T/4254/94..

Módosító javaslat!

G á l Z o l t á n úrnak

az Országgyûlés elnökének

H e l y b e n.

Tisztelt Elnök Úr!

Az állatok védelmérõl és kíméletérõl szóló, T/4254.. számú

törvényjavaslathoz a következõ

m ó d o s í t ó j a v a s l a t o k a t

terjesztjük elõ.

1.

A törvényjavaslat Preambulumának elsõ francia bekezdése a

következõképpen módosul:

/Az Országgyûlés/

"- annak tudatában [annak], hogy az állatok érezni,

szenved-

ni és örülni képes élõlények, [s] tiszteletben tartásuk,

[valamint] jó közérzetük biztosítása minden ember erköl-

csi kötelessége;"

/a jelen törvénnyel megalkotja az állatok ésszerû védelmének

és kíméletének jogi rendjét./

Indokolás

Stílus javítás.

2.

A törvényjavaslat Preambulumának befejezõ mondata a

következõképpen módosul:

/Az Országgyûlés/

"[a jelen törvénnyel megalkotja] az állatok ésszerû védelmé-

nek és kíméletének [jogi rendjét] biztosítása érdekében az alábbi

törvényt alkotja."

Indokolás

Stílus javítás.

3.

A törvényjavaslat 1. §-a a következõképpen módosul:

"1. § E törvény célja, hogy [elõmozdítsa] elõsegítse az ál-

latvilág egyedeinek védelmét, fokozza az ember[i]ek felelõs-

ségtudat[ot]át az állatokkal való kíméletes bánásmód érde-kében,

valamint meghatározza az [állatvédelem jogi kereteit] állatok

védelmének alapvetõ szabályait."

Indokolás

Szövegpontosítás.

4.

A törvényjavaslat 2. §-ának d) pontja a következõképpen

módosul:

/E törvény hatálya kiterjed/

"d) a pásztorebekre, az õrzõ-, védõ-, mentõ-, vakvezetõ-,

[és] jelzõ- és terápiás kutyákra;"

Indokolás

A terápiás kutyák gyógyászati feledatokat látnak el.

5a.

A törvényjavaslat 2. §-a a következõ új e) ponttal egészül ki,

a további pontok jelölése értelemszerûen változik:

/E törvény hatálya kiterjed/

"e) a vadászatra alkalmazott állatokra, ha jogszabály más-

képpen nem rendelkezik;"

5b.

A törvényjavaslat 2. §-ának h) pontja a következõképpen

módosul:

/E törvény hatálya kiterjed/

"h) a veszélyes állatokra, a háziasított állatok gazdátlan

egyedeire (kóborállat), [a vadászebekre,] az állatkertek-

ben, a vadaskertekben és vadasparkokban élõ (tenyészõ)

állatokra, továbbá a vadonélõ fajok bármilyen célból fog-

va tartott egyedeire, ha külön jogszabály másként nem

rendelkezik."

Indokolás

A vadászatra alkalmazott állatok között a ragadozómadár

(vadászsólyom) éppen úgy elõfordulhat mint pl. a vadászgörény. Az

alkalmazás szempontjából ezek éppen olyan munkaállatok mint a

vadászkutyák, amelyeket egy külön pontba kell besorolni.

6.

A törvényjavaslat 3. §-ának 2. pontja a következõképpen

módosul:

/E törvény alkalmazásában:/

"2. állat károsítása: az állat testi épségének,

pszichikai

állapotának vagy [magatartásának] viselkedésének tartós,

[és] hátrányos megváltoztatása;"

Indokolás

Szövegpontosítás.

7a.

A törvényjavaslat 3. §-ának 2. pontja a következõképpen

módosul:

/E törvény alkalmazásában:/

"2. állat károsítása: az állat testi épségének,

szervezeté-

nek, pszichikai állapotának vagy magatartásának tartós és

hátrányos megváltoztatása;"

7b.

A törvényjavaslat 25. §-ának (1) bekezdése a következõképpen

módosul:

"(1) Az állatkísérletet általános vagy helyi érzéstelení-

téssel, fájdalomcsillapítással vagy más, [idegi megrázkódta-tást,]

fájdalmat, szenvedést, [vagy tartós egészségkároso-dást] az állat

károsodását kiküszöbölõ módszerrel kell vé-gezni, kivéve, ha ezek

alkalmazása a kísérleti állat számára nagyobb megterheléssel járna,

mint mellõzésük, illetõleg az a kísérlet eredményét értékelhetetlenné

tenné."

Indokolás

Az eredeti megfogalmazásban a 22. § (1) bekezdésében az "idegi

megterhelés", illetõleg itt az "idegi megrázkódtatás" egy olyan -

rendkívül tágan értelmezhetõ és ezért szakszerûtlen - fogalom, amelyet

Európában nem használnak. E szerint az állat egyszerû megfogása is

állatkísérletnek minõsülne, ugyanis "idegi megrázkódtatást" okoz neki!

Az ET 123-as vagy az EGK 609/86-os dokumentumok definiciói nem

értelmezhetõk így. Az egyértelmûbb meghatározás az állat szervezetét

károsító tartós idegi megrázkódtatás (a káros stressz) kérdését is

rendezi.

8.

A törvényjavaslat 3. §-ának 4. pontja a következõképpen

módosul:

/E törvény alkalmazásában:/

"4. állatkínzás: az állat szükségtelen, fájdalmat okozó

bán-

talmazása vagy ilyen beavatkozás az állaton, valamint

szükségleteinek olyan mértékû korlátozása, amely tartós

félelmet vagy egészségkárosodást okozhat, továbbá az át-

örökölhetõ bántalomban szenvedõ - nem kísérleti célra

szánt - állategyed tenyésztése, szaporítása;"

Indokolás

Szövegpontosítás az okszerû állattartás és az állatkínzás

pontos elhatárolására.

9a.

A törvényjavaslat 3. §-ának 5. és 6. pontja a következõképpen

módosul:

/E törvény alkalmazásában:/

"5. [állatmegõrzõ panzió] állatpanzió: olyan intézmény,

amely

díjazás ellenében vállalja állat meghatározott idõre szó-

ló megõrzését, felelõsséget vállalva annak megfelelõ tar-

tásáért, egészségéért, valamint az állatok és a környeze-

tükben lévõ emberek biztonságáért;

6. [állatotthon] állatmenhely: olyan intézmény [otthonta-

lan,] a gazdátlan állat ideiglenes vagy állandó elhelye-

zésére, amely tevékenységét ellenszolgáltatás nélkül lát-

ja el (az elkobzott vagy ideiglenesen megfigyelés alatt

tartott állat tartásáról külön jogszabály rendelkezik);"

9b.

A törvényjavaslat 41. §-ának (1) bekezdése a következõképpen

módosul:

"(1) [Állatotthon és állatmegõrzõ panzió] Állatmenhely és

állatpanzió (a továbbiakban együtt: állatotthon) létesítését a jegyzõ

engedélyezi."

Indokolás

Szövegpontosítás és jogharmonizálás az Áetv. 4. §-ának (2)

bekezdésével.

10.

A törvényjavaslat 3. §-ának 7. pontja a következõképpen

módosul:

/E törvény alkalmazásában:/

"7. beavatkozás az állaton: az állat fizikai, élettani

vagy

pszichikai állapotának megváltoztatása;"

Indokolás

Szövegpontosítás és stílus javítás.

11a.

A törvényjavaslat 3. §-ának 8. pontja a következõképpen

módosul:

/E törvény alkalmazásában:/

"8. [megfelelõ gondoskodás] jó gazda gondossága: emberi

tevé-

kenység, amely arra irányul, hogy az állat számára olyan

életkörülményeket biztosítson, amely az annak fajára,

fajtájára jellemzõ fizikai, élettani és etológiai sajá-

tosságainak megfelel (elhelyezés, táplálás, gyógykezelés,

tisztántartás, nyugalom, gondozás, felügyelet)."

11b.

A törvényjavaslat 3. §-ának 5. pontja a következõképpen

módosul:

/E törvény alkalmazásában:/

"5. állatmegõrzõ panzió: olyan intézmény, amely díjazás

el-

lenében vállalja állat meghatározott idõre szóló megõrzé-

sét, felelõsséget vállalva annak [megfelelõ] jó gazda

gondosságával történõ tartásáért, egészségéért, valamint

az állatok és a környezetükben lévõ emberek biztonságá-

ért;"

11c.

A törvényjavaslat 4. §-a a következõképpen módosul:

"4. § [(1) Az állattartó köteles az állat fajának, fajtá-

jának és élettani szükségleteinek megfelelõ életfeltételek-rõl

gondoskodni.

(2) Az állat életfeltételeinek kialaktásánál tekintettel

kell lenni korára, nemére és élettani állapotára. Biztostani kell az

egymásra veszélyt jelentõ, egymást nyugtalantó álla-tok elkülöntett

tartását.

(3) Az állattartónak gondoskodnia kell az állat legalább

napi egyszeri ellenõrzésérõl]

Az állat tartásánál az állattartó köteles a jó gazda gondos-

ságával eljárni."

11d.

A törvényjavaslat 5. §-ának (1) bekezdése a következõképpen

egészül ki:

"(1) Az állattartó gondoskodni köteles az állat

a) megfelelõ és biztonságos elhelyezésérõl, szökésének

megakadályozásáról,

b) fajának és fajtájának megfelelõ viselkedésformák meg-

élésének lehetõségérõl, valamint

c) az egymásra veszélyt jelentõ, egymást nyugtalanító ál-

latok elkülönített tartásáról."

Indokolás

A hagyományos magyar szóhasználat bevezetése megkönnyíti az

elõírások alkalmazását.

A 4. § tartalmát tekintve lényegében megismétli a 3. § 8.

pontja szerinti fogalom meghatározását.

12.

A törvényjavaslat 3. §-ának 8. pontja a következõképpen

módosul:

/E törvény alkalmazásában:/

"8. megfelelõ gondoskodás: emberi tevékenység, amely arra

irá-

nyul, hogy az állat számára olyan életkörülményeket biz-

tosítson, amely az annak fajára, fajtájára és nemére, ko-

rára jellemzõ fizikai, élettani és etológiai sajátossága-

inak, egészségi állapotának megfelel (elhelyezés, táplá-

lás, gyógykezelés, tisztántartás, nyugalom, gondozás,

felügyelet).

Indokolás

A fizikai, élettani, etológiai satátosságok függenek az állat

nemétõl és korától. Az élettani sajátosság nem azonos az egészségügyi

állapottal.

13.

A törvényjavaslat 6. §-a (1) bekezdésének d) pontja a

következõképpen egészül ki:

/Az állatot nem szabad/

"d) a kíméletét nem biztosító módon mozgatni és szállítani,

elhelyezni,"

Indokolás

A kiegészítés olyan általános érvényû állattartási

feltételeket fogalmaz meg amelyek az állatok kíméletéhez

elengedhetetlenek.

14a.

A törvényjavaslat a következõ új 7. §-al egészül ki, a további

§-ok jelölése értelemszerûen változik:

"7. § (1) Tilos az állat fizikai, pszichikai állapotának

olyan kipróbáltatása, küzdelemre késztetése egy másik állat-tal vagy

emberrel, amely sérülést vagy halált okoz (a továb-biakban együtt:

állatviadal). Tilos az állatviadal szervezé-se, tartása, továbbá az

állatviadalra fogadás szervezése, az állatviadalon való közremûködés,

részvétel, fogadáskötés.

(2) Tilos állatviadal céljára

a) állatot tartani, tenyészteni, kiképezni, idomítani,

valamint más személynek átadni, vagy forgalmazni;

b) építményt vagy földterületet, anyagi eszközt más sze-

mély rendelkezésére bocsátani.

(3) Az (1) bekezdésbe foglalt tilalom nem vonatkozik a

vadá-szatra alkalmazott állatnak külön jogszabály alapján történõ

kiképzésére, vadászaton való alkalmazására."

14b.

A törvényjavaslat a következõ új 45. §-al egészül ki, a

további §-ok jelölése értelemszerûen változik:

"45. § E törvény hatálybalépésével egyidejûleg az állam- és

közbiztonságról szóló 1974. évi 17. törvényerejû rendelet 5. §-ának

(4), (5) és (6) bekezdése, valamint 6. §-a elmarad."

Indokolás

Az állatviadal tartásának tiltása hiányzik a

törtvényjavaslatból. Ennek oka az, hogy az állam- és közbiztonságról

szóló 1974. évi 17. törvényerejû rendelet módosításáról szóló 1996.

évi CVIII. törvény 2. §-a errõl rendelkezik. Az állatviadal

közvetlenül nem jelent veszélyt a közbiztonságra, a rendelkezés az

állatvédelmi törvény hiánya miatti kényszerintézkedés volt. Célszerû

most errõl a megfelelõ helyen és módon rendelkezni.

15.

A törvényjavaslat 8. §-ának (1) bekezdése a következõképpen

módosul:

"(1) Az állaton fájdalommal vagy károsodással járó beavat-

kozást - az állattartók körében szokásos és e törvénnyel összhangban

lévõ, [vagy] az állat érdekében szükséges azon-nali beavatkozások

kivételével - kizárólag szakirányú vég-zettséggel [vagy gyakorlattal]

rendelkezõ személy végezhet."

Indokolás

Szövegpontosítás. A "gyakorlat" kitétel szakmailag

jogosulatlan beavatkozást tesz lehetõvé.

16.

A törvényjavaslat 8. §-ának (3) bekezdése a következõképpen

módosul:

"(3) Az [állatkísérletrõl külön szabályok rendelkeznek (22--

35. § )] állatkísérletekre a 22-35. §-okban foglaltakat kell

alkalmazni."

Indokolás

Szövegpontosítás.

17.

A törvényjavaslat 10. §-a a következõképpen egészül ki:

"10. § Az állat életét elfogadható ok vagy körülmény nélkül

kioltani nem szabad. Elfogadható oknak, körülménynek minõsül különösen

az élelmezési cél, az állományszabályozás, a gyó-gyíthatatlan

betegség, -sérülés, a fertõzésveszély, a kárte-võk írtása, másként el

nem hárítható támadás megakadályozá-sa, a tudományos kutatás."

Indokolás

A baleseti sérülés nem azonos betegséggel, ezért csak a

kiegészítéssel teljes az állati élet kioltásának lehetséges köre.

18.

A törvényjavaslat 18. §-ának c) pontja a következõképpen

módosul:

/Az állatok vágására külön jogszabály eltérõen rendelkezhet a

következõ esetekben:/

"c) prémes állatok, tenyésztett [szárnyas vadak] vad leölé-

se;"

Indokolás

Nem csak szárnyas vadat, hanem nagyvadat is tenyésztenek.

19.

A törvényjavaslat 19. §-a a következõ új (2) bekezdéssel

egészül ki, a további bekezdések jelölése értelemszerûen változik:

"(2) A veszélyes állat tartási helyéül szolgáló ingatlanon,

ingatlanrészen az állat fajának feltüntetésével a veszélyre felhívó,

jól látható tartós jelzést kell elhelyezni."

Indokolás

A veszélyre való felhívás a balesetek megelõzése érdekében

igen fontos.

20.

A törvényjavaslat 19. §-a a következõ új (2) bekezdéssel

egészül ki, a további bekezdések jelölése értelemszerûen változik:

"(2) Ha a veszélyes állat jól látható, tartós egyedi azono-

sítása nem oldható meg, akkor az állattartó ingatlanán belül is csak a

véletlen hozzáérést kizáró módon tartható."

Indokolás

Az azonosító jellel nem ellátható állatok, mint pl. kétéltûek,

csúszómászók, rovarok, nem csak esetleges eltûnésükkel okozhatnak

veszélyt, hanem az állattartó ingatlanán tartózkodó, az állatot nem

ismerõ személyeket is veszélyeztethetik, ezért biztonságosan

elkülönített tartásuk (pl. megfelelõ terrárium) elengedhetetlen.

21.

A törvényjavaslat 19. §-ának (3) bekezdése a következõképpen

módosul:

"(3) Egyes veszélyes állatok tartását jogszabály megtilt-

hatja vagy feltételekhez kötheti. A veszélyes állatok körét és

tartásuk feltételeit külön jogszabály állapítja meg."

Indokolás

A veszélyes állatok tartási feltételeinek meghatározása nélkül

nem biztosítható, hogy környezetükre ne jelentsenek veszélyt.

22.

A törvényjavaslat 22. §-ának (1) bekezdése a következõképpen

módosul:

"(1) E törvény alkalmazásában állatkísérlet a gerinces ál-

lat[on]nak - meghatározott céllal és módon végzett - [fájda-lommal

vagy egészségkárosító hatással, avagy tartós idegi megterheléssel

járó] fájdalmat, szenvedést, nélkülözést vagy egészségkárosító hatást,

tartós idegi megterhelést okozó be-avatkozás. Külön jogszabály

feltételeket állapíthat meg a nem gerinces állaton végzett

kísérletekre is."

Indokolás

Szövegpontosítás és kiegészítés az állatkísérlet egyértelmû

értelmezésére.

23.

A törvényjavaslat 26. §-ának (1) bekezdése a következõképpen

módosul:

"(1) Az állatkísérlet [végeztével - amennyiben tartós káro-

sodás maradt fenn - az] befejezésével a tartósan és súlyosan

károsodott állat életét kíméletesen ki kell oltani."

Indokolás

Stílus javítás és szövegpontosítás.

24.

A törvényjavaslat 26. §-ának (3) bekezdése a § (1) bekezdése

lesz, a további bekezdések jelölése értelemszerûen változik:

"[(3)] (1) Az állatkísérlet alatt és után az állat megfele-lõ

tartását, ellátását, gondozását és folyamatos egészségü-gyi ellátását

biztosítani kell."

Indokolás

A bekezdések javasolt sorrendje pontosabban tükrözi az

állatkísérlet folyamatát.

25.

A törvényjavaslat 27. §-a a következõképpen módosul, és a

következõ új (2) bekezdéssel egészül ki:

"27. § (1) Állatkísérlet kizárólag [szakirányú felsõfokú

végzettséggel rendelkezõ felelõs] olyan felelõs személy ve-zetésével

végezhetõ aki külön jogszabályban meghatározott végzettséggel és

gyakorlattal rendelkezik, és ismeri az ál-latkísérletek etikai elveit,

jogi szabályait.

(2) Állatkísérletet az végezhet, a kísérleti állatot az

gon-dozhatja, felügyelheti, aki erre képesítõ oktatásban része-sült."

Indokolás

Semmilyen elõírást nem tartalmaz a törvénytervezet arra

vonatkozóan, hogy az állatkísérletet végzõ, irányító, illetve

ellenõrzõ személyeket speciális szempontú oktatásban kell részesíteni

(ET 123, art. 26; EGK 609/86, art. 14). A felsõfokú szakirányú

végzettség követelménye nem elegendõ, tekintve, hogy ma Magyarországon

ilyen jellegû ismereteket nem oktatnak egyetlen felsõfokú intézményben

sem.

26.

A törvényjavaslat 28. §-ának (3) bekezdése a következõképpen

módosul:

"(3) Az (1) bekezdésben megjelölt tevékenységet [olyan] az a

személy folytathatja, aki szakirányú végzettséggel, [vagy kellõ]

megfelelõ gyakorlattal rendelkezik."

Indokolás

Szövegpontosítás.

27a.

A törvényjavaslat 33. §-ának (2) bekezdése elmarad, a további

bekezdések jelölése értelemszerûen változik:

"[(2) Az állatkísérletek végzésére jogosult intézményeket az

OÁKB veszi nyilvántartásba. A nyilvántartásba vétel irán-ti kérelemben

nyilatkoznuk kell arról, hogy az állatkísérle-tek korszerû végzéséhez

szükséges szakszemélyzettel, beren-dezésekkel és egyéb eszközökkel

rendelkeznek.]"

27b.

A törvényjavaslat 28. §-a a következõ új (5) bekezdéssel

egészül ki:

"(5) Az engedély iránti kérelemhez mellékelni kell a munka-

helyi állatkísérleti szabályzatot. A kérelemben nyilatkozni kell arról

is, hogy az állatkísérletek korszerû végzéséhez szükséges

szakszemélyzettel, berendezésekkel és egyéb eszkö-zökkel

rendelkeznek."

Indokolás

A javaslat a többi módosító javaslattal összhangban egységes

államigazgatási szervezet létrehozására törekszik. Ennek megfelelõen

kell a kérelem tartalmát meghatározni.

28.

A törvényjavaslat 39. §-a (2) bekezdésének a) pontja a

következõképpen módosul:

/Az engedély kiadásának általános feltételei:/

"a) az állattartás jogszabályban meghatározott

feltételeinek

teljesítése, a rendszeres állatorvosi felügyelet és [a

karanténhelyiség biztosított] az elkülönítés (karantén)

lehetõségének biztosítása;"

Indokolás

Szövegpontosítás és jogharmonizálás az Áetv. 6. §-a (4)

bekezdésének a) pontjával.

29.

A törvényjavaslat 41. §-ának (2) bekezdése a következõ új d)

ponttal egészül ki:

/Az engedély kiadásának általános feltételei:/

"d) alapítói nyilatkozat a tartós mûködtetéshez szükséges

vagyoni fedezetrõl."

Indokolás

Az állatok kímélete érdekében állatotthon folyamatos mûködését

éppen úgy garantálni kell mint az állatkert és az állatpark esetében.

30.

A törvényjavaslat 43. §-ának (1) bekezdése a következõképpen

módosul:

"(1) Az állatokkal szembeni [emberséges] megfelelõ magatar-

tásra, gondoskodásra nevelést, az állatok megismerésétt az oktatás és

ismeretterjesztés eszközeivel is elõ kell segíte-ni."

Indokolás

Az "emberséges magatartás" ember és ember közötti viszonyra

vonatkozik, állatra nem alkalmazható.

31.

A törvényjavaslat 45. §-ának (2) bekezdése a következõ új g)

ponttal egészül ki, a további pontok jelölése értelemszerûen változik:

/Felhatalmazást kap:/

"g) a miniszter, hogy a veszélyes állatok és a

kedvtelésbõl

tartott állatok nyilvántartásának, állomány szabályozásá-

nak, tenyésztésének szabályait;"

/rendeletben állapítsa meg./

Indokolás

A veszélyes állatok, a kutyák és a macskák népességének

ellenõrzése, szaporodásuk szabályozása állatvédelmi és

állategészségügyi, valamint biztonsági szempontból elõbb-utóbb

elkerülhetetlenné válik. Mértéktelen elszaporodásuk lehetetlenné teszi

a felelõs állattartást, a megfelelõ gondoskodást és a biztonságos

Bletvitelt. A legtöbb esetben megfelelõ módszer az ivarérésük elõtti

ivartalanítás.

32.

A törvényjavaslat a következõ új 46 §-al egészül ki:

"45. § E törvény a Magyar Köztársaság és az Európai Közössé-

gek és azok tagállamai közötti társulás létesítésérõl szóló,

Brüsszelben, 1991. december 16-án aláírt Európai Megállapo-dás

tárgykörében, a Megállapodást kihírdetõ 1994. évi I. törvény 79. §-

ával összhangban az Európai Közösségek követ-kezõ jogszabályaival

összeegyeztethetõ szabályozást tartal-maz:

- a Tanács 78/923/EGK határozata: Európai Egyezmény az ál-

latok védelmérõl a mezõgazdasági állattartás során;

- a Tanács 88/306/EGK határozata: Európai Egyezmény a vágó-

állatok védelmérõl;

- a Tanács 88/166/EGK irányelve a ketrecben tartott tojó-

tyúkok védelmének minimális követelményeirõl;

- a Tanács 91/628/EGK irányelve az állatok szállítás közbe-

ni védelmérõl;

- a Tanács 91/629/EGK irányelve a borjúk védelmének minimá-

lis követelményeirõl;

- a Tanács 91/630/EGK irányelve a sertések védelmének mini-

mális követelményeirõl;

- a Tanács 93/119/EGK irányelve az állatok védelmérõl levá-

gásukkor."

Indokolás

Az 1994. évi I. tv. 3. § (1) bekezdése a jogalkotás számára

elõírja az EU jogszabályaival történõ összhang megteremtését. Erre

azonban nem elegendõ a törvényjavaslat indokolásban utalni, hanem a

már kialakult gyakorlatnak megfelelõen a törvény végén fel kell

sorolni azokat az EU rendeleteket, határozatokat, irányelveket

amelyekkel már összhangban állnak a törvény rendelkezései.

Budapest, 1998. február 9.

Dr. Házas József Dr. Hankó Faragó

Miklós

MSZP

SZDSZ

Dr. Kiss Róbert Dr. Puha

Sándor

SZDSZ

SZDSZ

Dr. Kertész Zoltán Dr. Gombos

András

SZDSZ

SZDSZ

Dr. Lõvey Lászó Dr. Hoffmann

Attila

MSZP

MSZP

Dióssy László Koltai Imre

SZDSZ

MSZP

Eleje Honlap