1

K/4107/1..

Bogárdi Zoltán úr részére

országgyûlési képviselõ

Tisztelt Képviselõ Úr !

Az Országgyûlés elnöke, dr. Gál Zoltán úr részére feltett kérdéseire az

alábbiakban válaszolok.

1/ "Milyen összegekkel gazdálkodik ténylegesen a Központi Környezetvédelmi

Alap 1997-ben, illetve milyen összegû elvonás, lekötés, zárolás terheli azt ?"

"Történt-e központi elvonás, zárolás, lekötés 1994-97. között a KKA-ból, és ha

igen, milyen összegû és annak mi a jogalapja ?"

A Magyar Köztársaság 1997. évi költségvetésérõl szóló 1996. évi CXXIV.

törvény 12. számú melléklete tartalmazza a Központi Környezetvédelmi Alap

(KKA) 1997. évre jóváhagyott bevételi és kiadási elõirányzatait. A törvény

szerint a folyó kiadások (16,2 milliárd forint ) 2 milliárd forint összeggel

haladhatják meg a folyó bevételeket (14,2 milliárd forint). A KKA tervezett

GFS egyenlege tehát - 2 milliárd forint. A "túlköltést" a korábbi években

felhalmozódott és nyilvántartott pénzmaradványa, illetve elõirányzat-

maradványa törvény által engedélyezett felhasználása teszi lehetõvé.

A KKA pénzmaradványa 1996. január 1-én 18,5 milliárd forint volt. A

felhalmozódás egyrészt szándékolt volt (hiszen az 1996. évi gazdálkodást

meghatározó költségvetési törvény 4,1 milliárd forint összegû GFS egyenleget

/szufficitet/ írt elõ, másrészt a korábbi évek - az Állami Számvevõszék által

már áttekintett - gazdálkodási problémái következtében lépett fel.

A "zárolás" tehát (amit az Országgyûlés határozott meg) 18,5-2,0, azaz 16,5

milliárd forint összegû.

"Elvonás" a KKA-tól nem történt, az egyes elkülönített állami pénzalapokról

szóló 1992. évi LXXXIII. törvény ezt nem is teszi lehetõvé (29. § /2/

bekezdése szerint "..az Alap év végi maradványa nem vonható el.").

A KKA gazdálkodását meghatározó jogszabályok nem teszik lehetõvé, hogy a KKA

a rendelkezésre álló forrásokat lekösse, így a KKA-nak nincs pénzeszköze sem

értékpapírban, vagy banki betétben, sem más formában "lekötve".

1994-95. költségvetési években más elszámolási rendszert alkalmazott az

államháztartás, az elkülönített alapoknál a pénzmaradványt lényegében

szabadon lehetett felhasználni, tehát zárolás, illetve elvonás nem merült

fel. A gazdálkodási jogszabályok lehetõvé tették továbbá a szabad

pénzeszközök lekötését. E felhatalmazás alapján a KKA 1994-ben a (nem

auditált) mérleg alapján 34,0 milliárd forint összegben vásárolt értékpapírt,

amelybõl 0,9 milliárd forint összegû hozambevétel keletkezett. 1995-ben (az

auditált mérleg alapján) 40,5 milliárd forint összegû értékpapír-vásárlásból

1,9 milliárd forint kamatbevétel származott. (Az elszámolási szabályok

szerint az értékpapír-vásárlás összege halmozódott, azaz 1994-ben lényegében

2.5-3 milliárd, 1995-ben pedig 3-3,5 milliárd forint volt 12-szer 1 hónapig

lekötve.)

Megjegyzendõ, hogy az 1994-95. költségvetési évek gazdálkodását az ÁSZ

részletesen áttekintette, a KKA "pénzügyei" a sajtóban is nagy visszhangot

váltottak ki, az ÁSZ jelentés következményeként személyi, illetve a KKA

kezelését illetõen lényeges szervezeti változások is bekövetkeztek azon

intézkedési terv alapján, amit a Parlament illetékes bizottsága negyedévente

áttekint, illetve az Állami Számvevõszék utóellenõrzés keretében jelenleg is

vizsgál.

2/ "A pályázatban szereplõ kategóriákban külön-külön milyen keret áll

rendelkezésre ?"

1997-ben a KKA fejlesztési elõirányzata ("Támogatás a környezetvédelmet

közvetlenül elõsegítõ fejlesztésekhez /a tájrendezési és kármentesítési

feladatokkal együtt/) 10,7 milliárd forint összegû.

Ebbõl a kármentesítési program folytatásában 1 milliárd forint 1997. évi

felhasználását tervezzük (amihez a költségvetés a privatizációs bevétel

terhére azonos összegû bevételt biztosít).

E keretet terheli a tájsebrehabilitáció folytatása, amihez a költségvetési

törvény folyó évi bevételt nem rendelt, viszont a determinációk miatt 900

millió forint összegû támogatás kifizetése prognosztizálható.

A pályázati rendszerben 1996-ban és a korábbi idõszakban hozott döntések

alapján a döntési lehetõséget tovább csökkentve a törvényben meghatározott

kiadási kereten belül további 5,8 milliárd forint támogatás kifizetését

tervezzük.

Fentiek alapján a pályázati rendszerben 1997. évi döntéssel és 1997. évi

kifizetéssel 3 milliárd forint összegû kötelezettség vállalható. Ennek

felosztása %-ban és összegben :

1. Levegõtisztaságvédelem

26 % 780 millió forint

2. Zaj- és rezgésterhelés elleni védelem

2 % 60 millió forint

3. Felszíni és felszín alatti vizek védelme

22 % 660 millió forint

4. A hulladékok keletkezésének megelõzése, a keletkezett hulladékok

mennyiségének és káros hatásainak csökkentése

30 % 900 millió forint

5. Természetvédelem 9 % 270 millió forint

6. Környezetvédelmi ipar támogatása

5 % 150 millió forint

7. A mûemléki értékek és épített környezet védelme

6 % 180 millió forint

A közölt számok irányszámnak tekinthetõk, hiszen a bevételek tervezettõl

eltérõ alakulása esetén a költségvetési törvény lehetõvé a keretek bõvítését.

3/ "Miniszter úr a környezetvédelmi bizottság meghallgatása alkalmából

hosszasan beszélt a Zöld Bankról. Mit jelent a fogalom, vannak-e munkatársai

és milyen pénzeszközökkel gazdálkodik ?"

Az állami pénzeszközök felhasználásának meghatározott célok elérése érdekében

sok formája lehet. A KKA jelenlegi szabályozása is megengedi, hogy az alap

kamatmentes, vagy kedvezményes kamatozású visszatérítendõ támogatást

(gyakorlatilag hitelt), illetve kamattámogatást, vagy hitelgaranciát

nyújtson. Tehát ma is vannak a KKA mûködésében - lehetõségként - banküzemi

szolgáltatások. Tapasztalatok szerint azonban a lehetõségekhez képest az

igény nagyon alacsony. Ennek nyilvánvalóan az az oka, hogy a környezetvédelem

területén a mai Magyarországon nehéz olyan beruházást eszközölni, amely más

befektetésekkel összehasonlítva hozamszinten versenyképes, illetve már

középtávon a befektetés megtérülése mellett finanszírozni képes a

kamatterheket.

Mindaddig, amíg a környezetvédelem területén nincsenek versenyképes

fejlesztési lehetõségek, a "Zöld Bank" létrehozása nem lehetséges (erre utal

egyébként a KPMG Hungária Kft. által készített, Phare segélybõl

finanszírozott tanulmány is). Elméleti szinten azonban érdemes foglalkozni az

elgondolással, hiszen a kamattal, vagy anélkül visszatérülõ támogatások a KKA

mozgásterét a késõbbiekben bõvíthetik - a lakosság újabb terhelése nélkül is

-, illetve a hitelezésen keresztül ugyanakkora állami forrás lényegesen

nagyobb környezetvédelmi eredményt hozhat.

Nincs tehát arról szó, hogy jelenleg a "Zöld Bank" létrehozása napirenden

lenne, így természetesen sem pénzeszközei, illetve munkatársai sincsenek.

Budapest, 1997. május " ".

Tisztelettel :

Dr. Baja Ferenc

Eleje Honlap