
felhasználásáig, valamint az ezen adatokat tartalmazó nyilvántartásaik
tekintet nélkül az adathordozóra, fajtájára.
Az államtitokká minõsítés leghosszabb érvényességi ideje: 90 év.
137/[c]C. A titkos információgyûjtés eszközeinek, az erõk és módszerek
alkalmazásának belsõ szabályai, valamint a nyilvántartásukra vonatkozó adatok.
Az államtitokká minõsítés leghosszabb érvényességi ideje: 30 év.
137/[d]D. A titkos információgyûjtéssel kapcsolatos oktatási célt
szolgáló kiadványok.
Az államtitokká minõsítés leghosszabb érvényességi ideje: 30 év.
137/[e]E. A vámjogról, a vámeljárásról, valamint a vámigazgatásról szóló
1995. évi C. törvény 175. § (3) bekezdésének c) pontja alapján a rendõrségrõl
szóló 1994. évi XXXIV. törvény 64. §-ának (1) bekezdés c) pontjában
meghatározott fedõvállalkozások jellegével összefüggõ, valamint a pénzügyi
eszközeik forrását tartalmazó adatok.
Az államtitokká minõsítés leghosszabb érvényességi ideje: 90 év.
137/[f]F. A Be. 127. §-ának (3) bekezdése és 139. §-ának (3) bekezdése
alapján ügyészi jóváhagyással megtagadott, illetve megszüntetett nyomozás
során keletkezett elõterjesztések, javaslatok és jelentések, melyek az
együttmûködõ gyanúsítottra vonatkozó adatokat is tartalmaznak.
Az államtitokká minõsítés leghosszabb érvényességi ideje: 90 év.""
Indokolás: Lásd a T/4101/63.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. támogatja.
- a Költségvetési biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
58. Miklós László képviselõ a törvényjavaslat 71. §-ának az elhagyását
javasolja (a javaslat elfogadása esetén a § bekezdéseinek számozása
értelemszerûen változik):
"[71. § E törvény 68. §-a (4) bekezdésének hatályba lépésével egyidejûleg
hatályát veszti:
A hitelintézetekrõl és a pénzügyi vállalkozásokról szóló 1996. évi CXII.
törvény 236. §-a.
Az atomenergiáról szóló 1996. évi CXVI. törvény 66. §-a (2) bekezdésének
b) pontja az e törvény 68. §-a (4) bekezdésének hatályba lépésével egyidejûleg
hatályát veszti.]"
Indokolás: Lásd a T/4101/61.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. nem támogatja.
- a Költségvetési biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
Összeállította: az Országgyûlés Jogi Fõosztálya
Budapest, 1997. május 22.
Dr. Orbán Viktor s.k., Dr. Tardos Márton s.k.,
az Európai integrációs ügyek bizottság a Gazdasági bizottság elnöke
elnöke
Dr. Kádár Béla s.k.,
a Költségvetési és pénzügyi
bizottság elnöke