______________
Bizjelen\T4101zar.DOC
Az Országgyûlés
T/4101/75.. szám
Alkotmány- és igazságügyi bizottságának
a j á n l á s a
a vámjogról, a vámeljárásról, valamint a vámigazgatásról szóló 1995. évi C.
törvény és az ahhoz kapcsolódó egyes törvények módosításáról szóló T/4101.. sz.
törvényjavaslat
z á r ó v i t á j á h o z
Tisztelt Országgyûlés!
Az Országgyûlés Alkotmány- és igazságügyi bizottsága (a továbbiakban:
Alkotmányügyi bizottság) megvitatta a vámjogról, a vámeljárásról, valamint a
vámigazgatásról szóló 1995. évi C. törvény és az ahhoz kapcsolódó egyes
törvények módosításáról szóló, T/4101/72.. számon beterjesztett egységes
javaslathoz benyújtott T/4101/73.,T/74.. számú módosító javaslatokat.
Az Elõterjesztõ képviselõje a T/4101/73/1. sz. módosító javaslatát
VISSZAVONTA! (Ezt az ajánlás nem tartalmazza.)
Megjegyzés: Az egységes javaslat szövegébõl elhagyni javasolt szöveget
[ ] zárójel közé téve, az új szövegrészeket pedig aláhúzással jelöljük. Ha
a módosító javaslatban ettõl eltérõ jelölési mód szerepel - az egységes
elbírálás megkönnyítése érdekében - az ajánlásban a javaslatot ehhez a
jelölési módhoz igazítottuk annak szó szerinti tartalmára figyelemmel.
Ahol az ajánlás a bizottság állásfoglalásaként a "nem támogatja"
megjegyzést használja, ott a módosító javaslat a jelenlévõ képviselõk
egyharmadának támogatását megkapta.
Amennyiben a módosító javaslat az egységes javaslat §-ainak, illetve a
§-ok bekezdéseinek számozására, vagy a pontok jelölésére is vonatkozik, a
javaslat elfogadása esetén ezek értelemszerûen megváltoznak az egységes
javaslat minden érintett rendelkezésében, hivatkozásában, az erre történõ
külön utalás nélkül is.
A Házszabály 145. § (1) bekezdés b/ pontja szerinti, a módosító
javaslatokra vonatkozó észrevételeket az ajánlás érintett pontjaihoz fûzött
keretes megjegyzések tartalmazzák.
1. Az Alkotmányügyi bizottság az egységes javaslat 6. § (2) bekezdésének
a következõ módosítását javasolja:
"(2) A Vámtv. 8. §-ának (3) és (4) bekezdése helyébe a következõ
rendelkezés lép:
"(3) A vámraktár és a vámszabadterület üzemeltetéséhez szükséges engedély
kiadásához raktáranként, illetve vámszabadterületenként vámbiztosítékként
(tevékenységi garanciaként) - a jövedéki törvény hatálya alá tartozó
vámáru/áru kivételével - az egy év alatt tárolni kívánt vagy tárolt vámáru/áru
értékének 1/12 részét figyelembe véve az alábbiakban meghatározott garancia
összeget kell nyújtani:
1. 0-10 millió forint betárolt áruértékig 1 millió forint/év
2. 10-50 millió forint betárolt áruértékig 5 millió forint/év
3. 50-100 millió forint betárolt áruértékig 10 millió forint/év
4. 100-150 millió forint betárolt áruértékig 15 millió forint/év
5. 150-200 millió forint betárolt áruértékig 20 millió forint/év
6. 200-250 millió forint betárolt áruértékig 25 millió forint/év
7. 250-300 millió forint betárolt áruértékig 30 millió forint/év
8. 300-350 millió forint betárolt áruértékig 35 millió forint/év
9. 350-400 millió forint betárolt áruértékig 40 millió forint/év
10. 400-450 millió forint betárolt áruértékig 45 millió forint/év
[10.]11. 450 - millió forint betárolt áruérték felett 50 millió
forint/év
A vámbiztosíték összegének [módosítási szabályait] nyújtására vonatkozó
részletes szabályokat e törvény végrehajtási rendelete tartalmazza.
(4) A jövedéki törvény hatálya alá tartozó vámáru/áru raktározása,
vámszabadterületi tárolása esetén a raktározás, illetve tárolás idõtartamára a
vámáru/áru tényleges vámterhének megfelelõ összegû bankgaranciát vagy
fedezetigazolást kell nyújtani.""
Megjegyzés: Ez a módosító javaslat összefügg az ajánlás 11. pontjában
foglalt indítvánnyal.
Indokolás: Lásd a T/4101/74/1. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
2. Az Alkotmányügyi bizottság az egységes javaslat 54. § (2) bekezdésének
a következõ módosítását javasolja:
"(2) A Vámtv. 143. §-ának (5) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés
lép, és e § a következõ (6)-(8) bekezdéssel egészül ki:
"(5) Kérelemre a pénzügyminiszter a kereskedelmi forgalomban 1998.
december 31-ig behozott vámárukra kiszabott statisztikai illeték és
vámkezelési díj megfizetése alól felmentést adhat, ha annak nemzetgazdasági
indokoltsága fennáll.
(6) [E rendelkezés] Az (5) bekezdés alkalmazásánál nemzetgazdaságilag
indokoltnak tekinthetõ különösen az, ha
a) a behozatal gazdaságilag elmaradott térség ipari fejlesztését segíti;
vagy
b) a beszerzés, a foglalkoztatás biztosítása, bõvítése érdekében a
meglévõ, stabil piaci pozíciójú ipari kapacitások változatlan feltételû
mûködését biztosítja; vagy
c) a gazdálkodó termeléséhez felhasznált nyersanyagok, alapanyagok
gazdaságos behozatala meghatározott ország(ok)hoz kötõdik, amely beszerzés
átterelése hasonló feltétellel nem biztosítható.
(7) A (6) bekezdés szerinti feltételek fennállását a gazdálkodó igazolja.
A feltételek nem teljesülése esetén a statisztikai illeték és vámkezelési díj
összegét utólag az e törvényben foglalt jogkövetkezmények alkalmazása mellett
kell megfizetni.
(8) Az (5)-(7) bekezdésben foglaltak részletes eljárási szabály[ok]ait e
törvény végrehajtási rendelete tartalmazza.""
Indokolás: Lásd a T/4101/73/74/2.4 Indokolás: Lásd a T/4101/73/74/2. sz. módosító javaslat indokolását. . sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
3. Az Elõterjesztõ képviselõje az egységes javaslat 60. §-ában a Vámtv.
155. § (3) bekezdése második és harmadik b) pontjának az elhagyását javasolja:
"[b) szervezetre vonatkozó egyedileg azonosítható - valamint a
természetes személyre vonatkozó egyedileg nem azonosítható, kereskedelmi
forgalomnak minõsülõ adatokat rendszeresen a Központi Statisztikai Hivatalnak
és egyéb, a külkereskedelmi statisztikáért felelõs szervnek, közigazgatási és
hatósági eljárás céljából, engedélyezési, kvótafigyelési, piacvédelmi és
ellenõrzési céllal az Ipari és Kereskedelmi Minisztériumnak és a Népjóléti
Minisztériumnak, devizahatósági feladatai ellátásához és a fizetési mérleg
összeállításához a Magyar Nemzeti Banknak, agrárrendtartással összefüggõ
feladatok ellátásához a Földmûvelésügyi Minisztériumnak, környezetvédelmi
ellenõrzési célra a Környezetvédelmi és Területfejlesztési Minisztériumnak, a
szerzõi jogi törvényben a mûvek, elõadások és hangfelvételek magáncélú
másolására tekintettel megállapított díjigény érvényesítésével összefüggõ
feladatok ellátásához az erre nyilvántartásba vett, közös jogkezelést végzõ
szervezetnek.]"
"[b) szervezetre vonatkozó egyedileg azonosítható - valamint a
természetes személyre vonatkozó egyedileg nem azonosítható, kereskedelmi
forgalomnak minõsülõ - adatokat rendszeresen a Központi Statisztikai
Hivatalnak és egyéb, a külkereskedelmi statisztikáért felelõs szervnek,
közigazgatási és hatósági eljárás céljából, engedélyezési, kvótafigyelési,
piacvédelmi és ellenõrzési céllal az Ipari és Kereskedelmi Minisztériumnak és
a Népjóléti Minisztériumnak, a kõolaj és kõolajtermék biztonsági
készletezésével összefüggõ feladatok ellátásához a Kõolaj és Kõolajtermék
Készletezõ Szövetségnek, devizahatósági feladatai ellátásához és a fizetési
mérleg összeállításához a Magyar Nemzeti Banknak, agrárrendtartással
összefüggõ feladatok ellátásához a Földmûvelésügyi Minisztériumnak,
környezetvédelmi ellenõrzési célra a Környezetvédelmi és Területfejlesztési
Minisztériumnak;]"
Indokolás: Lásd a T/4101/73/2. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.
4. Az Elõterjesztõ képviselõje az egységes javaslat 69. § (1)
bekezdésének a következõ módosítását javasolja:
"69. § (1) E[z a] törvény
a) a b) pontban, valamint a (2) bekezdésben foglaltak kivételével 1997.
[július] augusztus 1-jén lép hatályba;
b) 1. §-a - az 1. §-a (4) bekezdésének kivételével -, 2. §-a, 3. §-a, 4.
§-a, 8. §-a, 10-13. §-ai, 16-19. §-ai, 22. §-a, 24-26. §-ai, 27. §-a, 28. §-
ának (1) bekezdése, 30-37. §-ai, 42. §-a, 47-49. §-ai, 50. §-ának (1) és (4)
bekezdései, 51. §-a, 54. §-a, 56. §-a, 58. §-a, 60. §-a, 62. §-a, 67. §-a, 69.
§-ának (3) bekezdése, valamint 69. §-ának (10) bekezdése 1997. július 1-jén
lép hatályba."
Indokolás: Lásd a T/4101/73/3. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.
5. Az Elõterjesztõ képviselõje az egységes javaslat 69. § elsõ (2)
bekezdésének a következõ módosítását javasolja:
"(2) E törvény 1. §-ának (4) bekezdése, a 27. §-ának (2) bekezdése, a 28.
§-ának [(3)] (2) bekezdése és a 70. §-ának (4) bekezdése a kihirdetése napján
lép hatályba."
Indokolás: Lásd a T/4101/73/4. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.
6. Az Elõterjesztõ képviselõje az egységes javaslat 69. § második (2)
bekezdésének az elhagyását javasolja:
"[(2) E törvény 1. §-ának (4) bekezdése, a 27. §-ának (2) bekezdése és a
28. §-ának (3) bekezdése a kihirdetése napján, a 70. §-ának (4) bekezdése
1997. június 1-jén lép hatályba.]"
Indokolás: Lásd a T/4101/73/4. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.
7. Az Elõterjesztõ képviselõje az egységes javaslat 69. § elsõ (9)
bekezdésének a következõ módosítását javasolja:
"(9) A külföldivel 1996. április 1-jét követõen kötött megállapodás vagy
szerzõdés keretében jelenleg is Magyarországon lévõ, nem vámkezelt
fuvareszközöket és szállítótartályokat az e törvény 32. §-ának (1)
bekezdésében rögzített ideiglenes behozatali jogcímen kell vámkezeltetni e
törvény hatálybalépését követõen három hónapon belül az illetékes
vámhivatalnál. A vámkezelésnél alkalmazni kell a Vámtv. 76. §-ában foglalt
elõírásokat is. A határidõ elmulasztása jogvesztéssel jár."
Indokolás: Lásd a T/4101/73/5. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.
8. Az Elõterjesztõ képviselõje az egységes javaslat 69. § második (9)
bekezdésének az elhagyását javasolja:
"[(9) A külföldivel 1996. április 1-jét követõen kötött megállapodás vagy
szerzõdés keretében jelenleg is Magyarországon lévõ, nem vámkezelt
fuvareszközöket és szállítótartályokat a 32. § (1) bekezdésében rögzített
ideiglenes behozatali jogcímen kell vámkezeltetni e törvény hatálybalépését
követõen három hónapon belül az illetékes vámhivatalnál. A vámkezelésnél
alkalmazni kell a Vámtv. 76. §-ában foglalt elõírásokat is. A határidõ
elmulasztása jogvesztéssel jár.]"
Indokolás: Lásd a T/4101/73/5. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.
9. Az Elõterjesztõ képviselõje az egységes javaslat 69. § elsõ (10)
bekezdésének a következõ módosítását javasolja:
"(10) Az 1992. augusztus 1-jét megelõzõen végzett vámkezelés[hez]nél
[végzett] keletkezett vámtartozás esetén a késedelmi pótlékot és kamatot attól
az idõponttól kell felszámítani, amikor a visszafizetésre kötelezettel
(ideértve a jogutódot és az egyetemlegesség jogcímén nyilvántartott más
fizetésre kötelezettet is) államigazgatási vagy más, a vámhatóság által
kibocsá[j]tott hivatalos irat útján - igazoltan - elõször közölték a fizetendõ
vám, vámkezelési díj, statisztikai illeték, általános forgalmi adó és egyéb
fizetési kötelezettségek összegét. Igazolásul elfogadható a határozat,
fizetési felhívás átvételét igazoló tértivevény vagy más okmány, továbbá az
ügyfél átvételt elismerõ nyilatkozata."
Indokolás: Lásd a T/4101/73/6. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.
10. Az Elõterjesztõ képviselõje az egységes javaslat 69. § második (10)
bekezdésének az elhagyását javasolja:
"[(10) Az 1992. augusztus 1-jét megelõzõen keletkezett vámteher tartozás
esetén a késedelmi pótlékot és kamatot attól az idõponttól kell felszámítani,
amikor a vámfizetésre kötelezett (ideértve a jogutódot is és az
egyetemlegesség jogcímén nyilvántartott más vámfizetésre kötelezettet is)
igazoltan elõször szerzett tudomást - államigazgatási határozat útján - a
vámteher tartozásról. Igazolásnak kell tekinteni a vámhatóság által
nyilvántartott és visszaigazolt fizetési felszólítás vagy határozat
kézbesítését, vitatott esetben a vámhatósági nyilatkozatot kell az eljárásnál
alapigazolásnak tekinteni.]"
Indokolás: Lásd a T/4101/73/6. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.
11. Az Alkotmányügyi bizottság az egységes javaslat 69. § (12) bekezdése
a) pontjának a következõ módosítását javasolja:
/E törvény/
"a) hatályba lépésével egyidejûleg a Vámtv. [8. § (4) bekezdése, a] 21. §
(4) bekezdésének c) pontja, a 125. § (2) bekezdés b) pontjának 2. alpontja, a
125. § (4) bekezdése, a 132. § (7) bekezdése, valamint a 204. § (1)
bekezdésének c) pontja;"
Indokolás: Lásd a T/4101/74/3. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
12. Az Alkotmányügyi bizottság az egységes javaslat 70. § (3) bekezdése
felvezetõ szövegének a következõ módosítását javasolja:
"(3) A külföldiek magyarországi befektetéseirõl szóló 1988. évi XXIV.
törvény 37. és 40. §-ának helyébe a következõ rendelkezés lép, és [kiegészül a
37. § után] a következõ 37/A. §-sal egészül ki:"
Indokolás: Lásd a T/4101/74/4. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
Megjegyzés: Az egységes javaslat 56. §-ának felvezetõ szövege helyesen a
következõ:
"56. § A Vámtv. 145. §-ának (6) bekezdése a következõ c) ponttal egészül ki,
egyidejûleg a jelenlegi c) pont jelölése d) pontra módosul:"
Összeállította: az Országgyûlés Jogi Fõosztálya
Budapest, 1997. június 9.
Dr. Hack Péter s.k.,
az Alkotmányügyi bizottság elnöke