1

K/4229/1..

Demeter Ervin (MDF)

K/4229.számú

kérdésére írásbeli válasz

"Indokoltnak látja-e a

munkaszüneti napokon

közlekedni nem tudó

tehergépkocsik gépjármûadó

törvény módosítását?"

Demeter Ervin úr

országgyûlési képviselõ

(MDF)

Képviselõi Irodaház

Budapest

Széchenyi rkp. 19.

1054

Tisztelt Képviselõ Úr!

Dr. Lotz Károly közlekedési miniszter úrhoz intézett, de illetékességbõl

hozzám továbbított írásbeli kérdésére válaszolva az alábbiakról tájékoztatom:

Amint az a gépjármûadóról szóló 1991. évi LXXXII. törvény preambulumából

kitûnik, a gépjármûadóztatás célja, hogy a motorizációval járó közterhek

arányosabb elosztása érdekében, a közutak potenciális használói - a gépjármû

tulajdonosok - hozzájáruljanak a közúthálózat karbantartásához és

fejlesztéséhez szükséges forrásokhoz. A törvény a közútterheléssel arányos

adóztatást - a nemzetközi gyakorlatnak megfelelõen - azáltal valósítja meg,

hogy a fizetendõ adó a gépjármû tömegével arányos.

A gépjármûadó tehát nem futás-teljesítmény függõ, hanem átalányjellegû

közteher, ezért a tényleges üzemeltetésnek az adókötelezettség szempontjából

nincs jelentõsége. A hétvégi forgalomkorlátozás miatt kiesõ üzemidõ

figyelembevétele - mivel az valójában a tényleges üzemnapok szerinti

adóztatás irányába történõ elmozdulást jelentene - nem illeszthetõ a

gépjármûadó jelenlegi konstrukciójába. A tényleges üzemnapok szerinti

adóztatás megvalósítása pedig többirányú problémát vet fel. Egyrészrõl a

gépjármûállomány jelentõs részét kitevõ, nem vállalkozási célt szolgáló

gépjármûvek esetében a tényleges üzemnapok száma dokumentálhatóan nem

állapítható meg, azaz esetükben vélelmezni kellene ezek számát. Másrészrõl

pedig az üzemnapok száma és a ténylegesen teljesített futás, azaz az

útigénybevétel között sincs feltétlenül egyenes arányosság. Nyilvánvaló, hogy

a tilalmi napokkal érintett tehergépjármûvek - rendeltetésüknél fogva - éves

szinten lényegesen többet használják a közutakat mint más gépjármûvek. (A

fuvarozási igény kielégítése a hétközbeni napok intenzívebb kihasználásával

történik!) Így az üzemnapok szerinti adóztatás az úthasználattal arányos

adóztatás elvét kevésbé tudná érvényesíteni.

A fentiekre tekintettel a gépjármûadóztatás nemzetközi gyakorlatában

ismeretlen az üzemnapok szerinti adóztatás, illetve a hétvégi

forgalomkorlátozás okán nyújtott adókedvezmény.

Nem elhanyagolható az a gépjármûadó alanyait is közvetlenül érintõ

forráskiesés, amely a törvény egyik céljaként meghatározott infrastruktúrális

karbantartási és fejlesztési területen jelentkezne. Az Útalap és az

önkormányzati utak fenntartásáért felelõs önkormányzatok ugyanis kevesebb

bevételhez jutnának.

Mindezekre tekintettel nem látok lehetõséget a gépjármûadó törvény olyan

módosítására, amely a hétvégi forgalomkorlátozás miatt az adóteher

mérséklésére irányul.

Budapest, 1997. április " "

Tisztelettel:

Dr. Medgyessy Péter

Eleje Honlap