1

K/4206/1..

Válasz a K/4206. számú írásos kérdésre

"Dolgozik-e a minisztérium a borhamisítást

visszaszorító intézkedéscsomagon ? "

Aszódi Ilona Katalin asszony

országgyûlési képviselõ (független)

Budapest

Tisztelt Képviselõ Asszony!

A borhamisítás visszaszorítása lehetõségének eszközrendszere alapvetõen nem a

belügyi tárca kezében van.

A borhamisítás elleni fellépésnek két meghatározó eleme van, nevezetesen a

megelõzés és a hamisítás szankcionálása.

Ez utóbbi területnek egy szûk szelete - a büntetõ jellegû jogkövetkezmények

alkalmazása - tartozik a Belügyminisztérium kompetenciájába.

A borhamisítás néven összefoglalt magatartások hatályos büntetõjogunk szerint

a rossz minõségû termék forgalomba hozatala (Btk. 292. §), az áru hamis

megjelölése (Btk. 296. §) valamint a csalás (Btk. 318. § ) bûncselekmények

elkövetése alapos gyanújának a megállapítására lehetnek alkalmasak.

1995-ben és 1996-ban összesen 19 esetben folyt az említett delictumok

tárgyában borhamisítással kapcsolatos nyomozás, melyek közül 12 esetben

bûncselekmény illetve bizonyítottság hiányában meg kellett szüntetni az

eljárást, csupán négy ügyben voltak elégségesek a bizonyítékok a vádjavaslat

megtételéhez. (a többi eljárás még folyamatban van).

A bor elõállítására vonatkozóan Képviselõasszony kérdésében foglalt állítás

szerint .."mindenki tudja, hogy ki hamisítja, intézkedések azonban alig

történnek."

Ezzel a kitétellel kapcsolatban két dologra hívnám fel a figyelmet.

Az egyik az, hogy teljesen mást jelent a "tudni valamirõl" hétköznapi

fogalma, mint ugyanennek a büntetõjog szerinti értékelhetõsége,

büntetõeljárás-beli bizonyító ereje.

A másik : az említett 19 eljárásból csak egyetlen egy indult állampolgári

bejelentés alapján !

Ez nem azt tükrözi, hogy az adott térségben élõkre érvényes lenne a "mindenki

tudja, hogy ki hamisítja" kitétel, hiszen akkor két év alatt jelentõsebb számú

bejelentésnek, feljelentésnek kellett volna történnie.

A közhasználatban "bor-jog"-nak nevezett jogszabály-összesség a

közfogyasztásra kerülõ borok forgalomba hozatal elõtti minõsítését négy

szakhatóság ellenõrzésére bízza.

Ennek megfelelõen az Országos Borminõsítõ Intézet, a Kereskedelmi Minõség-

ellenõrzõ Intézet, a Fogyasztóvédelmi Fõfelügyelõség, valamint az

állategészségügyi és élelmiszer-ellenõrzõ állomások végzik a felderítés

lehetõségét magába foglaló vizsgálatokat.

Figyelemre méltó, hogy 19 büntetõeljárásból 18 indult az elsõ háromként

felsorolt hatóságok valamelyikének a feljelentése alapján.

Emellett a Vám- és Pénzügyõrség Országos parancsnokság közvetlenül vesz részt

az ellenõrzésben, részben az említett szakhatóságok felkérésére, részben a

jövedéki törvényben szankcionált, cukorcefre tiltott elõállítása cselekmény

felderítésében.

Az elmúlt évben mintegy 900 ezer liter cukorcefre illegális elõállításának a

VPOP általi felderítése nyomán 180 millió forint jövedéki bírságot szabtak ki.

A hamisítók felderítésében meghatározó szerep jut a hegyközségeknek is,

azonban az általuk alkalmazható joghátrányok nem jelentenek tényleges

visszatartó erõt a hamisítók számára.

A Kormány - ugyancsak észlelve, hogy a társadalmi jelenségek új, törvényi

szintû szabályozási igényt váltottak ki - az idén szándékozik életbe léptetni

a bortörvényt, amely várhatóan mindazon kérdéseket egységesen és hatékonyan

fogja rendezni, amelyeknek a kodifikálás jelenleg több, különbözõ szintû

normában és a szabályozást igénylõ területeknek nem mindegyikét lefedõ módon

történik.

A bortörvény téziseirõl szóló elõterjesztést elfogadó határozat szerint a

törvény tervezetének elkészítéséért a földmûvelésügyi miniszter és az

igazságügyminiszter a felelõs.

Mindezek értelmében nem a Belügyminisztérium a letéteményese a kérdés

megoldásának, s megvalósításhoz szükséges intézkedéscsomag kimunkálásának.

Budapest, 1997. május 22.

Üdvözlettel:

Kuncze Gábor

Eleje Honlap