ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ
Módosító javaslat!
dr. Gál Zoltán
az Országgyûlés elnökének
HELYBEN
Tisztelt Elnök Úr!
A Házszabály 94. § (1) bekezdése és 102. § (1) bekezdése alapján az
ügyészségi szolgálati viszonyról és az ügyészségi adatkezelésrõl szóló 1994.
évi LXXX. törvény módosításáról szóló T/4232.. számú törvényjavaslathoz a
következõ
m ó d o s í t ó j a v a s l a t o k a t
terjesztem elõ:
1. A törvényjavaslat 26. §-ában az Üsztv. 46/B. § (2) bekezdése a
következõk szerint módosul:
"(2) A tisztségéhez fûzõdõ, e törvényben nem szabályozott egyéb
jogosultságok tekintetében a legfõbb ügyész a miniszterelnökkel, a legfõbb
ügyész helyettese pedig a[z államtitkárral] miniszterrel azonos beosztásúnak
minõsül."
Indokolás:
A bírák jogállásáról és javadalmazásáról szóló T/4217.. sz.
törvényjavaslat 101. § (2) bekezdése szerint "A tisztséghez fûzõdõ egyéb
jogosultságok tekintetében a Legfelsõbb Bíróság elnöke a miniszterelnökkel, az
elnökhelyettes a miniszterrel... azonos beosztásúnak minõsül." A Legfelsõbb
Bíróság elnöke, illetve elnökhelyettese és a legfõbb ügyész és helyettese
tekintetében ez a különbségtétel szakmailag indokolatlan és elfogadhatatlan. A
tervezett szabályozás csorbítaná az egész ügyészi szervezet súlyát és szakmai
tekintélyét.
2. A törvényjavaslat 68. § (2) bekezdése az alábbiak szerint módosul:
"(2) Az e törvény hatályba lépése elõtt kinevezett ügyészségi fogalmazó
[akkor köteles három évi joggyakorlatot teljesíteni, ha a joggyakorlata e
törvény hatályba lépéséig a másfél évet még nem érte el] két év joggyakorlatot
köteles teljesíteni és ügyészi kinevezésének nem feltétele a titkári mûködés.
Indokolás
A szabályozás szigorító rendelkezéseivel elvileg és hosszú távon egyet
lehet érteni. Ugyanakkor a jelenlegi helyzetben a realitásokat is figyelembe
kell venni és azokat az átmeneti rendelkezések körében érvényesíteni kell. Az
új szabályozás hatályba lépésével közel azonos idõre esik az ügyészi munkát
jelentõsen érintõ új törvények (Be., Sztv. stb.) hatályba lépése, a
feljebbviteli ügyészségek felállítása, amelyek további ügyészi létszámot
igényelnek. Az sem hagyható figyelmen kívül, hogy az ügyésszé válást szigorító
rendelkezéseket kompenzáló javadalmazási szabályok a tervezet szerint csak
közel egy évvel késõbb lépnek hatályba. Továbbá azok a fogalmazók, akik a
törvény hatályba lépése elõtt kaptak kinevezést, abban a feltevésben
helyezkedtek el az ügyészségen, hogy közel 3 év elteltével ügyészek lehetnek,
a további életvitelük megtervezése e tudatban történt. Mindezekre tekintettel
szükséges a fenti átmenetinek tekintett rendelkezés, amely a folyamatos
munkavégzést a jogállás szigorítása mellett is biztosítaná.
3. A törvényjavaslat 2. számú melléklete az alábbiak szerint módosul:
"2. számú melléklet az 1997. évi ... törvényhez
"2. számú melléklet az 1994. évi LXXX. törvényhez
Az ügyész vezetõi pótléka
A vezetõi pótlék a legalacsonyabb ügyészi alapilletmény százalékában
A vezetõi munkakörök %
1. A legfõbb ügyész [100] 120 2. A legfõbb ügyész helyettese 80
3. A fellebbviteli fõügyész
A fellebbviteli vezetõ ügyész 60
A fõosztályvezetõ ügyész
A fõvárosi fõügyész
4. A fõosztályvezetõ-helyettes ügyész
A fellebbviteli fõügyészhelyettes
A fellebbviteli vezetõhelyettes ügyész 50
A megyei fõügyész
A katonai ügyészséget vezetõ ügyész
A közvetlenül a legfõbb ügyész helyettes irányítása alatt álló
osztályvezetõ ügyész
5. A legfõbb ügyészségi osztályvezetõ ügyész
A katonai fõügyészségi osztályvezetõ ügyész 45
A fõvárosi fõügyészhelyettes
6. A fellebbviteli osztályvezetõ ügyész 40
7. A megyei fõügyészhelyettes 35
A katonai ügyészséget vezetõ ügyész helyettese
A fõvárosi fõügyészségi osztályvezetõ ügyész
A legfõbb ügyészségi osztályvezetõ helyettes ügyész
8. [A fõvárosi fõügyészségi osztályvezetõ ügyész] 30
A nagyobb helyi ügyészséget vezetõ ügyész
A megyei fõügyészségi osztályvezetõ ügyész
A legfõbb ügyészségi csoportvezetõ ügyész
9. [A megyei fõügyészségi osztályvezetõ ügyész]
A nagyobb helyi ügyészség vezetõhelyettes ügyésze 25
A kisebb helyi ügyészséget vezetõ ügyész
A megyei, fõvárosi fõügyészségi csoportvezetõ ügyész
A katonai ügyészségi csoportvezetõ ügyész
10. [A megyei, fõvárosi fõügyészségi csoportvezetõ ügyész 20
A katonai ügyészségi csoportvezetõ ügyész]
A nagyobb helyi ügyészség csoportvezetõ ügyésze
11. A kisebb helyi ügyészség vezetõhelyettes ügyésze 15
[A nagyobb helyi ügyészség csoportvezetõ ügyésze]
"
Indokolás
A 2. sz. melléklet egyes vezetõi munkakörei nem biztosítják a bírákéval
azonos javadalmazást, holott azt az 1013/1997. (II. 13.) Korm.sz. határozat
II. sz. melléklet 6. pontja a szabályozás alapjaként ír elõ:
- A legfõbb ügyész vezetõi pótléka 20 %-kal kevesebb a Legfelsõbb Bíróság
elnökénél.
- A táblázat 8. pontjába besorolt fõvárosi fõügyészségi osztályvezetõ
ügyészt a 7. pontban indokolt szerepeltetni, mert a bírák jogállásáról szóló
törvényjavaslat 3. sz. mellékletében is a 7. pontban szerepel a fõvárosi
bíróság kollégiumvezetõje.
- A táblázat 9. pontjába besorolt megyei fõügyészségi osztályvezetõ
ügyészt a 8. pontban indokolt szerepeltetni, mert a bírói vezetõi pótlékokat
megállapító mellékletben a 8. pontban szerepel a megyei bíróság
kollégiumvezetõje.
- A táblázat 10. pontjába besorolt megyei, fõvárosi fõügyészségi
csoportvezetõ ügyészt és a katonai ügyészségi csoportvezetõ ügyészt a 9.
pontban indokolt szerepeltetni, mert ez az ügyészi beosztás a megyei bíróság
csoportvezetõjének felel meg.
- A tervezet figyelmen kívül hagyja, hogy az ügyészi szervezetben vannak
olyan vezetõi munkakörök, amelyek megfelelõi a bírói szervezetben nehezen
határozhatók meg vagy nincsenek. Ilyen vezetõi állás a legfõbb ügyészségi
osztályvezetõ helyettes ügyészi és csoportvezetõ ügyészi állás. E vezetõk
többletmunkáját a tervezet vezetõi pótlékkal nem honorálja.
- A Legfõbb Ügyészségen olyan vezetõk is dolgoznak, akik osztályvezetõ
ügyészi megbízást látnak el, de nem tartoznak fõosztályi szervezetbe, hanem
közvetlenül a legfõbb ügyész helyettes irányítása alatt állnak. Esetükben a 4.
pontba besorolt fõosztályvezetõ helyettes ügyésszel azonos pótlék
megállapítása lenne indokolt.
Budapest, 1997. június 5.
dr. Csizmadia László
MSZP