1

K/4161/1..

Í R Á S O S V Á L A S Z

Demeter Ervin (MDF) képviselõ úr "A taxis tevékenység Országos Képzési

Jegyzékbe történõ felvételének lehetõségeirõl" címû kérdésére

Tisztelt Képviselõ Úr !

Az Országgyûlés Házszabálya 91. §. (2) bekezdésében foglaltak szerint

hozzám intézett kérdésére a következõ választ adom:

A taxisok mûködését "a közúti közlekedési szolgáltatásokról és a közúti

jármûvek üzemben tartásáról szóló 89/1988.(XII.20.)MT. rendelet

módosításáról" rendelkezõ 142/1992. (X.27.) Korm. rendelet szabályozza.

Jelenleg személytaxi szolgáltatásra engedélyt az kaphat, aki az elõírt

szakmai érdekképviseleti szervezetekkel egyeztetett személyi, szakmai és

pénzügyi feltételeknek eleget tesz és ennek megfelelõen képesítõ vizsgával

rendelkezik. A hatályos jogszabályi elõírások igazodnak az Európai Uniós

követelményekhez.

Képviselõ úr által szorgalmazott "taxis" szakképesítési javaslattal a tárca

már több esetben foglalkozott.

Legutóbb 1996. februárjában a Vállalkozó Taxisok Országos Érdekképviseleti

Egyesülete - a piacralépés lehetõségeinek szigorítása végett -

indítványozta az említett kérdés megoldását. Az érintettek (a Munkaügyi

Minisztérium, az ágazati minisztérium és a szakmai érdekképviseletek)

bevonásával folytatott egyeztetések alapján egyetértés alakult ki abban,

hogy az Országos Képzési Jegyzékbe (OKJ) a "taxis" képesítés, mint önálló

szakképesítés felvétele nem indokolt.

Kompromisszumos megoldásként jeleztük, hogy a tárca részérõl elfogadható

követelménynek ítélnénk a "gépjármûvezetõ és karbantartó" szakképesítés

elõírását, amelynek az OKJ-be történõ felvétele a megbeszélés idõpontjában

az elõkészítés stádiumában volt. A tervezet az egyeztetéseken olyan

nagymértékû átalakításokon ment keresztül, amelyek miatt mint önálló

szakképesítés az Országos Képzési Jegyzékbe nem került be. (Így például

gondot jelentett, hogy a karbantartó szakmai követelmények nem haladták

volna meg a hivatásos gépjármûvezetõi hatósági vizsgán is megkövetelt

mélységet. Megoldatlan a gépjármûvezetésre felkészítõ gyakorlat pénzügyi

feltétele is.)

Amennyiben a szakmai érdekképviselet elkészíti az említett szakképesítés

feltételeire vonatkozó részletes javaslatát, a kérés ismételt vizsgálatától

nem zárkózunk el. Az így összeállított javaslatot széleskörû szakmai vitára

bocsátjuk, majd az Országos Szakképzési Tanács elé terjesztjük. E testület

(amelynek tagjai a munkaadók, a munkavállalók, a gazdasági kamarák, az

iskolafenntartók és az érintett minisztériumok képviselõi) támogatása

esetén az új szakképesítés bekerülhet az Országos Képzési Jegyzékbe. Ehhez

módosítani kell a 7/1993.(XII.30.) MüM rendelet Országos Képzési Jegyzék

címû mellékletét.

A szakképesítés ugyanakkor önmagában még nem jelentene engedélyt a taxis

vállalkozáshoz, hanem elõfeltételként írható a hatósági képesítõ vizsgák

letételéhez, illetve a taxis tevékenység gyakorlásához. Ennek során

mérlegelni kell azt is, hogy ezen állami oktatással összefüggõ iskolai

követelmény (középiskolai végzettség) esetleg egyes taxis vállalkozók

részérõl nem teljesíthetõk.

Mindezekre tekintettel szükségesnek ítéljük, hogy a jelenlegi szabályozás

módosítására a személytaxi szolgáltatás területén mûködõ valamennyi

érdekképviselet egyetértésével kerüljön sor. Számolni lehet azzal is, hogy

a már taxis tevékenységet folytatóknál a követelmény az életkor és türelmi

idõ figyelembevételével lennének érvényesíthetõk.

Kérem Képviselõ urat, hogy válaszomat elfogadni és a Vállalkozó Taxisok

Országos Érdekvédelmi Egyesületét a fentieknek megfelelõen tájékoztatni

szíveskedjék.

Budapest, 1997. április " "

Szívélyes üdvözlettel:

Dr.

Lotz Károly

Eleje Honlap