1

ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ

T/4175/2..

Módosító javaslat!

Dr. Gál Zoltán Úrnak

az Országgyûlés elnökének

Helyben

Tisztelt Elnök Úr !

A Házszabály 94. § (1) bekezdése és 102. § (1) bekezdése alapján a helyi

önkormányzatok 1997. évi új induló címzett támogatásáról szóló T/4175.. számú

törvényjavaslathoz az alábbi

módosító javaslatot

terjesztem elõ:

A törvényjavaslat 1. sz. melléklete az alábbi sorral egészül ki:

Ssz. Önkorm. Az igény Beruh. Ebbõl Az igényelt.

tám. ütemezése

megnev. össz.kts. S.f. I.t.

1997 l998 1999 2000

91. Hódmezõ- Kútvölgyi 434.101 43.410 390.691 75.712 101.124

91.422 122.433

vásárhely Szakosított

Szociális Otth.

rekonstrukci-

ója, bõvítése,

szennyvízcsa-

torna építése

( A törvényjavaslat 2. számú mellékletének 74. sorszámú pontja értelemszerûen

kikerül az elutasított címzett támogatási igények körébõl. )

Indokolás

Hódmezõvásárhely Megyei Jogú Város Önkormányzata már az 1995. és 1996.évi

induló címzett támogatások körében benyújtotta pályázatát a Kútvölgyi

Szakosított Szociális Otthon rekonstrukciója érdekében.

A pályázat a korábbi években elutasításra került, s a törvényjavaslat ebben

az évben is az elutasított címzett támogatási igények között szerepelteti a

város támogatási igényét.

A helyi önkormányzatok címzett- és céltámogatási rendszerérõl szóló 1992. évi

LXXXIX. törvény 1. §-ának (2) bekezdése szerint a válsághelyzetek problémáinak

kezelésére a törvény 1. §-ának (1) bekezdésében foglaltaktól eltérõ körben -

vagyis az általános szabályok által meghatározott címzett támogatásban

részesíthetõ önkormányzati feladatok ellátását szolgáló beruházások körén

kivül- is adható támogatás.

A Kútvölgyi Szakosított Szociális Otthon esetében -a korábban elutasított

támogatási igények következményeként is- már bekövetkezett a törvényben

jelzett válsághelyzet, sõt az épület egyes részei már életveszélyessé váltak,

elsõsorban a csatornázás hiánya miatt. Emiatt a csatornázás az épület

rekonstrukciójához elengedhetetlenül szükséges.

A téli idõszakok nagy mennyiségû csapadéka csak súlyosbítja a problémát, az

épületek oly mértékben károsodtak és károsodnak, hogy az életveszély

elhárítása érdekében folyamatosan figyelemmel kell kísérni állapotukat,

illetve több esetben beavatkozás vált szükségessé.

A kazánház épületének padlószerkezete beszakadt, a konyhaépület sarokrésze oly

mértékben megsüllyedt, hogy a jelenlegi dúcolás sem elégséges az épület ezen

része további süllyedésének, dõlésének megakadályozására.

A mosoda épületében a technológiai gépek alatt a padlószerkezet beszakadt, a

falakon szerkezeti repedések találhatók.

A kiszolgáló épületek károsodása oly mértékû, hogy az életveszély miatti

leállításuk vált szükségessé.

Az épületek mûszaki állapotára általánosságban jellemzõ a szennyvízgyûjtõ

rendszer elavultsága miatt keletkezõ alapsüllyedés, falrepedés.

A szennyvízkezelés megoldása nélkül az intézmény rekonstrukciója és bõvítése,

fejlesztése nem valósítható meg, illetve az épületek teljes tönkremenetele

várható.

A magas talajvíz és a csatornázás hiánya a különbözõ fertõzések veszélyét is

felerõsíti, s ez a folyamat -tekintettel a szociális otthonban elhelyezettek

állapotára is- komoly aggodalomra ad okot.

Külön kiemelést érdemel, hogy az ingatlan rekonstrukciója a megelõzõ években a

címzett támogatásra javasoltak között szerepelt -elsõsorban a rekonstrukció

szükségességének, s a rekonstrukció mûszaki megvalósítási lehetõségének

kidolgozottsága miatt-, de a pénzügyi keret hiánya miatt a támogatás

megítélésére nem került sor, így a mindenképpen szükséges rekonstrukció

elmaradt.

A szociális otthoni ellátás nem kötelezõ feladata a város önkormányzatának,

azonban már az önkormányzat jogelõdje, a városi tanács is mûködtette az

intézményt. Ugyanakkor Csongrád megye Önkormányzata nincs abban a helyzetben,

hogy át tudja vállalni az intézmény mûködtetését. Erre utal az is, hogy a

rekonstrukcióhoz sem tud saját eszközeivel hozzájárulni.

Tudomásunk szerint a Népjóléti Minisztérium és a megyei önkormányzat is

próbált más helyet keresni a gondozottak elhelyezésére, de nem találtak

megfelelõt.

Az 1992. évi LXXXIX. törvény indokolása szerint címzett támogatás nem csak a

kötelezõ, hanem az önkormányzati feladatok teljes körét felölelõ beruházásokra

igényelhetõ, így ez okból sincs törvényi akadálya a szociális otthon

rekonstrukciós támogatásának.

Megjegyzést érdemel az is, hogy a megyei jogú város önkormányzata az évek óta

egyre szigorodó gazdasági helyzetben, az önkormányzati gazdálkodási

lehetõségek beszûkülésének idõszakában szigorú takarékoskodásának köszönhetõen

a mai napig nem zárt be intézményt, nem bocsátott el közalkalmazottakat, hanem

közhasznú társaságok létrehozásával, közalapítvány alapításával a lehetõ

leggazdaságosabb megoldásokat vette igénybe.

Ezekkel az erõfeszítésekkel egyidõben a város a lehetõ legtöbbet áldozta a

fejlesztésre, messzemenõen figyelembe véve a helyi lakosság igényeit is. A

Kútvölgyi Szakosított Szociális Otthon felújítása és további mûködtetése

szintén olyan lakossági igény, amelyet az önkormányzat nem hagyhat figyelmen

kívül. Kizárólagosan a maga eszközeivel azonban sajnos a szükséges beruházást

már nem képes megvalósítani, azonban a város önkormányzata már korábban

jelezte azon szándékát a Belügyminisztérium felé, hogy az 1996-os, majd ezt

követõen az 1997-es évben az igényelt támogatáshoz viszonyított 10 %-os

önrésszel járul hozzá a rekonstrukciós és bõvítési munkálatok költségeinek

fedezéséhez.

Jelen módosító javaslat is a 10 %-os önrész vállalását tartalmazza.

Amennyiben Hódmezõvásárhely ebben az évben sem részesül a rekonstrukciós

támogatásban, belátható idõn belül meg kell szüntetni a szociális otthont,

mivel az egész épület életveszélyessé válik, s ezzel egyszerûen ellehetetlenül

az ott folyó, nagyon fontos munka folytatása.

Utoljára, de nem utolsó sorban meg kell említeni azt is, hogy a város

lakossága folyamatosan érdeklõdik a szociális otthon rekonstrukciós

munkálataival kapcsolatosan, s a városban általánosan kialakult vélemény

szerint a szociális otthont mindenképpen fenn kell tartani az épületben

gondozottak érdekében.

A módosító javaslatra vonatkozó megalapozott döntéshez tudni kell azt is, hogy

az otthon két egymástól teljesen különbözõ feladatot lát el. Egyrészt

mozgásképtelen betegek, másrészt súlyos és középsúlyos értelmi fogyatékosok

gondozását látja el. Ez a gondozási összetétel egyedülálló az egész országban.

Az otthonban élõ 104 súlyos és középsúlyos fogyatékos személy 60 %-a árva, a

többi ápolt szülei is többségükben terheltek, emiatt az intézmény megszûnése

esetén az ápoltak megnyugtató elhelyezése megoldhatatlan.

Mindezek alapján megállapítható, hogy a rekonstrukciós támogatás megítélése

életbevágóan fontos a létesítmény további fenntartása és mûködtetése, valamint

az ott folyó munka folytatása érdekében, továbbá a rekonstrukció -akár csak

rövid idõvel történõ- elhalasztása pedig a késõbbiekben teljes egészében

lehetetlenné teszi a felújítást, a rekonstrukciót, s ezzel az épület

megmentését.

Budapest, 1997. április 15.

Dr. Rapcsák András

KDNP

Eleje Honlap