ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ

T/4219/4..

Módosító javaslat!

Dr. G á l Z o l t á n ú r,

az Országgyûlés Elnöke részére

Helyben

Tisztelt Elnök Úr!

A Házszabály 94. § (1) bekezdése és a 102. § (1) bekezdése alapján az

ítélõtáblák székhelyének és illetékességi területének megállapításáról szóló

T/4219.. számon benyújtott törvényjavaslathoz a következõ

m ó d o s í t ó j a v a s l a t o k a t

terjesztjük elõ:

1.

A törvényjavaslat 1. § (1) bekezdése a következõképpen módosul:

"(1) A bírósági szervezet részeként, a külön törvényekben meghatározott

feladatok ellátása 1999. január 1. napjától a Fõvárosban, Szegeden és

[Pécsett] Kaposvárott ítélõtábla kezdi meg mûködését."

2.

A törvényjavaslat 1. § (2) bekezdésének c) pontja a következõképpen módosul:

"1. § (2) / Az (1) bekezdésben meghatározott idõponttól kezdve/

c) a [Pécsi] Kaposvári Ítélõtábla illetékessége Baranya, Somogy, Tolna,

és Zala megye

/területére terjed ki./"

3.

A törvényjavaslat 2. § (2) bekezdés d) pontja a következõképpen módosul:

"2. § (2) d) a [Pécsi] Kaposvári Ítélõtábla illetékessége Baranya, Somogy,

Tolna és Zala megye,

/területére terjed ki./"

Indokolás

Az ítélõtáblák székhelyének kijelölésénél a törvényhozónak négy

szempontot kell mérlegelnie. Szakmai szempontokat, földrajzi szempontokat,

közlekedési szempontokat, továbbá gazdaságossági, célszerûségi szempontokat.

A szakmai szempontok értékelését elvégezve az elõterjesztõ Igazságügyi

Minisztérium arról tájékoztatott minket, hogy a kaposvári és a pécsi bíróság

mûködési adatait, ügyforgalmi adatait és munkateljesítményét közel azonosnak

ítélte meg. Ugyanakkor a tájékoztatás több olyan elemet tartalmaz, amelynek

megállapításai vitathatóak, számunkra nem elfogadhatóak. Az egyik ilyen

megállapítás: a jogtörténeti hagyományok Pécs mellett szólnak. Úgy gondoljuk,

hogy az ítélõtáblák megszüntetését követõ 45 év után jogtörténeti

hagyományokra, mint döntési szempontra hivatkozni hibás érvelés. A másik ilyen

megállapítás, hogy a bírói utánpótlás kérdése Baranya megyében kedvezõbb. Ezt

alapvetõen rossz érvelésnek tartjuk, ugyanis egyértelmû és világos, hogy az

egyetemen végzett jogászok nem azonnal lesznek bírák, hanem közülük - a bírói

szakmát élethivatásszerûen választók közül - kerülnek ki a jövõ bírái. A

bírósági fogalmazói létszámok adottak Pécsett és Kaposváron is. A Somogy

Megyei Bíróságnál és a megye bíróságainál e szakma iránti érdeklõdés

igazolhatóan megfelelõ, valamennyi fogalmazói állást folyamatosan be tudnak

tölteni, sõt minden évben túljelentkezés van. Miután a bírák tényleges

létszáma a két megyében megközelítõen azonos, a személyi feltételek

biztosításának esélye a két megyében nem tér el.

Nem vitatható, hogy földrajzi szempontból Kaposvár a Dél-Dunántúli Régió

középpontjában helyezkedik el. Ezen szempont értékelése egyértelmûen Somogy

megye székhelye javára szól. A székhely kiválasztásakor az ítélõtábla jó

megközelíthetõsége fontos szempont kell, hogy legyen polgárbarát döntési

szándék esetén. Vitatható, és nézetünk szerint nem felel meg a valóságnak az

az igazságügyi minisztériumi érvelés, miszerint "a közlekedési feltételek is

Pécs javára estek". A Dél-Dunántúl földrajzi középpontjában elhelyezkedõ

Kaposvár a 61-es és a 67-es közúton valamennyi, a régióhoz tartozó megye

településérõl jól megközelíthetõ, továbbá a Dél-Dunántúli Régió nagyobb

településeirõl vasútvonalon is elérhetõ. A térség közúti térképét

áttanulmányozva egyértelmûen igazolható, hogy Zala, Baranya, Tolna és Somogy

megye nagy része számára Kaposvár közúton jobban megközelíthetõ, mint Pécs.

Az ítélõtábla székhelyének kiválasztásánál meghatározó szempont lehet a

tárgyi feltételek összevetése és biztosíthatósága is. Kaposvárott az

ítélõtábla nem vitathatóan a város egyik legszebb épületében, a

városközpontban, a Megyei Bíróság épületében kerülne elhelyezésre. A bíróság

épületébõl kiszoruló funkciók részére pedig a szükséges irodai, tárgyalótermi

és egyéb helyiségek a bírósággal szomszédos, azzal fizikailag is

összekapcsolható épületben kerülnének kialakításra, amelynek tervei készek, s

a munkák becsült költsége 50 millió forint. A jelzett épülethez az Igazságügyi

Minisztérium ingyenesen jutna hozzá, hisz a város cserébe az azt használó

szervezet részére egy igen értékes ingatlanának tulajdonjogát ajánlotta fel.

Kaposvár önkormányzata a bírák és ügyészek esetleges lakásproblémái

megoldásához lakásokat is felajánlott. Mindezen túl Somogy megye és Kaposvár

önkormányzata a táblabíróság kialakítását 30 millió forint készpénzzel is

támogatja. Ezzel szemben Pécsett az ítélõtábla felállítása 200 millió forintot

igényel. Így az, hogy a választás Pécsre esett, ellentmond a gazdaságossági

szempontoknak.

Valamennyi szempontsor összevetése után úgy véljük, nem vitatható, hogy

Kaposvárott az ítélõtábla elhelyezésének feltételei adottak, és a Dél-

Dunántúli Régió polgárai számára is e városnak a megközelíthetõsége a

legkedvezõbb.

Budapest, 1997. május 26.

dr. Csákabonyi Balázs dr. Páris András Barkóczy Gellért

(MSZP) (SZDSZ) (FKGP)

dr. Szájer József

(FIDESZ)

Eleje Honlap