1
Í R Á S O S V Á L A S Z
Demeter Ervin (MDF) képviselõ úr "A taxis tevékenység Országos Képzési
Jegyzékbe történõ felvételének lehetõségeirõl" címû kérdésére
Tisztelt Képviselõ Úr !
Az Országgyûlés Házszabálya 91. §. (2) bekezdésében foglaltak szerint
hozzám intézett kérdésére a következõ választ adom:
A taxisok mûködését "a közúti közlekedési szolgáltatásokról és a közúti
jármûvek üzemben tartásáról szóló 89/1988.(XII.20.)MT. rendelet
módosításáról" rendelkezõ 142/1992. (X.27.) Korm. rendelet szabályozza.
Jelenleg személytaxi szolgáltatásra engedélyt az kaphat, aki az elõírt
szakmai érdekképviseleti szervezetekkel egyeztetett személyi, szakmai és
pénzügyi feltételeknek eleget tesz és ennek megfelelõen képesítõ vizsgával
rendelkezik. A hatályos jogszabályi elõírások igazodnak az Európai Uniós
követelményekhez.
Képviselõ úr által szorgalmazott "taxis" szakképesítési javaslattal a tárca
már több esetben foglalkozott.
Legutóbb 1996. februárjában a Vállalkozó Taxisok Országos Érdekképviseleti
Egyesülete - a piacralépés lehetõségeinek szigorítása végett -
indítványozta az említett kérdés megoldását. Az érintettek (a Munkaügyi
Minisztérium, az ágazati minisztérium és a szakmai érdekképviseletek)
bevonásával folytatott egyeztetések alapján egyetértés alakult ki abban,
hogy az Országos Képzési Jegyzékbe (OKJ) a "taxis" képesítés, mint önálló
szakképesítés felvétele nem indokolt.
Kompromisszumos megoldásként jeleztük, hogy a tárca részérõl elfogadható
követelménynek ítélnénk a "gépjármûvezetõ és karbantartó" szakképesítés
elõírását, amelynek az OKJ-be történõ felvétele a megbeszélés idõpontjában
az elõkészítés stádiumában volt. A tervezet az egyeztetéseken olyan
nagymértékû átalakításokon ment keresztül, amelyek miatt mint önálló
szakképesítés az Országos Képzési Jegyzékbe nem került be. (Így például
gondot jelentett, hogy a karbantartó szakmai követelmények nem haladták
volna meg a hivatásos gépjármûvezetõi hatósági vizsgán is megkövetelt
mélységet. Megoldatlan a gépjármûvezetésre felkészítõ gyakorlat pénzügyi
feltétele is.)
Amennyiben a szakmai érdekképviselet elkészíti az említett szakképesítés
feltételeire vonatkozó részletes javaslatát, a kérés ismételt vizsgálatától
nem zárkózunk el. Az így összeállított javaslatot széleskörû szakmai vitára
bocsátjuk, majd az Országos Szakképzési Tanács elé terjesztjük. E testület
(amelynek tagjai a munkaadók, a munkavállalók, a gazdasági kamarák, az
iskolafenntartók és az érintett minisztériumok képviselõi) támogatása
esetén az új szakképesítés bekerülhet az Országos Képzési Jegyzékbe. Ehhez
módosítani kell a 7/1993.(XII.30.) MüM rendelet Országos Képzési Jegyzék
címû mellékletét.
A szakképesítés ugyanakkor önmagában még nem jelentene engedélyt a taxis
vállalkozáshoz, hanem elõfeltételként írható a hatósági képesítõ vizsgák
letételéhez, illetve a taxis tevékenység gyakorlásához. Ennek során
mérlegelni kell azt is, hogy ezen állami oktatással összefüggõ iskolai
követelmény (középiskolai végzettség) esetleg egyes taxis vállalkozók
részérõl nem teljesíthetõk.
Mindezekre tekintettel szükségesnek ítéljük, hogy a jelenlegi szabályozás
módosítására a személytaxi szolgáltatás területén mûködõ valamennyi
érdekképviselet egyetértésével kerüljön sor. Számolni lehet azzal is, hogy
a már taxis tevékenységet folytatóknál a követelmény az életkor és türelmi
idõ figyelembevételével lennének érvényesíthetõk.
Kérem Képviselõ urat, hogy válaszomat elfogadni és a Vállalkozó Taxisok
Országos Érdekvédelmi Egyesületét a fentieknek megfelelõen tájékoztatni
szíveskedjék.
Budapest, 1997. április " "
Szívélyes üdvözlettel:
Dr.
Lotz Károly