1
Demeter Ervin (MDF)
K/4229.számú
kérdésére írásbeli válasz
"Indokoltnak látja-e a
munkaszüneti napokon
közlekedni nem tudó
tehergépkocsik gépjármûadó
törvény módosítását?"
Demeter Ervin úr
országgyûlési képviselõ
(MDF)
Képviselõi Irodaház
Budapest
Széchenyi rkp. 19.
1054
Tisztelt Képviselõ Úr!
Dr. Lotz Károly közlekedési miniszter úrhoz intézett, de illetékességbõl
hozzám továbbított írásbeli kérdésére válaszolva az alábbiakról tájékoztatom:
Amint az a gépjármûadóról szóló 1991. évi LXXXII. törvény preambulumából
kitûnik, a gépjármûadóztatás célja, hogy a motorizációval járó közterhek
arányosabb elosztása érdekében, a közutak potenciális használói - a gépjármû
tulajdonosok - hozzájáruljanak a közúthálózat karbantartásához és
fejlesztéséhez szükséges forrásokhoz. A törvény a közútterheléssel arányos
adóztatást - a nemzetközi gyakorlatnak megfelelõen - azáltal valósítja meg,
hogy a fizetendõ adó a gépjármû tömegével arányos.
A gépjármûadó tehát nem futás-teljesítmény függõ, hanem átalányjellegû
közteher, ezért a tényleges üzemeltetésnek az adókötelezettség szempontjából
nincs jelentõsége. A hétvégi forgalomkorlátozás miatt kiesõ üzemidõ
figyelembevétele - mivel az valójában a tényleges üzemnapok szerinti
adóztatás irányába történõ elmozdulást jelentene - nem illeszthetõ a
gépjármûadó jelenlegi konstrukciójába. A tényleges üzemnapok szerinti
adóztatás megvalósítása pedig többirányú problémát vet fel. Egyrészrõl a
gépjármûállomány jelentõs részét kitevõ, nem vállalkozási célt szolgáló
gépjármûvek esetében a tényleges üzemnapok száma dokumentálhatóan nem
állapítható meg, azaz esetükben vélelmezni kellene ezek számát. Másrészrõl
pedig az üzemnapok száma és a ténylegesen teljesített futás, azaz az
útigénybevétel között sincs feltétlenül egyenes arányosság. Nyilvánvaló, hogy
a tilalmi napokkal érintett tehergépjármûvek - rendeltetésüknél fogva - éves
szinten lényegesen többet használják a közutakat mint más gépjármûvek. (A
fuvarozási igény kielégítése a hétközbeni napok intenzívebb kihasználásával
történik!) Így az üzemnapok szerinti adóztatás az úthasználattal arányos
adóztatás elvét kevésbé tudná érvényesíteni.
A fentiekre tekintettel a gépjármûadóztatás nemzetközi gyakorlatában
ismeretlen az üzemnapok szerinti adóztatás, illetve a hétvégi
forgalomkorlátozás okán nyújtott adókedvezmény.
Nem elhanyagolható az a gépjármûadó alanyait is közvetlenül érintõ
forráskiesés, amely a törvény egyik céljaként meghatározott infrastruktúrális
karbantartási és fejlesztési területen jelentkezne. Az Útalap és az
önkormányzati utak fenntartásáért felelõs önkormányzatok ugyanis kevesebb
bevételhez jutnának.
Mindezekre tekintettel nem látok lehetõséget a gépjármûadó törvény olyan
módosítására, amely a hétvégi forgalomkorlátozás miatt az adóteher
mérséklésére irányul.
Budapest, 1997. április " "
Tisztelettel:
Dr. Medgyessy Péter