T/4254/95..

Módosító javaslat!

G á l Z o l t á n úrnak

az Országgyûlés elnökének

H e l y b e n.

Tisztelt Elnök Úr!

Az állatok védelmérõl és kíméletérõl szóló, T/4254.. számú

törvényjavaslathoz a következõ

m ó d o s í t ó j a v a s l a t o k a t

terjesztjük elõ.

1.

A törvényjavaslat 2. §-ának a) pontja a következõképpen

egészül ki:

/E törvény hatálya kiterjed/

"a) a gazdasági haszon céljából tartott, igénybevett álla-

tokra;"

Indokolás

A kiegészítés összhangot teremt a környezet védelmérõl szóló

1995. évi LIII. törvénnyel.

2.

A törvényjavaslat 2. §-ának b) pontja a következõképpen

módosul:

/E törvény hatálya kiterjed/

"b) a kutatási-kísérleti célra szolgáló állatokra, a vizsgá-

lati és az oltóanyagtermelés céljából tartott állatokra,

a génbankként kezelt, valamint [a tudományos ismeretter-

jesztés és] az oktatási demonstráció céljából tartott ál-

latokra;"

Indokolás

A tudományos ismeretterjesztés céljából tartott állatokat nem

lehet kísérleti állatként kezelni. Ez a kategória megegyezik a

bemutatási célra szolgáló állatokkal /e) pont/, illetõleg az

állatkerti, vadaskerti állatokkal /h) pont/.

3.

A törvényjavaslat 2. §-a a következõ új h) ponttal egészül ki,

Bs az eredeti h) pont a következõképpen módosul, a további bekezdések

jelölése értelemszerûen változik:

/E törvény hatálya kiterjed/

"h) a veszélyes állatokra;"

"h) [a veszélyes állatokra,] a háziasított állatok

gazdátlan

egyedeire (kóborállat), a vadászebekre, az állatkertek-

ben, a vadaskertekben és vadasparkokban élõ (tenyészõ)

állatokra, továbbá a vadonélõ fajok bármilyen célból fog-

va tartott egyedeire, ha külön jogszabály másként nem

rendelkezik."

Indokolás

A veszélyes állatok tartása más megközelítést igényel mint az

itt felsorolt többi állat. Ennek megfelelõen rendelkezik a 19-21. §

is, és a módosító javaslataink is, ezért ezt az állatcsoportot a

hatály megállapításánál is el kell különíteni.

4a.

A törvényjavaslat 3. §-ának 1. pontja a következõképpen

egészül ki:

/E törvény alkalmazásában:/

"1. állattartó: az a személy, aki az állattal

rendelkezni

jogosult, így különösen az állat tulajdonosa, az aki az

állatot felügyeli, gondozza, õrzi, kíséri;"

4b.

A törvényjavaslat 4. §-a a következõ új (4) bekezdéssel

egészül ki:

"(4) Az állat tartására vonatkozó kötelezettség és felelõs-

ség kiterjed minden személyre aki az állattal kapcsolatban

állattartónak minõsül."

Indokolás

A kiegészítésekkel egyértelmûbbé, alkalmazhatóbbá válik a

törvény.

5.

A törvényjavaslat 3. §-ának 7. pontja a következõképpen

módosul:

/E törvény alkalmazásában:/

"7. beavatkozás az állaton: az állat fizikai vagy

pszichikai

[állapotának megváltozása] állapotát megváltoztató jog-

szerû cselekedet;"

Indokolás

Szövegpontosítás, az állatkísérletek szabályozásával való

összhang megteremtésére.

6.

A törvényjavaslat 3. §-a a következõ új 8. ponttal egészül ki,

a további pontok jelölése értelemszerûen változik:

/E törvény alkalmazásában:/

"8. veszélyes állat: jogszabályban meghatározott -

kivéve

az önkormányzati rendeletet, határozatot - olyan állat-

csoport, vagy állategyed, amely az ember, valamint e tör-

vény hatálya alá tartozó állat életét, testi épségét köz-

vetlenül veszélyezteti vagy veszélyeztetheti;"

Indokolás

A fogalom meghatározása nélkül a 19. § (3) bekezdésének

végrehajtása igen nehéz.

7.

A törvényjavaslat 5. §-ának (3) bekezdése a következõképpen

módosul:

"(3) A szabadban tartott [állatot védeni kell a kedvezõtlen

idõjárás káros hatásaitól és természetes ellenségeitõl] ál-lat számára

biztosítani kell a lehetõséget, hogy az idõjárás számára kedvezõtlen

hatásaival szemben védelmet találjon. Az állandóan bezárva tartott

állat számára [tartója köteles megfelelõ mozgásteret biztosító

férõhelyrõl gondoskodni] megfelelõ mozgásteret és pihenõhelyet kell

biztosítani."

Indokolás

Az idõjárás hatása fajtánként és egyedenként más és más. A

megfelelõ edzettség eléréséhez esetenként elfogadható mértékû

kedvezõtlen hatásoknak is ki kell tenni az egyedet. A zárva tartott

állatok esetén a megfelelõ mozgástér mellett a pihenõhely biztosítása

is fontos követelmény.

8.

A törvényjavaslat a következõ új (4) bekezdéssel egészül ki:

"(4) Az állattartó állata ürülékét a közterületrõl köteles

eltávolítani."

Indokolás

A közterületek tisztaságának biztosítását az állattartás

szempontjából e törvényben kell megalapozni.

9.

A törvényjavaslat 5. §-ának (4) bekezdése a következõképpen

egészül ki:

"(4) A gazdasági haszon céljából tartott állat tartása so-

rán az állami támogatásoknál elõnyben kell részesíteni az állatkímélõ

technológiákat. Az állat élettani szükségleteit, természetes

viselkedését jelentõsen korlátozó eszköz, beren-dezés,

tartástechnológia alkalmazása jogszabályban megtilt-ható."

Indokolás

A normativitást nélkülözõ és ezért betarthatatlan rendelkezés

helyett a nagyüzemi állattartásban az állatok jólétét és a jó

húsminõséget egyaránt biztosító tartási módszerek alkalmazást kell

segíteni.

10a.

A törvényjavaslat 6. §-ának (3) bekezdése a következéképpen

módosul:

"(3) A 2. § d), e) és f) pontjában meghatározott állatok

esetében az (1) bekezdés b) pontját [a külön törvényben meg-határozott

eltérésekkel kell alkalmazni] külön jogszabály szerint képzett,

minõsített és alkalmazott állatok rendelte-tés szerinti, valamint az

állatok jogos önvédelemre, -tulaj-donvédelemre utasítása nem minõsül

uszításnak."

10b.

A törvényjavaslat 45. §-ának (2) bekezdése a következõ új b)

ponttal egészül ki, a további pontok jelölése értelemszerûen változik:

/Felhatalmazást kap:/

"b) a Kormány, hogy a 2. § d), e) és f) pontjában

meghatáro-

zott állatok tartása engedélyezésének sajátos feltétele-

it;"

/rendeletben állapítsa meg./

Indokolás

A vadászatra alkalmazott állatok között a ragadozómadár

(vadászsólyom) éppen úgy elõfordulhat mint pl. a vadászgörény. Az

alkalmazás szempontjából ezek speciálisan képzett munkaállatok,

amelyek külön szabályozást igényelnek.

Nem helyes kivenni a munkakutyákat - köztük a vadászebeket - e

törvény hatálya alól az uszítás kérdésében, mert így könnyen

uszíthatók lesznek. Az értelmezés nélkül alkalmazásuk ellehetetlenül.

Az igazolás módját és feltételeit az egyébként is szükséges

rendeletben kell megállapítani.

11.

A törvényjavaslat 8. §-ának (2) bekezdése a következõképpen

módosul:

"(2) [A b]Beavatkozás érzéstelenítés nélkül csak akkor vé-

gezhetõ, ha az érzéstelenítés, [illetve] illetõleg az ehhez szükséges

rögzítés legalább akkora fájdalommal járna, mint a beavatkozás. A

gazdasági [haszonállaton] haszon céljából tartott állaton

érzéstelenítés nélkül végezhetõ beavatkozá-sokról külön jogszabály

rendelkezik."

Indokolás

Szövegpontosítás a törvény belsõ koherenciájára.

12a.

A törvényjavaslat 9. §-ának (2) bekezdése a következõképpen

módosul:

"(2) Az állat megjelölésénél az állat számára legkisebb

fájdalommal és zavarással járó - külön jogszabályban megha-tározott -

megoldást kell alkalmazni."

12b.

A törvényjavaslat 9. §-a a következõ új (3) bekezdéssel

egészül ki:

"(3) Állatjelölés csak az ehhez szükséges szakismerettel

rendelkezõ személy felügyeletével végezhetõ."

12c.

A törvényjavaslat 45. §-ának (2) bekezdése a következõ új b)

ponttal egészül ki, a további pontok jelölése értelemszerûen változik:

/Felhatalmazást kap:/

"b) a miniszter, valamint a környezetvédelmi és területfej-

lesztési miniszter, hogy az állatok sajátos jelölési fel-

tételeit és módját;"

/rendeletben állapítsa meg./

Indokolás

Az állatok jelölése nem csak a gazdasági haszon céljából és a

kedvtelésbõl tartott kutyák esetében szokásos, hanem igen elterjedt a

vadonélõ fajok esetében is. Így például a vonuló madarak

nyomonkövetésének évszázados eszköze a láb- és nyakgyûrûk alkalmazása.

A jelölés még akkor is sérti az élõlények méltóságát, ha zavart nem

okoz. Szükséges rossz, amelyet szabályozni kell.

13.

A törvényjavaslat 10. §-a a következõképpen egészül ki:

"10. § Az állat életét elfogadható ok vagy körülmény nélkül

kioltani nem szabad. Elfogadható oknak, körülménynek minõsül különösen

az élelmezési cél és más gazdaságilag hasznosítha-tó állati termék

elõállításához szükséges alapanyag nyerése, az állományszabályozás, a

gyógyíthatatlan betegség, a fertõ-zésveszély, a kártevõk írtása,

másként el nem hárítható tá-madás megakadályozása, a tudományos

kutatás."

Indokolás

Az állati prém, bõr, csont stb. elõállításának is a

megengedhetõ célok közé kell tartoznia.

14.

A törvényjavaslat 11. §-ának (2) bekezdése a következõképpen

módosul:

"(2) A kábítási kötelezettség nem vonatkozik a gerinctelen

állatokra, a háztartásban élelmezési célra levágott barom-fira,

nyúlra, sertésre, kecskére és juhra, valamint arra az esetre, ha az

állat életének kioltását szükséghelyzet indo-kolja. Ezekben az

esetekben is gondoskodni kell azonban ar-ról, hogy az állat életének

kioltása szakszerû gyorsasággal és a legkisebb szenvedéssel járjon."

Indokolás

A gerinctelen állatok esetében javasolt kivétel nélkül -

elsõsorban az élelmezés területén - betarthatatlan elõírás születne.

15a.

A törvényjavaslat 11. §-a a következõ új (3) bekezdéssel

egészül ki, a további bekezdések jelölése értelemszerûen változik:

"(3) Az (1) bekezdés alkalmazásában az állat életének kiol-

tását kizárólag állatorvos, vagy az ehhez szükséges szakis-merettel

rendelkezõ személy végezheti."

15b.

A törvényjavaslat 45. §-ának (1) bekezdése a következõképpen

módosul és új (2), (3) bekezdéssel egészül ki:

"(1) Ez a törvény [a kihirdetését követõ hatodik hónap elsõ

napján] a (2) bekezdésbe foglalt eltéréssel 1999. január 1-

-én lép hatályba.

(2) E törvény 11. §-ának (3) bekezdése 2002. január 1-én

lép hatályba."

Indokolás

Az állat életének kábítással történõ kioltása csak megfelelõ

képzettséggel lehet kíméletes. Az elõírás csak akkor érvényesíthetõ ha

végrehajtásához biztosított a felkészülési idõ.

16.

A törvényjavaslat 11. §-ának (3) bekezdése a következõképpen

módosul:

"(3) Külön jogszabály [rendelkezhet olyan levágási és leö-

lési módszerekrõl, amelyeknél] rendelkezik az állati élet olyan módon

történõ kioltásáról, amelynél az elõzetes kábí-tás nem kötelezõ,

[abban az esetben] ha az eljárás azonnali teljes öntudatvesztést,

érzéketlenséget vagy halált okoz."

Indokolás

Célszerû a rendelkezés megfogalmazását egyszerûsíteni és az

egyértelmû alkalmazás szempontjánból kiegészíteni.

17a.

A törvényjavaslat 12. §-a a következõképpen módosul:

"12. § A 13-18. §-okban foglalt rendelkezések [a házi egy-

patás, kérõdzõ, sertés, nyúl, prémes állat és baromfi, (a továbbiakban

együtt: vágóállat)] a vágóállatok kíméletére terjednek ki. A

vágóállatok körét külön jogszabály állapítja meg."

17b.

A törvényjavaslat 45. §-a (2) bekezdésének b) pontja a

következõképpen egészül ki:

/Felhatalmazást kap:/

"b) a miniszter, a földmûvelésügyi miniszter és a

mûvelõdési

és közoktatási miniszter, hogy a veszélyes állatok és a

vágóállatok körét, az állatkert és az állatotthon létesí-

tésének, mûködésének és fenntartásának részletes szabá-

lyait;

/rendeletben állapítsa meg./

Indokolás

A vágóállatok köre egyre bõvülhet. Már ma is szerepel köztük a

strucc, de szerepelhet a krokodil is.

18.

A törvényjavaslat 13. §-ának (2) bekezdése elmarad:

"[(2) A fajtából, nemébõl, életkorából adódóan, vagy egyéb

okból egymással szemben ellenségesen viselkedõ állatokat egymástól el

kell különíteni.]"

Indokolás

Az általános szabályok ezekrõl a kérdésekrõl rendelkeznek,

megismétlésük felesleges.

19a.

A törvényjavaslat 14. §-a a következõképpen módosul:

"14. § Ha az állatot a vágóhídra érkezését követõen [nyom-

ban] nem vágják le azonnal, úgy [biztosítani kell vízzel va-ló

ellátását és nyugodt pihenését. A vágóhídra érkezett ál-latot

megfelelõ idõközönként mérsékelt mennyiségû takarmány-nyal és vízzel

kell ellátni] várakoztatása idejére biztosí-tani kell ellátását és

nyugodt pihenését."

19b.

A törvényjavaslat 15. §-a elmarad, a további §-ok jelölése

értelemszerûen változik:

"15. § A vágóhídon a vágóállat állapotát és egészségét a

megérkezésekor, a várakoztatott állatot pedig szükség sze-rint

ellenõrizni kell. A beteg, elgyengült vagy sérült álla-tot

haladéktalanul le kell vágni, ha ez nem lehetséges, úgy el kell

különíteni.]"

Indokolás

Ezeket a kérdéseket az állategészségügyi törvény és

végrehajtási szabályzata már rendezte. A párhuzamos szabályozás csak

zavart okozhat.

20a.

A törvényjavaslat 17. §-a a következõképpen módosul:

"17. § (1) A kábításnak olyan érzéketlenségi állapotot kell

elõidéznie, amely addig tart, amíg a levágást követõen az állat ki nem

vérzik.

(2) Kábítás nem történhet mechanikus eszközzel."

20b.

A törvényjavaslat 45. §-ának (1) bekezdése a következõképpen

módosul és új (2), (3) bekezdéssel egészül ki:

"(1) Ez a törvény [a kihirdetését követõ hatodik hónap elsõ

napján] a (2) bekezdésbe foglalt eltéréssel 1999. január 1-

-én lép hatályba.

(2) E törvény 17. §-ának (2) bekezdése 2002. január 1-én

lép hatályba."

Indokolás

A civilizált kábítási módokkal nem összeegyeztethetõ az állat

letaglózása. Az elõírás csak akkor érvényesíthetõ ha végrehajtásához

biztosított a felkészülési idõ.

21.

A törvényjavaslat 18. §-ának felvezetõ szövege és a) pontja a

következõképpen módosul:

"18. § Az állatok vágására külön jogszabály eltérõen ren-

delkez[het]ik a következõ esetekben:

a) [szárnyas állat] baromfi, és nyúl vágása, azonnali

halált

okozó módszerrel;"

Indokolás

Szövegpontosítás.

22.

A törvényjavaslat 19. §-ának (2) bekezdése a következõképpen

módosul:

"(2) A veszélyes állat tartójának gondoskodnia kell arról,

hogy az állat [közterületre vagy más magánterületére ne jut-hasson be]

engedélyezett tartási területérõl ne, vagy csak az elõírt feltételek

betartása mellett juthasson ki. Ennek hiányában tartási engedély nem

adható."

Indokolás

Az engedélyezett tartási helyrõl való kijutást kell

megakadályozni.

23.

A törvényjavaslat 19. §-a a következõ új (3) és (4)

bekezdéssel egészül ki, a további bekezdések jelölése értelemszerûen

változik:

"(3) A veszélyes állat felügyelete kizárólag megfelelõ ké-

pesítéssel rendelkezõ személyre ruházható át.

(4) Veszélyes állat közterületen csak átmenetileg, ember

és állat életét, testi épségét veszélyeztetõ támadás, magatar-tás

elhárítására alkalmas felszereléssel ellátva, az állat-tartó közvetlen

és állandó felügyeletével tartózkodhat."

Indokolás

A veszélyes állatok, akár "csak" a veszélyes kutyák a

közterületen levõk számára olyan veszélyt jelentenek, amit szabályozni

szükséges.

24.

A törvényjavaslat 20. §-ának (4) bekezdése a következõképpen

módosul:

"(4) A veszélyes állat tartója az állat elhullását vagy el-

tûnését haladéktalanul köteles a jegyzõnek [, az állategész-ségügyi

hatóságnak, illetve] vagy a rendõrhatóságnak beje-lenteni. A

bejelentést fogadó hatóság értesíti az illetékes szakhatóságot."

Indokolás

A jegyzõ (a polgármesteri hivatal) csak munkaidõben

értesíthetõ azonnal, míg a rendõrség folyamatos szolgálatot tart. A

bejelenést elegendõ egy helyen megtenni.

25.

A törvényjavaslat 22. §-ának (1) bekezdése a következõképpen

módosul:

"(1) E törvény alkalmazásában állatkísérlet a gerinces

állaton - [meghatározott] engedélyezett céllal és módon vég-zett -

fájdalommal vagy egészségkárosító hatással, avagy tartós idegi

megterheléssel járó beavatkozás. Külön jogsza-bály feltételeket

állapíthat meg a nem gerinces állaton vég-zett kísérletekre is."

Indokolás

A nem engedélyezett állatkísérlet állatkínzás!

26.

A törvényjavaslat 22. §-ának (2) bekezdése a következõképpen

módosul:

"(2) Állatkísérlet kizárólag [az ilyen tevékenység végzésé-

re való feljogosítás (a továbbiakban feljogosítás) alapján,]

engedélyezett és nyilvántartott intézményben, állatkísérleti terv

alapján végezhetõ."

Indokolás

A kísérleti állatok felhasználásának célszerûsége és

viszonylagos kímélete csak akkor biztosítható ha a kísérleti

tevékenység tervszerû.

27.

A törvényjavaslat 28. §-ának (4) bekezdése a következõképpen

módosul:

"(4) Az (1) bekezdésben megjelölt szerv a kísérleti állatot

tenyésztõt, forgalmazót, szállítót, valamint a tenyésztõ lé-

tesítményt, szállító eszközt nyilvántartásba veszi. A nyil-

vántartásban meg kell jelölni azt a létesítménynél alkalma-zott

felelõs személyt, aki a telephelyen alkalmas a kísérle-ti

állatállomány megfelelõ ellátására."

Indokolás

A kísérleti állatok sorsa csak abban az esetben lesz

ellenõrizhetõ, ha életük minden fázisa nyomonkövethetõ.

28a.

A törvényjavaslat 22. §-ának (5) bekezdése a következõképpen

módosul:

"(5) [A feljogosítás] Az állatkísérlet engedélyezése során

különösen a következõ szempontokat kell [mérlegelni] figye-lembe

venni:

[a) a hazai elõírásoknak megfelelõ más hazai vagy kül-

földi adat nem hozzáférhetõ;

b) a tervezett kísérlettõl újabb eredmény várható, vagy

az a korábbi kísérletek eredményének ellenõrzésére

felhasználható;

c) a kísérlet módszere korszerû, valamint

d) a kísérlet személyi és tárgyi feltételei rendelke-

zésre állnak.]

a) a kísérlet eredményétõl várható, a hazai elõírásoknak

megfelelõ más hazai vagy külföldi adat hozzáférhetõsé-

ge;

b) várható a kísérlettõl újabb jelentõs gazdasági-, tudo-

mányos eredmény, vagy az a korábbi fejlesztések, kuta-

tások eredményének ellenõrzésére felhasználható;

c) a kísérlet nem tenyésztett állatfaj egészségvédelmét

szolgálja;

d) más állaton végzett vizsgálat nem felel-e meg a kísér-

let céljainak;

e) a kísérlet személyi és tárgyi feltételeinek rendelke-

zésre állása;

f) a kísérleti feladatnak van-e élõ állatot nem igénylõ

módszere;

g) az állatszámot a szükséges mértékre korlátozták-e, va-

lamint megtettek-e minden ésszerû és elvárható intéz-

kedést a fájdalom, a szenvedés, illetve a tartós káro-

sodás kiküszöbölésére."

28b.

A törvényjavaslat 28. §-ának (2) bekezdése a következõképpen

módosul:

"(2) Kísérlet céljára - eseti feljogosítás hiányában - ki-

zárólag az e célra tenyésztett állatot szabad felhasználni.

[Feljogosítás csak akkor adható, ha a kísérlet nem tenyész-tett faj

egyedeinek egészségvédelmét szolgálja.] Háziasított állat kóbor

egyedét kísérlet céljára felhasználni nem sza-bad."

Indokolás

A javaslat a szövegpontosításokon túlmenõen a d) f) és g) pont

új állatvédelmi szempontok mérlegelést ajánlja.

Az EGK 609/86 abban az esetben engedi meg a nem tenyészetett

állatokon folytatott kísérleteket, ha más állatokon való vizsgálat nem

felel meg a kísérlet céljának (art. 7. par. 3.). Ez utóbbi jogszabály

még a veszélyeztetett fajok egyedein történõ kísérletezést is lehetõvé

teszi (art. 4.), amennyiben a kísérlet a szóban forgó faj megõrzését

szolgálja, vagy olyan lényeges orvosbiológiai céllal történik, mely

eléréséhez kifejezetten a kérdéses faj az egyetlen megfelelõ - az OÁKB

hatáskörének megfelelõen.

29.

A törvényjavaslat 22. §-ának (6) bekezdése a következõképpen

módosul:

"(6) [Szépítõszer, dohány- és egyéb élvezeti cikk,] Illat-

szer, szépség- és testápoló készítmény, dohánytermék dohány-ból,

valamint fegyver és lõszer, ezek alkatrészei elõállí-tása céljából

tervezett kísérletre feljogosítás nem adható."

Indokolás

Szövegpontosítás, a hatósági besorolások szerinti

megnevezésekkel.

30.

A törvényjavaslat 24. §-ának (1) bekezdése a következõképpen

módosul:

"(1) Az állatkísérlet során felhasznált állatok számát a

feltétlenül szükséges mértékre kell csökkenteni[; azt]. Azt a

vizsgálati módszert kell választani, amely elõreláthatóan a legkisebb

fájdalom okozásával, [illetve] illetõleg a leg-kisebb élettani, idegi

vagy [magatartásbeli] viselkedésbeli károsodás mellett végezhetõ el."

Indokolás

Stilisztikai javítások és szövegpontosítás.

31.

A törvényjavaslat 24. §-ának (2) bekezdése a következõképpen

módosul:

"(2) Az [állatkísérletrõl részletes jegyzõkönyvet kell fel-

venni] állatkísérlet során az állatot ért beavatkozást jegy-zõkönyvben

kell rögzíteni."

Indokolás

Csak az állatok védelme szempontjából lehet elõírást tenni.

32.

A törvényjavaslat 25. §-a a következõképpen egészül ki:

"(1) Az állatkísérlet általános vagy helyi érzéstelenítés-

sel, fájdalomcsillapítással, avagy más, az idegi megrázkód-tatást,

fájdalmat, szenvedést vagy tartós károsodást kizáró módszerrel kell

végezni[, kivéve ha ezek]. A Munkahelyi Bi-zottság jóváhagyásával

végezhetõ el a kísérlet ha ezeknek a módszereknek az alkalmazása a

kísérleti állat számára na-gyobb megterheléssel járna, mint

mellõzésük, illetõleg az a kísérlet eredményét értékelhetetlenné

tenné."

Indokolás

A kivételt csak akkor célszerû tenni, ha annak elbírálására

van mód.

33.

A törvényjavaslat 28. §-ának (2) bekezdése a következõképpen

módosul:

"(2) Kísérlet céljára - eseti feljogosítás hiányában - ki-

zárólag az e célra tenyésztett állatot szabad felhasználni.

Feljogosítás csak akkor adható, ha a kísérlet nem tenyész-tett faj

egyedeinek egészségvédelmét szolgálja. Háziasított állat kóbor vagy

kiírtásra váró egyedét karanténozás és vé-dõoltás után kísérlet

céljára [felhasználni nem szabad] fel lehet használni."

Indokolás

A tervezet az EU elõírásokkal összhangban igen szigorúan

szabályozza a nem tenyésztett állatok (pl. kóbor ebek) kísérleti célú

felhasználását, amikor azt általánosan és kizárólag akkor engedélyezi,

ha az a nem tenyésztett faj egyedeinek egészségvédelmét szolgálja. A

rágcsálók esetében hagyományosan külön e célra tenyésztett egyedeket

használnak, de a nagyobb testû fajok vonatkozásában ez a nagy

mértékben megnövekedõ költségek miatt nem ésszerû. Ki kell használni a

lehetõséget és az EU-nál fenntartással kell élni.

34a.

A törvényjavaslat 37. §-ának (3) bekezdése a következõképpen

módosul:

"(3) Ha az állat szállítása során gondozást igényel, akkor

olyan [kellõ jártassággal rendelkezõ] személynek kell kísér-nie, aki

[alkalmas a gondozási teendõk ellátására] a gondo-zásra képesítõ

oktatásban részesült."

34b.

A törvényjavaslat 45. §-ának (1) bekezdése a következõképpen

módosul és új (2), (3) bekezdéssel egészül ki:

"(1) Ez a törvény [a kihirdetését követõ hatodik hónap elsõ

napján] a (2) bekezdésbe foglalt eltéréssel 1999. január 1-

-én lép hatályba.

(2) E törvény 37. §-ának (3) bekezdése 2002. január 1-én

lép hatályba."

Indokolás

Szövegpontosítás. Az elõírás csak akkor érvényesíthetõ ha

végrehajtásához biztosított a felkészülési idõ.

35.

A törvényjavaslat "az állat szállítása" alcím alatt a

következõ új 39. §-al egészül ki, a további §-ok jelölése

értelemszerûen változik:

"39. § (1) A 2. § a) és c) pontjában meghatározott állatot

szállító speciális állatszállító jármû közúton útvonalenge-dély

alapján figyelmeztetõ jelzést adó berendezést mûködtet-het.

(2) Jogszabály az (1) bekezdésben meghatározott jármûvek

számára a többi jármûvel szemben - az általános szabálytól eltérõ -

elsõbbséget állapíthat meg."

Indokolás

Az állatok, különösen a vágóállatok kíméletéhez

elengedhetetlen rendelkezés.

36.

A törvényjavaslat 37. §-ának (1) bekezdése a következõképpen

módosul:

"(1) Az állat élettani szükségleteinek kielégítéséhez szük-

séges feltételeket a szállítónak biztosítania kell[, visel-kedési

szükségleteire pedig figyelemmel kell lennie].

Indokolás

Az állatok szállításánál a viselkedési szokások

figyelembevétele nem megoldható.

37a.

A törvényjavaslat 40. §-a a következõképpen módosul:

"40. § (1) A 39. §-ban foglalt rendelkezéseket kell alkal-

mazni az [állatparkra (szafari park), vadasparkra, a cirku-szi állatra

és a menazsériára,] állat egyéb, állandó vagy utazó bemutatására,

kiállítására, a mutatványos célból tar-tott állatok - így különösen a

fénykép és mozgófénykép fel-vételre, reklámozásra alkalmazott,

valamint a szinházban, a cirkuszban, a lovasbemutatón és egyéb

szórakozóhelyen fel-léptetett állatok - (a továbbiakban együtt:

bemuttatott ál-lat) tartására és alkalmazására, az állatiskolákra, az

ál-latpiacra, az állatforgalmazásra, valamint a d) pont kivéte-lével

az állatvásárra és az állatversenyekre, ha külön jog-szabály másként

nem rendelkezik.

(2) A [cirkuszi állatállományra, a] bemutatott állatra, va-

lamint az [állatkereskedésre] állatforgalmazásra külön jog-szabály

eltérõ feltételeket állapíthat meg."

37b.

A törvényjavaslat 45. §-ának (2) bekezdése a következõ új g)

ponttal egészül ki:

/Felhatalmazást kap:/

"g) a miniszter, hogy a verseny- és sportállatok

tartásának,

az állatok bemutatásának, kiállításának, a mutatványos

célból tartott állatok tartásának és alkalmazásának, to-

vábbá az állatiskolák, az állatvásárok és állatpiacok, az

állatversenyek és az állatforgalmazás részletes szabálya-

it;"

/rendeletben állapítsa meg./

Indokolás

Szövegpontosítás, valamint jogharmonizálás az Áetv. 14. §-

ával.

38.

A törvényjavaslat 42. §-ának (2) bekezdése a következõképpen

módosul:

"(2) A jegyzõ [kezdeményezésére] határozata alapján az ál-

lategészségügyi hatóság vagy az állatorvos köteles az állat fájdalom

nélküli elpusztításáról gondoskodni, ha annak to-vábbélése

megszüntethetetlen és csillapíthatatlan szenvedés-sel járna,

meggyógyulása nem várható, továbbá ha az állat tulajdonosa ismeretlen

vagy az állat elpusztításáról nem gondoskodik."

Indokolás

Szövegpontosítás.

39.

A törvényjavaslat 22. §-ának (4) bekezdése a következõképpen

módosul:

"(4) [Az állatkísérlethez feljogosítás abban az esetben ad-

ható, ha az emberi, vagy állati betegségek megelõzéséhez,

felismeréséhez, gyógyításához, oktatási, igazságszolgáltatá-si,

valamint egyéb tudományos cél eléréséhez szükséges.] Ál-latkísérletre

kizárólag abban az esetben adható engedély, ha azt - a 45. § (2)

bekezdésének figyelembevételével - a kö-vetkezõ célok elérése

érdekében végzik:

a) betegség, kóros egészségi állapot vagy egyéb egészsé-

gi rendellenesség, illetve ezek hatásainak megelõzése,

felismerése vagy gyógyítása emberben, gerinces és ge-

rinctelen állatban, illetve növényben, ideértve a ha-

tóanyagok, gyógyszerek és más termékek elõállítását,

minõségi, hatékonysági és biztonsági vizsgálatait;

b) élettani állapot észlelése vagy megváltoztatása ember-

ben, gerinces és gerinctelen állatban, illetve növény-

ben;

c) a környezet védelme;

d) tudományos kutatás;

e) oktatás és képzés;

f) igazságügyi vizsgálat."

Indokolás

A javasolt szöveg az ET 123/86-as konvenció, illetve az EGK

609/86-os direktíva megfogalmazásával egyezik meg. E jogszabályok

tételesen is megfogalmazzák, hogy a gyógyszerek és hatóanyagok mellett

a különféle termékek minõségbiztosítási, hatékonysági és biztonsági

vizsgálatai is az engedélyezett körbe tartoznak. Nemcsak emberi vagy

állati, hanem növényi betegségekrõl is szó van, mert egy gyomírtó

ártalmatlanságát is bizonyítani kell az emberre, és ártalmasságát a

kártevõre. Nem csupán betegségrõl, hanem kóros egészségi állapotról is

(a száraz bõr nem betegség, mégis kezelni kell valamivel) - és nem

"egyéb" tudományos célról, hanem a tudományos (alap)kutatásról -

említést tesz az ET 123-as szövege. Szerepel ezenkívül a fiziológiai

állapot megváltoztatása, (észlelése, szabályozása) és itt pl. a

sportorvosláshoz tartozó vagy a terhességgel kapcsolatos kísérleti

tevékenységre kell gondolni. Ugyancsak nem tesz említést a

törvényjavaslat a környezetvédelmi célú kísérletekrõl.

40.

A törvényjavaslat a következõ új 42. §-al egészül ki, a

további §-ok jelölése értelemszerûen változik:

"42. § (1) A helyi önkormányzat az állatok védelme érdeké-ben

e törvénnyel összhangban a 2. § a), c), e) és g) pontjá-ban

meghatározott állatokra, valamint a veszélyes állatokra rendeletben

egyéb állattartási feltételeket határozhat meg.

(2) A helyi önkormányzat állatvédelmi tárgyú

rendeleteinek, határozatainak tervezetét a területileg illetékes

állatvé-delmi hatóságnak megküldi. Az állatvédelmi hatóság szakmai

véleményérõl harminc napon belül tájékoztatja az önkormány-zatot."

Indokolás

Az állatartás az állampolgárok mindennapjait érintõ

tevékenység, ezért elengedhetetlen a helyi önkormányzatok (települési

és megyei) felhatalmazása belátásuk szerinti további szabályok

megalkotására, különös tekintettel a rájuk rót kötelezettségekre.

41.

A törvényjavaslat 43. §-a a következõ új (2) bekezdéssel

egészül ki, a további bekezdések jelölése értelemszerûen változik:

"(2) Az állatokat foglalkozásszerûen vagy vállalkozásban

tartó, gondoskodó emberek szakmai képzésben az állatvédelmi

ismereteket oktatni kell."

Indokolás

Az állatokat a legtöbb sérelem a lelketlenség mellett a

szakismeretek hiánya miatt éri, elsõsorban a "hivatásos"

állatartóktól.

42.

A törvényjavaslat a következõ új VIII. fejezettel egészül ki,

a további fejezetek és §-ok jelölése értelemszerûen változik:

"VIII. fejezet

AZ ÁLLAMPOLGÁROK RÉSZVÉTELE AZ ÁLLATVÉDELEMBEN

45. § (1) Az állampolgárok - e törvényben és más jogszabály-

ban meghatározott módon - jogosultak részt venni az állatok védelmével

kapcsolatos eljárásban.

(2) Mindenkinek joga, hogy az állat kíméletes tartása, te-

nyésztése, szállítása, és élete kioltása állatvédelmi szabá-lyainak

megsértése, az állaton szabályellenesen végzett be-avatozás, kísérlet

végzése esetén a szabály megsértõjét és a hatóságok figyelmét erre

felhívja. Az erre vonatkozóan írás-ban tett felhívásra a hatáskörrel

rendelkezõ szerv intézke-désének megtétele mellett a törvényben elõírt

határidõn be-lül érdemi választ köteles adni.

(3) Az állampolgári részvétel gyakorolható

a) személyesen vagy képviselõ útján,

b) társadalmi szervezetek révén,

c) települési önkormányzat útján.

Állampolgárok állatvédelmi egyesülése

46. § (1) Az állampolgárok által az állatvédelmi érdekeik

képviseletére létrehozott egyesületeket és más politikai pártnak,

érdekképviseletnek nem minõsülõ társadalmi szerve-zeteket (a

továbbiakban szervezet) az állatvédelmi állam-igazgatási eljárásokban

az ügyfél jogállása illeti meg.

(2) A szervezet joga, hogy tagsága érdekeit képviselve

a) közremûködjön a mûködési vagy tevékenységi területét

érintõ állatvédelmi tervek és programok kidolgozásá-

ban;

b) részt vegyen az állatvédelmi engedélyezési eljárásban;

c) véleményezze a környezettel kapcsolatos állami és ön-

kormányzati jogszabályok tervezeteit.

(3) A szervezet a (2) bekezdés c) pontjában foglalt

jogának érvényesítése érdekében a jogszabályt elõkészítõ miniszté-

riumnál, illetõleg települési önkormányzatnál jelenti be vé-

leményezési igényét.

(4) A minisztériumok évente - december 31-ig - a következõ

évre tervezett állatvédelemmel kapcsolatos jogszabályaik cím szerinti

jegyzékét megküldik a miniszternek, aki azt közzé-teszi a tárca

hivatalos lapjában. A települési önkormányza-tok az általuk kiadni

szándékozott ilyen jogszabályokról a helyben szokásos módon adnak

tájékoztatást.

47. § (1) Az állat kíméletes tartása, tenyésztése, szállí-

tása, és élete kioltása állatvédelmi szabályainak megsérté-se, az

állaton szabályellenesen végzett beavatozás, kísérlet végzése esetén a

szervezet az állat védelme érdekében jogo-sult fellépni, és

a) állami szervtõl, helyi önkormányzattól a megfelelõ,

hatáskörébe tartozó intézkedés megtételét kérni, vagy

b) a szabály megsértõje ellen pert indítani.

(2) Az (1) bekezdés b) pontja szerinti perben az ügyfél

kér-heti a bíróságtól, hogy a szabályt megsértõt

a) tiltsa el a jogsértõ magatartástól (mûködéstõl),

b) kötelezze az állat kíméletéhez szükséges intézkedések

megtételére.

48. § A 46. § (2) bekezdés c) pontja, valamint a (3) bekez-

dése szerinti véleményezési jog a szakmai érdekképviseletet is

megilleti az általa képviselt szakmát érinõ ügyeben."

Indokolás

Az állatok kíméletének biztosítására a jogalkotásnál és a jog

alkalmazásánál is figyelembe kell venni az állampolgárok, az állatvédõ

szervezetek véleményét.

43.

A törvényjavaslat 45. §-a (2) bekezdésének a) pontja a

következõképpen módosul:

/Felhatalmazást kap:/

"a) a földmûvelésügyi miniszter, hogy a [mezõ]gazdasági ha-

szonállatok sajátos tartási feltételeit, az állatokon ér-

zéstelenítés nélkül végezhetõ beavatkozásokat, az állatok

levágásának és leölésének részletes szabályait;"

/rendeletben állapítsa meg./

Indokolás

A rendelkezés a javasolt módosítással kerül összhangba a 8. §

(2) bekezdésével.

Budapest, 1998. február 9.

Koltai Imre Dr. Hankó Faragó Miklós

MSZP

SZDSZ

Dr. Kiss Róbert Dr. Puha

Sándor

SZDSZ

SZDSZ

Dr. Kertész Zoltán Dr. Gombos

András

SZDSZ

SZDSZ

Dr. Szántó Mihály Dr. Hoffmann

Attila

MSZP

MSZP

Dióssy László

SZDSZ

Eleje Honlap