T/4254/3..

Módosító javaslat!

dr. Gál Zoltán

az Országgyûlés elnökének

HELYBEN

Tisztelt Elnök Úr!

A Házszabály 94. § (1) bekezdése és 102. § (1) bekezdése

alapján Az állatok védelmérõl és kíméletérõl szóló T/4254.. számon

benyújtott törvényjavaslathoz a következô

m ó d o s í t ó j a v a s l a t o t

terjesztjük elô.

1. A törvényjavaslat 28.§ (2) bekezdésének elhagyása javasolt

a bekezdések számozása értelem szerint változik:

"[(2) Kisérlet céljára - eseti feljogosítás hiányában -

kizárólag az e célra tenyésztett állatokat szabad felhasználni.

Feljogosítás csak akkor adható, ha a kisérlet nem tenyésztett faj

egyedeinek egészségvédelmét szolgálja. Háziasított állat kóbor egyedét

kisérlet céljára felhasználni nem szabad.]"

Indokolás:

A 28. § (2) bekezdésének elhagyását az indokolja, hogy míg

bizonyos kísérleti állatok (pl. rágcsálók) esetében hagyományosan

külön e célra tenyésztett egyedeket használnak, más nagyobb testû

fajok (pl. kutya) vonatkozásában ez nem célszerû, elsõsorban a

hatalmas mértékben megnövekedõ költségek miatt. E költségnövekedés

olyan nagymértékben sújtaná az ezen a területen dolgozó magyar

kutatókat, hogy munkájukat teljes mértékben lehetetlenné tenné. Mindez

akkor, amikor a Magyar Köztársaság Országgyûlése 1996. decemberében

hozott 113/1996. (XII. 20.) OGY. sz. határozatában a következõt

nyilvánítja ki: "Az Országgyûlés fontosnak tartja, hogy a törvényhozás

és a kormányzat . . . kiemelt módon kezelje a tudományos kutatás

feltételeinek biztosítását".

A törvénytervezet mostani formája szerint az u.n. kóbor

háziasított állatokat kísérleti célra használni nem szabad. Ez

gyakorlatilag lehetetlenné tenné például kutyáknak gyepmesteri

telepekrõl történõ beszerzését tudományos és oktatási célokra. Ilyen

elõírás bekerülését a magyar törvénybe a leghatározottabban

ellenezzük.

Az elõírás nem az állatok védelmét szolgálja, hanem tisztán

tudományellenes. Az ilyen elõírás megalkotója a tenyésztõtõl drága

áron megvásárolt állatok felhasználását tudományos célra nem ellenezné

(vajon ezeket nem sajnálja?), csak az olcsóbban beszerezhetõ,

gyepmesteri telepen levõ állatokét. Ezeket az állatokat, ha nem

igénylik õket, vagy nem helyezhetõk el, a gyepmesternek 8 nap után ki

kell irtania, ilyen módon - ha a törvényt a jelenlegi formájában

fogadnák el - tudományos célra sem volnának felhasználhatók. A magyar

kutatók kijelentik, hogy csak senki által nem igényelt, sehol el nem

helyezhetõ és egyébként már kiírtásra kijelölt állatokat kívánnak

tudományos célra felhasználni.

Ha azt a célt kívánná szolgálni ez az elõírás, hogy

megakadályozza beteg, vagy leromlott állatoknak kutatási célokra

történõ igénybevételét az eredmények megbízhatósága érdekében, akkor

erre azt lehet válaszolni, hogy a kutatóknak sem érdeke az ilyen

állaton végzett vizsgálat, ezért csupán karanténon átesett, állandó

állatorvosi felügyelet alatt álló állatokat kívánnak a jövõben is

kísérleti célokra használni. Fontos megjegyezni azonban, hogy nemcsak

ilyen állatok kerülnek gyepmesteri telepekre, hanem kitûnõ egészségi

állapotban levõk is, például azok amelyeket gazdájuk visz oda, mivel

már nem kívánja, vagy nem tudja többé tartani õket.

Amennyiben a tervezett korlátozás célja az, hogy

megakadályozza esetlegesen lopott állatok felhasználását tudományos

célra akkor a kutatók erre azt válaszolják, hogy õk sem kívánnak

lopott állatokon végezni vizsgálatokat. A lopást azonban a büntetõ

törvénykönyv tiltja, ezt az állatvédelmi törvénybe belefoglalni

felesleges. Nem lopott állatok felhasználását ilyen indokolással

gátolni nem szabad.

Egy ilyen elõírás, amely csak tenyésztõtõl engedélyezné

kutatási célokra kutyák, vagy macskák beszerzését az állatok vételárát

több mint százszorosává hajtaná fel. Ez még gazdag ország esetében is

szinte teljesen lehetetlenné teheti a kutatók munkáját ezekkel az

állatokkal. Néhány európai országban a túlhajtott irracionális

szabályozás következtében ez már bekövetkezett és súlyos károkat okoz.

Hazánknak azonban nem kell olyan hibásnak bizonyult szabályozási

gyakorlatot átvenni, amelyet fanatikus aktivista csoportoknak néhány

országban sikerült kierõszakolni. Annál is kevésbé kell az ilyen

példát automatikusan követni, mivel a törvényjavaslat által is

említett ET 123. sz. egyezmény (ISBN 1982-92-871-0868-4) XI. rész 34.

cikkely 1. bekezdése szerint a konvenciót elfogadó tagország

aláíráskor egy vagy több fenntartással élhet. Ezt több európai ország

meg is tette már. Magyarországon a kutatás egyébként is igen nehéz

(sõt kritikus) helyzetben van az anyagi támogatások elégtelen volta

miatt. Ezt a kutatások egyik fontos részének financiális eszközökkel

történõ lehetetlenné tételével tovább súlyosbítani felelõtlenség

volna. Ugyanakkor van példa arra még egy olyan gazdag ország mint az

Egyesült Államok esetében is, hogy lehetséges ésszerû központi

szabályozás kidolgozása (lásd. Public Health Service Policy on Humane

Care and Use of Laboratory Animals. U. S. Department of Health and

Human Services, Public Health Service, National Institutes of Health,

U. S. Governement Printing Office 1991-294-776).

A magyar orvos- és biológus kutatók hangsúlyozni kívánják,

hogy egyetértenek az állatkísérletes tudományos- és oktatómunka

szabályozásával, amely az állatokkal való humánus bánásmód elvein

alapul. A közhiedelemmel ellentétben a magyar tudományos

intézményekben is évek óta mûködnek már állatkísérleti etikai

bizottságok. Az a morális elkötelezettség, amit a kutatók az állatok

jóléte iránt éreznek nem szoríthatja azonban háttérbe azt az ugyancsak

erkölcsi alapon nyugvó hivatástudatukat, hogy fõ kötelességük annak a

hatalmas emberi szenvedésnek az enyhítése, amit a betegségek

jelentenek az emberiség számára. E feladatuk teljesítéséhez

állatkísérletes kutatások végzése nélkülözhetetlen. A kutatói

társadalom úgy véli, hogy lehetséges az emberi és az állati szenvedés

csökkentése szempontjainak maximális összeegyeztetése. Véleményük

szerint az állatvédõk felelõsséget érzõ csoportjainak sem lehet más a

célja, ezért õszinte együttmûködést ajánlanak fel nekik e közös cél

érdekében.

Budapest, 1997. december 2.

Dr. Daróczy Zoltán Dr. Nacsa János

MSZP MSZP

Eleje Honlap