- 1 -

______________

Bizjelen\T4101zar.DOC

Az Országgyûlés

T/4101/75.. szám

Alkotmány- és igazságügyi bizottságának

a j á n l á s a

a vámjogról, a vámeljárásról, valamint a vámigazgatásról szóló 1995. évi C.

törvény és az ahhoz kapcsolódó egyes törvények módosításáról szóló T/4101.. sz.

törvényjavaslat

z á r ó v i t á j á h o z

Tisztelt Országgyûlés!

Az Országgyûlés Alkotmány- és igazságügyi bizottsága (a továbbiakban:

Alkotmányügyi bizottság) megvitatta a vámjogról, a vámeljárásról, valamint a

vámigazgatásról szóló 1995. évi C. törvény és az ahhoz kapcsolódó egyes

törvények módosításáról szóló, T/4101/72.. számon beterjesztett egységes

javaslathoz benyújtott T/4101/73.,T/74.. számú módosító javaslatokat.

Az Elõterjesztõ képviselõje a T/4101/73/1. sz. módosító javaslatát

VISSZAVONTA! (Ezt az ajánlás nem tartalmazza.)

Megjegyzés: Az egységes javaslat szövegébõl elhagyni javasolt szöveget

[ ] zárójel közé téve, az új szövegrészeket pedig aláhúzással jelöljük. Ha

a módosító javaslatban ettõl eltérõ jelölési mód szerepel - az egységes

elbírálás megkönnyítése érdekében - az ajánlásban a javaslatot ehhez a

jelölési módhoz igazítottuk annak szó szerinti tartalmára figyelemmel.

Ahol az ajánlás a bizottság állásfoglalásaként a "nem támogatja"

megjegyzést használja, ott a módosító javaslat a jelenlévõ képviselõk

egyharmadának támogatását megkapta.

Amennyiben a módosító javaslat az egységes javaslat §-ainak, illetve a

§-ok bekezdéseinek számozására, vagy a pontok jelölésére is vonatkozik, a

javaslat elfogadása esetén ezek értelemszerûen megváltoznak az egységes

javaslat minden érintett rendelkezésében, hivatkozásában, az erre történõ

külön utalás nélkül is.

A Házszabály 145. § (1) bekezdés b/ pontja szerinti, a módosító

javaslatokra vonatkozó észrevételeket az ajánlás érintett pontjaihoz fûzött

keretes megjegyzések tartalmazzák.

1. Az Alkotmányügyi bizottság az egységes javaslat 6. § (2) bekezdésének

a következõ módosítását javasolja:

"(2) A Vámtv. 8. §-ának (3) és (4) bekezdése helyébe a következõ

rendelkezés lép:

"(3) A vámraktár és a vámszabadterület üzemeltetéséhez szükséges engedély

kiadásához raktáranként, illetve vámszabadterületenként vámbiztosítékként

(tevékenységi garanciaként) - a jövedéki törvény hatálya alá tartozó

vámáru/áru kivételével - az egy év alatt tárolni kívánt vagy tárolt vámáru/áru

értékének 1/12 részét figyelembe véve az alábbiakban meghatározott garancia

összeget kell nyújtani:

1. 0-10 millió forint betárolt áruértékig 1 millió forint/év

2. 10-50 millió forint betárolt áruértékig 5 millió forint/év

3. 50-100 millió forint betárolt áruértékig 10 millió forint/év

4. 100-150 millió forint betárolt áruértékig 15 millió forint/év

5. 150-200 millió forint betárolt áruértékig 20 millió forint/év

6. 200-250 millió forint betárolt áruértékig 25 millió forint/év

7. 250-300 millió forint betárolt áruértékig 30 millió forint/év

8. 300-350 millió forint betárolt áruértékig 35 millió forint/év

9. 350-400 millió forint betárolt áruértékig 40 millió forint/év

10. 400-450 millió forint betárolt áruértékig 45 millió forint/év

[10.]11. 450 - millió forint betárolt áruérték felett 50 millió

forint/év

A vámbiztosíték összegének [módosítási szabályait] nyújtására vonatkozó

részletes szabályokat e törvény végrehajtási rendelete tartalmazza.

(4) A jövedéki törvény hatálya alá tartozó vámáru/áru raktározása,

vámszabadterületi tárolása esetén a raktározás, illetve tárolás idõtartamára a

vámáru/áru tényleges vámterhének megfelelõ összegû bankgaranciát vagy

fedezetigazolást kell nyújtani.""

Megjegyzés: Ez a módosító javaslat összefügg az ajánlás 11. pontjában

foglalt indítvánnyal.

Indokolás: Lásd a T/4101/74/1. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

2. Az Alkotmányügyi bizottság az egységes javaslat 54. § (2) bekezdésének

a következõ módosítását javasolja:

"(2) A Vámtv. 143. §-ának (5) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés

lép, és e § a következõ (6)-(8) bekezdéssel egészül ki:

"(5) Kérelemre a pénzügyminiszter a kereskedelmi forgalomban 1998.

december 31-ig behozott vámárukra kiszabott statisztikai illeték és

vámkezelési díj megfizetése alól felmentést adhat, ha annak nemzetgazdasági

indokoltsága fennáll.

(6) [E rendelkezés] Az (5) bekezdés alkalmazásánál nemzetgazdaságilag

indokoltnak tekinthetõ különösen az, ha

a) a behozatal gazdaságilag elmaradott térség ipari fejlesztését segíti;

vagy

b) a beszerzés, a foglalkoztatás biztosítása, bõvítése érdekében a

meglévõ, stabil piaci pozíciójú ipari kapacitások változatlan feltételû

mûködését biztosítja; vagy

c) a gazdálkodó termeléséhez felhasznált nyersanyagok, alapanyagok

gazdaságos behozatala meghatározott ország(ok)hoz kötõdik, amely beszerzés

átterelése hasonló feltétellel nem biztosítható.

(7) A (6) bekezdés szerinti feltételek fennállását a gazdálkodó igazolja.

A feltételek nem teljesülése esetén a statisztikai illeték és vámkezelési díj

összegét utólag az e törvényben foglalt jogkövetkezmények alkalmazása mellett

kell megfizetni.

(8) Az (5)-(7) bekezdésben foglaltak részletes eljárási szabály[ok]ait e

törvény végrehajtási rendelete tartalmazza.""

Indokolás: Lásd a T/4101/73/74/2.4 Indokolás: Lásd a T/4101/73/74/2. sz. módosító javaslat indokolását. . sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

3. Az Elõterjesztõ képviselõje az egységes javaslat 60. §-ában a Vámtv.

155. § (3) bekezdése második és harmadik b) pontjának az elhagyását javasolja:

"[b) szervezetre vonatkozó egyedileg azonosítható - valamint a

természetes személyre vonatkozó egyedileg nem azonosítható, kereskedelmi

forgalomnak minõsülõ adatokat rendszeresen a Központi Statisztikai Hivatalnak

és egyéb, a külkereskedelmi statisztikáért felelõs szervnek, közigazgatási és

hatósági eljárás céljából, engedélyezési, kvótafigyelési, piacvédelmi és

ellenõrzési céllal az Ipari és Kereskedelmi Minisztériumnak és a Népjóléti

Minisztériumnak, devizahatósági feladatai ellátásához és a fizetési mérleg

összeállításához a Magyar Nemzeti Banknak, agrárrendtartással összefüggõ

feladatok ellátásához a Földmûvelésügyi Minisztériumnak, környezetvédelmi

ellenõrzési célra a Környezetvédelmi és Területfejlesztési Minisztériumnak, a

szerzõi jogi törvényben a mûvek, elõadások és hangfelvételek magáncélú

másolására tekintettel megállapított díjigény érvényesítésével összefüggõ

feladatok ellátásához az erre nyilvántartásba vett, közös jogkezelést végzõ

szervezetnek.]"

"[b) szervezetre vonatkozó egyedileg azonosítható - valamint a

természetes személyre vonatkozó egyedileg nem azonosítható, kereskedelmi

forgalomnak minõsülõ - adatokat rendszeresen a Központi Statisztikai

Hivatalnak és egyéb, a külkereskedelmi statisztikáért felelõs szervnek,

közigazgatási és hatósági eljárás céljából, engedélyezési, kvótafigyelési,

piacvédelmi és ellenõrzési céllal az Ipari és Kereskedelmi Minisztériumnak és

a Népjóléti Minisztériumnak, a kõolaj és kõolajtermék biztonsági

készletezésével összefüggõ feladatok ellátásához a Kõolaj és Kõolajtermék

Készletezõ Szövetségnek, devizahatósági feladatai ellátásához és a fizetési

mérleg összeállításához a Magyar Nemzeti Banknak, agrárrendtartással

összefüggõ feladatok ellátásához a Földmûvelésügyi Minisztériumnak,

környezetvédelmi ellenõrzési célra a Környezetvédelmi és Területfejlesztési

Minisztériumnak;]"

Indokolás: Lásd a T/4101/73/2. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.

4. Az Elõterjesztõ képviselõje az egységes javaslat 69. § (1)

bekezdésének a következõ módosítását javasolja:

"69. § (1) E[z a] törvény

a) a b) pontban, valamint a (2) bekezdésben foglaltak kivételével 1997.

[július] augusztus 1-jén lép hatályba;

b) 1. §-a - az 1. §-a (4) bekezdésének kivételével -, 2. §-a, 3. §-a, 4.

§-a, 8. §-a, 10-13. §-ai, 16-19. §-ai, 22. §-a, 24-26. §-ai, 27. §-a, 28. §-

ának (1) bekezdése, 30-37. §-ai, 42. §-a, 47-49. §-ai, 50. §-ának (1) és (4)

bekezdései, 51. §-a, 54. §-a, 56. §-a, 58. §-a, 60. §-a, 62. §-a, 67. §-a, 69.

§-ának (3) bekezdése, valamint 69. §-ának (10) bekezdése 1997. július 1-jén

lép hatályba."

Indokolás: Lásd a T/4101/73/3. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.

5. Az Elõterjesztõ képviselõje az egységes javaslat 69. § elsõ (2)

bekezdésének a következõ módosítását javasolja:

"(2) E törvény 1. §-ának (4) bekezdése, a 27. §-ának (2) bekezdése, a 28.

§-ának [(3)] (2) bekezdése és a 70. §-ának (4) bekezdése a kihirdetése napján

lép hatályba."

Indokolás: Lásd a T/4101/73/4. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.

6. Az Elõterjesztõ képviselõje az egységes javaslat 69. § második (2)

bekezdésének az elhagyását javasolja:

"[(2) E törvény 1. §-ának (4) bekezdése, a 27. §-ának (2) bekezdése és a

28. §-ának (3) bekezdése a kihirdetése napján, a 70. §-ának (4) bekezdése

1997. június 1-jén lép hatályba.]"

Indokolás: Lásd a T/4101/73/4. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.

7. Az Elõterjesztõ képviselõje az egységes javaslat 69. § elsõ (9)

bekezdésének a következõ módosítását javasolja:

"(9) A külföldivel 1996. április 1-jét követõen kötött megállapodás vagy

szerzõdés keretében jelenleg is Magyarországon lévõ, nem vámkezelt

fuvareszközöket és szállítótartályokat az e törvény 32. §-ának (1)

bekezdésében rögzített ideiglenes behozatali jogcímen kell vámkezeltetni e

törvény hatálybalépését követõen három hónapon belül az illetékes

vámhivatalnál. A vámkezelésnél alkalmazni kell a Vámtv. 76. §-ában foglalt

elõírásokat is. A határidõ elmulasztása jogvesztéssel jár."

Indokolás: Lásd a T/4101/73/5. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.

8. Az Elõterjesztõ képviselõje az egységes javaslat 69. § második (9)

bekezdésének az elhagyását javasolja:

"[(9) A külföldivel 1996. április 1-jét követõen kötött megállapodás vagy

szerzõdés keretében jelenleg is Magyarországon lévõ, nem vámkezelt

fuvareszközöket és szállítótartályokat a 32. § (1) bekezdésében rögzített

ideiglenes behozatali jogcímen kell vámkezeltetni e törvény hatálybalépését

követõen három hónapon belül az illetékes vámhivatalnál. A vámkezelésnél

alkalmazni kell a Vámtv. 76. §-ában foglalt elõírásokat is. A határidõ

elmulasztása jogvesztéssel jár.]"

Indokolás: Lásd a T/4101/73/5. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.

9. Az Elõterjesztõ képviselõje az egységes javaslat 69. § elsõ (10)

bekezdésének a következõ módosítását javasolja:

"(10) Az 1992. augusztus 1-jét megelõzõen végzett vámkezelés[hez]nél

[végzett] keletkezett vámtartozás esetén a késedelmi pótlékot és kamatot attól

az idõponttól kell felszámítani, amikor a visszafizetésre kötelezettel

(ideértve a jogutódot és az egyetemlegesség jogcímén nyilvántartott más

fizetésre kötelezettet is) államigazgatási vagy más, a vámhatóság által

kibocsá[j]tott hivatalos irat útján - igazoltan - elõször közölték a fizetendõ

vám, vámkezelési díj, statisztikai illeték, általános forgalmi adó és egyéb

fizetési kötelezettségek összegét. Igazolásul elfogadható a határozat,

fizetési felhívás átvételét igazoló tértivevény vagy más okmány, továbbá az

ügyfél átvételt elismerõ nyilatkozata."

Indokolás: Lásd a T/4101/73/6. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.

10. Az Elõterjesztõ képviselõje az egységes javaslat 69. § második (10)

bekezdésének az elhagyását javasolja:

"[(10) Az 1992. augusztus 1-jét megelõzõen keletkezett vámteher tartozás

esetén a késedelmi pótlékot és kamatot attól az idõponttól kell felszámítani,

amikor a vámfizetésre kötelezett (ideértve a jogutódot is és az

egyetemlegesség jogcímén nyilvántartott más vámfizetésre kötelezettet is)

igazoltan elõször szerzett tudomást - államigazgatási határozat útján - a

vámteher tartozásról. Igazolásnak kell tekinteni a vámhatóság által

nyilvántartott és visszaigazolt fizetési felszólítás vagy határozat

kézbesítését, vitatott esetben a vámhatósági nyilatkozatot kell az eljárásnál

alapigazolásnak tekinteni.]"

Indokolás: Lásd a T/4101/73/6. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.

11. Az Alkotmányügyi bizottság az egységes javaslat 69. § (12) bekezdése

a) pontjának a következõ módosítását javasolja:

/E törvény/

"a) hatályba lépésével egyidejûleg a Vámtv. [8. § (4) bekezdése, a] 21. §

(4) bekezdésének c) pontja, a 125. § (2) bekezdés b) pontjának 2. alpontja, a

125. § (4) bekezdése, a 132. § (7) bekezdése, valamint a 204. § (1)

bekezdésének c) pontja;"

Indokolás: Lásd a T/4101/74/3. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

12. Az Alkotmányügyi bizottság az egységes javaslat 70. § (3) bekezdése

felvezetõ szövegének a következõ módosítását javasolja:

"(3) A külföldiek magyarországi befektetéseirõl szóló 1988. évi XXIV.

törvény 37. és 40. §-ának helyébe a következõ rendelkezés lép, és [kiegészül a

37. § után] a következõ 37/A. §-sal egészül ki:"

Indokolás: Lásd a T/4101/74/4. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

Megjegyzés: Az egységes javaslat 56. §-ának felvezetõ szövege helyesen a

következõ:

"56. § A Vámtv. 145. §-ának (6) bekezdése a következõ c) ponttal egészül ki,

egyidejûleg a jelenlegi c) pont jelölése d) pontra módosul:"

Összeállította: az Országgyûlés Jogi Fõosztálya

Budapest, 1997. június 9.

Dr. Hack Péter s.k.,

az Alkotmányügyi bizottság elnöke

Eleje Honlap