- 1 -

T/4171/15..

E G Y S É G E S J A V A S L A T

az Országos Magyar Vadászkamaráról szóló törvényjavaslat

zárószavazásához

Ellenjegyezte:

Dr. Házas József Dr. Pásztohy András

Dr. Solymosi József Mészáros Béla

Dr. Pálos Miklós Dr. Tóth Tihamér

Budapest, 1997. május 21.

- 1 -

1997. évi .......... törvény

az Országos Magyar Vadászkamaráról

Az Országgyûlés abból a célból, hogy a hivatásos és a sport vadászok

önkormányzati elveken alapuló, köztestületi formában mûködõ szakmai szervezete

szervezze és intézze a vadászati tevékenység gyakorlásával összefüggõ egyes

közfeladatokat, továbbá elismerve a vadászok szakmai önkormányzathoz való

jogát, a következõ törvényt alkotja:

I. Fejezet

ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK

1. §

(1) Az Országos Magyar Vadászkamara (a továbbiakban: kamara) a hivatásos-

, valamint a sportvadászok önkormányzattal rendelkezõ, közfeladatokat, továbbá

általános szakmai érdekképviseleti feladatokat is ellátó köztestülete.

(2) A kamara a feladatait

a) a megyékben és a fõvárosban mûködõ területi szervezetei (a

továbbiakban együtt: területi szervezet), valamint

b) országos szervezete

útján látja el.

(3) A kamara területi szervezetei, valamint országos szervezete jogi

személyek.

(4) A területi szervezet elnevezésében utalni kell annak illetékességi

területére.

(5) Az országos szervezet székhelye: Budapest.

(6) Az országos szervezet jogosult a Magyar Köztársaság címerének

használatára.

(7) A "vadászkamara" elnevezés használatára, valamint az e törvényben írt

közfeladat ellátására kizárólag a kamara jogosult.

2. §

A kamara alapszabály szerint mûködik. Az alapszabály tartalmazza,

illetõleg meghatározza:

a) a területi szervezetek, valamint az országos szervezet elnevezését és

székhelyét;

b) a kamara szervezetére és szerveinek mûködésére vonatkozó szabályokat;

c) a testületi szervek, valamint a tisztségviselõk feladat- és

hatáskörére, választásuk módjára, megbízatásuk idõtartamára vonatkozó

szabályokat;

d) a kamara gazdálkodására vonatkozó alapvetõ szabályokat;

e) mindazokat a kérdéseket, amelyeket e törvény az alapszabályba való

felvételre utal.

II. Fejezet

A KAMARA FELADATAI

3. §

A kamara:

a) képviseli és védi a vadászati tevékenység gyakorlásával összefüggõ

ügyekben a hivatásos és sportvadászok általános szakmai érdekeit,

testületeinek tekintélyét, valamint a hivatásos vadászok hivatásukból eredõ

jogait;

b) véleményt nyilvánít

ba) a vad védelmét, a vadgazdálkodást, valamint a vadászati jog

gyakorlását, hasznosítását érintõ jogszabályokról,

bb) az illetékes oktatási intézményekkel együttmûködve a hivatásos

vadászképzés, valamint a szakmai továbbképzés követelményszintjérõl,

c) megalkotja a vadászat rendjének vadász-etikai szabályait;

d) közremûködik a vadászvizsga részletes tartalmi feltételeinek

kialakításában;

e) gondoskodik a vadászvizsga lebonyolításáról;

f) etikai eljárást folytat le a kamara etikai szabályait megszegõ

tagjával szemben;

g) a kamara tagjairól névjegyzéket (a továbbiakban: névjegyzék) vezet és

errõl statisztikai adatokat szolgáltat;

h) kiállítja - a külön törvényben meghatározottak szerint - a

vadászjegyet;

i) eljárást kezdeményez az illetékes hatóságnál a jogosulatlanul

vadászókkal szemben;

j) elõsegíti a hivatásos vadászok szakmai tevékenységének magasabb szintû

gyakorlásához szükséges ismeretek elsajátítását, és ezzel összefüggésben

meghatározza a kötelezõ szakmai továbbképzésen való részvétel feltételeit;

k) belföldi, illetõleg külföldi szakmai kapcsolatokat létesít illetve

tart fenn;

l) kezdeményezi az illetékes szervnél kitüntetés adományozását;

m) ellátja azokat a feladatokat, amelyeket törvény a hatáskörébe utal.

4. §

(1) A kamara tagjairól területi szervezetei útján névjegyzéket vezet. A

névjegyzékben fel kell tüntetni a kamara tagjának:

a) családi és utónevét, lakóhelyét;

b) állampolgárságát;

c) születési helyét és idejét;

d) vadászjegyének számát;

e) fegyvertartási engedélyének számát;

f) esetleges etikai vétségeit;

(2) Az (1) bekezdésben foglaltakon túlmenõen a hivatásos vadász kamarai

tagról vezetett nyilvántartás tartalmazza:

a) a hivatásos vadász szolgálati helyét;

b) a vadászati hatóság által kiállított igazolásokat.

(3) A Kamara az (1) bekezdés a)-e) pontjaiban, valamint a (2) bekezdés a)

pontjában foglalt adatokról évente adatokat szolgáltat az Országos

Vadgazdálkodási Adattárnak.

III. Fejezet

A KAMARA SZERVEZETE

A területi szervezet

5. §

(1) A megyékben és a fõvárosban képviseleti, ügyintézõ szervekkel,

valamint önálló költségvetéssel rendelkezõ területi szervezet mûködik.

(2) A területi szervezet ellátja az e törvényben, valamint az

alapszabályban hatáskörébe utalt kamarai feladatokat.

(3) A területi szervezetben a hivatásos-, valamint a sportvadászok

számára külön-külön kamarai osztályt kell alakítani.

(4) A tagfelvétel alkalmával a kérelemben meg kell jelölni, hogy a kamara

tagja melyik kamarai osztályba kéri felvételét. A hivatásos vadászok kamarai

osztályába csak olyan személy kérheti felvételét, akit hivatásos vadászként

vesznek nyilvántartásba. A kamara tagja - a feltételek teljesítése esetén -

kérheti a kamarai osztályban meglevõ tagságának a megváltoztatását.

6. §

(1) A területi szervezet képviseleti szerve a területi küldöttgyûlés.

(2) A küldöttgyûlésbe a küldötteket négy éves idõtartamra a kamarai

osztályokban választják. A hivatásos vadászok kamarai osztályában minden

megkezdett tíz tagonként, továbbá a sportvadászok kamarai osztályában - az

alapszabály eltérõ rendelkezése hiányában - minden megkezdett ötven tagonként

kell egy - egy küldöttet megválasztani. Küldött csak az érintett kamarai

osztály tagja lehet.

(3) A küldöttválasztás részletes szabályait a kamara alapszabálya

határozza meg. Az alapszabályban rendelkezni kell a kamarai osztályok

összehívásának, továbbá üléseik és határozathozataluk eljárási rendjét.

(4) A kamarai osztály ülését - az alapszabály eltérõ rendelkezése

hiányában - legalább kétévente össze kell hívni. A kamarai osztály ülését

akkor is össze kell hívni, ha az osztály tagjainak tíz százaléka ezt írásban

kéri. Az ülést a küldött, vagy a küldöttek által erre kijelölt személy hívja

össze. A küldött az ülésen a kamarai osztálynak beszámol az általa végzett

tevékenységrõl. A kamarai osztály a küldött által a küldöttgyûlésen kötelezõen

képviselendõ álláspontról is határozhat.

(5) A területi küldöttgyûlés határozatképes, ha azon a küldöttek több

mint a fele jelen van. Határozatképtelenség esetén - ha az alapszabály másként

nem rendelkezik - a tizenöt napon belül ismételten összehívott területi

küldöttgyûlés az eredetileg közölt napirendi pontok vonatkozásában a

megjelentek számára tekintet nélkül határozatképes.

(6) A területi küldöttgyûlés határozatait a szavazásra jogosult

jelenlévõk több mint a felének az egyetértõ nyílt szavazatával hozza.

Alapszabály az ügyek meghatározott körében a határozatot minõsített

szótöbbséghez, illetõleg az e törvényben foglaltakon túl titkos szavazáshoz

kötheti.

(7) A területi küldöttgyûlést szükség szerint, de legalább évente egyszer

össze kell hívni. Az alapszabály a területi küldöttgyûlés kötelezõ

összehívásának más eseteit is megállapíthatja.

(8) A rendkívüli területi küldöttgyûlést az elnök hívja össze saját

hatáskörben vagy a tagság tíz százalékának kérésére.

7. §

(1) A területi küldöttgyûlés az alapszabályban meghatározott feladatok

ellátására titkos szavazással területi vezetõséget (a továbbiakban: vezetõség)

választ, amely az új vezetõség megválasztásáig látja el feladatait.

(2) A vezetõségbe tisztségviselõként

a) egy elnököt,

b) kamarai osztályonként egy- egy alelnököt,

c) egy titkárt,

d) az alapszabályban meghatározott számú vezetõségi tagot

kell megválasztani.

(3) Az alapszabály a (2) bekezdésben foglaltakon túl más tisztségviselõk

választását is kötelezõvé teheti.

(4) A vezetõség határozatképességére - a megismételt közgyûlésre

vonatkozó szabály kivételével - és határozathozatalának módjára a területi

küldöttgyûlésre vonatkozó szabályokat kell megfelelõen alkalmazni.

(5) A területi szervezetet az elnök, akadályoztatása esetén - az

alapszabályban meghatározott körben és módon - az alelnök képviseli.

(6) A titkár az alapszabályban meghatározott feladatokat látja el.

8. §

A területi közgyûlés az alapszabályban meghatározott számú, de legalább

három tagból álló területi etikai bizottságot választ. a választás során

biztosítani kell az egyes kamarai osztályok megfelelõ képviseletét. A területi

etikai bizottság elnökét - annak tagjai közül - a területi közgyûlés választja

meg.

9. §

(1) A 6-8. §-okban meghatározott szerveken kívüli, további szervek

megalakításáról az alapszabály rendelkezik.

(2) Amennyiben az alapszabály a területi szervezetnél vadvédelmi,

vadgazdálkodási bizottság felállításáról rendelkezik, a bizottság elnöke

vezetõ tisztségviselõként a vezetõség tagja.

Az országos szervezet

10. §

(1) Az országos szervezet a kamara

a) országos képviseleti szervébõl,

b) az elnökségbõl,

c) a felügyelõ bizottságból,

d) az országos etikai bizottságból [a b)-d) pont szerinti szervek a

továbbiakban együtt: ügyintézõ szervek]

e) vadvédelmi, vadgazdálkodási bizottságból

áll.

(2) Az (1) bekezdésben foglaltakon túl az alapszabály más ügyintézõ vagy

egyéb szerv, illetõleg szakmai bizottság felállításáról is rendelkezhet.

(3) Az országos szervezet tisztségviselõi:

a) az elnökség tagjai,

b) a felügyelõ bizottság elnöke,

c) az országos etikai bizottság elnöke,

d) a vadvédelmi, vadgazdálkodási bizottság elnöke,

e) az alapszabály szerint szervezett állandó bizottság elnöke.

(4) Az elnökség tagjai:

a) az elnök,

b) az alapszabályban meghatározott számú alelnök,

c) a fõtitkár,

d) a vadvédelmi, vadgazdálkodási bizottság elnöke,

e) a területi szervek elnökei.

11. §

(1) A kamara országos képviseleti szerve, a területi küldöttgyûlés által

a hivatásos vadászok kamarai osztályában nyilvántartásba vett minden

megkezdett ötven tag után, a sportvadászok kamarai osztályában minden

megkezdett háromszáz tag után megválasztott küldöttekbõl (a továbbiakban:

országos küldött) álló küldöttközgyûlés.

(2) A küldöttközgyûlés kizárólagos hatáskörébe tartozik:

a) a kamara alapszabályának, a szakmai irányelveknek, valamint a vadász-

etikai szabályzatnak a megalkotása és módosítása,

b) országos szervezet tisztségviselõinek, az országos etikai bizottság, a

vadvédelmi, vadgazdálkodási bizottság valamint a felügyelõ bizottság tagjainak

a megválasztása,

c) az elnökség, a felügyelõ bizottság, valamint a vadvédelmi,

vadgazdálkodási bizottság éves beszámolójának az elfogadása,

d) a kamara éves költségvetésének, ennek részeként a kamarai tagsági

díjnak a megállapítása, a tagsági díjból származó bevétel - a területi

szervezet és az országos szervezet közötti - megosztása arányának, valamint a

költségvetés végrehajtásáról szóló beszámolónak az elfogadása,

e) minden olyan ügy, amelyet e törvény vagy az alapszabály a

küldöttközgyûlés hatáskörébe utal.

(3) A küldöttközgyûlés összehívására a területi küldöttgyûlésre vonatkozó

rendelkezések irányadók azzal, hogy a területi vezetõségen az elnökséget, a

területi szervezetnél nyilvántartásba vett tagon az országos küldöttet kell

érteni.

(4) A küldöttközgyûlés határozatképességére a területi küldöttgyûlésre

vonatkozó rendelkezések az irányadóak. A küldöttközgyûlés ülésein az országos

szervezet tisztségviselõi - amennyiben nem küldöttek - tanácskozási joggal

vesznek részt.

(5) A küldöttközgyûlés határozatait a szavazásra jogosult jelenlévõk több

mint felének egyetértõ nyílt szavazatával hozza. Az alapszabály elfogadásához

és módosításához a szavazásra jogosult jelenlévõk kétharmadának egyetértõ

szavazata szükséges.

(6) A küldöttközgyûlés a törvényben, illetve az alapszabályban

meghatározott feladatok ellátására - a területi szervek elnökei kivételével -

megválasztja az országos szervezet tisztségviselõit, valamint az alapszabály

szerint szervezett állandó bizottság tagjait.

12. §

(1) Az elnökség ellátja mindazokat a feladatokat, amelyeket e törvény, az

alapszabály, illetve a küldöttközgyûlés részére meghatároz. Az elnökség

kizárólagos hatáskörébe tartozik, a (2) bekezdésben foglaltak kivételével:

a) a küldöttközgyûlés üléseinek összehívása,

b) a tagsági viszony felfüggesztését, illetve megszûnését elrendelõ

határozat elleni fellebbezés elbírálása, feltéve, ha azt nem etikai eljárás

keretében hozták,

c) a 3. § b) pontja szerinti véleményezési jog gyakorlása,

d) törvény, illetve az alapszabály által meghatározott egyéb kamarai

feladatok ellátása.

(2) Az elnökség kizárólagos hatáskörébe tartozó hatáskörök gyakorlását a

küldöttközgyûlés magához vonhatja, illetve azok gyakorlásának szempontjait

meghatározhatja.

(3) Az elnökség szükség szerint, de legalább negyedévente ülésezik.

(4) Az elnökség határozatképességére és határozathozatalára a 6. §

(5)-(6) bekezdéseiben foglalt rendelkezések az irányadók.

(5) A kamarát az elnök, akadályoztatása esetén - az alapszabályban

meghatározott körben - az alelnök képviseli.

(6) A fõtitkár az alapszabályban meghatározott körben képviseli a

kamarát, továbbá ellátja az alapszabályban meghatározott feladatokat.

13. §

(1) Az országos etikai bizottság, a vadvédelmi, vadgazdálkodási bizottság

illetõleg a felügyelõ bizottság annak elnökébõl, valamint az alapszabályban

meghatározott számban megválasztott további tagokból áll.

(2) Az országos etikai bizottság:

a) javaslatot tesz a vadász-etikai szabályzatra;

b) lefolytatja a területi etikai bizottság határozata ellen benyújtott

másodfokú etikai eljárást;

c) ellátja az alapszabályban meghatározott egyéb feladatokat.

(3) A felügyelõ bizottság ellenõrzi a kamara mûködésére, gazdálkodására,

pénzügyi-számviteli rendjére vonatkozó jogszabályok és belsõ szabályok

érvényesülését az országos, illetve a területi szerveknél és

tisztségviselõknél. Az ellenõrzés során a felügyelõ bizottságot megilletõ

jogosultságokat az alapszabály határozza meg azzal, hogy a felügyelõ bizottság

részére tájékoztatás adásának kötelezettségét nem korlátozhatja.

(4) A vadvédelmi, vadgazdálkodási bizottság:

a) folyamatosan figyelemmel kiséri a vadállomány védelmével, a

vadgazdálkodással kapcsolatos szabályok érvényesülését, javaslatot tesz a

szükséges intézkedések megtételére,

b) kapcsolatot tart a vadvédelemmel, a természetvédelemmel és az

erdõvédelemmel foglalkozó érdekképviseleti és egyéb szervekkel.

(5) Az országos etikai bizottság, a vadvédelmi, vadgazdálkodási bizottság

valamint a felügyelõ bizottság ügyrendjét saját maga állapítja meg.

IV. Fejezet

A TAGSÁGI VISZONY

A tagsági viszony keletkezése

14. §

(1) A kamarai tagsági viszony létesítése - az e törvényben foglaltak

alapján - kötelezõ. A kamara tagjának kell tekinteni azt a személyt, aki

érvényes vadászjeggyel rendelkezik. A tagsági viszony - ha e törvény másként

nem rendelkezik - a vadászjegy kiállításával keletkezik.

(2) A kamara az alapszabályban meghatározott feltételekkel pártoló,

illetõleg tiszteletbeli tagságot létesíthet.

(3) Nem állítható ki vadászjegy az etikai büntetés jogerõre emelkedésétõl

számított két évig annak a személynek, akivel szemben "kizárás" etikai

büntetést alkalmaztak.

(4) Elutasítható a vadászjegy kiadása iránti kérelme annak a személynek,

akivel szemben olyan etikai kifogás merül fel, amely kamarai tag esetében a

tagsági viszony felfüggesztését, illetõleg kizárás etikai büntetést vonna maga

után, feltéve, ha az elutasítás okaként megjelölt cselekmény vagy mulasztás

elkövetésétõl két év még nem telt el. A vadászati, az erdészeti, valamint a

természetvédelmi hatóság hatósági feladatokat ellátó dolgozójának vadászjegy

kiadási kérelme ezen okból csak az illetékes miniszter hozzájárulásával

utasítható el. Amennyiben az illetékes miniszter nem járul hozzá a vadászjegy

kiadási kérelem elutasításához, a kamara köteles az értesítés kézhezvételétõl

számított tizenöt napon belül a vadászjegy kiadásáról gondoskodni. Ezt

követõen a vadászjegy késedelmes kiállításából eredõ kárért a kamara a polgári

jog általános szabályai szerint felel.

(5) Az a személy, akinek vadászjegy kiállítási kérelmét nem a (3)-(4)

bekezdésben foglaltak figyelembevételével bírálták el, az errõl szóló indokolt

írásbeli határozat ellen, annak kézhezvételétõl számított harminc napon belül

fellebbezhet az országos szervezet elnökségéhez, amely azt a benyújtástól

számított kilencven napon belül elbírálja. A másodfokú elutasító határozat

ellen a kérelmezõ a közigazgatási perekre vonatkozó szabályok szerint

keresetet nyújthat be a bírósághoz. A bíróság a megtámadott határozatot

megváltoztathatja.

15. §

(1) A vadászjegy kiadása iránti kérelemmel egyidejûleg a kérelmezõnek

nyilatkoznia kell arról, hogy

a) a kamarai tagsági díjat az alapszabályban meghatározott módon

megfizeti,

b) a kamara alapszabályában foglaltakat magára nézve kötelezõen elismeri.

E nyilatkozat hiányában a vadászjegy kiállítása megtagadható.

(2) A vadászjegy kiadására irányuló eljárásban nem vehet részt az a

személy, akitõl az ügy tárgyilagos megítélése nem várható el, továbbá az, aki

a kérelmezõnek közeli hozzátartozója [Ptk. 685. § b) pont].

(3) A névjegyzékben feltüntetett adatok helyessége elleni jogorvoslatra a

14. § (5) bekezdésben foglaltakat kell megfelelõen alkalmazni.

A tagsági viszony felfüggesztése

16. §

(1) A vezetõség írásban indokolt határozattal - a (4) bekezdésben

foglaltakra is figyelemmel - felfüggeszti a tagsági viszonyát annak a tagnak,

a) aki azt kéri;

b) akit a bíróság jogerõsen egy évet meg nem haladó végrehajtandó

szabadságvesztésre ítélt, a szabadságvesztés idõtartamára;

c) akit a bíróság a hivatásos vadászként történõ foglalkozástól jogerõs

ítélettel határozott idõre eltiltott, az eltiltás idõtartamára;

d) aki az alapszabályban meghatározott idõközönként, valamint az ott

meghatározott módon szervezett szakmai továbbképzésen való eredményes

részvételt nem tudja igazolni, legfeljebb a továbbképzésen való eredményes

részvételig.

(2) A felfüggesztés idõtartama alatt a tagsági viszonyból eredõ

valamennyi jog és kötelezettség szünetel, és erre az idõtartamra a

vadászjegyet, valamint a hivatásos vadász szolgálati naplóját és jelvényét be

kell vonni.

(3) Az (1) bekezdés a) pontja alapján felfüggesztett tagsági viszonyt a

vezetõség a tag kérelmére állítja helyre, a b)-d) pontok alapján

felfüggesztett tagsági viszony pedig az ott megállapított idõtartam lejártát

követõ napon áll helyre, amelyet a tagnak írásban be kell jelentenie.

(4) Az (1) bekezdés d) pontja szerinti esetben a tagsági viszony

felfüggesztése helyett legfeljebb hat hónapra bevonható a vadászjegy, a

hivatásos vadász szolgálati igazolványa, valamint jelvénye.

(5) Az (1) bekezdés c) pontja szerinti jogerõs ítéletrõl az eljáró

bíróság az illetékes területi szervezetet tájékoztatja.

(6) A vadászati, az erdészeti valamint a természetvédelmi hatóság

hatósági feladatokat ellátó dolgozójának tagsági viszonya az (1) bekezdés d)

pontja szerinti okból nem függeszthetõ fel.

A tagsági viszony megszûnése

17. §

(1) Megszûnik a tagsági viszonya annak a tagnak,

a) aki meghalt,

b) aki a tagsági viszonyáról lemondott,

c) akit a (2) bekezdésben foglalt indokok alapján zártak ki a kamarából,

d) aki jogerõsen "kizárás" etikai büntetésben részesült,

e) aki tizenkét hónapot meghaladóan nem fizeti a tagdíjat, és a területi

szervezet vezetõségétõl fizetési kedvezményt nem kapott.

(2) A vezetõség indokolt írásbeli határozatával ki kell zárni a kamarából

azt a tagot, akit

a) jogerõsen egy évet meghaladó végrehajtandó szabadságvesztésre ítéltek,

b) bíróság jogerõsen a hivatásos vadász foglalkozástól végleges hatállyal

eltiltott, továbbá

c) aki már nem felel meg a tagsági viszony létesítése feltételeinek.

(3) Az (1) bekezdés d) pontjában meghatározott esetben a

határozathozatalra és a jogorvoslatra az etikai eljárásra vonatkozó szabályok

irányadók.

(4) A (2) bekezdés alapján hozott határozat elleni jogorvoslatra a 14.

§ (5) bekezdésében foglalt rendelkezéseket kell alkalmazni.

(5) Azt a személyt, akinek tagsági viszonya az (1) bekezdés b) pontja

alapján szûnt meg, kérelmére a tagfelvételre egyébként illetékes vezetõség

ismét felveszi a kamara tagjai közé.

(6) Az a személy, akinek tagsági viszonya kizárás miatt szûnt meg,

kérelmére - az alapszabályban meghatározott feltételek teljesítése esetén - a

kamara tagjai közé ismét felvehetõ.

(7) Az a személy, akinek tagsági viszonya az (1) bekezdés d) pontjában

meghatározott okból szûnt meg - amennyiben az alapszabály ennél rövidebb idõt

nem állapít meg vagy a területi küldöttgyûlés ettõl eltérõen nem rendelkezik -

az etikai büntetés jogerõre emelkedésétõl számított két éven belül a kamarába

tagként nem vehetõ fel.

(8) A tagsági viszony megszûnése esetén a volt kamarai tag vadászjegyét,

hivatásos vadász szolgálati igazolványát valamint jelvényét be kell vonni, és

azt öt évig meg kell õrizni.

A tag jogai és kötelezettségei

18. §

(1) A tag joga, hogy:

a) tanácskozási és szavazati joggal részt vegyen a területi közgyûlésen;

b) e törvényben foglalt feltételek teljesítése esetén tisztséget viseljen

a kamara bármely szervében;

c) igénybe vegye a kamara által nyújtott szolgáltatásokat;

d) a kamara tisztségviselõitõl a kamara mûködésérõl érdemi

felvilágosítást kérjen;

e) a kamara bármely szerve jogsértõ testületi határozatának bíróság

általi felülvizsgálatát kezdeményezze;

f) a kamara bármely szerve vagy tisztségviselõje alapszabályt sértõ

határozatának, intézkedésének felügyelõ bizottság általi felülvizsgálatát

kezdeményezze;

g) az e törvényben, valamint a külön jogszabályban írt feltételek

teljesítése esetén a hivatásos vadászi tevékenységet folytassa;

h) a tudomására jutott etikai vétség elkövetése esetén az illetékes

etikai bizottságnál kezdeményezze etikai eljárás lefolytatását.

(2) A tagsági viszonyból erdõ jogok csak személyesen gyakorolhatók. A

kamara tagja kamarai választójogát a területi szervezetenként kialakított

kamarai osztályban gyakorolja.

(3) A tag kötelezettsége, hogy

a) fizesse a kamarai tagdíjat;

b) megtartsa a kamara alapszabályában és más szabályzataiban foglaltakat;

c) a vadászat gyakorlása során a szakmai irányelveknek, valamint a

vadász-etikai szabályzatban foglaltaknak megfelelõen járjon el.

(4) Az (1) bekezdés e) pontja szerinti perindításra az a tag nem

jogosult, aki a határozat meghozatalában részt vett, és nem szavazott a

határozat ellen. A perindítás szándékát a tag köteles bejelenteni a határozat

meghozatalától számított tizenöt napon belül az országos szervezet felügyelõ

bizottságának, amely további tizenöt napon belül állást foglal, s errõl a

határozatot hozó testületet, valamint a tagot írásban értesíti.

(5) A keresetet az országos szervezet felügyelõ bizottsága

állásfoglalásának kézhezvételétõl számított harminc napon belül a sérelmes

döntést hozó szervezet ellen kell megindítani. A keresetindításra nyitvaálló

határidõ jogvesztõ. A keresetindításnak halasztó hatálya nincs, a bíróság

azonban a határozat végrehajtását felfüggesztheti.

(6) A (4)-(5) bekezdés szerinti esetekben a bíróság eljárására a Polgári

Perrendtartás közigazgatási perekre vonatkozó szabályait kell alkalmazni.

V. Fejezet

A KAMARA TISZTSÉGVISELÕINEK VÁLASZTÁSA

19. §

(1) Kamarai tisztségre választható minden kamarai tag, feltéve, ha vele

szemben összeférhetetlenségi ok nem áll fenn. Összeférhetetlen a kamarai

tisztség vállalásával, ha a tag a vadászati-, az erdészeti-, valamint a

természetvédelmi hatóságnál közszolgálati jogviszonyban áll.

(2) A tisztségviselõ azonos kamarai szervezeten belül - a

küldöttközgyûlési küldöttként való megválasztás esetét kivéve - csak egy

tisztséget tölthet be.

(3) A területi szervezet vezetõségének, az országos szervezet

elnökségének, a területi és az országos etikai bizottságnak, továbbá a

felügyelõ bizottságnak a tagjai nem lehetnek egymásnak közeli hozzátartozói

[Ptk. 685. § b) pontja] és keresõ foglalkozásuk során egymás alá- és

fölérendeltjei.

(4) Az összeférhetetlenségi ok fennállásáról, illetve megválasztása

esetén a megszüntetés módjáról az érintett a megválasztása elõtt köteles

nyilatkozni. Amennyiben az összeférhetetlenség a választást követõen merül

fel, az attól számított tizenöt napon belül köteles az összeférhetetlenséget

megszüntetni. A megszüntetésrõl az érintett a választására jogosult testületet

haladéktalanul tájékoztatja.

(5) Ha az érintett az összeférhetetlenségi okot a (4) bekezdésben foglalt

határidõn belül nem szünteti meg, az összeférhetetlenség kimondásáról és ezzel

együtt a tisztségbõl való visszahívásról az országos etikai bizottság vagy

felügyelõ bizottság kezdeményezésére, illetve hivatalból az érintett

választására jogosult szerv határoz. Az összeférhetetlenség tárgyában hozott

határozattal szemben jogorvoslatnak helye nincs.

(6) Az alapszabály az összeférhetetlenség más eseteit is megállapíthatja.

20. §

(1) A kamara tisztségviselõit a kamara tagjai közül - amennyiben az

alapszabály eltérõen nem rendelkezik - négyéves idõtartamra, titkosan

választják. Azonos tisztségre a kamarai tag legfeljebb két egymást követõ

alkalommal választható meg.

(2) Tisztségviselõnek csak büntetlen elõéletû személy választható meg.

(3) A kamara elnökének, legalább tíz éves vadászati gyakorlattal

rendelkezõ személy, fõtitkárának valamint a területi szervezet titkárának csak

felsõfokú vadgazdálkodási szakképzettséggel rendelkezõ személy választható

meg.

(4) A kamara fõtitkára csak olyan személy lehet, aki a köztisztviselõi

munkakör betöltéséhez szükséges közigazgatási vizsgával, a területi szervezet

titkára pedig csak olyan személy lehet, aki a vadászati felügyelõség hatósági

feladatait ellátó dolgozójára érvényes szabályok szerinti közigazgatási

vizsgával rendelkezik. E rendelkezéseket csak a kamara megalakulását követõ

harmadik naptári év leteltét követõen kell alkalmazni.

(5) Amennyiben a tisztségviselõ választására a megválasztási idõtartam

lejártát követõen kerül sor, a tisztségviselõ megbízatása az új tisztségviselõ

megválasztásának a napján szûnik meg.

(6) Ha tisztségviselõ megbízatása az (1) bekezdésben meghatározott

idõtartam lejárta elõtt szûnik meg, a választásra jogosult szerv - az eredeti

alapszabály eltérõ rendelkezése hiányában - a megbízatás megszûnésétõl

számított harminc napon belül választja meg az új tisztségviselõt.

(7) Amennyiben a tisztségviselõ megválasztása a küldöttközgyûlés

hatáskörébe tartozik, a (6) bekezdés szerinti választás céljából a

küldöttközgyûlést - az alapszabály eltérõ rendelkezése hiányában - a

megbízatás megszûnésétõl számított negyvenöt napon belüli idõpontra össze kell

hívni.

21. §

A kamara tisztségviselõjének megbízatása megszûnik a tisztségviselõ:

a) halálával,

b) lemondásával,

c) kamarai tagságának felfüggesztésével vagy megszûnésével,

d) az összeférhetetlenség kimondásával, valamint

e) a választás idõtartamának lejártával.

VI. Fejezet

A VADÁSZ-ETIKAI FELELÕSSÉG SZABÁLYAI

22. §

(1) E törvény alkalmazásában a vadász-etikai szabályok megszegése etikai

vétségnek minõsül.

(2) Etikai vétség elkövetésének alapos gyanúja esetén, vagy ha azt maga a

tag kéri, etikai eljárást kell lefolytatni.

(3) A vadászati, az erdészeti, valamint a természetvédelmi hatóság

hatósági feladatokat ellátó dolgozójával szemben etikai eljárást az illetékes

miniszter hozzájárulásával lehet lefolytatni.

(4) A hivatásos vadásszal szemben etikai eljárást a vadászati hatóság

vezetõjének hozzájárulásával lehet lefolytatni.

23. §

(1) Etikai vétség esetében az eljárást elsõ fokon a területi etikai

bizottság folytatja le.

(2) Az etikai eljárást etikai vétség alapos gyanúja esetén lehet

megindítani, és azt a megindításától számított harminc napon belül le kell

folytatni, kivéve, ha a bizonyítási eljárás lefolytatása ennél hosszabb idõt

tesz szükségessé. Ez utóbbi esetben az eljárás lefolytatásának határideje egy

alkalommal hatvan nappal meghosszabbítható.

(3) Etikai eljárás nem indítható, ha azt a területi etikai bizottság az

etikai vétség tudomására jutásától számított kilencven napon belül nem indítja

meg, vagy ha a vétség elkövetése óta már egy év eltelt.

(4) Ha az etikai vétségnek is minõsülõ ügyben büntetõ- vagy

szabálysértési eljárás is indult, a kilencven napos határidõ a jogerõs

határozat területi szervezettel történt közlésétõl, az egyéves határidõ pedig

az eljárás jogerõs befejezésétõl számít.

(5) A bíróság vagy szabálysértési hatóság a tagsági viszony

felfüggesztését vagy megszûnését eredményezõ határozatát a jogerõre emelkedést

követõ harminc napon belül megküldi az illetékes kamarai szervnek.

24. §

(1) A területi etikai bizottság az etikai felelõsség tárgyában hozott

döntését indokolt írásbeli határozatba foglalja, és megküldi az érintett

tagnak, illetõleg az etikai eljárást kezdeményezõnek.

(2) Az elsõ fokú határozattal szemben az érdekelt személy a határozat

kézhezvételétõl számított tizenöt napon belül fellebbezést nyújthat be az

országos etikai bizottsághoz.

(3) Az országos etikai bizottság a fellebbezés benyújtásától számított

harminc napon belül írásbeli, indokolt határozattal dönt az etikai felelõsség

tárgyában. A harminc napos határidõt az országos etikai bizottság egy

alkalommal harminc nappal meghosszabbíthatja. A határozatot meg kell küldeni

az elsõ fokon eljáró etikai bizottságnak, valamint az (1) bekezdésben

meghatározott személyeknek.

25. §

(1) Az etikai eljárás lefolytatását követõen a taggal szemben az alábbi

etikai büntetések szabhatók ki:

a) megrovás;

b) pénzbírság, amely a mindenkori minimálbér egyszeresétõl tízszereséig

terjedhet;

c) a vadászjegy, a hivatásos vadász szolgálati naplójának, valamint

jelvényének legfeljebb hat hónapra történõ bevonása;

d) a tagsági viszony legfeljebb hat hónapra terjedõ felfüggesztése;

e) kizárás.

(2) A b)-e) pontok szerinti etikai büntetés a vadász-etikai szabályok

ismételt és súlyos megsértése esetén alkalmazható. A tagsági viszony

felfüggesztése esetén a 16. § (2)-(3) bekezdésében foglaltakat kell

megfelelõen alkalmazni.

(3) A kamara országos etikai bizottsága által hozott kizárást kimondó

másodfokú határozat a közigazgatási határozatokra vonatkozó szabályok szerint

a bíróság elõtt megtámadható.

(4) A vadászati-, az erdészeti-, valamint a természetvédelmi hatóság

hatósági feladatokat ellátó dolgozójával szemben kizárás etikai büntetés csak

az illetékes miniszter hozzájárulásával szabható ki.

(5) A hivatásos vadásszal szemben kizárás etikai büntetés csak a

vadászati hatóság vezetõjének hozzájárulásával szabható ki.

VII. Fejezet

A KAMARA ÁLLAMI FELÜGYELETE

26. §

(1) A kamara törvényességi felügyeletét a földmûvelésügyi miniszter (a

továbbiakban: miniszter) látja el.

(2) Jogszabálysértés esetén - határidõ tûzésével - a miniszter felhívja a

kamara elnökét a jogszabálysértés megszüntetésére.

(3) A kamara elnöke a felhívásban foglaltakat megvizsgálja, és a megadott

határidõn belül intézkedésérõl vagy állásfoglalásáról tájékoztatja a

minisztert.

(4) Ha a kamara elnöke a megadott határidõn belül nem intézkedett a

jogszabálysértés megszüntetésére, a kamara ellen a miniszter keresetet

nyújthat be a bírósághoz.

(5) Ha a bíróság a (4) bekezdés alapján indított eljárás eredményeként a

jogszabálysértést megállapítja a miniszter:

a) a jogszabálysértõ határozatot hatályon kívül helyezi, és új eljárás

lefolytatását, illetõleg új határozat hozatalát rendeli el;

b) a mûködés törvényességének helyreállítása céljából elrendelheti a

jogszabálysértõen mûködõ kamarai szerv választására jogosult kamarai szerv

összehívását;

c) ha a kamara mûködésének törvényessége másképpen nem biztosítható, a

jogszabálysértõ kamarai szerv mûködését felfüggesztheti, vagy ellenõrzésére

felügyelõ biztost rendelhet ki. A kamarai szerv mûködésének felfüggesztése

vagy a felügyelõ biztos kirendelése egy éven túl csak bíróság hozzájárulásával

hosszabbítható meg.

(6) A bíróság eljárására a Polgári perrendtartás közigazgatási perekre

vonatkozó szabályait kell alkalmazni.

(7) Amennyiben a vezetõség a 16. § (1) bekezdés b) és c) pontja, valamint

a 17. § (2) bekezdés a), és b) pontjai szerinti esetekben, a bíróság jogerõs

ítéletének tudomásra jutásától számított harminc napon belül nem határoz a

tagsági viszony felfüggesztésérõl, illetve megszüntetésérõl, a vadászati

hatóság határozatban jogosult a vadászjegy bevonására. A határozat azonnali

végrehajtása is elrendelhetõ.

VIII. Fejezet

A KAMARA GAZDÁLKODÁSA

27. §

(1) A kamara a mûködésének költségeit

a) a tagjai által befizetett tagdíjból,

b) egyéb díjbevételeibõl, illetõleg támogatásokból,

fedezi.

(2) A kamara által az államtól átvett feladatok térítéseként az (1)

bekezdés b) pontja szerinti bevételnek minõsül a vadászjegy kiállításáért a

miniszter által rendeletben megállapított mértékû igazgatási szolgáltatási

díj ötven százaléka.

(3) A fegyelmi büntetésként kiszabott pénzbírság felhasználásának rendjét

az alapszabály állapítja meg.

(4) A kamara gazdasági tevékenységet nem folytathat. A kamara a

tevékenységét segítõ vállalkozási tevékenységet a kizárólagos tulajdonában

levõ közhasznú társaság útján folytathat.

IX. Fejezet

ÁTMENETI ÉS ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK

Átmeneti rendelkezések

28. §

E törvény 29-39. §-ait a kamara megalakulásakor kell alkalmazni. Ezt

követõen a kamarai küldöttek jelölésére és választására vonatkozó szabályokat

az alapszabályban kell meghatározni.

29. §

(1) E törvény hatálybalépését követõ nyolc napon belül a sport és

hivatásos vadászok bíróság által az 1989. évi II. törvény alapján

nyilvántartásba vett érdekképviseleti szervei vagy azok országos szövetsége a

földmûvelésügyi miniszternél írásban bejelenthetik azon igényüket, hogy részt

kívánnak venni a kamara megalakulását elõkészítõ országos és megyei elõkészítõ

bizottságokban (a továbbiakban együtt: elõkészítõ bizottság). A határidõ

elmulasztása jogvesztõ. A nyilatkozatban meg kell jelölni, hogy az

érdekképviseleti szervnek az 1997. február 28-án érvényes állapot szerint hány

vadászjeggyel rendelkezõ tagja van. Országos érdekképviseleti szervezet vagy

szövetség esetén a megyei szervezeteknél nyilvántartott taglétszámot az

országos érdekképviseleti szervezetnél vagy szövetségnél kell figyelembe

venni. A nyilatkozathoz mellékelni kell az érdekképviseleti szerv bírósági

bejegyzõ végzésének másolatát. Vita esetén a miniszter a tagnyilvántartást

megtekintheti, és megállapíthatja a szavazati arány alapjául szolgáló

taglétszámot.

(2) A földmûvelésügyi miniszter az (1) bekezdés szerinti határidõ

lejártát követõ harminc napon belül összehívja az érintett érdekképviseleti

szervek képviselõit. Az érdekképviseleti szervek az általuk kialakított

eljárási rend szerint legfeljebb tizenöt tagú országos elõkészítõ bizottságot

választanak. Az eljárási rend kialakításáról, valamint az egyes

érdekképviseleti szerveket az elõkészítõ bizottságban megilletõ képviselõk

számáról az érdekképviseleti szervek képviselõi az elõzetesen jelzett

taglétszám alapján számított kétharmados szótöbbséggel határoznak. Érvényes

határozat hiányában a szavazást legfeljebb két alkalommal lehet megismételni.

Ezt követõen az eljárási rendet, valamint az egyes érdekképviseleteket az

elõkészítõ bizottságban megilletõ képviselõk számát a miniszter állapítja meg.

(3) Az országos elõkészítõ bizottságban minden olyan érdekképviseleti

szervezet, amely az (1) bekezdés szerinti határidõn belül a miniszternél

írásban jelentkezett, legalább egy taggal képviseltetheti magát, feltéve, ha

legalább száz tagja van.

(4) Az országos elõkészítõ bizottság:

a) megválasztja az országos elõkészítõ bizottság elnökét,

b) kijelöli a legfeljebb hét tagú megyei (fõvárosi) elõkészítõ bizottság

tagjait,

c) meghatározza a megyei tagösszeírás módját.

(5) A megyei (fõvárosi) elõkészítõ bizottság tagjai szótöbbséggel

megválasztják a megyei (fõvárosi) elõkészítõ bizottság elnökét.

30. §

A megyei elõkészítõ bizottság kamarai osztályonként összeállítja a

területi szervezet tagjegyzék tervezetét. A tagjegyzék tervezetbe csak az a

személy vehetõ fel, aki írásban nyilatkozik arról, hogy a kamara megalakulását

követõen a 15. § (1) bekezdésében foglaltakat magára nézve kötelezõnek

tekinti. A tagjegyzék-tervezet tartalmazza a vadászjeggyel rendelkezõ személy

nevét, vadászjegyének hivatásos vadász esetében pedig a szolgálati igazolvány

számát. A tagfelvételt annál a megyei elõkészítõ bizottságnál kell kérni,

amely a hivatásos vadász szolgálati igazolványát, sportvadász esetén a

vadászjegyet kiállította. A tagjegyzék tervezetet a vadászati hatóság vezetõje

hitelesíti.

31. §

(1) A területi szervezet kamarai osztályának küldöttválasztó közgyûlését

(a továbbiakban: közgyûlés) a területi szervezet szerint illetékes vadászati

hatóság vezetõje hívja össze. A közgyûlés idõpontjáról a vadászati hatóság

hirdetõtábláján a meghívó közzétételével - legalább tizenöt napra -

hirdetményt tesz közzé. A meghívónak tartalmaznia kell a közgyûlés helyének,

idõpontjának, a megismételt közgyûlés idõpontjának, valamint a napirendjének

megjelölését.

(2) A közgyûlés a határozatait nyílt szavazással és szótöbbséggel hozza

meg. Szavazategyenlõség esetén a közgyûlés levezetõ elnökének szavazata dönt.

(3) A vadászati hatóság vezetõje, vagy annak képviselõje mindaddig

ellátja a közgyûlés levezetõ elnökének a feladatait, amíg az alakuló közgyûlés

meg nem választja a közgyûlés levezetõ elnökét.

32. §

(1) A közgyûlés határozatképes, amennyiben azon a vadászati hatóság

vezetõje által kamarai osztályonként hitelesített tagjegyzék tervezetben

feltüntetett személyek több mint a fele jelen van. A határozatképtelenség

miatt megismételt közgyûlés akkor határozatképes, ha azon az érintettek

legalább egynegyede jelen van. A közgyûlésen a tagjegyzék tervezetben szereplõ

személy más a tagjegyzék tervezetben szereplõ személynek adott

meghatalmazással is képviseltetheti magát. A meghatalmazás akkor érvényes, ha

tartalmazza a 30. §-ban szereplõ adatokat.

(2) A közgyûlés megnyitását megelõzõen a határozatképesség

megállapításánál figyelembe vett személynek írásban nyilatkozniuk kell arról,

hogy a kamarai tagsági viszony létesítési feltételeinek megfelelnek, és

vállalják a kamarai tagsági viszonyból eredõ kötelezettségeket. A

meghatalmazáshoz e nyilatkozatot mellékelni kell. Ilyen nyilatkozat hiányában

a személyt a határozatképesség megállapításánál nem lehet figyelembe venni.

(3) A közgyûlés ebben a sorrendben

a) dönt a határozatképességérõl,

b) megválasztja a közgyûlés levezetõ elnökét,

c) a küldöttközgyûlés küldötteinek jelölésére háromtagú jelölõ-

bizottságot választ,

d) meghatározza a küldöttválasztás idõpontját,

e) határoz a küldöttválasztás rendjével összefüggõ, e törvényben nem

szabályozott egyéb kérdésekben.

(4) A (3) bekezdés b) és c) pontjai szerinti személyekre a javaslatot a

megyei (fõvárosi) elõkészítõ bizottság elnöke teszi meg.

(5) A közgyûlés levezetõ elnökének, a jelölõbizottságnak, valamint a

küldötteknek a megválasztása titkosan történik.

(6) Akit tisztségre jelöltek, a választás elõtt nyilatkoznia kell, hogy a

jelölést elfogadja.

33. §

(1) A közgyûlésbe küldöttek választása elõzetes jelölés alapján történik.

Jelölt állítására nyílt ajánlással a határozatképesség számításánál figyelembe

vett valamennyi személy jogosult. A válaszható küldöttek számának

megállapítására a 6. § (2) bekezdésében foglaltakat kell alkalmazni.

(2) A közgyûlésen résztvevõ személy az (1) bekezdés szerinti képviseleti

szervbe érvényesen legfeljebb annyi jelöltet állíthat, ahány oda

megválasztható.

(3) Jelölt a tagjegyzék tervezetben szereplõ az a személy lesz, akit a

résztvevõk legalább tíz százaléka támogat és e személy a jelölést elfogadja.

Abban az esetben, ha az így ajánlott jelöltek száma nem haladja meg a

megválasztható jelöltek számát, jelöltnek kell tekinteni azt a személyt is,

akit legalább egy tag jelöltnek állított. Az azonos jelölésszámmal rendelkezõk

sorrendjét a jelöltre leadott összes jelölések, ezt követõen a betûrend

alapján kell megállapítani.

(4) A jelöltek állítása ajánlási jegyzékben történik, amelyet a közgyûlés

által megválasztott jelölõbizottság vezet. A jelölõbizottság a jelöltek

ajánlásának törvényességét folyamatosan ellenõrzi, a törvénysértõ ajánlás

nyilvántartásba vételét megtagadja, illetõleg az ilyen ajánlást és - ha

további ajánlást nem kapott - az ajánlott jelölt nevét a nyilvántartásból

törli.

(5) A jelölés lezártát követõen a jelölõbizottság a jelölteket

jelöltlistákba veszi.

(6) A választás az (5) bekezdésben meghatározott listákon, az azokban

szereplõ jelöltekre leadott szavazatokkal történik. Egyazon jogosult egy

listára annyi szavazatot adhat le, ahány tagot a képviseleti szervbe a

területi szervezet tagjai megválaszthatnak. Érvénytelen az összes szavazat, ha

a listára több szavazatot adtak le, mint a megválasztható jelöltek száma.

34. §

Megválasztott küldött az a jelölt lesz, aki a választás során a legtöbb

szavazatot kapta, feltéve, hogy az érvényes szavazatoknak legalább tíz

százalékát megszerezte.

35. §

(1) Eredménytelen a választás, ha az érvényes szavazatok legalább tíz

százalékát nem kapta meg annyi jelölt, mint ahányat a képviseleti szervbe

küldöttként meg kell választani.

(2) Érvénytelen a választás, ha a közgyûlés határozatképességének

megállapításánál figyelembe vett személyek több mint a fele szavazatot nem

adott le.

36. §

(1) Az eredménytelen, valamint az érvénytelen választást nyolc napon

belül meg kell ismételni.

(2) Az ismételt választást követõen azt a jelöltet kell megválasztottnak

tekinteni, aki a legtöbb szavazatot kapta. Az ismételt választás idõpontját a

közgyûlés levezetõ elnöke hirdeti ki.

(3) Az ismételt választás során az eredménytelen, illetõleg az

érvénytelen választásra vonatkozó rendelkezéseket nem kell alkalmazni.

37. §

(1) Szavazategyenlõség esetén ismételt választást kell tartani, melyen a

tisztségekért a négy legtöbb szavazatot megszerzõ jelölt indulhat.

(2) Abban az esetben, ha a választás során egyetlen jelölt sem éri el a

megválasztásához szükséges legkisebb szavazati hányadot, a választást meg kell

ismételni. A megismételt választásban valamennyi jelölt indulhat, aki a

megelõzõ választás során a szavazatoknak legalább tíz százalékát megszerezte.

Amennyiben a szavazatok tíz százalékát egyetlen jelölt sem érte el, ugyanarra

a tisztségre a négy legtöbb szavazatot megszerzõ jelölt indulhat a megismételt

választásban.

(3) Az (1)-(2) bekezdésekben meghatározott esetekben a legtöbb szavazatot

megszerzõ jelöltet kell megválasztottnak tekinteni, szavazategyenlõség esetén

pedig a betûrendben elõbb állót kell megválasztottnak tekinteni.

(4) A küldöttek megválasztását követõen a küldöttek területi

küldöttgyûlésként folytatják munkájukat. E törvénynek a területi

küldöttgyûlésre vonatkozó szabályait azzal az eltéréssel kell alkalmazni, hogy

az elnök feladatait a megyei elõkészítõ bizottság elnöke mindaddig ellátja,

amíg a területi küldöttgyûlés elnököt nem választ. Az elnök személyére bármely

küldött javaslatot tehet.

38. §

(1) Az országos alakuló küldöttközgyûlést (a továbbiakban: alakuló

küldöttközgyûlés) az Országos Elõkészítõ Bizottság elnöke hívja össze.

(2) Az alakuló küldöttközgyûlés határozatképes, amennyiben azon a

küldöttek több mint a fele jelen van.

(3) Az alakuló küldöttközgyûlés határoz

a) a határozatképességérõl;

b) a levezetõ elnök személyérõl;

c) a kamara alapszabályának elfogadásáról.

(4) Az alakuló küldöttközgyûlés levezetõ elnökének személyére javaslatot

bármely küldött tehet. Az alakuló küldöttközgyûlés levezetõ elnökének a

legtöbb szavazatot kapott személyt kell megválasztottnak tekinteni.

(5) A kamara alapszabályára a javaslatot az Országos Elõkészítõ Bizottság

elnöke teszi meg.

(6) Az alakuló küldöttközgyûlésre - az alapszabály elfogadásáig -

egyebekben a területi szervezet küldöttválasztó közgyûlésére vonatkozó

szabályokat kell megfelelõen alkalmazni azzal, hogy a kamara alapszabályának

elfogadásához a jelenlevõk kétharmadának egyetértõ szavazata szükséges. Az

alapszabály elfogadását követõen az alakuló küldöttközgyûlés e törvény 11. §-a

szerinti küldöttközgyûlésként folytatja tevékenységét.

Záró rendelkezések

39. §

(1) Ez a törvény a kihirdetését követõ 30. napon lép hatályba.

(2) A területi szervek küldöttválasztó közgyûléseit a törvény

hatálybalépését követõ kilencven napon belül meg kell tartani, a kamarának

pedig 1997. november 1. napjáig kell megalakulnia.

(3) A tagjegyzék tervezetben szereplõ személy kamarai tagsági viszonya a

kamara megalakulásának napjával keletkezik. Az, a korábbi jogszabályok alapján

kiállított vadászjeggyel rendelkezõ személy, aki a tagjegyzék tervezetben nem

szerepel, 1997. december 31-ig kérheti kamarai tagsági viszonyának

megállapítását. Ebben az esetben a kamarai tagsági viszony keletkezése

napjának a kamara mgalakulásának napját kell tekinteni.

(4) A korábbi jogszabályok alapján kiállított vadászjegy 1997. december

31. napjával érvényét veszti. A korábbi jogszabályok alapján kiállított

hivatásos vadász szolgálati igazolvány 1999. december 31-én érvényét veszti.

(5) Az elõkészítõ bizottság munkájában résztvevõ érdekképviseleti

szervezetek adó és illetékfizetési kötelezettség nélkül ruházhatják át

vagyonuk általuk meghatározott részét a kamarára.

(6) A törvény 28-38. §-ai 1997. november 1. napjával hatályukat vesztik

azzal, hogy a kamara alakulásának megkezdett eljárását e rendelkezések alapján

kell befejezni.

(7) Felhatalmazást kap a földmûvelésügyi miniszter arra, hogy az egyes

állami feladatok kamara részére történõ átadásával kapcsolatos átmeneti

szabályokat rendeletben állapítsa meg.

40. §

1997. szeptember 1-i hatállyal a vad védelmérõl, a vadgazdálkodásról,

valamint a vadászatról szóló 1996. évi LV. törvény (a továbbiakban: Tv.)

a) 50. § (1) bekezdése az alábbiak szerint módosul:

"(1) A jogosult a vadgazdálkodási üzemtervben és az éves vadgazdálkodási

tervben foglaltak szakszerûségének biztosítása, továbbá a vad és élõhelyének

védelme érdekében vadászati szakszemélyzetként köteles a szakirányítási

feladatok ellátására vadászterületenként egy, illetve minden megkezdett

háromezer hektár után legalább egy, a külön jogszabályban meghatározott

képesítéssel és vadászlõfegyver tartási engedéllyel rendelkezõ, az Országos

Magyar Vadászkamara (a továbbiakban: kamara) által nyilvántartásba vett

hivatásos vadász igénybevételérõl önállóan, vagy más jogosulttal közösen

gondoskodni."

b) 50. § (4) bekezdése az alábbiak szerint módosul:

"(4) Hivatásos vadász igénybevételének minõsül, ha a jogosult megfelelõ

képesítéssel rendelkezik, és a kamaránál hivatásos vadászként nyilvántartásba

vették."

c) 51. § (2) bekezdése az alábbiak szerint módosul:

"(2) A kamara a hivatásos vadászokról a külön törvényben foglaltak

szerint nyilvántartást vezet."

d) 60. § (2) bekezdése az alábbiak szerint módosul:

"(2) A vadászjegyet és a névre szóló új, hitelesített egyéni lõjegyzéket

kamara a korábban kiadott egyéni lõjegyzék érvénytelenítését követõen állítja

ki."

e) 60. § (3) bekezdése az alábbiak szerint módosul:

"(3) A vadászjegy érvényessége csak az egyéni lõjegyzék bemutatását

követõen hosszabbítható meg."

f) 60. § (4) bekezdése az alábbiak szerint módosul:

"(4) A hivatásos vadász vadászjegyét az eskü letételét követõen kell

kiállítani."

g) 61. § (2) bekezdése az alábbiak szerint módosul:

"(2) A vadászjegyet a kamara öt évre állítja ki azzal, hogy azt évente

érvényesíteni kell ."

h) 66. § (1) bekezdése az alábbiak szerint módosul:

"(1) Vadászvizsgát (a továbbiakban: vizsga) kizárólag a kamara által

megbízott, legalább három fõbõl álló bizottság (a továbbiakban: bizottság)

elõtt lehet tenni. A bizottság egyik tagja a miniszter által kijelölt

személy. A bizottság munkájában való részvételre csak felsõfokú

vadgazdálkodási képesítéssel rendelkezõ személy kérhetõ fel."

i) 66. § (3) bekezdése az alábbiak szerint módosul:

"(3) A vizsga részletes tartalmi feltételeit, valamint a

vizsgaszabályzatot a kamarával egyeztetve a miniszter állapítja meg, és teszi

közzé a minisztérium hivatalos lapjában."

j) 51. § (4) bekezdése hatályát veszti.

Eleje Honlap