______________
Bizjelen\T4101kie.DOC
Az Országgyûlés
T/4101/71.. szám
Gazdasági bizottságának
Európai integrációs ügyek bizottságának
Költségvetési
és pénzügyi bizottságának
k i e g é s z í t õ a j á n l á s a
a vámjogról, a vámeljárásról, valamint a vámigazgatásról szóló 1995. évi C.
törvény és az ahhoz kapcsolódó egyes törvények módosításáról szóló T/4101.. sz.
törvényjavaslathoz
(együtt kezelendõ a T/4101/65.. számú ajánlással)
Tisztelt Országgyûlés!
Az Országgyûlés Európai integrációs ügyek bizottsága (a továbbiakban:
Integrációs bizottság), Gazdasági bizottsága, Költségvetési és pénzügyi
bizottsága (a továbbiakban: Költségvetési bizottság) megvitatta a vámjogról, a
vámeljárásról, valamint a vámigazgatásról szóló 1995. évi C. törvény és az
ahhoz kapcsolódó egyes törvények módosításáról szóló, T/4101.. számon
beterjesztett törvényjavaslatot, továbbá az ahhoz benyújtott T/4101/64..,T/66..,
/67.,T/68..,T/69..,T/70.. számú kapcsolódó módosító javaslatokat.
Megjegyzés: A törvényjavaslat szövegébõl elhagyni javasolt szöveget [ ]
zárójel közé téve, az új szövegrészeket pedig aláhúzással jelöljük. Ha a
módosító javaslatban ettõl eltérõ jelölési mód szerepel - az egységes
elbírálás megkönnyítése érdekében - az ajánlásban a javaslatot ehhez a
jelölési módhoz igazítottuk annak szó szerinti tartalmára figyelemmel.
Ahol az ajánlás a bizottságok állásfoglalásaként a "nem támogatja"
megjegyzést használja, ott a módosító javaslat a jelenlévõ képviselõk
egyharmadának támogatását megkapta.
Ahol az ajánlás a bizottság nevét nem tartalmazza, ott az adott
bizottság a módosító javaslatról nem foglalt állást.
Amennyiben a módosító javaslat a törvényjavaslat §-ainak, illetve a §-ok
bekezdéseinek számozására, vagy a pontok jelölésére is vonatkozik, a
javaslat elfogadása esetén ezek értelemszerûen megváltoznak a
törvényjavaslat minden érintett rendelkezésében, hivatkozásában, az erre
történõ külön utalás nélkül is.
A Házszabály 145. § (1) bekezdés b/ pontja szerinti, a módosító
javaslatokra vonatkozó észrevételeket az ajánlás érintett pontjaihoz fûzött
keretes megjegyzések tartalmazzák.
1. Iváncsik Imre képviselõ - kapcsolódva a T/4101/33.. sz. módosító
javaslathoz (T/4101/65.. sz. ajánlás 2. pontja) - a törvényjavaslat 1. § (4)
bekezdésében a Vámtv. 1. § 15. pontjának a következõ kiegészítését javasolja:
/A Tv. 1. §-ának 15. pontja helyébe a következõ rendelkezés lép:/
"15. vámáru: a vámterületre behozott dolog - ideértve a talált vámárut is
-mindaddig, amíg azt a belföldi forgalom számára nem vámkezelték, illetve a
törvény rendelkezései alapján nem tekinthetõ belföldi forgalom számára
vámkezeltnek, vámáruként külföldre ki nem léptették, tekintet nélkül arra,
hogy a behozatal milyen módon és milyen célból történt. Vámárunak kell
tekinteni az olyan árut is, amelyet külföldi rendeltetéssel közvámraktárba
betároltak, ha a vonatkozó külkereskedelmi ügylet megvalósult és a külföldi a
beraktározott árut - külföldre szállítás nélkül, új külkereskedelmi szerzõdés
alapján - belföldi szervezetnek aktív feldolgozásra, vagy ellenszolgáltatás
nélkül a külföldi részére készült exporttermékbe beépítésre, csomagolásra,
adjusztálásra átadja."
Indokolás: Lásd a T/4101/66.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.
- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
2. Juhász Pál és Csikai Zoltán képviselõk - kapcsolódva a T/4101/8. sz.
módosító javaslathoz (T/4101/65.. sz. ajánlás 10. pontja) - a törvényjavaslat
6. § (2) bekezdésében a Vámtv. 8. § (3) bekezdésének a következõ módosítását
javasolják:
/A Tv. 8. §-ának (3) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:/
"(3) A vámraktár és a vámszabadterület üzemeltetéséhez szükséges engedély
kiadásához raktáranként, illetve vámszabadterületenként vámbiztosítékként
[elõírt bankgarancia vagy fedezetigazolás mértékét a] (tevékenységi
garanciaként) - a jövedéki törvény hatálya alá tartozó vámáru/áru kivételével
- az egy év alatt tárolni kívánt vagy tárolt vámáru[t]/áru[t terhelõ éves
vámteher négy százalékában kell meghatározni, tízezer forintra kerekítve. A
bankgarancia vagy fedezetigazolás összege egymillió forintnál kevesebb nem
lehet. A nyújtott vámbiztosíték összegét negyedévenként felül kell vizsgálni
és 10 %-ot meghaladó eltérés esetén azt - az egymillió forint értékhatáron
felül - a tényleges forgalomhoz kell igazítani. Az éves vámteher
megállapításánál a vámot - a jövedéki termékek kivételével - a vámtarifának a
vámbiztosíték meghatározását megelõzõ évben megállapított súlyozott átlagával,
az egyéb vámterheket pedig az azokat megállapító jogszabályok rendelkezései
szerinti mértékben kell figyelembe venni.] értékének 1/12 részét figyelembe
véve az alábbiakban meghatározott garanciaösszeget kell nyújtani:
1. 0-10 millió forint betárolt áruértékig 1 millió forint/év
2. 10-50 millió forint betárolt áruértékig 5 millió forint/év
3. 50-100 millió forint betárolt áruértékig 10 millió forint/év
4. 100-150 millió forint betárolt áruértékig 15 millió forint/év
5. 150-200 millió forint betárolt áruértékig 20 millió forint/év
6. 200-250 millió forint betárolt áruértékig 25 millió forint/év
7. 250-300 millió forint betárolt áruértékig 30 millió forint/év
8. 300-350 millió forint betárolt áruértékig 35 millió forint/év
9. 350-400 millió forint betárolt áruértékig 40 millió forint/év
10. 450 - millió forint betárolt áruértékig 50 millió forint/év
A vámbizosíték összegének módosítási szabályait e törvény végrehajtási
rendelete tartalmazza. A jövedéki törvény hatálya alá tartozó vámáru/áru
raktározása, vámszabadterületi tárolása esetén a raktározás, illetve tárolás
idõtartamára a vámáru/áru tényleges vámterhének megfelelõ összegû
bankgaranciát vagy fedezetigazolást kell nyújtani."
Megjegyzés: A módosító indítványban a 9. értékhatárt követõen 400-450 MFt
értékhatár nem szerepel.
Indokolás: Lásd a T/4101/64.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. támogatja.
- a Költségvetési biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
3. Puch László és Miklós László képviselõk - kapcsolódva a T/4101/13. és
a T/4101/28.. sz. módosító javaslathoz (T/4101/65.. sz. ajánlás 42. és 43.
pontja) - a törvényjavaslat 60. § (1) bekezdésében, a Vámtv. 155. § (3)
bekezdését új b) ponttal javasolják kiegészíteni:
"60. § [(1)] A Tv. 155. §-a (3) bekezdésének a) és b) pontja helyébe a
következõ rendelkezés lép:
/A vámhatóság a vámeljárás során birtokába kerülõ/
b) szervezetre vonatkozó egyedileg azonosítható - valamint a természetes
személyre vonatkozó egyidejûleg nem azonosítható, kereskedelmi forgalomnak
minõsülõ - adatokat rendszeresen a Központi Statisztikai Hivatalnak és egyéb,
a külkereskedelmi statisztikáért felelõs szervnek, közigazgatási és hatósági
eljárás céljából, engedélyezési, kvótafigyelési, piacvédelmi és ellenõrzési
céllal az Ipari, Kereskedelmi és Idegenforgalmi Minisztériumnak és a Népjóléti
Minisztériumnak, a kõolaj és kõolajtermék biztonsági készletezésével
összefüggõ feladatok ellátásához a Kõolaj és Kõolajtermék Készletezõ
Szövetségnek, devizahatósági feladatai ellátásához és a fizetési mérleg
összeállításához a Magyar Nemzeti Banknak, agrárrendtartással összefüggõ
feladatok ellátásához a Földmûvelésügyi Minisztériumnak, környezetvédelmi
ellenõrzési célra a Környezetvédelmi és Területfejlesztési Minisztériumnak, a
szerzõi jogi törvényben a mûvek, elõadások és hangfelvételek magáncélú
másolására tekintettel megállapított díjigény érvényesítésével összefüggõ
feladatok ellátásához az erre nyilvántartásba vett, közös jogkezelést végzõ
szervezetnek;
/ad át./"
Indokolás: Lásd a T/4101/67. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. támogatja.
- a Költségvetési biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
4. Puch László és Miklós László képviselõk - kapcsolódva a T/4101/19. sz.
módosító javaslathoz (T/4101/65.. sz. ajánlás 46. pontja) - a törvényjavaslat
69. § (2) bekezdésének a következõ módosítását javasolják:
"(2) E törvény 1. §-ának (4) bekezdése, a 27. §-ának (2) bekezdése, a 28.
§-ának (3) bekezdése és a 70. §-ának (4) bekezdése [1997. június 1-jén] a
kihirdetése napján lép hatályba."
Indokolás: Lásd a T/4101/69. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. támogatja.
- a Költségvetési biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
5. Puch László és Miklós László képviselõk - kapcsolódva a T/4101/30. sz.
módosító javaslathoz (T/4101/65.. sz. ajánlás 51. pontja) - a törvényjavaslat
69. §-át új (9) bekezdéssel javasolják kiegészíteni (a javaslat elfogadása
esetén a § bekezdéseinek számozása értelemszerûen változik):
"(9) A külföldivel 1996. április 1-jét követõen kötött megállapodás vagy
szerzõdés keretében jelenleg is Magyarországon lévõ, nem vámkezelt
fuvareszközöket és szállítótartályokat az e törvény 32. § (1) bekezdésében
rögzített ideiglenes behozatali jogcímen kell vámkezeltetni e törvény
hatálybalépését követõen három hónapon belül az illetékes vámhivatalnál. A
vámkezelésnél alkalmazni kell a Tv. 76. §-ában foglalt elõírásokat is. A
határidõ elmulasztása jogvesztéssel jár."
Indokolás: Lásd a T/4101/68. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. támogatja.
- a Költségvetési biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
6. Puch László és Miklós László képviselõk - kapcsolódva a T/4101/23. sz.
módosító javaslathoz (T/4101/65.. sz. ajánlás 53. pontja) - a törvényjavaslat
69. §-át új (10) bekezdéssel javasolják kiegészíteni (a javaslat elfogadása
esetén a § bekezdéseinek számozása értelemszerûen változik):
"(10) Az 1992. augusztus 1-jét megelõzõen végzett vámkezeléshez végzett
vámtartozás esetén a késedelmi pótlékot és kamatot attól az idõponttól kell
felszámítani, amikor a visszafizetésre kötelezettel (ideértve a jogutódot és
az egyetemlegesség jogcímén nyilvántartott más fizetésre kötelezettet is)
államigazgatási vagy más, a vámhatóság által kibocsájtott hivatalos irat útján
- igazoltan - elõször közölték a fizetendõ vám, vámkezelési díj, statisztikai
illeték, általános forgalmi adó és egyéb fizetési kötelezettségek összegét.
Igazolásul elfogadható a határozat, fizetési felhívás átvételét igazoló
tértivevény vagy más okmány, továbbá az ügyfél átvételt elismerõ
nyilatkozata."
Indokolás: Lásd a T/4101/70. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. támogatja.
- a Költségvetési biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
Összeállította: az Országgyûlés Jogi Fõosztálya
Budapest, 1997. május 29.
Dr. Orbán Viktor s.k., Dr. Tardos Márton s.k.,
az Európai integrációs ügyek bizottság a Gazdasági bizottság elnöke
elnöke
Dr. Kádár Béla s.k.,
a Költségvetési és pénzügyi
bizottság elnöke