ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ
Módosító javaslat!
Dr. Gál Zoltán Úrnak
az Országgyûlés elnökének
Helyben
Tisztelt Elnök Úr !
A Házszabály 94. § (1) bekezdése és 102. § (1) bekezdése alapján a helyi
önkormányzatok 1997. évi új induló címzett támogatásáról szóló T/4175.. számú
törvényjavaslathoz az alábbi
módosító javaslatot
terjesztem elõ:
A törvényjavaslat 1. sz. melléklete az alábbi sorral egészül ki:
Ssz. Önkorm. Az igény Beruh. Ebbõl Az igényelt.
tám. ütemezése
megnev. össz.kts. S.f. I.t.
1997 l998 1999 2000
91. Hódmezõ- Kútvölgyi 434.101 43.410 390.691 75.712 101.124
91.422 122.433
vásárhely Szakosított
Szociális Otth.
rekonstrukci-
ója, bõvítése,
szennyvízcsa-
torna építése
( A törvényjavaslat 2. számú mellékletének 74. sorszámú pontja értelemszerûen
kikerül az elutasított címzett támogatási igények körébõl. )
Indokolás
Hódmezõvásárhely Megyei Jogú Város Önkormányzata már az 1995. és 1996.évi
induló címzett támogatások körében benyújtotta pályázatát a Kútvölgyi
Szakosított Szociális Otthon rekonstrukciója érdekében.
A pályázat a korábbi években elutasításra került, s a törvényjavaslat ebben
az évben is az elutasított címzett támogatási igények között szerepelteti a
város támogatási igényét.
A helyi önkormányzatok címzett- és céltámogatási rendszerérõl szóló 1992. évi
LXXXIX. törvény 1. §-ának (2) bekezdése szerint a válsághelyzetek problémáinak
kezelésére a törvény 1. §-ának (1) bekezdésében foglaltaktól eltérõ körben -
vagyis az általános szabályok által meghatározott címzett támogatásban
részesíthetõ önkormányzati feladatok ellátását szolgáló beruházások körén
kivül- is adható támogatás.
A Kútvölgyi Szakosított Szociális Otthon esetében -a korábban elutasított
támogatási igények következményeként is- már bekövetkezett a törvényben
jelzett válsághelyzet, sõt az épület egyes részei már életveszélyessé váltak,
elsõsorban a csatornázás hiánya miatt. Emiatt a csatornázás az épület
rekonstrukciójához elengedhetetlenül szükséges.
A téli idõszakok nagy mennyiségû csapadéka csak súlyosbítja a problémát, az
épületek oly mértékben károsodtak és károsodnak, hogy az életveszély
elhárítása érdekében folyamatosan figyelemmel kell kísérni állapotukat,
illetve több esetben beavatkozás vált szükségessé.
A kazánház épületének padlószerkezete beszakadt, a konyhaépület sarokrésze oly
mértékben megsüllyedt, hogy a jelenlegi dúcolás sem elégséges az épület ezen
része további süllyedésének, dõlésének megakadályozására.
A mosoda épületében a technológiai gépek alatt a padlószerkezet beszakadt, a
falakon szerkezeti repedések találhatók.
A kiszolgáló épületek károsodása oly mértékû, hogy az életveszély miatti
leállításuk vált szükségessé.
Az épületek mûszaki állapotára általánosságban jellemzõ a szennyvízgyûjtõ
rendszer elavultsága miatt keletkezõ alapsüllyedés, falrepedés.
A szennyvízkezelés megoldása nélkül az intézmény rekonstrukciója és bõvítése,
fejlesztése nem valósítható meg, illetve az épületek teljes tönkremenetele
várható.
A magas talajvíz és a csatornázás hiánya a különbözõ fertõzések veszélyét is
felerõsíti, s ez a folyamat -tekintettel a szociális otthonban elhelyezettek
állapotára is- komoly aggodalomra ad okot.
Külön kiemelést érdemel, hogy az ingatlan rekonstrukciója a megelõzõ években a
címzett támogatásra javasoltak között szerepelt -elsõsorban a rekonstrukció
szükségességének, s a rekonstrukció mûszaki megvalósítási lehetõségének
kidolgozottsága miatt-, de a pénzügyi keret hiánya miatt a támogatás
megítélésére nem került sor, így a mindenképpen szükséges rekonstrukció
elmaradt.
A szociális otthoni ellátás nem kötelezõ feladata a város önkormányzatának,
azonban már az önkormányzat jogelõdje, a városi tanács is mûködtette az
intézményt. Ugyanakkor Csongrád megye Önkormányzata nincs abban a helyzetben,
hogy át tudja vállalni az intézmény mûködtetését. Erre utal az is, hogy a
rekonstrukcióhoz sem tud saját eszközeivel hozzájárulni.
Tudomásunk szerint a Népjóléti Minisztérium és a megyei önkormányzat is
próbált más helyet keresni a gondozottak elhelyezésére, de nem találtak
megfelelõt.
Az 1992. évi LXXXIX. törvény indokolása szerint címzett támogatás nem csak a
kötelezõ, hanem az önkormányzati feladatok teljes körét felölelõ beruházásokra
igényelhetõ, így ez okból sincs törvényi akadálya a szociális otthon
rekonstrukciós támogatásának.
Megjegyzést érdemel az is, hogy a megyei jogú város önkormányzata az évek óta
egyre szigorodó gazdasági helyzetben, az önkormányzati gazdálkodási
lehetõségek beszûkülésének idõszakában szigorú takarékoskodásának köszönhetõen
a mai napig nem zárt be intézményt, nem bocsátott el közalkalmazottakat, hanem
közhasznú társaságok létrehozásával, közalapítvány alapításával a lehetõ
leggazdaságosabb megoldásokat vette igénybe.
Ezekkel az erõfeszítésekkel egyidõben a város a lehetõ legtöbbet áldozta a
fejlesztésre, messzemenõen figyelembe véve a helyi lakosság igényeit is. A
Kútvölgyi Szakosított Szociális Otthon felújítása és további mûködtetése
szintén olyan lakossági igény, amelyet az önkormányzat nem hagyhat figyelmen
kívül. Kizárólagosan a maga eszközeivel azonban sajnos a szükséges beruházást
már nem képes megvalósítani, azonban a város önkormányzata már korábban
jelezte azon szándékát a Belügyminisztérium felé, hogy az 1996-os, majd ezt
követõen az 1997-es évben az igényelt támogatáshoz viszonyított 10 %-os
önrésszel járul hozzá a rekonstrukciós és bõvítési munkálatok költségeinek
fedezéséhez.
Jelen módosító javaslat is a 10 %-os önrész vállalását tartalmazza.
Amennyiben Hódmezõvásárhely ebben az évben sem részesül a rekonstrukciós
támogatásban, belátható idõn belül meg kell szüntetni a szociális otthont,
mivel az egész épület életveszélyessé válik, s ezzel egyszerûen ellehetetlenül
az ott folyó, nagyon fontos munka folytatása.
Utoljára, de nem utolsó sorban meg kell említeni azt is, hogy a város
lakossága folyamatosan érdeklõdik a szociális otthon rekonstrukciós
munkálataival kapcsolatosan, s a városban általánosan kialakult vélemény
szerint a szociális otthont mindenképpen fenn kell tartani az épületben
gondozottak érdekében.
A módosító javaslatra vonatkozó megalapozott döntéshez tudni kell azt is, hogy
az otthon két egymástól teljesen különbözõ feladatot lát el. Egyrészt
mozgásképtelen betegek, másrészt súlyos és középsúlyos értelmi fogyatékosok
gondozását látja el. Ez a gondozási összetétel egyedülálló az egész országban.
Az otthonban élõ 104 súlyos és középsúlyos fogyatékos személy 60 %-a árva, a
többi ápolt szülei is többségükben terheltek, emiatt az intézmény megszûnése
esetén az ápoltak megnyugtató elhelyezése megoldhatatlan.
Mindezek alapján megállapítható, hogy a rekonstrukciós támogatás megítélése
életbevágóan fontos a létesítmény további fenntartása és mûködtetése, valamint
az ott folyó munka folytatása érdekében, továbbá a rekonstrukció -akár csak
rövid idõvel történõ- elhalasztása pedig a késõbbiekben teljes egészében
lehetetlenné teszi a felújítást, a rekonstrukciót, s ezzel az épület
megmentését.
Budapest, 1997. április 15.
Dr. Rapcsák András
KDNP